zöld rendszám lassú jármű


TCsabi # 2018.03.20. 19:04

Tisztelt Fórumozók!
Lassú járműre vonatkozó (tehát nem a tisztán elektromos autó zöld rendszámáról van szó) zöld rendszám igénylésén töröm a fejem, aminek meg tudok felelni és meg is felelő lenne számomra. Egy dolgot nem értek csak vele kapcsolatban, hogy több szakmai agrár fórumon is azt olvastam, hogy közúton tartósan nem vehet részt a forgalomba egy zöld rendszámos lassú jármű, csak keresztezheti a főutat, egyébként a rendőr megbüntetheti a tulajdonost.Ennek próbáltam konkrétabban utána nézni, a 326_2011. (XII. 28.) Korm. rendelet kormányrendeletet is, de nem találtam benne egyáltalán ilyen korlátozást, hogy a főutat tartósan nem lehet igénybe venni vele.
Tud esetleg valaki valami konkrét szabályt, jogszabályt erről? vagy honnan veszik szakmai fórumokon ezt?
ezeken a fórumokon is feltettem a kérdést de ott sem tudják csak jártak páran már úgy hogy a rendőr megbüntette őket, mert 30 km-en keresztül főúton haladtak a zöld rendszámos járművűkkel.Nem a renszámtábla csalásókról van szó hogy terepjárókra tették a zöld rendszámot, hanem darús csepel erdészeti kiközelítővel mentek huzamosabb ideig főúton és van akit bűntettek van akit csak figyelmeztettek ennek szabálytalanságára a rendőrök.

nonolet # 2018.03.20. 19:21

Az a zöld rendszám a "mezőgazdasági munkagép" kategória.

Ami NEM!!! a lassú jármű.... és nem is a traktor.

A lassú járműre piros rendszám kell.

- -

Az M betűjelű ideiglenes rendszámtábla nem a járműhöz kötődik, hanem a jármű üzembentartójához, aki (amely) az engedélyezési eljárást követően jogot szerez arra, hogy az általa üzemeltetett járműre (járművekre) a kiadott rendszámot felszerelhesse a közúti forgalomban való részvétel céljából.

Az érintett járművek köre:

  • a magajáró mezőgazdasági és erdészeti betakarító gépek (arató-cséplő gépek, szecskázó gépek, cukorrépa betakarító gépek, zöldségbetakarító gépek, szőlőkombájnok, fakombájnok és erdészeti kiközelítők);
  • a magajáró műtrágya- és szervestrágya szóró gépek;
  • a magajáró permetezőgépek;
  • a speciális magajáró eszközhordozó alvázak;
  • a mezőgazdasági tevékenységre alkalmazandó magajáró rakodógép,
  • amely tervezési sebessége szerint 25 km/óránál gyorsabb sebességgel haladni nem képes, illetve amelynek megengedett legnagyobb sebességét a típusbizonyítvány, illetőleg a közlekedési hatóság 25 km/óra értékben határozta meg.
nonolet # 2018.03.20. 19:39

Pár perc google-zás után...

A KRESZ alapján büntetni

  • a behajtási tilalom megszegése
  • a szállítható személyek száma
  • az út szennyezése
  • a vontatott pótkocsi
  • traktorra rakás

miatt szokás.

TCsabi # 2018.03.20. 19:51

nonolet, köszi azt rosszul írtam le gyorsba, valóban nem lassú jármű, a közúton haladás szabályai nagyon hasonlóak és most itt a közút szempontjából a tettem fel a kérdést a fejembe ez volt ezért írtam tévesen lassú járművet.

sokat gugliztam a zöld rendszámú jármű közúton/főúton való huzamos használatának tilalma körül de nem találtam semmit, se a jogszabályban. azért tettem fel a kérdést, hátha elkerülte valami a figyelmem. A második hozzászólásod mire vonatkozik? a zöld rendszámos járművekre?

TCsabi # 2018.03.20. 20:00

nekem előfordulhat olyan hogy huzamosabb távon közúton/főúton kell haladjak majd zöld rendszámmal pl. átmegyek másik helyre fát kitermelni, mégis hol mehetnék mint közúton, főúton, ezért nem értem hogy a rendőrök büntetnek ezért, pláne nem találom ezt a tiltó szabályt, jogszabályt.
persze mondhatnánk erre hogy tegyem trélerre a 7 tonnás gépet csak az iszonyat drága, ebben az esetbe legalább 3-4 napos munka alatt nem érné meg kiszállni sehova.

ezért akarok előtte alaposan utánajárni mielőtt beruházok egy "erdészeti kiközelítőbe", mert azt tréleren mozgatni egy vagyon, nyilvánvalóan közúton jöhet csak szóba.

nonolet # 2018.03.20. 22:36

A zöld rendszám pont arra van, hogy az egyébként nem közúti jármű gépek IDEIGLENESEN részt vehessenek a közúti forgalomban IS.

Nyilván a KRESZ szabályai szerint.

A lista arról szólt, hyg miylen jogcímen szokás őket bírságolni.

Mert rémhírekkel ellentétben úgy látom
nem azért büntetik, hogy a közúton halad!

Hanem, mert közben KRESZ-t szegnek...

nonolet # 2018.03.20. 22:44

"mert azt tréleren mozgatni egy vagyon, nyilvánvalóan közúton jöhet csak szóba."

Az ideiglenesen az azért nem több tíz km-eket jelent...
Hanem RÖVID utakat a helyszínek között.

Hisz kedvezmény célja nyilván nem a fél ország átszelése, Hanem a telephely és a melók közti átállás egyszerűsítése.
Akár több gép esetén is egy rendszámmal...

Ugyanakkor gumi szabály,
tehát nem indokolható a bünti
csak a megtett távolsággal.

De nyilván az se nézhető tétlenül,
hogy
órákon át aggat és veszélyeztet egy behemót a közúton!

Szomorú örökös # 2018.03.21. 04:33

TCsabi

Anno egyszer a Magyar Közúttól kértem állásfoglalást az alábbi jogszabállyal kapcsolatban, egészen konkrétan a "lassú járműforgalom" kifejezésre:

19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet a közutak igazgatásáról

4. Elsőrendű főutak
Vegyes járműforgalom céljára szolgálnak, de a lassú járműforgalom - állandó vagy időszakos kivételektől eltekintve - tiltott.

5. Másodrendű főutak
Vegyes járműforgalom céljára szolgálnak, de a lassú járműforgalom megtiltható.

Erre kaptam választ egy bizonyos Nagypál Róberttől, aki forgalomtechnikai főmunkatárs volt akkor még ott:

A „lassú járműforgalom” pontos meghatározására feltett kérdésére a Társaságunk értelmezését az alábbiakban adom meg.

Az 1/1975. (II. 5.) „a közúti közlekedés szabályairól” szóló KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban KRESZ) 1. sz. függelékének II. pontja definiálja a közúti járművekkel kapcsolatos fogalmakat. Az m) pont szerint a „Lassú jármű” olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes. A 19/1994. (V. 31.) „a közutak igazgatásáról” szóló KHVM rendeletben lévő „lassú járműforgalom” alatt a lassan haladó járműveket értjük, így a forgalomszabályozási gyakorlatunk szerint ebbe a körbe nem csak a fent definiált lassú járművek, hanem még az alábbiak is tartoznak:

  • Mezőgazdasági vontató
  • Segédmotoros kerékpár
  • Kerékpár
  • Állati erővel vont jármű

Tehát akármilyen rendszám is van azon a mezőgazdasági gépen, félek, hogy bizonyos főútvonali szakaszokra semmilyen körülmények között nem hajthatsz fel vele és ha megfog a rendőr, akkor teljesen jogosan bírságol. De én csak laikus vagyok, nem biztos, hogy az én válaszom a helyes.

drbjozsef # 2018.03.21. 06:25

Ez érdekes, a kerékpárt mióta hajtja beépített erőgép?

wers # 2018.03.21. 06:30

A lóra sem kell rendszám. Keverednek a fogalmak.

wers # 2018.03.21. 06:32

Jármű nem csak gépjármű drbjozsef

drbjozsef # 2018.03.21. 06:50

wers drága, említettem én járművet vagy gépjárművet? Tudom mi a különbség, de azt, hogy mi a BEÉPÍTETT ERŐGÉP egy kerékpár esetén, azt nem. Ezt emeltem ki, ha figyelmesen megvizsgálod a hozzászólásomat, csak elsőre nem nagy betűkkel.

drbjozsef # 2018.03.21. 06:52

(és azt is tudom, hogy kerékpárnak minősül az a jármű is, amelyet legfeljebb 300 W-os motor segít. De azért már ne ez legyen az alapeset, mert elvétve ilyen is van)

wers # 2018.03.21. 07:06

Tényleg nem értettem, min akadtál fenn.
"hanem még az alábbiak is tartounak" ide sorolja a kerékpárt is a lovat is, de akár kutyszán is lehetne.

TCsabi # 2018.03.21. 09:23

köszönöm szépen mindenkinek a hozzászólását. Ettől féltem hogy gumiszabály lesz akkor ez is, mert vita esetén abból szinte mindig a honpolgár jön ki rosszul nem a hatóságok...

A telephely és a melóhely között azért lehet bőven több tíz kilométer. De nyilván ezt nem naponta teszi meg az ember a géppel, pláne nem 25 km/h-val és csúcsforgalomba kilométeres sorokat feltartva, hanem életszerűen elmegy vele a melóhelyre az ember (kora reggeli, vagy késő esti órákban), több napig vagy 1 hétig ott dolgozik, aztán visszajön onnan vele (kora reggeli, vagy késő esti órákban). De maga a távolság azért könnyen lehet több 10 km, ilyen "nagyobb távolságok" esetén is töredéke a gép helyszínre juttatása még 25 km/h-val is, mint trélerrel.

TCsabi # 2018.03.21. 09:30

"Tehát akármilyen rendszám is van azon a mezőgazdasági gépen, félek, hogy bizonyos főútvonali szakaszokra semmilyen körülmények között nem hajthatsz fel vele és ha megfog a rendőr, akkor teljesen jogosan bírságol."

az ilyet gondolom táblával viszont jelezni kell, hiszen csak akkor értesülhet az ember arról hogy nem hajthat rá bizonyos járművekkel. Ez így tiszta volna és elfogadható. Ilyenkor természetesen más mellék vagy egyéb útvonalat kell választani hogy elkerüljük ezt az utat.

wers # 2018.03.21. 09:35

A főútvonalat eleve jelzi tábla.

TCsabi # 2018.03.21. 09:46

igen, de a főútvonal és az azt jelző tábla önmagában még nem tiltó a lassú járművekre, zöld rendszámos és egyéb járművekre ha jól vettem ki az alábbiakból, hanem mindenképpen valamilyen piros keretes tiltó táblát kell keressek az adott úton, útszakaszon.

nonolet # 2018.03.21. 10:47

Ismert a KRESZ erősorrendje

  • rendőr
  • lámpa
  • tábla
  • felfestés
  • szabály

Ezek igazak a lassú járműre és a zöld rendszámos munkagépre is.

HA valamelyiket megsérted, akkor bünti lesz belőle...

Csak azért,
mert főúton haladsz még nem jár bünti,
HA egyébként nem tilos ott haladni.

- -

Ugyanakkor más szabályszegésrét is lehet büntit kapni nem csak a KRESZ miatt!

A zöld rendszámmal ezekre a más szabályokra is érdemes figyelni.

Ezek között van a zöld rendszám célja is!!!
A rövid, alkalmi útszakaszokkal...

- -

HA azt látom, hogy 10 km-k óta bandukolsz a vackoddal a közúton aggatva-VESZÉLYEZTETVE!!!
Hát bizony rendőrként én is keresnék ürügyet a bírságolásra és megemlíteném, hogy ne mászkálj tartósan itt bazmeg!

Mert az már egyszerűen bunkóság, azért.

Indok pedig mindig található a bunkók szívatására. Szerencsére.

Szóval: nem arra van (a tartós vonulásra!) amire tervezed!
Ezért lehetőleg ne is használd arra...

Ha mégis akkor meg ne csodálkozz, ha szopóágra vesznek.
A közvélemény nem téged fog védeni, jogosan.

Mert ezeknek a munkagépeknek NINCS keresnivalójuk a forgalomban.

Max rövidke ideig, alkalomszerűen.

TCsabi # 2018.03.21. 12:36

köszönöm a részletes felvilágosítást :)

"HA azt látom, hogy 10 km-k óta bandukolsz a vackoddal a közúton aggatva-VESZÉLYEZTETVE!!!"

kora reggel hajnalban, vagy késő este éjszaka amikor az úton már csak néhány autó van, messziről jól látható elakadásjelzővel 25 km/h-val azért nem gondolom hogy nagyon veszélyeztetnék bárkit.

Szerintem te arra célzol, hogy nappal, esetleg még csúcsforgalomba százméteres sorokat generálva a mögöttem haladók idegességből kockázatos előzési manőverekre késztetve haladok órákon át főútvonalon. De leírtam hogy én azért nem így képzelem el a gép átmozgatását egyik helyről a másikra. Nem visszaélni szeretnék a zöld rendszámmal (nem quadra, terepjáróra, traktorra stb.-re tenném), csak tisztában szeretnék lenni a jogos használatának lehetőségeivel, határaival.
Tehát ha a szomszéd faluban ami mondjuk 15-20 km-re van pl. ki kell takarítani egy erdős telket és kora reggel vagy késő este hozom-viszem a gépet a saját lábán a forgalom lehető legkisebb zavarásával, azt gondolom, vagy remélem, hogy ez rendeltetésszerű és szabályokba nem ütköző használata egy zöld rendszámos erdészeti gépnek.

wers # 2018.03.21. 13:01

Elakadás jelzővel? Ez biztos jó? Még vontatáskor sem szadályos.

TCsabi # 2018.03.21. 13:08

nem olvastam még részletesen utána, hogy kell-e használni, mert még csak az előzetes infógyűjtésnél tartok ebben az egész ügyben. Azért gondoltam az elakadásjelző használatára, mert a lassú sebesség is lehet veszélyes, illetve sok esetben látom, hogy pl. személyautók vonatótkötéllel történő lassabb sebességű vontatásánál is be szokták kapcsolni, gondolom pont amiatt hogy jobban kell rájuk figyelnie a többi autósnak. Meg úgy általában az elakadásjelző menet közbeni használatából nagy gond úgy gondolom nemigen lehet, hiszen azt fejezi ki, hogy az adott járműre a megszokottól jobban kell figyelni, tehát lassú sebességnél jobb ha be van kapcsolva mintha nem.

wers # 2018.03.21. 13:11

De akkor nem tudsz irányjelezni, az pedig kötelező.

TCsabi # 2018.03.21. 13:11

ja azt nem tudtam/gondoltam hogy nem szabályos menet közben, mert rengeteg ilyet látok az utakon, én is használtam már többször ilyen esetekben. Ha a kresz egyértelműen kimondja hogy nem lehet menet közben, akkor nem lehet, ennek is akkor majd utánanézek.

TCsabi # 2018.03.21. 13:16

ezt eddig úgy csináltam amikor csináltam, hogy addig kikapcsoltam, majd befordulás után újra visszakapcsoltam.
kanyarodásnál egyébként is lassan kanyarodik az ember, ez a normális, erre kell számítania minden autósnak, így ez nem teremthet veszélyhelyzetet, de ha nyílegyenes úton halad valaki villogó nélkül azt sokkal kevesebben értik tapasztalatom szerint is az autósok. Én is ha pl. látok ilyet tudom, hogy valami jó oka van a lassú haladásának,máris megértőbb vagyok, nem kezdek el anyázni :), mert ezt jelzi a villogóval és máris keresem az előzési lehetőséget megelőzöm és megyek tovább.