Lakásszövetkezet


osztap # 2024.05.29. 14:49

PajtiP,

Jogszerű, sőt köteles véleményt nyilvánítani, Lakszövtv. 26. § (2) f) és g). Az ellenőrzések eredménye megalapozza a véleményt, de a vélemény lényege pont az, hogy az FB álláspontja szerint mit kellene csinálni. A döntés ettől még a közgyűlésé.

PajtiP # 2024.05.29. 13:57

Mennyire jogszerű. hogy a felügyelő ezzel zárja a beszámolóját: "NEM FOGADOM el és Önöknek sem javaslom elfogadásra." Nem az lenne a feladata, hogy az ellenőrzése eredményeit közölje, hogy annak ismeretében minden tag eldönthesse, hogyan fog szavazni

osztap # 2024.05.29. 08:38

Borsika,

Azt írtok a reklámba, amit akartok. De mindegy is, mert az elnököt a közgyűlés választja.

Az igazgatóság tagjait és az FB-t a közgyűlés választja, nem az elnök. A közgyűlést sem az elnök hívja össze, hanem az igazgatóság. Azaz a napirenddel az igazgatóság többségének egyet kell értenie, azt nem az elnök dönti el. Lakszövtörvény 16. §

A könyvelő és az adminisztrátor felvételéről/további alkalmazásáról/kirúgásáról szintén az igazgatóság dönt, nem az elnök. 23. §

A személyzet elburjánzását úgy a legegyszerűbb megelőzni, hogy a közgyűlés nem szavazza meg rá a pénzt a költségvetésben. Ingyen senki nem fog dolgozni.

osztap # 2024.05.29. 08:23

PajtiP,

A szövetkezet alapszabálya vagy iratkezelési szabályzata szerinti ideig kell megőrizni. Jogszabály nem sok mindent mond, a Ptk. 3:340. § szerint a jegyzőkönyveket meg kell őrizni, de nem mondja, meddig, egyébként pedig a 6:22. § szerinti ötéves elévülési idő lehet támpont. A konkrét iratokra:

Alapító okirat lakszövben nincs, alapszabály van. Ha én írnám a selejtezési szabályzatot, ez nem lenne selejtezhető. A cégbíróságon (vagy a levéltárban) úgyis elérhető, mert nekik nem selejtezhető. 6. melléklet itt:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

Közgyűlési jkv: Ha a közgyűlés alapszabályt fogadott el/módosított, nem selejtezhető a fentiek miatt, ha beszámolót fogadott el, tíz év a Cégtörvény 18. § (6)-(7) miatt. Egyéb szabály szerintem nincs, tehát a maradék közgyűlések jkv-i az ötéves általános elévülési idő után selejtezhetők.

Belépési nyilatkozat: Ha a tagsági viszony másképp nem bizonyítható, akkor a tagság megszűnésétől kezdve az ötéves általános elévülési idő végéig. Ha igen (pl. minden évben készít a lakszöv egy friss tagjegyzéket), akkor az ötéves általános elévülési idő után szerintem selejtezhető.

PajtiP # 2024.05.29. 05:49

Segítséget kérek. Hol van szabályozva, hogy menni ideig kell megőrizni az alábbi dokumentumokat:

  • alapító okirat
  • közgyűlések jegyzőkönyvei jelenléti ívvel és meghatalmazásokkal
  • tagok belépési nyilatkozatai
borsika # 2024.05.28. 10:19

Köszönöm az eddigi segítségeket. Sajnos a közgyűlésen nem sikerült új elnököt választani,egy tulaj és egy külsős pályázó volt.
Azt elfogadtuk,hogy lehet külsős társasház kezelői végzettséggel,most új pályázatot kell kiírnunk.
Van a lakótelepen egy "hirhedt" közös képviselő aki valószínű pályázni is fog. A jelenlegi gondnokot szeretnék meneszteni,de sajnos,ha őt megválasztják, akkor elszabadul itt amit nem szeretnénk.,mert jelenleg ő itt a gondnok, de nem akarjuk megtartani.
Ő vállalkozóként van, de ez is szabálytalan, mivel január 1-től a fiával kötött az elhalálozott elnökünk megbízási szerződést.
Szóval sok dolgot kell rendbe tenni.
Kérdésem, hogy kitételként beirhatjuk-e a pályázatba, hogy külsősként elsősorban egyéni vállalkozót keresünk, nem társaságot.
azt is szeretnénk beleírni,hogy mivel ez szövetkezet és nem társasház, a alapszabályban lefektetett szabályok szerint a két igazgatósági tagot,a FB-ot, a könyvelőt és az adminisztrátort megkívánjuk tartani, tehát az ő elbocsátásukat, leváltásukat nem kezdeményezheti, nem változtathatja meg. A tanácsot megfogadtuk a másik adminisztrátort felmondással elküldtük.
Az ő helyére az új elnök sem vehet fel sem őt, sem másik embert erre a munkakörre, mivel ez megszünt? Remélem jól gondolom.
Köszönöm szépen az eddigi és a jövőbeli segítséget

PajtiP # 2024.05.28. 09:24

Mi a helyzet a határozati javaslatot NEM tartalmazó napirendi pontokkal? Egyes levezető elnökök így is szavaztattak a közgyűlésen szóban elhangzott javaslatról, ami szerintem nem érvényes

drbjozsef # 2024.05.27. 08:18

PajtiP,

Pontosan úgy. Lakszövtv. 17.-18.§
Főszabályként a tagok hozzák a döntéseket, és a nem tag tulajdonosoknak van kivétel. Például ez, vagy pl. a kamera rendszer felszerelése esetére.
Nem kötelező tagnak lenni, de ha valaki nem az, akkor ezzel egy csomó jogosultságtól elesik.

Egyébként, megjegyzem, a szavazás sem a tulajdonosok száma, hanem az egységek száma szerint kellene menjen. (Egy lakás egy szavazat, akkor is, ha több tulajdonosa van, 18.§(2).)

PajtiP # 2024.05.27. 05:47

"A közgyűlésen a nem tag tulajdonost a lakásával kapcsolatos fizetési kötelezettségek előírására és teljesítésé- re vonatkozó tárgyévi költségvetés és a beszámoló napirendi pont megvitatása során megilleti a szavazás joga. "
Ezt úgy kell értelmezni, hogy más témákkal kapcsolatos határozatokkal kapcsolatban nem szavazhat? A törvény és az alapszabály is a TAG szóhasználattal él, de a vezetés mindenkit mindenben szavaztat, kivéve a választás esetét

Kovács_Béla_Sándor # 2024.05.26. 07:59

(A "kiszervezi számlásnak" is legitim indok, ha valós.)

drbjozsef # 2024.05.25. 18:03

borsika,

Mt. 66. §
(1) A munkáltató felmondását köteles megindokolni.
(2) A felmondás indoka a munkavállaló munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával, képességével vagy a munkáltató működésével összefüggő ok lehet.

Ha nem fogadja el a közös megegyezést, akkor szerintem a "munkáltató működésével összefüggő ok" abszolúte megáll, ha a munkájára már nincs szükség, arra másik alkalmazottat nem vesztek fel. Megszűnik a munkaköre. Ha az elnök elviszi maga a feladatokat, vagy más módon oldja meg, de nyilvánvalóan nem az Mt. kijátszásával (pl. kiszervezi megint számlásnak), akkor ez nem megtámadható.

borsika # 2024.05.25. 15:39

Sziasztok!
Kérdésem a következő: Január 1-től munkaviszonyban áll a lakásszövetkezettel egy adminisztrációs munkát végző fiatalember.
A szövetkezet elnöke változtatott a jogállásán,előtte egyéni vállalkozóként számlát adott. Az elnök időközben elhalálozott, a fiatalember munkájára nincs szükség, mivel tulajdonképpen az elnök munkáját végezte. Nem szeretnénk tovább foglalkoztatni, az új elnök elvégzi munkákat, amiket eddig ő csinált.
Szeretnénk vele közös megegyezést a munkaviszony megszüntetéséről, de valószínű nem fog sikerülni.
Mik a felmondás lehetőségei, mire kell figyeljünk,hogy elkerüljük a munkaügyi problémákat.
Sajnos tett az elnök betegsége alatt olyan dolgokat amivel kárt okozott a szövetkezetnek,de enélkül is szeretnénk felmondani neki, mivel nincs szükség a munkájára.
Köszönöm szépen

osztap # 2024.05.22. 18:23

Elfelejtették az alapszabályt aktualizálni. Nem ez a lakszöv az első...
A Ptk. 3:337. § azért alkalmazandó, mert az alapszabály nem tér el tőle a Ptk. 3:4. § alapján.

PajtiP # 2024.05.22. 14:03

Köszönöm a választ. Pontosítani szeretném:
LSZTV 18§ 3) A képviseletre vonatkozó részletes szabályokat az alapszabályban kell meghatározni; a meghatalmazásra egyebekben a Ptk. rendelkezései az irányadók.
Alapszabály IV. 7. A lakásszövetkezet tagját a közgyűlésen írásbeli meghatalmazás alapján lehet képviselni, a meghatalmazásra egyebekben a Ptk. 222-223.§-aiban foglaltak az irányadók - más követelmény nincsenek meghatározva
Igaz, hogy az új PTK-ban a régi 222-223-nak megfelelőt nem találtam, de attól függetlenül, hogy elmulasztották aktualizálni az alapszabályt, és ez már nem érvényes, az új PTK 3:337 alkalmazandó, mivel a LSZTV 1§ 2) alapján ezt kell alkalmazni

osztap # 2024.05.22. 11:30

PajtiP,

Elsősorban a Lakszövtörvény 18. § (3)-at kell alkalmazni, aztán a lakszöv alapszabályát, aztán a Ptk-t 3:337. §-t. DE: a Ptk. 3:337. § a Ptk. 3:4. § és a Lakszövtörvény 1. § (2) miatt nem kötelező érvényű, csak akkor kell alkalmazni, ha a Lakszövtörvény meg az alapszabály mást nem mond.

A logika más kérdésben is ez: Elsősorban a lakszövtörvényt kell nézni (általában kógens szabályok), utána az alapszabályt, végül a Ptk-t (általában diszpozitív szabályok, hacsak külön nem mondja a Ptk, hogy kógens - ez ritka).

PajtiP # 2024.05.22. 08:04

Kérdésem, hogy a PTK 3:337. § [A tag jogai a közgyűlésen] 3. pontjában a szövetkezeti tag képviseletére is az alábbi: "Nem lehet képviselő az igazgatóság és a felügyelőbizottság elnöke vagy tagja" érvényes-e, vagy csak a lakásszövetkezeti törvény érvényes, amiben ez a kitétel nem szerepel. Egyáltalán, a Lakásszövetkezeti Törvény mellett a PTK minden előírása is kötelező a lakásszövetkezetekre?

osztap # 2024.05.20. 13:09

borsika,

Látni kellene a szerződést, mit ír a bérleti jogviszonyról (határozott / határozatlan idő), annak felmondásáról (rendes, rendkívüli), és a bérlőkijelölési jogról (milyen feltételekkel, milyen időre)... Ha az adatokat kitakarva feltöltöd valahova képként, és belinkeled, sokat segítene.

borsika # 2024.05.20. 12:55

Szép napot!
Ujabb probléma merült fel. Próbálunk rendet tenni,új elnököt,fb elnököt találni, nem sok a jelentkező,addig a régiek működünk.
Több bérbe adott helyiségünk van. egy 21 m2-es üzlethelyiség már 3 éve üresen áll, szeretnénk kiadni, lenne is bérlő. Sajnos az előző fizeti a bérleti díjat, igaz kevesebbet,mint kellene és arra hivatkozással, hogy bérlő kijelölési jogot szerzett, nem hajlandó átadni a helyiséget. Ez a szerződés előkerült, 1994-ben köttetett, benne van a bérlő kijelölési jog. azt, hogy szabályos-e még nem tudjuk, eddig azt sem tudtuk ilyen létezik. anno 300 ezer forintot fizetett ezért a Szövetkezetnek, amit nem tudunk tényleg kifizetett-e teljes egészében,mivel részletfizetési lehetőséget kapott,az akkori elnöktől. Pénzügyi bizonylatot nem találtunk.
De nem is érdekes, mivel aki szeretné bérbe venni, kifizetné neki a ,de így sem akarja. Mit tudunk tenni? Van-e lehetőség valamilyen formában,hogy megszüntessük ezt az állapotot? Elvileg a fiát akarta ide, eredendően közértként működött. A fiú elköltözött, nem akarja folytatni, az eredeti bérlők sem, már idősek,szóval bezártak, de nem mozdulnak. Milyen jogi lépéseket tudunk tenni,ha nem tudunk velük megegyezni?
Köszönöm a válaszokat.

PajtiP # 2024.05.19. 18:05

Tisztelt Kovács Béla Sándor

  1. a tag nem vett részt a meghirdetett közgyűlésen
  2. Ez egy példa a meghívó melléklettéből:

"5.) napirendi pont:

I. J. ügyvezető beiktatása óta nincs semmilyen kontroll a lakásszövetkezet pénzügyi, banki átutalásai, kifizetései felett. Az ügyvezető egyedüli átutaló, kifizető, ami nem elfogadható, főleg úgy, hogy összeghatár sincs meghatározva mennyit utalhat egy összegben.
A lakásszövetkezet számára ez NEM BIZTONSÁGOS rendszer.
A 2023.05.31-re összehívott közgyűlés 6. napirendi pontjában ugyan szerepelt ennek a kérdésnek a megtárgyalása, amiről sokat beszéltünk (megjegyzem, ez nem igaz) is a közgyűlésen, de az ügyvezető nem bocsájtotta szavazásra a napirendi pont ezen részét. ... 2023.05.31. óta eltelt 10 hónap és még mindig a kettős aláírás megvalósítására várunk. Kérdés: Miért hátráltatja I. J. ügyvezető a kettős aláírás bevezetését banki utalás esetén?
Mulasztás történt, hiszen a 2023.05.31-ei közgyűlés 6. napirendi pontjának meghirdetésénél a határozati javaslatban szerepelt a kettős aláírás, mégsem tette fel szavazásra ezt az ügyvezető!!! Cégbíróságnál kötelezettség szegési eljárást von maga után. "
A következő sorban ez szerepel: 6. napirendi pont
Én úgy gondolom, hiányzik a kötelezően tartalmazandó határozati javaslat, ami valami ilyesfele lehetne: A közgyűlés úgy dönt,, hogy a lakásszövetkezet ... számlájánál az ügyvezető után második helyen xy-t aláírási joggal feljogosítja
A második is ugyanerre lett volna egy példa, de ez az egy is elég, azt felejtsük el
Valóban nehéz megkülönböztetni az idézeteket és a saját gondolataimat, lehet, hogy nem megfelelően használtam az idézőjeleket

Majordomus # 2024.05.19. 17:26

Jó tanács: költözz társasházba!

Kovács_Béla_Sándor # 2024.05.18. 09:10

Elvileg mindkettő érvénytelenségi ok lehet. De azért óvatosan. Ha például részt vett az a tag a közgyűlésen; vagy ha a szövetkezet bizonyítani tudja, hogy kellő részletességgel értesült a közgyűlésről, már nem biztos, hogy a törvényszék emiatt hatályon kívül helyezi a határozatokat.
Ami pedig a másik okot illeti: amit idézel, az maga a hiányolt írásos előterjesztés. Tehát nem hiányzott.

A többit nem is értem. Szétválaszthatatatlanul keverednek a hozzászólásodban az idézetek (különböző forrásokból) és a saját megjegyzéseid.

PajtiP # 2024.05.17. 19:01

Tisztelt Szakértők!
Az a kérdésem, hogy az alábbi tényeket figyelembe véve lehet-e érvényesnek tekinteni az - előző elnök 11 hónapos késéssel történt munkakör átadása után - most felügyelő által összehívott közgyűlést:
- van legalább egy tag, aki nem kapott meghívót sem nyomtatva, sem elektronikusan
- nem teljesül a LSZTV 16. § (5) pontjában előírt követelmény: A meghívóhoz mellékelni kell a szavazásra előterjesztett napirendre vonatkozó írásos előterjesztéseket és a közgyűlés határozataira tett javaslatot.

Példaként bemásolom az egyik napirendi pontot:
"5.) napirendi pont:

I. J. ügyvezető beiktatása óta nincs semmilyen kontroll a lakásszövetkezet pénzügyi, banki átutalásai, kifizetései felett. Az ügyvezető egyedüli átutaló, kifizető, ami nem elfogadható, főleg úgy, hogy összeghatár sincs meghatározva mennyit utalhat egy összegben.
A lakásszövetkezet számára ez NEM BIZTONSÁGOS rendszer.
A 2023.05.31-re összehívott közgyűlés 6. napirendi pontjában ugyan szerepelt ennek a kérdésnek a megtárgyalása, amiről sokat beszéltünk (megjegyzem, ez nem igaz) is a közgyűlésen, de az ügyvezető nem bocsájtotta szavazásra a napirendi pont ezen részét. ... 2023.05.31. óta eltelt 10 hónap és még mindig a kettős aláírás megvalósítására várunk. Kérdés: Miért hátráltatja I. J. ügyvezető a kettős aláírás bevezetését banki utalás esetén?
Mulasztás történt, hiszen a 2023.05.31-ei közgyűlés 6. napirendi pontjának meghirdetésénél a határozati javaslatban szerepelt a kettős aláírás, mégsem tette fel szavazásra ezt az ügyvezető!!! Cégbíróságnál kötelezettség szegési eljárást von maga után. (ezt például egyáltalán nem értem, milyen kötelezettségszegés, amiről a Cégbíróság dönt)
6.) napirendi pont
..."
A 2023.05.31-i 6. napirendi pont: "Felügyelő bizottsági tag visszahívása, 3 fős felügyelő bizottság választása, banki aláírási jog meghatározása - határozathozatal". Ehhez a napirendi ponthoz a mellékletben szerepelt:
5/a/2023.025.31 sz. határozat: A közgyűlés 2023.05.31-el K. Pné felügyelő bizottsági megbízását visszavonja."
Mivel azon a közgyűlésen amikor ez a napirend került sorra, idézet a jegyzőkönyvből: "V. J. javasolja, hogy a FB tagságot K. Pné vigye tovább", és ezzel a napirendi pont vitája, mely el sem kezdődött, le is zárult, a jelen lévők ezt tudomásul vették.
Emiatt 5/b/2023.05.3, ("A közgyűlés XY-t, ... ,NN-t ... a szövetkezeti elnök után második helyen aláírási joggal feljogosítja") megbeszélésére már nem is került sor.
Nekem az is a kérdésem, hogy lehet-e a közgyűlésnek ebben a formában újratárgyalni - szerintem csak erre a közgyűlésre újonnan felvett napirendi pontként lehetne - de a határozati javaslatot sehogy sem látom
Egyébként az előző vezetés idején sem volt ilyen, az SzMSz igazgatósági tagokra vonatkozó feladatok és hatáskörök leírásában sem szerepel banki aláírási jog meghatározása

drbjozsef # 2024.05.11. 04:46

borsika,

Ahogy én látom, a Tht. végzettségre vonatkozó passzusait akkor kell csak alkalmazni a lakásszövetkezetre, ha mint jogi személy, üzletszerűen végezne társasház kezelői tevékenységet. Ha a saját lakásszövetkezetet igazgatja csak, akkor nem vonatkozik rá a végzettségi kötelezettség. (Laksztv. 2.§(6).)

Ezért minden további nélkül megválaszthatjátok az alapszabály szerint, és természetesen minden további nélkül változtathattok is az alapszabályon, mivel a szakmai gyakorlat sem előírás a Laksztv-ben. Persze, az alapszabály módosításához kell a kétharmados többség, de ha az megvan, akkor szerintem simán mehet.

borsika # 2024.05.10. 10:54

Üdvözlök mindenkit. Sok problémánk volt,ami most megoldódott,de ujabbak álltak elő. Az elnökünk megbetegedett,gyógyíthatatlan betegségben.Hónapokig kértük,hogy erre hivatkozással mondjon le,de nem tette,sőt a tiszteletdíjához is ragaszkodott. 4 hónap után a két igazgatósági tag vette át a munkáját,amiről értesítettük a tulajdonosokat. Végül rendkívüli közgyűlés összehívásáról döntöttünk,hogy a lemondását megszavazzuk és tovább léphessünk. A közgyűlés reggelén elhalálozott,így az okafogyottá vált.
A mostani probléma,hogy az egyik igazgatósági tag megpályázná az elnöki tisztséget,de nincs végzettsége,a társasházkezelőit nem szeretné elvégezni nem akar már tanulni. Nem találtam a törvényben szakmai követelményre vonatkozó részt,ami persze nem jelenti azt,hogy nincs is, az alapszabályunkban az van,ha nincs ilyen végzettsége,akkor 5 év szakmai gyakorlat is elég. viszont neki csak 3 év van. Kérdésem, hogy amennyiben az alapszabályban 3 évre csökkentjük ezt a követelményt,amit elfogad a közgyűlés,akkor betöltheti-e az elnöki posztot? Nem szeretnénk külsőst,csak ha végképp nincs más megoldás. Erre elég nyomós okunk van.
A másik kérdésem, hogy ha nem érkezik pályázat a kiírt elnöki tisztségre,akkor ki kell-e írni még egyszer és ha akkor sincs,akkor külsős pályázó is lehet,tudom ezt szintén a közgyűléssel kell alapszabály módosítással elfogadni.
Köszönöm a válaszokat

drbjozsef # 2024.03.25. 11:53

Aikaterina70,

A mostani nem támadható, mert nem érvényes a határozat, elutasították.
A régi nem támadható, mert a lakszöv. törvény 9.§ miatt erre a határozathozatal után 60 nap lett volna.

Egyébként miért nettó van az alapszabályban? Ez butaság. Mi köze az egyik fb tagnak ahhoz, hogy a másiknak van vagy nincs adókedvezménye?