Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


drbjozsef # 2019.02.27. 09:10

Ahogy gondolod.
Én elhajtanám a fenébe. De lehet, hogy rajtavesztenék - de nemigen hinném, hogy egy 300.000 forintos vételárú autó esetén bármiféle felelősség vállalására kötelezne egy bíró. Az már messze túl van azon a határon.

bende105 # 2019.02.27. 08:38

Köszönöm drbjozsef

Most ott tart a dolog hogy elvitte átnézetni, (most egy hét telt el a vásárlás óta) hogy mi,és miért kopoghat a motorban,ami egy nem hozzáértőnek nem tűnik fel. De elfogadtam, hogy a jelenség megvan. Autó ára 300, átíratta 50 és kicsit költött rá mielőtt elvitte a motorhanggal szerelőhöz 20, így most 370 a költsége.
Telefonon beszéltem azzal a szerelővel aki neki véleményt mondott az autóról, azért telefonon mert írásba nem meri adni véleményét, ami az hogy mechanikai hang van ami lehet dugattyú koppanás, főtengely,stb. De nem tudja csak ha szétszedik. Ami ebben az esetben autó árát is meghaladja. Jeleztem neki hogy mi hogyan mennyit használtuk, amire azt válaszolta lehet hasonló használat mellett megint bír ugyan annyit, vagy többet, de lehet kevesebbet. Üzemszerű volt nálunk az elmúlt 3 évben,olaj víz, erő, dinamika minden rendben volt. Mindig indult semmi jele nincs és nem is volt a bajnak csak ez a kattogó hang. De már jelezte menjek fizessek minden költségét ki hozzam el az autót vagy feljelent, mert van jogász kapcsolata! Természetesen hajlok a visszafizetésre,nem a jogász kapcsolattól félve hanem mert nem átvágni akartam és a probléma neki sem tűnt fel meg nekem sem. Nekem nem mondta senki mikor vezérlés cserén volt az autó. De mindegy is.... Tanulságként írom hogy eladóként is bele lehet szaladni a bajba rendesen. Ja és hozzáteszem 4 db acélfelnit már el is durrantott a bolhapiacon mert a gumi valóban rossz volt a felnit meg nem rakosgatja a panelba.


bendeguz

drbjozsef # 2019.02.26. 06:17

bende,

Azokra a rejtett hibákra is szavatossági felelősséggel tartozol, amelyek már megvoltak az eladás pillanatában is.

Mivel magánszemélyként adtad el az autót, ezért vita esetén ezt a vevőnek kell bizonyítani.

Ha elkezdte javítani (ami önmagában gyanús ilyen értékű hibánál), az neked jó. Ha utólag kéri a pénzt a javításért, akkor nem fogja tudni bizonyítani, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt (egyébként se könnyen). Hacsak nem dokumentáltak mindent nagyon alaposan videóval a szereléskor. Az, hogy az ő szerelője mit állít, az kevés, vita esetén igazságügyi szakértőnek kell megvizsgálnia az autót, az pedig egy már megjavított autót nemigen fog tudni megvizsgálni.

Azt írod, az autó nem nagy értékű. Ebből azt gondolom, hogy egy nem fiatal, sokat futott példány lehet. Ha ez igaz, akkor a bírósági gyakorlat szerint az ebből várhatóan bekövetkező hibák sem tartoznak mindig a szavatosság körébe. Lásd a cikket a hozzászólásom végén.

Aki önhatalmúlag elkezdi javítgatni az autót, annak én nem fizetnék egy kanyit se. Kockáztatva ezzel, hogy ha tényleg beperel, és megnyeri, akkor sokkal többet kell fizessek (a per és a szakértő nem olcsó). A döntés a tied. Megegyezhetsz vele valami köztes összegben ha nyugodtan akarsz aludni, de el is küldheted a fenébe, ha állsz egy esetleges per elé.

Olvasd el ezt, hátha (főleg a második eset) illik az autódra:
https://totalcar.hu/…o_orra_esik/

bende105 # 2019.02.25. 21:13

Tisztelt hozzáértők!
Érdekes és kellemetlen szituációba kerültünk. Használt autónkat pár éve vásároltuk,napokban tovább adtuk, műszakilag lényegében ugyan olyan állapotban mint vettük, csak olcsóbban. Ami információnk volt az autóról mindent elmondtunk az új vevőnek, vásárlás előtt videó üzenetben élőben napi használatban próbálhatta ki az autót. Megvette elvitte közölte, hogy azt mondják neki talán hidrotőkés vagy más nagyobb értékű hiba van az autóval ami egyébként ugyan olyan állapotú mint eladáskor tehát hibás, sőt mióta mi vettük hibás, amire szavatosságot kell vállalnunk. Sajnos nem vagyok szerelő és hozzáértő, Ő sem hozott senkit mi így használtuk miota megvettük. Sajnálom a dolgot szerettem volna az autót visszavenni pénzét visszaadni, de átíratta és elkezdte javittatni. Mit tehetek? Az autó nem nagy értékű kifizetem neki az árát és vissza írassam a nevünkre? De minden költségét nem tudom állni amit rákölt! Hangsúlyozom cél nem az volt hogy átvágjunk bárkit.


bendeguz

drbjozsef # 2019.02.25. 06:00

Mire számíts?

Ha fizetsz, semmire, ha nem, talán perre.

Mindenesetre a „Hűtővíz problémát tapasztaltunk, amit már jeleztünk a vásárláskor is. A tapasztalt hibával kapcsolatosan hivatalos szakvéleményt tartok szükségesnek elkészíttetni.” leírás neked kedvez.

Az fontos, hogy az eladónak a hibákat kell elmondania a vevőnek, nem a hiba okát. Ha ismerték a hibát, mindegy, hogy azt gondolja, hogy ezer forint megjavítani, vagy egymillió megjavítani, az neked nem számít, ha a hiba tudatában veszi meg az autót, akkor a hiba elhárításának a költsége már az ő kockázata.

De azért nem biztos, hogy olyan sima lesz, mert a "hűtővíz" hiba elég általános. Ha arra hivatkozik, hogy nem volt szó vízről a kipuffogóban, vagy kipuffogógázról a hűtővízben, akkor az azért lehet probléma.

Én talán azért nem érezném gondnak, mert a vevő kötelessége a tőle elvárható kellő gondossággal eljárni, márpedig ha felderítettek egy hűtővízzel összefüggő hibát, akkor eléggé gyanítható, hogy az egy ilyen korú és futású autónál kapcsolatban lehet a hengerfejjel, úgyhogy akkor kellett volna utánajárni ennek is, és nem megvenni, ha nem tetszik.

Egyébként ha perre kerül a sor, a vevő bizonyítja, hogy a hiba már fennállt a vásárláskor is. Ha eközben arra hivatkozik, hogy szó volt róla a vásárláskor, akkor már nem rejtett hiba, ismerte, nincs szavatossági kötelezettség.

De egy per mindig kockázat. Vagy megegyezel vele valamiben, vagy elutasítod az igényét, és kockáztatod a pert. A fentiek cizellált megfogalmazása egy elutasító levélben talán csökkenti a pereskedési hajlandóságát.

De ha mégis perre kerül a sor, ott bármi lehet. Megállapíthatja a szakértő, hogy a hiba már vásárláskor is megvolt, és elfogadhatja a bíró, hogy erre nem kellett számítania. Ki tudja. És jó sok költség is lesz, ugye.

Neked kell mérlegelned, mi éri meg biztosan, és mit kockáztatsz.

gomes # 2019.02.24. 22:38

Kedves Hozzáértők!

Végigbogarásztam ezt a topicot, de konkrétan a saját problémámra nem találtam választ.

A történet a következő:
2018. szeptember 18-án vásároltam egy elég jól felszerelt 2014-es Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi tipusú gépjárművet kereskedőtől 119400 km-rel 3,3 millió forintért (a többi hasonló felszereltségű/évjáratú/km futású autó 3,7 milliónál kezdődött). Az autót szokás szerint leszervizeltettem, majd használtam 2019. januárig. Ez idő alatt 6500 km-t tettem meg gondtalanul. Úgy alakult, hogy külföldre költözés miatt az eladás mellett döntöttem. Kitakaríttattam, lemosattam, beálltam vele a garázsba és meghirdettem 3,49 millió forintért.

Jött is rá egy jelentkező. Megbeszéltünk egy találkozót, ahová eljött a vevő, a vevő férje (autószerelő), és édesapja. Szemrevételezték az autót, beindítottam, kiálltam vele a garázsból, hogy rendesen körbe lehessen járni, stb. Tetszett a vevőnek, kérte, hogy beszéljünk az árról. Mondtam, hogy 3,49 millió, mire gondol? A válasz 3,2 volt. Jeleztem, hogy 3,3 alatt nem adom. Másnap indultam külföldre 2 hétre, mondtam is, hogy gondolják át, ha kell ennyiért vihető. Végül abban egyeztünk meg, hogy 2 hét múlva, ha hazaérek jelzek, és addig eldöntik.

Hazaértem, küldtem SMS-t, hogy sikerült-e dönteni. Csörgött is pár perc múlva a telefon, hogy érdekli az autó, de addig amíg a párja nem vizsgálja át szervízben az autót, nem meri megvenni. Megegyeztünk abban, hogy elviszem a műhelybe.

Az autót villás emelőre tették, majd átvizsgálták, átrángatták. Rétegvastagságot mértek, olajat is nézték, váltót hűtővizet stb...

Konstatálták, hogy az autó volt 1-2 helyen sérülve, fényezve, de törve nem.
A váltó olajleeresztő csavarjánál szivárog az olaj.
A hűtővíz szintje a minimum alatt van. A szerelő kinyitotta a kiegyenlítő tartály kupakját, ekkor visszaállt a víz a megfelelő szintre. Azt mondta, hogy valószínüsíthetően levegős a rendszer, majd visszazárta a kupakot.

A sérülésekről nem tudtam, és a víz szintjével sem volt a 6500 km alatt problémám, de jeleztem, hogy a felsoroltak tudatában én magam engedek még 100.000 Ft-ot, így tehát a 3,2 millió forint rendben van. Ezt követte egy hosszabb próbakör, ahol nem talált hibát a szerelő.

Másnap (2019. január 24-én) megkötöttük az adásvételt. Előtte volt mégegy próbakör, immár a vevő által. Még a biztosításkötésben is segítettem, mert a vevő nem volt tisztában az adásvételt követő teendőkben (spóroltam is neki kb. 20.000 Ft-ot az éves díjfizetési kedvezménnyel).

Eltelt majdnem egy hónap (2019. február 20-at írunk), amikor is telefonon jelezte a vevő, hogy kb. 500 km-t ment az autóval a vásárlás óta, és az autó leállítása után nem állt le a hűtőventillátor, lehet hogy az autó hengerfejes. Majd írásban jelezte, hogy márkaszervízbe kívánja vinni a gépjárművet. Idézem: "Hűtővíz problémát tapasztaltunk, amit már jeleztünk a vásárláskor is. A tapasztalt hibával kapcsolatosan hivatalos szakvéleményt tartok szükségesnek elkészíttetni."

Az autó jelenleg márkaszervízben van, nyitott munkalappal. Az eddigi vizsgálati eredemények szerint kipufogógáz van a hűtővízben, és víz a kipuffogórendszerben, valamint szemrevételezés alapján belülről kormos a tágulási tartály teteje.

A vevő hibás teljesítésre, rejtett hibára hivatkozik, és szavatossági igényével kíván élni. Gondolom, ha kell jogi útra is tereli a dolgot.

Kérném a hozzáértők segítségét, hogy mire számítsak.

A válaszokat, tanácsokat előre is köszönöm!

Anti1987 # 2019.02.24. 09:25

Tisztelt Fórumozók!
Vásároltam egy új autót kereskedésben. A régi autómat ugyanott el is adtam. Az autót a kereskedő átnézte és megvette. Az autó hátulján van egy pici festék hiba. Nem vette észre én pedig nem
Is szóltam róla nem tartottam fontosnak. Kérdésem az lenne h későbbiekben a kereskedő követelheti e rajtam a javítást mikor a hibát észreveszi vagy pedig nem.
A válaszokat előre is köszönöm.

wers # 2019.02.22. 08:54

vagy vegye meg a kocsit eredeti áron, oszt csók

drbjozsef # 2019.02.22. 08:02

Slipkorn,

Hát ez az általános kárfelelősség. Kifizeti ami kárt okozott és meg tudtok benne egyezni.

Ha nem fizeti ki amit Te jogosnak tartasz, vagy hagyod a fenébe, vagy fizetési meghagyással (majd perrel) húzod ki belőle. De lehet hogy nem nyered meg, vagy legalábbis nem annyit kapsz.

Slipkorn # 2019.02.22. 07:45

Köszönöm a választ!
Még egy kérdés. Próbaút alatt ( a vevő vezet) kárt okoz a járműben. Ilyenkor mi van? Mi a teendő?

wers # 2019.02.22. 07:06

Köszi, így már értem.

drbjozsef # 2019.02.22. 07:02

Nem, ezt pont nem szabályozza a Ptk.
Pontosabban nem úgy.

A szavatosság mindenkire vonatkozik főszabály szerint. Vállalkozásra és magánszemélyre is (nem pontosan ugyanúgy). Emellett, a Ptk. kiköti, hogy fogyasztói szerződés esetén a fogyasztó hátrányára nem lehet eltérni a szabályoktól.

Ezért csak explicite van benne, hogy magánszemélyek között viszont el lehet térni bármelyik fél hátrányára. Ezt viszont érdemes egyértelműen és írásban rögzíteni.

wers # 2019.02.22. 06:40

A Ptk.-ra hivatkozva, mint magánszemély eladó, teljes körűen kizárod a szavatosságot az adásvetél kapcsán, természetesen beleírva ezt az adásvételibe

Lehet, bugyuta a kérdés, de mi a csudának kell valamit a szerződésbe beleírni, amit a ptk. egyértelműen szabályoz?

drbjozsef # 2019.02.22. 06:26

Slipkorn,

A vevő által ismert hiba nem számít a szavatosság körébe.

Viszont vita esetén ezt bizonyítani neked kell. Ha telefonban elmondtad, vagy szóban a szerződéskötéskor, az pont semmit sem ér.

Két dolgot tehetsz, ha el akarod kerülni a vitát.
(már ha még szerződéskötés előtt állsz, mert múlt időben is fogalmaztál)

  1. Minden általad ismert hibát beleírtok az adásvételi szerződésbe. Nem a hiba okát, azt neked sem kell ismerned, elég magát a hibajelenséget, ha annak tudatában vásárolja meg a vevő a motort, akkor mindegy mi a hiba oka (filléres, vagy milliós a javítás), Te nem tartozol érte felelősséggel.
  2. A Ptk.-ra hivatkozva, mint magánszemély eladó, teljes körűen kizárod a szavatosságot az adásvetél kapcsán, természetesen beleírva ezt az adásvételibe. Ez esetben semmi kötelességed nincs - kérdés, ezzel a kitétellel is megveszi-e a vevő a motort. De ez már a Ti alkutok része.
Slipkorn # 2019.02.21. 21:57

Jó estét!
Használt motor eladása előtt állok. Nem tudom még hogy a vevő magánszemély vagy kereskedés (mind kettorol volt már szó). A motornak van hibája, amiről telefonon tájékoztattam a vevőt. A kérdésem az lenne, hogy mivel én szóban tájékoztattam a vevőt, de így is megvasarolta a motort, később a 6 hónapos vagy 1 éves (nem tudom pontosan) szavatosság címe alatt kérheti e, hogy azon hibák javitasat amelyről én szóltam, én fizessem? Vagy bármely a jármű hibajara vonatkozóan felelősségre vonhat e engem?
Köszönöm a válaszát!

drbjozsef # 2019.02.20. 06:27

petyko,

Részben tévedsz, de lényegben nem.
Legalább 1 év szavatossággal főszabály szerint mindenki tartozik, aki eladja az autóját (vagy bármijét).

Fogyasztói szerződés esetén (magánszemély vevő, vállalkozás eladó) 2 év a szavatosság, és az első 6 hónapban vélelmezni kell, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt - magyarul erre az időszakra ilyen szerződésnél megfordul a bizonyítási kényszer. Minden más esetben a vevő bizonyít. (Ptk. 6:158.§)
Ha használt terméket ad el vállalkozás, akkor min. 1 év a szavatosság, de lehet kevesebb, mint a 2 év, szerződésben rendezni kell.

Ezen kívül ha nem fogyasztói szerződést kötsz (jellemzően magánszemélyek között), akkor eltérhetsz a szabályoktól, és akár teljesen kizárhatod szerződésben a szavatossági jogot. De ennek konkrétnak és egyértelműnek kell lennie. De ilyen vállalkozás nem tehet, ha szerepel a szerződésben, akkor ez a része semmis. (Ptk. 6:100.§)

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

Olyan fogalom, hogy "garancia" nincs a jogban. Van szavatosság/kellékszavatosság, meg jótállás. Előbbit biztosítania kell a törvény szerint, utóbbit adhatja, ha akarja (ld. új autónál 3-5év, amit gyakran garanciának hívnak, de az jogilag jótállás).

Tehát nem kell vele erről alkudoznod, egyre kell figyelned : A CÉG LEGYEN AZ ELADÓ. Akkor nem számít mit akar, a törvény szerint kell eljárni, és hátrányodra nem térhet el tőle.

Ha csak közvetítő, és az adásvételiben egy magánszemély az eladó, akkor bármilyen probléma esetén neked kell bizonyítani, hogy hibásan teljesített az eladó (autó esetén ez nem mindig könnyű, és van jópár kivétel, pl. amit kellő gondosság esetén ismerned kellett volna, vagy használt esetén az állapotból, életkorból már lehet hibára számítani), és szerződésben kevesebb, vagy semennyi szavatosságot is kiköthetsz az eladóval.

petyko17 # 2019.02.19. 20:37

Szép estét!

Szeretném a nálam jobban hozzáértők véleményét kérni autóvásárlással kapcsolatos jogi témában.
Itt a fórumon is olvastam, hogyha kereskedőtől veszek autót, akkor neki a törvény szerint vállalnia kell 12hónap szavatosságot. Namost, ma voltunk egy autót megnézni, átnéztük rendesen, találtunk néhány kisebb hibát, ami lényegében nem is annyira fontos, az autó összességében tetszene is. Említettem az eladónak, hogy akkor vállalja-e ezt a 12hónap garanciát, erre ő egy határozott nemet válaszolt, ami aztán egy kicsit visszataszított a vásárlástól. Az adásvétel létrejötte után ez a szavatosság automatikusan érvényesül vagy ehhez a kereskedő hozzájárulása is kell? Az autó egyébként nem az övé szerintem, hanem bizományosan értékesíti, sajnos ezt pontosan nem tudom. Ilyenkor kinek a nevét kell írni az adásvételire, az értéksítőjét vagy a tulajdonosét? Illetve ilyenkor csak ez a 6hónapos szavatosság járna?

erdeklodo_01 # 2019.02.18. 13:46

Kedves József!

Köszönöm az infókat. Igazából csak az a tény aggasztott, hogy x tulajdonos után is kérdőre vonhatnak ha 1 éven belül van a dolog és ki tudja ki mit mókerászik a kocsival. Meg a kereskedésnek sincs túl jó híre, bár inkább olyanokat olvastam róluk, hogy a vevői oldal panaszkodott.

drbjozsef # 2019.02.18. 11:58

természetesen rejtett hiba nélkül

Khm. A rejtett hiba azért rejtett hiba, mert nem tudsz róla. Ha tudsz róla, az már nem rejtett hiba.

Egy 13 éves autónál kevés olyan hiba lehet már, ami kellő gondosság mellett nehezen ismerhető fel és számítani sem kell rá (az is kivétel lehet, az autó állapota/futásteljesítményéből következtethető hibákért sem feltétlen felesz), ráadásul ha az autó futott 2000 km-t, akkor gyakorlatilag kizárt, hogy bizonyítani tudnák, hogy egy ez után jelentkező hiba már megvolt akkor, amikor eladtad.

Szerintem ne izgulj, felejtsd el. Nem fog senki zaklatni, ha mégis, akkor szinti biztos, hogy csak próbálkozik, mert bíróságon tuti bukni fogja.

Ha valaki ilyennel jönne, elég annyit mondani, a szavatossági igényét nem ismered el, forduljon bírósághoz, ha akar.

erdeklodo_01 # 2019.02.18. 11:38

Kedves József,

köszönöm az infót. Rendes adásvételivel adtam el az autót, természetesen rejtett hiba nélkül, kb fél évvel ezelőtt vitte vissza a vevő a kereskedésbe, kb 2000 km-t ment vele. Gondolom, ha valami probléma lett volna a kocsival már megkeresett volna engem a kereskedés. Én hibájáról nem tudtam csak egy 13 éves autónál sosem lehet tudni. Eladás pillanatában meglévő hiba kicsit nekem megfoghatatlan. Főleg ha azóta adták vették az autót és más is használta, de még 1 éven belül vagyunk akkor engem is akár felelősségre vonhatnak? Ez idő alatt akár motort is cserélhettek benne, vagy bármi más alkatrészt. :)

drbjozsef # 2019.02.18. 11:05

erdeklodo01,

Az eladás napján fennálló hibák esetében szavatossággal tartozol akkor is, ha utána 100x adták el az autót. Akár a rejtett hibákért is. Ami hibákat viszont beleírtatok az adásvételibe, vagy kellő gondosság mellett a vevőnek is fel kellett ismernie, azokért nem felelsz.

Mivel magánszemélyként adtad el, ezért mindent a vevőnek kell bizonyítani egy esetleges jogvitában a bíróság előtt.

Tehát ha a kereskedés eladja az autódat, és a vevő visszaviszi valamilyen hibával, és a kereskedő tudja bizonyítani, hogy ez a hiba már akkor is fennállt, amikor tőled vásárolta, akkor azért Te fogsz felelni.

(most feltételeztem, hogy az "eladtam" tényleg azt jelenti, és nem bizományban hagytad a kereskedésben az autódat egy biankó szerződéssel, bár a lényegen ez sem igen változtat, legfeljebb mivel az igazi eladó Te leszel, a kereskedő mossa kezeit, és rátok bízza a civakodást a "vevőjével")

drbjozsef # 2019.02.18. 11:00

LevyZidane,

Szerintem alá lehet írni a szerződést az előtt, hogy bejegyeztek vevőként, de csak akkor, ha magát a (vásárlásodkor kelt) szerződést már beadtátok a kormányhivatalba, és azt ott elfogadták. Vagyis egy nap múlva már továbbadhatod, de az ha egy napra is, a nevedre fog kerülni, és igen, természetesen ki kell fizetni a gépjárműilletéket.

Vadsuhanc # 2019.02.18. 07:54

A vásárolt gépkocsit csak akkor lehet eladni, ha az azt megvásárló személy nevén van. 'Át van íratva'.

Amennyiben az átírás és az ezzel járó kötelezettségek teljesítve vannak, akkor lehet eladni a gépjárművet.

LevyZidane # 2019.02.18. 07:42

Sziasztok!

Ha az ember fia/lánya vásárol egy autót, van szabály arra vonatkozóan, hogy mennyi idő után adhatja el? Tehát teszem azt, veszek egy autót június 1-jén, eladhatom azt 2-án?
Ilyen esetben kell vagyonszerzési illetéket fizetni?
Előre is köszönöm a választ!

erdeklodo_01 # 2019.02.18. 06:15

Sziasztok,

ha eladtam egy kereskedésnek az autóm és ők tovább értékesítették, majd pár hónap múlva visszavették, mert ráfizettek és egy fiatalabb autót vittek el tőlük, akkor az utolsó tulajdonosra vonatkozik a szavatosság, vagy hogy van ez? :)

Válaszotokat előre is köszönöm!