„Fédra1000 2016.02.25. 14:40
Tisztelt Szakértő!
Segítséget szeretnék kérni a helyzetem a következő. Jelenlegi munkahelyem felszámolás alá került, én GYEDben részesülök. A bíróság utólagosan fogja kimondani a munkaviszonyom megszűnésének a dátumát, a felszámoló szerint 6-12 hó is eltelhet. Jelenleg GYED mellet egy új munkaviszonyt létesítenék és szeretnénk még egy babát. A kérdés ez így többes jogviszony lenne? Külön külön bírálnák el a két jogviszonyt?
Köszönöm az eddigi felvilágosítást…
Már csak a táppénzt nem értem. Sajnos az előző két terhességemnél is táppénzre kerültem, valószínűleg most is ez várható a 6 hó környékén. Ha nem lesz 180 napom és 120 napom sem, akkor a 180 nap biztosítási jogviszonyba beleszámít az előző munkaviszonyom? Akkor is ha még esetleg ha még nem szűnt meg? És ebben az esetben a tényleges jövedelem lesz a táppénz alapja?
Előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Fédra
”
Tisztelt Kérdező!
A keresőképtelenség elbírálása orvosszakmai kérdés.
Az orvos a keresőképtelenséget jogviszonyonként (munkakörönkét) bírálja el.
A táppénzre való jogosultságot viszonyt a tb. szerv feladata elbírálni.
Az Ebtv. értelmében annak, akinek egyidejűleg (a keresőképtelenség első napján) több jogviszonya is van a táppénzre való jogosultságot, annak mértékét és összegét jogviszonyonként külön-külön kell elbírálni.
Ha van egy „A” jogviszonya. (Pl. ez van felszámolás alatt.)
És van egy „B” jogviszonya. (Pl. ez az új jogviszony.)
„B” jogviszonyban a táppénz igény elbírálása során nem lehet figyelembe venni sem az „A” jogviszonyban eltöltött időt, sem az ott elért keresetet.
Más a helyzet akkor, ha az „A” jogviszonya a keresőképtelenség kezdete előtt megszűnt. Ez esetben vizsgálni kell, hogy mikor, azaz a biztosítás folyamatos-e.
Amennyiben igen, úgy azt mind a táppénz mértékének, mind az igényjogosultságnak a meghatározásakor figyelembe veszik.
Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.
Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.
Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.
Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)
Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.
A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.
Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )
Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.
Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.