Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


guba" # 2014.05.16. 12:27

A kereskedő nem vette meg tőlem az autót, hanem egy biankó adásvételit Íratott velem alá, amikor beszámította az autómat.Joga van-e a vevőnek igényeket támasztani velem szemben mivel hivatalosan velem áll jogviszonyban?

Mivel az autót Ön a kereskedőnek adta el, aki azt továbbadta, a vevő a kereskedővel szemben érvényesítheti a szavatossági jogait. A kereskedő elévülési időn belül fordulhat Önnel szembe, de neki kell majd bizonyítania, hogy a jelzett hibák már akkor is fennálltak, amikor Önnel szerződött.

guba" # 2014.05.16. 12:22

adam73 ettől még az autó eladható, de új rendszámot fog kapni.

grisko67 # 2014.05.13. 17:45

Tisztel Ügyvéd Úr!
A Fórumot olvasgatva sok, az én problémámhoz hasonló kérdést találtam, de pontos választ mégsem találtam a kérdésemre. Így aztán mégis megfogalmazom.
Három héttel ezelőtt egy Budapesti autókereskedőnél vettem egy használt gépkocsit és a régi autómat, a 14 éves Daewoo Lanost a kereskedő beszámította a vételárba.
Eddig nem volt semmi gond, de ma felhívott a Lanos új tulajdonosa (a kereskedőnek sikerült gyorsan eladni az autót kb.350000 Ft -ért, hogy az autó zabálja az olajat és gyűrűzni kell a dugattúkat és hogy őt nem tájékoztatták a hibáról. Szeretné. ha kifizetném az alkatrész költségeket. Ellenkező esetben feljelentéssel fenyegetőzik. Mivel én nem is találkoztam az új tulajdonossal esélyem se lett volna tájékoztatni őt. A kereskedő nem vette meg tőlem az autót, hanem egy biankó adásvételit Íratott velem alá, amikor beszámította az autómat.Joga van-e a vevőnek igényeket támasztani velem szemben mivel hivatalosan velem áll jogviszonyban?
Válaszát előre is köszönöm!

adam73 # 2014.05.12. 12:39

Hátsó rendszámtáblát ellopták pár napja. Rendőrségen és okmányirodában be lett jelentve. El lehet adni/ki lehet vonatni a forgalomból a járművet így, vagy előtte mindenképpen pótolni kell azt. (Egyszer már elvesztettük az egyik rendszámtábla, így a pótlása igen körülményes)

guba" # 2014.05.08. 19:09

Ha az a kérdés, hogy a javított karosszéria bármilyen autó esetében megalapoz-e szavatossági igényt, akkor a válasz: nem.

Chaby # 2014.05.07. 13:38

Üdvözlet!

A problémám a következő:
kb. 2 hete vásároltunk egy autót. előtte telefonon érdeklődtünk a gépjármű felől, mióta és hol használták, sérülés és fényezés. azt a választ kaptuk, hogy a fényezése gyári, nem volt festve és a egy kis ütődés van oldalt. Ennek tudatába megnéztük, felemeltük az autót láttuk az ütődést és belenéztünk a motortérbe. a vásárlást követően derült ki, hogy a gépjármű valamennyi eleme festve volt, vélhetően karambol miatt. ennek tudatában nem vettük volna meg a járművet. sem a hirdetésben, sem személyesen, sem telefonon nem említette, hogy a gépjármű korábban sérült volt. Mit lehet ilyenkor tenni árleszállítás esetleg jogi út?

Előre is köszönöm

guba" # 2014.04.30. 19:13

Tisztelt Szabó István!

Ha a vételár egy hasonló korú ép autónak volt megfelelő, akkor az értékkülönbözetet követelheti. Ennek megállapítása szakértői kérdés lehet.

maxmaky@pr.hu # 2014.04.30. 08:07

T. Ügyvéd Úr!

Tavaly vásároltam egy Ford Mondeo-t (2010-es). A mai napon hoztam el Ford szakszervízből, ahol azt mondták, hogy jelentősen törve volt. ELadáskor azt mondták, h nem volt törve. Pillanatnyilag nincs gondom az autóval. Tudok vmit tenni a kereskedővel szemben?

köszönettel: Szabó István

ius latratus # 2014.04.29. 08:11

Köszönöm!

guba" # 2014.04.28. 17:18

Nem feltétlenül ér kevesebbet. Főleg, ha újra cserélték. :-)
A használt autók kisebb-nagyobb mértékben mind javítottak már, az idősebb daraboknál meg külön ki is hangsúlyozzák az eladók, ha cserélték, vagy felújították a motorját.
Persze, ha egy két éves kocsinál derül ki, hogy nem az eredeti motor van benne, hanem egy hat éves bontott, akkor az azért már megalapozhat szavatossági igényt.

ius latratus # 2014.04.28. 14:44

guba"

Egy teljesen nem jogi, inkább általános kérdés.
Amennyiben kiderül a megvásárolt gépjárműről, hogy a motorja bizony ki lett cserélve, azáltal kérhető a vételár leszállítása (még a hat hónapon belül van), vagy jól sejtem, hogy ettől még a gépjármű nem feltétlenül ér kevesebbet?
Köszi, előre is.

ius latratus # 2014.04.28. 14:40

Nekem azt írta rá az eladó (igaz, az kereskedő volt, a barma...) az adásvételire, hogy -idéznem kell- a "fellebbezési jogomról, mint vevő, lemondok".
Mi vaaan???
:)
Mosolyogva írtam alá, hadd örüljön a drága.

ius latratus # 2014.04.28. 14:33

...már úgy értem, ha bármit el akar érni ez ügyben.

ius latratus # 2014.04.28. 14:33

"Az adásvételire ráírtuk, hogy kipróbálta, és adott naptól garanciát nem vállalok. "

Na, azt viszont hiába írtátok rá, az a kikötés semmis. Szavatosságról kellene beszélni, de különösebb dolgod ebben az esetben sincs.
Egyelőre.
Nem fogyasztói szerződésről van ugyanis szó, így elég macerás dolga lenne a vevőnek.

Zsani66 # 2014.04.28. 13:38

Szeretnék segítséget kérni.
Eladtam autómat 1 hónapja, közöltem milyen hibái vannak az autónak, a hölgy hozzáértő szakemberrel jött, átnézték majd az általam tudott hibákról tájékoztattam, illetve ki is próbálta az autót. 97-es évjáratú autóról beszélünk, amiről tudni kell, hogy ilyen idős gépjárműnél már előfordulhatnak felmerülő problémák. A múlthéten felhívott engem, hogy elvitte szerelőhöz és, hogy nagyon sok minden probléma kiderült, amiről én NEM tudtam. Hozzáteszem nem úgy adtam el, hogy megszeretnék tőle szabadulni, csak hitelkiegyenlítés miatt szükségessé vált eladnom. Ilyenkor mi a teendőm, van valamilyen kötelezettségem? Az adásvételire ráírtuk, hogy kipróbálta, és adott naptól garanciát nem vállalok. Köszönettel; Zsani

danika.vw # 2014.04.27. 19:24

Tisztelt Fórum,

minap eladtam 20 éves autómat, az új tulajdonosnál hazafelé menet megadta magát a turbó. Adás-vétel elött cirka 50km-t autóztunk együtt amikor is semmi baja nem volt az alkatrésznek. Az új tulaj viszont azt akarja hogy én csináltassam meg. Terhel engem egy ilyen korú autónál bármi féle kötelezettség? A választ előre is köszönöm.

NYUSZÓKA123 # 2014.04.17. 21:02

Tisztelt fórum

Szeretném megkérdezni,hogy miva olyankor ha eledok egy 1987-es évjáratu autó, mehtekintet állapotba 2014.05.18.án. .Mindent elmondva a vevőnek ,mit kell fel újitani ,és hívatalos adás -vételi szerződéssel. A tisztelt vásásárló így közel egy hónap mulva felhívja a férjemet ,hogy folyik a hütő mert valami ragasztva volt és szétmen. A hütő kb. két éve volt cserélve és nekem nem folyt ,mikor megtekinteték akkor is be volt inditva és átnézték. A tisztelt vevő fenyegetve kéri ,hogy téritsük meg a kárát mert ez rejtett hiba, vagy adjuk vissza a vétel árat. A gépkocsi állitolag még nincs átíratva .
Kérném szíves tanácsukat. köszönettel

guba" # 2014.04.17. 12:58

Nem valószínű.
Ha a hengerfejtömítés rossz akkor ugyan előfordulhat, hogy a hengerbe bejut a hűtőfolyadék, de ugyanekkor sűrítési ütemben meg nyomás alá kerül a víztér, megszűnik a keringés, és azonnal felforr a hűtőközeg. Vagyis ebben az esetben három hónapot aligha tudna működni egy autó.

A hűtőfolyadék elvileg persze kifele is szivároghat, de akkor annak általában látható nyoma van. Csöpögés.

Atis77 # 2014.04.16. 22:36

Eheti ha nem jól rakták össze a motort, esetleg silány olcsó hengerfej tömítést használtak.

guba" # 2014.04.15. 16:58

Néhány dolog biztosan nem stimmel itt:

Ha a vezérműszíj átugrik, akkor tönkremehetnek a szelepek és a vezérműtengely, de ettől még a motor szükségszerűen nem kezdi el enni sem a vizet sem az olajat.
A hengerfejet ezért nem kell "síkolni" és ebből az okból szimeringet és vízpumpát sem kell cserélni.
Valószínűleg egy jóval többet futott kocsiról lehet itt szó.

Hogy mit lehet még tenni, az az ügy sokkal részletesebb és főleg alaposabb ismeretében lenne eldönthető.

Gregory33 # 2014.04.13. 11:16

Tisztelt Fórum!

Az én gondom, lehet, hogy sablonos, de ki tudja...
3 hónapja vettem egy autót amely 2000-es évjáratú, ténylegesen 178000 kilométert futott. Az eladó cég annyit mondott az autó előéletéről, hogy ugrott a vezérlés szíj és így a motor jócskán károsodott. Tehát a hengerfejet sikoltatja, új szelepeket, szimeringeket kap, új olajjal és hűtővízzel, vízpumpával és vezérműszíjjal. Ezeket a sikoltatás kivételével láttam is, tehát nem gondoltam, hogy ez lesz a vége. Ugyan is a 3 hónapos használat során kiderült, hogy az autó a gyári értéket jócskán meghaladó mértékben eszi az olajat és a hűtővizet. Ennek következménye lett az is, hogy BONTOTT!! vezérlésmódosító is tönkre ment ami egymaga 40 ezer forintos tétel. Egy teljesen kívülálló szerelőt kérdeztem meg, hogy az adott fogyasztási értékek ész szerűek lehetnek e, mire a válasza egyértelműen nem volt.
A dolgot többször jeleztem az eladó cég felé, aki nyitottságot mutatva, mintha halogatni akarná a dolgot. Konkrétan elmondtam neki, mi a hiba, de a cég szerelője képtelen időpontot adni a jelenség kivizsgálására. Mivel az adásvételin nem szerepel erre vonatkozóan semmit és az eladó elmondása szerint egy részben felújított motorral rendelkező, frissen szervizelt autót adott át nekem, természetesen állítja, hogy én hajtottam szét az autót és erről ő nem tehet. Mit tudok tenni ez ügyben, ha a felelősség egyértelműen nem az enyém?

Gregory33 # 2014.04.13. 11:16

Tisztelt Fórum!

Az én gondom, lehet, hogy sablonos, de ki tudja...
3 hónapja vettem egy autót amely 2000-es évjáratú, ténylegesen 178000 kilométert futott. Az eladó cég annyit mondott az autó előéletéről, hogy ugrott a vezérlés szíj és így a motor jócskán károsodott. Tehát a hengerfejet sikoltatja, új szelepeket, szimeringeket kap, új olajjal és hűtővízzel, vízpumpával és vezérműszíjjal. Ezeket a sikoltatás kivételével láttam is, tehát nem gondoltam, hogy ez lesz a vége. Ugyan is a 3 hónapos használat során kiderült, hogy az autó a gyári értéket jócskán meghaladó mértékben eszi az olajat és a hűtővizet. Ennek következménye lett az is, hogy BONTOTT!! vezérlésmódosító is tönkre ment ami egymaga 40 ezer forintos tétel. Egy teljesen kívülálló szerelőt kérdeztem meg, hogy az adott fogyasztási értékek ész szerűek lehetnek e, mire a válasza egyértelműen nem volt.
A dolgot többször jeleztem az eladó cég felé, aki nyitottságot mutatva, mintha halogatni akarná a dolgot. Konkrétan elmondtam neki, mi a hiba, de a cég szerelője képtelen időpontot adni a jelenség kivizsgálására. Mivel az adásvételin nem szerepel erre vonatkozóan semmit és az eladó elmondása szerint egy részben felújított motorral rendelkező, frissen szervizelt autót adott át nekem, természetesen állítja, hogy én hajtottam szét az autót és erről ő nem tehet. Mit tudok tenni ez ügyben, ha a felelősség egyértelműen nem az enyém?

guba" # 2014.04.12. 09:56

Tisztelt bertike83!

Igen, ezért is javasoltam, hogy egy márkaszervizbe vigye el az autót. Két rövid megjegyzésem lenne:

  1. Javíthatatlan autó gyakorlatilag nincsen, csak legfeljebb olyan sokba kerülne, hogy nem érné meg.
  2. Egészen ritka kivételektől eltekintve a mai autók már nem rendelkeznek a klasszikus értelemben vett "alvázzal", mert ezek önhordó karosszériák. Ebből fakadóan "komplett alvázcseréről" beszélni szakmaiatlan és értelmetlen.
bertike83 # 2014.04.11. 17:51

Köszönöm a gyors választ Ügyvéd Úr. Egyébbként az autó tényleg javíthatatlan. Csak komplett alváz csere segítene. De annyiért meg már új autót lehet kapni.

guba" # 2014.04.11. 07:38

Tisztelt bertike83!

Nagy valószínűséggel igen. Azt javaslom, hogy egy márkaszervizbe vigye el állapotfelmérésre. A kocsi jelenlegi állapotát rögzítsék képfelvételen is. Jegyzőkönyvben rögzítsék a hibákat és a várható javítási költségeket is. Ennek ismeretében lehet az eladóval szemben megfogalmazni a szavatossági igényt. Ehhez viszont már jobb, ha egy ügyvédet bíz meg. A javítást egyelőre nem célszerű elkezdeni akkor sem, ha egyébként lehetséges.