Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


wers # 2019.12.24. 03:38

Inkább új szerződés kell az eredeti eladóval. A köztes vevő 15 napon belül értékesítheti tovább átírási kötelezettség nélkül, de az illetéket akkor is fizetnie kell.

jungle # 2019.12.27. 13:34

Tisztelt fórumozók!
Segítséget szeretnék kérni az alábbi esetben:
A minap vettem egy jó állapotú, 8 éves autót.
Szándékosan viszonylag kevés km-est kerestem, a felső határ 150 ezer km volt.
Az eredetvizsgán derült ki (nem hivatalos állásfoglalás), hogy az autót körbefújták, a szervizkönyv hamisított és legalább 250 ezer van benne. Legalább nem lopott, ez kiderült biztosan.
(Megelőzök pár kérdést, az eredetvizsgás srác sok évet dolgozott egy nepper mellett, tudja hogy mennek a dolgok.)
A hamisított szervizkönyv visszavezethető az eladó autószerelő unokatestvéréhez a kézírás alapján.
A Ford-nál a szünet miatt még nem tudtam megkérdezni az utolsó km állást.
(Ennél pont carvertical-os előzmény sem volt, csak a magyar vizsgán bejegyzett, amit szintén az eladó végeztetett, ergo ő tekertethette vissza a km állást.)
Hab a tortán, hogy a gumis mondta, hogy nem is jó a felni rá, balesetveszélyes, mivel a felni lyukmérete nagyobb. Pont annál a gumisnál cseréltettem a gumikat, ahol az eladó az átcserélt kerekekre vett új anyákat (a gumis fel is ismerte az eladót, csak nálam rakta össze a képet).

A kérdésem az lenne, hogy milyen lehetőségeim vannak?
(Alapvetően jó az autó, de a sok km miatt az automata váltó mechatronikája a végét járja, aminek a javítása 600 ezertől felfelé van.)
A motornak is így jóval kevesebb van vissza.

Válaszokat előre is köszönöm.

drbjozsef # 2019.12.27. 14:27

kungle,

A kérdésem az lenne, hogy milyen lehetőségeim vannak?

Az attól függ, mit szeretnél.

jungle # 2019.12.27. 14:49

Én két eshetőségre gondoltam:
1.
Megtartom az autót, de a 250 ezer km-es ára kevesebb 100 ezrekkel, mint a 150 e.km-esé, ezért pénzt szeretnék vissza.
2.
Visszaadom az autót, az eddig kiadásaimmal együtt a vételárat vissza.

Ráadásul a részecskeszűrő is el lett távolítva, szintén kb 2-300 ezer az ára.

drbjozsef # 2019.12.27. 16:35

jungle,

Ha magánszemélytől vetted az autót, akkor ugyanúgy felel az eladó a szavatossági igényekért, de neked kell mindent bizonyítani. Lásd : Ptk, hibás teljesítés, 6:157.§ - 6:167.§.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

A szerződésben kizárható magánszemélyek között a szavatosság. Nézd meg a szerződéseteket, nincs-e ilyen benne.

Van pár kivétel is a szavatosság alól. Ilyen pl. a kellő gondosság mellett észrevehető hiba, vagy az a hiba, amit közöl az eladó. De ide tartozik az a hiba is, ami az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából várható.

A "körbefújták" az határeset, ma már épeszű autóvásárló rétegvastagság nélkül csak akkor vesz autót, ha nem érdekli, hogy körbe lett fújva. Ez kellő gondosság mellett azért felismerhető.
(Arról most ne is beszéljünk, hogy állapotfelmérésre vásárlás ELŐTT visszük az autót, ugye)

Azt, hogy a szervízkönyv nem felel meg a valóságnak, és a km óra számláló is kevesebbet mutat a valós futásteljesítménynél, azt is neked kell bizonyítani. Egyik sem egyszerű, de szakértő esetén, ha tényleg majd dupla annyi van benne, azért lehetséges.

Tegyük fel, hogy tudod bizonyítani.

Ez esetben első körben írhatsz egy (ajánlott, tértis) levelet az eladónak, felsorolva benne a hibákat, hivatkozva a fenti Ptk szakaszokra, és kérheted, hogy X összeget fizessen vissza neked 8 napon belül, vagy ha ezt nem akarja, akkor vegye vissza az autót, és adja vissza a vételárat, szintén 8 napon belül.

Ha nem teszi pert indíthatsz ellene a bíróságon. Majd az igazságügyi szakértővel a bíró eldönti melyik hiba számít tényleg hibás teljesítésnek, mi nem, mennyi a valós piaci ára az autónak, és meghatározza neked az árleszállítást vagy a szerződés felbontását.

A per hosszadalmas és szakértővel költséges is lesz, szóval a megállapodás a legjobb megoldás. De ha nem, akkor perelni kell.

jungle # 2019.12.27. 19:54

Köszönöm a segítséget.

tom889 # 2019.12.28. 09:26

nem feltetlen rejtett hibarol szol a posztom, de ennel jobb topic-ot nem talaltam(ill, ez porog):
tegnap sikeresen eladtam az automat, viszont most nezve az adasveteli szerzodest a szemelyi igazolvany-nal mintha hianyozna 1 karakter..
a vevot telefonon/e-mail-en azota nem erem el.
ill. google alapjan a cim se tunik elerhetonek..(ami lehet a google hibaja)
ilyenkor mi a teendo? marmint ugy nez ki hogy nem valos szemely vette meg az automat. (15 eves opel astra 500 ezer forintert adtam el)
lehet tul sok akcio filmet nezek, de mi van ha pl. buncselekmenyhez fogjak hasznalni? az adasvetelin van pontos datum ora ido...
mire szamithatok, ill mit tegyek? rendorsegi feljelentes? az auto mar nincs nalam, se a torzskonyv..

Traffic # 2019.12.28. 09:45

T. tom889!

Első lépésként az eladástól számított 8 naptári napion belül jelentsd be a közlekedési igazgatási hatóságnál (okmányiroda) az eladás tényét.
Ennek elmulasztása szabálysértésnek minősül.

No, de nem is ez a lényeg. Az okmányirodában kiderül, hogy valós-e a vevő, sok kérdésedre választ kapsz. Ne nyomozgass.

Az adásvételi szerződést őrizd, de nagyon, mert azzal bizonyíthatod, hogy mióta nincs a tulajdonodban, illetve a birtokodban a jármű. Ezek után - ha bármilyen jogsértést követnek el a kocsival - mutasd be.

De először is, menj el az okmányirodába.

tom889 # 2019.12.28. 10:47

koszonom Traffic, igen ahetfoi program az lesz. csak gondoltam elotte korbekerdezek, mire szamithatok.

drbjozsef # 2019.12.28. 13:00

tom889,

Idegennek eladáskor odaadjátok egymásnak az irataitokat, hogy ellenőrizzétek, és aláírás előtt megnézitek, tényleg az szerepel-e a szerződésben.
Ha nyilvánvalóan csak hibás a kitöltés, akkor szerintem simán átmegy az okmányirodán. De ha nem azonosítható be a vevőd, akkor abból még lehet gond. Majd hétfőn meglátod.

ricochet # 2020.01.06. 20:01

Üdvözlet Mindenkinek,

Kissé kacifántos történet:
Vettem egy autót kb 2 hónapja, ami motorhibás lett.
Oké, nem is ez a legnagyobb gond. :)

Ennek következtében nem tudtam elvinni eredetvizsgára az autót, mivel ki volt szerelve a motor, mobil eredetvizsga meg nincs már 2010 óta.

Ezen a ponton elkezdtem aggódni, mi lesz a 15 napos átírással, elmentem egy bizonyos okmányirodába, ahol is rendes volt a hölgy, és engedte, hogy csak a vagyonszerzési csekket fizessem be, így nem fognak megbüntetni.
Ő ott meg is nézte, átíható-e az autó. Igen, átírható, semmi baj.

Az autó elkészült, meglett az eredetvizsga, de még előtte még egyszer rákérdeztem az okmányirodában, hogy tényleg még mindig átírható? Igen.

Ma mentem eredetvizsgára, délután okmányirodába, erre közli velem egy másik hölgyike, hogy a cég, akitől vettem kényszertörlés alatt van, és nem átírható.....
De ez már vagy 3 hónapja tudható volt.
(nekik, én nem tudom, hogy kell utána nézni)

Az okmányiroda kifizettette velem a vagyonszerzést, eredetvizsgát úgy, hogy nem átírható az autó.

Nem egy vészes tétel volt az autó, de akkor is.

Tehet ilyet egy okmányiroda? Kissé bosszantó.

wers # 2020.01.07. 05:16

ricochet mintha fordítva ülnél a lovon.

Azért mentél az okmányirodába, mert vettél egy autót, és át kell íratni. Azt, hogy milyen a kocsi, kitől vetted, azt előzetesen neked kell ellenőrizni, nem a hivatalnak.
Hogy mit láttak / nem láttak három hónapja az nem hiszem, hogy bármit számít.

(Egyébként egyszerűbb lett volna átíratnod azonnal azzal, hogy egyből kivonatod ideiglenesen a forgalomból. Szerintem)

Tehet ilyet egy okmányiroda? Kissé bosszantó.” Irgumburgum. Tényleg észbontóak ezek.

ricochet # 2020.01.07. 13:31

wers, ezek szerint pl aki autókereskedőtől vesz egy autót, automatikusan kérnie kell az épp aktuális cégbejegyzését, működési engedélyét, hogy épp nincs-e felszámolás, kényszertörlés alatt?
Illetve bármilyen jogi csűrcsavart, amiért foglalást jegyeztetnek be egy gépjárműre, de mire elsétál az illető az okmányirodába átírni, addigra már ki van vonva a forgalomból.

Mivel nem vagyok tulajdonos, én nem tudom kivonatni a forgalomból az autót.
A tulajdonos meg tudta volna tenni, de ő már leadta a szerződését az okmányirodában.

senki63 # 2020.01.07. 14:46

Üdvözletem, szervusztok!
Kérdésem a következő!

Van egy öreg, szinte csak alkatrésznek eladható autó a 16-éves leányom nevén. Kell-e gyámhivatali engedély, ha kb 150ezer forintért most el tudnánk adni?

Köszönöm a válaszokat!

drbjozsef # 2020.01.07. 15:00

senki63,

Nem, nem kell.

Ptk.4:158.§
(1) A szülők gyermekük vagyonát biztosítékadás és számadás kötelezettsége nélkül kezelik.
(2) A szülők gyermekük vagyonának kezelése során a rendes vagyonkezelés szabályai szerint, ugyanazzal a gondossággal kötelesek eljárni, mint saját ügyeikben. Ha e kötelezettségüket szándékosan vagy súlyos gondatlanságból megszegik, az ezzel okozott kárt a szerződésen kívül okozott károk megtérítéséért való felelősség szabályai szerint kötelesek megtéríteni.

senki63 # 2020.01.07. 16:02

drbjozsef

Köszönöm szépen!

wers # 2020.01.07. 19:21

Mivel nem vagyok tulajdonos, én nem tudom kivonatni a forgalomból az autót

Dehogynem te vagy a tulajdomos, hisz megvetted. Onnantól te vagy a tulajdonos, csak még nincs bejegyezve.

ricochet # 2020.01.08. 17:02

wers, ezeket a baromságokat magadtól találod ki, vagy segít benne valaki?
http://kormanyablak.hu/…5/OKMIR00069

Hülyeségednél már csak a szorgalmad nagyobb, szerintem csinálj valami mást, mint fórumokon osztasz tanácsokat.

selarpi # 2020.01.08. 22:06

Tisztelt Jogifórum tagok!
2019 december 17. -én eladásra került egy 9200 km-t futott gépkocsi, amely 2018-as forgalomba helyezéssel Ausztriából lett behozva. Az autó ausztriai adás-vételin sérültként volt feltüntetve, mert a küszöbnél valóban sérülés volt látható. Ez a sérülés a vevő részére nem lett eltitkolva, így is lett árulva. A gépkocsit családi okok miatt eladásra kínáltuk. az új ára alatt jóval, kb 3 millió Ft-al.A vevő a küszöbön levő sérülés miatt további 50 ezer Ft-ot valamint az első szerviz költségére még 50 ezer Ft-ot alkudott. A vevő megnézte, kipróbálta, majd az adás- vétel megtörtént az autót elvitte. Most januárban ügyvéd általi felszólítást kaptunk, azzal, hogy a vevő nem találja a pótkereket, az elakadás háromszöget, és belső szőnyeget, megjegyzem, ezek a megtekintéskor sem voltak az autóban, valamint az új tulajdonos az autót elvitte dec. 30.-án kötelező szervízre, ahol közölték vele, hogy az autó már nem garanciális, dec. 22 én lejárt az 1 év garancia. Az adás- vételkor még garanciális volt, és ezt szóban közöltük is,Valamint futóműállítást javasoltak, illetve állításuk szerint az autó alulról sérült, több helyen. A kerekek felől morgó hangot hall az új tulaj. Ilyen hang a kipróbáláskor nem volt.Az ügyvédi felszólításban azt kérik, hogy az autót 3 napon belül vegyük vissza, vagy további peres eljárásra számíthatunk. Valamint az évjáratra hivatkoznak, hogy 2018-as nak adtuk el holott 2017 decemberében lett gyártva, de forgalomba helyezés Ausztriában 2018-ban történt. Az eredeti forgalmit amin mindkét adat fel volt tüntetve, e mailban az adás-vétel előtt a vevőnek átküldtük.
Kérdésem, mit tehetek, a hiányzó tartozékokat tudta a vevő amikor elvitte a kocsit, az alján levő sérüléseket pedig én sem láttam, és nem tudtam róla. Valójában december végén vitte el nyári gumikkal, fogalmam sincs az elvitel után mi történt az autóval. Valamint a 3 nap után az ügyvéd indíthat-e ellenünk bármilyen jogi pereseljárást? Az ügyvéd hivatkozik a Ptk szerinti szándékos tévedésbe ejtésre.Ptk 6:91 (1) bek.
Válaszukat köszönöm.

Szomorú örökös # 2020.01.09. 05:15

selarpi

Most januárban ügyvéd általi felszólítást kaptunk, azzal, hogy a vevő nem találja a pótkereket, az elakadás háromszöget, és belső szőnyeget

Nem hinném, hogy a pótkerék kötelező tartozék lenne akármelyik autónál. Én is úgy vettem át az autómat, ami Németországból került behozatalra, hogy nincs benne, sőt még kerékemelő se volt. Viszont volt benne egy kicsi kompresszor és egy Continental defektjavító készlet. Ott - és valószínűleg Ausztriában sem - nem szokás pótkerékkel eladni az autót, mert így az autó is valamivel könnyebb és olcsóbban is tudják egy kicsivel adni, erre kellene esetleg felhívni a tisztelt figyelmét a vevőnek. Mondjuk nem kis tortúrát követően az enyém alatt már van pótkerék, külön kellett mindent egyenként beszereznem, még pótkerék tartó se volt, de nem ez a lényeg.

A többi részére majd az okosoktól megkapod a választ. Én csak laikus vagyok.

ezmostmi? # 2020.01.09. 06:07

selarpi

A külföldről érkező autónak az évjárata , mindig a forgalmiban szereplő első forgalomba helyezés dátuma a mérvadó a gyártási dátum ellenében.
Tehát a 2017 decemberében gyártott autó , 100% , hogy 2018-as lesz , de lehet akár 2019-es is , ha túltárolt és a piac igy kategorizálja be.
Az újabb tipusoknál már nincs pótkerék , csak defektjavitó-készlet,
A háromszög , sebkötöző és szőnyeg új autó átvételnél nem kötelező felszerelés, Az más kérdés , hogy egyes autószalonok , tipustól függően ezeket ajándékba adják-vagy sem , vagy külön felszámolják ennek árait.

Lacqds # 2020.01.17. 19:56

Üdv

3 hónapja vettem egy 2007es autót. Kb 2000 km mentem a kocsival és sajnos kiderült hogy váltó hibás, kuplung tarcsát illetve előfordulhat hogy aktuátor kell cserélni. Az autó automata váltós, szekvenciális 5 fokozatú (olyan mint egy automata úgy is kell használni, felépitesben viszont a manuális valóra hasonlít) . Sajnos a hibát egy szimpla allapotfelmeres nem mutatta ki. Mivel automata váltós 130ekm futott autóról van szó úgy érzem nem normális dolog hogy hibás lett, kézi váltós autoim is simán elfutnak 200ekm megbontas nélkül. A kereskedőt felkerestem és olyan ajánlatot tett hogy csináltassam meg az autót és vissza vásárolja, aztán 300e feletti összeget mondott hogy annyiba kerül a javítás és felezzük meg az összeget ez sem volt rám nézve jutányos mivel a markaszerviz lista áron ennek a feléért vegezné el a javítást. Mikor arra kértem hogy csináltassa meg lecsapta a telefont azóta sem érem el sehogyan. Ilyenkor hogyan tovább?

drbjozsef # 2020.01.18. 11:06

Lacqds,

Ilyenkor leírod egy tértis levélben neki, hogy mit szeretnél.

Azért azt hozzátenném, hogy az esélyeid meglehetősen csekélyek. Én speciel simán elhajtanálak, hogy menj oszt pereskedjél. Akkor járhat neked bármi is, ha az eladó hibásan teljesített, vagyis már a vásárlás pillanatában is fennállt a hiba. Ez esetedben nem lehetetlen, de ha 2000 km-t tudtál menni egy autóval, akkor eléégé esélytelennek tűnik bebizonyítani, hogy hibás volt már ekkor is a váltó.

Az igaz, hogy simán elfut egy kézi váltós autó is 200-250ezer kilométert. Általában. De van, amikor kétmilliót is, és van, amikor csak 50.000.-t, vagy éppen ezret. És meghibásodik. Előfordul. Úgyhogy önmagában az, hogy 130ezer km-nél hibásodott meg egy alkatrész, nem jelent semmit.

Lacqds # 2020.01.18. 17:51

Üdv drbjozsef.

Voltam a kocsival márkaszervizbe. Szerintük a a kuplung tárcsa okozza a problémát. A hiba ellenére lehet még használni 5000-15000 km még eg az autót. A váltó automata vagy hülye biztos így én nem tehetek róla. Sajnos az állapot felmérés nem mutatta ki, de így feltételezhető hogy a vásárláskor sem volt jobb bőrbe. Amúgy az első hat hónapban vélemezhető hogy a hiba fenn állt a vásárláskor az ellenkező bizonyitásáig.(ez a kellék szavatosság) Ezt pedig a kereskedőnek a feladata ilyenkor. De ő nem hajlandó rá. Valamit rosszul értelmezek esetleg?

drbjozsef # 2020.01.19. 11:09

Lacqds,

Ha kereskedőtől vetted, akkor meghibásodás esetén az első hat hónapban vélelmezni kell, hogy a hiba a vásárláskor is fennállt, ennek ellenkezőjét az eladónak kell bizonyítani.

Helyedben írnék a kereskedőnek egy levelet, amiben leírod a hibát, és felszólítod hogy javítsa meg vagy fizesse ki a megjavíttatás költségeit. Ajánlottan, tértivevényesen, határidő tűzésével.

Ha nem válaszol vagy elutasít, neked kell pert indítanod. Ha ott nyerni akarsz, akkor viszont sajnos nem teheted meg, hogy megjavíttatod, mert akkor nehezen bizonyíthat az eladó.