A levelezős diploma nem diploma?


Anstalt # 2008.09.25. 10:52

Ksstomi, Te miről beszélsz, hogy erős a magyar követelményrendszer? Az erős Neked, hogy úgy el lehet végezni egy magyar jogi egyetemet, hogy az ember soha nem járt be előadásra, szemináriumra? (levelező, egyéni tanrend)

A ttk, áok, btk, jog 4-esből melyik szakokat végezted el?

Egyébként azért várják a jobbnál jobb állásajánlatok a sok frissen végzett bölcsészt, mert annyira hasznos amit tanultak.

ksstomi # 2008.09.25. 11:32

hozzászólás törölve

Kacsa11 # 2008.09.25. 11:47

Kedves Mohos doktor,

elnézést, hogy félreértettem...college-t valóban végeznek, de azt nem nevezném bölcsész karnak...inkàbb amolyan utólagos kiegészitése annak, amit mi érettségire tanulunk, de nàluk a középoktatàs tananyagàból hiànyzik...
magyarul a college arra van, hogy àltalànos müveltséget adjon, mielött neki vàg az egyetemnek.
legalàbbis szerintem...:)

Kedves ksstomi,

annyiban egyetértek veled, hogy a maygar jogàszképzés nem ad széles làtóteret arról, hogy miben müködik vagy kéne müködnie annak, amit tanulnak. De meggyözödésem, hogy ezt a hàtteret nem a bölcsészképzés fogja nyujtani.
Màrcsak azért sem, mert akkor specifikàlnunk kellene szakok szerint. A bölcsészképzés sokkal heterogénebb, mint az orvos, mérnök, közgazdàsz jogàszképzés...ezért minden szak különbözö làtàsmóddal, értékrenddel stb rendelkezik. Szerinted melyik bölcsész szak az, amelyik a jogàszi szakma elsajàtitàsàban és gyakorlàsàban a legtöbbet segithet? Mert gondolom a régészet vagy ógörög szak kevésbé...

Az angol elnevezéssel együtt haladva, inkàbb tekintem a bölcsésztudomànyt müvészetnek, mint tudomànynak, mivel szubjektiv mércékkel dolgozik, nem objektivekkel. Egy regény, egy festmény, bàrmi minden embernek màs és màs üzenetethordoz...vagy ha jobban tetszik, màst és màst fog fel az szerzö/alkotó üzenetéböl.
(bölcsésztudomànyt azért sem tekinthetem tudomànynak, mivel a sokkal több ilyen jegyet magàn viselö - és ezért sokkal inkàbb tudomànynak tartható - "jogtudomànyt" is csak fenntartàssal tudom elfogadni tudomànynak - de màr ezt kifejtettem màshol koràbban)

Amit meg az amerikai egyetemekröl mondtàl:
azzal egyetértek, hogy rendkivül vàltozó USA szerte. Több, mint 200 jogi karjuk van...jut belöle ilyen is és olyan is.
De engedd meg, hogy felvillantsak egy olyan összefüggést, amely - mondandód alapjàn ezt kell feltételeznem - szerinted korrelàl: az, hogy egy képzést nehezebb elvégezni, még nem feltétlenül jelenti, hogy magasabb a szinvonala...és nem még csak nem is könnyebb elvégezni egy amerikai jogi egyetemet, mint egy európait. (a magasabb mérce a középoktatàs esetében viszont igaz)

Eweol # 2008.09.25. 12:10

A ttk, áok, btk, jog 4-esből melyik szakokat végezted el?

a feltett kérdésedet meg nem is értem

Szerintem azon még KBS is mosolyog, hogy ennyi karon tanultál.

Legislator # 2008.09.25. 15:18

Kedves jó Tamás!

Nem társadalomtudományok mérnöke... Ha jól emlékszem a Roscoe Pound-i mondat úgy hangzik: "A jogász a TÁRSADALOM mérnöke." Nagy különbség!

Az, hogy bölcsész, az nekem így nem mond semmit: abban ott a filozófus, az etikus, az esztétika szakos, a szabad bölcsész, a történelem, a magyar, és az idegennyelv szakosok (angoltól az észten át a japánig, a kínaiig, és a tibetiig). Az említett klasszika-filológiát és régészetet is érdemes itt feltüntetni. Szerintem a bölcsészdiploma annyit segít a jogászoknak, mint a jogi diploma a bölcsészeknek, azaz 0-t. Miféle munkahely, ahol ilyen ostobaságot követelnek meg? Nagyon remélem, nem közszolgálat, mert az (is) megérdemelne némi kikarikírozást, lehetőleg (jogi)tudományos lap hasábjain.

És mind a négy szakot el tetszett végezni?


Sunshine after the rain.

Legislator # 2008.09.25. 15:34

Én azt hiszem, hogy mondjuk Heidegger filozófiáját filozófián, a "le" partikula használatát a kínaiban, a gerundiumot és a gerundivumot a latinban, a pun háborúkat a töri szakon tételesen kell tudni (exemplifikatív felsorolás). Ugyanide tartozik az üvegkutya kelta voltának megállapítása régészet szakon, vagy az állatcsontok felismerése Bartosiewicz professzornál. Ezeknek édeskevés közük van a művészethez, illetve a "körbeülünkkonczzsuzsárahajladozunkmintanádszáletikavizsgán" jelenséghez, itt tételesen kell dolgokat tudni. Tehát ez annyira szubjektív, amennyire a vizsgáztatók szubjektívvé teszik, de gyanúm szerint minden felsőoktatás objektív mércékkel dolgozik, akkor is, ha Ehnaton fáraó szobráról kell szabadkézi rajzot készíteni, vagy ha a feladat történetesen részlet eltáncolása a "Hattyú halálából".


Sunshine after the rain.

Legislator # 2008.09.25. 15:36

Én azt hiszem, hogy mondjuk Heidegger filozófiáját filozófián, a "le" partikula használatát a kínaiban, a gerundiumot és a gerundivumot a latinban, a pun háborúkat a töri szakon tételesen kell tudni (exemplifikatív felsorolás). Ugyanide tartozik az üvegkutya kelta voltának megállapítása régészet szakon, vagy az állatcsontok felismerése Bartosiewicz professzornál. Ezeknek édeskevés közük van a művészethez, illetve a "körbeülünkkonczzsuzsárahajladozunkmintanádszáletikavizsgán" jelenséghez, itt tételesen kell dolgokat tudni. Tehát ez annyira szubjektív, amennyire a vizsgáztatók szubjektívvé teszik, de gyanúm szerint minden felsőoktatás objektív mércékkel dolgozik, akkor is, ha Ehnaton fáraó szobráról kell szabadkézi rajzot készíteni, vagy ha a feladat történetesen részlet eltáncolása a "Hattyú halálából".


Sunshine after the rain.

Legislator # 2008.09.25. 15:37

Én azt hiszem, hogy mondjuk Heidegger filozófiáját filozófián, a "le" partikula használatát a kínaiban, a gerundiumot és a gerundivumot a latinban, a pun háborúkat a töri szakon tételesen kell tudni (exemplifikatív felsorolás). Ugyanide tartozik az üvegkutya kelta voltának megállapítása régészet szakon, vagy az állatcsontok felismerése Bartosiewicz professzornál. Ezeknek édeskevés közük van a művészethez, illetve a "körbeülünkkonczzsuzsárahajladozunkmintanádszáletikavizsgán" jelenséghez, itt tételesen kell dolgokat tudni. Tehát ez annyira szubjektív, amennyire a vizsgáztatók szubjektívvé teszik, de gyanúm szerint minden felsőoktatás objektív mércékkel dolgozik, akkor is, ha Ehnaton fáraó szobráról kell szabadkézi rajzot készíteni, vagy ha a feladat történetesen részlet eltáncolása a "Hattyú halálából".


Sunshine after the rain.

reménytelenség # 2008.09.25. 17:02

már azt sem bánnám,ha ezt az őrült eszement ötletet bevezetnék.legalább ezzel is csökkenne a létszám,ill az anarchia mutatója

reménytelenség # 2008.09.25. 17:03

ja,és nem írnék ide!

Impossible # 2008.09.25. 19:38

guba,

semmiféle elhatárolási kérdésről nem írtam, egyszerűen leírtam, mit takar a "PPKE szellemiség", ami - sokadszorra mondom - egybeesik a katolikus, keresztény szellemiséggel, a katolikus értékeket a PPKE elfogadja, sőt célként tűzi ki az ezekre való törekvést. Más kérdés, hogy ebből mi valósul meg. Ez nehéz dolog, erre törekedni kell, ez egy kihívás, egy feladat, nemcsak adottság. Az, hogy az álláshírdető mit akart mondani ezzel, az egyszerűen nem érdekel, mert ha azt írta, "PPKE szellemiség", akkor legyen tisztában ennek jelentésével, és viselje a következményeit annak, ha rosszul fogalmazta meg.

Kacsa,

Neked ugyanezt tudom mondani, nem érdekes, mit szándékolt írni a kedves álláshírdetés-feladó, a lényeg, hogy ezt írta: "PPKE szellemiség". Azt ítéljük meg, amit írt, mert csak azt tudjuk megítélni. Hogy ő mit ért ezalatt egészen pontosan, az az ő magánügye, ami e fogalom jelentéstartalmának értelmezésekor teljesen irreleváns.

ksstomi # 2008.09.25. 20:14

hozzászólás törölve

Kacsa11 # 2008.09.25. 22:31

Kedves Impossible,

nem látom be, hogy PPKE és keresztény/katolikus szellemiség mitől fedné egymást...
már a keresztény és katolikus szellemiség is két különböző dolgot takar.

Kedves ksstomi,

bár egyetértek veled abban, hogy a műveltség egy fontos dolog...magam is nagyon sokra értékelem, mint emberi tulajdonságot.
de szakmai szempontból nem hiszem, hogy a bölcsész műveltsége sokat segítene...

nem mondtam, hogy értékelhetetlen.
szerintem a heterogenitásnak a szubjektivitáshoz etekintetben semmi köze. akkor a ttk-t is szubjektiv mércével mérő tudományok karának kéne tekinteni. márpedig a körző-vonalzó ritkán szubjektiv:)

a bölcsésszég nem áll meg az egyetem kapujában. azontúl meg nincs osztályzat...akkor viszont mi maradt az objektivitásból?
(Legislatorral vitatkozva: Heidegger filozófiáját többen többféleképpen magyarázzák, a történelemtudomány területén sem hallotunk olyanról, hogy egy-egy eseményt mások másként élnek meg, hagyják az utókorra és az utókor másként kommentálja...)

Impossible # 2008.09.26. 01:52

Kacsa,

téged tartalak itt egész jogi fórumon a legértelmesebb embernek, ne okozz már csalódást. :D Már nem is tudom, hányszor írtam le, hogy MIÉRT fedik egymást. Az egyetem nevében is benne van, hogy Katolikus. Nem véletlenül került oda. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia úgy gondolta, szükség van katolikus egyetemre. Ez az egyetem célul tűzte ki a katolikus értékek tiszteletét; törekvése, hogy ebben a szellemben oktasson. Ez a szellemiség - célját tekintve - semmiben sem tér el a katolikus szellemiségtől, hiszen elismeri, és követendőnek tartja azt. Hogy a gyakorlatban nehézségek adódnak, az természetes, ezért is mondja a Kar alapító dékánja, hogy a Katolikus egyetem nem adottság, hanem feladat. A katolikus értékek olyan értékek, amiknek a gyakorlatba való átültetéséért folyamatosan törekedni kell. Ez nemcsak az egyetemre vonatkozik, hanem általában az életre is, hiszen a katolikus hit nem tételhalmaz, hanem életforma; tettekre kell váltani a hitet. "A hit tettek nélkül halott." - mondja Szent Pál. A keresztény és a katolikus szellemiség pedig lényegét tekintve egybeesik. A reformáció korától kezdve lehet beszélni a reformátusok kissé eltérő tanításáról a katolikusokéhoz képest, de még mindig több a hasonlóság, mint a különbség, és a leglényegesebb dolgok, amik az egész kereszténység magvát jelentik, megegyeznek.

ksstomi # 2008.09.26. 05:57

hozzászólás törölve

ksstomi # 2008.09.26. 06:01

hozzászólás törölve

guba # 2008.09.26. 07:15

Kacsa,

téged tartalak itt egész jogi fórumon a legértelmesebb embernek, ne okozz már csalódást.

A rajongás elvakított! :-)))

Impossible, szerintem ez az összevetés a két szellemiség között, lényegében már csak téged érdekel. Leírtad, már jó sokszor, hogy a "Katolikus egyetem nem adottság, hanem feladat", ismertetted a katolikus szellemiség egyetemes értékeit is, de a kérdés eldöntéséhez csak logikus gondolkodásra lenne szükség. Azokat az érveket viszont, láthatóan nem vagy képes magadévá tenni.

Kacsa11 # 2008.09.26. 07:44

Kedves Impossible,

megint a kétsorossal van probléma...:)és tényleg pontatlan voltam.
fedik egymàst, hiszen rengeteg a közös elem, de nem ugyanazok...

a PPKE nem nagy hévvel próbàlja elérni ezt a célkitüzést...

Kedves ksstomi,

a müvészetes én voltam:)
a piaci értékes viszont nem...:)

ez inkàbb amolyan hitvallàs...szàmomra a jogtudomàny is inkàbb amolyan fura müvészet, mint tudomàny...de ezt màr koràbban kiveséztük Legislatorral, és nem akarnàm elölröl kezdeni.

úgy érzem àllàspontjaink nem àllnak tàvol egymàstól. nàlam senki nem favorizàlja jobban a komplex làtàsmódra való törekvést...
én csak azt vitatom, hogy ezt egy bölcsész képzéssel el lehetne érni.
pl. a projekt finanszirozàs tud elég komplex lenni...de egy közgàz diplomàval sokkal jobban fogod àtlàtni az ügyet, mint egy bölcsésszel.

Kacsa11 # 2008.09.26. 07:46

de nem akarnék vallàsi és moràlis kérdésekbe belemenni, mert

  1. moralitàsnak a joghoz semmi köze:)
  2. hithü ateista és gàtlàstalan haszonlesö vagyok:)))
guba # 2008.09.26. 10:46

hithü ateista és gàtlàstalan haszonlesö vagyok:)))

Kacsa, te nem is sejted, hogy ezzel most Impossibilenek megint mekkora csalódást okoztál. Na a rajongás eddig tartott.

Papiniana # 2008.09.26. 12:07

Sziasztok!
Nemrég valamelyikőtök hivatkozott az ELTE dékánja, Mezey (Y-nal !!!) Barna nyilatkozatára. Pusztán a pontosság kedvéért megjegyzem, hogy már Király Miklós a dékán. Egyébként a jogi oktatás reformja (akárcsak egy évszázada mindig) most is "napirenden" van, és valószínűleg most sem belőle semmi.


Papiniana

Kacsa11 # 2008.09.26. 12:19

Kedves Papiniana,

érdekelne, hogy mi van teritéken jelenleg reformként...

Papiniana # 2008.09.26. 13:15

Újra olvasva amit írtam és rájöttem, hogy kicsit félrevezető. A korábbi megállapításomat az egyetemi jogászképzés gyakorlati oldalának előtérbe helyezésére értettem.
Nem szabad elfelejtenünk, hogy alig néhány éve történt meg a "nagy átalakulás" a felsőoktatásban, kétszintű képzés, stb. És ezzel az (igen erős) áramlattal a jogi karok vezetői akkor szembe tudtak szállni, így meg tudták óvni a jogi képzés egységét. Hangsúlyozom, ez nem a kormányzaton múlt, hanem a dékánokon.
Ha jól vagyok értesülve, akkor a jogi karok által nyújtott Bsc.-, Msc.-képzések talán a legfontosabb témák, amik jelenleg terítéken vannak.


Papiniana

Kovács_Béla_Sándor # 2008.09.26. 16:28

No, aki eddig nem hitte el, hogy ksstomi egy szélhámos, az nézzen be az "állampolgárság" című rovatba. Ember így még le nem bukott.

Eweol # 2008.09.26. 17:42

ez szép volt, Béla! :-) (Te honnan sejtetted rögtön, hogy a két nick mögött ugyanaz a személy van?)