Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


nonolet # 2017.08.22. 11:34

Aki annyira hülye, hogy el sem olvassa mit ír alá....

Hát annak nem igazán vannak-maradtak lehetőségei.

-

Azonban HA "cég"-től vetted "magánszemély"-ként,
akkor szavatossági igénnyel léphetsz fel.

Amiben azt állítod, hogy:
"ez az autó már az eladáskor sem volt OKÉ!
ezért eszik ennyi olajat"

És kéred a díjtalan javítását.

Mivel a cég-magánszemély párosban te "Fogyasztó"-nak minősülsz és MÉG 6 hónapon belül vagytok.

Így cégnek KELL BIZONYÍTANIA,
vagy azt hogy

  • "de jó volt az az átadáskor még"

vagy azt hogy

  • "közöltük az eladáskor ezt a hibát"

Ha egyiket sem tudja bizonyítani, akkor ingyen javít...
(vagy visszacsinálja a bizniszt és kártérít)

Ha valamelyiket bizonyítja, akkor meg szívsz.

fazmi1 # 2017.08.23. 08:37

Kedves Bea1!
Köszönöm segítőkész válaszát, de még egy segítséget szeretnék kérni, mert ma szeretném elvinni a kereskedéshez. Sajnos az adásvételiben Ő csak mint közvetítő szerepel, akitől vettük az egy német állampolgár. és a vétel majdnem 5 hónapja történt. Ekkor nem tudhattuk hogy a benzines KIA 5000 km-en 4 liter olajat eszik, ezt a kereskedő elhallgatta. tehát ha esetleg óckodik, mit tehetek?

Bea1 # 2017.08.23. 09:17

Mindenképp vigyen tanút. Ne legyen agresszív. Próbáljon közös megegyezésre törekedni, ha nem vállalja el a javíttatást a kereskedő, aki csak közvetítő, és így gondolom, meg sincs említve a szerződésben.

drbjozsef # 2017.08.23. 09:52

fazmi1,

a kereskedő az adásvételi szerződésben szerepel mint közvetítő, vagy csak Te mondod, hogy közvetítő, és egyáltalán nem szerepel a szerződésben?
(Esetleg nincs a szerződésben valamilyen kizáró passzus a kereskedőre nézve, hiszen nem tőle vásárolsz).

Sokat számít, mi van pontosan abban a szerződésben.

Ha simán a német állampolgártól vásároltál papíron, akkor biztos elhajt a kereskedő. Te a magánszeméllyel állsz jogviszonyban, tőle követelhetsz kártérítést a hibás teljesítésért. Az meg nem lesz egyszerű. Finoman szólva.

fazmi1 # 2017.08.23. 10:07

Tulajdonképpen a vételi szerződés a német tulajdonos által írt adásvételi papír és a (váci autókereskedés) kereskedő, mint a vásárlási összeget átvevőként szerepel. De én a tulajt sosem láttam a lebonyolítást a kereskedő végezte.

fazmi1 # 2017.08.23. 10:09

van egyáltalán reklamálási lehetőségem és főleg jogalapom?
És persze valami féle esély hogy a több mint két milliós vételárból valamit is jóváírjon a javítás miatt?

drbjozsef # 2017.08.23. 11:55

Hát ennyiből kb. azt lehet mondani, hogy persze, jogalapod és reklamálási lehetőséged van, de a veled szerződésben álló német illetővel szemben leginkább.

A kereskedőnél legfeljebb bepróbálkozhatsz. De ha tényleg csak a szerződéses összeg átvevője, akkor az autóért felelősséggel nem tartozik.

Ez ilyen, ha így vesz autót az ember sajnos.

fazmi1 # 2017.08.23. 12:03

Tisztelt Drbjozsef!
Nagyon szépen köszönöm a "biztatást" csak az a csúnya, hogy ez egy váci autókereskedésben történt! Sajnos mi mint jóhiszemű első autóvásárlók voltunk. azt mondta, hogy ezt így szokták intézni. én meg ezt sajnos nem tudtam.

fazmi1 # 2017.08.23. 12:20

Tisztelt Drbjozsef!
Amikor vettük az autót a kereskedő szóban ugyan mondta, hogy Vele állunk kapcsolatba ha az autóval bármilyen probléma felmerül, de ez csak szóban történt tanú a kedvesem. de a szó a mai világban már eléggé jelentéktelen úgy gondolom.

drbjozsef # 2017.08.23. 12:20

Ezt hívják tanulópénznek. Még ha borsos is.

Hasonló eset pl.:

http://www.azauto.hu/…enykerdesek/

attila7114 # 2017.08.28. 04:21

Tisztelt ügyvéd úr. 2015 decemberében vásárolt 1 motort a párom. 2016 májusában az első alkalommal mikor ment vele, (300 méter)után kijelentette, hogy fél rajta...Garázsba vissza, majd 1 év elteltével, (ez alatt 1-2 alkalommal csak beindítva volt! ) A jobb eladhatóság fényében felszállítottam Pestre, és meghirdettem. A motor elkelt. Az új tulaj 3 hét után felhívott, hogy a motor megbízhatatlan, állítása szerint rejtett hibái vannak, és hogy a hazafelé vezető úton is lerobbant, bár erről engem nem tájékoztatott! A régi tulaj a motort a saját lábán elhozta a garázsunkig, ez kb. 7 km, én meg talán mentem vele 3km-et ez volt 1.5 év futásteljesítménye! Mivel ez a motor tulajdonképpen állt, és ezt a hirdetésben is leírtam ezen állításokkal szemben én felelős vagyok-e valami olyanért amit nem is használtam, így nem is tudhattam róluk, hogy vannak!! Azt kéri csináljuk vissza az egészet. Mit tegyek, tehetek?? Tisztelettel Attila.

PeJo30 # 2017.08.28. 05:14

Üdvözlök mindenkit! Az alábbi ügyben akadtam el. Sajnos nem igazán tudom, milyen lépéseket tehetek a leírtak fényében.
2017 júniusában márkakereskedőtől vásároltam egy gyári garanciával(4 éves koráig) rendelkező 3 éves autót. Próbakörön minden rendben volt, autó garanciális, mindenki örül. Egy héten belül írásban jeleztem eladónak, hogy az autó reggelente nehezen, rendellenesen indul. Készségesen bekérték az autót pár napra, hogy tudják tesztelni. Leadásnál elmondták a gyári javítás menetét. Mindenki boldog. Pár nap elteltével mehettem az autóért. Átadáskor közölték, hogy nem kellett az autóval semmit csinálni, mert minden ok. Levideózták az egyszeri indítást, ami rendben volt, ezért mehetek isten hírével. Természetesen közölték, hogy nem szükséges az országot átívelve visszahordanom az autót, mert van szakszerviz máshol is, ha úgy gondolom hogy nem jó az autó.
Ezen felbuzdulva egy hónapon keresztül minden indítást rögzítettem a telefonommal. Ezzel egy időben minden reggel rögzítettem a cégünk birtokában lévő ugyan olyan motorral szerelt autó reggeli indítását is. Az indítások közötti különbség drasztikus. Ezt követően felkerestem egy másik szakszervizet, ahol majd két hetet töltött az autó. A szervizben sikerült többször is észlelni, rögzíteni a hibát, mely alapján elkezdték a gyártó által javasolt teszteket, javításokat.
Jelenleg ott tartunk, hogy az autón minden egység jól, és gyári paramétereknek megfelelően működik, viszont a hiba továbbra is fennáll. Ezt a szerviz igazolja is számomra. További hetekre kellene az autót átadnom javításra. Napi 100km-et ingázok munkahelyre. Ezt eddig kölcsönkért autóval tettem. Nem szeretnék más autójával járni.
Mit tehetek? Csereautó költségének térítése? Érdemes egyáltalán várnom a javításra? Mennyi időt adjak a javításra? Tudom, hogy nem akarják majd visszaadni a pénzt. Gondolom, hogy ők is mindenképpen javítani akarnak majd. Mi történik, ha az autó garanciális időtartamában nem oldódik meg a hiba? Ilyen jellegű hiba miatt el lehet állni a gépjármű vásárlástól? Nem szeretnék egy olyan autót ami olyan hibát hordoz, amit a szakszerviz sem képes javítani. Köszönöm.

nonolet # 2017.08.28. 07:34

attila7114

Mit tegyél ?

Hát, olvass el ebből a fórumból pár korábbi választ!

Aztán megnyugodva közöld a vevővel,
hogy ha tudja bizonyítani, hogy
hibás volt a motor MÁR az átadáskor...
Akkor pereljen be.

Nem fog.

nonolet # 2017.08.28. 07:52

PeJo30

GARANCIA(jótállás) keretében

  • CSAK ingyenes javítás jár
  • de KÁRTÉRÍTÉS nem jár

Azonban SZAVATOSSÁG kertében eljárva
viszont
JÁR az igazolt károkért a kártérítés is!

Ha te valóban (szerződést megnézni!) vállalkozótól

  • azaz KERESKEDŐTŐL vásároltál
  • MAGÁNSZEMÉLYKÉNT

Akkor neked "FOGYASZTÓ"-ként jár a szavatosság!!!

Azaz az eladó felelősséggel tartozik

  • az eladáskor már meglévő okból
  • később keletkező hibákért

(ezt nevezik rejtett hibának...)

Az első 6 hónapban pedig azt KELL FELTÉTELEZNI,
hogy a meghibásodást rejtett hiba okozta!!!!

-

Tehát az a javaslat, hogy
az ELADÓVAL írásban közöld,

  • kap még (mondjuk) 5 munkanapot rá,

hogy
elintézze a sikeres GARANCIÁLIS javítást!!!

és ha addig nem jön össze neki,
akkor a gyártóval szembeni

  • a Garanciális(jótállási) igényről
  • áttérsz az eladóval szembeni SZAVATOSSÁGI igényre
  • és kérni fogod tőle az igazolt károk megtérítését is !

(autó utaztatása, kölcsön jármű díja, stb. stb)

Egyébként "FOGYASZTÓ"-ként (az első 6 hónapban)
eleve ezzel ésszerű (ezzel kellett volna) kezdeni
nem pedig a gyári garanciával...

Csakugye nem árt(ana) tudni, hogy

  • kivel szemben és
  • mik is az emberfijja

jogai-lehetőségei egy ilyen vételnél.

attila7114 # 2017.08.28. 08:22

Tisztelt nonolet! Köszönöm a válaszát! Ön ügyvédként tapasztalatból úgy gondolja hogy nem fog. És ha mégis? Mik az esélyeim? Hogyan kell bizonyítania a vevőnek az állításait? Köszönöm Attila

nonolet # 2017.08.28. 09:44

bizniszelőként mondom ezt...

Vita/per esetén bizonyítani
egy tőle független és akkreditált labor
szakvéleményével tud csak.

Ha te tudod, hogy a mondott hiba VALÓDI
(azaz tényleg fenn áll most) és hogy
annak az oka nem valószínű, hogy MÁR az eladáskor megvolt
akkor kb. 99,9%, hogy nem perel csak le akar húzni.

Szóval, első körben kérd tőle írásban

  • a mostani hiba pontos leírását

    és

  • a MÁR az ELADÁSKOR meglévő okot,

ami szerinte ezt a hibát okozta

HA netán kapsz ilyen írást tőle,
akkor majd kiértékeled és döntesz :-)
a további lépésedről...

drbjozsef # 2017.08.28. 09:45

attila,

én laikusként azt mondanám, hogy nem olyan biztos, hogy nem fog, hiszen pont Te nem tudod, van-e baja a motornak.

Magánemberek közötti adásvételnél 1 év szavatosságot állnia kell az eladónak.

Az biztos, hogy a Te eladód esetén ez már lejárt, még ha bizonyíthatóan ki is derül, hogy a motor hibás is volt, Te már ezt érvényesíteni felé nem tudod.

Viszont feléd tudják. Ha nem használtátok, akkor nem is igen tudjátok, mi baja lehet. Neked azokért a hibákért nem kell helyt álljál, ami következik a motor életkorából-állapotából, vagy írásban tudattad a vevővel eladáskor. Minden másért igen, még a rejtett hibákért is, ha azok fennáltak már az eladáskor is. Ezt nehéz bizonyítani, de nem is lehetetlen.

Egy kisebb értékű motornál talán nem perel az eladó, de lehet, hogy igen. Ha igen, szakértő fogja megmondani, melyek azok a hibák, amelyek fennálltak az eladáskor is. Ha olyan mérvűek, akár el is állhat a szerződéstől a vevő, és visszakövetelheti az összeget, plusz a perköltségeket is fizeted. A szakértő nem olcsó.

Úgyhogy megpróbálhatsz vele egyezkedni is, de sajnos nemigen vagy jó helyzetben, hiszen alig tudsz valamit a motorrol. Ha biztos lennél benne, hogy eladásig Xezer kilométert mentél vele hiba nélkül, tök jó volt, gondoztad, karban tartottad, akkor lehetnének jó esélyid. De így még saccolni sem lehet, hiszen nemcsak mi nem tudunk semmit a motorrol, hanem Te sem.

Bakkir # 2017.09.05. 13:11

Üdvözlök mindenkit!

Júliusban vásároltam egy 2008-as Passatot magánszemélytől.
Vásárlás előtt állapotfelmérésen volt és állapotfelmérő lapot is kaptam a szerviztől.
Augusztusban a motorhiba jelző kijelzett, a hiba a katalizátorral van, cserét javasolnak, ami jelentős költség.
A szerviz véleménye, hogy a hiba már korábban is fellépett, de valószínűleg kitörölhették a hibát.
Az eladónak jeleztem, de nem reagált rá.

Mik a lehetőségeim?

Előre is köszönöm.

drbjozsef # 2017.09.05. 13:25

Felszólítod az eladót írásban, hogy fizessen (ha már megcsináltattad, akkor annyit, ha nem, akkor annyit, amennyit a szervíz mond).

Ha nem fizet, közjegyzőnél kibocsáttatsz egy fizetési meghagyást.

Ha nem fizet és ellentmond neki, akkor bíróság előtt perben bizonyíthatsz.

Annyi alapján, hogy a szerviz "szerint", meg "kitörölHETTÉK" én azért nem indítanék eljárást. Kellemetlen, de egy kilenc éves autnál számítani lehet ilyesmire.

nonolet # 2017.09.05. 18:49

Bakkir

Neked kell bizonyítani, hogy

  • a hiba oka MÁR az eladáskor IS fennállt

és

  • azt kelő körültekintéssel nem lehetett észlelni a vételkor

valamint azt is, hogy

  • a hiba a jármű korára/futására tekintettel

még nem fordulhatna elő ...

Háááát, nem sok esélyed van az eladóra ráverni a költséget, ha az nem ismeri el a szavatossági igényed és nem fizeti önként.

Dr.Attika # 2017.09.05. 19:04

A katalizátor vagy megsérül vagy elöregszik. Ha a vásárlás után jelentkezett a teljesítménycsökkenés, akkor a hiba is a vásárlás után keletkezett. Eladó nem felelős, perelni nem érdemes.

nonolet # 2017.09.05. 19:49

Egy tanulságos írás egy "Fogyasztó" kategóriás esetről..

http://totalcar.hu/…a_kereskedo/

"A váltó- és motortartó bakokról hibáiról
nem bizonyosodott be, hogy azokról is tudott a kereskedés,
csakhogy a jog a vásárlás utáni első hat hónapban eleve abból indul ki, hogy az eladó tudott a hibáról, és a cégnek kell bizonyítania ennek az ellenkezőjét."

nonolet # 2017.09.05. 19:52

Továbbá... (még a cikkből).

"Az új Polgári törvénykönyv szerint, hogy ha veszünk egy használt autót (kereskedőtől), majd az a vásárlás utáni fél éven belül, vagyis a kötelező jótállási időn belül elromlik és ezt szintén ezen az időn belül jelezzük is a kereskedésnek, akkor a cég köteles azt ésszerű határidőn belül megjavítani, vagy megjavíttatni.

Ha a kereskedés ezt elmulasztja, akkor a határidő leteltét követőn legkésőbb három hónapon belül érvényesíteni kell az igényeket.

Ilyenkor ügyvédhez fordulhatunk, aki felszólíthatja a kereskedést a kártalanításra, illetve pereskedhetünk is a pénzünkért, ha felszólítás nem segít.

Hiába mondanak gyakran mást tehát a használtautós cégek, a vásárlás utáni első fél évben nekik kell bizonyítaniuk, hogy az autó hibája a vásárlás után keletkezett, vagyis semmit nem titkoltak el a vevő elől.

Abban a korábbi és a mostan szabályozás egységes, hogy ha az autó a vásárlás után fél éven belül elromlik, nemcsak a javítási költségeket téríttetheti meg a vevő, hanem az olyan többletköltségeket is, amelyek szoros összefüggésben állnak azzal, hogy kezdődő hibával adták el az autót."

Atis77 # 2017.09.06. 04:50

Bakkir

Gyári diagnosztika megmondja mikor milyen hiba lett törölve az ecuból.

aratinga82 # 2017.09.07. 09:23

Sziasztok!

Vasárnap eladtam az autómat,a hirdetésben is szerepelt az,hogy (első fékeket cserélni kell-elkoptak) a vevő jött kipróbálta és mivel tényleg szörnyű hangja volt a fékeknek (vas a vason) elment..majd kb 15 perc múlva jött alkudott,hogy a tárcsák is cserések lesznek és megegyeztünk elvitte...rá két napra azzal hívott,hogy a féknyergeket is cserélni kell ezért visszahozná vagy fizessem ki a hibát.. mert ez rejtett hiba és ezért eláll a vételtől..
mit tudok tenni?