fesztivál támogatói


bjdodo # 2019.08.20. 13:22

#drbjozsef

> Az igen, de ezek speciel mind inkább a közérdekű adatok alá tartoznak.

Tehát ha egy alapítvány, non-profit szervezet, párt stb. ad pénzt egy fesztiválnak, az az információ közérdekű? A jelenlegi értésem szerint ez ellentmond Aprilismajus hozzászólásának, vajon mit értek félre? Erről tudna írni valami konkrétumot, hogy mire hivatkozva kérhetnék ilyen jellegű információt?

> De a cégek nem, ha üzleti alapon szerződnek egy rendezvénnyel - esetükben viszont a cél általában evidens.

Néha hallok olyat, hogy mondjuk a MÁV ad pénzt egy sportklubnak, iskolának stb., szerintem simán adhatna pénzt fesztiválnak is. (Ez ismét csak példa, nincs közöm a MÁV-hoz.) Ez esetben természetesen nem üzleti alapon szerződnek, ezt hívtam én (talán hibásan) támogatásnak. Gondolom az talán közérdekű, ha egy állami vállalat ad így pénzt, de mi van, ha pl. egy magánbank teszi ezt? Az cég, de nem köt üzleti szerződést, viszont ad pénzt nem üzleti céllal.


bjdodo

drbjozsef # 2019.08.20. 12:24

A civil szervezetek és lobbyk, politikai szervezetek stb. motivációi szerintem sokszor ködösek.

Az igen, de ezek speciel mind inkább a közérdekű adatok alá tartoznak.

De a cégek nem, ha üzleti alapon szerződnek egy rendezvénnyel - esetükben viszont a cél általában evidens.

bjdodo # 2019.08.20. 11:22

#drbjozsef

> Egy fesztivál általában olyan rendezvény, amin üzleti szempontból vesznek részt cégek, nem támogatóként, minimum is reklámért cserébe. Nem olyan támogatóként, mint amikor te pénzt dobsz az utcazenésznek.

Látja ebben viszont nem feltétlen értünk egyet. Nem akarok belemenni konkrét kérdésekbe mert nem akarom, hogy vita alakuljon ki, de gazdag civil szervezetek, lobby csoportok, a társadalom arculatát formáló szervezetek simán támogathatnak ügyeket, amelyek ráadásul nem közvetlenül az ő nevükben jelennek meg. A vörösbor egy béna példa volt, de a közönség ugye ebből csak annyit vesz észre, hogy nincs vörösbor.

Próbálok ebben a beszélgetésben politikailag semleges maradni, most ez az ismét légből kapott példa jut eszembe. Megjelenik egy tanulmány, hogy ha egy párthoz köthető színnel az ember többet találkozik, akkor valószínűbb, hogy arra a pártra fog szavazni. Ekkor a Fidesz ajándékozhatna narancssárga szívószálat olyan rendezvényekre, amelyek választáshoz közel vannak, az MSZP pedig pirosat. A látogató nem tudja, honnan az a sok adott színű szívószál, valószínűleg a tanulmányról se hallott, de ha lenne ilyen tanulmány, akkor ez a támogatás valószínűlg befolyásolná a választókat.

> Azt gondolod, hogy az a cég, amelyik támogatja a rendezvényt, és azt kéri a szervezőktől, hogy ne legyen vörös bor, az valami homályos, megfoghatatlan okból kéri ezt, mert az ügyvezető színvak a pirosra, vagy mert kiskorában piros festékbe ejtették? Nem azért, mert a fehér bor forgalmazáshoz van valami kis köze?

Azt gondolom, hogy sokszor a motivációk ködösek. Valahol valami érdek mozgat mindent, de ez nagyon sokszor nem nyilvánvaló. A civil szervezetek és lobbyk, politikai szervezetek stb. motivációi szerintem sokszor ködösek.

> De a magánszemélyek, céges "támogatók" (=üzletfelek, barterban, vagy marketing okból fizetnek) esetén ez sem feltétlenül állhat fenn.

Sajnos Aprilismajus valasza alapjan ez a helyzet.


bjdodo

drbjozsef # 2019.08.20. 11:04

bjdodo,

Egy fesztivál általában olyan rendezvény, amin üzleti szempontból vesznek részt cégek, nem támogatóként, minimum is reklámért cserébe. Nem olyan támogatóként, mint amikor te pénzt dobsz az utcazenésznek.

Azt gondolod, hogy az a cég, amelyik támogatja a rendezvényt, és azt kéri a szervezőktől, hogy ne legyen vörös bor, az valami homályos, megfoghatatlan okból kéri ezt, mert az ügyvezető színvak a pirosra, vagy mert kiskorában piros festékbe ejtették? Nem azért, mert a fehér bor forgalmazáshoz van valami kis köze?

Ha ez a fesztivál valamilyen állami intézményhez tartozik (pl. önkormányzatok), és közpénzt is felhasznál, akkor ott lehetnek közérdekű adatok. De a magánszemélyek, céges "támogatók" (=üzletfelek, barterban, vagy marketing okból fizetnek) esetén ez sem feltétlenül állhat fenn.

bjdodo # 2019.08.20. 10:56

#drbjozsef

Teljesen igaza van. Nem vagyok se jogász, se közgazdász, így nem ismerem a szókincset, emiatt nehéz kifejeznem magamat. Keresem a szavakat, ez nem az én világom.

A "közvetlenül nem kap semmit" alatt pénzt vagy szolgáltatást értettem. Az, hogy nem árulnak vörösbort, az én laikus fogalomrendszeremben nem szolgáltatás, az egy megkötés, ami a befizetőt nem érinti közvetlen, hacsak nem akar épp azon a fesztiválon vörösbort inni. Persze mondhatjuk, hogy ezzel elérte, amit akart, az én fogalomrendszeremben ez nem nyereség. Ha kap pénzt, vagy kupont amivel mondjuk 3 évig lemossák a kocsiját, ez nyereség. Nyilván hibás a fogalomrendszerem.

Valahol a társadalomban is ketté van mindez választva szerintem, mert a Gyermekrák Alapítvány (semmi közöm hozzájuk, ez jutott most eszembe) szerintem nyereség nélkül dolgozik, pedig a társadalmon segít, ami ugye hasznot jelent nekik is.

Na nem akarok még tovább belegabalyodni, összevissza írok, nem tudom magam jól kifejezni. Szerencsére Aprilimajus megértette, amit kérdezni akartam, köszönet neki. Az én nyelvi nehézségeimet kérem nézzék el.


bjdodo

bjdodo # 2019.08.20. 10:45

#aprilismajus

Sajnálatos ez a helyzet... üzleti titok, miközben nem befektető, hanem támogató - szomorú kiskapu ez szerintem.

Köszönöm a válaszát és a fáradozásait. Ha még emlékszik a törvény számára, megírná még ezt nekem, hogy megtaláljam a jogtárban? Természetesen hiszek Önnek, csak olvasnék még róla.

Köszönöm mégegyszer!


bjdodo

drbjozsef # 2019.08.20. 10:43

bjdodo,

Az általad írt definíció a "támogatásról" szöges ellentétben áll a kérdésedben felvetett "támogatás"-sal.

Ha valaki "támogatásáért" cserébe kitiltják a vörös bort, akkor az nemigen fér bele "közvetlenül nem kap semmit" kategóriába.

Már persze ha nem akarunk külön vitát nyitni a "közvetlen" szó jelentéséről.

bjdodo # 2019.08.20. 10:37

Köszönöm a válaszát!

Fesztivál: Nem tudok Önnek rendes definíciót adni, a fesztivál manapság sokat használt fogalom. Ma a köznyelvben szerintem több kultúrális eseménynek helyszínt adó rendezvény, ilyen kultúrális események lehetnek pl. koncertek, előadások stb. Itt van egy weboldal, ami listáz a fesztiválok közül számosat: http://www.fesztivalnaptar.hu/…/program-p1/

Támogatni: Ez a fogalom (talán más névvel) szerintem létezik a jogban és a számvitelben is, pl. amikor a Gyermekrák Alapítványnak egy cég/magánszemély ad egy adott összeget úgy, hogy nem kap cserébe anyagi juttatást, ez lenne a támogatás. Ebben a példában az adományozó (lehet ez jobb szó?) közvetlenül nem kap semmit cserébe, de a társadalom számára egy hasznos non-profit szervezetet támogat, javítja a világot, ezzel baj esetén a saját gyerekének is segíthet. Amikor az adónk egy százalékát odaadjuk valakinek, az én nyelvtudásom szerint ez is támogatás/adomány.


bjdodo

aprilismajus # 2019.08.20. 10:26

Tisztelt Bjdodo, egy fesztivál támogatóinak névsora nem közérdekű adat, nem közérdekből nyilvános adat (megnéztem a vonatkozó törvényt, azért vagyok ilyen bátor), ám egy fesztivált felfoghatunk egy nagy üzletnek, s ha így van, akkor a fesztivál támogatóinak névsora üzleti titok, reklámozási céllal természetesen egyes támogatók jelentkeznek, hogy ők támogatók, de ez akkor is üzleti titok, melyet a Ptk. véd.

Kovács_Béla_Sándor # 2019.08.20. 09:54

Nem jó ez a kérdés egyáltalán. Mert mi az, hogy "fesztivál"? Mi az, hogy "támogatni"?

bjdodo # 2019.08.20. 08:46

Ez a téma lehet, hogy nem ebbe a kategóriába tartozik, bocsánat, nem találtam jobbat.

Az lenne a kérdésem, hogy ha egy átlagos állampolgár szeretné megtudni, hogy egy adott fesztiválnak milyen támogatói vannak, akkor tehet-e valamit, van-e erre lehetősége. Nem ismerem a magyar helyzetet, az USA-ban a non-profit szervezetek szoktak a támogatóikról valamiféle listát kiadni, talán törvény kötelezi is őket erre. Valami hasonlót keresnék magyarországi fesztiválokkal kapcsolatban is.

Idióta, nem valós példa: XY falu fesztivált szervez, egy cég/magánember ad neki 20 milliót, ha bevállalja, hogy csak fehérbort lehet a fesztiválon árulni, vöröset nem. A nézőközönség nem érti, miért nincs vörösbor. Van-e a nézőközönségnek lehetősége, hogy utánajárjon az okoknak?

Köszönettel,
Józsi


bjdodo