lejárhat - e az orvosin túl egy jogosítvány?


drbjozsef # 2024.11.29. 19:55

Zoli1960,

de még mindíg nem értem, hogy tud egy jogosítvány a lejárt orvosiján túl, akár az előlapján úgymond lejárni...

Például ezért van különbség :

326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
5.§ (4) A vezetői engedély a személyazonosság igazolására a vezetői engedély érvényességi időpontjáig, a 65. életévüket betöltöttek esetében a vezetői engedély érvényességi idejének lejártát követően is alkalmas.

Ahogy ezt már sok nappal ezelőtt írta valaki, talán szomorú örökös.
Igazolhatod magad az okmánnyal, annak lejártáig, függetlenül attól, hogy már lejártak az egészségügyi alkalmassági határidők.
Ha pedig az okmány ideje is lejár :

5.§(6) A vezetői engedély érvényességi idejének meghosszabbítása az okmány cseréjével történik.

Szomorú örökös # 2024.11.29. 19:11

Zoli1960

a 4-500 Kg-os összsúlyával, és azzal, hogy ha agyon tuningolják sem igazán meg 60x Km/óra sebességgel szemben a személyautók 1000-2000 Kg-os összsúlyával, és 130-tól felfelé 240-300 Km/órás sebességével!

Azért ezt is mazsolázgassuk egy kicsit! Ha egy ilyennel frontálisan ütköznél, mint autós és a mopedautó ripityára törne,
akkor te hogy éreznéd magad? Főleg ha még ráadásul te volnál a felelős is a baleset bekövetkeztéért...

Szomorú örökös # 2024.11.29. 19:08

osztap

Ha valaki 25 évesen kap egy ilyen jogosítványt, az nem lehet érvényes 45 évig, mert nem lesz alkalmas a fotó arra, hogy azonosítsa vele magát. Ezért lett egy minden EU-s országra kötelező tízéves okmány lejárati idő, ami kényszeríti a tulajdonost, hogy csináltasson új okmányt (legyen rajta új fotó)

Leginkább azért van ez így, mert ez a 10 éves lejárat elsősorban arra vonatkozik,
hogy ezen 10 év alatt használhatja a tulajdonos személyazonossága igazolására, mint fényképes igazolványt.

osztap # 2024.11.29. 17:55

Nem csillogtatni akarom a hozzánemértésemet, és nem kötözködés képpen, de még mindíg nem értem, hogy tud egy jogosítvány a lejárt orvosiján túl, akár az előlapján úgymond lejárni...

Olyan ez, mint az útlevél meg a vízum. Van egy érvényessége az útlevélnek, meg van egy a vízumnak. Csak akkor engednek be a határon, ha mindkettő érvényes.

Szerintem ez azért van szétszedve, mert a jogosítványra vannak közös EU-s szabályok, de minden ország saját maga szabja meg az eü. érvényesség részletes feltételeit. Miért? Mert így döntöttek a tagországok, gondolom nem tudtak megegyezni.
Például, aki (Brexit előtt) kapott angol jogosítványt, az a jogosítvány megszerzésekor 70 éves koráig kap eü. érvényességit B kategóriára, és csak akkor van eü. felülvizsgálat, ha ő maga jelzi, hogy baja lett. Ha valaki 25 évesen kap egy ilyen jogosítványt, az nem lehet érvényes 45 évig, mert nem lesz alkalmas a fotó arra, hogy azonosítsa vele magát. Ezért lett egy minden EU-s országra kötelező tízéves okmány lejárati idő, ami kényszeríti a tulajdonost, hogy csináltasson új okmányt (legyen rajta új fotó) (és Angliában újra nyilatkozzék arról is, hogy még mindig nincs baja).

Szomorú örökös # 2024.11.29. 17:33

Zoli1960

Könnyű négykerekű motorkerékpárok (mopedautó), amelyek.....hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében;

Szóval ezen a téren hogy is áll az a bizonyos mopedautó? ;-)

Szomorú örökös # 2024.11.29. 17:31

Zoli1960

elszomorít, hogy ezt Neked, a nem túl idősbarát, és mozgáskorlátozottbarát megnyilvánulásaid miatt ide kellett írnom!
Figyelj, ha valaki már orvosilag nem alkalmas a vezetésre, akkor ne vezessen.
Létezik sok más közlekedési mód számukra. ez nem rosszindulat.

Szomorú örökös # 2024.11.29. 17:29

Zoli1960

Na arra mondja egy rendőr, hogy lejárt, mert lejárat az nincs rajta......bár amilyen kedves emberbarát némelyik, még hazudhatja, hogy az a formátum már nem érvényes, ha akár olyan áron is, hogy hazudik, meg akar büntetni.

Főleg hogy jelenleg online ellenőrzik már a vezetésre való jogosultságot, nem pedig az igazolvány alapján. Közúti ellenőrzéskor csakis személyi igazolványt kérnek. Abból a gépjármű műszakiját és a jogosítványt (vezetési jogosultságot) is le tudják kérni. Az általad említett igazolványok már egy jó ideje nincsenek használatban, azaz nem tudod őket vezetésre használni. Jelenleg erre a célra az AM jelzésű vezetési engedély használható. Tehát nem hazudik a rendőr, ha megbüntet érte.

Zoli1960 # 2024.11.29. 17:16

osztap 2024.11.28. 19:51
Zoli1960,

A 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet ugyan 2012. január 1. óta nem hatályos, de a 326/2011. Korm. rend. átvette ezt a szabályozást, és az ma is hatályos. Te is ebből másoltad be alábbit:
„4. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
(1) segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)”
https://net.jogtar.hu/jogszabaly

DE: A leírásod alapján a rendőrnek igaza volt. Az előlapon az okmány érvényességi ideje van, a hátlapon az egészségügyi érvényesség van. Amint írod, a rendőr azért büntetett, mert az apa az előlap szerinti érvényességi időn túl vezetett. Azaz nem volt nála érvényes okmány - nem az volt a gond, hogy az adott kategóriában lejárt az eü. alkalmassága.

Nagyon szépen köszönöm a válaszod! Megtiszteltél, és megnyugtattál!

Nem csillogtatni akarom a hozzánemértésemet, és nem kötözködés képpen, de még mindíg nem értem, hogy tud egy jogosítvány a lejárt orvosiján túl, akár az előlapján úgymond lejárni...
Nekem még megvan, és mostmár főleg kincsként őrzöm az 1974-ben vizsga napján kapott papír, "Segédmotoros kerékpár vezetésére, Munkagép vezetésére, és Állati erővel vont jármű hajtására jogosító Vezetői Engedély"-em!
Na arra mondja egy rendőr, hogy lejárt, mert lejárat az nincs rajta...
...bár amilyen kedves emberbarát némelyik, még hazudhatja, hogy az a formátum már nem érvényes, ha akár olyan áron is, hogy hazudik, meg akar büntetni.

Zoli1960 # 2024.11.29. 16:52

Szomorú örökös 2024.11.28. 19:01
Írod:

Zoli1960

„A véleményemet nem írom le a dologról, hogy kizárják a szépkorúakat, rokkantnyugdíjasokat (akik már szerintem se vezessenek személyautót) a lakóhelyükön boltba, gyógyszertárba, orvoshoz mopedautóval való eljutásából”

És vajon egy mopedautó vezetése mennyiben különbözik szerinted egy normál autótól?
Ugyanúgy négy kereke van és részt vesz vele a vezetője a közúti forgalomban.
A jogosítványra pont a vezetési alkalmasság miatt találták ki az érvényes orvosi vizsgálatot.

Mi a külömbség??
Árnyalatnyi !!
...de ez az árnyalat ha esetleg nem tudnád meghatározza a mopedautó jellegét!
Legfőbbképpen az, hogy a 4-500 Kg-os összsúlyával, és azzal, hogy ha agyon tuningolják sem igazán meg 60x Km/óra sebességgel szemben a személyautók 1000-2000 Kg-os összsúlyával, és 130-tól felfelé 240-300 Km/órás sebességével!
...ennek azért neked is szembe kéne tűnjön!
...és bocsánatot kérek, de elszomorít, hogy ezt Neked, a nem túl idősbarát, és mozgáskorlátozottbarát megnyilvánulásaid miatt ide kellett írnom!
Azon túl nagyon remélem, hogy Te soha nem kényszerülsz még szép korodban sem, hogy utolsó járműként mopedautó biztosítsa a mobilitásodat!

drbjozsef # 2024.11.29. 08:01

Oké ezt elfogadom.
Csak egy kérdésem marad Áron stílusában : "De miééééééééért?"

osztap # 2024.11.29. 06:40

drbjozsef,

A LEJÁRT egészségügyis "B" kategóriás jogsimmal vezethetek egy mezőgazdasági vonatót könnyű pótkocsival?
Igen, a 4. melléklet alapján. DE CSAK AKKOR, ha a vezetői engedély maga (az előoldal) érvényes. PLUSZ, a Kresz szerint:
4. § (1) Járművet az vezethet, aki
(a) a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes vezetői engedéllyel vagy az engedély-nyilvántartásba bejegyzett érvényes vezetési jogosultsággal rendelkezik,
(b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá
(c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…
A feltételeknek egyszerre kell megfelelni. Ez a topic az a)-ról szól. Ha azt meg is ugorja valaki, attól még a b)-t is meg kell ugornia. Ha valaki pl. fizikailag túl gyenge ahhoz, hogy a mezőgazdasági vontatót kezelje (nem mindegyiken van pl. szervókormány), akkor bizony nem vezetheti. Hiába van határidő nélkül érvényes (előlap) jogosítványa, lejárt B-s egészségügyi érvényességgel - ami tipikusan előfordulhat pl. egy nyolcvanéves embernél.

De hát a "B" kategóriával eleve nem is vezethetek mezőgazdasági vonatót.
De igen. A 4. melléklet címe: „A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek...” Ha utána is, akkor nyilván előtte is - a nagyobban benne van a kisebb alapon. Nem csak én gondolom így:
https://www.agrarszektor.hu/…szagon-36437

Szomorú örökös # 2024.11.29. 05:32

Miért lehet vezetni az alkalmassági lejárata után? Meddig? Korlátlanul?
Igen, ez egy lényeges kérdés! Aki nem vezethet autót, az másfajta gépjárművet se vezethessen!
Teljesen jogos elvárás lenne ez. Mi több, sokszor látok még olyat is itt nálunk, hogy menni alig bír az ember, de felül valahogy egy kerékpárra, a botját valahogy rögzíti és sokszor egy lábbal löki a bringát, hogy guruljon, mert tekerni is képtelen már. Na az ilyen valahogy egy hirtelen vészhelyzetben hogy fog megállni vele? Megértem, hogy a kerékpár már nem vezetési engedélyhez kötött jármű, de akkor is! :-O

drbjozsef # 2024.11.28. 21:30

osztap,

Én ezt nem nagyon értem. Miért lehet vezetni az alkalmassági lejárata után? Meddig? Korlátlanul? Vagy valamit megint elnézek?

„B”, „C1”, „C”, „D1”, „D” kategóriában megszerzett vizsga alapján:

1. mezőgazdasági vontató és könnyű pótkocsija

Vegyük ezt. A LEJÁRT egészségügyis "B" kategóriás jogsimmal vezethetek egy mezőgazdasági vonatót könnyű pótkocsival? De hát a "B" kategóriával eleve nem is vezethetek mezőgazdasági vonatót. Hogy van ez?

osztap # 2024.11.28. 19:51

Zoli1960,

A 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet ugyan 2012. január 1. óta nem hatályos, de a 326/2011. Korm. rend. átvette ezt a szabályozást, és az ma is hatályos. Te is ebből másoltad be alábbit:
4. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
(1) segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

DE: A leírásod alapján a rendőrnek igaza volt. Az előlapon az okmány érvényességi ideje van, a hátlapon az egészségügyi érvényesség van. Amint írod, a rendőr azért büntetett, mert az apa az előlap szerinti érvényességi időn túl vezetett. Azaz nem volt nála érvényes okmány - nem az volt a gond, hogy az adott kategóriában lejárt az eü. alkalmassága.

Szomorú örökös # 2024.11.28. 19:01

Zoli1960

A véleményemet nem írom le a dologról, hogy kizárják a szépkorúakat, rokkantnyugdíjasokat (akik már szerintem se vezessenek személyautót) a lakóhelyükön boltba, gyógyszertárba, orvoshoz mopedautóval való eljutásából

És vajon egy mopedautó vezetése mennyiben különbözik szerinted egy normál autótól?
Ugyanúgy négy kereke van és részt vesz vele a vezetője a közúti forgalomban.
A jogosítványra pont a vezetési alkalmasság miatt találták ki az érvényes orvosi vizsgálatot.

Zoli1960 # 2024.11.28. 18:08

Köszönöm a választ!
...elfogadom, mert nem tudtam, hogy nem hatályos!
A véleményemet nem írom le a dologról, hogy kizárják a szépkorúakat, rokkantnyugdíjasokat (akik már szerintem se vezessenek személyautót) a lakóhelyükön boltba, gyógyszertárba, orvoshoz mopedautóval való eljutásából úgy, hogy eddig egyszer már erre lehetőséget adtak, és az van a köztudatban!

drbjozsef # 2024.11.25. 19:53

Zoli1960,

A 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet, amelyben ez szerepel, 2012. január 1 óta nem hatályos.
Nem tudok, hogy lenne másik, hatályos rendelet, amely ilyet enged.
Az a honlap, amelyről ezt te bemásoltad, elavult adatokat ír.
(Megmondom őszintén, nem is értem, hogy egyáltalán miért volt ilyen. Mindenkinek egészségileg alkalmasnak kell lennie a járművezetésre, naná)

Szomorú örökös # 2024.11.25. 19:06

Zoli1960

A leglényegesebbet másodjára már kifelejtetted:

Könnyű négykerekű motorkerékpárok (mopedautó).....és amelyek hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében;

Szóval hogy őszinte legyek, a legtöbb, nálunk forgalomban lévő mopedautó nem felel meg ennek a kritériumnak.

Zoli1960 # 2024.11.25. 18:46

Bocsánatot kérek, nem ismerve a kiemelést, az nem sikerült, így itt megismétlem:

A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:

segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)

Zoli1960 # 2024.11.25. 18:40

Elfogadnám a válaszokat, de ez a jogszabály mást ír, és ezért nem értem, hogy hogyan tud lejárni egy jogosítvány azon túl, hogy az orvosija lejárt...
Bocsánat, de csillagokkal megjelöltem azt a pár sort, amik ellentmondanak a válaszoknak, így még mindig nem értem mi ez az egészségügyi alkalmassági lejáraton túli jogosítvány lejárás, és még mindíg segítséget kérek!
JOGI SZABÁLYOZÁS
Ismerkedjen meg a jogosítvány nélkül vezethető gépkocsik jogi szabályozásával és megkapja a választ minden felmerülő kérdésére

2. MELLÉKLET A 326/2011. (XII. 28.) KORM. RENDELETHEZ *

Nemzetközi kategóriák a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
„AM” kategória
Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:

  1. kétkerekű típusnál a motor:
  • hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy
  • folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében;
  1. * háromkerekű típusnál a motor:
  • hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében,
  • legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy
  • folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében;

Könnyű négykerekű motorkerékpárok (mopedautó), amelyek terheletlen tömege nem több
425 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek

  • hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében;
  • legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 6 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 6 kW-nál elektromos motorok esetében.

„A1” kategória

  • olyan motorkerékpár, amelyek hengerűrtartalma a 125 cm3-t, teljesítménye a 11 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg

„A2” kategória

  • olyan motorkerékpár, amelyek teljesítménye a 35 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,2 kW/kg-ot nem haladja meg, és amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át

„A” korlátozott kategória

  • legfeljebb 25 kW teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár

„A” kategória

  • olyan motorkerékpár, amely nem tartozik az „A1” és „A2” kategóriába, az „A” korlátozott kategóriába, továbbá motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot meghaladja

Gépjárművek

„B1” kategória

  • négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot (L7e kategória) (az árufuvarozásra szánt járművek esetében az 550 kg-ot), az elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek legnagyobb hasznos teljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot; ezek a járművek motoros tricikliknek minősülnek, és teljesíteniük kell az L5e kategóriába tartozó motoros triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket, kivéve, ha külön irányelvekben ettől eltérő rendelkezés szerepel.

„B” kategória

  1. A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amely a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű;
  2. Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsiból álló járműszerelvény. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 4250 kg;
  3. Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó (nehéz) pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontatójármű saját tömegét. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg.

„BE” kategória

  • „B” kategóriába tartozó vontató jármű és pótkocsi vagy félpótkocsi olyan szerelvénye, amelyben a pótkocsi vagy félpótkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg

„C1” kategória

  • nem a „D1” vagy „D” kategóriába tartozó, 3500 kg-ot meghaladó, de legfeljebb 7500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, és a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény

„C1E” kategória

  • „C1” kategóriába tartozó járműből és nehéz pótkocsiból álló olyan járműszerelvény, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 12 000 kg-ot nem haladja meg, továbbá
  • olyan járműszerelvény, amelyben a vontató jármű a „B” kategóriába tartozik, pótkocsijának vagy félpótkocsijának megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot meghaladja, de a szerelvény megengedett legnagyobb össztömege a 12 000 kg-ot nem haladja meg

„C” kategória

  • nem a „D1” vagy „D” kategóriába tartozó, 3500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű, és a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény

„CE” kategória

  • a „C” kategóriába sorolt gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény

„D1” kategória

  • a vezetőn kívül legfeljebb tizenhat utas szállítására tervezett és gyártott, 8 m-t meg nem haladó legnagyobb hosszúságú gépjárművek; „D1” kategóriába tartozó gépjármű és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény

„D1E” kategória

  • „D1” kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény

„D” kategória

  • a vezetőn kívül több mint 8 utas szállítására tervezett és gyártott gépjárművek;

a D kategóriába tartozó gépjárműből és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény
„DE” kategória
„D” kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény
„TR” trolibusz
meghatározása nemzeti kategóriáknál

Nemzeti kategóriák
„K” kategória

  • kerti traktor
  • állati erővel vont jármű

„T” kategória

  • mezőgazdasági vontató (mezőgazdasági és erdészeti traktor) és két nehéz pótkocsi
  • lassú jármű és pótkocsi
  • kerti traktor
  • állati erővel vont jármű hajtására
  • segédmotoros kerékpár (ide értve a „mopedautót” is)

„M” kategória

  • segédmotoros kerékpár (ide értve a „mopedautót” is)
  • állati erővel vont jármű hajtására
  • kerti traktor (16. életév betöltése után)

„TR” trolibusz

  • trolibusz
  • mezőgazdasági vontató és két nehéz pótkocsi
  • segédmotoros kerékpár
  • lassú jármű és pótkocsi
  • kerti traktor
  • állati erővel vont jármű hajtására

„V” kategória

  • kerti traktor
  • állati erővel vont jármű hajtására

Megjegyzés:
A mellékletben szereplő közúti járművek fogalmára a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet rendelkezései vonatkoznak.

7. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez *
Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től

I. Életkori feltételek

  1. 14. életév az „M” kategóriába tartozó jármű vezetésére.
  2. 14. életév az „AM” kategóriába tartozó jármű vezetésére.
  3. 16. életév a „T” és a „K” kategóriába tartozó jármű vezetésére.
  4. 16. életév az „A1” és „B1” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére.
  5. 17. életév a „B” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére.
  6. 18. életév az „A2”, az „A” korlátozott, a „C1”, a „C1E” és a „BE” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére.
  7. 20. életév:

7.1. a „V” kategóriában és a „TR” kategóriában a jármű vezetésére,
7.2. az „A” kategóriába tartozó motorkerékpár vezetésére legalább kétéves „A2” kategóriás motorkerékpár vezetési gyakorlat esetében. A 21. életév betöltéséig az „A” kategóriás vezetői engedéllyel csak olyan motoros tricikli vezethető, melynek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg.
8. 21. életév a „C”, a „CE”, a „D1” és a „D1E” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére.
9. 24. életév:
9.1. a „D” és a „DE” kategóriába tartozó jármű vezetésére,
9.2. az „A” kategóriába tartozó motorkerékpár vezetésére, előzetes motorkerékpár vezetési gyakorlat hiányában.
10. * A „C” , a „CE”, a „D1” és a „D1E” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére jogosító engedély a 18. életév betöltésétől, a „D” és a „DE” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére jogosító engedély a 21. életév betöltésétől is kiadható, azonban ezen gépjármű vezetésére jogosító engedélyek - a 8. és a 9. pontban meghatározott életév betöltéséig - kizárólag Magyarország területén jogosítanak vezetésre.

A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:

  1. segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
  2. lassú jármű és pótkocsija
  3. kerti traktor
  4. állati erővel vont jármű

„B”, „C1”, „C”, „D1”, „D” kategóriában megszerzett vizsga alapján:

1. mezőgazdasági vontató és könnyű pótkocsija
„BE”, „D1E”, „DE” kombinált kategóriában megszerzett vizsga alapján:

  • mezőgazdasági vontató és egy pótkocsija

„CE” vagy „C1E” kombinált kategóriában megszerzett vizsga alapján:

1. mezőgazdasági vontató és két nehéz pótkocsija
„TR” kategóriában megszerzett vizsga alapján:

  1. mezőgazdasági vontató és könnyű pótkocsija
  2. segédmotoros kerékpár („M” és „AM” kategória)
  3. lassú jármű és pótkocsija
  4. kerti traktor
  5. állati erővel vont jármű

„V” kategóriában megszerzett vizsga alapján:

  1. kerti traktor
  2. állati erővel vont jármű
drbjozsef # 2024.11.25. 07:34

Zoli1960,

Röviden : van magának az okmánynak egy lejárati ideje, meg külön az egyes kategóriáknak, amit az orvosi határoz meg.

Mopedautót vezetéséhez minimum az AM kategória érvényessége kell, de bármelyik jó az összes többi közül (asszem kivéve a K és V betűjeleket, a kerti traktort és az állati erővel vont járműveket).

Természetesen akkor, ha az a mopedautó megfelel az AM követelményeinek (L6e kategória). Ha nem, akkor minimum B kategória kell.
Érvényes orvosi nélkül természetesen nem vezethető a mopedautó sem közúti forgalomban.

Szomorú örökös # 2024.11.25. 01:46

Zoli1960

Eddigi tudomásom szerint lejárt orvosi alkalmassági idejű (minen kategóriával) vezethető a mopedautó az orvosi lejáratától függetlenül! Kérdezném: valóban le tud járni az orvosiján túl egy vezetői engedély?.....vagy csak azt csinálnak velünk a rendőrök, amit épp akarnak, és arra fogják a büntetést amire akarják?

Szerintem rosszul tudod. Egy jogosítványon két dátum szerepel. Egyik az orvosi engedély lejártának dátuma, a másik pedig, hogy a lejárat után még meddig használható személyazonosság igazolására, mivel ugyebár egy fényképes okmányról beszélünk. De ha nekem nem hiszed el, itt van a hivatalos rendőrségi állásfoglalás is, remélem ez már meg tud győzni:

A vezetői engedély hátoldalán a 10. oszlop a sikeres vizsga időpontját jelöli, amikor jogosultságot szereztek az adott kategóriára. Mellette a 11. oszlopban található kategóriánként a vezetési jogosultság érvényességi ideje. Ezen időpont lejártát követően az adott kategóriára vonatkozó vezetési jogosultság megszűnik, ugyan az okmány továbbra is érvényes lehet, de az csak személyazonosság igazolására használható.

Forrás: http://www.police.hu/…toi-engedely

Azaz ha nincs egyéb engedélye vezetni azt a bizonyos mopedautót - az ugyebár vezetési engedélyhez kötött jármű - akkor nagy valószínűséggel jogos volt a bírság a rendőr részéről.

Zoli1960 # 2024.11.24. 10:10

Szép napot kívánok!
A hozzáértő jogi szakértőktől kérdezném tisztelettel:
Lejár-e az orvosi érvényesség lejáratán túl egy jogosítvány?
Tagja vagyok egy mopedautós csoportnak, ahol felmerült ez a kérdés, mert az egyik tag Édesapját megbüntette a rendőr, azzal, hogy a vezetői engedélye nevét tartalmazó előlapján szereplő lejárati időn (az enyémen megegyezik az orvosi alkalmassági lejáratának időpontjával) nos a lejárati időn túl vezetett \"B\" kategóriás jogosítvánnyal mopedautót...
Eddigi tudomásom szerint lejárt orvosi alkalmassági idejű (minen kategóriával) vezethető a mopedautó az orvosi lejáratától függetlenül!
Kérdezném: valóban le tud járni az orvosiján túl egy vezetői engedély?
...vagy csak azt csinálnak velünk a rendőrök, amit épp akarnak, és arra fogják a büntetést amire akarják?
Megtisztelő válaszukat előre is köszönöm!
Zoltán