Céges vásárlás – érvényes a garancia?


drbjozsef # 2025.04.23. 05:05

zollre,

Sajnos ez így van.
Fogyasztói szerződés esetén két év a kellékszavatosság elévülése (Ptk. 6:163.§(2)), egyébként csak egy év (6:163.§(1)).
Termékszavatosság, jótállás szintén a fogyasztóknak jár. (Adhat a cég, ha akar másnak is, de nem szoktak).
Ilyen ez a költségcsökkentés.

Szomorú örökös # 2025.04.23. 04:24

zollre

Akkor ez azt jelenti, hogy bármilyen céges vásárlásnál (akár több milliós eszköz esetén is) 1 év után már nem lehet garanciára hivatkozni?

Sajnos igaz lehet. Én ezt találtam erre némi keresgélés után:

Amennyiben Ön vásárlásakor ÁFA-s számlát kér – azaz gazdasági tevékenysége körében vásárol – vállalkozásnak minősül, ami alapján a vonatkozó jogszabályok szerint a fogyasztókhoz képest kevesebb szavatossági igényérvényesítési lehetősége van.
Vállalkozásként, amennyiben hibás terméket vásárol, a Ptk.-ban foglalt kellékszavatossági jogát érvényesítheti a vásárlástól számított 1 éves elévülési határidőn belül. Vállalkozásként ezt a jogát úgy tudja érvényesíteni, ha bizonyítja, hogy a hiba oka már a vásárláskor megvolt a termékben és ezt nem a rendeltetésellenes használat okozta. Ennek bizonyítására független szakértői vélemény bekérése szükséges. A Ptk. 309.§ értelmében a szavatossági kötelezettségek teljesítésével és a szerződésszerű állapot megteremtésével kapcsolatos költségek – ideértve különösen az anyag-, munka-, és továbbítási költségeket - a kötelezettet terhelik. A bizonyítási teher Szavatosságnál a teljesítést követő első hat hónapban a kereskedőt terheli, utána pedig a fogyasztót terheli a bizonyítási kötelezettség. A forgalmazónak tehát joga illetve kötelezettsége is egyben a fogyasztói állítás ellenbizonyítása, így függetlenül a szakvélemény eredményétől a forgalmazó annak díját nem terhelheti rá a fogyasztóra.

Ezt meg külön szeretik a forgalmazó cégek:
A javításra 98.000 Ft-os árajánlatot kaptam, holott az anyagköltség kb. 7.000 Ft lenne, és kb 40 percnyi munka.
Gondolom szakértőként megállapítottad, hogy mi a hiba. Csak nem értem, hogy miért nem javítod is akkor meg? :-)

zollre # 2025.04.22. 21:43

Kedves Fórumozók!

16 hónapja vásároltam egy mobilklímát, kb. 260.000 Ft értékben. A gyártó 36 hónap garanciát vállal a termékre.
A számlát nem a saját nevemre, hanem egy ismerősöm Kft.-jére kértem, pusztán költségcsökkentés céljából, szívességből.

Most a készülék meghibásodott egyértelműen összeszerelési hiba miatt (egy hűtőcső úgy lett beépítve, hogy - nekifeszülve a készülék burkolatának - hosszú távon kikoptatta a cső szigetelését, majd átrepedt maga a cső is).

A szerviz azt mondja, hogy céges számla esetén csak 1 év a garancia/szavatosság, így 16 hónap után már nem érvényesíthető.

A javításra 98.000 Ft-os árajánlatot kaptam, holott az anyagköltség kb. 7.000 Ft lenne, és kb 40 percnyi munka.

Jogilag valóban így van, hogy ha céges számlára történik a vásárlás, akkor a gyártó által hirdetett (pl. 36 hónapos) jótállás nem kötelező érvényű, és az csak a fogyasztókra vonatkozik?

Akkor ez azt jelenti, hogy bármilyen céges vásárlásnál (akár több milliós eszköz esetén is) 1 év után már nem lehet garanciára hivatkozni?

A forgalmazó egyébként kizárólagos, más szervizbe nem tudom vinni, ezért ha nincs más opcióm, megcsinálom magamnak, kihagyva a szakszervízt.

Van-e bármilyen lehetőségem most még jogi alapon fellépni, vagy érvelni az egész ellen? (pl. rejtett hiba, nyilvánvaló gyártási hiba stb.)?
A gép még a szervízben van, várnak a válaszomra a sorsát illetően.

Mire érdemes figyelnem a jövőben, hogy ne járjak így újra? Garancia szempontjából tényleg ennyire nem éri meg \\\"cégre\\\" vásárolni?

Előre is köszönöm, ha valaki rászánja az időt a válaszra!