GYED,GYES, táppénz


intentio # 2018.04.25. 10:47

AsRoma 2018.04.21. 22:36
Kedves Szakértő!
Egy jövőbeli kérdéssel fordulok Önhöz!
Pár hónap múlva terhes leszek az orvos veszélyeztetett terhesnek minősít mivel volt már vetélésem, kiírnak táppénzre. Munkaviszonyom 10 éve folyamatos, táppénz alatt a z alapjövedelmem 70% vagyok jogosult, most azt lenne a kérdésem ha az utolsó hat hónapból számolják ki a GYES-t, akkor a 70%-os táppénz alatti jövedelmet nézik? Vagy a munkahelyi fix alapjövedelmem. Mert ha a 70%-os táppénz alatti jövedelmet az nem lenne korrekt véleményem szerint.
Üdvözlettel:
AsRoma

T. Kérdező!

  • Rosszul tudja. A táppénz mértéke legjobb esetben is csak 60%.
  • A GYES fix összegű, az öregségi nyugdíj minimumhoz igazodik.

Egyebekben lásd:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Nagyon leegyszerűsítve az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.
Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2018.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 207.11.30-2017.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2018.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

intentio # 2018.04.25. 10:43

Aliz76 2018.04.24. 23:04
Tisztelt Szakerto!
10 eves folyamatos munkaviszony utan 1 eve GYED -en vagyok. Tervezem megyszuntetni a munkaviszonyom es a GYED ellatast. Keredesem, hogy megigenyelhetem -e ujbol nehany honap mulva, de meg gyermekem 2 eves kora elott a GYED -et, ha nem letesitettem kozben uj munkaviszonyt, vagy az uj munkaviszonyom kulfoldon volt.
(Munkat kaphatnek kulfoldon, de szeretnem tudni hogy ha nehany honap utan visszakoltoznek, jarna -e ujbol a GYED)
Koszonom elore is valaszat!
Aliz

T. Kérdező!

Főszabály szerint a megszüntetett GYED-et annak lejártáig bármikor visszakérheti.

A külföld tág fogalom, megkülönböztetünk EU-s tagországot és un. 3. államokat.

Ha az EU-ban nem vett igénybe családtámogatási ellátást, akkor igen, de ha kiderül, hogy külföldön élt/dolgozott a közigazgatási eljárás ez esetben elhúzódhat. Lásd még itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

És olvassa el ezt is:

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Aliz76 # 2018.04.24. 21:04

Tisztelt Szakerto!
10 eves folyamatos munkaviszony utan 1 eve GYED -en vagyok. Tervezem megyszuntetni a munkaviszonyom es a GYED ellatast. Keredesem, hogy megigenyelhetem -e ujbol nehany honap mulva, de meg gyermekem 2 eves kora elott a GYED -et, ha nem letesitettem kozben uj munkaviszonyt, vagy az uj munkaviszonyom kulfoldon volt.
(Munkat kaphatnek kulfoldon, de szeretnem tudni hogy ha nehany honap utan visszakoltoznek, jarna -e ujbol a GYED)
Koszonom elore is valaszat!
Aliz

AsRoma # 2018.04.21. 20:36

Kedves Szakértő!

Egy jövőbeli kérdéssel fordulok Önhöz!

Pár hónap múlva terhes leszek az orvos veszélyeztetett terhesnek minősít mivel volt már vetélésem, kiírnak táppénzre. Munkaviszonyom 10 éve folyamatos, táppénz alatt a z alapjövedelmem 70% vagyok jogosult, most azt lenne a kérdésem ha az utolsó hat hónapból számolják ki a GYES-t, akkor a 70%-os táppénz alatti jövedelmet nézik? Vagy a munkahelyi fix alapjövedelmem. Mert ha a 70%-os táppénz alatti jövedelmet az nem lenne korrekt véleményem szerint.

Üdvözlettel:
AsRoma

Szofi1001 # 2018.04.21. 14:44

Kedves Szakértő!

Október elsejére van szülésem időpontja kiírva. A napokban lehetőségem nyílt egy másodállás betőltésére. Érdeklődni szeretnék, hogy a most megkezdett munkaviszony beleszámít-e a csedben, vagy a gyedbe?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel,
Judit

monoszkop # 2018.04.21. 09:46

Zsófia1202 2018.04.21. 09:19

Tisztelt Szakértő!
Jelenleg 6 éve folyamatos munkaviszonyban állok, és ikreket várok, mely nagyobb rizikó faktorral bír mint egy sima terhesség. Kérdésem az lenne hogy a terhesség 9 hónapjából 6ot táppénzen töltenék, az befolyásolná e a későbbiekben kapható bármelyik ellátást. A táppénz összegével számolnak ilyenkor vagy az alapbérrel.
Valamint ez idő alatt elbocsájthatnak e a terhesség miatt.
Köszönöm válaszát!
Üdvözlettel:
Zsófia

Kedves Zsófia!

  • Nem. Az ellátásokat a jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelemből számítják ki, amelynél nem lehet figyelembe venni a táppénz összegét.

Oka:

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

  • Nem, "rendes" felmondással a jogviszony a terhesség alatt, pláne a terhesség miatt jogszerűen nem szüntethető meg.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Zsófia1202 # 2018.04.21. 07:19

Tisztelt Szakértő!
Jelenleg 6 éve folyamatos munkaviszonyban állok, és ikreket várok, mely nagyobb rizikó faktorral bír mint egy sima terhesség. Kérdésem az lenne hogy a terhesség 9 hónapjából 6ot táppénzen töltenék, az befolyásolná e a későbbiekben kapható bármelyik ellátást. A táppénz összegével számolnak ilyenkor vagy az alapbérrel.
Valamint ez idő alatt elbocsájthatnak e a terhesség miatt.
Köszönöm válaszát!
Üdvözlettel:
Zsófia

sortie # 2018.04.19. 07:43

KissMtina 2018.04.18. 16:19
Tisztelt Szakértő!
Jelenleg GYED-et kapok hét hónapos kislányom után. A szülést megelőzően megvolt a minimum foglalkoztatási időm, jelenleg fizetés nélküli szabadságon vagyok, tehát van élő munkaviszonyom. Év végén tervezünk Angliába költözni, ennek kapcsán lenne két kérdésem:

  1. Ha felmondom ez itthoni munkaviszonyomat, akkor is jár e a GYED a kislányom két éves koráig?
  2. GYED mellett van e lehetőségem külföldön részmunkaidős állást vállalni?

Köszönöm!
”Tina

T. Kérdező!

  • A magyar szabályok szerint, ha megszűnik az itthoni munkaviszonya, akkor is kaphatja a GYED-et a kislánya két éves koráig.
  • Ha viszont a család életvitelszerűen külföldre távozik, sőt ha a család bármelyik tagja biztosítási jogviszonyt létesít, úgy érvénybe lépnek az EU-s szabályok.
  • Ha és amennyiben Angliában bármilyen családtámogatási ellátást igényelnek, úgy le kell folytatni a két államnak az előírt közigazgatási eljárást. Erről itt olvashat bővebben:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

sortie # 2018.04.19. 07:21

Neso87 2018.04.18. 16:33
Tisztelt Szakértő!
• 2008. 12. 10 óta dolgozom folyamatosan, 2016.12.21-én megszületett a kisfiam, bruttó fizetésem 129.000Ft volt ebből számolták a CSED-et.

• Viszont 2017.01.01-én valamint 2018.01.01.-én változott a fizetésem, bruttó 198.050Ft. most a szerződésem szerint.
Most GYED-en vagyok a kisfiammal és tervezzük a második babát, viszont nem tudom, hogy még 2 éves kora előtt terhesnek kellene e lennem, hogy a magasabb fizetésemet számítsák a következő CSED-re.

Esetleg vissza kellene mennem dolgozni, hogy a magasabb összeget vegyék figyelembe?
Válaszát előre is köszönöm!

T. Kérdező!

  • Minden egyes új ellátás esetében újra számolják az ellátás összegét.
  • Amennyiben az irányadó időszakban csed, gyed, gyes ellátások miatt nem volt munkabére az új ellátást főszabály szerint a jogosultság első napján érvényes munkaszerződésében szereplő bérből fogják megállapítani.
  • Ettől részletesebb tájékoztatásért forduljon az igényelbíráló szervhez, ahol személyes konzultációt kezdeményezhet pl. ekként.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Egyebekben az ellátások számítása így történik:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Nagyon leegyszerűsítve az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.
Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2018.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 207.11.30-2017.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2018.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Neso87 # 2018.04.18. 14:33

Tisztelt Szakértő!

  • 2008. 12. 10 óta dolgozom folyamatosan, 2016.12.21-én megszületett a kisfiam, bruttó fizetésem 129.000Ft volt ebből számolták a CSED-et. Viszont 2017.01.01-én valamint 2018.01.01.-én változott a fizetésem, bruttó 198.050Ft. most a szerződésem szerint.

Most GYED-en vagyok a kisfiammal és tervezzük a második babát, viszont nem tudom, hogy még 2 éves kora előtt terhesnek kellene e lennem, hogy a magasabb fizetésemet számítsák a következő CSED-re.
Esetleg vissza kellene mennem dolgozni, hogy a magasabb összeget vegyék figyelembe?

Válaszát előre is köszönöm!

KissMtina # 2018.04.18. 14:19

Tisztelt Szakértő!

Jelenleg GYED-et kapok hét hónapos kislányom után. A szülést megelőzően megvolt a minimum foglalkoztatási időm, jelenleg fizetés nélküli szabadságon vagyok, tehát van élő munkaviszonyom. Év végén tervezünk Angliába költözni, ennek kapcsán lenne két kérdésem:
1. Ha felmondom ez itthoni munkaviszonyomat, akkor is jár e a GYED a kislányom két éves koráig?
2. GYED mellett van e lehetőségem külföldön részmunkaidős állást vállalni?

Köszönöm!
Tina

Jusztasz # 2018.04.17. 06:58

Trilla1982 2018.04.14. 21:49

Tisztelt Szakértő,

Ha van 1.5 év munkaviszonyom, de ezután munkanélkülin vagyok a szülés előtt 5 hónapot, akkor jár csed?

Ha igen, mwnnyi?
Vagy akkor semmi nem jár?
Utána gyes és gyed sem?

Köszönöm

T. Kérdező!

CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges.
Ez egyben azt is jelenti, hogyha a kettőből az egyik hiányzik, akkor a jogosultsági feltételek nem teljesültek, és így az ellátásra való jogosultság sem állapítható meg.

Az álláskeresési járadékban részesülő személy a Tbj. 5. § taxációjában (zártkörű felsorolás) szerepel, ezért biztosítottnak minősül.

Vhr. 26. § Ha a csecsemőgondozási díjra vagy gyermekgondozási díjra való jogosultság az álláskeresési támogatás vagy vállalkozói járadék folyósításának ideje alatt, vagy ezek megszűnését követő 42 napon belül nyílik meg, a csecsemőgondozási díj és a gyermekgondozási díj összegét a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér alapján kell megállapítani, azonban a pénzbeli ellátás naptári napi alapja nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás vagy vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét.

A családtámogatási rendszer

A családtámogatási rendszer két fő részből áll.
I.

Akinek van munkaviszonya (Tbj. 5. § szerinti biztosítása) és elég hosszú ideig volt biztosított az a befizetett járulékokért cserébe a társadalombiztosítás keretében kaphat -főszabály szerint- 168 napig csecsemőgondozási díjat, majd a 169. naptól a gyermek kétéves koráig gyermekgondozási díjat, ami igazodik a keresetéhez.
Ezt követően a gyermek kétéves korától a gyermek hároméves koráig kaphatja a GYES-t, ami viszont már nem TB ellátás, hanem un. állampolgári (alanyi) jogon járó ellátás, össze fix, bruttó 28.500 Ft.-, amiből 10% nyugdíjjárulék kerül levonásra és nyugdíj szolgálati időnek számít.

2016.01.01-től a gyermekgondozási segély új neve - a rövidítés elnevezésének változatlanul hagyása mellett (GYES)- gyermekgondozást segítő ellátás.

II.

Vannak azonban Magyarországon olyan állampolgárok, akik nem rendelkeznek munkaviszonnyal (biztosítással), Ők a szülés napjától a gyermek hároméves koráig gyermekgondozási segélyben részesülhetnek, ami a megélhetéshez kevés, az éhenhaláshoz viszont sok.

A Kormánynak nem is az a célja, hogy ebből a család megéljen, csupán az, hogy a gyermeknevelés anyagi terheihez hozzájáruljon, azt csökkentse. (Csttv. 1. §)

Ezen túlmenően a szülést követően alanyi jogon jogosult minden magyar állampolgár un. egyszeri anyasági támogatásra és családi pótlékra.
Az állampolgári jogon járó juttatásokat a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény szabályozza.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Trilla1982 # 2018.04.14. 19:49

Tisztelt Szakértő,
Ha van 1.5 év munkaviszonyom, de ezután munkanélkülin vagyok a szülés előtt 5 hónapot, akkor jár csed? Ha igen, mwnnyi? Vagy akkor semmi nem jár? Utána gyes és gyed sem?
Köszönöm

monoszkop # 2018.04.11. 07:39

Moncselli 2018.04.10. 08:07
Tisztelt Szakértő!
Segítségét kérném az alábbi kérdésekben: 3év állandó munkaviszony után mentem el szülni.A gyermekem most júniusban tölti be a 2.életévét. Munkaviszonyom határozatlan,de a munkahely legkésőbb 2020ig tart.
Én idő közben újra teherbe estem és várhatóan decemberre érkezik a kistestvér.A 2.kicsi után erre a munkahelyre már biztosan nem tudok visszamenni.
Kérdésem: Ha most a gyed megszünése után nem megyek vissza dolgozni és gyesről megyek el szülni, a jelenlegi munkáltatóm által (ahol állományba vagyok) ismét jogosult leszek a csedre illetve gyedre? Célszerű lenne-e visszamennem akár csak a bentlévő szabadságok kivételéig (kb 2hónap) vagy pár hónapra és utána táppénzre?
Következő kérdésem hogy jobb megoldás lenne-e esetemben kihasználni azt, hogy közben lehetőségem nyílt egy bejelentett 4 vagy 8 órás távmunkára egy másik munkáltatónál. Ezt júliustól gyes mellett decemberig végezhetném.
Válaszát előre is köszönöm:Moncsi

T. Kérdező!

Jelen fórum keretein belül a hogyan járnék jobban jellegű kérdésekre nem tudunk válaszolni, azzal célszerű az illetékes igényelbíráló szervet megkeresni, a jog lehetőséget ad arra, hogy az illetékes vezetőnél személyes konzultációt kezdeményezzenek.

Erre mintát itt talál:

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

  • CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges.
A munkaviszony fennállása alatt CSED, GYED és GYES-en töltött idő a szükséges 365 biztosításban töltött időbe beszámít.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

monoszkop # 2018.04.11. 07:32

Livo 2018.04.10. 10:30
Tisztelt Szakértő! 10 hónapos kisfiammal vagyok itthon, van még két kisgyermekem. November 1-ig kaptam a CSED-et, onnantól kezdve kellett volna a GYED-et kapnom.
Az igénylést mar oktober végén elküldtem a munkáltatómnak hogy időben intézkedjenek, mivel ők küldhetik be online regisztrációt követően. Késve, december elejèn küldték be, de hjanuárban sem kaptam pénzt.
Érdeklődtem, mondtàk hogy vmi frissített dokumentumot, jövedelemigazolást kértek tőlük. De februárban sem jött pénz. Felhívtam a Hivatalt, ahol azt mondták hogy a munkàltatom felől semmikor, semmilyen igénylés nem érkezett be.
Ezt jeleutem feléjük. Kiderült h nem látták benn ahogy beküldték, mármint a munkáltatóm ezt állította mikor egyeztettek velük. Bár az mai napig kérdéses hogy ha nem látták egyáltalán akkor miért es ki küldötg kérvényt hogy frissítsék a nyomtatványt. Erről láttam igazolást hogy valóban be lett küldve. De pontosan nek tudom mi tortent mert azt mondta a munkaltatom hogy postan is beküldték de errôl nem kaptam igazolást. A Hivatal is azg mondta hogy jelezzem feléjük hogy küldjékbe úgy is. Többször kaptam megerősítest a munkáltatom részéről, hogy beküldtèk újra, rendben lesz. Én többször felhívtam a Hivatalt ahol mindig azt az infót kaptam hogx nem érkezett be semmi...Egy e-mailt is kaptam erről hogy nem érkezett be es hogy akkor vigyék be szemèlyesen. A munkàltatóm utàna azt állította, hogy a regisztrációnál lett vmi elírvs odabenn de talàn mindegy is, a lényeg hogy március végén kaptam meg végül a pénzt. Kérdésem a lenne, hol lehet panaszt tenni hogy egy háromgyermekes anyukát 4 és fél hónapig pénz nélkül hagynak, hogy történhet meg ilyen? Mi van ha egyedülàlló vsgyok vagy a párommal történik vmi? Ez a kevés pénz ( sajnos kb minimumot kapom) is bele van kalkulálva a költségvetésbe..Karácsonykor is pénz nélkül voltam ami a munkahelyem hibàja is de utàna mév hónapokig a Hivatal hibájából. Nyugodt termèszetű vagyok de ezt a jellegű bizonytalansàgot es tehetetlensèget nem kívánom senkinek.Köszönöm vàlaszát. O.

Kérdésem a lenne, hol lehet panaszt tenni?

T. Kérdező!

  1. A Megyei Kormányhivatal vezetőjénél (kormánymegbízott) és/vagy
  2. Alapvető jogok biztosánál (ombudsman, illetve
  3. A MÁK elnökénél.

Mintákat itt talál:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Egy, az Ön panaszához hasonló minta:

…… Megyei Kormányhivatal
….. Kormánymegbízott Asszony/Úr részére
Város
Utca, házszám
Irányítószám

Tárgy: Panasz, a táppénz iránti igény
előterjesztésének megtagadása miatt

Tisztelt Kormánymegbízott Asszony/Úr!

Azzal a kéréssel fordulok Önhöz, hogy munkáltatómnál (neve:…., címe:….. adószáma……, telefonszáma:…….) eljárni, a jogszabályokban előírt kötelezettségének teljesítésérére (Foglalkoztatói igazolás kiállítására és igényem Önökhöz/Járási Hivatalhoz történő továbbítására) kötelezni szíveskedjen az alábbiak miatt.

20…..-tól dolgozom a fenti foglalkoztatónál.

20……-tól háziorvosom keresőképtelen állományba vett, amelyről a nagyalakú orvosi igazolást és a további orvosi igazolásokat 20……-án közvetlen felettesemnek, ………. műszakvezetőnek átadtam.

Ezen okmányokon az orvos 20….-ig, összesen 14 napra igazolt keresőképtelenséget.

A tárgyévre járó 15 munkanap betegszabadságot korábban már kimerítettem, így álláspontom szerint jelen keresőképtelenség teljes tartamára táppénz illetne meg.
VAGY:
Tekintettel arra, hogy a keresőképtelenségem betegségi kódja "9", azaz veszélyeztetett terhes vagyok, amelyre betegszabadságos bér nem jár, ezért jelen keresőképtelenség teljes tartamára táppénz illetne meg.

A munkáltatómnál társadalombiztosítási kifizetőhely nem működik, a táppénzemet eddig mindig a Megyei Kormányhivatal Járási Hivatalának Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztálya folyósította.

A foglalkoztató az okmányok átvételéről igazolást nem adott, viszont annak leadásakor jelen volt XY nevű kolléganőm.

Kérelmem hosszadalmas elbírálásának okáról többször (dátum, mód) érdeklődtem, ügyfélszolgálatuk és/vagy szakosztályuk válasza (XY ügyintéző) szerint munkáltatóm a fenti időre táppénz iránti igényt nem terjesztett elő.

Ezt követően megkerestem YY nevű ügyvezetőt, aki panaszomra érdemi választ nem adott, az igényemnek a Megyei Kormányhivatal Járási Hivatalának [b]Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztálya felé történő továbbítását hitelt érdemlően nem igazolta, attól elzárkózott.

Tekintettel arra, hogy az igényem elő nem terjesztésével a foglalkoztató a létfenntartásomat veszélyezteti, egyben figyelemmel az alábbi jogokra és jogszabálysértésekre kérem, hogy munkáltatómnál eljárni, a jogkövető magatartás tanúsítására felszólítani, illetve kötelezni, amennyiben szükséges munkáltatómnál helyszíni, hatósági eljárást (ellenőrzést) kezdeményezni, végső esetben az igény mielőbbi előterjesztése érdekében munkáltatómat eljárási bírsággal sújtani szíveskedjen.
[/b]

Álláspontom szerint az eljárás során az alábbi jogok illetnek meg, illetve munkáltatóm az alábbi jogi normákat sértette meg:

Az Alaptörvény XIX.. cikk. (1) bekezdése értelmében anyaság, ( ) betegség esetén minden magyar állampolgár törvényben meghatározott támogatásra jogosult.

Az Alaptörvény XXIV. cikk. (1) bekezdése szerint mindenkinek joga van ahhoz, hogy ügyeit a hatóságok részrehajlás nélkül, tisztességes módon és ésszerű határidőn belül intézzék.

Az ügyfeleket megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog. ( Ákr. 2. § )

A táppénz, csed, gyed, baleseti és gyermekápolási táppénz iránti igényt a munkavállalónak a foglalkoztatójánál kell előterjeszteni, azaz az orvosi igazolásokat a munkáltatójának kell leadni. (Ebtv. 62. §)

Az ellátások igénylése –beleértve az esetleges jogorvoslati eljárást is- az ügyfél számára ingyenes, azaz illeték- és költségmentes. (Vhr. 75/A §)

A foglalkoztató a kérelem, illetve a dolgozó által leadott okmányok átvételét hitelt érdemlően (pl. átvételi elismervény adásával) köteles igazolni. (Vhr. 38. §)

Ha foglalkoztatónál TB kifizetőhely nincs úgy köteles egy, a Magyar Államkincstár Központjának honlapjáról letölthető un. "Foglalkoztatói igazolás" formanyomtatványt kitölteni és az összes szükséges okmánnyal együtt 5 napon belül a foglalkoztató székhelye szerinti illetékes járási hivatal [b]családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának továbbítani. (Vhr. 38. § )
[/b]
A kormányhivatal járási hivatala köteles az igényt sommás eljárás esetén (azaz ha az elbíráláshoz minden adat rendelkezésre áll) 8 napon belül, egyéb esetben (például, ha valamilyen szükséges adat/okmány hiányzik) 60 napon belül elbírálni, azaz kérelemről érdemben dönteni, határozatot hozni és/vagy az ellátást kiutalni. (Vhr. 39. §; Ákr. 50. §)

Ha ezen kötelezettségének az egészségbiztosító/kifizetőhely nem tesz eleget köteles az Art.-ban meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizetnie a jogosult részére. (Mentesül az egészségbiztosító (kifizetőhely) a kamatfizetési kötelezettség alól, ha annak összege az 1.000.- Ft-ot nem haladja meg.) (Ebtv. 69. § )

Az Ebtv. 69. § szerint ha a kifizetőhely/járási hivatal ezen kötelezettségének nem tesz eleget köteles az Art.-ban meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizetnie a jogosult részére. Mentesül a járási hivatal (kifizetőhely) a kamatfizetési kötelezettség alól, ha annak összege az 1.000.- Ft-ot nem haladja meg.)

Ezen túlmenően, az Ákr. 43. § értelmében, ha a járási hivatal legkésőbb 60 napon belül az ügy érdemében nem dönt köteles az ügyfél részére tízezer forintot megfizetni.

Az Ebtv. 81. § (1) Az egészségbiztosító szak- és pénzügyi ellenőrzése kiterjed az egészségbiztosítás pénzbeli, illetőleg baleseti ellátásaival összefüggő nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, a társadalombiztosítási feladatokat ellátó szervek hatáskörébe tartozó ellátásoknak és szolgáltatásoknak a jogosultak részére történő megállapítására, folyósítására, továbbá az ezekkel összefüggő ügyviteli feladatok ellátására. Az ehhez szükséges nyilvántartásokat, egészségügyi szolgáltatói jelentéseket, könyvelési és egyéb okmányokat, illetőleg adatokat rendelkezésre kell bocsátani.

Ebtv: 1997. évi LXXXIII. törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól

Ákr: 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról

Vhr: 217/1997 (XII.1.) Kormányrendelet az Ebtv. végrehajtásáról

Köszönettel

Dátum, aláírás

Elérhetőségeim: (Tel., mail.)

Adataim: (Név, TAJ, lakcím, telefonszám)

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

monoszkop # 2018.04.11. 07:21

mukidoki 2018.04.11. 06:22

Tisztelt Szakértő!
GYES témakörben lenne kérdésem. Feleségem munkahelyi inkorrektség miatt csak alanyi jogon járó GYES-re jogosult. Kisfiunk e hónapban tölti a két évet. Valamint októberre váruk a kistesót. Milyen ellátásokat tudunk igénybecsinálni venni a szülést követően?
Előre is köszönöm a segítséget.
Üdv.
G.

T. Kérdező!

A családtámogatási rendszer két fő részből áll.

I.

Akinek van munkaviszonya (Tbj. 5. § szerinti biztosítása) és elég hosszú ideig volt biztosított az a befizetett járulékokért cserébe a társadalombiztosítás keretében kaphat -főszabály szerint- 168 napig csecsemőgondozási díjat, majd a 169. naptól a gyermek kétéves koráig gyermekgondozási díjat, ami igazodik a keresetéhez.

CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges.
Ez egyben azt is jelenti, hogyha a kettőből az egyik hiányzik, akkor a jogosultsági feltételek nem teljesültek, és így az ellátásra való jogosultság sem állapítható meg.

Ezt követően a gyermek kétéves korától a gyermek hároméves koráig kaphatja a GYES-t, ami viszont már nem TB ellátás, hanem un. állampolgári (alanyi) jogon járó ellátás, össze fix, bruttó 28.500 Ft.-, amiből 10% nyugdíjjárulék kerül levonásra és nyugdíj szolgálati időnek számít.

2016.01.01-től a gyermekgondozási segély új neve - a rövidítés elnevezésének változatlanul hagyása mellett (GYES)- gyermekgondozást segítő ellátás.

II.

Vannak azonban Magyarországon olyan állampolgárok, akik nem rendelkeznek munkaviszonnyal (biztosítással), Ők a szülés napjától a gyermek hároméves koráig gyermekgondozási segélyben részesülhetnek, ami a megélhetéshez kevés, az éhenhaláshoz viszont sok.

A Kormánynak nem is az a célja, hogy ebből a család megéljen, csupán az, hogy a gyermeknevelés anyagi terheihez hozzájáruljon, azt csökkentse. (Csttv. 1. §)
Ezen túlmenően a szülést követően alanyi jogon jogosult minden magyar állampolgár un. egyszeri anyasági támogatásra és családi pótlékra.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

mukidoki # 2018.04.11. 04:22

Tisztelt Szakértő!
GYES témakörben lenne kérdésem. Feleségem munkahelyi inkorrektség miatt csak alanyi jogon járó GYES-re jogosult. Kisfiunk e hónapban tölti a két évet. Valamint októberre váruk a kistesót. Milyen ellátásokat tudunk igénybecsinálni venni a szülést követően?
Előre is köszönöm a segítséget.
Üdv.
G.

Livo # 2018.04.10. 08:30

Tisztelt Szakértő! 10 hónapos kisfiammal vagyok itthon, van még két kisgyermekem. November 1-ig kaptam a CSED-et, onnantól kezdve kellett volna a GYED-et kapnom. Az igénylést mar oktober végén elküldtem a munkáltatómnak hogy időben intézkedjenek, mivel ők küldhetik be online regisztrációt követően. Késve, december elejèn küldték be, de hjanuárban sem kaptam pénzt. Érdeklődtem, mondtàk hogy vmi frissített dokumentumot, jövedelemigazolást kértek tőlük. De februárban sem jött pénz. Felhívtam a Hivatalt, ahol azt mondták hogy a munkàltatom felől semmikor, semmilyen igénylés nem érkezett be. Ezt jeleutem feléjük. Kiderült h nem látták benn ahogy beküldték, mármint a munkáltatóm ezt állította mikor egyeztettek velük. Bár az mai napig kérdéses hogy ha nem látták egyáltalán akkor miért es ki küldötg kérvényt hogy frissítsék a nyomtatványt. Erről láttam igazolást hogy valóban be lett küldve. De pontosan nek tudom mi tortent mert azt mondta a munkaltatom hogy postan is beküldték de errôl nem kaptam igazolást. A Hivatal is azg mondta hogy jelezzem feléjük hogy küldjékbe úgy is. Többször kaptam megerősítest a munkáltatom részéről, hogy beküldtèk újra, rendben lesz. Én többször felhívtam a Hivatalt ahol mindig azt az infót kaptam hogx nem érkezett be semmi...Egy e-mailt is kaptam erről hogy nem érkezett be es hogy akkor vigyék be szemèlyesen. A munkàltatóm utàna azt állította, hogy a regisztrációnál lett vmi elírvs odabenn de talàn mindegy is, a lényeg hogy március végén kaptam meg végül a pénzt. Kérdésem a lenne, hol lehet panaszt tenni hogy egy háromgyermekes anyukát 4 és fél hónapig pénz nélkül hagynak, hogy történhet meg ilyen? Mi van ha egyedülàlló vsgyok vagy a párommal történik vmi? Ez a kevés pénz ( sajnos kb minimumot kapom) is bele van kalkulálva a költségvetésbe..Karácsonykor is pénz nélkül voltam ami a munkahelyem hibàja is de utàna mév hónapokig a Hivatal hibájából. Nyugodt termèszetű vagyok de ezt a jellegű bizonytalansàgot es tehetetlensèget nem kívánom senkinek.Köszönöm vàlaszát. O.

Moncselli # 2018.04.10. 06:07

Tisztelt Szakértő!
Segítségét kérném az alábbi kérdésekben: 3év állandó munkaviszony után mentem el szülni.A gyermekem most júniusban tölti be a 2.életévét. Munkaviszonyom határozatlan,de a munkahely legkésőbb 2020ig tart.
Én idő közben újra teherbe estem és várhatóan decemberre érkezik a kistestvér.A 2.kicsi után erre a munkahelyre már biztosan nem tudok visszamenni.
Kérdésem: Ha most a gyed megszünése után nem megyek vissza dolgozni és gyesről megyek el szülni, a jelenlegi munkáltatóm által (ahol állományba vagyok) ismét jogosult leszek a csedre illetve gyedre? Célszerű lenne-e visszamennem akár csak a bentlévő szabadságok kivételéig (kb 2hónap) vagy pár hónapra és utána táppénzre?
Következő kérdésem hogy jobb megoldás lenne-e esetemben kihasználni azt, hogy közben lehetőségem nyílt egy bejelentett 4 vagy 8 órás távmunkára egy másik munkáltatónál. Ezt júliustól gyes mellett decemberig végezhetném.
Válaszát előre is köszönöm:Moncsi

Zengőbérci # 2018.04.04. 09:00

evilany 2018.04.04. 10:23
Tisztelt Szakértők.
A következő kérdéssel fordulok Önökhöz. Jelenleg 3 kiskorú gyermek mellett GYET-et veszek igénybe és mellette fél állásban dolgozom. Egy 4. terhesség esetén a táppénz idejére tovább folyósitódna e a GYET, illetve a 4. gyermek megszületése után..? Valamint ha az apa menne GYED extrára fél éves kortól, nekem járna e tovább a GYET? Válaszukat köszönöm.

T. Kérdező!

  • Igen, aki a GYET mellett dolgozik és keresőképtelenné válik jogosult a GYET mellett táppénzre is.
  • Nem, ha az apa veszi igénybe a GYED-et Ön nem kaphatja a GYET-et.

Lásd az alábbi, ezt megalapozó jogi normákat:

Ebtv. 39. § (1) Az, aki ugyanazon biztosítási jogviszony alapján egyidejűleg táppénzre vagy baleseti táppénzre, csecsemőgondozási díjra, illetve gyermekgondozási díjra is jogosult, választása szerint – az e törvényben foglalt kivételekkel – csak az egyik ellátást veheti igénybe.

(2) Az, aki ugyanazon gyermek jogán egyidejűleg gyermekgondozást segítő ellátásra, gyermeknevelési támogatásra (a továbbiakban együtt: gyermekgondozási támogatás) és az (1) bekezdés szerinti ellátásokra is jogosult, (pl. táppénz) választása szerint csak az egyik ellátást veheti igénybe, kivéve azt a személyt, aki gyermekgondozási támogatás, illetve gyermekgondozási díj igénybevétele mellett munkát vállal és keresőképtelenségére tekintettel táppénzre vagy baleseti táppénzre jogosult.

(3) Ha a szülők a közös háztartásukban élő gyermekük után egyidejűleg jogosultak táppénzre, csecsemőgondozási díjra, gyermekgondozási díjra, valamint gyermekgondozási támogatásra, választásuk szerint – a (7) bekezdésben foglaltakat kivéve – az ellátást csak az egyik szülő veheti igénybe.

(Annak érdekében, hogy ne forduljon elő olyan eset, miszerint az anya GYET miatt van otthon, az apa pedig GYED miatt nem dolgozik (azaz mindkét szülő otthon van)a jogalkotó a fenti tiltást vezette be.)
Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

evilany # 2018.04.04. 08:22

Tisztelt Szakértők.
A következő kérdéssel fordulok Önökhöz.Jelenleg 3 kiskorú gyermek mellett GYET-et veszek igénybe és mellette fél állásban dolgozom. Egy 4. terhesség esetén miből számolnák nekem a táppénz összegét illetve táppénz idejére tovább folyósitódna e a GYET, illetve a 4. gyermek megszületése után..? Valamint ha az apa menne GYED extrára fél éves kortól, nekem járna e tovább a GYET? Válaszukat köszönöm.

intentio # 2018.03.28. 09:04

Agrostemma 2018.03.28. 10:22

Kedves Szakértő!

Egy kérdéssel fordulnék Önökhöz, mivel eddig nem találtam rá egyértelmű választ.
A diplomás gyed-el kapcsolatosan érdeklődnék, hogy jogosult vagyok-e rá.

Esetem: 2012. szeptemberétől 2015. augusztusáig nappali tagozatos PhD hallgatóként folytattam tanulmányaim. 2015-ben abszolutóriumot szereztem, majd 2016. szeptemberétől doktorjelölti jogviszonyban álltam a Doktori Iskolával.
2016. szeptembere és 2017. júniusa között doktorjelölti ösztöndíjam is volt az Új Nemzeti Kiválóság Program keretén belül. Majd 2017. decemberében sikeres védéssel zártam a PhD képzést. Most viszont kiderült, hogy babát várok.

Előre is köszönöm válaszát.

T. Kérdező!

Az Ebtv. 42/E. § értelmében:

(1) A 42/A. § (1) bekezdésében foglaltakon túl gyermekgondozási díjra jogosult az a szülő nő is, aki az alábbi feltételek mindegyikének megfelel:

  1. a 42/A. § alapján (leegyszerűsítve munkaviszony hiányában) gyermekgondozási díjra nem jogosult,
  2. a gyermeke születését megelőző két éven belül államilag elismert felsőoktatási intézményben magyar nyelvű nappali képzésben legalább két félév aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkezik, azzal, hogy egy félévre csak egy aktív hallgatói jogviszony vehető figyelembe,
  3. a gyermeke a b) pont szerinti hallgatói jogviszony fennállása alatt vagy a hallgatói jogviszony szünetelését, illetve megszűnését követő 1 éven belül születik,


d) a gyermeket saját háztartásában neveli,

  1. magyar állampolgár vagy másik EGT tagállam állampolgára, és

f)847 a gyermek születésének napján rendelkezik magyarországi bejelentett lakóhellyel.
(2)848 Az (1) bekezdés alapján megállapított gyermekgondozási díj a gyermek születésének napjától a gyermek 2 éves koráig jár.

Az Ebtv. világosan fogalmaz.Csak a nappali tagozatos hallgatói jogviszony vehető figyelembe. Azt, hogy az Ön által hivatkozott "doktorjelölti jogviszony", illetve az ösztöndíj hallgatói jogviszonynak minősül-e nem tudom, érdeklődjön a TO-n.

A TB szerv az igény elbírálásához kérni fogja a TO igazolását és azt a jogszabályi hivatkozás, amely az Ön által hivatkozott dolgokat hallgatói jogviszonynak minősíti.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

intentio # 2018.03.28. 08:53

Pinter 2018.03.28. 10:04

Tisztelt Szakértő!

A feleségem jelenleg otthon van a második gyerekünkkel GYES-en, de hamarosan letelik ez az időszak. Viszont nem egyértelmű, hogy a második gyerek TGYÁS, GYED, GYES időszakára jár-e szabadság.
Az eset konkrét adatokkal:

Első gyerek:

2013.05.27 - 2013.11.10 TGYÁS
2013.11.11 - 2016.06.28 GYED, és GYES

Második gyerek:

2015.03.22 - 2015.09.06 TGYÁS
2015.09.07 - 2018.04.23 GYED, és GYES

A két gyerekkel folyamatosan otthon volt. Ha most 2018.04.23 után visszamegy dolgozni, akkor melyik időszak után jár szabadság.

Az egyértelmű, hogy a 2013.05.27-2013.11.10 időszakra jár és a 2013.11.11 utáni fél évre jár szabadság.

De jár-e a második gyerek 2015.03.22 - 2015.09.06 időszakára és az azt követő (2015.09.07 utáni) fél évre szabadság?

Köszönettel várom válaszát.

T. Kérdező!

Mind a két gyermek után megilleti a csed és a fiznélküli első fél évére a szabadság.

115. § (1) A munkavállalónak a munkában töltött idő alapján minden naptári évben szabadság jár, amely alap- és pótszabadságból áll.
(2) Munkában töltött időnek minősül az (1) bekezdés alkalmazásában

  1. a munkaidő-beosztás alapján történő munkavégzési kötelezettség alóli mentesülés,
  2. a szabadság,
  3. a szülési szabadság,
  4. a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság (128. §) első hat hónapjának tartamára.

A kulcsszó a minden naptári évben.

Tehát ha 2015-ben ismét szülési szabadságon volt arra az évre is jár... stb.

intentio # 2018.03.28. 08:48

nagymama46 2018.03.27. 21:00

Tisztelt Szakértő!
A lányomat kórházba szállították. Az utólsó 2-3 hétben nem fizette a TB-t, mert csak alkalmi munkára közvetítették ki.Korábbi munkahelyén be volt jelentve.
Jelenleg én vigyázok az unokáimra, a kórházi ápolás hosszabb időt fog igénybe venni.
Segítséget kérnék, mit kell tennem,hogy megmaradjon a jogfolytonossága? Hogyan tudnám pótlólag befizetni? Hová fordulhatok?

Előre is köszönöm.

T. Kérdező!

  • A NAV ügyfélszolgálatán kaphat taljeskörű tájékoztatést a kitöltendő nyomtatvány fajtájára, a fizetés módjára és összegére vonatkozóan.
  • Egyebekben: A munkaviszony megszűnését követő 45 napig külön fizetés nélkül jogosult EÜ-i szolgáltatásra.
  • Amennyiben rászorult a járási hivataltól kérjet mentességet.
  • A társadalombiztosítás egy kockázatközösség: a részvétel mindenki számára kötelező. Aki nem biztosított (Az, hogy ki minősül biztosítottnak az 1997. évi LXXX. törvény 5. § sorolja fel) és más jogcímen sem jogosult egészségügyi szolgáltatásra (pl. hajléktalan, fogvatartott GYES, GYED ellátásban részesül, nappali tagozaton tanul stb. Azt, hogy ki jogosult EÜ-i szolgáltatásra biztosítási jogviszony pl. munkaviszony hiányában az 1997. évi LXXX. törvény 16. § sorolja fel.), annak 2018. január 1. napjától havi 7.320,-Ft-ot kell fizetnie. Aki járulék fizetésére kötelezett, annak az adóhatósághoz be kell jelentkeznie a T1011-es nyomtatványon.
  • Hogyan mentesülhet az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetés alól

Az, aki nem biztosított (azt, hogy ki minősül biztosítottnak az 1997. évi LXXX. törvény 5. § tartalmazza) és más módon sem mentesül az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség alól (azt, hogy biztosítás hiányában ki jogosult egészségügyi szolgáltatásra külön járulékfizetés nélkül 1997. évi LXXX. törvény 16. § tartalmazza) az kérheti a járási hivataltól, hogy a részére állítson ki egy olyan, egy évig érvényes hatósági bizonyítványt, amely mentesíti az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség alól.
A bizonyítvány kiállítása az egy év letelte után ismét kérhető.
Azt, hogy ki minősül rászorultnak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény tartalmazza.

54. § (1) A járási hivatal az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele céljából annak a személynek állapítja meg szociális rászorultságát,

  1. akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120%-át,
  2. aki egyedülélő és jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át

nem haladja meg, és családjának vagyona nincs.

(2) A szociális rászorultság igazolásáról a járási hivatal hatósági bizonyítványt (a továbbiakban: bizonyítvány) állít ki. A bizonyítvány hatályossága 1 év. A bizonyítvány tartalmazza a rászoruló személy nevét, lakcímét - tartózkodási engedéllyel rendelkező hontalan személy esetén szálláshelyét -, társadalombiztosítási azonosító jelét, a rászorultság tényét, valamint az igazolás hatályosságát. A bizonyítvány az (1) bekezdésben megjelölt feltételek fennállta esetén ismételten kiállítható.
(3) A szociálisan rászorult személyekről a járási hivatal nyilvántartást vezet és a külön jogszabály szerint bejelentési kötelezettséget teljesít az egészségbiztosítási szerv felé.

4. § b) vagyon: ha e törvény másként nem rendelkezik, az a hasznosítható ingatlan, jármű, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek
ba) külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a harmincszorosát, vagy
bb) együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a nyolcvanszorosát
meghaladja, azzal, hogy
a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik,az a vagyoni értékű jog, amely az általa lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű;

Agrostemma # 2018.03.28. 08:22

Kedves Szakértő!

Egy kérdéssel fordulnék Önökhöz, mivel eddig nem találtam rá egyértelmű választ.
A diplomás gyed-el kapcsolatosan érdeklődnék, hogy jogosult vagyok-e rá.

Esetem: 2012. szeptemberétől 2015. augusztusáig nappali tagozatos PhD hallgatóként folytattam tanulmányaim. 2015-ben abszolutóriumot szereztem, majd 2016. szeptemberétől doktorjelölti jogviszonyban álltam a Doktori Iskolával.
2016. szeptembere és 2017. júniusa között doktorjelölti ösztöndíjam is volt az Új Nemzeti Kiválóság Program keretén belül. Majd 2017. decemberében sikeres védéssel zártam a PhD képzést. Most viszont kiderült, hogy babát várok.

Előre is köszönöm válaszát.