Kerékpár


Szomorú örökös # 2016.03.03. 15:38

efi99
Tegnapelőtt vettem egy nagyon egyszerű kerékpár komputert a bringámra, ami a sebesség mérése mellett több funkcióra is használható. Mivel nem volt 400 Ft és jómagam fel is tudtam rá szerelni, így úgy gondolom, nem nagy megerőltetés egy ilyet még akár felszereltetni sem annak, aki szabályos sebességgel akar tekerni. Ezek után a sebesség tudása közlekedés közben sem akadály manapság. ;-)

Szomorú örökös # 2016.02.29. 15:40

Bevallom, én is szomorúan vettem tudomásul, hogy legközelebb a Pannonhalmi Apátság dombjáról már csakis sisakban jöhetek le, bár ott szerintem az 50 km/h-t is túlléptem anno. :-)

Rexor # 2016.02.29. 08:21

Annak a biciklisnek aki tud 50-el tekerni kegyetlen lábizmai, vannak (vagy minimum 500 rugót érő bicaja) :). Nekem a sajátommal ezt csak meredek lejtőn lefelé kiengedett fékkel sikerül elérnem (igaz teljesen normál mountain bikám van).

gerbera317 # 2016.02.29. 08:05

Ez a kerékpár-tachométeres hitelesítős kérdés megér egy rövid gondolatsort:

A kerékpáros sebességmérés közelsem olyan bonyolult, mint azt sokan gondolnák. A képlet: kerékkerület / köridő, mértékegysége a mm/ms, egyszerűsítve m/s, ami egy roppant bonyolult 3,6-os szorzóval km/h-vá alakítható, illetve egy átállítással mérföld/órában is megjeleníthető. Ez nagyjából ötödikes fizika + egy kis számtan. Ezen nincs mit hitelesíteni. A jelmágnes fordulatonként ad egy jelet a vevőnek, a főegység méri az eltelt időt, és a rendelkezésre álló adatok alapján máris okádja magából az információt. A gyártó szavatolja, hogy a műszer jól számol, és lehet neki hinni.
A hitelesség egyetlen ponton bukhat meg: ha a felhasználó helytelen kerékméretet ad meg. De egy durvának számító 5 cm-es tévedés esetén is az eltérés mindössze 2 százalék, ami 50 km/h-s sebességnél kőkemény 1 km/h tévedést generál. Még ez is rendesen ráver az autók sebességmérőjének a pontosságára! Ha pedig helyesen van beállítva a kerékkerület (még ha csak cm-ben van megadva, de van olyan műszer, amelyikem milliméteres pontossággal adható meg a méret), a műszer által kínált eredmény akár szentírásnak is tekinthető.
Úgyhogy fenntartom, amit lentebb írtam: „annak a biciklisnek, aki tud ötvennel tekerni, általában sebességmérője is van”. És annak a sebességmérőnek nyugodtan lehet is hinni: ha a műszer azt közli a gazdájával, hogy ötvennel halad, akkor az biztos lehet benne, hogy ötvennel halad, és ideje sisakot húzni, ha addig esetleg nem tette volna.

Szomorú örökös # 2016.02.29. 06:50

efi99
Érdekes, hogy egy hivatalos jogszabállyal kötözködsz itt velem, nem értelek. Mivel ma már fillérekért lehet kapni sebességmérőt a kerékpárra, előbb-utóbb ne aggódj, ez sem lesz gond, mivel ott fog szerepelni a kötelezők között ez is. :-)

Egyébként meg nekem az a furcsa, hogy bár hivatalos sebességi korlátok léteznek kerékpárra, mégsem tartják be sokan. Pl. lakó-pihenő övezetben és gyalog- és kerékpárúton is tekernek ezerrel, holott csakis 20 km/h a szabályos. No és a gyalogos-kerékpáros övezetről már ne is beszéljünk, ahol ha a kijelölt felületről letekernek, akkor már csak 10 km/h a megengedett. Volt már sebesség be nem tartásából több halálos baleset is, amit a kerékpáros okozott, legutóbbinál még a műszaki előírásoknak megfelelő fék sem volt rajta és ennek a srác tudatában is volt. Előbb-utóbb azt is komolyan ellenőrizni fogják, ugyanis a jogszabály nem ismerete sohasem menetesít senkit a felelősség alól. Ne reménykedj, arra hiába hivatkozol, hogy nem tudtad, mennyivel tekersz. Garantálom, hogy az első sebességtúllépés bírságod után ott lesz a sebességmérő még kötelező előírás nélkül is a bringádon. ;-)

EÜ csomag? Nos, nekem már ellenőrizték baleset nélkül is, úgyhogy nagyon ne reménykedj benne, hogy megúszod, ha nincs. Egyedül az izzókészlet, aminek a kötelező jellegét megszüntették, de ettől még megbüntetnek, ha kiégett izzóval közlekedsz. Hidd el, ezt is tapasztalatból írom, egyszer pár éve 5000 Ft-om bánta, hogy a rendszámtábla világításom nem kiégett.

gerbera317 # 2016.02.28. 21:39

A sisak? Persze. Mindegyikben ott van valamilyen hatósági (legtöbbször TÜV) bizonyítvány. ;-)

efi99 # 2016.02.28. 21:19

Ami hitelesített ugyebár.

gerbera317 # 2016.02.28. 19:42

Annak a biciklisnek, aki tud ötvennel tekerni, általában sebességmérője is van. Meg anélkül is van annyira értelmes, hogy önként sisakot húz.

efi99 # 2016.02.28. 19:11

Szomorú örökös
De, az eü csomagot csak akkor kérik rajtad számon, ha baleset van. Kb 2-3 éve NEM ellenőrzik amúgy a meglétét.
Kerékpár sebessége: felhomályosítanál, hogy honnan kéne tudnia a kerékpárosnak, hogy éppen mennyivel megy ?

Szomorú örökös # 2016.02.28. 15:20

efi99
Rossz hírem van, a kötelező felszerelés azt jelenti, hogy ott kell lenni nálad, ha kerékpározol. Az egy dolog, hogy nem kérik, nem ellenőrzik, de ott kell legyen. Én se használom az egészségügyi csomagot az autóban, mégse csak akkor kérik rajtam számon, ha baleset van. Szóval ha lehet, erről ne nagyon nyissunk vitát. Lehet felesleges, de akkor is kötelező. Ismerős a két fogalom közötti különbség? :-)

OlléLászló
A sisak bizonyos esetekben kötelező használata nem a kötelező felszerelések között szerepel, hanem a KRESZ-ben:

26. § (1)
da)lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra,
db)lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel

OlléLászló # 2016.02.28. 13:51

Nem büntettek meg, meg sem állítottak,(mellettem mentek el), csak jól tudom-e hogy pl., a sisak nem kötelező?

efi99 # 2016.02.28. 11:21

Szomorú örökös
A lámpa napközben igenis, hogy teljesen felesleges.
Nézzük pl a kukásmellényt, azt viselni kell lakott területen kívül sötétben, mégsem követelik meg attól még - logikusan, - hogy folyamatosan nálad legyen.
Aki délután 2-kor elmegy a boltba meg vissza, ugyan mi a francért vigyen lámpát? Azt kell megkövetelni, hogy ahol és amikor kell, akkor világítson, de hogy ezen időszakon kívül egyébként a biciklin, a zsebben, vagy éppen otthon az asztalfiókban tárolom, teljesen mindegy.

végrehajtó1 # 2016.02.28. 10:21

Nekem ne magyarázd én is biciglizek....

Szomorú örökös # 2016.02.28. 05:17

végrehajtó1

Előszeretettel hagyják a bringások otthon a világítást, amikor nappal közlekednek vele, holott az is kötelező felszerelés, ergo náluk kell, hogy legyen, ha még éppen nincs is a kerékpáron vagy a kerékpároson. Elöl-hátul, illetve a kerekeken prizmának kell lenni, ami szintén kötelező. Ugyanígy nagyon sok kerékpárt látni hiányos fékekkel (mindkét keréken kell, hogy legyen), de ez főleg a fix hajtású kerékpárokkal fordul elő, ami ráadásul a rendőrség szerint nem is alkalmas a közúti közlekedésre, mivel zárt versenypályán történő használatra alkották. Főleg hogy magát a hajtást gondolják úgy egyesek, mint fékezésre alkalmas eszköz, de hát az hajtómű, nem pedig fék. Egy komoly veszélyhelyzetben egyébként is megnézném, hogy állnak meg vele. A következő eszköz a csengő, amivel sokan vitatkoznak, hogy miért is kell, mert hogy ők tudnak kurjongatni is. No de ha egyszer a csengő hangjára mindenki felfigyel, akkor el kéne végre ezt is fogadni. Nyilván nem az autósok felé történő jelzés adásra találták ki, hanem a gyalogosokkal szemben. :-)

Szóval napjaink divatjai valahogy mellőzik a jogszabály betartását, de mi lenne velünk, ha az autósok is csak akkor szerelnék fel az első lámpákat, ha éppen este vagy városon kívül közlekednek az autókkal? Vicces lenne, nem? :-)

Szomorú örökös # 2016.02.27. 21:18
végrehajtó1 # 2016.02.27. 20:14

Mi hiányzott? Miért büntettek meg?

OlléLászló # 2016.02.27. 12:58

TF!

A kerékpár kötelező, valamint ajánlott tartozékairól szóló korm. rendeletet hol találom?

Köszönettel!