Használtautó, Garancia???


.Gábor # 2019.01.03. 12:24

Sziasztok!
~4 hónapja magánszemélyként magánszemélynek eladtam az autómat (Renault Scenic 1.5 Dci, 2004-es, 141.000 km)
A vevővel közöltem, hogy az autónak jelentős olajfogyasztása van, kb 1l / 1000 km, amit turbócserével próbáltam orvosolni, de sajnos nem jelentett megoldást.
Az adásvételin sajnos nem tüntettük fel a hibát, 250.000 Ft a szerződésen feltüntetett vételára.
Ma jelentkezett a vevő, hogy 2 litert fogyaszt a kocsi 1000 km-en, gyűrűzni kell aminek költsége szerinte 350.000 Ft és követeli, hogy fizessem a felét vagy jogi útra lép.
Mivel a hibáról tájékoztattam, úgy gondolom, hogy a hiba fokozódása az ő felelőssége, mert tudatában volt, nem érzem jogosnak a követelését, ezért közöltem vele, hogy nem vállalom, tegyen belátása szerint.
Mellékszál: másik hibaként közölte, hogy rövid volt a nívópálca a kocsiban és ő vett bele egy hosszabbat. Az én értelmezésem szerint ezzel csak annyit ért el, hogy kevesebb olajjal autózott, ami nyilván nem tesz jót a kocsinak, de hogy ebből mi igaz azt nem tudom.
Ha fenyegetőzését beváltja és tényleg jogi útra tereli az ügyet, mire számíthatok? Érdemes volt egyáltalán leírnom a kérdést?

Szomorú örökös # 2018.12.30. 05:33

opel16v-Gábor

ennek az alkatrésznek ki kellene bírnia legalább az autó tervezett élettartamát (160e km) normál használat mellett.

És ez valahol le van írva, vagy csak te gondolod így? Anno egy ismerősöm egy Skoda Fabia-t vett újonnan részletre. Mire túladott rajta kb. 5-6 év után, már szinte majdnem minden henger gyújtástrafója tönkrement neki és cserélni kellett, pedig az egyáltalán nem „kopó alkatrész”. Soha többé nem vett az említett autótípusból. :-O

opel16v-Gábor # 2018.12.29. 19:06

Sziasztok!
Kérdésem a következő: egy 3.5 éves 70e km-es középkategóriás autóban tönkrement a kuplung kinyomó csapágy, ami ugye kopó alkatrésznek van kategorizálva a garanciális ügymenetben. Viszont ennek az alkatrésznek ki kellene bírnia legalább az autó tervezett élettartamát (160e km) normál használat mellett. Mivel az eddigi felhasználás során teljesen normál, nem erősen igénybevett működése volt, sejthetően az alkatrész gyári hibás, anyaghibás lehet. Ilyenkor van lehetőség valami szavatossági igény támasztására, ha mondjuk egy független szakértő alátámasztja az anyaghibát, azaz hogy nem erősen igénybevett üzemben, nem kopás miatt ment tönkre?
Mi a módja egy ilyen igény bejelentésének az adott márka szervize felé? Lehetséges márkafüggetlen szerviz javítási számlájával, és a független szakértő írásával menni hozzájuk, hogy térítsék meg a javítást? Van erre valami jogi út, hogy ez behajtható legyen rajtuk?
Köszönöm a választ előre is!

Szomorú örökös # 2018.11.20. 17:54

nonolet

A 10+ éve autók zöme egy leharcolt elhanyagolt kb. szeméthegy már műszakilag.

Továbbra is felhívnám a figyelmedet, hogy a tulajdonoson múlik, mennyire leharcolt egy ilyen kocsi. 20 év felett már valóban többnyire roncsok, de alatt még egyáltalán nem ez az általános.

Agy 12 éves autóban valószínűbb, hogy 200+ ekm van.
Mint az, hogy 100-120 ekm, bármit mutat is a kmóra eladáskor.

Nem mindenki jár olyan sokat vele. Én 2012-ben 148 ezerrel vettem, most meg már 1000 km híján 300 000 van benne és még mindig patika állapotban van. De hidd el nem általános az, ami pl. nálam van, hogy évi több mint 20 ezer belerepül. Idén pl. talán májusban voltam vele nagyszervízen, azóta viszont már 17 000 km belekerült.

Viszont van, aki csak szinte hétvégi nagybevásárlásra tartja. Neki ha pár száz km belekerül havonta, akkor sokat mondok. Nos, az övé valóban keveset mutat. Nem kell mindig összeesküvést sejteni, ha egy autóban kevés a km.

nonolet # 2018.11.20. 11:48

Szomorúka...

1.
A kevés kivétel nem jelent semmit!
A 10+ éve autók zöme egy leharcolt elhanyagolt kb. szeméthegy már műszakilag.
Ami bármikor elromolhat a tapasztalatok szerint.

2.
Mint a kérdezőé is.... tette.
Amikor egy kicsit nagyobb terhelést kapott.
Igazolva az általános állapotokat.

- -

Ráadásul az eladott autók zöme tekert kmórás is.

Agy 12 éves autóban valószínűbb, hogy 200+ ekm van.
Mint az, hogy 100-120 ekm, bármit mutat is a kmóra eladáskor.

Úgy 100 ekm fölött és/vagy 10 éves kor fölött LUTRI az autóvétel.

Pláne, ha turbós és pláne-pláne, ha turbó dízel vacak.

Aki ezzel nem számol az naiv.
Annyira, hogy még a bíróság is elhajtja az igényével.

Mondván:
Mit várt ?!
Új a autót?!!!
Ugyan már...

drbjozsef # 2018.11.20. 06:34

Renata,

akkor igen, ugyanaz a válasz, mint Fgyerek kérdésére. Te állítasz, Te bizonyítasz, Te perelsz.

Szomorú örökös # 2018.11.20. 05:23

nonolet

Egy 12 éves sokat futott öreg vacaknál

Ha neked egy 12 éves autó „öreg vacak”, akkor te vajon minek számítasz? :-D

Bocsi, az én autóm éppen 16 éves, de egyáltalán nem mondanám öreg vacaknak, főleg hogy csont nélkül ment át augusztusban a legújabb műszaki vizsgáján. Egy autónál többnyire a gazdáján múlik, hogy milyen állapotban van. No meg azon, hogy mennyi kilométer van benne. Sokat számít, ha valaki mindjárt az első rendellenes jelenségnél szerelőhöz megy és megcsináltatja.

Anno mikor a Saab Scania művekben végigvezettek bennünket, ott az idegenvezetőnk említette, hogy azok akár félmillió kilométert is elmennek nagyjavítás nélkül. Szóval kicsit óvatosabban ezzel az „öreg vacak” jelzővel.

nonolet # 2018.11.19. 22:07

Renata777

Egy 12 éves sokat futott öreg vacaknál egy ilyen hiba már bármikor előállhat.

A vevő ennek kockázatnak a tudatában vásárol... olcsón ilyen régiségeket.

Nem fogsz pert nyerni.

nonolet # 2018.11.19. 22:04

Fgyerek

Ezt buktad...

Az eladó jelezte a hibát!!!
Neki a hiba okát NEM KELL tudnia, sőt megtippelnie sem.

Mivel a hibáról tudtál így vevőként a saját kockázatodra vásároltál.
Nem követelhetsz az eladótól semmit.

Pláne egy 240 ekm-es öreg vacaknál
Aminél egy ilyen hiba már BÁRMIKOR előállhat a futás teljesítmény okán és ezt vevőként tudnod kell.
Ennek a kockázatával vásároltál.

Pláne-pláne 1200 km után...

Nincs az bíróság ami neked adna igazat.

Ennyi.

Renata777 # 2018.11.19. 16:28

drbjozsef
Az autót magánszemélytől vásároltam.
Akkor most egy hosszadalmas pereskedés elé nézek.

drbjozsef # 2018.11.19. 07:13

Fgyerek,

Magánszemélytől vásárlás esetén neked kell bizonyítani a hibás teljesítést, esetedben azt, hogy a turbó hibája már a vásárláskor is megvolt. Ha ezt vizsgálja a szakértő, és szerinte igen, akkor kérheted a javítás költségeit az eladótól. Ha nem fizet, neked kell perelned, és ott bizonyítani (a saját szakértőd nem biztos, hogy elég lesz). Jópár hónap, perköltség, szóval gondold meg.

Egyébként, az eladónak nem kötelessége a hiba OKÁT közölni veled eladáskor, elég magát a HIBAJELENSÉGET is. Ha ezt bele is írtátok a szerződésbe, akkor ismert hibával vásároltad meg a saját kockázatodra az autót.

drbjozsef # 2018.11.19. 07:09

Renata,

Magánszemély az eladó, vagy autókereskedő van az adásvételi szerződésetekben?

Fgyerek # 2018.11.18. 19:57

Tisztelt Fórumozók,

Tanácsot illetve segítséget szeretnék kérni Önöktől! Két hónappal ezelőtt magánszemélytől vásároltunk egy kisautót. Az autó 9 éves és 240.000 km van benne. A használat során egyre erősödő zaj jött a motortérből. Vásárláskor is volt alkalmanként egy csattogó hang, amire az eladó egyébként fel is hívta a figyelmünket, mert ő már megnézette szerelővel aki megállapította, hogy a szíj tárcsa meghibásodása okozza a zörejt. Ennek tudatában szervizbe vittük az autót és kértük a javítást. A szerviz nem találta a rossz állapotúnak a szíjtárcsát, viszont a klíma kompresszor csapágy cserére szorult, ezért ezt kicserélte és visszakaptuk az autót. Sajnos nem ez volt a hiba mert a zaj nem szűnt meg. Újra bevittük a szervizbe és tovább keresték a hibát.
Ekkor derült ki, hogy a turbó adta ki a hangot. Turbó lapátok elgörbülve, a tengely lóg.
Hívtam az eladót és elmondtam neki a problémát az autóval. Felajánlottam, hogy fizessük közösen a javítást, de mereven elzárkózott, hogy ez már az én problémám. Az autóval mi csupán 1200 km-t tettünk meg miután tönkre ment de ez nem érdekelte. Véleménye szerint a turbónak semmi baja, csak a szíjtárcsa a hibás a dologban. Felszólítottam szóban és levélben is a javításra, valamint igazságügyi szakértői vélemény készítése már folyamatban van. A kérdésem az lenne, hogy van rá esély, hogy az eladóval ki tudjam fizettetni a turbó javítási költségeket? Esetleg vállalná valaki az itt fórumozó ügyvédek közül a képviseletemet ez ügyben?

A válaszokat előre is köszönöm

Renata777 # 2018.11.18. 17:47

Kedves Tagok!
Mit tehetek? Vettünk egy 12 éves Toyota Avensist vásárláskor átnéztük, de nem láttunk hibát rajta. Egy hétig semmi baját nem vettünk rajta észre. A mai nap ment volna vele a férjem Svájcba de útközben ( Ausztriában) a váltója szétment és furcsán füstölni kezdett. Az eladó felé lehet valami követelésem a javítás költségei miatt? Még csak egy hete vettük. ????

SuziViol # 2018.11.05. 18:51

Kedves Mindenki!
Olyan esetben kérnék tanácsot, amire nem láttam itt a fórumon példát. Eladtunk egy 20 éves használt autót, melynek állapotáról a vevőt tájékoztattuk, az tudomásul is vette. Többszöri találkozás után vitte csak el az autót, első alkalommal még képet is készített a hibáról (rozsdásodás az autó alján). A konkrét hibára vonatkozóan az adás-vételi szerződésben nem tettünk említést, de a szokásos hibaismereti szöveg benne van. Most vissza szeretné vásároltatni velünk az autót, erre a hibára hivatkozva, melyről tájékoztatva volt, állítása szerint szakvéleményt is kikért róla, mi pedig elzárkózunk a visszavételtől. Most azonban perrel fenyeget. Van valamilyen lehetőség a vásárlót elhárítani?
A válaszokat előre is köszönöm!

ius latratus # 2018.11.02. 19:50

Az csak azért nehezebb, mert
kereskedő esetén fél évig a fogyasztók érdekeit helyezi előtérbe a törvény.
Félre ne érts, a szavatossági igenyed lehet jogos, csak nehezebb dolgod van egy magánszeméllyel szemben. Ügyvéd nélkül semmiképpen ne kezdj hozzá!

mikib # 2018.11.02. 17:17

Üdv

Bocsánat azt kihagytam! Amúgy magánszemélytől és gyártói garancia már nincs az autóra.

ius latratus # 2018.11.02. 17:06

Az "él", kérdés, hogy kitől vásároltad az autót?

mikib # 2018.11.02. 16:56

Kedves fórumozók!

Egy olyan kérdésem lenne,hogy 2 hónappal az autóvásárlás után az első hosszabb utazásunk alkalmával tönkrement az autóban a váltó. Az autóban összesen 55000 km van(6éves)amiből a 2 hónap alatt 2200kmt tettünk bele. A márkaszervízben azt mondták,hogy sajnos váltó cserével tudják csak megcsinálni, de volt egy visszahívás erre az autóra korábban a váltóvezérlö frissítéssel kapcsolatban ami nem lett rajta elvégezve és nagy valószínűséggel emiatt mehetett szét. Az eladó adásvételnél azt mondta ,hogy végig márkaszervízben volt szervizelve és valószínűleg mulasztás történhetett.Ha a szervíz nem ismeri el a hibáját akkor részemről él a szavatosság joga rejtett hibára hivatkozva?

drbjozsef # 2018.10.01. 05:45

Miruati,

"A másodfokú bíróság a tárgyalás eredményéhez képest a pert megszüntetheti, az ítéletet egészben vagy részben hatályon kívül helyezheti, egészben vagy részben megváltoztathatja, avagy helybenhagyhatja."

http://ugyfelcentrum.fovarositorvenyszek.birosag.hu/…port/html/24

16.pont

Miruati # 2018.09.30. 10:44

Másodfokon megint minden kezdődik élőről, tárgyalások, viták, szakértő stb.? Vagy csak megvitatják mi történt az elsőn?

Liluxy # 2018.09.30. 07:23

Köszönöm szépen a választ!
Tehát ha a héten kiderül mekkora költségre számíthatok, akkor felkereshetem az eladót a szerelő szakvéleményét persze kikérve. Ezzel kapcsolatban is sok kérdés merül fel bennem. Írok egy ajánlott levelet, hogy nyoma legyen a dolognak, de hogyan igazolom például a bíróság felé, hogy a levélben mit írtam.. (hatóságnál van iktatószám stb, de itt..)

drbjozsef # 2018.09.29. 14:54

Ha fellebbezünk, egy másik bíró veszi át az ügyet?

Másodfokon háromfős bírói tanács bírálja el az ügyet.

drbjozsef # 2018.09.29. 14:50

Liluxy,

Garanciával nem, de szavatossággal igen. Felszólíthatod a javítás fizetésére, ha elutasítja, akkor neked kell perelned bíróságon, és neked kell bizonyítani hogy az eladó hibásan teljesített. Az, hogy az eltömődött szelepek (ha tényleg az lenne) egy ilyen futású autónál annak számít-e, az szakkérdés, és a perben majd eldől.

drbjozsef # 2018.09.29. 13:56

Kedves Treb, nem érdemes, mert ahogy a hozzászólásaim alatt írom is, én nem vagyok ügyvéd.