Elállási jog személyes átvétel esetén?


Há.Zé. # 2011.08.18. 14:23

Azt szeretném megtudni, hogy egy webáruházban vásárolt műszaki cikk esetében miben különbözik a személyes átvétel, a futár általi házhoz szállítástól?
Mindenhol azt olvasom, hogy ama 8 napos elállási joggal csak akkor élhetek, ha házhoz szállítják a terméket. Amennyiben online megrendelem, de személyesen megyek érte a boltba, akkor nem.
Nem látom a dolog logikáját. Mondjuk tévét veszek.

  1. Megrendelem, kihozzák x nap múlva, nézegetem, nem tetszik, visszaviszem/-küldöm 8 munkanapon belül, a pénzem visszajár.
  2. Megrendelem, elmegyek érte az üzletbe, ott max. ellenőrizni tudom, hogy nem sérült-e, megvan-e minden tartozéka. Hazahozom, rájövök, hogy olyan gondok vannak vele, ami nem garanciális, de engem zavar és... és buktam a tévé árát, mert így már nem élhetek az elállás jogával.

Jó, hogy személyesen megyek érte, de kipróbálni ugyanúgy nem tudom. Vagy ne tévéről beszéljünk, mert az viszonylag egyszerű eset, hanem mondjuk egy hordozható számítógépről, előre telepített windows-zal. Ezeket max. annyira tudják és hajlandóak megmutatni a boltokban, hogy elindul a windows telepítő, de tovább nem mehetnek, működő, bemutatásra szánt példány pedig nincs belőle. Akkor??

llaszlo # 2011.08.29. 08:37

Ez inkább az az eset amikor lefoglalsz valamit és személyesen veszed meg.
Ha a vásárlás az eladó üzlethelységében vagy a vásárló által megjelelölt helyen történik abben az esetben csak a 3 munkanapos csere lehetőség érvényes.

Gondold végig bemész az üzletbe és megveszel egy laptopot ez ugyanaz a helyzet. Ott sincs különbség. Az, hogy a nagy multiknál ki van rakva a bemutató db az csak rájuk jellemző.

Há.Zé. # 2011.08.29. 11:23

Ezzel vitatkoznék: ha interneten rendelem meg, akkor ott szerződést is kötünk egyben. Gyakorlatilag akkor vásárolok, amikor a gép előtt ülve véglegesítem a rendelést. Olyat még egyetlen webáruháznál sem láttam, hogy a vásárlási feltételek közt megemlítették volna: személyes átvétel esetén ez nem vásárlás, csak foglalás. De telefonon valahányszor rákérdeztem, majdnem mindig ez volt a válasz, hogy csak a kipostázott termék esetén érvényes az elállási jog.

Érdekessége még a dolognak, hogy van, ahol külön "fájdalomdíjat" kérnek, amennyiben visszalépek a rendeléstől. (notebook.hu)
Ez az értelmezésem szerint nem a 8 napos elállási jogom gyakorlására vonatkozik, hanem arra az esetre, ha megrendelem, majd anélkül, hogy átvenném, lemondom a rendelést.

De vissza is kérdezhetek: miben különbözik egy látatlanba megrendelt készülék esetében az, hogy a lakásomon, egy szállítótól veszem át, vagy az üzletben, egy bolti eladótól?
Miben tudok meg többet a vásárlás előtt az adott termékről, mint akkor, ha egy harmadik fél hozza ki és adja át?

llaszlo # 2011.08.29. 11:33

Így már érthetőbb. Viszont erre a választ nem tudom. De tudom hol kaphatsz rá választ. OFE.hu javaslom a kecskeméti irodát ott elég hozzáértők és segítőkészek is. Engem már ismernek :)

Az, hogy miért van különbség a bolti és a webes vásárlás között arról a jogalkotókat kell megkérdezni.

A notebook honlapján én semmi jogellenes dolgot nem találtam. Mi lenne az?
Egyébként semmilyen kötbért, kárpótlást vagy egyebet nem kérhetnek azért, mert lemondod a rendelést és elállsz a vásárlástól.

Há.Zé. # 2011.08.29. 13:26

Jogellenességről a notebook.hu esetében nem beszéltem (remélem).
Csak az általános vásárlási feltételeik közt írtak valami olyat, hogy ha megrendelek valamit és nem veszem át, akkor jogosultak az áru értékének 20%-ára.
(emlékezetből idézem, nem biztos, hogy pontos)

Há.Zé. # 2011.08.29. 15:11

Nem tudom, ez mennyire hivatalos forrás:
http://www.nfh.hu/hasznos/onnelis

2011.05.12. csütörtök 19:02

Kérdés:

A webáruházban interneten rendelt monitor nem postán érkezik, hanem a vásárló személyesen megy el érte az üzletbe. Valóban nem élhet 8 napon belül az elállási jogával?

Válasz:

Nem. Az elállási jog a rendelkezések szerint azért illeti meg a vásárlót, mivel a megrendelés előtt személyesen nem tud meggyőződni a vásárolni kívánt termék műszaki paramétereiről, tulajdonságairól, a döntéshozatalhoz szükséges jogai korlátozottak. Így az elállási jog gyakorlása független az átvétel módjától. A fogyasztó a szerződéstől nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhat. ----------------------------------------------------
eisi73 # 2011.09.11. 20:31

Sziasztok!

Úgyérzem, ide belefér a kérdésem. Ha mégsem, azért kérnék rá egy rövid választ.

Az egyik áruház weboldalán rendeltem két terméket. Ezek közül az egyik van raktáron, amásikat előjegyzésbe vették. Amiért ide írok az a megrendelés végén lévő "tájékoztató", amin igencsak meglepődtem. Remélem nem sértődtök meg, ha bemásolom, mert elég hosszú.

Információk a készleten levő termék rendelésről:
A Speedshop Zrt. megkapta az Ön megrendelését. Tájékoztatjuk jelen email üzenetünk nem tekinthető és nem tekintendő az Ön megrendelése elfogadásának. Jelen email üzenet nem keletkeztet Ön és a Speedshop Zrt. között szerződést, így az különösen nem minősül távollévők között kötött szerződésnek.

Jelen email üzenet kizárólag azt a célt szolgálja, hogy Önt arról tájékoztassa, hogy az Ön által megrendelni kívánt termék az Ön megrendelése Speedshop Zrt. részére történő megküldését követő munkanap zárásáig (munkaszüneti vagy ünnepnapon leadott rendelés esetén a következő munkanap zárásáig) készleten van, és a Speedshop Zrt. az Ön részére előjegyzésbe vette azt. Amennyiben Ön vagy meghatalmazottja ellátogat a fenti 24 órán belül a Speedshop Zrt. üzletébe, személyesen megvásárolhatja az Ön részére előjegyzésbe vett terméket, ekkor Ön és a Speedshop Zrt. vonatkozásában a fenti termék tárgyában szerződés jön létre. A Speedshop Zrt. tájékoztatja Önt, hogy az Ön által megrendelt termék vételárát kizárólag a személyes átvétel során az Ön megrendelésének Speedshop Zrt. által történő elfogadását követően tudja kiegyenlíteni.

Amennyiben Ön vagy meghatalmazottja a fenti 24 órán belül nem látogat el a Speedshop Zrt. üzletébe, és / vagy a terméket nem vásárolja meg, a fenti 24 óra leteltét követően előjegyzését az Ön által megrendelt termékre töröljük, és Ön és a Speedshop Zrt. között nem jön létre szerződés Amennyiben újra előjegyzésbe kívánja vetetni a fenti terméket, újabb megrendelést kell küldenie a Speedshop Zrt. részére a www.speedshop.hu internetes oldalon keresztül.

Információk az előrendelt termékről:
A Speedshop Zrt. megkapta az Ön megrendelését. Tájékoztatjuk, hogy jelen email üzenetünk nem tekinthető és nem tekintendő az Ön megrendelése elfogadásának. Jelen email üzenet nem keletkeztet Ön és a Speedshop Zrt. között szerződést, így az különösen nem minősül távollévők között kötött szerződésnek.

Jelen email üzenet kizárólag azt a célt szolgálja, hogy Önt arról tájékoztassa, hogy az Ön által megrendelni kívánt termék nincsen készleten, de a Speedshop Zrt. az Ön részére előjegyzésbe vette. A Speedshop Zrt. haladéktalanul tájékoztatja Önt az Ön által megadott elérhetőségek valamelyikén, amint a megrendelt termék beérkezik hozzá. Amennyiben Ön személyesen vagy meghatalmazottja útján ellátogat az ezen értesítést követő munkanap zárásáig a Speedshop Zrt. üzletébe, személyesen megvásárolhatja az Ön részére előjegyzésbe vett terméket. Ekkor Ön és a Speedshop Zrt. vonatkozásában a fenti termék tárgyában szerződés jön létre. A Speedshop Zrt. tájékoztatja Önt, hogy az Ön által megrendelt termék vételárát kizárólag a személyes átvétel során az Ön megrendelésének Speedshop Zrt. által történő elfogadását követően tudja kiegyenlíteni.

Amennyiben Ön vagy meghatalmazottja a fenti értesítést követő munkanap zárásáig nem látogat el a Speedshop Zrt. üzletébe, és / vagy a terméket nem vásárolja meg, előjegyzését az Ön által megrendelt termékre töröljük, és Ön és a Speedshop Zrt. között nem jön létre szerződés Amennyiben újra előjegyzésbe kívánja vetetni a fenti terméket, újabb megrendelést kell küldenie a Speedshop Zrt. részére a www.speedshop.hu internetes oldalon keresztül.

Nekem olyan érzésem van, hogy megpróbálnak kibújni a kötelező 8 napos elállási jog teljesítése alól, pedig épp ezért szoktam neten rendelni és még sosem éltem vissza vele, csupán biztonsági okokból tartom fontosnak.

Megköszönném, ha jogilag járatosabbak megerősítenének vagy megmagyaráznák, hogy miért nem érzem jól.

Üdv, eisi73

eisi73 # 2011.09.11. 21:05

Még egy kis kiegészítés:

A saját ÁSZF-ükban (II/1) az szerepel, hogy személyes átvételnél nem minősül távollévők között kötött szerződésnek, ami tudomásom szerint nem igaz, mert csak a megrendelés és nem az átvétel módja számít.

Mégegyszer köszönöm előre a segítséget!

Üdv, eisi73

Dr.Attika # 2011.09.12. 06:55

A magyarjog szerint az adásvétel létrejöttéhez a dolog átadása is szükséges. Ha ez személyesen történik, akkor valóban nem távollévők között kötött a szerződés.

eisi73 # 2011.09.12. 08:24

Dr.Attika!

Köszönöm a választ!

Azért még szeretnék pontosítani, mert én a 17/1999. (II. 5.) Korm. rendeletből indultam ki, ami viszont ezt tartalmazza:
1.§ (5) E rendelet alkalmazásában távközlő eszköz: bármely eszköz, amely alkalmas a felek távollétében - szerződés megkötése érdekében - szerződési nyilatkozat megtételére.
Mi a szerződési nyilatkozat, ha a megrendelés nem az?

Az 5.§-ban nem szerepel az átvétel módja, mint kizáró ok, ill. a 6.§ a kölcsönnel vásárolt dolgokra tér ki, amikor gyakolatilag lehetetlen nem személyesen intézni. Egy áruhitel felvételéhez jelen kell lennem, hisz azt az árú átvétele előtt, a helyszínen, a kereskedőnél vagy hozzá kihelyezett banki alkalmazottnál szokás megkötni.

Tehát, az 1.§ a szerződési nyilatkozatról beszél, úgy gondolom, a webshopos rendelés annak minősül.

Kérhetnék még ezekre választ, hogy mi alapján értelmezem rosszul?

Előre is köszönöm!

Üdv, eisi73

tetjan # 2011.12.19. 23:58

Dr.Attika!

A tulajdonjog valóban a dolog átadásával száll át, de maga a szerződés már korábban létrejön, véleményem szerint (legkésőbb) a telefonon/emailben történő visszaigazoláskor.

A Fogyaszóvédelmi Hatóság megerősíti, hogy személyes átvétel esetén is lehet élni az elállás jogával (tehát a szerződés ettől még távollévők között köttetettnek minősül). Lásd: http://www.nfh.hu/…_110512.html.

ObudaFan # 2011.12.20. 08:48

A magyarjog szerint az adásvétel létrejöttéhez a dolog átadása is szükséges.

Ez tévedés. Az adásvételi szerződés létrejöttéhez nem szükséges a dolog átadása. A tulajdonjog keletkezéséhez szükséges. A kettő teljesen mást jelent.

Mark7 # 2012.03.14. 02:54

Én ezt a 8 napos határidőt,mint kereskedelmmel foglalkozó,abszolúte igazságtalannak tartom.
Az első példa:olvastam hogy volt aki megvett webárúházban egy méregdrága akármit,legyen mondjuk a példa kedvéért egy 700ezer Ft-os Canon EOS XY tükörreflekszes professzionális fényképezőgép,egy esküvőn csinált mondjuk pár ezer fényképet majd visszaviszi a boltba 8 napon belül hogy nem felel meg neki(meg se kell indokolnia)Namármost ez a gép ettől fogva használt lesz,hogy lehet ezen veszteség nélkül továbbadnio?Originál doboz felbontva,papirok széthányva,az FVH szerint még eredeti csomagolásban való visszavitel sem előírás.A kereskedő minimum 100e Ft olcsóbban tudja ezt eladni,akkor amikor maximum 5-10e Ft-ot kersett az üzleten.Aki számítástechnikával foglalkozik az tudja hogy sok okból az árrés olyan 5 max 7%,szemben a bevásárlóközpontoli ruházati egyéb cikkek 300-400%-os árrésével.Nem véletlen hogy ott állandóan 50-60%-os akciók vannak,mig számtech boltban ilyen sosincs.
Valamint személyes átvételnél a vevő igenis meggyőzödhet az áru főbb tulajdonságairól(a dobozok tele vannak irva információval,az eladó is segit).
Kérdem én,ha bemegyek x magyárúházba egy mosógépért pl,,hiába van kiállítva a mosógépek,nem fogják nekem a piszkos zoknijaimat ott előttem kimosni hogy meggyőzödhessek a mosógép nekem megfelelő működéséről.
Ugyanigy,ha valaki kigurul az autószalonból és 300méter megtétele után visszaviszi a kocsit,több 100ezer Ft -os értékcsökkentként fogják tőle visszavenni,mivel már használt kocsi(ha egyáltalán visszaveszik).
Szerintem nagyon átestek ezzel a ló másik oldalára,csak a vevőnek vannak jogai,aki így is állandóan a legolcsóbbat keresi,amin alig van haszon/árrés.
Ha valaki a weben vásárol,jogosan elvárható magatartás hogy előtte alaposan tájékozódjon a termékről.A google mindenre több millió találatot ad ki pl.

guba" # 2012.03.14. 07:17

Ezt a rizikót a kereskedőnek kell vállalnia. Ha nem szeretné, akkor béreljen helyiséget és folytasson hagyományos értékesítést.

ata843 # 2012.04.26. 12:57

Kedves Fórumtársak!

Nem tudom, jó topicba írom-e a kérdésem, de irányítsatok el, ha nem. :)

Anyósom vásárolt egy vérnyomásmérőt egy gyógyszertárban egészségkártyára, amit 8 napon belül visszavitt, mert még sincs rá szüksége. Erre ugye van lehetősége 8 napon belül. A gyógyszertárban azt mondták neki, hogy nem tudják visszafizetni a pénzt, mert egészségkártyával fizetett és levásároltatták vele az egészet. Tehát vetettek vele 10.000 Ft-ért egy csomó szart, amit szerintem soha nem fog beszedni, annyi.

Mi az eljárás elállás esetén, ha egészségpénztári kártyával fizet valaki?

Előre is köszönöm!
Attila

pazs # 2012.04.26. 13:24

Erre ugye van lehetősége 8 napon belül.

pazs # 2012.04.26. 13:24

Na még egyszer, mert elrontottam.

Erre ugye van lehetősége 8 napon belül.
Nincs.

Katalin73 # 2012.09.11. 06:39

Üdv!

Olyan kérdésem lenne, hogy:
Adott egy távollévők közötti szerződés. Fogyasztó miután kézhez kapta írásban a szerződést rájött, hogy erre még sincs szüksége és szeretne élni az elállási jogával. Szolgáltató szerint erről lemondott a hangszerződés megkötésekor.

Le lehet mondani az elállási jogról?

Köszönöm!!

Kovács_Béla_Sándor # 2012.09.11. 07:49

Fogyasztói szerződésben? Nem.

Katalin73 # 2012.10.03. 10:00

Szolgáltatási szerződésről van szó. Futár hozta a tájékoztatót és a proforma számlát. Én végig abban a hitben voltam hogy egy információs csomagot kapok és ha érdekel a szolgáltatás visszaküldöm az ügyvezető által aláírt szerződést és kifizetem a számlát.
Most követelik díjat vagy ha nem tartunk igényt a szolgáltatásra, akkor a 60%-át. Nekem nincs jogosultságom szerződést kötni. Teljesen félreértettem az egész szituációt, gondolom ez volt a cél.
Most perrel fenyegetőznek.

capisca # 2012.10.03. 16:35

Katalin73

szolgáltatási szerződést is le lehet mondani, ha a szolgáltatás tárgya osztható. De, ha már igénybe vetted fizetned kell, így az első csomag után is.

Ha neked nincs jogosultságod szerződést kötni, akkor az érvénytelen, hiszen te nem köthetsz a cég nevében szerződést.

Dr.Attika # 2012.10.03. 17:00

Kedves Katalin!
Ne essen kétségbe. A proforma számla ebben az esetben nem más, mint szerződés kötésére vonatkozó ajánlat. Ha aláírásával csak az ajánlat átvételét ismerte el, akkor nincs gond. Ha aláírásával a szerződést is megkötötte, akkor sincs nagy gond, de ebben az esetben hivatkozni kell arra, hogy Ön nem volt a cég törvényes képviselője és nem volt jogosult szerződést kötni.

Coldlaw # 2012.10.20. 11:51

Üdvözlet,

E témakörrel kapcsolatban nekem is lenne észrevételem, kérdésem. Mi számítástechnikai üzlet vagyunk, 2 éve online is lehet rendelni tőlünk, de üzletünk is van.Az elmúlt 2 évben, közel online 5000 vásárlásból, ha 3 eset volt amikor éltek a 8 napos elállással. Ha 5x ennyi lett volna, az is kibírható szerintem, bele kell kalkulálni aki ilyennel foglalkozik és érthető is a jogalkotó szándéka ezzel.
Amit viszont nem értek, hogy miért is élhet a vásárló a 8 napos elállással amennyiben az szaküzletünkbe személyesen veszi át? Miben különbözik attól az esettől, ha besétál az utcáról és úgy veszi meg ugyanazt a terméket? Miért van több, vagy más joga azért, mert megrendeli interneten terméket az üzletbe, hogy biztosan legyen készleten amikor jön érte, mint az aki csak simán eljön és megveszi? Vagy ha telefonon rendeli meg, hogy másnap bejön érte, azzal mi van?
Az NFH ezt írja: "Internetes vásárlás esetén ugyanis a felek csupán virtuálisan vannak jelen, melynek folytán a fogyasztónak nincs arra módja, hogy a termék valós tulajdonságairól – így például állagáról, méretéről, esztétikai minőségéről – meggyőződhessen." Ez személyes átvétel és fizetés esetén nem igaz, mivel ott meggyőződhet erről, sőt meg is kell győződnie, mivel aláírásával igazolja, hogy a terméket átvette, megvizsgálta, hogy megfelel-e és az a termék amit kért.
Más. Ha a megrendelés szerződésnek minősül, akkor milyen szerződés az ahol csak az egyik félnek vannak jogai, a másiknak csak kötelezettségei? Amennyiben szerződés, akkor ha nem veszi át valaki, akkor ki lehet fizettetni vele mondjuk a szállítási díjat, mert szerződést szegett, hisz mi vállaljuk, hogy leszállítjuk, ő meg megrendelte és vállalja, hogy átveszi... De ettől függetlenül szerintem egy internetes webáruházban leadott vásárlási igény, nem minősül szerződésnek, csak ha az eladó is visszaigazolta, hogy teljesíti az igényt. És ha a vásárló nem személyesen a szaküzletben veszi, át akkor érthető és jogos a 8 nap, de ha igen akkor nem. Főleg, hogy a számla maga is egy szerződés, ha jól tudom és az személyesen jön létre, nem egymástól távollévő felek között. Miután megnézte a terméket az üzletben és rendeben találta, kifizeti. Hol vannak itt a távollevő felek?
Elnézést ha hosszú voltam, remélem, valaki hozzáértő jogász tudja véleményezni az itt elmondottakat.

guba" # 2012.10.31. 06:53

Amit viszont nem értek, hogy miért is élhet a vásárló a 8 napos elállással amennyiben az szaküzletünkbe személyesen veszi át?

Mert a szerződés nem az átvétellel, hanem a felek egybehangzó akaratnyilatkozatával jött létre. A mikor az árut átveszi, a nyolc nap onnantól indul. Tehát amikor az üzletedbe belép a vásárló, akkor ő már egy megkötött szerződést teljesít, ehhez képest az, hogy személyesen veszi át az árut, vagy postán küldöd ki neki, csak technikai és nem jogi kérdés.

mfigyelo # 2012.11.07. 09:45

Tisztelt Uram!

Nem biztos hogy jó topikba írta előre elnézést kérek!

A következőben szeretném kérni a segítségét (amint olvastam már feltették ugyan ezeket a kérdéseket, ellőre is elnézést az ismétlésért).

A cég ahol dolgozom jármű alkatrészeket importál, forgalmaz. Több fajta megrendelésünk van:

1: Személyes megrendelés - átvétel
2: Telefonos megrendelés - személyes átvétel, utánvételes
3: Email megrendelés - személyes átvétel, utánvételes
4. Web shop os megrendelés - személyes átvétel, utánvételes

Minden esetben alkalmazható a 8 napos elállás?

Akkor is ha:

  • azért nem kell neki az alkatrész mert máshol talált olcsóbbat?
  • nem jó az alkatrész mert mondjuk a vevő rosszul azonosította be?
  • vagy mi küldjük a gyári alkatrész és az Ő járművébe nem jó mert az már át lett alakítva (mármint már próbálta helyettesíteni más alkatrésszel így ...)

Vagy ha kopó vagy elektronikai berendezést vesz amit mondjuk már beszerelt és meg sem kell neki és vissza akarja adni. Vagy egyéb alkatrész?

Amit már ha mondjuk beszerelte és él az elállás joggal akkor mi milyen módon tudjuk azt eladni utána mert új ként nem az biztos.

Sajnos olyan kategóriába tartozunk, olyan jármű kategóriába ahol az alkatrészeket próbálják helyettesíteni a nem gyárival és van rá példa hogy ahhoz át is kell alakítaniuk a dolgokat. Viszont mondjuk már nem tud mit kezdeni vele mert úgy sem működik megrendeli tőlünk mi küldjük a gyári alkatrész és persze nem jó utána meg minket hibáztat mert rosszat küldtünk és vissza küldi, ilyenkor is élhet az elállással?

Elméletileg nem úgy van hogy szervizel kell beszereltesse az alkatrész amit számlával kell bizonyítson?

Vagy ha otthon "barkácsol" saját maga szereli és úgy vesszük nem szakember azért nem lett jó .....

Előre is köszönöm válaszát!