Kedves Milulás 74!
Szerintem egyáltalán nem extra elvárás, hogy az ember fokozottan figyel egy cc. 20 éves autó működésére. Ha van jogosítványod, akkor te is rendelkezel alapvető ismeretekkel egy autó működésével kapcsolatban.
Szerintem köztudott, ha a kocsi vízhőfokmérője elindul felfelé, akkor lassan indulnia kéna a ventillátornak, ha pedig fura csattogó hangot ad, akkor ott valami rendellenesen működik, ezért félre kell állni.
Közben éppen beszéltem egy szerelő ismerősömmel, aki kocsitípus hiányában azt mondta, hogy ha a vezérlés hajtotta a vízpumpádat, akkor lehetéges, hogy keringette a vízet, mert elindult, ha viszont ékszíjas megoldása volt, akkos visítania kellett indulás után, mivel nem forgott, hanem csúszott a tárcsán.
Azon lehet vitatkozni, hogy milyen módon jelez a kocsi, ha melegedik a motor( kivillan a vízhőfok jeladó, csipog egyett, folyamatosan sípol stb. - több típus mindegyik csinálja, a víz hőmérsékletének változására), vagy hogy valamilyen szintű fagyálló legalább volt-e a rendszerben.
Az eladóval felelőssége itt szerintem odáig terjed, hogy valamilyen szinten téliesítve adja el az autó. Ne csapvíz legyen benne. Ez nem azt jelenti, hogy minden itthoni körülményekre megfelelő legyen az autó.
Motorfelújítás helyett célszerűbb nézni egy bontott blokkot, és esetleg az eladóval beszélni, hátha abból fizet valamennyit.
Én több esélyt nem nagyon látok benne. Nekem is volt már 20 éves dízelem, mint később kiderült az egyik biztosíték pl. egy cipőfűzővel volt a helyére rögzítve, mivel egyszer korábban beolvadt már a tálcába. A fékcsövek meg nagyjából elporladtak. Kihez szaladtam volna, aki ez elmúlt 300.000 km alatt nem cserélte újra. Persze a használati útmutatójában benne volt, hogy 50.000 km-ként ellenőrzés, hiba esetén csere.
Erre mondják nagyjából, hogy korának megfelelő állapot.
Svájcban bevett szokás, hogy eladás előtt műszaki átvizsgálásra viszik az autót, és utána minden hiányosságot megcsináltatnak rajta, majd azzal az adatlappal és számlával adják el az autót.
üdv
dr. Hudson