Rokkantsági nyugdíj kontra rehabilitációs járadék


vassné # 2011.01.23. 16:59

Kedves gattaga!

Köszönöm a választ! (01.05) Háááát! Egyelőre csak olvasgatok és gyüjtöm a papírokat és a bátorságot az ügyem elindításához.

bolondmelós # 2011.01.24. 20:58

40 % össz egészségkárosodással mit lehet kezdeni?
(első fok, átmeneti és szoc járadék tiszta)

gattaga # 2011.01.25. 04:06

bolondmelós

Mennyire "beteg" az illető,illetve mennyire érzi magát betegnek.Pénz tartalék nagysága,mert elhúzódó a fellebezésre kerülő ügy és a levegőből nem lehet kenyeret venni.Megváltozott munkaképességűnek számít a 40%-al,így megváltozott munkaképességűként tartja nyilván az ÁFSZ.Amennyiben el tud helyezkedni és affinitása is van hozzá,jó eséllyel egy(vagy minnél rövidebb idő alatt)éven belül állapotrosszabodás címén új eljárás kezdeményezése.Teljesen új INTÉZMÉNYI (kórházi,rehabilitációs intézményi)ZÁRÓJELENTÉS-ekkel alátámasztva.(szakorvosi szinte semmit nem ér mostanában)Amennyiben úgy gondolja,hogy "csak" beleesett a "kiszórásos leépítésbe" fellebezés másod fokra.A "lehetőségek tárháza" nyitott,amennyiben kész harcolni az igazáért.Visszaolvasva a hsz-eket nem sikerül mindenkinek,de van a betegre nézve pozitív példa is.


By
gattaga

vbartamonika@citromail.hu # 2011.01.25. 09:54

Kedves bolodmelós!

Ha másodfokon is 40% ot kapsz és jogosult vagy a 2008 rendelet alapján a szociális járadékra .

És amennyiben arról döntesz, hogy munkaügyi bíróságra küldöd az ügyet akkor is igénybe veheted a járadékot .
És ha később meg ítélik a bíróságon a rokkant nyugdíjat jóváírják a különbséget.

EZ AZ INFORMÁCIÓ EGYENESEN A NYUGDÍJINTÉZETNÉL KAPTAM ÉN IS .

kobeka # 2011.01.25. 10:31

bolondmelós

nem számítható megváltozott munkaképességű személynek az, akinek a megváltozott munkaképessége nem éri el az 50 %-ot, illetve egészségkárosodása a 40%-ot.
A megváltozott munkaképességű munkavállaló munkaszerződés szerint munkaideje mindkét fenti szabályozás szerint a napi 4 órát el kell, hogy érje!

Tehát, ha tudsz dolgozni, akkor bármelyik munkaadónak, amelyik nem akar rehabilitációs hozzájárulást fizetni annak lobogtathatod a kapott határozatot. Mivel ezt 2011. július 1-től veszik így figyelembe, utána a százalékot aki nem éri el az hoppon marad.

Ha nem bírsz dolgozni, akkor bajban vagy.

wiwienn # 2011.01.25. 18:31

egy kicsi mosolyt szeretnék a gondban tőletek!:-)
ezért továbbitom:-)Egy férfi bemegy egy bárba, ahol a kiszolgáló egy robot.

A robot megkérdezi tőle:

  • Mit kér, Uram
  • Egy Martinit.
  • És mennyi az IQ-ja, Uram?
  • 168.

Ezután a robot elbeszélget vele a fizikáról, az orvostudományról és az űrhajózásról.

A férfit nem hagyja nyugodni a kíváncsiság, ezért később visszamegy a bárba. Újra Martinit kér, és amikor a robot az IQ-ját kérdezi, azt válaszolja, hogy 90.

Ezután jól elbeszélgetnek a fociról és az időjárásról.

A férfit még mindig nem hagyja nyugodni valami, ezért harmadszor is visszamegy:

  • Mit kér, Uram?
  • Egy Martinit.
  • És mennyi az IQ-ja, Uram?
  • 15.

A robot közelebb hajol:

  • 2014-ben is a Fidesz-re szavazunk, ugye......!?

……………………………..

gyorgye # 2011.01.26. 11:23

Szerintem jó az a munka szimulátor gép megnéztem.Aki felbírja emelni a biliárd golyót,az már egésszéges,és mehet dolgozni.Csak azt nem tudom hogy hány miliárdba kerülhet,és kinek a pénzéből veszik meg?Pihent eszű lehetett aki kitalálta,de hogy nem arra való amire hsználni akarják,az biztos.Esetleg gyerek játéknak az ovodába.

kobeka # 2011.01.26. 11:51

Gabus73

A problémát jól látod, de így általánosítva jogos is meg nem is a félelmed. Mivel nem tudható a leveledből, hogy mikortól, hány %-od volt eddig,?

Általánosságban:

mehetsz Hévízre, műtétre, azaz orvosi ellátást igénybe veheted az ORSZI új nevén NRSZH megállapításától független,

a rokkant nyugdíjat addig nem fizettetik vissza, amíg nincs róla határozat. 90napon belüli túlfizetést kérhetik csak vissza, attól akinek felróható a túl fizetés, (gondolom a nyugdíjbiztosító számolt nálad is). Nálam 4 hónapig nem küldtek ki a határozatot (22nap az ügyintézési határidő)amelyben megvonták a rokkant nyugdíjat, az addig folyósított összeg az enyém. Addig használd fel a pénzt nyugodtan.

ha rehab. járadékot kapsz majd akkor több jár...

kobeka # 2011.01.26. 11:53

Készülnek a reform tervek:

http://nol.hu/…yogyszerarak

kobeka # 2011.01.26. 19:49

Kedves Gabus73,

örülök, hogy részletezted. Ha Gattaga hozzászólásait végig olvasod hasonló kérdésekre válaszol sokszor, és a jogi részét is érthetően magyarázza. Ha meglesz a határozatod a %-ról, és rehabilitálhatóságról akkor többünk okulására megírhatnád.

A következőt gondolom (magán vélemény). A felülvizsgáló orvos elköveti azt, hogy megnézi a váróban hogyan ülsz, bottal jársz-e, tudsz-e vetkőzni vagy öltözni egyedül, hajolni, kezed felemelni, szétszórja az iratokat összetudod-e szedni őket stb.

Aki az új rendszer szerint 50-79% között kapott és nem rehabilitálható -mint esetedben-, az rokkant nyugdíjas. A egészségügyi szolgáltatás (tb.) hozzájárulást nem fizetsz, orvosi ellátásra vagy jogosult, magyar állampolgárként alanyi jogon. A soron következő felülvizsgálatot NRSZH hivatalból rendeli el, esetenként több hónapos csuszással.

Aki 50-79% között kap , de rehabilitálható az rehabilitációs járadékot kap. Tehát nem vagy rokkant nyugdíjas. De a ( tb.)egészségügyi szolgáltatás hozzájárulást továbbra sem fizeted, és orvosi ellátásra vagy jogosult, magyar állampolgárként alanyi jogon.

Annak aki kipottyan az egészségügyi szolgáltatás igénybevételére való jogosultságról (orvosi ellátás) az 45 nap türelmi időt kap. Esetedben messze vagy ettől, de a TAJ kártya felmutatásnál akkor is figyelmeztetnek az orvosok.

Egyébként a munkaadók csak abban érdekeltek, hogy ne keljen befizetni a rehabilitációs hozzájárulást, de sok-sok támogatást szakítsanak a rokkantak (megváltozott munkaképességűek) után. Átképzések, támogatások le vannak állítva, új képzés nem indul a munkaügyi központoknál.

További szép estét.

perszepolisz # 2011.01.27. 07:14

Szisztok

A napokban kapta meg egy ismerősöm az ORSZI határozatát. 41 %-os egészsgékárosodást állapítottak meg. Valamint azt írták: munkavégézésre rehabilitáció nélkül nem alkalmas, de komplex rehabilitációja nem javasolt. Ez mit jelent? Lehet még 8 órás munkaviszonya a jelenlegi határozat szerint? Egyeltalán a munkaviszony létesítésekor mit számit az a határozat?
Jelenleg munkanélküli ellátást kap, rendzseres szociális járadékra azonban nem jogosult, meg a legutóbbi munkáltatója nem jelentette be, így az egészségkárosodása, nem munkaviszony alatt keltekezett. Mondjuk ez megint más kérdés, mert nem tudom ezt honnan vették.

kini # 2011.01.27. 08:48

Hallássérült vagyok,hol tudok ORSZI határozatot beszerezni?

végrehajtó1 # 2011.01.27. 08:52

Háziorvosi 4 lapos beutalot állíttasd ki majd csatold a orvosi papirokat és ad be.

kini # 2011.01.27. 10:17

És ha meg van minden papirom,hova adjam be?

tanárúr # 2011.01.27. 11:57

Mi lesz a rokkantnyugdíjasokkal?

* Index

2011. január 27., csütörtök 11:18

A strukturális reformok szükségessége kapcsán, így most is, rendszeresen napirendre kerül a rokkantnyugdíjasok kérdése. Ennek fő oka, hogy a hasonló fejlettségű országokkal összehasonlítva Magyarországon jóval magasabb a rokkantnyugdíjasok száma. A Policy Agenda azt vizsgálta meg, hogy mit tehet ezen a téren a kormány, és mekkora a politikai mozgástér valójában.

Nem látni olyan mozgásteret, amely érdemi költségvetési kiadáscsökkenést hozhatna a rokkantnyugdíjak területén, írja elemzésében a Policy Agenda. Szerintük a februárban bejelentendő kiadáscsökkentésnek szinte kötelező elemként a rokkantság területét is érintenie kell, ám ez a lépés csak arra szolgálhat, hogy hitelesítse a reformprogramot, a költségvetés egyensúlyára nincs hatással.
Sok, de egyre kevesebb

Rokkantnyugdíjas alatt köznyelvi értelemben azokat az embereket értjük, akik a nyugdíjkorhatár elérése előtt egészségkárosodás miatt inaktívvá, azaz részben vagy egészben munkaképtelenné válnak.
Policy Agenda

A Policy Agenda Krausz Péter, (Kiss Péter korábbi kancelláriaminiszter volt sajtófőnökének) vezetésével működő elemző cég, a döntéshozatali rendszerekkel kapcsolatban készítenek felméréseket.

Számukra az állam négy különböző jogcímen adhat támogatást. A különbséget a számukra biztosított ellátások között az egészségkárosodás mértékében, azaz a munkaképességre alkalmasság alapján tesznek. A legújabb adatok szerint Magyarországon a nyugdíj korhatár betöltése előtti rokkantsági ellátást összesen 565 ezer ember kap.

2008 elején még 658 ezren, és 2009. januárjában is 640 ezer ember kapott ilyen módon ellátást, míg ma 100 ezerrel kevesebben, 565 ezren vannak azok, akik rokkantsági nyugdíjat, rehabilitációs járadékot, egészségkárosodott személyek szociális járadékát, vagy rokkantsági járadékot kapnak.
400 milliárd évente

A teljes kasszát nézve látható, hogy jelentős összeget költ el a költségvetés azokra, akik az egészségkárosodásuk miatt nem tudnak dolgozni. Amennyiben nem nézzük azokat, akik rokkantnyugdíjat kapnak, de már elérték a nyugdíjkorhatárt, akkor azt látjuk, hogy a költségvetés 400 milliárd forintot tervezett ilyen jogcímen erre az évre.

Az összeg jelentős, de az egyén szintjén ezek az ellátások nagyon alacsonyak, főleg az egészségkárosodottak szociális járadéka esetében, vagy a rokkantsági járadék esetében, a megélhetésre sem elegendőek.
Szigorodott a rendszer

2008-tól kezdve megváltozott az addigi rendszer szemlélete. Korábban ugyanis az egészségkárosodás mértékét vizsgálták, és ez alapján döntött az állam arról, hogy ad-e ellátást. Ezt a szemléletet cserélték fel arra, hogy a rokkantsági nyugdíj kérelem beadásakor azt vizsgálták mennyi munkaképessége maradt meg a kérelmezőnek. Azaz, képes lehet-e a munkaerőpiacra való visszatérésre.

Ezért jelentősen szigorodott az orvosi vizsgálati rendszer, amely próbálta a korrupciót is kiküszöbölni, mivel szakértők szerint nem kevesen kapnak rokkant nyugdíjellátást, olyanok, akik valójában nem lennének jogosultak. A vizsgálat eredménye alapján két csoportra bontották a kérelmezőket, egy részüknél olyan fokúnak tűnt az egészségi állapot változása, amely lehetetlenné tette számukra, hogy dolgozzanak, a másik csoportba azok kerültek, akiknek az állam próbált segíteni az elhelyezkedésben, mivel részben munkaképesnek tartották őket.

A második csoport, mintegy ösztönzésként már nem is rokkantsági nyugdíjat, hanem rehabilitációs járadékot kapott. Ez a járadék már csak meghatározott ideig jár (maximum három év) és része egy program is, amelynek célja, hogy segítsen visszakerülni az egyénnek a munkaerőpiacra, például egy új szakma elsajátításával.

Az is lényeges változás volt, hogy nem csak azokat vizsgálták meg az új szempontok szerint, akik frissen kérvényezték a rokkantellátást, hanem fokozatosan az összes korábban a rendszerbe került ember munkaképességét is felülvizsgálták. Jelentős változás volt továbbá, hogy újra szabályozták a rokkantnyugdíj melletti munka végzésének kérdését.

A társadalom igazságérzetét olykor jogosan bántotta, hogy voltak olyanok, akik a biztosnak számító rokkantnyugdíj mellett ugyanúgy dolgoztak, akár idénymunkában, akár folyamatosan, mint a többi munkavállaló. A rokkantsági rendszer reformja során ezt is módosították, és jövedelemhatárhoz kötötték a munkavégzést, valamint jelentős szankciókat helyeztek kilátásba a szabályok megsértésének esetére.
A reform már megtörtént

Ezen intézkedéseknek tudható be, hogy egyre kevesebben kerülnek be a rokkantsági rendszerbe, vagyis egyre kevesebben választják ezt a lehetőséget a munkanélküliségből való menekülésre. Az új belépők száma 2004-ben még 76 ezer fő volt, ez 2009 végére 49 ezerre csökkent. (2010-ben az első háromnegyedév adatai alapján némi növekedés tapasztalható.) Ehhez társul, hogy a már ellátásban részesülők közül is sokan kiestek a rendszerből, illetve a nyugdíjkorhatár elérésével lényegében végleg inaktívvá váltak a munkaerőpiacon.

Mivel 2008-ban bevezették az új rendszert, ezért egy újabb drasztikus beavatkozás ezen a területen nehezen képzelhető el.
Költségvetési hatása nem lesz?

Politikai kommunikációban jól hangzik, ha a kormány szigorúbb ellenőrzést rendel el a már rokkantellátást igénybe vevők körében. Ez jelentheti egy újabb felülvizsgálatát azoknak, akik számára az orvosi bizottságok megállapították az ellátást, de a nyugdíj melletti munkavégzés ellenőrzése is szigorúbbá válhat. Ennek pénzügyi hatása nehezen számszerűsíthető, ráadásul a végrehajtás során keletkezhet olyan helyzet, amely a közvélemény előtt negatív megvilágításba helyezi az egész intézkedéssorozatot. Ugyanakkor a kormány iránti nemzetközi befektetői bizalom erősítését szolgálhatja egy ilyen lépés.

A másik lehetőség az induló rokkant nyugdíjak mérséklése. Azaz, akik mostantól kapnak rokkantsági ellátást, azok számára már alacsonyabb összegű nyugdíj kerül megállapításra. Most 70 ezer forintot kap havonta átlagosan az, aki rokkantnyugdíjas, vagy rehabilitációs járadékos. Ha átlagosan mondjuk 10 százalékos havi nyugdíj csökkentéssel számolunk az új belépők számára, akkor kiderül, hogy ez csak kb. 3 milliárd forint éves megtakarítást jelentene a bevezetés évében, ami költségvetési szempontból elhanyagolható, a politikai kára viszont jelentős. Azaz, ez a lépés igazából csak prezentációs jelleggel bírna, amely szintén a kiadáscsökkentési szándékot bizonyíthatná a nemzetközi piacok felé.

A harmadik lehetőség a már megállapított nyugdíjak csökkentése. Ez biztosan komoly felháborodást váltana ki a közvéleményben, és olyan lépés lenne, amely kapcsán azonnal szociális érzéketlenséggel lehetne megvádolni a kormányt. Ezt pedig minden alkalommal kerülte a Fidesz, és ezért nem is várható, hogy egy ilyen érzékeny kérdés kapcsán akarna frontot nyitni a társadalom széles rétegével.

kobeka # 2011.01.27. 18:43

Adó alá kerülhet a nyugdíj
http://www.vg.hu/…ugdij-339290

Orbán fölöslegesen "vágna oda" a rokkantnyugdíj-rendszernek
http://www.vg.hu/…ernek-339343#…

Magánvélemény: ezek tudatosan kiszivárogtatott információk a mindenkori hatalom részéről,

  • ha felháborodást vált ki, akkor letagadják a megvalósítás szándékát,
  • ha meg nincs felháborodás, akkor meg megcsinálják a törvényt.
gattaga # 2011.01.28. 03:41

kini

Az orvosi papírokat egyenlőre sehova!
Egyébként a nyugdíjfolyósító intézetnél kell elkezdeni a rokkantnyugdíj ügyet.Tájékozódjál ott és elmondják,hogy mi kell,és miket kell bemutatnod az ügy elindításához.

Ezen az oldalon szinte minen megtalálható:

http://www.onyf.hu/

Az ügyintézési tályékoztató menü alatt elérhetők a lehetőségek.
Amennyiben nem vagy teljesen "kasu" :-),hanem pl. "csak" egy oldali károsodás van,még a 60%-os érték is szinte nullának számít!( saját példám)

MÁS:
Ha már tályékoztatni akarunk valakit akkor tegyük meg és ne félmondatokban,meg abszolut hülyeséget írogassunk össze-vissza!!!!
Akinek nem inge ne vegye magára,de akinek igen az öltözködjön már fel végre!!!Elnézést ha kissé nyersen fogalmazok.


By
gattaga

gattaga # 2011.01.28. 03:44

Gabus73

Itt mindent megtalálsz:

http://www.onyf.hu/index.php?…

Mielőtt megkövezne valaki az előző hozzászólásomban direkt vétettem a nyelv helyességének írásakor :-)


By
gattaga

gattaga # 2011.01.28. 03:56

Rokkant,rehab témában:

Megyei lapban jelent meg:
Civil szervezeteknek kell segítséget nyujtania a munkáltatóknak,mert azok egyszerűen nem tudják "beszerezni" a megváltozott munkaképességűeket,és a sarcot meg kell fizetniük(rehab hozzájárúlás),és ezért fel vannak háborodva!!!!

Mi a t...ökömnek van az ÁFSZ???Felvenni a rehabosok után,meg a munkanélküliek után a fejpénzt.
Hogy nem szakad rájuk az ég!A civil "segítőkkel", piócákkal egyetemben!!

Persze ez csak saját vélemény.


By
gattaga

tanárúr # 2011.01.28. 07:38

Érdemes elolvasni!!!

http://www.mfor.hu/…akarnak.html

dtida # 2011.01.28. 07:45

Orbán a Dow Jones-nak adott interjúját (sem) kell túl komolyan venni, az elsősorban a pénzpiacoknak volt üzenet-értékű.

A rokkantak száma túlképp 400 ezer alatt van, a többiek korhatár fölöttiek, akik lényegében öregségi nyugdíjasok: nincs már orvosi felülvizsgálatuk.

A "vágás" valószínűleg átcsoportosítást fog jelenti, "trükközést", érdemi módosítások, szigorítások nemigen lehetnek, tekintve, hogy ez megtörtént néhány éve.

igazság? # 2011.01.28. 11:00

Felháborító, hogy mást nem lehet hallani, olvasni hogy a rokkantnyugdíjasokat hogyan lehetne még jobban megalázni!
Miért beszélnek azokról akik korhatár feletti rokkantnyugdíjasok??? Velük mi a gond???Visszakellene talán őket minősíteni óvodásoknak??
Most egy kiollózott szöveg:
A 2008-as reformnak tudható be, hogy egyre kevesebben kerülnek be a rokkantsági rendszerbe, vagyis egyre kevesebben választják ezt a lehetőséget a munkanélküliségből való menekülésre.
Van itt olyan ember az országban aki készakarva lett beteg? Aki igen, az pénzért vette, azt ne rajtunk beteg embereken kérjék számon, hanem azon aki azt a pénzt elfogadta!!
Ha semmi, de a statisztikák jók lesznek az elkövetkezendő időkben! Ehhez csak gratulálni lehet!Lehet cinikus amit írtam, de attól még igaz!

jácintka # 2011.01.28. 13:46

Orbán lecsap a vesztesekre
Orbán lecsap a vesztesekre - illusztrációA kormány egyik „szerkezeti reformja” csökkentené az „álrokkantnyugdíjasok” számát, folytatva és kiteljesítve a Gyurcsány-csomagban meghirdetett költséglefaragó felülvizsgálatokat. Jelentős részben 50 év felettiekről, illetve a rendszerváltás veszteseiről van szó. A „reform” csak látszólag közgazdászi-technokrata indíttatású, érték- és szavazóbázis-választásról van szó
379 326 fő korhatár alatti rokkantnyugdíjas volt 2010-ben – derül ki az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) statisztikáiból.

Ismert már, hogy a februárban bejelentendő megszorítások (szerkezeti reformok, strukturális reformok, Magyarország újjáépítését szolgáló intézkedések) egyike lesz a rokkantnyugdíjazás rendszerének „felülvizsgálata”. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter decemberben arról beszélt, hogy „összesen 420 ezer fő van nálunk rokkantnyugdíjasként nyilvántartva, ám ha mi is az OECD-átlaghoz közelítenénk, számuk 210 ezerre apadna

A hatályos költségvetési törvény jelentős, 279 milliárd forint korhatár alattiaknak járó rokkantsági nyugdíjat irányoz elő – a jogosultak számának visszaszorítása tehát valóban komoly megtakarítást eredményezhet (legalábbis a Nyugdíjbiztosítási Alapon belül).

Nem is kérdéses, hogy munkaképes emberek tömegesen vannak rokkantnyugdíjasként nyilvántartva. A statisztikai adatok is igazolják, hogy a piacgazdasági átalakulást kísérő transzformációs válság hatására a munkaerőpiacról kiszorultak egy része rokkantnyugdíjba menekült – olvasható az Időskori sokszínűség a munkaerőpiacon című GKI-tanulmányban (kutatásvezető: Adler Judit). Az évenkénti új rokkantnyugdíjazási megállapítások aránya 20 százalékponttal emelkedett meg 1990-ben, s bár tendenciájában csökkenést mutat, a 2005-ös adatok még mindig messze nem estek vissza az 1990 előtti idők szintjére – áll a tanulmányban.

Makrogazdasági szempontból igazolhatónak tűnik az „álrokkantnyugdíjasokkal” szembeni szigor, hiszen létükkel pluszkiadást s egyben járulékbevétel-kiesést jelentenek. Csökkentik a munkakínálatot, így a potenciális gazdasági növekedést is.

Ajánlott weboldalak

*
Wall Street.lap.hu
*
Pályázatírás.lap.hu
*
Bérszámfejtés.lap.hu

Ha a számokat viszont közelebbről vizsgáljuk, kiderül: a rokkantnyugdíjasok több mint 80 százaléka 50 év fölötti (a legnépesebb korcsoport az ONYF statisztikája szerint az 1950-1954 között születetteké: 155 177 fő [2010]).

„A magyar munkaerőpiacon 50 év felett szinte lehetetlen elhelyezkedni annak, aki bármely okból elveszítette munkahelyét” – olvasható a már idézett GKI-tanulmányban. A kutatás egyik felmérése szerint a munkaadók 61 százaléka hatéves szakmai gyakorlattal rendelkező munkatársat venne fel a legszívesebben, 24 százaléka a tanulmányaikat éppen befejező személyre szavazna, s a huszonöt éves szakmai gyakorlattal rendelkezőt csak 15 százaléka választaná. A rokkantnyugdíjba vonulás menekülési útvonal az idősödő munkavállalók számára a munkanélküliség elől – állapítja meg a tanulmány.

Látszólag közgazdászi-technokrata indíttatású– és sok liberális közgazda üdvözli is majd - a már a Gyurcsány-csomagban is szereplő költséglefaragó tétel, az „álrokkantak” elleni fellépés (a csomag előtt hatályba lépő rehabilitációs járadék is a rokkantnyugdíjasok számát volt hivatott csökkenteni).

Ennek érdemi, a foglalkoztatást növelő reformként feltüntetése – a fenti adatok tükrében – legalábbis vitatható. Spórolni - nem kétséges - lehet így, ha a szociális ellátásokat is kellően visszavágják (különben aligha). Ennek viszont nyilvánvalóan társadalmi ára van: a szegénység, a nyomor, az egyenlőtlenség és a bűnözés növekedése.

Valójában természetesen nem egy technokrata jellegű, hanem politikai döntésről van szó.Tudatos érték-, pontosabban szavazóbázis-választásról.

Orbán Viktor kiszivárgott beszédében azt mondta: Horn Gyula pragmatikus, taktikus és előrelátó politikus volt, aki hatalmának legfőbb pillérét az inaktívakra építette. Összekacsintott velük, például úgy, hogy nem firtatta a kormány a rokkantnyugdíjasok jogosultságát, ő viszont miniszterelnökként az aktívakra támaszkodott. Orbán szerint azonban Gyurcsány Ferenc felrúgta a Horn Gyula által kötött korábbi hagyományos baloldali egyezményt, amely jogos is volt, de nem kötött új szövetséget másokkal, így Orbán Viktornak szabad tere maradt.

Orbán a kiszivárgott beszédének lényegét - ami a cél- és értékválasztást illeti - nemrégiben nyilvánosan is megerősítette.

jácintka # 2011.01.28. 13:49

Mérgeznek a munkanélküliek
Nem lehet lélegezni, nem lehet élni a munkanélküliektől, és utol kell érnünk Brazília versenyképességi szintjét – derült ki Orbán Viktor pénteki beszédéből. Brazíliát már be is értük, mert mögöttünk van a versenyképességi rangsorban. Idézetek és komment
„A magyarok legrosszabb nemzeti tulajdonságait a tétlenség hozza elő, és ez megmérgezi még a dolgozó emberek életét is” – mondta pénteken Orbán Viktor az új Széchenyi-terv bemutatóján. „Ezért alakulhat ki olyan hangulat ebben az országban, hogy bár mi vagyunk az aktívak, akik sokat dolgozunk, mégis szinte nem lehet boldogulni, nem lehet lélegezni, és nem lehet élni” – tette hozzá a miniszterelnök.

Nyilvánvalóan mindez már annak fényében értelmezendő, hogy a miniszterelnök a Wall Street Journalban elárulta, hogy csökkenteni fogják a munkanélküli segélyekre, és a nyugdíjakra szánt összegeket – ezen intézkedések ideológiai megalapozására szolgálhattak a szinte már-már gyűlölet keltésére alkalmas szavak.

Valójában viszont kérdéses, hogy az aktivitási ráta érdemben emelkedik-e 2000 milliárd uniós forint – részben vállalkozásfejlesztésre - elosztogatásától, a szociális juttatások megnyirbálásától, s attól, hogy Orbán Viktor többször elismétli a beszédében: „a magyar embert megöli a tétlenség”.

Magyarországon a magas inaktivitás oka nem a bőkezű jóléti rendszerek – ezek a rendszerek hazánkban nem jólétiek, hanem épp hogy meglétiek (Matolcsy György egy régi, manapság nem használt fordulatát idézve) -, hanem a képzetlenek magas aránya, az elképesztően nagy regionális különbségek. Továbbá a megfizethető bérlakások hiánya, ami miatt nem mobil, nem költözik a magyar munkavállaló (természetesen nem a menedzserekre kell gondolni). A becsábított multinacionális cégek pedig szinte definíciószerűen kevés dolgozót alkalmaznak termelésükhöz képest, hiszen termelékeny, a legmodernebb technológiákat alkalmazó vállalatokról van szó. Ötven év felett – kutatások bizonyítják – szinte lehetetlen új munkahelyet találni. Mérgezőek az állásukat vesztett ötven felettiek?

Hangulatot kelteni a munkanélküliek ellen könnyű, a munkanélküliség valódi gondjait megoldani nehéz. Orbán Viktor korábban gyakran kikelt a neoliberális közgazdák ellen, pedig ha valami markánsan neoliberális, akkor az a hit, hogy a foglalkoztatottságot a szociális juttatások, illetve az adók csökkentésével lehet (és kell) emelni. Ez a része az Orbán-csomagnak tetszeni is fog a neolib és neokon közgazdáknak (nem úgy, mint a magánpénztárak államosítása).

„Képessé lehetünk a világ olyan pontjaival is versenyképessé válni, amelyeket ma versenyképesség szempontjából szinte utolérhetetlennek tekint a nyugati civilizáció” – hangzott egy másik orbáni mondat, amely attól igazán meglepő, hogy a miniszterelnök Kínát és Brazíliát említette. Brazília Magyarország mögött áll a Világgazdasági Fórum versenyképességi rangsorában (Brazília 58., Magyarország 52.). Brazília könnyű célpontnak bizonyult, már le is hagytuk. (A rangsor és a teljes jelentés angol nyelven elérhető itt.)

Kína valóban megelőzi hazánkat, de olyan tényezők segítik a versenyképességét, amelyek európai – még közép-európai – szemmel sem nevezhetők kellemesnek.

Ugyan melyik az a Kína versenyképességét érdemben segítő faktor, amelyet szívesen átvenne a miniszterelnök? Az extrém alacsony bérek? A mesterségesen alulértékelt valuta? Vagy az egypártrendszer, ami még egy kétharmados többségnél is nagyobb politikai stabilitást kölcsönözhet?

Remélhetőleg egyik sem. De miért épp Kínát említi, amikor mondhatna sokkal kellemesebb európai országokat is. Svédország, Finnország Dánia, Németország – valamennyien előttünk vannak. De lehetne mondani csak Olaszországot, ha nem akarunk olyan nagyot ugrani.

Talán azért mondta Kínát, mert Magyarország továbbra is főként azzal akar operálni, mint eddig: az adózási feltétekkel, és az alacsony bérköltségekkel. Az adócsökkentéssel rövid távon növelhető a versenyképesség, de ennek kárát középtávon más versenyképességi tényezők láthatják kárát, hiszen a kevesebb bevétel kevesebb forrást jelent infrastruktúrára, oktatásra. A szociális juttatások csökkentése is rövid távon emelheti a versenyképességet, de csak a társadalmi feszültségek növekedése árán, ami a politikai stabilitást áshatja alá – ami szintén versenyképességi tényező.

Kínát el kellene felejteni. Európában vagyunk.

liza56 # 2011.01.28. 15:12

„a magyar embert megöli a tétlenség”.

A magyar ember mindig dolgos volt de ma nincs munka lehetőség mert mindent tönkre tettek.

Egyszerűbb lenne a kiirtásunk, /régen a zsidók most a rokkantak /lehet hogy erre megy ki a gyógyszerek támogatásának megszüntetése is ?
Felháborító ami most megy a rokkantakkal, szinte rákos daganatok vagyunk az országnak.
45-évesen lettem beteg a rendszerváltózásnak köszönhetően minimál bérrel reggeltől estig dolgoztam a maszeknak kétszemélyes vegyes boltban 5-től -7- ig. Hematológiai betegségem 1994-től megvolt rendszeresen 3-havonta jártam ellenőrzésre évente csontvelő vétel és másnap reggeltől estig dolgozhattam hogy eltudjak menni vizsgálatra lekellet dolgoznom a napot mert szabi is csak papíron volt , de nem számított mert egészséges voltam Az utolsó 3-évben 360- napot dolgoztam aminek meglett az eredménye. Majdnem 31-évet dolgoztam, mikor összeestem szó szerint és ezért az évekért járt nekem 56000ft nyugdíj amit annyira sajnálnak. Ja és rettegjünk hogy mikor hívnak vissza hiába voltam 2009-be és azt mondták nem kell több vizsgálat állapotom végleges mégis a 3-mas csoportot kell újból át vizsgálni és kirúgni én is abba vagyok Dolgozni mindig tudtam és szerettem, de már nem megy és kinek kell 55-éves?