Kármegosztás


drbjozsef # 2024.01.29. 14:34

mesterszilard,

Polgári kártérítés esetén sem köti a bíróságot a rendőrség határozata, minden körülményt mérlegel, de azért elég nagy súllyal esik latba egy jogerős hatósági határozat. Én utoljára még felszólítanám a biztosítót, de ha nem hat, beperelném.

mesterszilard # 2024.01.29. 12:16

Elnézést kérek, ha rinyálásnak tűnt. Pusztán csak tájékozódni szerettem volna mivel eddig szerencsére nem volt soha korábban közlekedési balesetem. Ez így első alkalommal önmagában elég különlegesre és emlékezetesre sikerült, kicsit naívan bíztam abban, hogy legalább a továbbiakban a kárrendezés gördülékenyen megy majd legfőképpen, ha már a Rendőrség jogerősen is nekem adott igazat. A kérdésem inkább még arra terjedt volna ki, hogy egy esetleges peres eljárásban van-e értelme ezért a 100.000 Ft körüli összegért harcolnom. Gondolok itt a bírósági per költségére, a bírósági eljárás során kirendelt szakértői költségekre, ügyvéd és egyebek valamint az ezzel járó tárgyalásokon megjelenés és az ezekhez szükséges idő mire majd talán 1-2 év múlva vagy igazat adnak nekem vagy nem. Ha igazam van akkor oké elméletileg megkapom a maradék összeget, és mentesülök a perköltségek megfizetése alól (kivéve ha a Bíró másként rendelkezik), de ez rengeteg huzavonával jár, sok ideig tart továbbá addig is saját finanszírozásomban kell az anyagi részét is fedeznem. Feltételezem ezek önmagukban többe kerülnek mint az az összeg amiért harcolnék. Mivel nem voltam még ilyen helyzetben ezért semmilyen korábbi tapasztalatom nem volt. Nem milliókról beszélünk hanem 'csak' 100.000 Ft körüli összegről, ezért bizonytalanodtam el. Mivel a biztosító sokkal tapasztaltabb mint én, hiszen nap mint nap ezt csinálják és ebből élnek, valamint ők jobban bejáratottak ebben a témában nyílván okkal tartják magukat ehhez mivel tudják, hogy nem akkora összegről van szó amiért ténylegesen pert indítanék. Ezért szerettem volna véleményeket kérni, hogy egy ilyen eljárásban a Bíróság mennyire veszi figyelembe a rendőrségi határozatot, (mostmár azt tudom, hogy a biztosítónak ez nem kötelessége) milyen esélyekkel indulnék amennyiben belekezdenék az egészbe.

mesterszilard # 2024.01.29. 09:26

Köszönöm a válaszokat. Ez csupán a motorom anyagi kárának (gazdasági totálkár) a rendezési eljárása. Ez független a sérülésemtől valamint a motoromon kívül eső (telefon, okos óra, ruházat) károktól. Természetesen kértem a kárügyem felülvizsgálatát, melyre természetesen ugyanazt az elszámolást alkalmazták annyi kivétellel, hogy késedelmi kamattal növelték az összeget:

Az elszámolások a következőek lennének:

Első körben
A fentiek alapján 60-40% kármegosztást alkalmazunk az (okozó rendszáma) frsz-ú járműre terhesebben.
A kártérítési összeg az alábbiak szerint került meghatározásra első körben:
Káridőponti érték (bruttó): 350.000,- Ft
Roncs/maradványérték (bruttó): - 33.000,- Ft
Összesen: 317.000,- Ft
Kármegosztás (40%): - 126.800 Ft
Kártérítés: 190.200 Ft

Második körben
A kártérítési összeget az alábbiak szerint határoztuk meg:
A mkp káridőponti forgalmi értéke (bruttó): 350.000,- Ft
Roncs/maradványérték (bruttó): - 33.000,- Ft
A teljes mkp kár Összesen: 317.000,- Ft
A szgk vezető terhére (60%) megfizethető kártérítési összeg: 190.200 Ft
Késedelmi kamat: + 12.665 Ft
Téríthető mkp kár és késedelmi kamat összesen: 202.865 Ft

Elkeserítő, hogy egy ilyen eseményt követően gyakorlatilag teljesen jogszerűen károsíthat meg a biztosító (is) és nyerészkedhet az egészen.

Majordomus # 2024.01.27. 21:35

Mert kétfelé választották a kártérítési ügyintézést???

Kovács_Béla_Sándor # 2024.01.27. 12:42

A lábadra értették azt a 40%-ot. Ha amiatt egyáltalán nem kérsz kártérítést, a többit 100%-ban kifizetik.

drbjozsef # 2024.01.27. 12:01

mesterszilard,

A biztosító szereti ezt tenni, mert teheti. Alapvetően nem köti a kezét még a rendőrségi határozat sem. Vagyis ha nem értesz egyet a döntésükkel, akkor ezt jelezd, azzal, hogy 8 napon belül fizessék ki a teljes összeget, ellenkező esetben bírósághoz fordulsz. Van amikor működik, van, amikor nem. Mást nem tehetsz. Kérheted, ha kell perelhetsz.

mesterszilard # 2024.01.27. 10:26

Tisztelt Fórumozók!

Tavaly nyáron közúti baleset részesévé váltam. Motorkerékpárommal főútvonalon haladtam, ahol egy alárendelt utcából érkező autós hirtelen kihajtott elém majd közvetlenül előttem megállt. Minden kresz szabályt betartottam. Mivel a balesetet elkerülni nem tudtam, az autónak nekiütköztem és elestem. Az okozó megpróbálta elhagyni a helyszínt amit én megakadályoztam olyan módon, hogy a felkelést követően utána futottam. A megállásra kényszerítés során az autóba kapaszkodva próbáltam felszólítani a vezetőt, hogy álljon meg. Ennek nem akart eleget tenni és elindult velem együtt az autóval, melynek következtében a bal lábam eltört. Rendőrségi helyszínelés történt. Indult egy szabálysértési eljárás és egy büntetőeljárás közúti veszélyeztetés minősített esete miatt. Az okozónak nem volt vezetői engedélye, továbbá érvényes kötelező biztosítással nem rendelkezett. A szabálysértési eljárás lezajlott, a jogerős határozat megszületett. A Rendőrség szerint a baleset okozásáért az autós a felelős, így őt ebben az ügyben már elmarasztalták az elsőbbség szabályainak megsértése miatt. Hozzáteszem semmilyen idézésre nem jelent meg egyik ügyben sem. A kárrendezési eljárás átkerült a MABISZ-hoz. A MABISZ kármegosztást alkalmazna 60-40% arányban. Vagyis szerintük 40%-ban én voltam a felelős a baleset bekövetkezéséért. Roppantul felbosszant, hogy egy ilyen egyértelmű szituációban ezt a 'lehetőséget' kínálták fel. Mit tudok tenni? A teljes kártérítési alapom 317.000 Ft lett volna. Így 190.000 Ft összeget térítenének csak meg arra hivatkozva, hogy nem tettem meg mindent a baleset elkerülése érdekében holott ez nem igaz. Én 40 km/h-val haladtam, az autó az út jobb oldalán parkoló autók miatti takart részről került hirtelen elém nagy lendülettel. Kb 15 méterre lehetett tőlem, mikor először észleltem hogy elém került. A motor amivel közlekedtem egy ABS és fékerő elosztás nélküli jármű. Mivel az autó nagy lendülettel haladt előttem én bíztam abban, hogy ugyanezzel a lendülettel be fogja fejezni a manővert. Ezért a blokkoló fékezés helyett mivel annak egy ABS nélküli járműben sok értelme nem lett volna mivel irányításomat vesztem és kockáztatom azt hogy elcsúszok továbbá olyan közelségben volt már, hogy nekiütköztem volna úgyis ezért inkább gázelvétellel és fékkaron lévő ujjaimmal fékkészenlétben az út jobb oldali irányába húzódtam. Az autó kb 4-5 méterre lehetett tőlem, mikor állóra fékezett előttem. Igazából eszt észlelvén mikor már tudtam, hogy biztos belecsapódok ekkor alkalmaztam erősebb fékhatást a becsapódás csökkenésének eredménye miatt. Kicsit durvának érzem, hogy ezek alapján 60-40%-os kármegosztási arányt hoznak ki az egészből úgy, hogy a Rendőrség szerint a baleset okozásáért a felelősség a másik személyt terheli.
Mivel nem egy hatalmas összegről beszélünk, ezért érdemes-e ebből pert indítani? Rettentően bánt, hogy egy büntetett előéletű vezetői engedéllyel soha nem rendelkezett személy kötelező biztosítás nélkül elsőbbség szabályait megsértve balesetet okoz, megpróbál elmenni, majd a károm csak 60%-ban térülne meg. A motorom gazdasági totálkáros lett. A legdühítőbb amire még hivatkozik a biztosító, idézem: 'Megértjük véleményét, ugyanakkor az ismert adatok mellett a fenti döntést kellett hoznunk, arra is figyelemmel, hogy a baleseti felelősségre vonatkozó döntésünket, nemcsak az Ön irányban, hanem a kifizetett kártérítési összeg visszakövetelésekor, a megjelölt okozó irányban is megalapozottan meg kell indokolnunk.'. Tehát ha jól értem, azért IS kellett ezt a döntést hozniuk, mert nem tudják megalapozottan megindokolni az okozónál hogy miért annyit követelnek amennyit? Hát ott egy jogerős rendőrségi határozat.... Tehát azért nem fizetnek ki teljesen, mert az okozó majd sérelmezni fogja a teljes kártérítési összeg kifizetésének követelését úgy, hogy vezetői engedély nélkül és biztosítás nélkül balesetet okozott melyben a nyomozó hatóság teljes mértékben elmarasztalta. Abszurdisztán... Mit tehetnék?