Sziasztok!
Hát, meglátjuk, pontosan mi lesz, ez még nem a törvény szövege.
Én ugyan bele fogok esni, mert 14 éves korom óta szerencsére sosem voltam munkanélküli (szakmunkásképzőbe sem jártam), dolgozom azóta is rendületlen, gyeden voltam, ami bele fog számítani. Tehát én jól járok, mert mehetek. Nagyon sajnálom, akinek a törvénymódosítás csalódást okoz! Ha viszont optimistán próbálom meg felfogni, azért sokan leszünk, akiknek így nem kell 50 évet (!) dolgozni, mert ha ezt a törvénymódosítást most nem hozzák be, teljes öregségi nyugdíjba csak 10 év múlva mehettem volna. Vannak azért szerintem elég sokan, akik majd így is mehetnek, és ez is több, mint a semmi, tehát ha nem nyújtanak be semmiféle indítványt és marad az eredeti változat.
Biztos gondoljátok, könnyen osztom az észt, de tényleg a legjobb indulattal mondom, lesz, aki legalább elmehet előbb, (most ne számítsuk hozzá, hogy én is), de legalább nekik nem kell 50 évet melózni és rögtön a temetőbe menni.
Én sem értek egyet természetesen azzal, ha a szakmunkás-éveket nem számítják, hiszen keményen dolgoztatok.
Tehát a véleményem az, sajnos nem lehet mindenkinek a kedvére tenni, de legalább lesz, akinek igen, és ez több, mint a semmi.
Mindenesetre drukkolok minden volt szakmunkás-képzősnek, hogy az évei beleszámítsanak és végre megpihenhessenek.
Miután elvileg én folyamatosan munkaviszonyban álltam, még így sem merek ujjongani, majd ha saját szememmel látom a Magyar Közlönyben, mivel még minden előfordulhat.
40 év munkaviszony után nyugdíj
Sziasztok, elfáradtam.
Az előterjesztést olvasva tehát előállott az a faramuci helyzet, hogy
- a húgom, aki 1958-ban született, 18 éves kora óta dolgozik, 2 gyerekkel 6 évig volt otthon gyesen, 58 éves korában, 2016-ban nyugdíjba mehet.
- én, aki 1954-ben születtem, 4 évig egyetemre jártam, 1977-től, 23 éves korom óta dolgozom, 2 gyerekkel 2 évig voltam otthon, 63 éves koromban lesz 40 éves kereső foglalkozásom, azaz 2017-ben mehetek nyugdíjba. Egy évvel később, mint a 4 évvel fiatalabb testvérem. Neki 34 effektív munkaviszony is elég, nekem 38-at kell produkálnom a nyugdíjhoz. De ugye ezt most, illetve ez után, hisz az idő kerekét már nem lehet visszaforgatni, és az életünket nem lehet másképpen alakítani! Mert most így utólag egy politikus úgy gondolja, hogy az ország részére hasznosabb, a polgár részére pedig megterhelőbb volt a nulla egyetem és 6 év gyes, mint a 4 év egyetem és 2 év gyes. Fel vagyok háborodva!
Nem szeretném, ha bárki félre értené! Örülök, hogy legalább a húgomnak sikerül, és nem kell 65 éves koráig dolgoznia! Nyert 7 évet. Én talán 7 hónapot sem!
Mi lesz az öreg szülőkkel? Mi lesz a hamarosan érkező unokákkal, ha lebetegszenek, és nem mehetnek oviba, iskolába? Mert a nagymamának hajtania kell a nyugdíjra!
És még ez a kormány meri magát meg a rendeleteit családbarátnak nevezni!
Azért megkérdezném ezt az előterjesztő miniszter urat, magyarázza már meg, hogy miért nem a gyes nélkül számított kereső évekhez adják hozzá a gyermekenkénti 3-6 vagy 8 évet, és így nézik, hogy mikor jön össze a 40 év?
Szégyelljék magukat!
Édesanyám nevében írok, köszöntöm újként a fórumtársakat!
Sokakkal együtt mi is fel vagyunk háborodva, ritka jól összerakott törvény, hogy az 1952-esek (köztük édesanyám), nem tud nyugdíjba menni)...
Részletek:
Édesanyám 1952-ben született, szakmunkásképzőbe járt (és dolgozott...), majd, még 18éves kora előtt azonnal munkát talált és azóta is (5éves kerülőt leszámítva) ott dolgozik, később munka mellett tanult tovább (és gyereket nevelt, meló+iskola+gyerekek...).
Egy 5hónapos munkanélküli időszakot leszámítva folyamatos a szolgálati jogviszonya.
Három gyereket (közte engem) szült, mind a 9évet itthon töltötte (ahogy a 70-es években oly sokan).
A családcentrikussága miatt most bűnhődik és 99%, hogy 42év feletti szolgálati idővel hamarabb elmehet Bajnai-féle kegyelmi törvénnyel, jövő késő ősszel (az egészségügyi állapota erősen romlik, aggódok is érte, nagyon sok még az az egy év...).
Ez kérem óriási átverés, sok ezer édesanya és család lett megvezetve, hol vagyunk a 24ezres számtól...
Annazsu
Nekem úgy rémlik, hogy valamelyik topicban válaszoltam, akkor nem tudtam (most sem), hogy figyelembe veszik-e a korkedvezményt.
Tekintettel arra, hogy a tv. módosításban nem szerepel az előrehozott nyugdíjra vonatkozó módosítás, így ha jól számolom, akkor a szolgálati időd és a korkedvezmény alapján:
- korkedvezményes öregségi nyugdíjkorhatárod:64,5-5=59,5 év
- ettől legkorábban 2 évvel vagyis 57,5 éves szolgálati idővel tudnál előrehozott nyugdíjba menni, max. 8,4 % csökkentéssel a 18/B.§ (3) a) pont alapján:
http://net.jogtar.hu/…jegy_doc.cgi?…
Te életkorban még nem vagy ott, de várd meg módosítást, mert a 19. §-t sem érinti, ami a korkedvezményt is figyelembe veszi, de nem tudom miként vennék figyelembe a korkedvezmény időtartamát. A 19. §-nál is szolgálati idő szerepel.
Továbbiak az elfogadott és hatályossá váló módosításban várható. Sajnálom, hogy nem tudlak megnyugtatni, de én is csak egy fórumozó vagyok.
Üdvözlettel Veci
Az előzőhöz még hozzá tartozik, hogy a munkahelyemen én vagyok a rangidős, de körülöttem minden kolléganőm nyugdíjba fog menni, mert mindegyik 18 éves korában kezdte a kereső foglalkozását. Érthetetlen! Hogy lehet ilyen rendeletet alkotni! Elkeserítő, hogy az én két gyerekem nem ér annyit a társadalomnak, mint azok gyerekei, akiknek 6 évig nem volt más gondjuk, csak a család!
40 éves koromban még 55 év volt a nyugdíjkorhatár. 50 éves koromban 62, 55 éves koromban 65. Minél öregebb lettem, annál távolodott a nyugdíjba menetel lehetősége! Elfáradtam, az egészségemmel is gond van, és nagyon bíztam benne, hiszen a Fidesz megígérte! De úgy látszik csak a szavazatunk kellett nekik.
A franciáknál nemrég emelték 60-ról 62-re a korhatárt, de fokozatosan, 2018-ig érik el azt is, mégis tüntetések, zavargások vannak a döntés ellen. Mi magyarok meddig tűrjük, hogy úgy bánjanak velünk, mint a birkákkal?
Hogy mernek felettünk pálcát törni? Évtizedek óta hatályos egy törvény. E szerint éltünk és dolgoztunk, és most egyszerre csak kiderül, hogy másképpen kellett volna! Most miniszterek, meg államtitkárok megítélnek bennünket, és eldöntik a sorsunkat.
Bocsánat, ha többeket untattam, de ezeket el kellett mondanom!
Vevike
mária56 válaszolt neked, nem tudom én sem, hogy milyen kedvezményről írsz. Talán valamilyen korkedvezményre jogosító munkakörben dolgoztál?
Üdvözlettel Veci
Az én helyzetem pedig egyértelmű.
Súlyos vegyipari évek, már most, 33éves koromban, 13év munkaviszony után máris a májfunkcióm nézem (és nem az alkohol miatt..), nem véletlen, olefingyári dolgozó ritkán megy nyugdíjba...
Pláne, hogy elvették tőlünk 1993-ban a korkedvezményt (25év), holott súlyosan érintettek vagyunk, rengeteg karcinogén behatás, a 75%-ban számítógép melletti, iszonyú felelősséggel járó operátori munka, ez a világon mindenhol megérdemli a korkedvezményt.
Elnézést, hogy itt voltam.
Üdvözlettel:
Szabó József
Elfelejtettem: A váltóműszak említése kimaradt.
A sors igazságtalansága, hogy ez nem korkedvezmény, holott ennek önmagában fennálló egészségügyi hatásai ismertek...
Jó éjt!
Gabicsek
jól érvelsz.
Valóban lesznek "vesztesek",de most ne kövezzetek meg, de leírom korábban a másik topicban (hetekkel ezelőtt), aki 2011-ben 1952-es születésű 40 év munkaviszonnyal 59 évesen mehet nyugdíjba (neki a szolgálati ideje 44-45 év a szakmunkásképzős idővel) és a kedvezmény esetén az 54 éves is 40 év szolgálattal tudjon munkába menni, valahogy a két nő között 5 év sokat jelent.
Már az a kedvezmény nagy jelentőségű lesz (ha hatályba lépés is alátámasztja majd), hogy ha eléritek a most hatályos tv. szerint az előrehozott nyugdíjkorhatárt, és akkor még élni fog a kedvezményes nyugdíj (aminek most még csak a tervezett módosítását olvassuk), akkor a 40 év munkaviszonnyal csökkentés nélküli nyugdíjat kaphat.
Aki 14 vagy 18 éves kora óta dolgozott és nem szerzett munka mellett diplomát, annak a fizetése nem volt kiemelkedő, így a nyugdíja sem lesz magas.
A gyerekekkel járó kedvezményt, amíg járt, akkor is csak abban az esetben vették figyelembe, ha valakinek nem volt meg a szolgálati ideje. Nyilván aki kevesebbet dolgozott a gyermeknevelésen kívül (kihasználta a gyes,gyed, gyet lehetőséget), annak várhatóan alacsonyabb lesz a kiszámított nyugdíja.
Ha két nőt veszünk figyelembe, mondjuk mindkettő három gyermekes, de az egyik ledolgozott 32 évet (mert élt a gyermekneveléssel kapcsolatos kedvezményekkel), de a másik mondjuk dolgozott 36 évet, neki több lesz a nyugdíja, mert a nyugdíjalapja a jövedelem alapján nagyobb lesz, mint az első hölgynek.
Sok igazság van az érvelésekben, mindenki maga érzi a saját terhét.
Sok összetevője van a dolognak várjuk meg, hogy mi lesz a tv. módosítában a hatályba lépéskor.
Üdvözlettel Veci
Veci!
Hogyan érted azt, hogy aki 36 évet dolgozott a 40-ből, annak nagyobb lesz a nyugdíjalapja, mint annak, aki több időt volt gyesen, és csak 32 évet dolgozott? A régi kereseteket nem számítják már be a nyugdíj alapjába, csak valami 1988 utáni kereseteket! Én így tudom.
Amit még övön alulinak tartok ezzel a 40 év munkaviszony vagy szolgálati idő dologban, az a következő:
2009-ben, amikor a válság miatt megnyílott a lehetőség az idősebb korosztály számára, visszaléptem a magánnyugdíj pénztárból az államiba. A döntés meghozatalánál fontos szempont volt, hogy ha a Fidesz kerül kormányra, márpedig ez szinte biztos volt, akkor 40 év szolgálati idővel 2013-ban nyugdíjba mehetek, de addigra a válság okozta tőkevesztést a pénztáram nem tudja ledolgozni, illetve a hozamok sem alakulnak úgy rövidebb időtávon, mint mondjuk 30-40 év alatt. Annakidején, 1998-ban azért léptem be, mert akkor még úgy volt, hogy egy összegben fel lehet venni a nyugdíj megtakarítást. Hát, akkor ezt most jól elcseszte nekem a Fidesz! Ezt is! Mert hogy a Bajnai kormánytól kapott nettó bér növekedés felét már elvette az adójóváírás eltörlésével, az már biztos, és ami még ezután jön, a gázár, meg a többi válságadó ránk hárítása, az el fogja vinni a másik felét is. Most pedig kiderül, hogy a 40 év az nem szolgálati idő! Így pedig lett volna elég időm gyűjteni a pénztárban a nyugdíjra valót! Sajnos, visszalépni már nem lehet az államiból!
Hogy lehet ilyen környezetben élni és döntéseket hozni? Hol van itt a jogbiztonság? Hol van itt az embernek becsülete? Hol van itt az emberi méltóság?
Miniszterelnök úr! Nem ezt ígérte! És ő még soha nem hazudott!
Hátha van benne vmi hasznos is:
Marzi
Abban tényleg igazad van, hogy a nyugdíjat 1988 óta szerzett jövedelemből számítják. Elnézést hogy a példa sántít, az az én példám okán adódott, nekem 1951-es létemre a rendszerváltozás elején volt 1987-1991-ig, gyes, gyed, és ebből indultam ki. Aki időben alapított családot a korosztályunkból azok korábban voltak gyermeknevelési támogatáson, mint én. Mégegyszer igazad van.
A magánnyugdíj pénztári témában nem vagyok érdekelt, nem tudom hátrányt, vagy előnyt jelentett a visszalépés az államiban. Esetleg annyiban, hogy nem most viszik át törvényileg.
Üdvözlettel Veci
Bobane:
Nos, úgy látszik, a színházi előadás két felvonásában már felemelt, majd eldobott sorstársakat, most harmadjára is a játék részének használják fel.
Köszönöm a friss információt, az utolsó szalmaszált várjuk, ám már mindennemű naivitást mellőzve.
stelax
Sajnos titeket érint legjobban a nyugdíjkorhatár emelés az előrehozott nyugdíjhoz, már engem is érintett, nem 55 évesen mehettem előrehozott nyugdíjba, de az utánam következőknek még ez is kitolódik.
A ma hatályos tv. szerint,
- 40 év szolgálati idővel az 1952-1953-as születésű nők és az 1950-es születésű férfiak mehetnek csökkentés nélküli előrehozott nyugdíjba. 18/A. § (1)
- ha minimum 37 év szolgálati idő van, akkor a a 18/A. § (2)-(3) szerint már csökkentett előrehozott nyugdíjba mehet, ami max. 7,2 %-re jön ki, ha valaki a szülinaptól megy nyugdíjba.
A mostani előterjesztés az előrehozott nyugdíjakhoz nem nyúlt a nyugdíjtörvény 18/A-18/B. §-hoz. Az utóbbi esetében max. 8,4 % csökkentés van, nézd meg a törvényben nem én találtam ki és nem kontrolláltam a számítást, a számítás annyira bonyolult, ezért lehet meglepő a vége:
http://net.jogtar.hu/…jegy_doc.cgi?…
Ahogy olvasom a beírásodból a kolléganődnek a 37 évhez is hiányzott pár hónap, nyilván akkor minél több hónappal korábban megy el valaki nyugdíjba, mint a rá irányadó nyugdíjkorhatár, annál nagyobb a csökkentés.
A beírásodból arra következtetek, hogy a kolléganőd 1952 előtt születhetett, mert ott még más szabályok voltak.
- Akkor teljes nyugdíjhoz 38 év kellett, ott még gyermekenként volt gyermekkedvezmény,
- a csökkentett nyugdíjhoz 33 év, és
- úgy rémlik magasabb volt a csökkentés.
Az egyik szomszédom ilyen feltétellel ment el még 2007-ben dec. 31-én, neki a csökkentés 12 % volt. Még 2008-ban is ugyanaz az életkori feltétel volt az előrehozott nyugdíjhoz már az újabb számítással, de olyan erős volt az akkori ellenzék kommunikációjában az, hogy 2008-tól 7,2 %-al kevesebb lesz a nyugdíjuk (amióta nettóból számítják a nyugdíjat), hogy úgy döntött elmegy 2007-ben.
Nekem akkor még nem volt meg az életkori feltételem, de van Nyugdíjbiztosító által előzetesen kiszámított nyugdíj 2007,2008-ban és a két év közötti számítás eltérése az én adataimmal 1 % alatt volt. Így a szomszédom jól becsapódott, mint sokan mások.
Azért gondolom a kolléganőd életkorát tekintve 1951-ben vagy korábban születettnek, mert az 1952-ben született nők csak 2011-ben mehetnek előrehozott nyugdíjba.
Üdvözlettel Veci
Sziasztok !
Tegnap délután rettenetesen kiakadtam!
Lassan már csak az életemet tudják elvenni tőlem, mert már mindenhez hozzá férnek, azt meg el is veszik.
- ehhez a nők 40 éves valamihez.
"jogosultsági idő,jogosultsági idő változott,
kereső tevékenységgel járó biztosítás,
egy tekintet alá eső jogviszonyokat rendeletben határozza meg "
Eddig szolgálati időről beszéltünk, most ezek jöttek a helyükbe ?
A fenti új fogalmakról írjatok amit tudtok!
Messze van még az a szerda !
stelax
Akkor a kolléganőd még nem mehet el csak a szülinapja után minimum 37 év szolgálati idővel. Ha nincs meg neki a betöltött 37 éve, addig nem mehet el, amíg el nem éri.
Ha nyugdíjas, akkor a korengedményes nyugdíjra kötöttek vele megállapodást, de ott is a 37 év szolgálati idő a feltétel.
NOS, hogy a már nyugdíjasok eltartottak, ezzel az emlegetéssel nem értek egyet. Nekünk ez a megjegyzés elő sem fordult a fejünkben (ezt te is biztos igazolni tudod), hogy a nyugdíjasokat (mai szóhasználattal nyuggerek) eltartjuk. Nekünk, a mi korosztályunknak természetes volt, hogy bennünket felneveltek, és a mi befizetett járulékainból szüleink nyugdíjat kapnak.
Borzong a hátam, amikor azt mondják, hogy eltartottak a nyugdíjasok, mintegy utálni való réteg. De akkor, amikor a mi befizetéseinkből a mostani politikai vezetőink még "ingyenesen tanulhattak" pl. jogásznak, akkor azok súlykolják rendre a köztudatba, hogy a nyugdíjasok eltartottak. Ugye van ebben valami igazság. Nem akarok erősebben fogalmazni bármelyik oldalról beszélünk.
Üdvözlettel Veci
A 40 év munkaviszonnyal kapcsolatban szertenék érdeklödni, hátha valaki tudja, az Édesapámmal voltam itthon , de meghalt, ápolási segélyen, ez az idő valyon beleszámít a munkaviszonyba, vagy csak a szolgálati időben veszik figyelembe? Erről sehol nem olvastam még.
Igazad van stelax!
Felháborító, ami ebben az országban folyik. Nem kapott elég nyilvánosságot, hogy egy képviselő 60 évesen nyugdíjba mehet, mert elrejtették egy salátatörvényben, szerintem tudatosan, és azóta is hallgatnak róla, mint az a bizonyos a gazban.
Úgy látszik, már nem maradt más, mint hogy drukkoljunk, hogy érvényes legyen a népszavazási kezdeményezés arról, hogy 40 év szolgálati idővel nyugdíjba lehessen menni. Inkább fizessünk ki 5 milliárdot népszavazásra, mint a velem egy cipőben járó nők nyugdíjára?
Aztán meg kíváncsi vagyok, a kormány elszámol-e valaha ezzel a 0,5 % járulékkal? 30 ezer nő havi átlag 100 ezer forintos nyugdíját fedezi 36 milliárd forint egy évben. (30.000x100.000x12). Olvastam valahol, hogy a járulékemelés 38-40 milliárd bevételt jelent az államnak. El tudja azt valaki képzelni, hogy ilyen szűkre szabott nyugdíjba vonulási lehetőség mellett is legyen 30 ezer nő, aki igénybe tudja és igénybe fogja venni, és azok nyugdíja eléri az átlag 100 ezer forintot? Vagy 40 ezer nő átlag 80 ezer forintos nyugdíjjal, 45 ezer nő átlag 70 ezer forintos nyugdíjjal dőzsölhetne ebből az összegből. Igaz viszont, ha átlag 120 ezer forintos nyugdíjjal számolok, akkor már csak 25 ezer főnek, 140 ezer forintos nyugdíj mellett pedig már csak 22500 főnek elég a járulékemelésből befolyt pénz.
Az én járulékomból, amit a gyes helyetti kemény munka és mellette a család ellátása jelentett annakidején kapták a gyest azok, akik 4-6-8 évig igénybe vették. Azok most nyugdíjba mehetnek, nekem pedig továbbra is dolgoznom kell, és fizetni a 0,5 % járulékot az ő nyugdíjuk fedezeteként. Hol itt az igazság?
Ladányi
NOS valóban az 1954-ben születetteknek az előrehozott nyugdíj már max. 8,4 %-al csökkentet lesz a hatályos tv. szerint, minimum 37 év szolgálati idő esetén.
A tervezett módosítás a példánál maradva, ha meglesz a 40 év munkaviszony, akkor a kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőséggel teljes összegű nyugdíjat kaphat.
jogosultsági idő: ide tartozhat az összes munkaviszony, gyermekellátással kapcsolatos idő (max. 8 év) az én értelmezésem szerint.
IDÉZET a módosítás 12. o. 1. §-ból
„A kedvezményes konstrukció alapja a nők munkaviszonyban (továbbá közalkalmazotti, közszolgálati, kormánytisztviselői jogviszonyban stb.), egyéni vagy társas vállalkozóként, illetve más kereső tevékenységgel eltöltött hosszú életpályája, és a nők kettős, családi és munkahelyi szerepvállalásának elismerése érdekében a gyermekneveléssel összefüggő időszakok (terhességi gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás ideje) beszámítása. Az a nő, aki az említett kereső tevékenységgel és a gyermekneveléssel összesen legalább 40 év jogosultsági időt szerzett, az életkorától függetlenül nyugdíjba vonulhat.”
Ilyen még gondolom pl. bedolgozói, alkalmi munkavállalói jogviszony is, de majd kormányrendeletben megírják, hogy mit vesznek számításba a 40 év munkaviszony fogalmába.
Üdvözlettel Veci
Anna52
Először is fogadd részvétem édesapád elveszése miatt. Szerintem az ápolási díj is csak a szolgálati időben lesz benne, mint a munkanélküli ellátás, a képzési idők, de majd kormányrendeletben megírják, hogy mit vesznek számításba a 40 év munkaviszony fogalmába.
Üdvözlettel Veci
Úgy látszik, ma panasznapot tartok! Kérlek, ugord át a beírásomat, ha nyomaszt!
Korábban már írtam, hogy munkahelyemen én vagyok a rangidős.
Az, hogy kolléganőim mind nyugdíjba mennek mellőlem, pedig én vagyok a legöregebb a csapatban, egyben utalás arra is, hogy nem egészen a képzettségemnek megfelelő munkát végzek. Többre is képes lennék, többre is van képesítésem, de kinek kellek 56 évesen? Én nem építettem karriert, nem indítottam vállalkozást, csak szolgáltam és dolgoztam, mint állat. És végigtanultam az életemet. És most hálás vagyok a sorsnak, hogy van munkahelyem, mert sokaknak még az sem adatik meg!
Ezelőtti munkahelyem megszűnt, a korom miatt pedig első voltam, akit leépítettek még 2005-ben. Most egy vidéki önkormányzatnál dolgozom, és az utolsó fizetési fokozatban fogok dagonyázni még 7 évig, mert az öregekkel senki nem törődik. Arról szó nincs, hogy az idős köztisztviselők, közalkalmazotti státuszban dolgozó tanárok, egészségügyi dolgozók, és sorolhatnám még, az ő fizetésük teljesen elinflálódik. Mert a nyugdíjkorhatárt emelték ugyan, de a bértáblákat nem igazították hozzá.
Évek óta nem volt bérrendezés a közszférában, sőt kiesett a 13. havi is. Az én éves bruttó keresetem kevesebb most, mint volt 2005-ben. És hol vannak az árak azóta! A 14. fizetési fokozatban vagyok, és ha ilyen bőkezű az állam, ott is maradok egészen 2017-ig, míg végre nyugdíjba mehetek 44 év szolgálati idővel A fizetés marad, csak a munka lesz egyre több!
Szégyelljék magukat még egyszer a képviselők, és ez a populista és megosztó, az embereket csak szavazógépnek tekintő kormány!
Az a lényeg, hogy a képviselők fizetése rendben legyen. Az az első, amit megszavaznak, mikor hatalomra kerülnek.
Kedves Jelenlegi Munkanélküli 50-esek!
Én is kiakadtam a törvény miatt, pedig a hatályos törvény szerint 2011.április 08-tól teljes összegű előrehozott nyugdíjas lehetek, 41 év szolgálati idővel.
Jelenleg én is munkanélküli vagyok, s ha már nekem nem, Nektek próbálok megoldást keresni.
Csatolok egy leírást a START EXTRA kártyáról, hátha segít valakin, akinek munkaviszony hiányzik.
Ki jogosult a START EXTRA kártya kiváltására?
START Extra kártya kiváltására jogosult
•az a tartósan álláskereső, aki az igénylés időpontját megelőző 16 hónapon belül legalább 12 hónapig álláskeresőként volt nyilvántartva és az 50. életévét betöltötte,
•az a tartósan álláskereső, aki az igénylés időpontját megelőző 16 hónapon belül legalább 12 hónapig álláskeresőként volt nyilvántartva és életkorra való tekintet nélkül legfeljebb alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezik,
•a rendelkezésre állási támogatásra jogosult álláskereső, akit az igénylés időpontjában az állami foglalkoztatási szerv álláskeresőként nyilvántart, és rendelkezésre állási támogatásban részesül.
Illetve az a személy, aki START kártya, valamint START PLUSZ kártya tulajdonosa és a kártya érvényességi idején belül START EXTRA kártyára válik jogosulttá. Kérelmére az érvényességi időtartamból hátralévő időre START EXTRA kártyát kell részére biztosítani.
A kártya kiváltására nem jogosult az a személy, aki már betöltötte az öregségi nyugdíjkorhatárt.
A támogatás a program alanyainak személyéhez kötődő, két éves időtartamú, alanyi jogon járó járulékkedvezmény, amely azt a munkáltatót illeti meg, aki a jogosult személyt foglalkoztatja.
A járulékkedvezmény a törvényben meghatározott feltételek fennállása esetén igénybe vehető normatív támogatás, amelyet a munkáltatónak a foglalkoztatás megszűnése esetén nem kell visszafizetni.
Az érvényes START EXTRA kártyával rendelkező személy foglalkoztatása esetén a munkaadót a következők szerint illeti meg járulékkedvezmény:
•a foglalkoztatás első évében a munkáltatónak nincs járulékfizetési kötelezettsége,
•a foglalkoztatás második évében a 27%-os társadalombiztosítási járulék együttes összege helyett, a bruttó munkabér 10%-ának megfelelő járulékfizetési kötelezettség terheli.
A munkaadó a kedvezményt legfeljebb a kötelező minimálbér kétszeresének megfelelő járulékalap erejéig érvényesítheti. Ha a munkavállaló munkabére a kötelező legkisebb munkabér kétszeresét meghaladja, az azt meghaladó összeg tekintetében az általános járulékfizetési szabályokat kell alkalmazni.
A munkaadó a kedvezményre abban az esetben jogosult, ha a foglalkoztatás időtartama a 30 napot meghaladja és a munkaidő legalább a napi négy órát eléri.
Ha a START EXTRA kártya érvényességének időtartama két évnél rövidebb, az érvényességi időtartam első 12 hónapjára a kedvezőbb járulékfizetési lehetőséget kell alkalmazni.
A kedvezmény a munkaadót abban az esetben illeti meg, ha a kedvezmény igénybevételére jogosító személy a munkába lépést megelőző napon rendelkezik START EXTRA kártyával, vagy azt helyettesítő igazolással, melyet az APEH állít ki a jogosult kérelmére. A kártya igényléséhez szükséges a regionális munkaügyi központ vagy kirendeltsége által kiállított igazolás a tartós munkanélküliségről.
A START EXTRA kártya az alábbi adatokat tartalmazza:
•a kártya tulajdonosának neve, születési ideje, születési helye, anyja neve;
•a kártyatulajdonos adóazonosító jele;
•a kiállítás kelte;
•az érvényesség időtartama.
A kiváltásra jogosult személy vagy meghatalmazottja kérelmére, a kártya kiállítását megelőzően, az állami adóhatóság területi szerve igazolást ad ki a fenti adatokról.
A START EXTRA kártya érvényességének időtartama a kiállítás keltétől számított két év, de legfeljebb a kiállítás keltétől az igénylő öregségi nyugdíjjogosultságának eléréséig terjedő időszak.
A kedvezmény, a kártya érvényességi idején belül, egymást követő jogviszonyok esetén több munkáltatónál is érvényesíthető.
A munkaerő-piacon halmozottan hátrányos helyzetben lévő személyek az öregségi nyugdíjjogosultság megszerzéséig jogosultak a START EXTRA kártya kiváltására. Ebben az esetben a START EXTRA kártya - a feltételek fennállása esetén - több alkalommal is kiváltható.
A munkáltató a kedvezménnyel érintett foglalkoztatás időtartama alatt köteles a START EXTRA kártyát megőrizni, és a jogviszony megszűnésekor a kártya tulajdonosa részére átadni.
A 2008. CVII. tv. 44. § alapján a munkaadót további járulékkedvezmény illeti meg, ha
1.a) az érvényes START EXTRA kártyával rendelkező, rendelkezésre állási támogatásra jogosult álláskereső személy lakóhelye gazdasági, infrastrukturális, társadalmi, szociális, foglalkoztatási szempontból legkedvezőtlenebb helyzetű kistérségben vagy településen van, és
- az a) pontban meghatározott személy foglalkoztatásával az éves átlagos statisztikai állományi létszámát emeli, továbbá a bővített létszámot 3 évig megtartja, valamint
- kötelezettséget vállal arra vonatkozóan, hogy a foglalkoztatási időszak vége előtt a rendelkezésre állási támogatásra jogosult álláskereső személy munkaviszonyát - működésével összefüggő okból - rendes felmondással, illetve közös megegyezéssel nem szünteti meg; továbbá önmaga ellen végelszámolási eljárás megindítását nem kezdeményezi, és tudomásul veszi, hogy ezen kötelezettség megszegése a kedvezmény jogosulatlan igénybevételének minősül.
2.A gazdasági, infrastrukturális, társadalmi, szociális, foglalkoztatási szempontból legkedvezőtlenebb helyzetű kistérségek, települések kiválasztásának szempontrendszerét a 2004. évi CXXIII. törvény (Pftv.) 2. számú melléklete tartalmazza.
3.Az 1. pontban meghatározott feltételek fennállása esetén a munkaadó a foglalkoztatás első évének lejártát követően további két évig mentesül a 27% társadalombiztosítási járulék megfizetése alól.
A 3. pontban meghatározott kedvezmény a munkaadót a START EXTRA kártya érvényességi idejének lejártától függetlenül illeti meg. Ez a kedvezmény és más, törvény alapján járó, foglalkoztatási célú kedvezmény ugyanazon személy után egyidejűleg nem vehető igénybe.
Az 1. pontban meghatározott járulékkedvezményre való jogosultságot nem érinti, ha a foglalkoztatás megkezdését követően a rendelkezésre állási támogatásra jogosult álláskereső személy lakóhelye úgy változik meg, hogy nem felel meg az 1. a) pontban meghatározott feltételnek.
Én mondom:
Mivel a munkáltatónak, ha alkalmaz az 1. évben nincs járulékfizetési kötelezettsége, hátha találnátok aki foglalkoztatna.
Valahol olvastam, hogy a START kártya családból a START PLUSZ /gyes-gyed-ről visszatérőknek szóló/kártyát el kívánják törölni.Remélhetőleg a START /Pályakezdők/ és a START EXTRA /50-en felüli munkanélküliek/
meghagyják.
Együttérzek Veletek, hátha segítettem.
üdv:52mama
Kedves Marzi, ne haragudj, de szerintem nem kellene ennyire sajnáltatni a közalkalmazottakat!
Versenyszférában dolgozom, jelenleg ugyanannyit kapok, mint 2001-ben, bár tudom, ez az én egyéni szoc.problémám...
Nálunk nincs cafeteria-keret, nem volt 13. havi juttatás sem, plusz sok minden más sem...
A főnököm épp tegnap jelezte, hogy karácsonykor ne is számítsak plusz pénzre, mert nincs.
Ugyanakkor a Nyugdíjfolyósítónál dolgozó ismerősöm a héten kapott 100 ezer forint értékű ajándékutalványt karácsonyra.
Nem tudom, hogy most akkor kit sajnáljak és mennyire!
Marzi
Megértem az elkeseredettséged, a közszférában dolgozókon mindenképpen nagy a nyomás, de nagyon nehéz a versenyszérában dolgozóknak is. Ott még az a helyzet is előadódik, hogy NEM FIZETIK KI A MUNKABÉRT, NEM JELENTIK BE TELJES FOGLALKOZTATÁSBAN, megfenyegetik őket, hogy helyette 10-en várnak a helyére. Nem könnyű ez senkinek sem, így nem kell egymásra haragudni.
A csalódottság tényleg mérhetetlen, mert nem erről volt szó a kommunikációban választások előtt és választások után sem novembert 12-ig.
Sajnos a gyermekem azt szokta mondani, ha valamivel kapcsolatban szóváteszek valamit és az később igazolódik, "azt utálom a legjobban, amikor azt kell mondanom, hogy igazad volt". Hát én már néhány hónappal ezelőtt írtam a másik topicban, hogy szerintem lesz benne valami "csavar". Az első a 0,5 %-os járulékemelés volt, a következő a kormányszóvivői bejelentéskor. Háát! most én is azt mondom, hogy nem szeretem, hogy utólag azt kell mondanom, hogy igazam volt.
Bár én már előrehozott nyugdíjas vagyok, de már januárban éreztem, hogy kétségek lehetnek, mert a bejelentés erre a "kedvezményre" a svédmodelles elszólás utáni bejelentés (magyarázkodásban) után jelent meg.
Üdvözlettel Veci
kiadja a Jogászoknak Kft.
cégjegyzékszám: 02-09-067243
adószám: 12559044-2-02