Kicsiméhecskének: A birtokháborítás kezdetétől számít az egy év. Elképzelhető, hogy több évig nem történik ilyen, rendeltetésszerű a joggyakorlás, de valamilyen okból ez egyszerre megváltozik. Abban az esetben, ha a birtokháborítástól számított egy éven belül kérik a jegyzőt a birtokvédelemre, intézkednie kell. Pontosabban az eljárást meg kell indítania. Ez nem jelenti azt, hogy kedvező döntést kell hoznia, de nem teheti meg, hogy nem foglalkozik az üggyel.
Az Ök. rendelet alkotással kapcsolatban:
- a képviselőjének nem szabadna annyiban hagynia az ügyet, hiszen az ön érdekeit (is) kell képviselnie a testületben.
- az 1990. évi LXV. törvény 49. §-a rendelkezik a helyi népi kezdeményezésről. Az önkormányzati rendeletben meghatározott számú választópolgár kezdeményezése esetén előterjeszthető a rendelet megalkotására irányuló igény (5-10% között kell meghatározni a szükséges választópolgár számát.)
- Korábbi ÁB határozatok alapján az álattartás szabályozása nem csak állategészségügyi, közegészségügyi stb. szempontból válhat szükségessé, mert célja lehet "általában véve a lakóközösség békés együttélésének elősegítése és a jogviták megelőzése." Már csak ezért sem kellene lesöpörni a rendeletalkotásra vonatkozó kérelmeket.
- a KH. nem tiltakozhat a rendeletalkotás ellen, mert nem tartozik a feladatkörébe. A fenti törvény 98.§. (2) bek. a, pontja : "ellátja a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzését, a mérlegeléssel hozott önkormányzati döntésnek kizárólag a jogszerűségét vizsgálhatja". Vagyis a tv-i felhatalmazás alapján jogszerűen megalkotott rendeletet nem bírálhatja felül, csakis jogszerűségi szempontból. Az viszont beletartozik, hogy szakmai segítséget nyújtson az önkormányzatnak.