Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


guba # 2010.11.26. 16:33

Meg lehet egyezni bármiben, probléma akkor lesz, ha a kereskedő nem adja el a motort, és nem fizeti vissza a vételárat. Nem bizományosi szerződést kötnék, hanem elállnék és követelném vissza a vételárat. (mint ahogy már javasoltam neked)

Mazsola74 # 2010.11.26. 13:15

Sziasztok!
Én az eladó oldalról kérdezek:
Édesanyám nevén volt egy 18 éves autó, aminek februárban lejár a műszakija. Az üzembentartói jog testvérem nevén volt, aki sajnos 1 hónapja meghalt.
Meghirdettük az autót, jelentkezett is egy úriember (kereskedő), aki megvásárolta. 155 ezerért kínáltuk, 100ezret ajánlott. Mivel édesanyám sem akarta, hogy a nyakán maradjon, megegyeztek.
Ma telefonált az ember, hogy hengerfejes az autó, és adjunk 20ezer forintot a javításba, vagy bíróságra megy. A kérdésem az lenne, hogy egyáltalán ekkora értéknél van e bármilyen esélye? Egyáltalán elvárható lett volna e édesanyámtól, hogy a hengerfej hibáról tudjon, hiszen nem is vezette soha. A szerződésben minden benne van -megtekintett, kipróbált állapot stb....
Igaz nem új autó, de nem ázik be, van 4 kereke, és gurul is.
Ha tényleg bíróságra megy, ilyen esetben lehet védekezni valamivel?

donvittorio # 2010.11.26. 09:21

Kedves guba! Köszönöm a válaszodat, azóta új fejlemény, hogy a kereskedő arra kérte a vevőt, kössenek egy bizományi szerződést, s ő kötelezve lesz ezáltal, hogy két hónapon belül eladja a motort, s visszafizeti az eredeti vételárat a vevőnek. Meg tudnád mondani, kell-e valamire különösen figyelni az eddigi történetet ismerve vagy elegendő az itt ( a jogi fórumon) található iratminta szerint megegyezni? köszönöm

guba # 2010.11.18. 07:59

Gyugyuka, nyilván elidegenítési tilalom is lehet rajta, mert a zálogjog önmagában még nem teszi forgalomképtelenné a dolgot. Ha el akarod adni a kocsit, akkor fizesd ki a követelést, és próbáld meg behajtani az adóson. Mondjuk az eltelt idő alatt valószínűleg a követelés már sokkal nagyobb, mint a kocsi értéke, ebben az esetben van egy kocsid, ami hűséges társad marad ebben az életben. :-)

guba # 2010.11.18. 07:54

Donvittorio!

  1. Felelhet az eladó, ha valóban hibás a teljesítés a műszaki hibák okán, és mindenképpen felel a nagyobb motor miatt. LÉnyegében ez önmagában is elállásra ad lehetőséget a vevő oldalán.
  2. Ez még így nem okirathamisítás, ebből még nem származhat baja a vevőnek. (Persze,csak, ha nem dátumozzák újra mégis azt a szerződést, és nem használja fel.)
gyugyuka # 2010.11.17. 12:24

Eladtam egy régi LADA személygépkocsimat.
Bejelentettem a helyi okmányirodában ahol közölték velem, hogy 1989-es zálogjog van rajta , így nem tudják a nevemről levenni.
1997-ben vettem a kocsit és erről nem volt tudomásom.
Nem tudom elérnia rtégi tulajdonost, lehet már nem is él.
Hogy írták akkor annak idején a nevemre?

Mit tudok tenni?

donvittorio # 2010.11.16. 16:16

Sziasztok!

A segítségeteket szeretném kérni egy problémás motorkerékpár vásárlásával kapcsolatban.

1. probléma:
Egy barátom idén májusban vett egy papír szerint 250 köbcentis motort (valójában 400) kereskedőnél, melynek adásvételijét májusi dátummal írták alá.

Az adás-vételt követő 15 napon belül nem sikerült nevére írnia a motort, így visszaküldte az eredeti adás-vételit a kereskedőnek, hogy telefonos megbeszélésükre hivatkozva állítson ki egy újat. Azóta sem érkezett meg az új szerződés, a régi viszont le se lett fénymásolva, viszont törzskönyv, forgalmi a vevőnél van.

2. Rejtett hibákkal került eladásra a motor.
Törött váz, rossz karburátor, rossz aksi, életveszélyes (!) fékrendszer, és még sorolhatnám. Szép vázba burkolt sufni tuningos, szétbarmolt motor.
Már hazafelé 5ször be kellett tolni, jelenleg 120 ezer forint ráköltés után használhatatlan!

Kérdések:
1, Felel-e a kereskedő az eladott motorkerékpár állapotáért? A kawasaki szerelői szerint a költségekhez hozzá kellene járulnia.

2, Ha igen a válasz, perelhet-e az a vevő, aki aki visszaküldte az adás-vételit, s ezzel lehetséges hogy okirathamisítást követett el (?) avagy módosítható-e az adásvételi közös megegyezéssel utólagosan.

Nagyon köszönöm,
Don

guba # 2010.11.09. 16:14

A foglaló neked visszajár, méghozzá azonnal. Sokat szerintem ne várjál rá, hanem szólítsd fel írásban a haladéktalan visszafizetésre. Esetleg erre bízz meg egy ügyvédet, az hatásosabb.

kispeter6 # 2010.11.09. 12:31

A napokban jártam egy autókereskedésben, ahol megnéztem egy 2000-es évjáratú személyautót, a megtekintés és kipróbálás után le is foglalóztam. A hirdetés szerint 167.000 km volt az autóban amit az ülések, kormány váltó és a pedálok állapota is alátámasztott. A kereskedő csak úgy volt hajlandó átadni az autót, ha ők intézik a teljes átírást (eredtet vizsgálat, okmányirodai ügyintézés, műszaki vizsga) felár ellenében. Ezzel még nem is lett volna gond, ha nem halasztgatják folyton az átadási határidőket, kezdett gyanús lenni a dolog, hogy mi tarthat 2 hétig egy autó átírásán. A kereskedő állítása szerint hiányzott egy papír, ami nélkül nem lehet átírni a kocsit, majd nem volt valamelyik ember az okmányirodában, eredetvizsgánál, szóval mindig akadt valami kitérő válasz, hogy miért nem. Elkezdtem utána járni az autó előéletének, így jutottam el ahhoz a kereskedéshez ahol forgalomba helyezték az autót.
Tőlük tudtam meg, hogy az adott gépjárműben nemhogy nem stimmel a km óra állás, hanem a kereskedő azon állítás sem fedi a valóságot, hogy az autónak csak az első lökhárítója sérült. A kereskedő természetesen nem tudott szerviz könyvet adni a kocsihoz, ezen már meg sem lepődök egy 10 éves autónál. A márkaszerviztől megtudtam, hogy 2008 közepéig ők szerv ízelték a kocsit, ezeknek a javításoknak a másolatát kérésemre el is küldték, ezekből kiderült, hogy az utolsó látogatást 2008 májusában tette náluk a kocsi akkor volt benne 293.000 km.
Felhívtam a neppert, hogy most azonnal adja vissza a pénzem, mert az autó adatai nem egyeznek. Erre csak annyi volt a reakció, hogy bizonyítsam be, ez meg is történt átküldtem nekik a számla másolatokat, erre ígéretet kaptam, hogy foglaló hamarosan visszakerül hozzám. Bár állítása szerint ő sem tudta, hogy jelentősen vissza lett tekerve az óra, ő is át lett verve és nem az ő felelőssége, de majd megteszi a megfelelő jogi lépéseket az ellen, akitől vette a gépjárművet. Ezt akár el is hihettem volna, ha a kereskedő pofátlan és jogsértő módon, ismételten nem hirdeti meg az autót 167.000 km-es futásteljesítménnyel.
Én jelenleg várom, hogy a foglaló visszakerüljön hozzám, a nepper meg várja a pali madarat, akit majd átverhet, ha nem ellenőrzi az autó valós futásteljesítményét.
Ha az ember vesz egy elektronikai terméket és nem megfelelő, kicserélik, megjavítják, ha elmegy egy étterembe és nem azt az ételt kapja amit rendelt, kap másikat, vagy legalábbis kompenzációt, de ha egy utókereskedésben történik valami hasonló akkor szinte semmit sem lehet tenni ellene. A kereskedőket megfelelően felelősségre kéne vonni és szankcionálni a hasonló eseteket! Nem az a probléma, hogy egy autóban 300.000 km van, mert ha karban van tartva, akkor akár 5-600.000 km is minden gond nélkül mennek a mai autók, hanem a szervízelés elmulasztás, a valótlan adatok miatt és ennek a későbbiekben a „boldog” új tulajdonos látja kárát mikor a szerelő közli a szervízelés költségeit. És a szándékos csalás félrevezetés egy kis extra profit miatt a kereskedő részéről elfogadható?

geriboi # 2010.10.30. 18:34

Sziasztok!

Segítségeteket kérem az alábbi ügyben:
Vásároltam egy használt, "sérülésmentes" autót.
A tulajdonossal közösen nézettük át az én autószerelőmmel, és az autót rendben találta műszakilag, meg lett mérve a festékvastagság, ami szerint apró javítás volt csak az egyik elemen.
Ennek tudatában megvettem az autót.
Néhány nappal később kiderült, hogy hiányzik az utasoldali légzsák belőle, én azt hittem, hogy nem is kell lennie, mert a műszerfalon sem jelölte.
Nyomozni kezdtem, és megkerestem az 1.tulajt a szervízkönyv alapján. (akitől én vettem az a 2.tulaj)
Az 1.tulaj közölte, hogy gazdasági totálkáros volt az autó, és küldött is nekem erről bizosítós papírt, illetve az adásvételit, amiben megvették tőle a roncsot.
Az én eladóm egy kereskedésben vette, ahol azt mondták neki, hogy az első tulaj leadta, mert nem tudta fizetni a hitelt. (ez 2005.márciusban történt)
Valószinűsíthetően tehát a 2.tulaj nem tudott semmit a totálkárról, így nem is tájékoztatott.
Mit tehetek?

guba # 2010.10.27. 17:39

Mint mondtam: egy ügyvédhez menjél. Ha nem akarsz felesleges köröket futni.

G.astra # 2010.10.27. 16:44

Köszönöm a választ!
A vásárláskori km. állás a műszaki állapotlap és állapot és tartozéklapon szerepel,az adásvételin nem.
A valóshoz közeli pedig a szakszervíz által kiadott szervízkönyv és a vizsgán felvett munkalap bizonyítja.

Egy kérdésem lenne már csak.
Nagyon félek,hogy ha a hitelező bank tudomására jut akkor újra számolják a hitelemet és azonnal felmondja vagy küld nekem egy párszázezres csekket.Bár szerintem többet ér most is az autó mint a hitel összege.Ezért nem is nagyon merek a kereskedővel egyezkedni ebben az irányban ,hiszen úgy tudom,hogy árleszállítást is kérhetnék.A másik ok amiért a visszaadás mellett döntöttem az,hogy ha el akarnám adni az autót valamikor akkor melyik km.állás után adjam el?
Másszak ismét a kereskedőre vagy a rendőrségre menjek?A fogyasztóvédelmen is gondolkodom.

Előre is köszönöm.

guba # 2010.10.27. 14:32

Két dolgot kell tudnod bizonyítani: az adásvételkori km állást, illetve egy ettől korábbi időpontra vonatkozó, hitelesen igazolható km állást. Nincsen jelentősége annak, hogy a kereskedő állította e át az órát, vagy valaki már korábban. A szavatossági kötelezettsége objektív. Követelésed lehet, jó eséllyel tudod is vele szemben érvényesíteni, viszont keress egy jó ügyvédet, mert jogi segítség nélkül ez túl nagy feladat azért.

G.astra # 2010.10.27. 13:22

Visszatekerték nem is keveset!

2009 novemberében vettem hitelre egy 2005-ös G Astrát. Sajnos szervizkönyvet nem
kaptam hozzá, de a km óra 74211km mutatott. Kaptam rá egy év garanciát a Mapfre nevű cégtől a kereskedőn keresztül szerződve. Ők is a 74211-es km állásról tudnak. Úgy gondoltam a kilométer óra állása elég sok ahhoz, hogy, valós legyen hiszen az autó 4,5 éves volt. Én mindenképp maximum 80 000 kilométerrel akartam autót venni és eleve kizártam a taxi és a céges-leasinges autókat Gondoltam, ha hitelre veszek autót, akkor többet áldozok rá. Most egymás után két nagyon drága meghibásodás állt elő az autónál.(motorvezérlő majd pár nap után vezérműtengely törés) A kettő kb. fél millió forint ha szervízben javítom. Természetesen a garancia erre már nem vonatkozik, de nem kevés utána járással megtaláltam azt a szervizet, ahol a kötelező szervizeket végezték az autónál. Sőt magát a leasing céget is. Ott kiderült, hogy az autóban valójában több mint 155 000 km van és leasing autó volt.A vizsga bejegyzése 155451km.Rá fél évvel vettem meg,most kb 180 000km lehet benne. A cég azt az információt adta, hogy ők papírral tudják igazolni, hogy a szervizkönyvet a kereskedőnek átadta, és ha kell a megfelelő helyen, bemutatja azt. Pótoltattam a szervizkönyvet a valós adatokkal, és szeretném beperelni a kereskedőt, mivel ő által adott papírokon 74211km szerepel. Abban az időszakban egy ilyen autó ,amiben 155000 kilométer volt kb:3,5-400 000 ft-al lett volna olcsóbb, mint a 74211 kilométeres .Ha tudom az igazat akkor el sem mentem volna megnézni hiszen 155 000 km után már egy autón nagyon sok mindent kell már javítani és cserélni.(kuplung, lengéscsillapító stb) A hibákat megjavíttatam de nem tökéletes mert a hengerfejet is le kéne szedni mert valószínű,hogy a szelep is sérült.
Kerestem egy ügyvédet és felvettük a kapcsolatot a kereskedővel.Nem nagyon hatotta meg a dolog mert azt mondta,hogy nem ő tekerte az órát és különben is már unja,hogy minden évben van nála,3-4 "problémás "ügyfél és ő is egy kereskedőtől vette.Az is kiderült,hogy törött volt hátul,de ez a legkevesebb.
Nem hajlandó semmire pedig csak azt kértem,hogy adja vissza az előleget fizesse ki a bankot és a károknak legalább az alkatrész árát fizesse ki.A két órás egyezkedésnek az volt a lényege,hogy "igy jártál" Az adásvételiben a "saját tulajdonként" van jegyezve az autó. A műszaki állapotlapon viszont van egy mondat,hogy a gépjármű szervízkönyvvel nem rendelkezik,futásteljesítménye nem dokumentált"Attól félek,hogy ez a mondat lesz a vesztem... kereskedő által kiadott papírokon.(műszaki állapotlap és állapot és tartozéklap az adásvételin nem szerepel a km. de az előbbieken igen, dátum ,aláírás és pecsét is van.)

Van e jelentősége az adásvételi szerződésen szereplő szokásos a rejtett hibákért és további követeléssel nem állhatok elő stb valamint a ptk,314.§(2)szövegnek? Vagy a „gépjármű futásteljesítménye nem dokumentált és szervizkönyvvel nem rendelkezik.
Ez a kitétel csak akkor igaz ha nem ő volt aki visszatekerte és nem kapta meg a szervizkönyvet?
Gondolom nem, mert én hamis adatokkal vettem autót és bizonyítható a csalás ebben az ügyben. Sajnos ebben a kocsiban egyben megtaláltam azt amit a vételnél ki akartam zárni és már tudom miért kaptam meg átíratva a kocsit.Ragaszkodott hozzá és az eredetvizsgálati lapot sem kaptam meg mert azt mondta,hogy a bankhoz kellet küldeni a törzskönyvvel együtt.

Gondolom egy kereskedőre szigorúbb szabályok vonatkoznak mint egy magánszemélyre.
Én eddig az autóval kb egy év alatt 10 000km.mentem.Nem nehéz kiszámolni hány évvel később kellett volna ezeknek a hibáknak jelentkeznie.

Ha jól sejtem ez mindjárt két pert is vetít előre. Az egyik egy kártérítési a másik egy büntető per. A kártérítési perhez meg kellene szakértővel vizsgáltatni, de erre már tényleg nincs pénzem. Melyiknél kaphatom vissza a pénzemet? Mivel csak az alkatrészről van számla a javításról nincs, mert egy nagyon régi jó barátom cserélte ki a motorvezérlőt és a vezérműtengelyt is, jelent e valami hátrányt számomra? Gondoltam, ha autót veszek, akkor évente áldozni kell rá néhány tízezret, de ez azért túlzás.

Susana111 # 2010.10.22. 12:02

Nem tudom, hogy mennyire rozsdás, hiszen életemben nem feküdtem a kocsi alá, de mivel nyáron műszakiztattam, gondolom, hogy nem vészes. A jobb oldali beázás számomra abszurd, hiszen aznap, amikor eladtuk, ömlött az eső és én az anyósülésen ültem míg megírtuk az adásvételit (plusz még majdnem egy órát, mert az ajándék téli gumiért visszament a párom), tehát akkor bizonyára észre kellett volna vennem, sőt az eladónak is. Szóval teljesen értetlenül állok a követelésein.

guba # 2010.10.22. 07:03

Nem mindegy, hogy mennyire rozsdás, miért ázik be, és mennyire nyilvánvaló hibák ezek. A 250 ezer biztos, hogy soknak tűnik. Attól még, hogy jogi útra tereli, koránt sem biztos, hogy egy forintot is megítélne neki a bíróság.

Susana111 # 2010.10.22. 00:05

A segítségeteket kérem a következőben: 2010. szeptemberben eladtam egy 12 éves Ford Mondeót, ami kb. egy évig volt csak nálam és második autóként használtuk, nyáron műszakiztattuk le és mivel feleslegessé vált számunkra, hiszen csak a garázsban állt, eladtuk. A vevő megvétel után elvitte márkaszervízbe és most azzal jön, hogy rozsdás a küszöb és a vezető oldalon nem zár a központi zár, és beázik a kocsi. És mindezen javítások 250.000 forintba kerülnek. (A kocsi 450.000-ért kelt el egyébként.) Én nő vagyok, nem értek a kocsikhoz túlságosan, de egy kicsit bűzlik a dolog. Szerintem így is ár alatt adtam el és akkor még a javításra követeli a pénzt, különben jogi útra tereli a dolgot. Ezekről az állítólagos hibákról nem tudtam, ő megnézte a kocsit, kipróbálta, kifizette, elvitte. Nekem enyhén szólva lehúzás szaga van, ilyenkor nem védi az eladót valami?

guba # 2010.10.21. 01:18

Igen, lehet keresnivalód.

csna # 2010.10.20. 18:35

Sziasztok!Ma vásároltunk egy 2003-as Peugeot 206 1,4 HDI személygépkocsit magánszemélytől.Az autót kipróbáltuk,szép állapotú..nak tűnt.Az eladó 4 éve használta, állítása szerint nála nem volt sérülve.Elvittük eredetiség vizsgára, és ott közölték velünk, az autó agyon törött volt.Nincsen olyan eleme amit ne fújtak volna , az oszlopok 100 körüli értékeket mutatnak, a tető 400, hátulja 700 körüli rétegvastagság.Küszöbök, minden fújva volt.A motorszám a forgalmiban csak 3 betű van bejegyezve olvashatatlanság miatt.Erre a tulaj azt mondta hogy a kintről behozott autóknál ez ilyen. Mit tehetek? Vissza tudom csinálni az adásvételt?Kérhetek vissza a vételárból?

guba # 2010.10.20. 16:08

14 éves Opel Astrát megvesz valaki, mondjuk az új árának 8%-ért. Kell e rá számítania, hogy fáradt lehet a motorja? Azt gondolom, igen. Ha csak nem a piaci ár fölött vetted, és nem azt mondta az eladó, hogy ez aztán egy megkímélt, és objektive is szuper kocsi, és ezt nem tudod legalább tanúkkal bizonyítani, akkor nincs értelme semmilyen jogi lépésnek. Egyrészt koránt sem biztos, hogy a végén bármit elérnél, másrészt aránytalanul sok időbe és pénzbe kerülne.

cat981 # 2010.10.19. 11:47

utólag már nehéz elérni valamit, főleg nem biztos hogy érdemes, gondolom néhány 100ezerbe került az autó. Jogi tanácsot guba tud majd adni, mivel azoban valszeg sok jóval nem tud majd megnyugtatni néhány nem jogi jelelggű tanács: MEgvétel előtt mindig vigyük márkaszervizbe az autót állapotfelmérésre. Ez kb. 10-20 ezer forint. Jelen esetben azonnal látták volna a fekete füstöt és továbbvizsgálták volna az autót vagy lebeszéltek volna a megvételéről.
2. Amit most lehet tenni az a következő: Motorfelújítás vagy motorcsere ahogy írdtad de ezek drága dolgok előbbi többe kerül az egész autónál és nem tudják jól se megcisnálni. Van még egy harmadik lehetőség, ha nem sokáig akarod használni még ezt az autót a hidegindítás javítására. Járj utána vagy érdeklődd meg márkaszervizbe vagy márkát ismerő szerelőtől mely az a legnagyobb (szélességben és hosszban) esetleg akár nem a konkrét típushoz tartozó izzitógyergya mely betehető még a motorba. a nagyobb izzítógyertya jobban felmelegíti a levegőt + teret szorít ki a kompressziótérből, azaz növekedik a kompresszió. Nagyobb gyertyákhoz előnyös a nagyobb aksi is. A gázolajhoz keverj de max 5%-ig 95-ös vagy kisebb oktánszámú benzint, ennyi nem gond egy ilyen régi és egyszerű dízelmotornál, beinzin a kuton is szoktak a gázolajba keverni dermedésgátlóként. Úgy indíts hogy először 30 mp-ig izzítassz, felmelegítve ezzel a levegőt a kompressziótérben, majd mégegyszer izzítassz de nem várod meg míg elalszik azizzítólámpa hanem ráindítassz így az dízelolaj+benzin keverék az izzó gyetyán azonnal lángra kap és szinte biztos indulni fog a motor. Így mgé náhány évig el tudsz járni vele, illetve ha átmegy, vagy át tudod vinni a zöldkártyán.

isihawaii # 2010.10.19. 11:21

Hello !
Tudom ez a kérdés nem ide való csak ott nem válaszoltak rá !
Érdeklödnék,hogy a Közlekedés Felügyelet mérheti e a kocsik sebességét??
köszönöm !

beckmannlaci # 2010.10.19. 10:48

Sziasztok!

Használt autó vásárlása esetén milyen jogi lépéseket tehetek ha tudom bizonyos információkat elhallgatott az eladó.
Adott esetben egy disel astráról van szó amely "hideg" motorral is indult igaz garázsban... a szokásos próbakörök illetve átnézés után megegyeztünk a vételárban és elvittem.
Másnap már nehezebben indult de nem aggódtam mert tudtam úgyis szervizbe viszem az ilyenkor szokásos cserék miatt (vezérlés, olaj stb.).
Ott viszont elküldtek egy kompressziómérésre mert soknak találták a kiengedett fekete füstöt.
A mérésen kiderült hogy nagyon gyenge a motor (hengerenként 20 bar, és ennél több kell a téli hidegindítózáshoz.
Az eladót felhívtam aki ezt nem rejtett hibaként definiálta igaz a telefonban elmondta hogy neki is nehezen indult télen.
A következő reggeleken + 5 fok alatt pedig el sem tudtam indítani.
A hirdetésben "megkímélt "-nem volt feltüntetve.
Mivel 96-os járgány és 230 E km volt benne az hihetőnek tűnt de két különböző szerviz állítja hogy legalább 2X annyi van benne.
Két választásom van vagy felújítás vagy használtan veszek bele egy motort.
Én szeretném hogy kompenzálja ezt valahogy de elzárkózik .
Mit tegyek?

Segítségeteket előre is köszönöm

apt-get # 2010.10.01. 11:18

Még egyszer köszönöm a válaszokat.
apt-get

guba # 2010.10.01. 11:11

Létezik, de nem két magánszemély használt autóra kötött adásvétele viszonylatában.