„ilca 2010.06.07. 17:12
Tisztelt Szakértö!
Segitségét szeretném kérni a következö kérdésekben.
2002.jan.20-tol 2010.ápr.08-ig volt munkaviszonyom.(felmondtak)
2010.ápr. 09-én táppénzre mentem 2010. máj. 11-ig irt ki az orvos (ugy tudom 30 napra jár a pénz, tehát ápr.09-máj.08-ig), de a volt munkáltato ápr.09-máj.07-ig számolta el a táppénzt pedig ez csak 29 nap!!!!!A TB kiskönyvembe is ápr.09-máj.07 irt be, de zárojelben 30 napot irt a 29 helyett!!!!!Ilyen esetben mi a teendö?
Táppénz számitását szeretném kérni.
2009 évi netto jövedelmem: 921.538.- (táppénzen nem voltam 6 éve)
50 vagy 60% jár a fent emlitett idöre?
És hogy kell kiszámolni a fent emlitett idöre járo összeget?
Nagyon köszönöm szépen a segitséget!
ilca 2010.06.07. 17:12 ”
Válasz:
- Ahogyan az előző hozzászóló is jelezte a táppénzt nem a nettó, hanem a bruttó jövedelemből számítják.
- A megadott adatokkal a táppénzt a 2009.01.01-től 2009.12.31-ig elért jövedelemből kell kiszámolni. Amennyiben csak rendszeres jövedelem volt, úgy ezen összeget 365 nappal kell elosztani, így kapjuk meg az 1 napi 100%-os tp-t. A táppénz mértéke -tekintettel a több éves folyamatos jogviszonyra -60%, azaz az előbbi összegnek vesszük a 60%-át. Ez lesz a bruttó táppénz. Ahány (naptári) napra van orvosi igazolás annyival kell beszorozni, így kapjuk meg a bruttó táppénz összegét, ami adóköteles ellátás, azaz abból adóelőleg vonható.
- Amennyiben a TB ügyintéző "elnézte" a dátumokat célszerű arra a figyelmét felhívni és kérni a kijavítást.
Ha nem teszi meg a REP PEEO Osztályvezetőjénél kell írásban panaszt és a kijavítási kérelmet előterjeszteni.
4. A 30 napon túli időre a kifizetőhely (hiányában az illetékes REP PEEO) köteles a táppénz igényt alakszerű közigazgatási határozattal elutasítani. Amennyiben ez sem történt meg, úgy azt is célszerű a REP felé jelezni.
5. A kifizetőhely a dolgozó (beleértve a volt dolgozókat is) kérésére köteles a táppénz (passzív táppénz) kiszámításának módjáról az ügyfelet (akár írásban is) tájékoztatni.
Bővebben erről:
Végül néhány hasznos információ (egy régebbi hozzászólásomból), hátha tudod használni most, vagy egy későbbi ügyedben:
Kevesen tudják, hogy a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 5.§. kötelezően előírja a REP-nek
(REP = Regionális Egészségbiztosítási Pénztár; a REP az OEP, azaz az Országos Egészségbiztosítási Pénztár területi szerve) az ügyfelek tájékoztatását.
Ezen jogszabályi hely szerint: "Az egészségbiztosító TÁJÉKOZTATJA a biztosítottat JOGAIRÓL és kötelezettségeiről, SEGÍTSÉGET NYÚJT IGÉNYE ÉRVÉNYESÍTÉSÉHEZ.
Mindezek figyelembevételével javasolom, hogy élj a jogszabály adta lehetőséggel és keresd fel a lakóhelyed szerinti Regionális Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Osztályát, vigyél magaddal minden okmányt (TB igazolvány, kinevezés, munkaszerződés, megbízási szerződés, szigorú számadású jövedelemigazolások, munkanélküli, álláskeresési járadékról szóló, illetve GYES határozatok stb.), kérd meg az osztályvezetőt, - ha kell előzetes időpont egyeztetés után- szánjon rád negyed órát és érthetően magyarázza el a lehetőségeidet.
(Többek között azért az osztályvezetőt és nem egy ügyintézőt javasolok, mert ő a témában, helyben az a legmagasabb döntésképes vezető, aki érdemi felelős választ tud adni a kérdéseidre, míg egy ügyintéző szóbeli tájékoztatását később, az igényelbírálás során felülbírálhatja, megváltoztathatja a revizora, illetve az osztályvezetője, továbbá egy túlterhelt ügyintéző lehet, hogy a részletes, teljeskörű, mindenre kiterjedő válasz helyett –ahogy a kérdezők szokták jelezni- rövid úton megpróbál lerázni, illetve sajnos esetenként előfordul, hogy egy kezdő, vagy kevésbé felkészült ügyintéző szóban téves tájékoztatást ad.. Ha tehát biztos és megmásíthatatlan választ szeretnél bizalommal fordulj a szakosztály vezetőjéhez.)
A fórum jó dolog, de írásban sajnos sokszor nem lehet kitérni részletesen mindenre. Aztán a válaszadást sokszor az is megnehezíti, hogy a kérdező a jogosultságot érintő lényeges adatokat sem adja meg, amelyek azonban döntőek lehetnek a válaszadás, illetve a jogosultság szempontjából.
Ezért, illetve a félreértések elkerülése érdekében is azt szoktam javasolni mindenkinek, hogy az itt, vagy más fórumon kapott tájékoztatáson túl –amennyiben teheti- forduljon bizalommal a REP Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Osztályának osztályvezetőjéhez, aki a témában, helyben a legfelkészültebb szakember és aki ha szépen megkérik – szükség esetén előzetes időpont egyeztetés után- készséggel segít, dolgokra visszakérdez….
(Az osztályvezető –távolléte estén a helyettese- felkereshető a hivatalában személyesen, illetve elérhető telefonon, vagy e-mail útján.)
Szintén kevesen tudják, hogy kérésre a REP, azaz a Regionális Egészségbiztosítási Pénztár részletes tájékoztatást ad arról, hogy hogyan számolták ki az igénylő biztosított táppénz, Terhességi Gyermekágyi Segély (THGY, TGYS, vagy mások a GYÁS rövidítést használják) és a Gyermekgondozási Díj (GYED) ellátásait.
Kivonat az ombudsmannak az ezzel kapcsolatos OBH 3135/2008 számú jelentéséből:
Az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosa -az alaposabb tájékoztatás, valamint a táppénz kiszámításának átláthatósága érdekében, tekintettel arra, hogy a tisztességes eljáráshoz való jog érvényesülésében alapvető fontosságú garanciális követelmény az alapos tájékoztatás - az OBH 3135/2008 szám alatt javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak. Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.
Az egészségügyi miniszter válaszában kifejtette, hogy a Regionális Egészségbiztosítási Pénztár (REP), külön kérésre tájékoztatást ad a táppénz kiszámításának módjáról is. Ez 2009.08.15-től jogi normaként is megjelent, hatályba lépett.
(Lásd a Magyar Közlöny 2009/115 számát, valamint a 217/1997 (XII.1) Kormányrendelet 39.§. új, (3) bekezdését.)
Javasolom tehát, hogy mindenki éljen a két lehetőséggel, kérje az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) területi szervének, azaz a REP, ezen belül a Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Osztály Osztályvezetőjének a segítségét az igény érvényesítésében, illetve a REP Igazgatójától kérjen írásos tájékoztatót arról, hogy hogyan (milyen módszerrel, mely rendszeres, illetve nem rendszeres jövedelmek, valamint mely jogviszonyok figyelembevételével és milyen mértékkel) számolták ki az egészségbiztosítási pénzellátásait.
Nagyon röviden és hangsúlyozva, hogy a teljesség igénye nélkül én ennyit tudtam segíteni. Remélem rajtam kívül más hozzászóló is tud érdemi tanácsot adni.
Üdv. :)