Munkaviszony megszűntetése


Dödölle1 # 2010.02.25. 10:11
Ez év január 31.-én lejárt határozott idejű szerződésem.Február 1.-én leszámoltam azzal a kis problémával,hogy a tb. kiskönyvem meg az adóigazolásaim,bu­dapesten vannak a cég központjában.Kér­désemre az ügyintéző azt mondta/írásba is adta/5 munkanapon belül kipostázzák papírjaimat.Ez még eddig nem történt meg.A helyi munkaügyi hivatal nem tud mit csinálni,írtam a cégnek tértivevényes ajánlott levelet,kiváncsi vagyok egyáltalán válaszolnak-e? Mit csináljak,nem tudok elhelyezkedni,még munkanélkülire sem tudnak felvenni -------------
TB igazolvány ügyben:

Írásban, a fentiek részletes rögzítése mellett javaslom megkeresni a Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár Igazgatóját kérve, hogy a munkáltatónál kezdeményezzen hatósági cél ellenőrzést, amelynek keretében kötelezzék a foglalkoztatót a Ebtv. és a Vhr, valamint az Mt-ben előírtak betartására, azaz a TB igazolványod haladéktalan kiadására.
(Kérésedre a REP ellenőrök a helyszínen eljárva beszerzik a TB igazolványt és egy kísérőlevéllel kipostázzák a részedre + a jogukban áll a munkáltatóra mulasztási bírságot is kiszabni....

Adóigazolás ügyben ugyanígy kell eljárni, azzal, hogy az illetékes APEH igazgatóját kell megkeresni.

Oka: Minden közigazgatási szerv csak a hatáskörében és az illetékességi területén járhat el, azaz jelen esetben az Eb. jogszabályok megsértését a REP, az adójogszabályok megsértését az APEH szankcionálhatja.

Íme egy kis összefoglaló egy korábbi hozzászólásomból hátha tudod használni:

--
Végül bemásolom az egyik régebbi hozzászólásom néhány részletét, azzal, hogy az nem vonatkozik minden pontjában rád, de elolvasása hátha segít vagy most, vagy egy későbbi ügyed elintézésében Válasz. 1.Három közigazgatási szervtől lehet segítséget kérni. Az egyik az APEH, a másik az OMMF, a harmadik pedig az OEP. Az általad/Ön által elmondottak szerint a foglalkoztató/volt foglalkoztató súlyosan megsértette a munkajogi és az azzal kapcsolatos egyéb jogszabályokat (pl. Munka Törvénykönyvének a munkabér fizetési, a járulék, továbbá az adózás rendjéről szóló törvény bejelentési kötelezettség teljesítésére stb. vonatkozó szabályokat), ezért - a fentieket egy kicsit részletesebben leírva és az azt alátámasztó bizonyítékokat is ismertetve- írásban panasszal fordulhatsz1. Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség Elnökéhez (vagy a munkáltató székhelye szerinti Regionális Munkaügyi Felügyelőség Igazgatójához) Cím: 1024 Bp. Margit krt. 85. Postacím: 1399 Budapest 62. Pf. 639. Telefon: 06-1-346-9400 Fax: 06-1-346-9415 E-mail: titkarsag@ommf.gov.hu
  • A 295/2006. (XII.23.) Korm rendelet 1. § (4) bekezdése értelmében "Az OMMF-et a miniszter által kinevezett elnök vezeti,..."
2. OEP Főigazgatójához (vagy az OEP Felügyeleti Ellenőrzési Főosztályvezetőjéhez, vagy a munkáltató székhelye szerinti Regionális Egészségbiztosítási Pénztár Igazgatójához) 1139 Budapest, Váci út 73/A | Telefon: 06-1-350-2001 | Fax: 06-1-298-2413 | és az 3. Az állami adóhatósághoz (APEH elnökéhez, vagy az illetékes Regionálsis APEH igazgatóság igazgatójához) 1132 Budapest, Váci út 48/C-D 1438 Budapest, Pf. 511 (A címek változhatnak ezért javasolom benyújtás előtti tájékozódást) Jó tudni, hogy az ügyfél bejelentése alapján indult hatósági ellenőrzés eredményességét nagymértékben segíti, ha a bejelentő minél részletesebben leírja a tényállást (pl. mikor, milyen körülmények között jött létre a be nem jelentett jogviszony, melyik vezető, vagy ügyintéző vette fel, bocsátotta el, milyen okmányok kiadását tagadták meg, vagy milyen okmányokat nem kapott meg – pl: munkaszerződés, „bérpapír”, a levont és befizetett járulék összegét tartalmazó igazolás, harmónika szerű TB igazolvány, szigorú számadású jövedelemigazolás stb. -…) fontos, hogy csatolják a jogviszony létrejöttét alátámasztó okmányok -pl. munkaszerződés- fénymásolatát, illetve bármilyen olyan okmányt, ami a panaszos „igazát” támasztja alá, valamint fontos megjelölni azokat a személyeket, akik szükség esetén a panaszban szereplő tényeket tanúvallomásukkal is igazolni tudják. Ha a panasz arra irányul, hogy a foglalkoztató levonta ugyan a magánnyugdíj pénztári tagdíjat, de azt hónapok óta nem utalta át az APEH-on keresztül a magánnyugdíj pénztárnak, akkor: Értesíteni kell az állami adóhatóságot (APEH), amely közigazgatási szerv - az ügyfél kérésére - egy cél ellenőrzést követően kikényszeríti a befizetést. A kérelemhez (panaszhoz) célszerű csatolni a levonás tényét igazoló okmányokat ( bérpapír, bérkarton…), valamint ha lehet a magánnyugdíjpénztár igazolását/ér¬tesítését, miszerint a számládra pl.2009.01.01-óta nem érkezett tagdíj. (Megjegyzem, hogy a fentieket elvileg „hivatalból“ a magányugdíjpénztár is megtehetné.)

A panaszban hivatkozhat(sz) a többször módosított, de jelenleg is hatályban lévő 1949. évi XX. törvény 64.§-ban foglaltakra, amely jogszabályi hely szerint a Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van arra, hogy egyedül, vagy másokkal írásban panaszt terjesszen az illetékes állami szerv felé, illetve a 2004. évi XXIX. törvénynek a közérdekű kérelmekkel, panaszokkal és bejelentéssel kapcsolatos eljárásról rendelkező 141.§. , 142.§. és a 143.§-ban foglaltakra.
Néhány alapfogalom:

I. Közérdekű bejelentés
A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása, illetőleg megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat.
Közérdekű bejelentés névvel, ill. névtelenül is megküldhető.
Amennyiben bejelentését névtelenül (nevének, postai levelezési címének feltüntetése nélkül) juttatja el a panaszos, úgy annak kivizsgálása a Ket., (a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól, 2004. évi CXL. törvény) és közérdekű bejelentésekről rendelkező 2004. évi XXIX. törvény 142. § (6) bekezdése alapján mellőzhető. Ugyancsak mellőzhető a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő által tett ismételt bejelentés is.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 53. §-a alapján az adóhatóságot hivatali eljárása során tudomására jutott minden adat, irat, tény, körülmény tekintetében titoktartási kötelezettség terheli. )

II. Panasz
A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul és elintézése nem tartozik más eljárás hatálya alá.
Miután a panasz kivizsgálása személyre szabott módon történik, amelyről az érintett számára részletes tájékoztatást adnak, ezért szükséges megadni a nevét és postai levelezési címét.
A panaszt célszerű ajánlott, tértivevényes levélben elküldeni minden olyan közigazgatási szervhez, amelyiknek hatásköre van az ügyben. Előfordul, hogy egy ügyben több közigazgatási szervnek is van hatásköre, viszont mindegyik az ügynek csak abban a részében járhat el, amelyben hatásköre van.
Példa. A Munka Törvénykönyve szerint „ A munkaviszony megszüntetésekor (megszűnésekor) a munkavállaló részére ki kell fizetni a munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat. „

Ebből az egyéb jogszabályokban előírt igazolások közé tartozik pl. a rózsaszínű TB igazolvány és a szigorú számadású jövedelemigazolás, amit ha nem ad ki a munkáltató az utolsó munkában töltött napon, úgy annak kiadásának a kikényszerítése –írásbeli panasztétel esetén- az OEP Főigazgatójának, illetve a REP Igazgatójának a feladata, viszont a ki nem adott, a munkaviszonyra vonatkozó szabályban előírt igazolások kiadásának kikényszerítése (pl. a munkakönyv helyett bevezetett „igazolás a munkaviszony megszűnésekor elnevezésű nyomtatvány” , valamint az álláskeresési járadék alapjául szolgáló átlagkeresetet tartalmazó igazolás stb.), már a Munkaügyi Felügyelőség (OMMF, illetve területi szerve) hatáskörébe tartozik, azaz az Ő feladata.

A „fekete” (bejelentés, illetve járulékfizetés nélküli) foglalkoztatás pedig egyrészt pl. az állami adóhatóságra (APEH), és más okok miatt viszont a OMMF-re is tartozik. (Az Apeh-ra azért, mert bejelenteni a dolgozókat az APEH-hoz kell, illetve az ehhez szorosan kapcsolódó járulékfizetési kötelezettség elmaradása (adócsalás) is az APEH hatáskörébe tartozik.)

Ugyancsak az APEH jogosult a magánnyugdíjpénztári tagdíj átutalásának elmaradása esetén eljárni, annak kikényszerítése érdekében akár hatósági intézkedéseket is foganatosítani.

A közigazgatási szerv a Ket. 20.§. (1) alapján köteles a hatáskörében és az illetékességi területén eljárni, a panaszt kivizsgálni, a jogsértő állapotot közigazgatási hatósági eszközökkel (munkáltató helyszíni ellenőrzésével, bírság kirovásával, határozathozatallal stb. megszüntetni, a panaszost megillető juttatás kifizetése, okmányok kiadása tárgyában érdemben intézkedni.
Célszerű azonban a konkrét kéréseket a panaszlevélben is megfogalmazni, mivel a közigazgatási szervek hajlamosak arra, hogy amit kifejezetten nem kérnek tőlük, bár nyilvánvaló azzal kapcsolatban nem intézkednek.
Pl. Kérem a T. Hivatalvezető ( vagy Főigazgató, Esetleg Elnök) Urat/Asszonyt, hogy az ügyemben eljárni, a panaszomat kivizsgálni, amennyiben az megalapozott, úgy a foglalkoztatót a mulasztás haladéktalan pótlására kötelezni, a bejelentésemről intézkedni, a biztosítási jogviszony határozattal történő utólagos elismerése, valamint az engem megillető elmaradt munkabérem kiutalásának, illetve a jogszabály által előírt okmányok kiadása, magánnyugdíj pénztári tagdíjam átutaltatása stb. tárgyában a szükséges intézkedéseket megtenni, az esetleges jövőbeni hasonló jogsértés elkerülése érdekében a foglalkoztatóval szemben hatósági eszközökkel fellépni, az ügyintézési idő be nem tartásából eredő alkotmányos visszásságot megszüntetni, a határidőben hozott döntéshez, illetve a tisztességes ügyintézéshez való jog érvényesülése érdekében a panaszoltnál eljárni szíveskedjen! (A panasz tárgyától függően tetszés szerint variálható)
Szintén jó tudni, hogy az APEH, és a REP a Tbj. 54.§. (Járulék törvény) szerinti felhatalmazása alapján –fekete, azaz be nem jelentett foglalkoztatás esetén- utólag jogosult ezen a munkajogviszonyt (természetesen ha annak a létrejötte, fennállása minden kétséget kizáróan bizonyítható) szabályos, alakszerű közigazgatási hatósági határozattal elismerni.
Célszerű tehát ilyen esetben mindhárom közigazgatási szervet megkeresni, és kérni tőlük, hogy a biztosítási jogviszonyt a fenti jogszabály alapján utólag határozattal ismerjék el, a foglalkozatót kötelezzék az utólagos be (és ha kell ki) jelentésre, valamint az elmaradt járulékok megfizetésére.

A fentieket alátámasztó jogszabályi helyek közül néhány a teljesség igénye nélkül:
1992. évi XXII. törvény a Munka Törvénykönyvéről Eljárás a munkaviszony megszűnése,illetve megszüntetése esetén:
97. § (1) A munkavállaló munkaviszonya megszüntetésekor (megszűnésekor) munkakörét az erre előírt rendben köteles átadni és a munkáltatóval elszámolni. A munkakör-átadás és az elszámolás feltételeit a munkáltató köteles megfelelően biztosítani.

(2) A munkaviszony megszüntetésekor (megszűnésekor) a munkavállaló részére ki kell fizetni a munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat.

Ha a munkaviszony

  1. a próbaidő alatt azonnali hatállyal,
  2. rendkívüli felmondással,
  3. azonnali hatályú közös megegyezéssel,
  4. a 94. §-ban foglalt lehetőség alkalmazásával, vagy
  5. a 101. § (1)-(2) bekezdése szerint

szűnik meg, a munkáltató legkésőbb a jognyilatkozat közlésétől, illetve a megállapodás megkötésétől számított harmadik munkanapon, egyébként legkésőbb az utolsó munkában töltött napon köteles a kifizetésről és az igazolások kiadásáról gondoskodni.
(3)

98. § (1) A munkáltató a munkaviszony megszüntetésekor (megszűnésekor) a munkavállaló részére a (2) bekezdésben meghatározott tartalmú igazolást állít ki.

(2) Az igazolás tartalmazza:

  1. munkavállaló személyi adatait (név, leánykori név, anyja neve, születési hely, év, hónap, nap);
  2. a munkavállaló TAJ számát;
  3. a munkáltatónál munkaviszonyban töltött idő tartamát;
  4. a munkavállaló munkabéréből jogerős határozat vagy jogszabály alapján levonandó tartozást, illetve ennek jogosultját;
  5. a munkavállaló által a munkaviszony megszűnésének évében igénybe vett betegszabadság időtartamát;
  6. a munkavállaló 95. § (5) bekezdésében meghatározott, emelt összegű végkielégítésben való részesülését.

(3) A munkáltató köteles igazolni azt is, ha a munkavállaló munkabérét a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott tartozás nem terheli.
(4) Az igazolásnak tartalmaznia kell a munkavállaló pénztártag által választott magánnyugdíjpénztár megnevezését, címét, bankszámlaszámát. Ha a tagságra kötelezett pályakezdő munkavállaló nem választott pénztárat, ezt a tényt jelezni kell, és meg kell jelölni az illetékes területi pénztár megnevezését, címét.

Javaslom tehát, hogy a panaszát/panaszodat –a körülményeket, előzményeket- részletesen leírva küldd meg mind a 3 közigazgatási szervnek és kérd, hogy

  1. A jogellenes állapotot szüntessék meg,
  2. A jogszabályoknak szerezzenek érvényt,
  3. A mulasztásért/jogsértésért a foglalkoztatót/volt foglalkoztatót szankcionálják,
  4. Az „igazolás a munkaviszony megszűnésekor elnevezésű nyomtatvány”-t,
  5. Az Igazolvány az egészségbiztosítási ellátásokról elnevezésű nyomtatványt,
  6. A Munkanélküli ellátáshoz szükséges nyomtatványt,
  7. A szigorú számadású Jövedelemigazolás nyomtatványt
  8. egyéb okmányokat (szükség szerint kiegészíthető)
a munkáltatótól szerezzék be, valamint kötelezzék az elmaradt munkabéredet és a szabadságmegváltást –tekintettel a késedelemre- kamatostól (a jegybanki alapkamat kétszeresével) történő haladéktalan kifizettetésére, illetve a biztosítási jogviszony tartamát határozattal ismerjék el, az elmaradt járulékokat, magánnyugdíj pénztári tagdíjat utólag a foglalkoztatóval fizetessék meg. (A panasz tárgya szerint ez is tetszés szerint variálható, kiegészíthető.) --------------------- Az Országgyűlés abból a célból, hogy az állampolgárokat és a szervezeteket legszélesebb körben érintő közigazgatási hatósági eljárás
  • a demokratikus jogállamtól elvárható módon és mértékben juttassa érvényre az ügyfelek jogait, a kötelességek teljesítése pedig túlnyomórészt önkéntes jogkövetés útján történjék,
  • az általános szabályok elsődlegességének érvényesítésével garanciális keretbe foglalja a különös eljárási szabályokat,

a következő törvényt alkotja:

1. § (1) A közigazgatási hatóság az eljárása során köteles megtartani és másokkal is megtartatni a jogszabályok rendelkezéseit.

(3. § (1) A közigazgatási hatósági eljárásban a törvény keretei között a hivatalból való eljárás elve érvényesül.

(2) A közigazgatási hatóság:

  1. a kizárólag kérelemre indítható eljárások kivételével hivatalból eljárást indíthat, illetve a kérelemre indult eljárást jogszabályban meghatározott feltételek esetén folytathatja, és ilyen esetben a végrehajtást is hivatalból rendeli el,
  2. hivatalból állapítja meg a tényállást, határozza meg a bizonyítás módját és terjedelmét, ennek során nincs kötve az ügyfelek bizonyítási indítványaihoz, ugyanakkor a tényállás tisztázása során minden, az ügy szempontjából fontos körülményt figyelembe kell vennie,

4. § (1) Az ügyfeleket megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog ….

20. § (1) A hatóság a hatáskörébe tartozó ügyben illetékességi területén köteles eljárni.

Az eljárás megindítása 29. § (1) A hatósági eljárás az ügyfél kérelmére, bejelentésére, nyilatkozatára, más hatóság kezdeményezésére, külön jogszabályban meghatározott panaszra (a továbbiakban együtt: kérelem) vagy hivatalból indul meg. A tényállás tisztázása 50. § (1) A hatóság köteles a döntéshozatalhoz szükséges tényállást tisztázni. Ha ehhez nem elegendőek a rendelkezésre álló adatok, hivatalból vagy kérelemre bizonyítási eljárást folytat le. Tanú és hatósági tanú 53. § (1) Az ügyre vonatkozó tény tanúval is bizonyítható. --------------------------------

2004. évi XXIX. törvény az európai uniós csatlakozással összefüggő egyes törvénymódosításokról, törvényi rendelkezések hatályon kívül helyezéséről, valamint egyes törvényi rendelkezések megállapításáról

A közérdekű kérelmekkel, panaszokkal és bejelentésekkel kapcsolatos eljárás
141. § (1) Az állami és helyi önkormányzati szervek a panaszokat és a közérdekű bejelentéseket e törvény szerint kötelesek elintézni.

(2) A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más - így különösen bírósági, államigazgatási - eljárás hatálya alá.

(3) A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása, illetőleg megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat.

(4) Panasszal és a közérdekű bejelentéssel bárki - szóban, írásban vagy elektronikus úton - fordulhat a tárgykörben eljárásra jogosult szervhez. A szóbeli bejelentést az eljárásra jogosult szerv köteles írásba foglalni.

(5) Ha a panaszt, illetőleg a közérdekű bejelentést nem az eljárásra jogosult szervhez tették meg, azt nyolc napon belül oda át kell tenni. Az áttételről a bejelentőt egyidejűleg értesíteni kell.

142. § (1) A panaszt és a közérdekű bejelentést a beérkezéstől számított harminc napon belül kell elbírálni.

(2) Ha az elbírálást megalapozó vizsgálat előreláthatólag harminc napnál hosszabb ideig tart, erről a panaszost (bejelentőt) a panasz (bejelentés) beérkezésétől számított tizenöt napon belül - az elintézés várható időpontjának egyidejű közlésével - tájékoztatni kell.

(3) Az eljárásra jogosult szerv a panaszost, illetőleg a közérdekű bejelentőt meghallgathatja, ha azt a panasz, illetőleg bejelentés tartalma szükségessé teszi.

(4) Az eljárásra jogosult szerv a vizsgálat befejezésekor a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről - az indokok megjelölésével - köteles a panaszost, illetőleg bejelentőt írásban vagy elektronikus úton haladéktalanul értesíteni.

(5) Az írásbeli értesítés mellőzhető, ha az elintézésről a jelen lévő panaszost, illetőleg bejelentőt szóban tájékoztatták, és a tájékoztatást tudomásul vette.

(6) A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos, illetőleg bejelentő által tett ismételt, továbbá a névtelen bejelentés vizsgálata mellőzhető.

(7) A panasz vizsgálata mellőzhető a (6) bekezdésében említett eseteken kívül akkor is, ha a panasztevő a sérelmezett tevékenységről (mulasztásról) való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő a panaszát. A tudomásszerzéstől számított egy éven túl előterjesztett panaszt érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.

143. § (1) A panasz, illetőleg a közérdekű bejelentés alapján - ha alaposnak bizonyul - gondoskodni kell

  1. a jogszerű, illetőleg a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról vagy az egyébként szükséges intézkedések megtételéről;
  2. a feltárt hibák okainak megszüntetéséről;
  3. az okozott sérelem orvoslásáról, továbbá
  4. indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.

(2) A panaszost, illetőleg a bejelentőt - a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - nem érheti hátrány a panasz, illetőleg a közérdekű bejelentés megtétele miatt.

(3) A panaszos, illetőleg a közérdekű bejelentést tevő személyes adatai - a (4) bekezdésben foglaltakon túlmenően - csak a bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, amennyiben e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő egyértelműen hozzájárult. A bejelentő adatai egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozhatók nyilvánosságra.

(4) Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen járt el, és ezzel bűncselekményt vagy szabálysértést követetett el; másnak kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, adatai az eljárás kezdeményezésére, illetőleg lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadhatóak. ----------------------------------- a társadalombiz¬tosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről: Ellenőrzés 54. § (1) Az igazgatási szervek – jogszabályban meghatározott hatáskörükben eljárva – ellenőrzik a 46. § (1) bekezdésében előírt nyilvántartást, a biztosítási kötelezettség elbírálását és a 46. § (2) bekezdése szerinti nyilvántartás vezetését. (2) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzés során a biztosítás vagy az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság utólagos megállapítása, törlése tárgyában a határozat meghozatalára a. a járulék utólagos megállapítása nélkül az egészségbizto¬sítási szerv, b. a járulék utólagos megállapítása mellett az állami adóhatóság jogosult. A határozat elleni jogorvoslatra a Tny. tv., az Eb. tv., illetőleg az Art. rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni. (3) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott igazgatási szervek – igényelbírálási eljárásuk során – ellenőrizhetik a járulékfizetési kötelezettség teljesítését és a mulasztásról értesítik az állami adóhatóságot. ------------
• Késedelem, mulasztás következményei 56. § (1) Az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseit az e törvényben, a Tny. és az Eb. tv.-ben, valamint az Mpt.-ben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni a a. járulékok (tagdíj) megállapításával, bevallásával, megfizetésével, a kötelezettség keletkezésének bejelentésével, a bejelentett adatok változásával, az ellenőrzéssel, a feltárt jogsértések jogkövetkezmé¬nyeivel, b. járulék (tagdíj) kötelezettség teljesítésével kapcsolatos hatósági eljárásra, a tartozások behajtására és végrehajtására, az adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztásával és késedelmével, a járulékfizetési kötelezettség, a bejelentési kötelezettség elmulasztásával kapcsolatban, c. Tny., az Eb. tv. és az Mpt. szerinti megtérítési és visszafizetési kötelezettség, mulasztási bírság, késedelmi kamat, korengedményes nyugdíjtartozás megfizetésére, behajtására, végrehajtására, a behajthatatlan tartozás törlésére, a végrehajtáshoz való jog elévülésére, továbbá a fizetési halasztás, részletfizetés engedélyezésére.1949. évi XX. törvény A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYA: 64. §. A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van arra, hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban kérelmet vagy panaszt terjesszen az illetékes állami szerv elé. -------------------------------------

Nagyon röviden és hangsúlyozva, hogy a teljesség igénye nélkül én ennyit tudtam segíteni. Remélem rajtam kívül más hozzászóló is tud érdemi tanácsot adni.

Üdv. :)

Dödölle1 # 2010.02.25. 10:16

Az alábbiak kimaradtak, esetleg fontos lehet:

34/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához szükséges igazolólapról

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 36/A. §-ában kapott felhatalmazás alapján, a szociális és munkaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 170/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában megállapított feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § (1) A munkaadó az álláskeresési járadékra, valamint az álláskeresési segélyre való jogosultság, továbbá ezen ellátások összegének megállapításához szükséges adatok nyilvántartásához a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 36/A. §-ában meghatározott igazolólapot a melléklet szerinti tartalommal köteles két példányban kiállítani.

(2) Az igazolólap egy példányát a munkavállalónak az utolsó munkában töltött napon ki kell adni, a másik példányát pedig a munkaadónak 5 évig meg kell őrizni.

Dödölle1 # 2010.02.25. 10:28

217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról

38. § (1) A biztosított a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony létesítésekor az "Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról" (a továbbiakban: Igazolvány) elnevezésű nyomtatványt a foglalkoztatónak átadja. A foglalkoztató az átvett Igazolványba három napon belül bejegyzi a biztosítási jogviszony kezdetét és az Igazolványt a jogviszony megszűnéséig megőrzi.

A foglalkoztató a biztosítási jogviszony megszűnésekor az Igazolványba a megszűnést bejegyzi és az Igazolványt a biztosítottnak az utolsó munkában töltött napon átadja, aki az átvételt igazolja.

Georges # 2010.02.25. 22:23

Üdvözlöm!

Egy elég komplex esettel fordulok Önökhöz: több hetes vezetői áskálódás után, a mindap kaptam kézhez tértivevénnyel ellátott rendkívüli felmondásomat. Táppénzes állományomat töltöttem, mivel az elmúlt hetek idegi nyomásának hatására legyengültem, szorongtam és azóta is folyamatos mindennapi, elviselhetetlen fejfájás gyötör.

A rendkívüli felmondás mellékleteként, felsorakoztatott indokonként egy levelezésemet mellékelték, melyben a közvetlen vezető általi, hirtelen munkaidővel kapcsolatos változtatásokra apelláltam.

  1. Indok: egy pénteki napon a munkaidő lejárta előtt tíz perccel előbb elmentem, azért mert nálunk az az íratlan szabály uralkodik, ha egyszer túlórázol, máskor előbb elmehetsz.
  2. Szóvá tették. Válaszoltam a fent említett levélben, mégis azzal indokolják, megtagadtam a vezetőm kérését, nem válaszoltam, ráadásul előbb elmentem

Ehhez a ponthoz megjegyezném, hogy a munkáltató, ha valóban sérelmesnek tartja ezt az eljárást, akkor a többi alkalmazottra ez miért nincs érvényben ?

Az ott töltött szabadidőmet miért nem fizetik akkor ki?

3. A levél stílusára appellálnak, melynek hangvétele ugyan rideg, de száraz tényeket közöl a tekintetben, hogy a vezetőség tagjai közül senki sem folytat őszinte kommunikációt, többek közt azt, hogy közvetlen vezetőm alkalmatlan (ez valóban sértőn hathat!) munkakörének betöltésére, amikor azzal sincsen tisztában, hogy mivel foglalkoznak az alkalmazottai (ez tény, és felsőbb vezetők is tudják!)

Sem szóbeli, sem írásbeli fegyelmit, sem védekezési jogot nem kaptam.

Ezen okok együttes felmutatásával kaptam meg a rendkívüli felmondást, melynek úgy érzem 30%-jogos, többi valótlan, jogszerűtlen eljárásra ad okot.

A befejezés is különös: 2008 márciusi dátummal látták el

A keltezés feletti aláírás pedig feltehetően nem a HR szignója (úggy tudom, ennek kell ott lennie) hanem a közvetlen vezetőm vezetőjének a vezetőjéé, az oldalak margóján pedig HR-es ember szignója áll...

Mit gondol, egy esetleges jogvitában milyen esélyekkel indulnék? A viszonyoktól függetlenül az ott töltött idő alatt pár dolgot letettem az asztalra, elég nyomorult eljárásnak tartom mindezt.

Válaszát előre is köszönöm!

Georges

nandy # 2010.02.26. 07:50

A legfontosabb, hogy itt a fórumon nem fogsz tuti választ kapni, mert nem látjuk az iratanyagot.

Általánosságban válaszolva:
A rendkívüli felmondás elég komoly lépés, aki a felmondással él, köteles megindokolni, vita esetén bizonyítékokkal alátámasztani.

A munkáltatónak a rk. felmondás előtt lehetőséget kell adnia a munkavállaló számára a védekezésre, amennyiben az lehetséges. A te esetedben lehetséges volt, de a felmondás előtt meg is tették.
Az már más kérdés, hogy a védekezésedet nem fogadták el, majd megindokolják, hogy miért nem... De hogy a bíróság előtt megáll-e az indoklásuk...

Laikusként azt mondom, hogy 10 perccel előbb történő elmenetel még nem ad okot a rendkívüli felmondásra, feltéve, hogy nem épp egy fontos és halaszthatatlan munkafolyamat kellős közepén dobtad el a ceruzát. Ha a munkatársaid alátámasztják, hogy a túlmunkát ilyen módon szoktátok rendezni, és esetleg a jelenléti ív is ezt tartalmazza, akkor nem hiszem, hogy jogszerű volt a rendkívüli felmondás. Habár elvileg a munkáltató engedélye nélkül nem mehetsz el a munkaidő vége előtt, ha a bevett gyakorlat szerint eddig sem kellett a beleegyezése, akkor most mégis miért... így hirtelen.

De gyanítom, hogy másról is szó lehet az esetedben, a közvetlen vezetőd képességeit pedig nem kellett volna írásban jellemezni.

nandy # 2010.02.26. 07:52

Ja, a felmondást pedig a munkáltatói jogokat gyakorló személynek kell aláírnia, aki valószínűleg nem a HR-es, így nem baj, ha a munkaügyis csak szignózta.

nandy # 2010.02.26. 07:52

.

01felhasznalo # 2010.02.26. 13:36

S.O.S. kérem valaki segítségét. 2006 közepe óta állok munkaviszonyba a cégnél határozatlan idejű szerződéssel. 2010. januárjában lejárt a gyes-em és a foglakoztatóm nem alkalmaz tovább, mert fel vett helyettem mást. Küldtek nekem egy közös megegyezésről szóló megállapodást, amit nem akarok aláírni, mert akkor ugye végkielégítést sem kapok. A kérdésem az hogy mi van ha most nem írom alá? Be kell járnom dolgozni? És ha bejárok kapok fizetést? Ha nem megyek be akkor az baj? (mert ugye ők azt mondták hogy nem foglalkoztatnak tovább)

noanoa # 2010.02.26. 14:12

01felhasználónak!

Előrebocsátom, hogy nem vagyok jogász! És túl rutinos se.

De a közös megegyezésbe ne menj bele.

A gyest lejártát követő naptól felmondási védelem alatt állsz, 30 naptári napig. (Mt. 90. § e. pont)

Ez alatt - ha a munkáltató nem tud foglalkoztatni - az összegyült szabadságodat kiadhatja.

A 30 nap eltelte után felmondhat. 35 naptári nap felmondási időd van, amire átlagkeresetet kell fizetnie, és ennek lejárta után megszünhet a munkaviszonyod. Addig viszont munkaviszonyban állsz!

Jár még 1 havi végkielégités is!

A ki nem vett szabadságnapokat is ki kell fizetnie. (Szabadság jár a gyed első napja után még egy évig.)

A felmondásnak indoklást kell tartalmaznia. Azt nem tudom (mert nem vagyok jogász), hogy elegendő indok-e az, hogy helyetted mást fölvettek. Az ilyen esetre találták ki, hogy a helyettest határozott időre, a távollévő távollétéig alkalmazzák.

Szóval irásban közöld a munkáltatóddal, hogy a gyes lejártát követően x naptól munkába kivánsz állni. És ha olyan választ kapsz, hogy nem tudnak munkát adni, akkor a közös megegyezésbe ne menj bele! Várd meg, hogy a munkáltató mondjon fel.

Szerintem....

Azért kérdezz másokat is!

noanoa

nandy # 2010.02.26. 14:19

Mindenképpen jelezd írásban a munkábaállási szándékodat, és azt, hogy ebben eddig a munkáltató megakadályozott...

Ellenkező esetben okot adhatsz a rendkívüli felmondásra - mivel igazolatlanul vagy távol a munkahelyedről. Ez ellen még a táppénz, gyes stb. sem véd meg.

Egyébként ha januárban lejárt a gyes, akkor már a 30 napos védelmi időszakon is túlvagy, így a munkáltató rendes felmondással is elküldhet. A közös megegyezést csak akkor írd alá, ha számodra is kedvező juttatásokat/feltételeket tartamaz.
De tekintve, hogy már egy hónapja igazolatlanul vagy távol, nem biztos, hogy te vagy nyerő helyzetben.

nandy # 2010.02.26. 14:23

noanoa:

Az a baj, hogy nem januárban tette fel ezt a kérdést a felhasználó, hanem most. Neki a gyes lejárta utáni naptól munkavégzési kötelezettsége lenne, azaz több mint egy hónapja.
A munkáltatóval folytatott egyezkedésről nyilván nincs papírja, így utólag nehezen bizonyítható, hogy a munkáltató nem akarta foglalkoztatni.

01felhasznalo # 2010.02.26. 16:58

Annyit hozzátennék, hogy januárba egy hétig betegszabin voltam és a gyed alatt felhalmozott szabadságot úgy tudom ki lehet azonnal venni munkábaálláskor, ha ezt hozzávesszük akkor március 1. től kell dolgoznom. Ez esetben tehetek még valamit? Ha bemegyek hétfőn dolgozni akkor még számíthatok végkielégítésre?
Előre is köszönöm

01felhasznalo # 2010.02.26. 17:02

Esetleg az számít-e, hogy én még a gyes lejártának napján küldtem e-mailt a cégvezetőnek, hogy szeretnék munkába állni, de erre nem kaptam választ, csak telefonon közölte, hogy már nincs rám szükség.

01felhasznalo # 2010.02.26. 18:50

Bocsánat, csak közben gondolkodtam: mi van akkor, ha én megkaptam a leszámolási papírokat, tb kiskönyvel együtt. Ebben az szerepel, hogy a munkaviszonyom feb. 24.-ével megszünt. A bérpapírom is azt bizonyítja, hogy idáig szabin voltam, tehát ez bizonyítja hogy a munkáltató tovább nem foglalkoztat, én hiába mennék dolgozni. Így szerintem, ha nem írom alá a közös megegyezést, akkor nekik kell rendes felmondással megszüntetniük, és így mivel ők febr. 24.- ét írtak a papírjaimra, meg a tb kiskönyvbe, már nem mondhatják, hogy nem mentem dolgozni március 1. től. Jól gongolom? légyszi segítsetek.
köszönöm

iskolás # 2010.03.04. 19:53

Kedves Fórumosok!
Paragrafusokat böngészve úgy látom, a munkáltató a felmondás átadása előtt köteles írásban felajánlani a prémiumévek programban való részvételt. A munkavállalónak 14 napja van, hogy írásban erre válaszoljon.
Jól tudom?
Paraméterek: közalkalmazott, szül: 1952, nő, 37 év közalkalmazotti jogviszony.
A munkáltató terve szerint felmond, én csak a lépésekkel nem vagyok tisztában, ill. azt tudom, hogy a prémiummal nem kívánok élni. Papírt még semmiről nem kaptam.
Tehát milyen papírokat várhatok és melyiket mikor? Vagy pl. egyszerűen kaphatok egy írást a felmondás tényéről?? Nincs ezt megelőző kötelező munkáltatói írásos lépés?
Előre is köszönöm a választ.

gévike # 2010.03.05. 19:32

Sziasztok!
Tudna e valaki segíteni abban, hogy a volt munkáltatóm nem fizette ki a felmondáskor járo béremet, ennek már kb 1 hónapja. Most fordulok ügyvédhez fizetési meghagyás ügyében, de tudomásom van róla, hogy a cég ellen aphe incasso van.Szerintetek csak akkor jutok a béremhet ha az apeh már teljesül, vagy esetleg az elmaradt bér elsőbbséget élvez e ??

végrehajtó1 # 2010.03.05. 20:02

Nem élvezz elsőbbséget.De komoly gondok vannak ha az Apeh vh-t indított.
Sok reményt ne fűzz hozzá...

gévike # 2010.03.05. 20:19

Akkor felejtsem el? A többi ember bérét is kp-ban ( már aki még dolgozik ott )akarja fizetni nehogy a bankba pénz kerüljön. Akkor most mi a manót csináljak?

szasza016 # 2010.03.06. 00:00

SZIASZTOK!

HA VALAKIT KB 5.ÉVE NEM JELENTETTEK BE, DE AZT HITTE BE VAN JELENTVE A MUNKAHELYÉN, (tehát feketén dolgoztatták) CSAK BECSAPTÁK, ÉS A MAGÁN NYUGDÍJÁHOZ SEM MENT A PÉNZ ILYEN ESTBEN MI VAN?
MAGÁN NYUGDÍJÁT LEHET ÉVEKRE SZÜNETELTETNI??
AZ NEM VÉSZ EL??

ÉS HA VALAKI NEM TUDJA FIZETNI A TB-JÉT X IDEJE??

MERT NINCS MUNKAHELYE, ÉS PÉNZE SEM, HOGY FIZETNI TUDNÁ, AKKOR AZZAL MI LESZ?

KÖSZÖNÖM A VÁLASZT!!

01felhasznalo # 2010.03.06. 06:21

A magánnyugdíjt lehet szüneteltetni az nem vész el. A Tb-t viszont fizetni kell, különben ha orvosi ellátásra lesz szüksége akkor azt az ellátást fizetni kell és nagyon sokba kerülhet. Ha valaki munkanélküli akkor a munkaügyi központ fizeti a Tb-t, ha szociális vagy egyéb segélyen van akkor is kap felmentést a fizetés alol. Egy ismerősöm ugyanígyjárt, hogy volt érvényes munkaszerződése de a munkáltató nem jelentette be és nem fizetett utána járulékokat, mikor kiderült az ismerősöm a munkaügyi bírósághoz fordult és per lett belőle. Igaz eltartott egy ideig de a végén az ismerősömnek másfél millió forintot itéltek meg amit a volt munkáltató ki is fizetett neki.

szasza016 # 2010.03.06. 09:13

KÖSZI A VÁLASZT!

HA ÁLLAS KERESŐIN VAN DE PÉNZ AZT NEM KAP, TEHÁT BEVÉTELE NINCS, AKKOR IS A MUNKAÜGY FIZETI A TB-JÉT?
GONDOLOM LÁTJÁK, HOGY REGISZTRÁLVA VAN.

KÖSZI A VÁLASZT!

végrehajtó1 # 2010.03.06. 12:23

szasza016 miért kiabálsz??????

végrehajtó1 # 2010.03.06. 12:23

szasza016 miért kiabálsz??????

01felhasznalo # 2010.03.06. 12:45

Én olyat hallottam, hogy aki nem kap a munkaügyi központtól segélyt az a lakóhelye szerint illetékes jegyzőtől kérvényezheti, hogy az önkormányzat fizesse helyette a TB-járulékot. Ott kell megérdeklődni.

monalisa1 # 2010.03.06. 17:59

szasza016 azért "kiabál" mert nagyfokú csökkentlátó és CSAK a nyomtatott írást tudja rendesen olvasni.

Ezt leírta már többször is, egyben elnézést is kért a szükségszerű "kiabálásért".