Társasházi jog


Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.08. 14:10

Az fel sem merül benned, hogy a közös képviselő és az ügyvédek azért vonakodnak a perindítástól, mert kétségesnek tartják a kártérítési követelés megalapozottságát? (És igazuk van, ha annak tartják.)

assistante # 2016.03.08. 18:10

Nem merül fel bennünk az említett ok, mert ügyvédi iroda ügyvédi tanácsát írásban adta meg, mely szerint az ügyben a kártérítési kötelezettség megállapításának mind a 4 konjuktív feltétele fennáll a bizonyítékok alapján. Így a jogellenesség, a kár pontosan megállapítható összege, a felróhatóság valamint a magatartás és a kár közötti okozati kapcsolat. A társasház kártérítési igénye megalapozott.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.08. 20:30

mert ügyvédi iroda ügyvédi tanácsát írásban adta meg
:O)

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.08. 20:32

Kezdjük az elején: miben állt a jogellenes magatartás?

assistante # 2016.03.08. 21:28

A közös képviselői tevékenység a gondossági kötelmek sorába tartozik. A megbízási szerződés és a ház szervezeti-működési szabályzata a közös képviselő feladataként határozza meg a közüzemi szerződések megkötését.
A közös képviselő - mint az önkormányzat társasházkezeléssel foglalkozó cége - több, mint 10 éven át 1100 literes hulladékgyűjtő edény használatára kötött szerződést a szintén önkormányzat cégeként működő hulladékszállító céggel annak ellenére, hogy a mindenkor érvényes önkormányzati rendelet előírása szerint még a 770 literes gyűjtőedény használata is nagyobb űrtartalmat jelentett, mint a rendeletben előírt mérték.A társasház soha nem kért többletszolgáltatást, erről közgyűlési határozat nem született. A társasház tulajdonosai megbíztak a közös képviselőben, fel nem tételezték, hogy nem a társasház érdekeit képviselte a közüzemi szerződések megkötésénél. Jogellenesen okozta kárunkat, köteles azt megtéríteni.

Immaculata # 2016.03.09. 03:26

A gondossági kötelem megszegése és a ténylegesen kimutatott kár között nem lehet egyenlőségjelet tenni.
Ez azt jelenti, hogy a közös képviselő nem arra az összegre marasztalható, mint amennyit kiszámoltál a konténer esetében.
A ti károtok a közös képviselővel szemben egy képletes összeg lehet, vagy még annyi sem.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.09. 05:49

Assistante, ez az érvelés nem túl meggyőző. A vált kárból következtetsz a jogellenes magatartásra. Pedig a jogszabályban előírtnál nagyobb szemetes rendelése nem szükségképpen jogellenes, elképzelhető, hogy indokolt volt.

assistante # 2016.03.09. 12:27

Nem vélt kárról, hanem számlákkal alátámasztott, bizonyítható, pontosan számszerűsíthető károkozástól van szó. Az önkormányzati rendelet pontosan előírja, hogy lakásonként heti kétszeres ürítésnél 40 liter minimum edényzetet kell biztosítani. Ez:18 x 40 = 720 literes kuka használatát igényelné. Mivel a szolgáltatónak csak 770 literes edénye van, annak kihelyezése még elfogadható lett volna, De a közös képviselő 1100 literes kukában szállíttatta a szemetet, erre kötött szerződést. Az 1100 literes kuka ürítési díja 45 %-al magasabb összeg, mint a 770 literesé. A rendelet szerint el lehet térni felfelé a minimálisan előírt űrtartalmú edény használatától, lehet igény esetén nagyobb kuka használatára szerződést kötni, de erről a társasházbak közgyűlési határozatban kell dönteni, mely alapján a közös képviselő kérheti a többletszolgáltatás biztosítását a szolgáltatótól. Ez a társasház soha nem kért többletszolgáltatást, mert az 1-2 személyes háztartásokban élő idős emberek fogyasztási szokásai mellett a jelenleg használt 770 literes kuka sem telik meg soha. Egyébként több, más bizonyíték is igazolja a volt közös képviselő gondatlanságát ez ügyben, melyekmegalapozzák a kártérítési követelés jogosságát, melyet itt nem ismertettem.

assistante # 2016.03.09. 12:34

Még annyit, hogy a közös képviselő 2002-ben tájékoztatta is éves beszámolójában a tulajdonosközösséget, hogy az önkormányzati rendelet milyen minimális űrtartalmú kuka használatát írja elő. Mégsem módosította a szemétszállítási szerződést, továbbra is az 1100 literes kuka használatára kötött szerződést hagyta érvényben. Majd 2013-ban, amikor már a társasház teljesen padlóra került, módosította a szerződést 770 literes kuka használatára, és azt is helyeztetett ki. Azzal indokolta a szolgáltató felé, hogy időközben lecsökkent a lakott lakások száma. Ez nem igaz, hiszen korábban is tudomása volt a lakatlan lakások számáról. A 18 lakásos társasházban a közös képviselő tudomásával 2 lakás teljesen lakatlan volt, melyről közgyűlési jegyzőkönyv is készült. Egyértelműen felróható gondatlansága okozta a kárt.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.09. 14:27

Szerinted. Aztán majd a bíróság megmondja a tuttit.

MajorDomus # 2016.03.14. 09:10

Ez akkor lesz érdekes, amikor a bíróság kötelezi a társasházat mint felperest annak bizonyítására

, hogy a kérdéses idoszakban a kuka mennyire volt megtöltve szeméttel.

Ha assistante tovább látna az orránál
és felfogná hogy a kuka űrtartalmat nem a rendelet hanem a ház szükségletei szerint rendeli meg a képviselő, akkor nem írkàlna ide hulyesegeket.
Normális képviselet és ügyvéd nem vállal fel eleve bukott pert, mert az a pénzkidobás.

Assistante meg pereljen a saját pénzén ne a 70 - 90 évesek nyugdijabol.

Sajnos törvényszerű hogy minden társasházban van egy lakó, akinek a szar is ízetlen, az ilyen megkeseredett vénasszonyok és vén faszkalapok akiknek más dolguk nincs.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.18. 12:03

Ez nem igazolási kérelem, ez szabálytalan kézbesítésre hivatkozás. A szabálytalan kézbesítés hatálytalan.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.18. 12:27

A hatálytalan kézbesítés nem vált ki joghatást. A fellebbezés határideje tehát el sem kezdődött.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.18. 13:54

Azt nem mondtam, hogy a fellebbezést helyt fog - ezt nem tudhatom. De szerintem érdemben tárgyalni fogják.

Zendikar # 2016.03.18. 21:03

Tisztelt Szakértők!

Budapesti társasházban 2016 január végén a közgyűlés leváltotta a közös képviseletet. A leváltott képviselő máig nem adta át a társasház számos iratát, köztük:

A 2008-2013-as könyvelést. Állítása szerint ez megsemmisült, de erről semmilyen írásos dokumentum nincs.

  • A 2014-2016-os lakói közös költség kiírásokat. Mivel ezek a havi fogyasztástól függnek, hiába kaptuk meg a pénzforgalmi adatokat, a tulajdonosi egyenlegek nem ellenőrizhetők. A fogyasztási adatok visszamenőlegesen nem állnak rendelkezésre, így a közös költség kiírások nem reprodukálhatók.
  • Az átadásról tételes jegyzőkönyv készült, ami bizonyítja ezen dokumentumok hiányát. Ezen túl az előző képviselet írásban jelezte, hogy részéről az átadást teljesnek és teljesítettnek tekinti.

Milyen eljárást indíthat a társasház a volt képviselettel szemben? A könyvelés és a lakói egyenlegek hiánya egyrészt ellenőrizhetetlenné teszi a korábbi képviselet működését, másrészt nem tudjuk összeállítani az anyagokat a beszámoló közgyűlésre sem. Kimeríti ez a tényállás a számviteli fegyelem megsértését?

A válaszukat előre is köszönöm!

MajorDomus # 2016.03.18. 21:53

Először is, a legerősebb tulajdonost felkéritek, hogy minden tulajdonosnak
Keverje le 2 nagy pofont!

Azért mert 2008 óta Számvizsgáló Bizottság nélkül működtetek.

Ha van bizottság, akkor viszont őket kell felpofozni.
Az elmúlt évekre ihattok hideg vizet , főleg akkor, ha minden évben a közgyűlés jóváhagyta az előző éves elszámolást.

Ebben az esetben csak kártérítési felelőssége van a közös képviselőnek, de azt nektek kell bizonyítani ami nehéz lesz. 2008-9-2010-rol nem is köteles megőrizni a
bizonylatokat, azok selejtezhetoek a naplófőkönyv viszont 10 évig nem, de azzal nem sokra mentek.

Más kérdés A 2015-16-os közös költség előírások , mert ezek hiányában nem készíthető el a tavalyi beszámoló.
Korán váltottátok le!
A törvény szerint 48$f.bek.
A beszámolóhoz csatolni kell minden tulajdonosi egyenleget(előírás - teljesítés - tulfizetés - tartozás)
Ha ezt megkapjátok, akkor felgöngyölithető az analitika.

Na most hogy az előző közös képviselő mit tekint lezárt átadásának és mit nem, és mit kellett volna átadnia, az két különböző dolog.

Kötelezzétek a kimutatás elkészítésére addig ne fizessétek ki a fennmaradó járandóságát.
Ha erre nem hajlandó, akkor közgyűlési határozattal bizzatok meg egy szakértőt aki a közgyűlési jegyzőkönyv (közös költség megallapitasa) és a számlák alapján megállapítja a fogyasztásával és a közös költség előírások összegét lakásonként, és ezt össze veti a bank számlán megjelenő befizetésekkel.
Nem kis munka, kB. A 100 ezer ft, de ezt már lehet követelni az előző képviselőtöl bírósági úton.

Ha ezt elmondjatok neki, szerintem elő fognak kerülni a hiányzó anyagok.

Körút # 2016.03.23. 12:19

Tisztelt Jogi Szakértők!

Arra szeretnék választ kapni, hogy egy társasházban lakom, a lakásom rendelkezik erkéllyel. Az erkélyre vezető nyílászárót szeretném kicseréltetni, de a közös képviselő szerint ez a saját lakásom tulajdona. A Biztosító szerint pedig a homlokzat a ház közös tulajdonát képezi. Mi tehát az igazság?

Pályázhatok- e sikerrel költségcsökkentésre, mivel nagyon forgalmas zajos helyen van a ház, vagy
a közös költség terhére (és vagy egy részére) jogosult vagyok-e?

Köszönettel:

Körút

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.23. 12:52

Meg tudod szavaztatni, hogy kicserélje neked a ház a közös költségből?

Zoli123 # 2016.03.23. 21:50

Tisztelt Fórumozók!

Az alábbi kérdésben kérek jogi tanácsot:

Egy társasház legfelső emeletén lakom. Nyári kánikula idején a tető átforrósodik, a falak elvezetik a hőt, este pedig kisugározzák, emiatt elviselhetetlen a hőség a lakásban. Fényvisszaverő bevonat felfestésével szeretném enyhíteni ezt a problémát.
A bevonat védi a tető vízszigetelését mind mechanikailag, mind úgy, hogy nem engedi, hogy 50 fok fölé melegedjen (90 fokig hevülne fel) és így nem fog elégni.
A lakóktól engedélyt kell kérni közgyűlésen, valamint az összegyűjtött felújítási alapunkból költséghozzájárulást is kérek, mivel meghosszabbítja a szigetelés élettartamát, tehát a ház egésze számára is hasznos.
A lakók engedélyének megadásához egyszerű többség elég. A költséghozzájáruláshoz egyhangú döntés kell? Ez a rendes gazdálkodás költségein kívül eső kiadásnak számít?

MajorDomus # 2016.03.23. 22:08

Nem. Elég a közgyűlési többség.
Körút
Mindkettőnek igaza van.
Az ajtó a lakásod része, tehát a költsége - természetesen - a tiéd.
A biztosítónak is igaza van, mert a homlokzat valóban közös tulajdon, viszont a lakás ajtó nem része a homlokzatnak.

Szóval nyugodtan cseréld ki saját költségeden.

Körút # 2016.03.24. 06:43

Tisztelt Jogi Szakértők!

Válaszolna Valaki a tegnap feltett kérdésemre?

Köszi!

Arra szeretnék választ kapni, hogy egy társasházban lakom, a lakásom rendelkezik erkéllyel. Az erkélyre vezető nyílászárót szeretném kicseréltetni, de a közös képviselő szerint ez a saját lakásom tulajdona. A Biztosító szerint pedig a homlokzat a ház közös tulajdonát képezi. Mi tehát az igazság?

Pályázhatok- e sikerrel költségcsökkentésre, mivel nagyon forgalmas zajos helyen van a ház, vagy
a közös költség terhére (és vagy egy részére) jogosult vagyok-e?

Köszönettel:

Körút

Körút # 2016.03.24. 06:45

Köszi már észrevettem a választ.

Amúgy pályázni (költségtérítés/csökkentés) hogyan/hol érdemes?

Körút

wanabe # 2016.03.30. 08:18

Kedves Szakértők!

Szeretném kérdezni, hogy saját tulajdonos milyen adózási feltételekkel lehet közös képviselő társasházban?

Éppen le akarják mondatni a közös képviselő céget a nyugdíjasok, és át akarják venni az társasház irányítást azzal az érvvel,hogy akkor nem kell adózni, ha saját tulajdonos a közös képviselő, ami nyilván való butaság, csak az adózás mértékével nem vagyok tisztában.

Köszönöm a választ!

mever58 # 2016.03.30. 08:32

Tisztelt Szakértő!
8 lakásos társasházban az egyik lakó szeretné magának lakás célra megvásárolni a pincében található közös tároló helyiséget. Szeretném megtudni a lakók hány %-nak beleegyezése kell ehhez? Ki dönti el a m2 árat? Mennyit veszít az én lakásom az értékéből, ha nem tartozik hozzá tároló?
köszönettel.

ObudaFan # 2016.03.30. 14:11

Attól függ, mi van az alapító okiratban. Az alapító okirat felhatalmazást adhat arra, hogy a közös tulajdonnal kapcsolatos elidegenítés jogát a közösség gyakorolja, ha az ingatlanrész önálló ingatlanként kialakítható, vagy amellyel a meglevő külön tulajdon tárgya bővíthető. Ebben az esetben a közgyűlés az összes tulajdoni hányad legalább kétharmados többségével rendelkező tulajdonostársak igenlő szavazatával dönthet az elidegenítésről. A határozatban rendelkezni kell a külön tulajdonhoz tartozó közös tulajdoni hányadok megállapításáról. A közgyűlés határozata az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre alkalmas okirat.

Ha ilyen rendelkezés nincs az alapító okiratban, akkor egyhangúság szükséges, illetve a közösség a közös tulajdonnal kapcsolatos elidegenítés jogát abban az esetben is gyakorolhatja, ha az alapító okirat módosításával a tulajdonostársak összes tulajdoni hányad szerinti legalább négyötödös többsége egyetért. Ebben az esetben a határozatban fel kell hívni a kisebbségben maradt tulajdonostársakat a közös képviselő (intézőbizottság elnöke) részére - a határozat meghozatalától számított 60 napon belül - történő írásbeli nyilatkozat megtételére arról, hogy élnek-e a Thtv-ben meghatározott keresetindítási jogukkal. A közgyűlési határozat az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre alkalmas okirat, ha az abban meghatározott határidőn belül a kisebbségben maradt tulajdonostársak írásbeli nyilatkozatot nem tesznek, vagy nyilatkozatuk szerint a keresetindítás jogával nem kívánnak élni. A határozatban rendelkezni kell a külön tulajdonhoz tartozó közös tulajdoni hányadok megállapításáról.