Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


Szomorú örökös # 2020.06.30. 05:06

Roamer

A bizonyítás kb annyi, hogy a vételár kifizetése után kértem le a kárkalkulációst - időpecsétes lekérdezés - majd amikor írásban kértem, hogy mondjanak ezzel kapcsolatban info-t, semmi sem történt.

Szerinted.....de azért ez tanúk nélkül félek, hogy édeskevés lesz egy bírósági eljáráshoz - ami egyértelműen polgári peres lesz, ha nem tudtok megegyezni, tehát nagy valószínűséggel neked kell előre kicsengetni a perköltséget is, mivel a bíróság sem ingyé dolgozik. És jó esetben csak akkor kapod vissza, ha meg is nyered.

Egyébként itt egy NAV dokumentum, amely alapján esetleg az átírási illetéket is visszaigényelheted, de ehhez vagy közös megegyezés vagy bírósági ítélet szükséges, anélkül csak úgy nem fogják visszaadni neked.

https://www.nav.gov.hu/…20200114.pdf

És akkor csináltathatom saját pénzből + mehetek bíróságra

Tudod mit? Akkor ne vedd meg! Keresgélj tovább a használt piacon és még ilyen autót se fogsz találni. Vagy öreg vackokkal van tele, vagy lyukat beszélnek a hasadba, hogy ne figyelj oda az állapotra.

Anno én egy Combo-t vettem kereskedésben, annak is már volt törése, mégsem említette a kereskedő, de nem is balhéztam vele, hogy elhallgatta (lehet nem is tudta). Mégsem volt vele semmi bajom 7 év alatt, nagyon bevált. Akkor adtam el, amikor én is figyelmetlen voltam és én törtem meg az elejét - no meg hát már 300 ezer km volt benne, ideje is volt eladni. Én nem titkoltam, hogy törött, de csakis arról tudtam nyilván beszélni, ami az én kezem alatt történt.

Szomorú örökös # 2020.06.29. 21:20

Roamer

Nos akkor van esetleg valami javaslat, ötlet?

Szerintem hozd el! Ha nem húz félre vezetés közben, minden rendben működik rajta, akkor nincs mit aggódnod.

Létezik ilyen lehetőség, hogy megtévesztésre hivatkozva elállok a szerződéstől?

Ltezik, de félek, hogy neked kell mindent bizonyítani.

akkor nem mondhatná, hogy sérülésmentes, és olcsóbban kellene adni egy picit.

Azért ez így, ebben a formában nem igaz. Ha eleve nagyon olcsó, akkor abból már miért engedne? Akkor kéne gyanút fogni, amikor valami túl olcsó.

Egyébként kíváncsi lennék, hogy egy forgalomból kivont autót hogyan tudnám bevizsgáltatni hivatalosan akármilyen márkaszerviznél még a legelején?

Pl. „P” rendszámmal.

Szomorú örökös # 2020.06.29. 18:29

Roamer

Ha valami majom - aki használta - végighúzta az oldalát, és zsebből fizette a fényezést, akkor azt sehol sem fogom látni.

Ezt nagyon jól látod. Csakis azokat az eseményeket fogod a kártörténetben látni, amelyeket hivatalosan bejelentettek és biztosítón keresztül rendezték a káreseményt. De - már megbocsáss - egy eladótól ne is várd el, hogy egy ilyen eseményt majd tudni fog és elmondja neked, hiszen ha nem első tulaja a járműnek, akkor bizony ez előtte is titok marad.

Szomorú örökös # 2020.06.29. 14:41

Roamer

A vételár kifizetése után derült ki, hogy az autóval történt valami apróbb (?) baleset, és emiatt van neki egy bejegyzése a kártörténeti adatbázisban (amiről természetesen elfelejtettek tájékoztatni)

Ezt te is megnézhetted volna, ingyenesen, ügyfélkapus hozzáféréssel. Úgy hívják, hogy járműszolgáltatási platform. Okos emberek ma már így vásárolnak autót.

Az autót kifizettem, de az átadás átvétel még nem történt meg, a forgalmi a nevemen van, a biztosítás még nincs rendezve.

Tehát kifizetted az autót, a komplett átírást, mivel forgalmi - nagy valószínűséggel törzskönyv is - van a neveden. És te ilyenkor akarsz elállni az adásvételtől? És még csak egy cseppet sem érzed, hogy rohadtul elkéstél ezzel? :-O

Csak halkan jegyzem meg, hogy az átírási költségeket nagy valószínűséggel tuti buktad, még ha meg is történik az elállás. De ha az autó jó, akkor én nem kekeckednék tovább a kereskedéssel, hanem használnám, miután átvettem.

wers # 2020.06.29. 11:34

A vételár kifizetése után derült ki, hogy az autóval történt valami apróbb (?) baleset, és emiatt van neki egy bejegyzése a kártörténeti adatbázisban (amiről természetesen elfelejtettek tájékoztatni)

Átadás átvétel előtt írásban (e-mail) kértem, hogy tájékoztassanak az összes hibáról - látni szeretném a teljes kártörténetet - és ezt írjuk bele az adásvételibe is + kértem közös festékréteg mérést is. Ez nem történt meg.

Lehet, nagyon szőkenős a kérdésem, de ezeket miért nem a fizetés előtt kérted? Gondolom a vakon megbíztál a kereskedőben.

kemény vagyok mint a vídia, na ( :) )

Akkor ezt vedd elő, és áll oda keményen (na ne az ügyvéd elé, ő nem tehet róla). Ne szórakozzanak már. Nem egy doboz tojást vettél amiről kiderült később, hogy egy törött.

drbjozsef # 2020.06.29. 11:06

"jogász banda" ?

Híjj, nem törekszel olcsó népszerűségre... :D

zoreck # 2020.06.23. 18:30

Sziasztok.

Nézelődtem a fórumon, de nem találtam pontosan a kérdésemhez kapcsolódó bejegyzéseket. Ha elkerülte a figyelmem az ismétlésért elnézést kérek.

Külföldi német/magyar adásvételi szerződéssel kapcsolatosan vannak kérdéseim.

Most készülök Németországban autót vásárolni, az autó cégen van, a forgalmiban a cég neve szerepel, jómagam a főnöktől fogom megvásárolni a gépjárműt, ebben az esetben az adás vételi szerződést miként töltsük ki ? Eladó félként a személyes adatok beírása után fel kell tüntetni a cég adatait is, valamint "képviselő neve" címen beírni az illető nevét, adatait még egyszer ?

Vagy, ha teljesen más a helyzet megköszönném, ha valaki útba igazítana pontosan, hogy töltsük ki a szerződést! Nem szeretnék majd a magyar hatóságoknál problémákba ütközni, hogy az úgynevezett tulajdonosi lánc bizonyítása nem megfelelő.

A válaszokat előre is nagyon köszönöm!
Tisztelettel,
Z.

Atis77 # 2020.06.16. 05:17

Semmiképp se ajándékozási legyen ért akkor kétszeres az illeték. Viszterhes legyen amibe akár 5ft ot is irhattok

drbjozsef # 2020.06.11. 10:31

FehérZs,

Csavarral?
Nem. Az a motor nem a tied. Az a barátnődé.

Üzembehelyezéshez nem kell papír, csak egy jó szerelő meg benzin.

Jól sejtem, hogy ez egy Magyarországon nem forgalomba helyezett motor? Mert akkor a vagyonszerzési illeték lesz a legkevesebb, a honosítás költségei picit magasabbak lesznek.

FehérZs # 2020.06.11. 08:46

Hello,

Külföldön éltem 15 évig, haza költözés után szeretném a motoromat üzembehelyezni itthon. 3éve az enyém a motor, azzal a csavaral, hogy a baratnőm nevére vettük - szintén magyar álampolgár -, mert a cége adott rá támogatást. szeretném a saját nevemre átiratni. az okmány irodában azt mondták a külföldi lakcímmel kell az ajándékozási szerződést megírni. Amikor az előző motoromat eladtam itthon akkor a magyar címem került az adás-vételire és ua az ügyintéző egy szót nem szólt se erről, se nem kért idegen nyelvű adásvételit. most igen. változott a jogszabály?
Papírokkal tudom bizonyítani, hogy közös a lakcímünk 2012 óta. kint is és itthon is a mai napig, bár nincs élettársi szerződésünk.
ne menjek tovább, vagyonosodási - vagy mi - illeték 45e FT????? 3éve az enyém a gép...

wers # 2020.05.28. 04:23

Így teszek.

Helyes, és mindenkinek megszívlelendőek drbjozsef figyelmeztetései, hogy minden esetben ellenőrzött adatok kerüljenek a szerződésbe.

JuGa # 2020.05.28. 03:14

Kedves drbjozsef, wers,

Köszönöm! :)
Így teszek.

JuGa

drbjozsef # 2020.05.27. 10:41

Megmondom, én mit kérnék.

Hozzon magával egy aláírási címpéldányt. Ha nem aláíró jön, akkor két példányban egy két tanús meghatalmazást. (egyet megtartok).

Nincs előre megírt adásvételi, minden rubrikát nézz meg mi kerül bele, ne hagyd, hogy az árat kihagyják, valamint a megjelenő ember iratait (személyi, lakcímkártya) elkérném, és összevetném a meghatalmazással, és figyelnék, hogy PONTOSAN az kerüljön be az adásvételibe ami az iratokon áll (cég adatok, ember adatai).

És ha tanácsolhatók valamit, és a vevő is belemegy (pontosabban, én személy szerint csak így adnák el használt autót) : legyen benne a szerződésben, hogy semmilyen szavatosságot, garanciát, felelősséget nem vállalsz az autóra.

Mint magánszemély eladó, ezt megteheted, a Ptk. engedi az eltérést a szabályoktól, teljesen kizárhatod a szavatosságot. És akkor nem fognak két hét múlva jönni, hogy másfél millás javítani való van mert már a hazaúton hengerfejes volt és fékhibás.

wers # 2020.05.27. 04:00

Meghatalmazással eljárhat.

JuGa # 2020.05.27. 00:48

Kedves Drbjozsef,

Eladnám az autómat és az adásvételi szerződés aláírásának helyes módjával kapcsolatban szeretnék érdeklődni.
A meghirdetett autómra érkezett vevő, aki foglalót adott, amiről bizonylatot készítettünk.
Később jelezte szóban, hogy nem ő "jönne" a kocsiért, hanem egy cég venné meg.
Kérdéseim, hogy hogyan szabályos az adásvételi szerződés aláírása, mire van szükség, hogy az legyen:

  • Hogyan ellenőrizhető, hogy a cég nevében eljárhat-e az aki "jön" a kocsiért?
  • Mit tegyünk, ha olyan személy jön, aki pl. nem szerepel a cégkivonatban képviseletre jogosultként?
  • Ha esetleg a cég által előre aláírt adásvételit hoz, hogyan ellenőrizhető, hogy valójában az írta-e alá vevőként a szerződést, aki a cég nevében aláírhat? Szabályos-e egyáltalán az ilyen előre aláírt szerződés?
  • Nem szükséges-e, hogy az eredetileg foglalót adó (és erről a bizonylatot aláíró) vevő lemondó nyilatkozatot tegyen írásban?
  • Hogyan lehet jogszerűen lebonyolítani, aláírni az ilyen adásvételt, amikor a végleges szerződés aláírásakor sem a foglalót adó, sem a tervezett vevő cégjegyzékben szereplő képviselője nincs a helyszínen?

Köszönöm a választ előre is!

JuGa

tamas9999 (törölt felhasználó) # 2020.05.16. 10:27

alacsonyabb felszereltségi szinten is alap,

erre azért a helyedben nem vennék be mérget, lehet h. bemutató autó volt, vagy egyedi megrendelésre készült, vagy bármi, ha viszont felhívod az első értékesítő autószalont (már ha mo. lett 1 forgalomba helyezve), rendszám alapján megmondják a felszereltséget tételesen és fillére..

drbjozsef # 2020.05.16. 07:08

misztigergo,

A "kókányolás" nem teljes egészében jogi fogalom.

Hibásan teljesített az eladó, ha adott műszaki állapotban nem elvárható, hogy így nézzenek ki a csatlakozók, valamint ez a kellő gondosság mellett sem volt felismerhető.

Ezt neked kell bizonyítani. Hogy így vetted, hogy nem ilyennek kellene lennie, és azt is, hogy ez nem nyilvánvaló.

Látatlanban erre annyit lehet mondani : ha a kókányolás olyan, akkor van esélyed perben, ha nem olyan, akkor nem. Hogy "érdemes-e" jogi útra vinni, azt nem tudhatjuk ennyiből.

drbjozsef # 2020.05.16. 07:03

KissAttila,

Az eladó szerint nem is kellene tudja az autó,

Ezek szerint az eladó elismerte, hogy az eszköz az eladáskor sem volt része az autónak. Ezt tehát bizonyítanod nem kell.
(Írásban is megvan ez?)

Ezek után ezt könnyű eldönteni, hogy hibás teljesítés-e, legfőképpen a szerződésetek alapján. Mi van abban pontosan az autóról, a felszereltségről?

Ha benne kellene lennie, szólítsd fel, hogy szereltesse be. Ha nem hajlandó, beszereltetheted te saját költségen, és követelheted tőle az összeget, vita esetén fizetési meghagyással, végső esetben perrel.

Szomorú örökös # 2020.05.16. 04:57

KissAttila

én pedig itt állok egy árajánlattal, hogy 102.000 Ft-ért beszerzik nekem az alkatrészt + beszerelés...

Egészen olcsón megúszod még szerintem a kocsi árához képest.

Milyen lehetőségeim vannak ebben a helyzetben?

Magánszemélytől vagy kereskedőtől vetted a kocsit? Egy ekkora összeg esetében lehet a pereskedés jóval drágább lenne. Biztos, hogy megéri neked kattogni miatta? Lehet jobban járnál, ha megcsináltatnád és utána lesz egy jó kis kocsid.

KissAttila # 2020.05.15. 20:29

Sziasztok,
Március végén vásároltam egy 2015-ös Renault Espace-t. A próbaút során nem tűnt fel semmi, elvittem márkaszerizbe ellenőríztetni, ott is mindent rendben találtak, így az autót megvettem.
Két napra rá az akkumulátor megadta magát, de ez annyira nem érdekelt, kihúztam magát a szerviz azzal hogy bármelyik pillanatban, előjel nélkül tönkremehet... ráhagytam.
Később észrevettem hogy a sávelhagyás jelző nem jelez és sötétben ha automata üzemmódra állítom a fényszórót, kiírja hogy ellenőríztessem. Ez a próbaút során nem derült ki, ugyanis nappal nem kapcsolja fel a lámpát ebben az üzemmódban.
Elvittem egy másik szervizbe, ahol közölték hogy mindkét funkciót egy, a szélvédő mögött elhelyezett kamera intéz, ami konkrétan hiányzik az autóból. A kábelek ott vannak neki, de az eszköz nincs.
Az eladó szerint nem is kellene tudja az autó, holott alacsonyabb felszereltségi szinten is alap, a szerviz azzal védekezik hogy az átvizsgálásnak nem része a számítógépes diagnosztika (egyébként a másik szerviz is ezt állította), ami rohadt szánalmas, főleg ezeknél a modern autóknál, én pedig itt állok egy árajánlattal, hogy 102.000 Ft-ért beszerzik nekem az alkatrészt + beszerelés...
Milyen lehetőségeim vannak ebben a helyzetben?
Köszönöm válaszaitokat

misztigergo # 2020.05.15. 17:09

Tisztelt forumozók!

Május 3-án vettem egy Honda Accord 2.2 i-CTDI tipusú autót magánszemélytől. 850 000 Ft-ért. A hazaúton villant a Check engine és rázott az autó. Hívtam is az eladót, azt mondta hogy vigyem el szervizbe majd ő állja a költségeket. A szervízben kiovasták a hibát: 4. befecskendező kommunikáció. Azaz kabelszakadás. Megtalálták, kijavitották, még mindíg nem jó. A szakember szerint a zárlat ami a szakadás miatt volt tönkretette a motorvezérlőt. Egy másik vezérlővel megoldható lenne, de a motortérben majdnem az összes csatlakozó, a szerelőt idézve "kókányolva" van. Nem üzembiztos az autó és lehet a következő 10km-en megint előjön egy ehhez hasonló hiba. A teljes javítási költség 100-150 ezer munkadíj és 500 ezer anyagköltség lenne. Az eladó nem hajlandó kifizetni ezt, csak a pillanatnyilag fennálló hiba költségeit, visszavenni sem hajlandó.
Nyilvánvalóan 850 000 forintért nem egy olyan autót szerettem volna venni amelyik nem üzembiztos. Visszavenni nem akarja. Érdemes-e ezt jogi útra vinnem? Lehet-e ez a "kokányolás" rejtett hiba?

Atis77 # 2020.03.04. 04:50

Ha az okmányirodában le tudtad jelenteni akkor valós a cím. Másképp nem veszik le a nevedről. Nincs miért aggódnod. Tájékoztatás képp kaptad a levelet.

tomsics # 2020.02.29. 21:12

drbjozsef

Őszinte leszek nem néztem meg.Nem gondoltam volna,hogy ekkora galibát okozok ezzel magamnak.Jó nagy marha voltam,hogy bedőltem neki,pedig lehettem volna figyelmesebb mert kisebbségi volt.
Remélem nem lesz semmi komoly bajom belőle,így is amióta jött ez a levél minden nap gyomorideggel fekszem le.

Köszönöm válaszát.

drbjozsef # 2020.02.29. 20:49

tomcsics,

Nem tudom miért kaptál ilyen levelet, elvileg neked ehhez nincs közöd, lehet, a hivatal se találta meg azon a címen a vevőt.

A baj az, hogy a fiktív szerződéseket nem szeretik, és ha fiktív adatok vannak egy szerződésen, akkor abból lehet baj. Itt hibáztál :

A baj az,hogy nem iratták át,sőt azon a címen amit a vevő írt az adásvételire

Mi az, hogy a vevő írt? Ez nem így megy. Közösen kitöltitek az adásvételit, kölcsönösen átadjátok egymásnak az irataitokat, és ellenőrzitek azokat, helyesen lettek-e kitöltve. Meg se nézted a személyiét és a lakcímkártyáját? Ennyi erővel bármit beírhatott volna.

Én egyelőre nem foglalkoznék vele, ha jól értelek, amúgy is a vevőt szólították fel. Hát menjen a nav, oszt tegyen amit jónak lát.

tomsics # 2020.02.29. 19:19

Tiszteletem!

Olyan problémám van,hogy januárban eladtam az autóm.Régi,hibás autó,100 ezer Ft értékben.
A vevőnek így is kellett.A baj az,hogy nem iratták át,sőt azon a címen amit a vevő írt az adásvételire, még az autó sincs és szerintem nem is laknak ott ( elmentem megnézni).
Jól sejtem,hogy átvertek kamu adatokkal?
Én már másnap voltam az okmány irodában,lejelenteni.Ott minden rendben ment,le is pecsételték az adásvételi szerződést.Biztosítónak is jeleztem,hogy eladtam az autót.
Az ottani okmányirodától kaptam egy levelet,hogy nem iratták át az autót és felszólítják a vevőt,hogy 5 napja van leadni a rendszámot és a forgalmit,ha nem teszi meg a Nav fog kimenni érte.
A kérdésem az,hogy én miért kaptam ilyen levelet?
Mi lesz akkor ha valóban hamis a vevő és tényleg nincs meg az autó?Lesz ebből bármi bajom,fel leszek jelentve,rendőrségre kell járkálnom majd?Eléggé be vagyok tojva,ez volt az első autóm,az első eladásom.Jóhiszeműen hittem a vevőnek...