Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


dr_Egyed_Zoltán # 2019.04.06. 12:36

A joggyakorlatban: ha a szerződéskötés és a teljesítés időben lényegében egybeesik, a vevő az adásvételi szerződés megkötése előtt a már létező, megvásárolni kívánt dolgot ténylegesen megtekinti, megvizsgálja és ehhez képest nyilatkozik a vételi szándékáról, vélelmezni lehet, hogy azokat a hibákat, amelyeket a kellően gondos, ésszerű eljárás mellett felismerhetett (ún. nyílt hibák) „ismernie kellett”, ennélfogva a (nyílt) hiba (vélelmezett) ismeretében vette meg a dolgot. Ez esetben a hibás teljesítés alól a kötelezett mentesül, nincs hibás teljesítés.

Használt gépkocsi esetében a hibás teljesítés szempontjából az a kiindulópont, hogy a vevő a használtság ismeretében vette meg a dolgot, ezért számítania kell arra, hogy abban a természetes elhasználódásból származó hibák lehetnek. Nem minősül hibának, amire a vevőnek a gépkocsi kora, futásteljesítménye alapján számítania kellett. A hibás teljesítés - jogi értelemben - csak akkor állapítható meg, ha a hiba független a használtságtól, illetőleg az elhasználódás számítható mértékét jelentősen túllépi [Szegedi Ítélőtábla 1/2004. (VI. 17.) Kollégiumi ajánlás I. pontjának és a Legfelsőbb Bíróság 2004. december 2-i I. számú Kollégiumi véleményének indokolása, BDT 2001/12/192.].

Véleményem szerint egy 23 éves autó esetében előforduló korrodálás a korával arányos hiba is lehet, amellyel egy vevőnek adott esetben - reálisan nézve - számolnia kell. Kérdés nyilván, hogy mennyire van szétrohadva.....

Amdnii # 2019.04.06. 06:39

Tisztelt Fórumozók!

Egy tanácsot szeretnék kérni.

Eladtam egy 23 éves autót, 200000 Ft alatti áron.
Adásvételin szerepel:
"motor, fék, futómű átnézése javasolt, korának megfeleő állapotú, rejtett hibájáról nem tudok"

15 nappal az eladás után szólt a tisztet vevő, hogy visza szeretné csinálni az adás-vételt, mivel a haszni korrodál az alvázvédelem alatt, véleménye szerint veszélyes a közlekedés így az autóval.

Szóban többször is hangsúlyoztam, hogy az autó használt, öreg, 23 éves, ezt a vevő tudomásul vette.
A vevő az autót megnézte, kipróbálta.

Ilyen esetben nekem mi a teendőm?
Tudtommal az autót még nem is íratta a nevére, ezt a vevő bevallotta, én természetesen lejelentettem a kormányablakban.

Tanácsot kérnék ez ügyben.
Köszönöm.

drbjozsef # 2019.03.24. 13:26

Dew358,

A menete az, hogy - mivel magánszélytől vetted - ezért mindent neked kell bizonyítani. Ha állítod, hogy a meghibásodás már a vásárláskor is fennállt (nem számít, hogy nem tudtál róla, vagy nem vetted észre), akkor igazságügyi szakértőt kirendelnek, megvizsgálja, és vagy igazat ad, vagy nem. Ha igen, akkor nyersz, és perköltséggel együtt hajthatod be a javítás árát, ha nem, akkor még elköltesz párszázezer forintot a perre plusz a javítás.

Ráadásul jónéhány kivétel is van, amiért nem kell felelnie az eladónak. Ha nem jártál el kellő gondossággal a vásárláskor (ez esetedben nincs, ha a váltó látszólag megfelelően működött), vagy tájékoztatott a hibáról (esetedben ha jól értem ez sincs), vagy pl. ha az autó életkorából, általános állapotából és futásteljesítményéből már várható hiba lépett fel (ezt nem tudom, ha idős, sokat futott, leharcolt az autó, akkor emiatt jó eséllyel buknád, ilynkor a váltó hibájára már "számítani" lehet).

Első körben kérhetsz az eladótól árleszállítást, vagy hogy javítsa meg az autót, de ha elutasítja az igényedet, akkor csak a per marad. Hosszú, költséges, és kétséges kimenetellel.

Dew358 # 2019.03.24. 11:58

Tisztelt drbjozsef.

Lenyelni semmikèpp nem szeretnèm. Amennyiben pert indìtok,annak mi a menete? Ugyanis biztos vagyok benne,hogy ezt a hibàt nem èn okoztam(màr meglèvő hiba volt,amit sajnos nem vettem èszre).

drbjozsef # 2019.03.24. 11:20

Dew358,

Lenyelni és továbbhaladni, vagy bíróságon pert indítani.

Dew358 # 2019.03.24. 10:17

Szèp napot.

Problèmàm a következő lenne. Vàsàroltam egy hasznàlt szemèlygèpjàrművet magànszemèlytöl.500 azaz ötszàz kilómèteren belül kiderült,hogy rossz az automata vàltója. Felhìvtam az eladót,hogy erröl engem senki nem tàjèkoztatott. Azt mondta,hogy nàla jó volt. Szinte meg sem hallgatott. Kèrdèsem az lenne, hogy mit lehet tenni ilyen esetben?

Köszönöm vàlaszukat

Tisztelettel:Faragó Dàvid

drbjozsef # 2019.03.22. 11:04

Hogyan tudom az eladótól a javítás erre vonatkozó költségeit behajtani, panaszom jogát érvényesíteni?

Kéred tőle. Ha nem teljesíti, fizetési meghagyást bocsáttatsz ki ellene, ha ellentmond neki, perben a bírósági döntés után végső esetben végrehajtással. HA olyan a döntés.

Bár gyanítom, nem pont erre voltál kiváncsi - ha az érdekel, a jogalapod megvan-e a követelésre, azt mondanám, hogy első körben olvass vissza itt pár oldalt, ha nem tiszta, akkor alaposan tanulmányozd át a Ptk.6:157§-6:178§-okat, és ha akkor sem, kérdezz.

BalaR6 # 2019.03.22. 10:50

Tisztelt Fórumtársak!
Az alábbi esettel állok szemben:
Motorkerékpárt vásároltam, melyről 1 héten belül kiderült, hogy hosszabb üzemelés során egy hiba előjön (pillangószelep ek bizonytalan működése). Az eladó felé jeleztem a hibát (magánszemély és én is magánszemélyként vásároltam), de azzal próbál lerázni, hogy használt gépjárműnél előfordulhat kopó alkatrész meghibásodása. Véleményem szerint ez nem kopó alkatrész, hanem főalkatrész, bár jelenleg a motor üzemképes, de így tönkremenetelhez vezethet.
Elvittem egy szakszervizbe, ahol tájékoztattak, hogy összetett probléma lehet, tehát a javítása valószínűsíthetően nem egyszerű, akár költséges is lehet. Onnan várom a visszajelzést, hogy milyen hibát találtak pontosan.
Hogyan tudom az eladótól a javítás erre vonatkozó költségeit behajtani, panaszom jogát érvényesíteni?
Köszönöm előre is a tanácsokat!

BalaR6 # 2019.03.22. 10:50

Tisztelt Fórumtársak!
Az alábbi esettel állok szemben:
Motorkerékpárt vásároltam, melyről 1 héten belül kiderült, hogy hosszabb üzemelés során egy hiba előjön (pillangószelep ek bizonytalan működése). Az eladó felé jeleztem a hibát (magánszemély és én is magánszemélyként vásároltam), de azzal próbál lerázni, hogy használt gépjárműnél előfordulhat kopó alkatrész meghibásodása. Véleményem szerint ez nem kopó alkatrész, hanem főalkatrész, bár jelenleg a motor üzemképes, de így tönkremenetelhez vezethet.
Elvittem egy szakszervizbe, ahol tájékoztattak, hogy összetett probléma lehet, tehát a javítása valószínűsíthetően nem egyszerű, akár költséges is lehet. Onnan várom a visszajelzést, hogy milyen hibát találtak pontosan.
Hogyan tudom az eladótól a javítás erre vonatkozó költségeit behajtani, panaszom jogát érvényesíteni?
Köszönöm előre is a tanácsokat!

ÁkosVállalkozó # 2019.03.12. 19:05

drbjozsef,

Nagyon köszönöm a gyors és kielégítő választ!
További szép estét kívánok!

drbjozsef # 2019.03.12. 15:55

pg2009,

Az előbbi válaszok vonatkoznak rád is a törvény szerinti szavatosság alapján.

A kiterjesztett biztosításra nem lehet mit mondani, hiszen nem ismerjük a szerződést, amit a bizotsítóval kötöttél. Olvasd el alaposan, és abból kiderül, mit és hogyan kell.

drbjozsef # 2019.03.12. 15:53

BHTimi,

Ha a vásárolt termékkel probléma van, akkor elsősorban az eladóhoz kell fordulni. Mivel ezt nem tettétek, hanem magatok javíttattátok, nemigen kérhettek erre már semmit.

Az utolsó hiba esetén fordulhatsz az eladóhoz, ahogy az előző hozzászólásban szerepel. Kérhetsz javítást, cserét, árleszállítást, esetedben a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy nem volt hibás az autó eladáskor, tehát ha elutasítja az igényeteket, akkor nektek kell perelni, de jó eséllyel, mert a bizonyítás terhe rajta van.

Mondjuk az, hogy már javíthatták máshol az autót, indoka lehet az elutasításnak. Hiszen hivatkozhat rá, hogy az a szerelő barmolta el. Ez nem erősíti a pozíciótokat.

drbjozsef # 2019.03.12. 15:50

Ákos,

Ha munkavégzés céljából vetted, akkor feltételezem nem magánszemélyként szerepelsz az adásvételben.
Ez esetben neked kell bizonyítanod mindent.

Ha magánszemélyként, egy cégtől vetted az autót, akkor ez fogyasztói szerződés, tehát az első 6 hónapban vélelmezni kell, hogy a hiba fennállt a vásárláskor és az eladónak kell bizonyítania ennek ellenkezőjét.

Mindkét esetben első körben közölni kell a hibát az eladóval, és kérni a javítást, vagy annak kifizetését. Ha ezt elutasítja, neked kell perelned.

A perben a meghibásodást igazságügyi szakértő vizsgálja, ha megállapítja hogy a vásárláskor is meglévő hiba okozta, akkor nyerted. Akkor is, ha rejtett, pl. anyaghiba volt.

De ha 3000 km-t mentél vele, akkor ennek bizonyítása szerintem eléggé esélytelen. De persze nem lehetetlen.

A használtautó vásárlás kockázatokkal jár. Ez ilyen játék sajnos.

ÁkosVállalkozó # 2019.03.12. 14:24

Tisztességes megegyezés

Üdvözlettel köszöntök mindenkit, szeretném leírni az esetem, remélem tudok a válaszokból merítkezni.
Vásároltam egy teherautót munkavégzés céljából, összesen 3000km-t tettem meg vele 3 hónap alatt.
Megtörtént az elképzelhetetlen ( gyönyörű hangja volt, hibátlan állapot, külföldről beohozott autó) a főtengely eltörött. Új motor, illetve rengeteg idő kiesés.
Garanciát köteles-e vállalni ezért az eladó, hivatkozhatok-e bármilyen jogszabályra?
Esetleg ezeket elfelejtve nekem kell minden összeget állnom, legközelebb okosabban választok hozzá állással?

Köszönöm szépen a segítségeteket!
Tisztelettel; Ákos

BHTimi # 2019.03.11. 08:03

Hello.három hete vásároltunk egy használt autót,kereskedőtől.Azóta már 3x volt szerelőnél.Rögtön másnap,miután megvettük,mert csepegett a hűtővíz vagy az ablakmosó....akkor vezérlést is cseréltek..78ezer...rá 3napra furcsa kattogó hangja lett,vissza a szerelőhöz...motorolaj csere,olajszij,tömítés,szűrő csere...65ezer.erre szombaton kigyulladt az olajlámpa és a motorhiba jelző lámpa.ma megint vissza vittük a szerelöhöz.esetleg az eladótol kérhetünk vmilyen kárpótlást?

pg2019 # 2019.03.09. 08:24

Tisztelt Fórumtársak!
Következőkben kérném a javaslatokat:
Idén február végén használt autó kereskedésben vásárolt gépjármű használata óta eltelt időszak (2,5 hét) alatt, közel megtett 1000km után motorhibák sora lépett fel. Első körben lambda szonda csere megtörtént. Erről a hibáról a kereskedőt e-mailben kiértesítettük, a visszajelzés alapján ezt a kárunkat megtéríti (bár még az utalás nem érkezett meg). Azt gondoltuk, hogy ezzel a hiba megoldódik, de pár nap után az autóból kékes-szürkés füst távozott. Ezt követően az autószerelő javaslatára a gyertyákat kicseréltük, azonban a füstölés nem múlt el. Alaposabb vizsgálatokat követően kiderült, hogy az autó turbója azonnali javítást, cserét igényel.
Kérdésem a következő lenne: ilyen távlatban az átadás-átvétel után a kereskedő az ilyen hibákért mennyiben felel (mivel fennáll a gyanú, hogy a turbó csere nem feltétlenül oldja meg a problémát, azaz motorkopás is fennállhat)? A vásárlás napján ún. kiterjesztett garanciát vásároltam, ami elméletileg fedezné az ilyen jellegű károk megfizetését. Nyilvánvaló, hogy a megkötött biztosítás felhasználható költségkeretét nem szeretném az első hónapban felhasználni, így a várható javítási költségek összegét a kereskedő felé szeretném érvényesíteni.Mi lenne a helyes folyamat?

  1. Kereskedőnek jelezni
  2. a kereskedőnek és a biztosítónak is jelezni
  3. csak a biztosítónak jelezni

(mivel a biztosítót nem ismerem, nem szeretném, hogy valamilyen kifogással elutasítsák a kárigényemet)
Az eddig ráfordított költség már elérte a 70 000Ft-ot, turbó csere kb 400 000Ft körül várható. Amennyiben fennáll a motorkopás, ez a költség drasztikus mértékű is lehet.
Köszönettel várnám az észrevételeket, javaslatokat, a helyesnek gondolt lépések tekintetében.

Szomorú örökös # 2019.03.06. 05:30

nas333

Szerintem maradj az általad hivatalos szakszervízben végzett átvizsgálás mellett és ne fogadd el azt, amit egy kókler magánszerelő véleménye alapján akar rád sózni az új tulaj. Én úgy gondolom, hogy át akar verni és anyagilag akar belőled kicsit hasznot húzni. Ha perelni akar, akkor itt korábban olvashatod, hogy neki kell mindent bizonyítani. Márpedig neked egy hivatalos márkaszervíz szakvélemény van a birtokodban - remélhetőleg ebből maradt nálad egy másolat, mert ha nem, akkor bajban vagy - és így nagy valószínűséggel jóval többet nyom majd a latba, mint az övé. Ha esetleg már nincs nálad ez a szakvélemény, akkor menj el a márkaszervízbe és esetleg kérj róla egy másolatot, mert úgy tudom, hogy nekik jó ideig ezt meg is kell őrzizni. De persze ez csak az én laikus gondolkodásom szerint lehet így.

nas333 # 2019.03.05. 19:06

sziasztok!
elég hülye szituba kerültem:
2017 májusában vásároltam egy elég nagy értékü kocsit magánszemélytöl. mielött aláirtuk a szerzödést állapotfelmérést kertünk az autóra, ami budapesten az óbudai autójavitó kft-nél történt az audi márkaszervizben, erröl számlánk is van. a kocsi mivel elég fiatal volt kevés kilométerrel, természetesen nem mutatott semmilyen problémát, egy antenna jeladó volt meghibásodva amit még az akkori tulaj cseréltetett saját költségére. a kocsit használtuk tavaly augusztusig, akkor eladtuk, az új tulajdonosnak felajánlottuk hogy állapotfelmérést csináljon az itteni márkaszervizben, ezt ö elutasitotta, azt mondta azt csináljuk meg az ö ismert szerelöjénél (nem saját márka szakszerviz), természetesen levittük hozzá a kocsit, ott átnézték és rendben találták, eladtuk. az új tulajdonos mai nap hívott hogy kisebb koccanás érte a kocsit és elvitte szakszervizbe ahol kideriteték hogy a kocsi még azelött hogy mi megvettük karambolozott németországba. erröl nekünk senki nem szólt! továbbá kikötötték belöle a légzsákot és felülirták a programot hogy az úgy észlelje mintha minden rendben volna. az új tulaj most értékcsökkentés miatt pénzt akar vissza kapni + akarja hogy a légzsák szervizelését minden velejárojával fizessük ki. ilyenkor mi a legokosabb amit csinálhatunk? miért csináltatok állapotfelmérést szakszervizben ha teljesen láthatólag átvernek ott is? mit tehetünk ilyenkor?
köszönöm elöre a válaszokat.

RewenD # 2019.03.01. 21:50

drbjozsef
Igen eladtam neki rendes adás-vételi szerződés van róla és mint cég vette meg.

drbjozsef # 2019.03.01. 21:23

Ma adta elvileg el és azt mondta ha baj lesz az autóval akkor a következő tulaj majd engem keres.

Ez teljes hülyeség, és ezt neki is tudnia kell. Az ő vevője sose fog keresni téged, azon egyszerű oknál fogva, mert veled nincs jogviszonyban. Semmi köze hozzá. Ha baja van, az eladóját, a kereskedőjén kell azt keresnie. És ha a kereskedő azt gondolja, hogy már akkor is megvolt ez a bizonyos hiba, amikor tőled vette, akkor ő meg felléphet ellened.

Már persze ez akkor igaz, ha tényleg eladtad neki az autót, és nem csak bizományba, vagy biankó adásvételivel hagytad ott, és a tényleges eladó te leszel az ő "veveőjének".

RewenD # 2019.03.01. 20:04

Drbjozsef
Ma voltam megnézni a régi autóm semmi baja nem volt elsőre indult. Nem volt önindító hibás, de viszont másik akkumulátor volt benne(kicserélte egy regebbire) vissza lett téve az eredeti akkumulátor amivel atadtam azzal is egyből indult. Jelzem az akkumulátor amivel átadtam neki az decemberben lett vásárolva és bosch márka, jótallast is atadtam neki. Amit én elhoztam kocsi tőle az aznap már nem indult. Ő nála egy hete állt a kereskedésben és miután kifizette az önindító javítást rá két napra a régi autómon is fellépet ez a hiba úgy, hogy napi szinten jártam vele dolgozni és nem volt semmi baja. Ma adta elvileg el és azt mondta ha baj lesz az autóval akkor a következő tulaj majd engem keres.

drbjozsef # 2019.03.01. 15:27

eszter.berze@gmail.com,

lásd az előző hozzászólást.

Azért a hibáért felelsz, ami fennállt akkor, amikor eladtad az autót, akkor is, ha az rejtett hiba, és csak később jön elő.

Ha eladáskor, meg még 3 napig nem folyt az olaj, attól még lehetett olyan hiba az autóban, ami csak ez után jött elő (mondjuk egy hibás szimmering, ami már akkor is hibás volt, csak még nem ment teljesen tönkre, bár nyilván ekkor szivárgott volna valszeg az olaj, ez csak példa).

De azt, hogy ilyen hiba volt, azt a vevőnek kell bizonyítania.

Vagy megegyezel vele, fizetsz a javításba valamennyit (bár ehhez szvsz jó lenne tudni, mi volt a hiba oka), vagy nem, és elutasítod az igényét.

Utóbbi esetben neki kell perelnie, neki kell bizonyítania. Nem egyszerű, de nem is lehetetlen, a kirendelt szakértő drága, szóval párszázezerrel többe lehet, ha elveszíted a pert. Hogy látatlanban mennyi az esélye ennek, vagy egyáltalán annak, hogy pereljen a vevőd, nem tudhatjuk.
Te döntésed. Te kockázatod.

drbjozsef # 2019.03.01. 15:21

RewenD,

A helyzetetek nagyjából azonos a kereskedővel, egy kis eltérést kivéve, bár az lényeges.

Mindketten - mindenki - köteles az eladott termékre szavatosságot vállalni. Ennek persze vannak korlátai, főleg a használt dolgoknál, de alapesetben hibás teljesítés esetén köteles vagy szavatosságot vállalni.

Mivel Te kereskedőtől vetted az autót (biztos, az adásvételiben is a cég van?), ezért Te fogyasztói szerződést kötöttél, ezeknél a vásárlás utána első hat hónapban vélelmezni kell, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt, és ennek ellenkezőjét az eladónak kell bizonyítania. Vélhetően ezért nem problémázott a kereskedő.

Amit te adtál el neki, az nem számít ilyen szerződésnek, itt a különbség, ebben az esetben azt, hogy a hiba fennállt már a vásárláskor is, mindig a vevőnek kell bizonyítania.

Ha azt gondolod, hogy nem volt hibás az önindító az eladáskor, akkor írj egy tértis levelet a kereskedőnek, hogy a szavatossági igényét nem ismered el, az önindítónak az eladáskor semmilyen hibája nem volt. Ennyi.

Ha akar beperelhet bíróságon, viszont ott neki kell bizonyítania. Ha sikerül, akkor persze a perköltségekkel együtt kell fizetned.

Ez a te kockázatod, döntsd el megéri-e.

Ha eladáskor működött az önindító, akkor ennek ellenkezőjét elég nehéz lesz bizonyítani. Plusz pártízezer forintért talán nem fog pereskedni. Ráadásul párszázezres autóknál ritkán ítélik meg hibás teljesítésnek az ilyen hibákat. Ilyen áru (=állapotú, életkorú, futásteljesítményű) autónál lehet számítani ilyen jellegű hibára.

eszter.berze@gmail.com # 2019.03.01. 13:12

Sziasztok! A szombati napon eladtam 15 éves, Peugeot 307CC autómat (mint magánszemély) A vevő megnézte, több kört ment vele, a kocsin friss műszaki van. Az olaj nem folyott belőle, amikor elvitte és előtte sem észleltük. (korábban volt ilyen gond, de az javítva lett) Hétfőn telefonált a vevő, hogy "ömlik" az autóból az olaj (az olajszint megfelelő volt egyébként) és hogy fizessük ki a javíttatás díját vagy vegyük vissza autót a vételi ár plusz átírási költségért. Azt mondta, szombaton és vasárnap még nem folyott belőle, csak hétfőn kezdett.. Ami elég furcsa nekem.. Mit tudunk tenni? Valóban fizetnünk kell a javíttatást? Én úgy gondolom, egy 15 éves autónál előfordul, hogy csöpög az olaj (a szerelőnk szerint is). Ő amikor megvette nem nézett az autó alá, nem gondolom hogy körültekintően járt el, de nem tudom, hogy mi számít ilyenkor "kellő körültekintésnek".. Az autó vélára 790,000 Ft volt, magas felszereltséggel, 2004es évjárat, automata váltó. Hasonló típusoknak, hiba nélkül 1 millió felett van ára... A segítséget előre is nagyon köszönöm!

RewenD # 2019.02.28. 22:06

Sziasztok egy hete vásároltam egy 2004-es fiat stilot egy kereskedésből, autó beszámitással(2001-es fiat punto),200ért számolta be és 440-et fizettem rá, motorikusan nagyon jó kis kocsi volt, de a küszöb elég rozsdás volt, de erről tudod a kereskedő is. Na most én elhoztam a stilot az papirok kitöltése után és rá 1 órával nem indult az autó(őninditó) hivtam a kereskedőt reggel jött megnézni indult a kocsi, de le videóztam és meg is tudtam neki mutatni. El vittem a szerelőhöz és 40 ezer forint volt az őninditó de ezt állta is és irtunk róla egy papirt. Ő ma hivott, hogy nem indult a punto mikor próbálta eladni mondta hogy cserélt benne akksit és úgy se az őninditó lehet ott is elvileg ^^. És hogy holnap menjek be hozzá és a javitás az én saram. Kicsit furcsállom, hogy pont az a hiba lépett fel a régi kocsimnál mint annál amit elhoztam csak úgy hogy egy hetet volt nála a kereskedésben. Esetleg tudod tenni vmit ? ő 40 ezer forintot fizetett az őninditóra mert a szerelőm kedvezményesen megtudta rendelni, de a stilo értéke 640 ezer a punto értéke ami nála van 200 ezer. Az a kérdésem, hogy mi tévő legyek én fizessem most a javitást amit szerintem ő okozott szándékosan vagy van más lehetőségem.