GYED,GYES, táppénz


pmara87 # 2016.04.21. 14:04

Tisztelt Szakért!
Jelenlegi munkahelyemen 4 éve dolgozom bruttó bérem 113000 ft.
jelenleg egyre kevesebb a munka a cégnél így lehet hogy visszaveszek 6 órába .
ha mondjuk 2 hónapra visszavesznek 80.000 bruttó bérre akkor én milyen gyedre számítsak? ez miatt kevesebbre? családi adókedvezménnyel és nélküle...
remélem hamarosan kiderül hogy kisbabám lesz akkor talán nem vesznek vissza....
munkahelyemen nehéz fizikai munkát végzek,mikortól lehet táppénzre menni? mert ott emelgetni kell, hideg van könnyebb a megfázási esély!
Ha idén tehes leszek akkor már igényelhetem a családi adókedvezményt vagy csak jövőre? köszönöm a választ

Pamesz # 2016.04.20. 20:05

Tisztelt Szakértő!

2 nagy fiam van. 3 éve megszakítás nélkül ugyanott dolgozom. A havi bruttó bevételem 254000 Ft. 3. babát tervezünk a férjemmel. A kérdésem az lenne, hogy milyen táppénzre számíthatok? Úgy tudom, a 3 gyerekesek adókedvezménye a táppénzre is vonatkozik.Illetve milyen CSED/GYED-re számíthatok?

Köszönettel:

vaczkor... # 2016.04.19. 07:10

linda29 2016.04.18. 15:29
Tisztelt Szakértő!
Jelenleg 2 munkaviszonyom van, mindkettő 6 órás, az egyik főállás, a másik mellékállás. A jelenlegi főállásom pár hónap múlva megszűnik, ahol végkielégítést, prémiumot is fogok kapni. A kérdésem az lenne, hogy ebben az esetben mi lenne a CSED/GYED alapja 2017-ben? Csak a főállású munkaviszonyból származó bérjövedelem vagy hozzáadódik a mellékállás, esetleg a főállású munkaviszonyból származó végkielégítés, prémium?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Linda

Kiegészítve a kolléga lenti hozzászólását ha a CSED/GYED igénylésének a pillanatában csak egy fennálló jogviszonya lesz (Ön által megjelölt, jelenleg 6 órás jogviszony), úgy a CSED/GYED összegét az ebben a jogviszonyában fennálló jövedelméből fogják kiszámolni, az Ön által megjelölt, jelenleg 8 órás jogviszonyban elért bért, prémiumot, végkielégítés összegét nem lehet figyelembe venni.

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

A fenti jogszabályok és az ombudsman ezirányú javaslata alapján, valamint a közigazgatás szolgáltató jellegére hivatkozva lehetősége van továbbá arra is, hogy Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának irodavezetőjével, vagy a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjével –előzetes időpont egyeztetést követően- személyesen konzultáljon.

Ezen személyes megbeszélést levélben, telefonon, vagy e-mailben Önnek kell kezdeményeznie a főosztály/iroda vezetőknél, vagy közvetlen feletteseiknél (kormánymegbízott/MÁK megyei igazgató).

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

vaczkor... # 2016.04.19. 07:04

Ritus0723 2016.04.18. 18:13
Tisztelt Címzett!
Segítségét szeretném kérni az alábbi szakmai kérdésben:

Jelenleg GYED-en vagyok 11 hónapos kislányommal. Szeretnék visszamenni dolgozni, de egy új munkahelyre várnak szeretettel ez év szeptemberétől, a régi munkahelyemen szeretnék felmondani, a kislányomat pedig szeretettel várják bölcsődébe. Kérdésem, hogy a felmondási tilalom nem-e köt engem, mint munkavállalót a GYED alatt, illetve a felmondásomnak van-e befolyása a GYED folyósításra? Nem-e vonják meg a felmondásom miatt?
Köszönettel:
Rita

Kedves Rita!

A „felmondási tilalom” nem Önt, hanem a munkáltatót köti.

Nem, a felmondása sem a GYED összegét, sem a folyósítását nem befolyásolja, azt mindaddig folyósítják, amíg az le nem jár függetlenül attól, hogy van-e munkaviszonya, vagy nincs, illetve hogy amellett végez-e keresőtevékenységet, vagy nem.
Nem, a GYED ellátását nem fogják megvonni ha felmond.

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

A fenti jogszabályok és az ombudsman ezirányú javaslata alapján, valamint a közigazgatás szolgáltató jellegére hivatkozva lehetősége van továbbá arra is, hogy Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának irodavezetőjével, vagy a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjével –előzetes időpont egyeztetést követően- személyesen konzultáljon.

Ezen személyes megbeszélést levélben, telefonon, vagy e-mailben Önnek kell kezdeményeznie a főosztály/iroda vezetőknél, vagy közvetlen feletteseiknél (kormánymegbízott/MÁK megyei igazgató).

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

Ritus0723 # 2016.04.18. 16:13

Tisztelt Címzett!
Segítségét szeretném kérni az alábbi szakmai kérdésben:
Jelenleg GYED-en vagyok 11 hónapos kislányommal. Szeretnék visszamenni dolgozni, de egy új munkahelyre várnak szeretettel ez év szeptemberétől, a régi munkahelyemen szeretnék felmondani, a kislányomat pedig szeretettel várják bölcsődébe. Kérdésem, hogy a felmondási tilalom nem-e köt engem, mint munkavállalót a GYED alatt, illetve a felmondásomnak van-e befolyása a GYED folyósításra? Nem-e vonják meg a felmondásom miatt?
Köszönettel:
Rita

pazs # 2016.04.18. 15:12

Nincs olyan, hogy főállás meg mellékállás. A csed/gyed alapja a megelőző fél évben szerzett jövedelem, amennyiben az igény megnyíltakor van aktív biztosítási jogviszonyod (azaz legalább az egyik állásod megvan).

linda29 # 2016.04.18. 13:29

Tisztelt Szakértő!

Jelenleg 2 munkaviszonyom van, mindkettő 6 órás, az egyik főállás, a másik mellékállás. A jelenlegi főállásom pár hónap múlva megszűnik, ahol végkielégítést, prémiumot is fogok kapni. A kérdésem az lenne, hogy ebben az esetben mi lenne a CSED/GYED alapja 2017-ben? Csak a főállású munkaviszonyból származó bérjövedelem vagy hozzáadódik a mellékállás, esetleg a főállású munkaviszonyból származó végkielégítés, prémium?

Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Linda

cincinnatus # 2016.04.18. 12:40

maricu 2016.04.18. 14:12
Tisztelt Szakértő!
Szeretnék tanácsot kérni a következő Gyed/Gyes kérdésben.

Az unokám 2015.01.20.-án született.

Pillanatnyilag a lányom van vele Gyed-en.

Ő szeretne visszamenni dolgozni. Én - a nagymama- határozott idejű munka viszonnyal dolgozom 2014.01.20.-tól 2016. 09.30.-ig.

A kérdésem, hogy a határozott idejű munka munkám megszűnése után elmehetek -e én mint nagymama gyedre és majd utána gyesre is?

A másik ide vonatkozó kérdésem, hogy mivel kisunokám oxigénhiánnnyal született, mozgás és egyéb gyógypedagógiai fejlesztésekre van szüksége amiket csoportos foglalkozások keretében magán bölcsiben tud igénybevenni.
Tehát bölcsibe járás mellett anyuka dolgozik, én eljöhetek-e gyedre, ill majd gyesre, hogy segítsek lebonyolítani a programokat.
Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Nagymama!

Az Ebtv. nem engedi meg, hogy a nagykorú anya helyett a nagymama legyen GYED-en!

A szülők helyett ugyan a nagymama elmehet GYES-re, de a bruttó 28.500 ft-nál, amit kapna a szülők több GYED-et kapnak, tehát anyagi szempontból ez nem célszerű.

(A GYED-et a szülő már teljes munkaidős munkavégzés mellett is kaphatja.)

1998. évi LXXXIV. törvény a családok támogatásáról

19. § A gyermeket nevelő szülő, illetve gyám a gyermek gondozására tekintettel – havi rendszerességgel járó – gyermekgondozást segítő ellátásra, gyermeknevelési támogatásra (a továbbiakban együtt: gyermekgondozási támogatás) jogosult.

A nagyszülő gyermekgondozást segítő ellátásra (GYES) a szülő jogán szerezhet jogosultságot.

21/A. § (1) A gyermekgondozást segítő ellátásban részesülő nagyszülő kereső tevékenységet a gyermek hároméves kora után, heti harminc órát meg nem haladó időtartamban folytathat, vagy időkorlátozás nélkül, ha a munkavégzés az otthonában történik.

(2) A 27. § (1) bekezdésében foglaltakon túl nem jár gyermekgondozást segítő ellátás a nagyszülőnek, ha – kormányrendeletben meghatározott kivétellel – a gyermeket napközbeni ellátást biztosító intézményben [Gyvt. 41. § (3) bek.], illetve nyári napközis otthonban, óvodában vagy iskolai napköziben helyezik el.

Kiemelném a kivétellel szót!

A Cst. törvényt ide kattintva érheti el: http://njt.hu/…/njt_doc.cgi?…

1997. évi LXXXIII. törvény
a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól

Ebtv. 42/C. § (1) Nem jár a gyermekgondozási díj, ha

  1. a gyermeket napközbeni ellátást biztosító intézményben (bölcsőde, családi napközi, házi gyermekfelügyelet) helyezték el, kivéve ha a jogosult keresőtevékenységet folytat, továbbá ide nem értve a rehabilitációs, habilitációs foglalkozást nyújtó intézményi elhelyezést;

Az Ebtv-t itt találja: http://njt.hu/…/njt_doc.cgi?…

További kérdéseivel a lakóhelye szerinti illetékes kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához fordulhat.

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

A fenti jogszabályok és az ombudsman ezirányú javaslata alapján, valamint a közigazgatás szolgáltató jellegére hivatkozva lehetősége van továbbá arra is, hogy Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának irodavezetőjével, vagy a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjével –előzetes időpont egyeztetést követően- személyesen konzultáljon.

Ezen személyes megbeszélést levélben, telefonon, vagy e-mailben Önnek kell kezdeményeznie a főosztály/iroda vezetőknél, vagy közvetlen feletteseiknél (kormánymegbízott/MÁK megyei igazgató).

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

maricu # 2016.04.18. 12:12

Tisztelt Szakértő!
Szeretnék tanácsot kérni a következő Gyed/Gyes kérdésben.
Az unokám 2015.01.20.-án született.
Pillanatnyilag a lányom van vele Gyed-en.
Ő szeretne visszamenni dolgozni. Én - a nagymama- határozott idejű munka viszonnyal dolgozom 2014.01.20.-tól 2016. 09.30.-ig.
A kérdésem, hogy a határozott idejű munka munkám megszűnése után elmehetek -e én mint nagymama gyedre és majd utána gyesre is?
A másik ide vonatkozó kérdésem, hogy mivel kisunokám oxigénhiánnnyal született, mozgás és egyéb gyógypedagógiai fejlesztésekre van szüksége amiket csoportos foglalkozások keretében magán bölcsiben tud igénybevenni.
Tehát bölcsibe járás mellett anyuka dolgozik, én eljöhetek-e gyedre, ill majd gyesre, hogy segítsek lebonyolítani a programokat.

Válaszát előre is köszönöm.

monoszkop # 2016.04.15. 07:27

malajc 2016.04.15. 09:08
Kedves Tanácsadók!
Segítséget kérnék. Első gyermekem 2012 decemberében született.
Akkor 8 órás munkaviszonyból mentem szülni.
Mivel ő tartósan beteg gyermek, így jelenleg is GYES-en vagyok vele, mellette pedig 6 órában dolgozom ugyanannál a cégnél, ahonnan 2012-ben is elmentem szülni.
Jelenleg terhes vagyok, 2016 novemberére várom a babát.
Az első gyermekemnél magasabb jövedelem alapján számították a TGYÁS-t és a GYED-et, mivel akkor 8 órás munkaviszonyom volt. Most arányosan kevesebb a bérem a 6 órás munkaviszony miatt. Érdeklődnék, hogy érvényes lesz-e rám a kedvezményszabály, hogy mivel GYES-en vagyok, így az előző gyermeknél alapul vett jövedelmem fogja a következő gyermeknél is az alapot képezni? Tehát magyarán a valamikori 8 órás bérem alapján számolják-e majd ki a CSED-et és a GYED-et?
Köszönettel, N.

Kedves Lady N!

Amennyiben az alábbi feltétel fennáll igen.

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Hasznos tudnivalók, ügyféljogok táppénz, baleseti táppénz, gyermekápolási táppénz (gyáp), csecsemőgondozási díj (csed) és gyermekgondozási díj (gyed) igénylők számára

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

A fenti jogszabályok és az ombudsman ezirányú javaslata alapján, valamint a közigazgatás szolgáltató jellegére hivatkozva lehetősége van továbbá arra is, hogy Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának irodavezetőjével, vagy a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjével –előzetes időpont egyeztetést követően- személyesen konzultáljon.

Ezen személyes megbeszélést levélben, telefonon, vagy e-mailben Önnek kell kezdeményeznie a főosztály/iroda vezetőknél, vagy közvetlen feletteseiknél (kormánymegbízott/MÁK megyei igazgató).

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

Jó ha tudja, hogy:

• Az ügyfeleket megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog. ( Ket. 4. § )

• A táppénz, csed, gyed, baleseti és gyermekápolási táppénz iránti igényt a munkavállalónak a foglalkoztatójánál kell előterjeszteni, azaz az orvosi igazolásokat a munkáltatójának kell leadni. (Ebtv. 62. §)

• Az ellátások igénylése –beleértve az esetleges jogorvoslati eljárást is- az ügyfél számára ingyenes, azaz illeték- és költségmentes. (Vhr. 75/A §)

A foglalkoztató a kérelem, illetve a dolgozó által leadott okmányok átvételét hitelt érdemlően (pl. átvételi elismervény adásával) köteles igazolni. (Vhr. 38. §)

• Ha foglalkoztatónál TB kifizetőhely nincs úgy köteles egy, az OEP honlapjáról letölthető un. Foglalkoztatói igazolás formanyomtatványt kitölteni és az összes szükséges okmánnyal együtt 5 napon belül a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának továbbítani. (Vhr. 38. § )

A kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya köteles az igényt 21 napon belül elbírálni, azaz kérelemről érdemben dönteni, határozatot hozni és/vagy az ellátást kiutalni. (Vhr. 39. § )

Ha ezen kötelezettségének az egészségbiztosító/kifizetőhely nem tesz eleget köteles az Art.-ban meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizetnie a jogosult részére. (Mentesül az egészségbiztosító (kifizetőhely) a kamatfizetési kötelezettség alól, ha annak összege az 1.000.- Ft-ot nem haladja meg.) (Ebtv. 69. § )

Tekintettel arra, hogy az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások célja a betegség, terhesség, szülés stb. miatt elmaradt kereset pótlása, és így a létfenntartás biztosítása amennyiben az igényről a fenti határidőn belül az egészségbiztosító/kifizetőhely nem dönt, és/vagy a kamatfizetési kötelezettségének nem tesz eleget –figyelemmel arra is, hogy azzal a biztosítottnak és/vagy a családjának a létfenntartását veszélyezteti, egyben Alaptörvényben biztosított jogokat is sért, ezért az igénylő panasszal fordulhat az Alapvető Jogok Biztosához (ombudsman).
Elérhetőségei:
WEB: http://www.ajbh.hu/…90E21FABCD75
E-mail: panasz@ajbh.hu
Postai úton/levélcím: 1387 Budapest, Pf. 40.

Alaptörvény XIX.. cikk. (1) bekezdés Anyaság, ( ) betegség esetén minden magyar állampolgár törvényben meghatározott támogatásra jogosult.

Alaptörvény XXIV. cikk. (1) bekezdés Mindenkinek joga van ahhoz, hogy ügyeit a hatóságok részrehajlás nélkül, tisztességes módon és ésszerű határidőn belül intézzék.

Alaptörvény 30. cikk. (1)-(2) bekezdés Az alapvető jogok biztosa alapjogvédelmi tevékenységet lát el, eljárását bárki kezdeményezheti. Az alapvető jogok biztosa az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltatja, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez.

• Ezen túlmenően a Ket. azt is előírja, hogyha a közigazgatási szerv az előírt határidőt nem tartja be -saját költségvetése terhére- köteles a központi költségvetés részére az általános tételű eljárási illeték összegének megfelelő összeget befizetni. (Ket. 33/A § )

A közszféra (önkormányzatok, iskolák, óvodák, kórházak, egyetemek, közfoglalkoztatottak, kormányhivatalok, minisztériumok stb.) dolgozói részére az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait (táppénz, baleseti táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj) a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, (MÁK ISZI) mint központi kifizetőhelynek a kötelessége elbírálni és folyósítani. A legfeljebb 21 napos ügyintézési idő betartása, illetve az Ebtv. 69. § szerinti kamatfizetési, valamint a Ket. 33/A § szerinti befizetési kötelezettség a MÁK ISZI-re is vonatkozik.

A Tbj. 5. § szerinti biztosított -az Ebtv. 50. § és Vhr. 31/A -31/F szakaszokban szabályozott módon- kérheti a pénzbeli ellátás, vagy gyógyszersegély méltányosságból történő megállapítását. (Pl. a csed, gyed igénybevételéhez szükséges 365 nap biztosítási idő helyett csak 321 nappal rendelkezik, de a szüléskor biztosított…, vagy tartósan beteg, de a biztosításában 30 napnál hosszabb megszakítás van, így az új jogviszonyában csak pár nap táppénzre lenne jogosult, de előtte évekig fizetett járulékot stb. )

Ebtv: 1997. évi LXXXIII. törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól

Ket: 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól

Tbj: 1997. évi LXXX. törvény a tb ellátásokról és azok fedezetéről

Vhr: 217/1997 (XII.1.) Kormányrendelet az Ebtv. végrehajtásáról

Kifizetőhely: Főszabály szerint azon munkáltatóknál, ahol 100 főnél több biztosítottat foglalkoztatnak kötelesek legalább 1 fő (minimum OKJ-s, TB végzettségű) TB ügyintézőt foglalkoztatni, aki a dolgozók tb. ügyeit intézi, TB ellátásait (táppénz, csed, gyed, baleseti táppénz, gyermekápolási táppénz) megállapítja és folyósítja, azaz az igény elbírálását –beleértve az előírt (megállapító, elutasító stb.) határozatok meghozatalát is- nem az egészségbiztosító, hanem ezen TB ügyintéző végzi. (1998. évi XXXIX. Törvény 9. §)

MÁK ISZI: A közszférában dolgozók -kormányhivatalok, minisztériumok, központi hivatalok, önkormányzatok, iskolák, óvodák, egyetemek stb. dolgozói, valamint a közfoglalkoztatottak- (bérét és) egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait a Magyar Államkincstár Illetmény- számfejtési Irodái –mint a közszféra központi kifizetőhelyei- állapítják meg, illetve folyósítják.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panaszminták –többek között- itt tölthetőek le:

Felszólítás M I N T A kamatfizetésre táppénz, csecsemőgondozási díj (csed), gyermekgondozási díj (gyed) késedelmes utalása miatt, ha az ügyfél a közszférában dolgozik és az igényt az államkincstár bírálja el. (És alatta, ha az egészségbiztosító bírálja el.)
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Fellebbezés M I N T A üzemi baleset elutasítása miatt:
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Panasz M I N T A azoknak, akiknek a táppénz, csed, gyed iránti igényét a munkáltató nem továbbítja az egészségbiztosítóhoz.
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Fellebbezés M I N T A azoknak, akiknek az ügyében az egészségbiztosító nem hajlandó kötelezni a munkáltatót a táppénzhez szükséges Foglalkoztatói igazolás kiállítására, sőt ezen okmány hiánya miatt a táppénz iránti igényt határozattal el is utasította.
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Panasz M I N T A úti üzemi baleset kivizsgálásának megtagadása esetén
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Panasz M I N T A a GYED hiányos és késedelmes utalása miatt:
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

M I N T A táppénz igény előterjesztésére ha az igénylő a közalkalmazotti jogviszonya mellett megbízási szerződés alapján is biztosított:
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Panasz M I N T A azoknak, akik a Munkaügyi Központ többszöri ígérete ellenére sem kapták meg az őket, a biztosítási esemény bekövetkezésekor, a befizetett járulékokért cserébe megillető álláskeresési járadékot.

http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Sajtóhírek szerint a Magyar Államkincstár számfejtési körébe tartozó munkavállalók 2015-ben és 2016-ban az új KIRA illetmény-számfejtő program bevezetése miatt nem, nem időben, vagy hiányosan kapták meg az illetményüket (munkabérüket), TB ellátásukat. Nekik nyújthat segítséget az itt található panasz minta:

http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az Egyenlő Bánásmód Hatósága marasztalta (300.000 Ft. bírság megfizetésére kötelezte) azt a munkáltatót, aki a terhes munkavállalójának próbaidő alatt, azonnali hatállyal felmondott mivel nem akarta fizetni a táppénzhez kapcsolódó közterheket (Tbj. 19. § (5) bekezdése szerinti táppénz egyharmad hozzájárulást), illetve nem akarta állni a szülési és fizetésnélküli szabadság alatt felhalmozódó szabadság anyagi terheit. Tekintettel arra, hogy a munkavállaló bírósághoz is fordult a bíróság kérelmező munkaviszonyát helyreállította.

A hatósági eljárásban a feleknek lehetőségük van egyezséget is kötni, azaz a munkáltató vállalhatja, hogy bírság helyett inkább kártérítést fizet a munkavállalónak.
Az ezzel kapcsolatos és egyéb hasonló J O G E S E T E K itt, http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?… ,

valamint Egyenlő Bánásmód Hatósága honlapján olvashatóak:

http://egyenlobanasmod.hu/…ebh-141-2015 (bírság+jogviszony helyreállítás)
http://egyenlobanasmod.hu/…/ebh-84-2015 (egyezség)
http://www.egyenlobanasmod.hu/…iew/122_2010 (bírság)
http://www.egyenlobanasmod.hu/…ex/jogesetek (további jogesetek)

malajc # 2016.04.15. 07:08

Kedves Tanácsadók!

Segítséget kérnék. Első gyermekem 2012 decemberében született. Akkor 8 órás munkaviszonyból mentem szülni. Mivel ő tartósan beteg gyermek, így jelenleg is GYES-en vagyok vele, mellette pedig 6 órában dolgozom ugyanannál a cégnél, ahonnan 2012-ben is elmentem szülni. Jelenleg terhes vagyok, 2016 novemberére várom a babát. Az első gyermekemnél magasabb jövedelem alapján számították a TGYÁS-t és a GYED-et, mivel akkor 8 órás munkaviszonyom volt. Most arányosan kevesebb a bérem a 6 órás munkaviszony miatt. Érdeklődnék, hogy érvényes lesz-e rám a kedvezményszabály, hogy mivel GYES-en vagyok, így az előző gyermeknél alapul vett jövedelmem fogja a következő gyermeknél is az alapot képezni? Tehát magyarán a valamikori 8 órás bérem alapján számolják-e majd ki a CSED-et és a GYED-et?
Köszönettel, N.

sortie # 2016.04.14. 08:52

Hörby 2016.04.13. 17:08
Tisztelt Szakértő!
2016 Május 20-án lesz 1 éves a kisfiam. Szeretnék gyed mellett dolgozni. Sajnos 3 és folyamatos műszakban dolgoztam műszakvezetőként, amibe most nem tehetnek vissza. Csak 2 műszakos rendet vállalhatok.
Munkáltatóm jelezte, hogy a régi pozíciót nem tudja biztosítani, és jelenleg nincs olyan hely ahova visszatud venni. Ha megszűnik a munkaviszony, akkor a további gyedet ki folyósítja felém? 2004-től van munkaviszonyom.
Köszönöm a segítséget!

Tisztelt Kérdező!

Aki eddig, ha a munkáltatónál van tb. kifizetőhely, akkor un. passzív jogon a kifizetőhely, ha nincs, úgy az egészségbiztosító.

Hörby # 2016.04.13. 15:08

Tisztelt Szakértő!

2016 Május 20-án lesz 1 éves a kisfiam. Szeretnék gyed mellett dolgozni. Sajnos 3 és folyamatos műszakban dolgoztam műszakvezetőként, amibe most nem tehetnek vissza. Csak 2 műszakos rendet vállalhatok.
Munkáltatóm jelezte, hogy a régi pozíciót nem tudja biztosítani, és jelenleg nincs olyan hely ahova visszatud venni. A felgyülemlett szabadságokat letöltöm, és addigra sem tud munkát biztosítani akkor végkielégítéssel megszűnhet-e a munkaviszonyom? Ha megszűnik a munkaviszony, akkor a további gyedet ki folyósítja felém? 2004-től van munkaviszonyom.

Köszönöm a segítséget!

sortie # 2016.04.13. 12:40

Mariann0715 2016.04.13. 12:45
Üdvözlöm!
Szeretnék egy kis segítséget, mert kicsit bizonytalan vagyok a dolgomban.
Nagyon sokat olvastam, több oldalon is, és mindenhol kicsit másképp írnak a kérdésemet illetően.
Jelenleg kisfiammal Gyes-en vagyok itthon.
2014 júliusában született. Mivel nem volt meg a teljes 365 napom, ezért kapom a Gyes-t 2016. február 20.-tól.
Úgy néz ki újra terhes vagyok, a 9. hétben járok jelenleg. Munkaviszonyom még fent áll, nem szüntette meg a cég ahol kisfiam születése előtt dolgoztam.
Kérdésem az lenne, hogy a második baba születése után mit tudok majd igénybe venni és mi alapján?
(T-gyás? Gyed?)
Másik kérdésem az lenne, hogy amíg a második baba megszületik addig elmehetek e táppénzre?
Vagy kivehetem-e a fent maradó szabadságomat és utána táppénz? milyen lehetőségeim vannak? Mert ugye pénzben nem mindegy, hogy csak a Gyes-t kapom vagy esetleg magasabb összeget.
Azt tudom, hogy aki GYES-en van az ezzel egy időben táppénzt nem kaphat, illetve ha GYES-re és táppénzre is jogosult az ellátások között választhat és vagy az egyiket, vagy a másikat kaphatja.
De hogy van lehetőségem elmenni táppénzre? Ha kiveszem az eddigi fentmaradt szabadságomat, természetesen addig nem kapom a gyes-t és utána táppénz?
Nagyon szépen köszönöm válaszát.
Tisztelettel: V. Mariann

Kedves Mariann!

Szakkérdésben ne fórumokon, hanem az erre kijelölt, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező közigazgatási szervnél tájékozódjon.

CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki –Tbj. 5. § szerinti- biztosított és a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Ezen 365 napba beszámít a CSED-en, GYED-en, GYES-en töltött idő is, ha az idő alatt a munkaviszonya fennállt.

Elmegy az orvoshoz, ha Ő indokoltnak találja a keresőképtelenséget azt orvosi igazolással igazolja, azt leadja a munkáltatójánál.

Ha lejárt a GYES és az azt követő naptól keresőképtelen, akkor 9-es kód esetén ettől a naptól, 8-as kód esetén a betegszabadság lejárta után jogosult táppénzre.

Amennyiben a GYES alatt kerül keresőképtelen állományba akkor a táppénz igénylésekor le kell adni egy kérelmet, hogy élve a jogszabály által biztosított lehetőséggel a GYES és a táppénz közül a táppénzt választja.

További kérdéseivel a lakóhelye, vagy a munkáltató székhelye/telephelye szerinti illetékes kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához fordulhat.

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

A fenti jogszabályok és az ombudsman ezirányú javaslata alapján, valamint a közigazgatás szolgáltató jellegére hivatkozva lehetősége van továbbá arra is, hogy Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának irodavezetőjével, vagy a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjével –előzetes időpont egyeztetést követően- személyesen konzultáljon.

Ezen személyes megbeszélést levélben, telefonon, vagy e-mailben Önnek kell kezdeményeznie a főosztály/iroda vezetőknél, vagy közvetlen feletteseiknél (kormánymegbízott/MÁK megyei igazgató).

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

sortie # 2016.04.13. 12:19

Bogyóka08 2016.04.12. 17:10
Tisztelt Szakértő!
Kisfiam Május 3.-án tölti az 1 évet, a kis tesót Augusztus 2.-ára várom.
Mivel a jelenlegi szabályzat szerint 1 éves kora után Gyed folyósítása mellett vissza mehetnék dolgozni, az lenne a kérdésem, hogy Május 3.-ától igénybe vehetek táppénzt a kicsi születéséig? Ha igen, ehhez milyen papírokat kell benyújtanom a munkáltatónak? Illetve milyen összeg alapján állapítják meg a táppénzt, valamint majd a Csed és Gyed összegét? A jelenleg folyósított Gyed összegéből, vagy a bejelentett fizetés összegéből?
Válaszát előre is köszönöm!
Szandra

Kedves Szandra!

Ön téved, a jelenlegi szabályozás szerint GYED mellett annak 1. napjától (a CSED lejártát követő naptól, azaz a gyermek féléves korától) lehet dolgozni.

Továbbra is főszabály, hogy aki GYED-en van az ezzel egyidőben táppénzt nem kaphat, illetve ha GYED-re és táppénzre is jogosult az ellátások között választhat és vagy az egyiket, vagy a másikat kaphatja.

Más a helyzet akkor, ha a GYED-en lévő biztosított–a fizetésnélküli szabadságát megszakítva-, ismét munkába áll.

Ekkor kaphatja a GYED-et és a fizetését.

Ha ez idő alatt keresőképtelenné válik akkor pedig kaphatja a GYED-et és (a fizetés helyett, keresetpótló juttatásként) a táppénzt.

A táppénzt a munkabéréből, illetve a munkaszerződésében meghatározott bérből számolják, a GYED összege soha nem alapja a táppénznek.

További kérdéseivel a lakóhelye szerinti illetékes kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához fordulhat.

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

A fenti jogszabályok és az ombudsman ezirányú javaslata alapján, valamint a közigazgatás szolgáltató jellegére hivatkozva lehetősége van továbbá arra is, hogy Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának irodavezetőjével, vagy a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjével –előzetes időpont egyeztetést követően- személyesen konzultáljon.

Ezen személyes megbeszélést levélben, telefonon, vagy e-mailben Önnek kell kezdeményeznie a főosztály/iroda vezetőknél, vagy közvetlen feletteseiknél (kormánymegbízott/MÁK megyei igazgató).

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

Mariann0715 # 2016.04.13. 10:45

Üdvözlöm!

Szeretnék egy kis segítséget, mert kicsit bizonytalan vagyok a dolgomban.
Nagyon sokat olvastam, több oldalon is, és mindenhol kicsit másképp írnak a kérdésemet illetően.

Jelenleg kisfiammal Gyes-en vagyok itthon.
2014 júliusában született. Mivel nem volt meg a teljes 365 napom, ezért kapom a Gyes-t 2016. február 20.-tól.
Úgy néz ki újra terhes vagyok, a 9. hétben járok jelenleg. Munkaviszonyom még fent áll, nem szüntette meg a cég ahol kisfiam születése előtt dolgoztam.

Kérdésem az lenne, hogy a második baba születése után mit tudok majd igénybe venni és mi alapján?
(T-gyás? Gyed?)

Másik kérdésem az lenne, hogy amíg a második baba megszületik addig elmehetek e táppénzre?
Vagy kivehetem-e a fent maradó szabadságomat és utána táppénz? milyen lehetőségeim vannak? Mert ugye pénzben nem mindegy, hogy csak a Gyes-t kapom vagy esetleg magasabb összeget.

Azt tudom, hogy aki GYES-en van az ezzel egy időben táppénzt nem kaphat, illetve ha GYES-re és táppénzre is jogosult az ellátások között választhat és vagy az egyiket, vagy a másikat kaphatja.
De hogy van lehetőségem elmenni táppénzre? Ha kiveszem az eddigi fentmaradt szabadságomat, természetesen addig nem kapom a gyes-t és utána táppénz?

Nagyon szépen köszönöm válaszát.

Tisztelettel: V. Mariann

sortie # 2016.04.13. 09:46

Ritus7 2016.04.13. 10:08
Jó napot.
Kérem segítsen nekem pàr kérdésben. Jelenleg gyeden vagyok a kisfiammal június 28àig. Decemberre vàrom a màsodik babàt. Kérdésem az lenne,hogy így júliustól csak a gyest kérhetem decemberig vagy elmehetek újra tàppénzre a szülésig. Kérem segítsen hogy működik ez ilyenkor.
Köszönöm Tóth Rita

Kedves Rita!

Továbbra is főszabály, hogy aki GYED-en van az ezzel egyidőben táppénzt nem kaphat, illetve ha GYED-re és táppénzre is jogosult az ellátások között választhat és vagy az egyiket, vagy a másikat kaphatja.

Ugyanez igaz a GYES-re is, azaz aki GYES-en van az ezzel egyidőben táppénzt nem kaphat, illetve ha GYES-re és táppénzre is jogosult az ellátások között választhat és vagy az egyiket, vagy a másikat kaphatja.

Más a helyzet akkor, ha a GYED-en, vagy GYES-en lévő biztosított–a fizetésnélküli szabadságát megszakítva-, ismét munkába áll.

Ekkor kaphatja a GYED-et és a fizetését, vagy aki GYES-en van a GYES-t és a fizetését..
Ha keresőképtelenné válik akkor pedig kaphatja a GYED-et és (a fizetés helyett, keresetpótló juttatásként) a táppénzt, aki GYES-en van a GYES-t és (a fizetés helyett, keresetpótló juttatásként) a táppénzt.

További kérdéseivel a lakóhelye szerinti illetékes kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához fordulhat.

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

A fenti jogszabályok és az ombudsman ezirányú javaslata alapján, valamint a közigazgatás szolgáltató jellegére hivatkozva lehetősége van továbbá arra is, hogy Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának irodavezetőjével, vagy a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjével –előzetes időpont egyeztetést követően- személyesen konzultáljon.

Ezen személyes megbeszélést levélben, telefonon, vagy e-mailben Önnek kell kezdeményeznie a főosztály/iroda vezetőknél, vagy közvetlen feletteseiknél (kormánymegbízott/MÁK megyei igazgató).

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

Ritus7 # 2016.04.13. 08:08

Jó napot.
Kérem segítsen nekem pàr kérdésben.Jelenleg gyeden vagyok a kisfiammal június 28àig.Decemberre vàrom a màsodik babàt.Kérdésem az lenne,hogy így júliustól csak a gyest kérhetem decemberig vagy elmehetek újra tàppénzre a szülésig.Kérem segítsen hogy működik ez ilyenkor.
Köszönöm Tóth Rita

Bogyóka08 # 2016.04.12. 15:10

Tisztelt Szakértő!

Kisfiam Május 3.-án tölti az 1 évet, a kis tesót Augusztus 2.-ára várom.
Mivel a jelenlegi szabályzat szerint 1 éves kora után Gyed folyósítása mellett vissza mehetnék dolgozni, az lenne a kérdésem, hogy Május 3.-ától igénybe vehetek táppénzt a kicsi születéséig? Ha igen, ehhez milyen papírokat kell benyújtanom a munkáltatónak? Illetve milyen összeg alapján állapítják meg a táppénzt, valamint majd a Csed és Gyed összegét? A jelenleg folyósított Gyed összegéből, vagy a bejelentett fizetés összegéből?

Válaszát előre is köszönöm!
Szandra

Dessy # 2016.04.12. 12:03

Tisztelt Szakértő!
Szeretnék a gyes ellátásom mellett elmenni egy másik munkahelyre dolgozni. Az állásomban határozatlan idejű közalkalmazotti kinevezésem van, de nem ide, hanem egy másik helyre mennék dolgozni.
Van ennek valamilyen akadálya? Akár óraszámbeli megkötés, akár bejelentési kötelezettség az eredeti munkáltatóm felé (ahol a helyettesítésemre határozott időre vettek fel valakit)? A munkáltatóm köteles együttműködni velem, pl. orvosi papírjaim, egü kiskönyvem kiadása, munkaviszony igazolás stb?
Segítségét nagyon köszönöm, a válaszára nagyon számítok.
Tisztelettel: Dessy

sortie # 2016.04.12. 11:38

lomajpure 2016.04.11. 22:51
Tisztelt Szakértő!
Nemrég értesültem, hogy apák munka mellett is igényelhetik a GYED Extrát.
Kislányunk 2014. Május 30-án született, így lassan kettő éves.
Ez ügyben lenne pár kérdésem:

Ha feleségem lemondja a jelenleg is folyósított GYES-t, és megkapjuk erről az igazolást, a munkáltatómnak mennyi ideje van elintézni a GYED Extrát?
Nekem milyen dokumentumokat kell leadjak?
Visszamenőleg, januártól szeretném kérni, ezzel kapcsolatosan extra dokumentum kell-e?
Ha ezidáig kapta a feleségem a GYES-t, attól függetlenül nekem jár-e a GYED januártól?

Ha betölti a kislányunk a 2. évét, a GYES-t újból kell igényelni?

Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel,
Frei Attila

Kedves Attila!

A GYED igényléséhez nem feltétlenül kell megvárni, hogy a GYES megszüntetéséről határozatot hozzanak.

Nyújtsa be a GYED igényt 2016.01.01-re visszamenőleg.

(Ehhez a munkáltatónak Foglalkoztatói igazolás nyomtatványt kell kiállítani, amelyet innen tudnak letölteni és amelyen a kezdő napot fel kell tüntetniük.)

http://www.oep.hu/…s_ugyintezes

Csatolják hozzá az anya lemondó nyilatkozatát és az Ön nyilatkozatát, melyben hozzájárul ahhoz, hogy a 2016.01.01-től 2016.04.30-ig kifizetett GYES-t a GYED ellátásából levonják.

Ma már a GYES-t és a GYED-et ugyanaz a főosztály (Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztály) folyósítja.

A GYED igénye beérkezését követően az anya nyilatkozatát átadják a cst. osztálynak. Ők az ellátást megszüntetik.

Igen, minden új ellátást újból igényelni kell, automatikusan nem folyósítanak ellátást.

A választást a hatályos 217/1997 (XII.1.) Korm rendelet így szabályozza:

Vhr. 25/B. § (1) Az Ebtv. 39. §-a szerinti választás esetén a választott ellátás iránti kérelmet az Ebtv. 62. § (1) bekezdése szerint illetékes szervhez, gyermekgondozási támogatás választása esetén a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 35. §-a szerint illetékes szervhez kell benyújtani a folyósítás alatt álló ellátás megszüntetésére vonatkozó kérelemmel együtt.

(2) A korábban folyósított ellátás megszüntetésének napjáról a folyósító szerv értesíti a választott újabb ellátás megállapítására jogosult szervet. A folyósító szerv a korábban folyósított ellátás megszüntetéséről szóló határozatát megküldi a választott ellátást folyósító szervnek. A határozatnak tartalmaznia kell azt az összeget, amellyel a választott újabb ellátás visszamenőlegesen járó összegét csökkenteni kell.

(3) A választott ellátást az értesítésben szereplő napot követő naptól kell folyósítani.

(4) A választott újabb ellátás tekintetében visszamenőleges az az összeg, ami a biztosított, illetve a szülő által választott időponttól a korábban folyósított ellátás megszüntetésének napjáig jár az ellátásra jogosultnak.

(6) A gyermekgondozási támogatást folyósító szerv és az egészségbiztosító külön megállapodás keretén belül elszámol a választás eredményeképpen túlfolyósított és levont összeggel.

További kérdéseivel forduljon a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjéhez.

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

A fenti jogszabályok és az ombudsman ezirányú javaslata alapján, valamint a közigazgatás szolgáltató jellegére hivatkozva lehetősége van továbbá arra is, hogy Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának irodavezetőjével, vagy a Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztályának főosztályvezetőjével –előzetes időpont egyeztetést követően- személyesen konzultáljon.

Ezen személyes megbeszélést levélben, telefonon, vagy e-mailben Önnek kell kezdeményeznie a főosztály/iroda vezetőknél, vagy közvetlen feletteseiknél (kormánymegbízott/MÁK megyei igazgató).

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

sortie # 2016.04.12. 11:10

angyalreni 2016.04.12. 08:58

Tisztelt szakértő!
Olyan kérdéssel fordulok Önhöz,hogy most Gyeden vagyok, egy Frachise cégnél dolgoztam,több kisebb nagyobb üzlet.Ahol én dolgoztam az a hely megszűnik júniustól.A kérdésem az lenne,hogy mi lesz velem,jár tovább a gyedem,meg ha lejár a gyed egy másik üzletükbe vissza kell e venniük vagy nem? Köszönettel Renáta

Kedves Renáta!

A GYED ellátást akkor is kaphatja -legfeljebb a gyermek kétéves koráig- ha a munkaviszonya időközben megszűnik.

sortie # 2016.04.12. 11:07

marianna82 2016.04.11. 16:33
Tisztelt szakértő.
Nekem az lenne a kérdésem hogy a szülést megelőző két évben az a 365 napnak folyamatosnak kell lennie vagy megszakítással is kaphatom majd a gyed-t?
Köszönöm válaszát:Marianna

Kedves Mariann!

Nem, a biztosítási időnek nem kell folyamatosnak lenni a 365 napot akár 50 munkáltatónál is összeszedheti, két jogviszony között akár több nap, hét, hónap is eltelhet.

angyalreni # 2016.04.12. 06:58

Tisztelt szakértő!
Olyan kérdéssel fordulok Önhöz,hogy most Gyeden vagyok, egy Frachise cégnél dolgoztam,több kisebb nagyobb üzlet.Ahol én dolgoztam az a hely megszűnik júniustól.A kérdésem az lenne,hogy mi lesz velem,jár tovább a gyedem,meg ha lejár a gyed egy másik üzletükbe vissza kell e venniük vagy nem? Köszönettel Renáta


Reni@@@

lomajpure # 2016.04.11. 20:51

Tisztelt Szakértő!
Nemrég értesültem, hogy apák munka mellett is igényelhetik a GYED Extrát.
Kislányunk 2014. Május 30-án született, így lassan kettő éves.
Ez ügyben lenne pár kérdésem:
Ha feleségem lemondja a jelenleg is folyósított GYES-t, és megkapjuk erről az igazolást, a munkáltatómnak mennyi ideje van elintézni a GYED Extrát? Nekem milyen dokumentumokat kell leadjak? Visszamenőleg, januártól szeretném kérni, ezzel kapxsolatosan extra dokumentum kell-e? Ha ezidáig kapta a feleségem a GYES-t, attól függetlenül nrkem jár-e a GYED januártól?
Ha betölti a kislányunk a 2. évét, a GYES-t újból kell igényelni?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel,
Frei Attila