Tudomásom szerint a törvény csak fogyasztók (vagyis magánszemélyek, nem cégek) számára írja elő a kötelező jótállást bizonyos termékekre.
Ennek fényében a garanciajeggyel kapcsolatban lenne néhány kérdésem:
- ha céges vásárló kap garanciajegyet, akkor tekinthető-e úgy, hogy az eladó azzal önkéntesen jótállást vállalt? Vagy ezt ebben az esetben is explicit ki kell kötni valahol? (Pl. kell szerepelnie a garanciajegyen egy olyan szövegnek, hogy "nem fogyasztónak minősülő vásárló esetén is érvényes a jótállás"?)
- (ez főleg akkor érdekes, ha a fenti kérdésre a válasz "nem"): máshol olvastam a hozzászólások között (https://kiszamolo.hu/…-a-jotallas/), hogy bizonyos esetekben lehet érvényesíteni a jótállást pusztán a garanicajeggyel (amin nem minden esetben tüntetik fel a vásárló adatait); ezzel kapcsolatban kérdezem, hogy:
- a törvény szerint az eladó előírhatja-e a számla bemutatását is a garancia érvényesítéséhez? (Amiből kiderül, hogy a vásárló nem fogyasztó.) -- vagy kötelezi-e a törvény az eladót a jótállás biztosítására pusztán a garanciajegy birtokában?
- ha az eladónak a belső nyilvántartása szerint az adott garanciajegyhez céges vevő tartozik, akkor erre hivatkozva visszautasíthatja-e a jótállás érvényesítését?
- (ez is főleg akkor érdekes, ha az első kérdésre a válasz "nem"): ha céges vásárló kap garanciajegyet (és ennek ellenére nem érvényes a jótállás, a céges vásárló volta miatt), akkor fennáll-e az eladó részéről a megtévesztés/átverés (mi erre a pontos jogi kifejezés?), a vevő jogi úton is tud érvényesíteni? (Hiszen a garanciajegy alapján feltételezhette, hogy megilleti a jótállás.)