Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


drbjozsef # 2019.02.26. 06:17

bende,

Azokra a rejtett hibákra is szavatossági felelősséggel tartozol, amelyek már megvoltak az eladás pillanatában is.

Mivel magánszemélyként adtad el az autót, ezért vita esetén ezt a vevőnek kell bizonyítani.

Ha elkezdte javítani (ami önmagában gyanús ilyen értékű hibánál), az neked jó. Ha utólag kéri a pénzt a javításért, akkor nem fogja tudni bizonyítani, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt (egyébként se könnyen). Hacsak nem dokumentáltak mindent nagyon alaposan videóval a szereléskor. Az, hogy az ő szerelője mit állít, az kevés, vita esetén igazságügyi szakértőnek kell megvizsgálnia az autót, az pedig egy már megjavított autót nemigen fog tudni megvizsgálni.

Azt írod, az autó nem nagy értékű. Ebből azt gondolom, hogy egy nem fiatal, sokat futott példány lehet. Ha ez igaz, akkor a bírósági gyakorlat szerint az ebből várhatóan bekövetkező hibák sem tartoznak mindig a szavatosság körébe. Lásd a cikket a hozzászólásom végén.

Aki önhatalmúlag elkezdi javítgatni az autót, annak én nem fizetnék egy kanyit se. Kockáztatva ezzel, hogy ha tényleg beperel, és megnyeri, akkor sokkal többet kell fizessek (a per és a szakértő nem olcsó). A döntés a tied. Megegyezhetsz vele valami köztes összegben ha nyugodtan akarsz aludni, de el is küldheted a fenébe, ha állsz egy esetleges per elé.

Olvasd el ezt, hátha (főleg a második eset) illik az autódra:
https://totalcar.hu/…o_orra_esik/

bende105 # 2019.02.27. 08:38

Köszönöm drbjozsef

Most ott tart a dolog hogy elvitte átnézetni, (most egy hét telt el a vásárlás óta) hogy mi,és miért kopoghat a motorban,ami egy nem hozzáértőnek nem tűnik fel. De elfogadtam, hogy a jelenség megvan. Autó ára 300, átíratta 50 és kicsit költött rá mielőtt elvitte a motorhanggal szerelőhöz 20, így most 370 a költsége.
Telefonon beszéltem azzal a szerelővel aki neki véleményt mondott az autóról, azért telefonon mert írásba nem meri adni véleményét, ami az hogy mechanikai hang van ami lehet dugattyú koppanás, főtengely,stb. De nem tudja csak ha szétszedik. Ami ebben az esetben autó árát is meghaladja. Jeleztem neki hogy mi hogyan mennyit használtuk, amire azt válaszolta lehet hasonló használat mellett megint bír ugyan annyit, vagy többet, de lehet kevesebbet. Üzemszerű volt nálunk az elmúlt 3 évben,olaj víz, erő, dinamika minden rendben volt. Mindig indult semmi jele nincs és nem is volt a bajnak csak ez a kattogó hang. De már jelezte menjek fizessek minden költségét ki hozzam el az autót vagy feljelent, mert van jogász kapcsolata! Természetesen hajlok a visszafizetésre,nem a jogász kapcsolattól félve hanem mert nem átvágni akartam és a probléma neki sem tűnt fel meg nekem sem. Nekem nem mondta senki mikor vezérlés cserén volt az autó. De mindegy is.... Tanulságként írom hogy eladóként is bele lehet szaladni a bajba rendesen. Ja és hozzáteszem 4 db acélfelnit már el is durrantott a bolhapiacon mert a gumi valóban rossz volt a felnit meg nem rakosgatja a panelba.


bendeguz

drbjozsef # 2019.02.27. 09:10

Ahogy gondolod.
Én elhajtanám a fenébe. De lehet, hogy rajtavesztenék - de nemigen hinném, hogy egy 300.000 forintos vételárú autó esetén bármiféle felelősség vállalására kötelezne egy bíró. Az már messze túl van azon a határon.

RewenD # 2019.02.28. 22:06

Sziasztok egy hete vásároltam egy 2004-es fiat stilot egy kereskedésből, autó beszámitással(2001-es fiat punto),200ért számolta be és 440-et fizettem rá, motorikusan nagyon jó kis kocsi volt, de a küszöb elég rozsdás volt, de erről tudod a kereskedő is. Na most én elhoztam a stilot az papirok kitöltése után és rá 1 órával nem indult az autó(őninditó) hivtam a kereskedőt reggel jött megnézni indult a kocsi, de le videóztam és meg is tudtam neki mutatni. El vittem a szerelőhöz és 40 ezer forint volt az őninditó de ezt állta is és irtunk róla egy papirt. Ő ma hivott, hogy nem indult a punto mikor próbálta eladni mondta hogy cserélt benne akksit és úgy se az őninditó lehet ott is elvileg ^^. És hogy holnap menjek be hozzá és a javitás az én saram. Kicsit furcsállom, hogy pont az a hiba lépett fel a régi kocsimnál mint annál amit elhoztam csak úgy hogy egy hetet volt nála a kereskedésben. Esetleg tudod tenni vmit ? ő 40 ezer forintot fizetett az őninditóra mert a szerelőm kedvezményesen megtudta rendelni, de a stilo értéke 640 ezer a punto értéke ami nála van 200 ezer. Az a kérdésem, hogy mi tévő legyek én fizessem most a javitást amit szerintem ő okozott szándékosan vagy van más lehetőségem.

eszter.berze@gmail.com # 2019.03.01. 13:12

Sziasztok! A szombati napon eladtam 15 éves, Peugeot 307CC autómat (mint magánszemély) A vevő megnézte, több kört ment vele, a kocsin friss műszaki van. Az olaj nem folyott belőle, amikor elvitte és előtte sem észleltük. (korábban volt ilyen gond, de az javítva lett) Hétfőn telefonált a vevő, hogy "ömlik" az autóból az olaj (az olajszint megfelelő volt egyébként) és hogy fizessük ki a javíttatás díját vagy vegyük vissza autót a vételi ár plusz átírási költségért. Azt mondta, szombaton és vasárnap még nem folyott belőle, csak hétfőn kezdett.. Ami elég furcsa nekem.. Mit tudunk tenni? Valóban fizetnünk kell a javíttatást? Én úgy gondolom, egy 15 éves autónál előfordul, hogy csöpög az olaj (a szerelőnk szerint is). Ő amikor megvette nem nézett az autó alá, nem gondolom hogy körültekintően járt el, de nem tudom, hogy mi számít ilyenkor "kellő körültekintésnek".. Az autó vélára 790,000 Ft volt, magas felszereltséggel, 2004es évjárat, automata váltó. Hasonló típusoknak, hiba nélkül 1 millió felett van ára... A segítséget előre is nagyon köszönöm!

drbjozsef # 2019.03.01. 15:21

RewenD,

A helyzetetek nagyjából azonos a kereskedővel, egy kis eltérést kivéve, bár az lényeges.

Mindketten - mindenki - köteles az eladott termékre szavatosságot vállalni. Ennek persze vannak korlátai, főleg a használt dolgoknál, de alapesetben hibás teljesítés esetén köteles vagy szavatosságot vállalni.

Mivel Te kereskedőtől vetted az autót (biztos, az adásvételiben is a cég van?), ezért Te fogyasztói szerződést kötöttél, ezeknél a vásárlás utána első hat hónapban vélelmezni kell, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt, és ennek ellenkezőjét az eladónak kell bizonyítania. Vélhetően ezért nem problémázott a kereskedő.

Amit te adtál el neki, az nem számít ilyen szerződésnek, itt a különbség, ebben az esetben azt, hogy a hiba fennállt már a vásárláskor is, mindig a vevőnek kell bizonyítania.

Ha azt gondolod, hogy nem volt hibás az önindító az eladáskor, akkor írj egy tértis levelet a kereskedőnek, hogy a szavatossági igényét nem ismered el, az önindítónak az eladáskor semmilyen hibája nem volt. Ennyi.

Ha akar beperelhet bíróságon, viszont ott neki kell bizonyítania. Ha sikerül, akkor persze a perköltségekkel együtt kell fizetned.

Ez a te kockázatod, döntsd el megéri-e.

Ha eladáskor működött az önindító, akkor ennek ellenkezőjét elég nehéz lesz bizonyítani. Plusz pártízezer forintért talán nem fog pereskedni. Ráadásul párszázezres autóknál ritkán ítélik meg hibás teljesítésnek az ilyen hibákat. Ilyen áru (=állapotú, életkorú, futásteljesítményű) autónál lehet számítani ilyen jellegű hibára.

drbjozsef # 2019.03.01. 15:27

eszter.berze@gmail.com,

lásd az előző hozzászólást.

Azért a hibáért felelsz, ami fennállt akkor, amikor eladtad az autót, akkor is, ha az rejtett hiba, és csak később jön elő.

Ha eladáskor, meg még 3 napig nem folyt az olaj, attól még lehetett olyan hiba az autóban, ami csak ez után jött elő (mondjuk egy hibás szimmering, ami már akkor is hibás volt, csak még nem ment teljesen tönkre, bár nyilván ekkor szivárgott volna valszeg az olaj, ez csak példa).

De azt, hogy ilyen hiba volt, azt a vevőnek kell bizonyítania.

Vagy megegyezel vele, fizetsz a javításba valamennyit (bár ehhez szvsz jó lenne tudni, mi volt a hiba oka), vagy nem, és elutasítod az igényét.

Utóbbi esetben neki kell perelnie, neki kell bizonyítania. Nem egyszerű, de nem is lehetetlen, a kirendelt szakértő drága, szóval párszázezerrel többe lehet, ha elveszíted a pert. Hogy látatlanban mennyi az esélye ennek, vagy egyáltalán annak, hogy pereljen a vevőd, nem tudhatjuk.
Te döntésed. Te kockázatod.

RewenD # 2019.03.01. 20:04

Drbjozsef
Ma voltam megnézni a régi autóm semmi baja nem volt elsőre indult. Nem volt önindító hibás, de viszont másik akkumulátor volt benne(kicserélte egy regebbire) vissza lett téve az eredeti akkumulátor amivel atadtam azzal is egyből indult. Jelzem az akkumulátor amivel átadtam neki az decemberben lett vásárolva és bosch márka, jótallast is atadtam neki. Amit én elhoztam kocsi tőle az aznap már nem indult. Ő nála egy hete állt a kereskedésben és miután kifizette az önindító javítást rá két napra a régi autómon is fellépet ez a hiba úgy, hogy napi szinten jártam vele dolgozni és nem volt semmi baja. Ma adta elvileg el és azt mondta ha baj lesz az autóval akkor a következő tulaj majd engem keres.

drbjozsef # 2019.03.01. 21:23

Ma adta elvileg el és azt mondta ha baj lesz az autóval akkor a következő tulaj majd engem keres.

Ez teljes hülyeség, és ezt neki is tudnia kell. Az ő vevője sose fog keresni téged, azon egyszerű oknál fogva, mert veled nincs jogviszonyban. Semmi köze hozzá. Ha baja van, az eladóját, a kereskedőjén kell azt keresnie. És ha a kereskedő azt gondolja, hogy már akkor is megvolt ez a bizonyos hiba, amikor tőled vette, akkor ő meg felléphet ellened.

Már persze ez akkor igaz, ha tényleg eladtad neki az autót, és nem csak bizományba, vagy biankó adásvételivel hagytad ott, és a tényleges eladó te leszel az ő "veveőjének".

RewenD # 2019.03.01. 21:50

drbjozsef
Igen eladtam neki rendes adás-vételi szerződés van róla és mint cég vette meg.

nas333 # 2019.03.05. 19:06

sziasztok!
elég hülye szituba kerültem:
2017 májusában vásároltam egy elég nagy értékü kocsit magánszemélytöl. mielött aláirtuk a szerzödést állapotfelmérést kertünk az autóra, ami budapesten az óbudai autójavitó kft-nél történt az audi márkaszervizben, erröl számlánk is van. a kocsi mivel elég fiatal volt kevés kilométerrel, természetesen nem mutatott semmilyen problémát, egy antenna jeladó volt meghibásodva amit még az akkori tulaj cseréltetett saját költségére. a kocsit használtuk tavaly augusztusig, akkor eladtuk, az új tulajdonosnak felajánlottuk hogy állapotfelmérést csináljon az itteni márkaszervizben, ezt ö elutasitotta, azt mondta azt csináljuk meg az ö ismert szerelöjénél (nem saját márka szakszerviz), természetesen levittük hozzá a kocsit, ott átnézték és rendben találták, eladtuk. az új tulajdonos mai nap hívott hogy kisebb koccanás érte a kocsit és elvitte szakszervizbe ahol kideriteték hogy a kocsi még azelött hogy mi megvettük karambolozott németországba. erröl nekünk senki nem szólt! továbbá kikötötték belöle a légzsákot és felülirták a programot hogy az úgy észlelje mintha minden rendben volna. az új tulaj most értékcsökkentés miatt pénzt akar vissza kapni + akarja hogy a légzsák szervizelését minden velejárojával fizessük ki. ilyenkor mi a legokosabb amit csinálhatunk? miért csináltatok állapotfelmérést szakszervizben ha teljesen láthatólag átvernek ott is? mit tehetünk ilyenkor?
köszönöm elöre a válaszokat.

Szomorú örökös # 2019.03.06. 05:30

nas333

Szerintem maradj az általad hivatalos szakszervízben végzett átvizsgálás mellett és ne fogadd el azt, amit egy kókler magánszerelő véleménye alapján akar rád sózni az új tulaj. Én úgy gondolom, hogy át akar verni és anyagilag akar belőled kicsit hasznot húzni. Ha perelni akar, akkor itt korábban olvashatod, hogy neki kell mindent bizonyítani. Márpedig neked egy hivatalos márkaszervíz szakvélemény van a birtokodban - remélhetőleg ebből maradt nálad egy másolat, mert ha nem, akkor bajban vagy - és így nagy valószínűséggel jóval többet nyom majd a latba, mint az övé. Ha esetleg már nincs nálad ez a szakvélemény, akkor menj el a márkaszervízbe és esetleg kérj róla egy másolatot, mert úgy tudom, hogy nekik jó ideig ezt meg is kell őrzizni. De persze ez csak az én laikus gondolkodásom szerint lehet így.

pg2019 # 2019.03.09. 08:24

Tisztelt Fórumtársak!
Következőkben kérném a javaslatokat:
Idén február végén használt autó kereskedésben vásárolt gépjármű használata óta eltelt időszak (2,5 hét) alatt, közel megtett 1000km után motorhibák sora lépett fel. Első körben lambda szonda csere megtörtént. Erről a hibáról a kereskedőt e-mailben kiértesítettük, a visszajelzés alapján ezt a kárunkat megtéríti (bár még az utalás nem érkezett meg). Azt gondoltuk, hogy ezzel a hiba megoldódik, de pár nap után az autóból kékes-szürkés füst távozott. Ezt követően az autószerelő javaslatára a gyertyákat kicseréltük, azonban a füstölés nem múlt el. Alaposabb vizsgálatokat követően kiderült, hogy az autó turbója azonnali javítást, cserét igényel.
Kérdésem a következő lenne: ilyen távlatban az átadás-átvétel után a kereskedő az ilyen hibákért mennyiben felel (mivel fennáll a gyanú, hogy a turbó csere nem feltétlenül oldja meg a problémát, azaz motorkopás is fennállhat)? A vásárlás napján ún. kiterjesztett garanciát vásároltam, ami elméletileg fedezné az ilyen jellegű károk megfizetését. Nyilvánvaló, hogy a megkötött biztosítás felhasználható költségkeretét nem szeretném az első hónapban felhasználni, így a várható javítási költségek összegét a kereskedő felé szeretném érvényesíteni.Mi lenne a helyes folyamat?

  1. Kereskedőnek jelezni
  2. a kereskedőnek és a biztosítónak is jelezni
  3. csak a biztosítónak jelezni

(mivel a biztosítót nem ismerem, nem szeretném, hogy valamilyen kifogással elutasítsák a kárigényemet)
Az eddig ráfordított költség már elérte a 70 000Ft-ot, turbó csere kb 400 000Ft körül várható. Amennyiben fennáll a motorkopás, ez a költség drasztikus mértékű is lehet.
Köszönettel várnám az észrevételeket, javaslatokat, a helyesnek gondolt lépések tekintetében.

BHTimi # 2019.03.11. 08:03

Hello.három hete vásároltunk egy használt autót,kereskedőtől.Azóta már 3x volt szerelőnél.Rögtön másnap,miután megvettük,mert csepegett a hűtővíz vagy az ablakmosó....akkor vezérlést is cseréltek..78ezer...rá 3napra furcsa kattogó hangja lett,vissza a szerelőhöz...motorolaj csere,olajszij,tömítés,szűrő csere...65ezer.erre szombaton kigyulladt az olajlámpa és a motorhiba jelző lámpa.ma megint vissza vittük a szerelöhöz.esetleg az eladótol kérhetünk vmilyen kárpótlást?

ÁkosVállalkozó # 2019.03.12. 14:24

Tisztességes megegyezés

Üdvözlettel köszöntök mindenkit, szeretném leírni az esetem, remélem tudok a válaszokból merítkezni.
Vásároltam egy teherautót munkavégzés céljából, összesen 3000km-t tettem meg vele 3 hónap alatt.
Megtörtént az elképzelhetetlen ( gyönyörű hangja volt, hibátlan állapot, külföldről beohozott autó) a főtengely eltörött. Új motor, illetve rengeteg idő kiesés.
Garanciát köteles-e vállalni ezért az eladó, hivatkozhatok-e bármilyen jogszabályra?
Esetleg ezeket elfelejtve nekem kell minden összeget állnom, legközelebb okosabban választok hozzá állással?

Köszönöm szépen a segítségeteket!
Tisztelettel; Ákos

drbjozsef # 2019.03.12. 15:50

Ákos,

Ha munkavégzés céljából vetted, akkor feltételezem nem magánszemélyként szerepelsz az adásvételben.
Ez esetben neked kell bizonyítanod mindent.

Ha magánszemélyként, egy cégtől vetted az autót, akkor ez fogyasztói szerződés, tehát az első 6 hónapban vélelmezni kell, hogy a hiba fennállt a vásárláskor és az eladónak kell bizonyítania ennek ellenkezőjét.

Mindkét esetben első körben közölni kell a hibát az eladóval, és kérni a javítást, vagy annak kifizetését. Ha ezt elutasítja, neked kell perelned.

A perben a meghibásodást igazságügyi szakértő vizsgálja, ha megállapítja hogy a vásárláskor is meglévő hiba okozta, akkor nyerted. Akkor is, ha rejtett, pl. anyaghiba volt.

De ha 3000 km-t mentél vele, akkor ennek bizonyítása szerintem eléggé esélytelen. De persze nem lehetetlen.

A használtautó vásárlás kockázatokkal jár. Ez ilyen játék sajnos.

drbjozsef # 2019.03.12. 15:53

BHTimi,

Ha a vásárolt termékkel probléma van, akkor elsősorban az eladóhoz kell fordulni. Mivel ezt nem tettétek, hanem magatok javíttattátok, nemigen kérhettek erre már semmit.

Az utolsó hiba esetén fordulhatsz az eladóhoz, ahogy az előző hozzászólásban szerepel. Kérhetsz javítást, cserét, árleszállítást, esetedben a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy nem volt hibás az autó eladáskor, tehát ha elutasítja az igényeteket, akkor nektek kell perelni, de jó eséllyel, mert a bizonyítás terhe rajta van.

Mondjuk az, hogy már javíthatták máshol az autót, indoka lehet az elutasításnak. Hiszen hivatkozhat rá, hogy az a szerelő barmolta el. Ez nem erősíti a pozíciótokat.

drbjozsef # 2019.03.12. 15:55

pg2009,

Az előbbi válaszok vonatkoznak rád is a törvény szerinti szavatosság alapján.

A kiterjesztett biztosításra nem lehet mit mondani, hiszen nem ismerjük a szerződést, amit a bizotsítóval kötöttél. Olvasd el alaposan, és abból kiderül, mit és hogyan kell.

ÁkosVállalkozó # 2019.03.12. 19:05

drbjozsef,

Nagyon köszönöm a gyors és kielégítő választ!
További szép estét kívánok!

BalaR6 # 2019.03.22. 10:50

Tisztelt Fórumtársak!
Az alábbi esettel állok szemben:
Motorkerékpárt vásároltam, melyről 1 héten belül kiderült, hogy hosszabb üzemelés során egy hiba előjön (pillangószelep ek bizonytalan működése). Az eladó felé jeleztem a hibát (magánszemély és én is magánszemélyként vásároltam), de azzal próbál lerázni, hogy használt gépjárműnél előfordulhat kopó alkatrész meghibásodása. Véleményem szerint ez nem kopó alkatrész, hanem főalkatrész, bár jelenleg a motor üzemképes, de így tönkremenetelhez vezethet.
Elvittem egy szakszervizbe, ahol tájékoztattak, hogy összetett probléma lehet, tehát a javítása valószínűsíthetően nem egyszerű, akár költséges is lehet. Onnan várom a visszajelzést, hogy milyen hibát találtak pontosan.
Hogyan tudom az eladótól a javítás erre vonatkozó költségeit behajtani, panaszom jogát érvényesíteni?
Köszönöm előre is a tanácsokat!

BalaR6 # 2019.03.22. 10:50

Tisztelt Fórumtársak!
Az alábbi esettel állok szemben:
Motorkerékpárt vásároltam, melyről 1 héten belül kiderült, hogy hosszabb üzemelés során egy hiba előjön (pillangószelep ek bizonytalan működése). Az eladó felé jeleztem a hibát (magánszemély és én is magánszemélyként vásároltam), de azzal próbál lerázni, hogy használt gépjárműnél előfordulhat kopó alkatrész meghibásodása. Véleményem szerint ez nem kopó alkatrész, hanem főalkatrész, bár jelenleg a motor üzemképes, de így tönkremenetelhez vezethet.
Elvittem egy szakszervizbe, ahol tájékoztattak, hogy összetett probléma lehet, tehát a javítása valószínűsíthetően nem egyszerű, akár költséges is lehet. Onnan várom a visszajelzést, hogy milyen hibát találtak pontosan.
Hogyan tudom az eladótól a javítás erre vonatkozó költségeit behajtani, panaszom jogát érvényesíteni?
Köszönöm előre is a tanácsokat!

drbjozsef # 2019.03.22. 11:04

Hogyan tudom az eladótól a javítás erre vonatkozó költségeit behajtani, panaszom jogát érvényesíteni?

Kéred tőle. Ha nem teljesíti, fizetési meghagyást bocsáttatsz ki ellene, ha ellentmond neki, perben a bírósági döntés után végső esetben végrehajtással. HA olyan a döntés.

Bár gyanítom, nem pont erre voltál kiváncsi - ha az érdekel, a jogalapod megvan-e a követelésre, azt mondanám, hogy első körben olvass vissza itt pár oldalt, ha nem tiszta, akkor alaposan tanulmányozd át a Ptk.6:157§-6:178§-okat, és ha akkor sem, kérdezz.

Dew358 # 2019.03.24. 10:17

Szèp napot.

Problèmàm a következő lenne. Vàsàroltam egy hasznàlt szemèlygèpjàrművet magànszemèlytöl.500 azaz ötszàz kilómèteren belül kiderült,hogy rossz az automata vàltója. Felhìvtam az eladót,hogy erröl engem senki nem tàjèkoztatott. Azt mondta,hogy nàla jó volt. Szinte meg sem hallgatott. Kèrdèsem az lenne, hogy mit lehet tenni ilyen esetben?

Köszönöm vàlaszukat

Tisztelettel:Faragó Dàvid

drbjozsef # 2019.03.24. 11:20

Dew358,

Lenyelni és továbbhaladni, vagy bíróságon pert indítani.

Dew358 # 2019.03.24. 11:58

Tisztelt drbjozsef.

Lenyelni semmikèpp nem szeretnèm. Amennyiben pert indìtok,annak mi a menete? Ugyanis biztos vagyok benne,hogy ezt a hibàt nem èn okoztam(màr meglèvő hiba volt,amit sajnos nem vettem èszre).