Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


drbjozsef # 2019.09.20. 09:30

áfonyácska,

Használt autót körültekintően vásárolunk. Kifizetés előtt visszük szervízbe, nem utána.

Természetesen bármit követelhet levélben, ez esetben a "reális" szónak nincs értelme, hiszen nem ismerjük az eladót.

Ha az eladó elutasítja a követelést, akkor az ismerősödnek kell bírósághoz fordulnia, és neki kell bizonyítania a hibás teljesítést.

Egy húsz éves autó esetén a rossz állapot nem feltétlenül alapozza meg a jogos szavatossági igényt, sőt, általában nem. Mindenkinek joga van roncsot venni, aztán azt csinál vele amit akar. A leírásod alapján ez határeset, ha a javítás jellege olyan, hogy közlekedésre alkalmatlan, és ez kellő körültekintés mellett sem volt felismerhető, akkor talán van esélye. Arra, hogy évekig pereskedjen, többszázezer forint költséggel. Mennyibe volt az az autó?

áfonyácska # 2019.09.20. 08:51

Kedves Fórumozók!
Ismerősöm tegnapelőtt vásárolt egy közel 20 éves használt autót, melyről az eladó elmondta, hogy frissen lakatolt, látszottak is a "javítás" nyomai. Tegnap elvitte a szerelőhöz, ahol kiderült, hogy ez a tipikis kartonpapírral betömködős módszerrel lett javítva, több probléma is van, összességében az autó közúti közlekedésre alkalmatlan és ezt írásba is adja. Az adás-vételin nincs hiba feltüntetve, szimplán át lett verve. Az eladó természetesen elzárkózik bárminemű egyezségtől. Mi a teendő? Reális lehet itt is ajánlott levélben javítást kérni, úgy, hogy javíthatatlan? Előre is köszönöm a segítséget!

drbjozsef # 2019.09.14. 04:47

Hasonló eset a közelmúltból.
Pedig ez kereskedőtől vásárolt, ami egyszerűsítene, igaz, lízinggel fűszerezve, ami meg nagyon nem.

Különbözetet lehet kérni, de ha nincs megegyezés, csak a per marad.

https://totalcar.hu/…reskedesbol/

ezmostmi? # 2019.09.13. 16:33

Zsolt, ez igy nehéz lesz, régi az ügylet?

Zsolt1123 # 2019.09.11. 11:08

Sziasztok

Sajnos elkövettem én is azt a hibát, hogy a tudtomon kívül, elég szépen megtört autót vettem... Légzsakok kinyíltak, az eleje teljesen összetört. Majd rendbe hozták.
Nagy értékű autó volt, sajnos csak utólag tudtam kideríteni az autó csúnya múltját.. képek is vannak róla azóta.
Ha jól tudom lehetőségem van a különbözetet visszafizettetni, esetleg az autót visszajuttatni.
Külföldről hozta, szinte bizonyíthatóan autókkal kereskedik, de mint magánszemélytől vettem.

Köszönöm a segítséget!

Ugyvedvalaszol.com # 2019.08.27. 08:39

Sajnos már olyan eset is volt - nem egy - amely szerint a gépjármű az eredetvizsgán is könnyedén átment, majd idővel lefoglalásra került a jármű, ahol megállapították, hogy az eredetvizsga "szakemberei" nem vették észre a meghamisított egyedi jelzéseket.

Egy nagy port kavart ügy anno napvilágot is látott, ahol ezek után lefoglalták és véglegesen elvették a nagy értékű luxus járművét egy orvosnak, aki az egészről semmit nem tehetett.

A bíróság az eredetvizsgát végző szaktársakat nem hibáztatta...

https://totalcar.hu/…redetvizsga/


AZ ÜGYVÉD VÁLASZOL
Jogorvoslat Azonnal
https://ugyvedvalaszol.com

wers # 2019.08.27. 06:34

kizárólag a Belügyminisztérium módosíthatja a hibás adatokat

Ez tényleg igaz.

Viszont a kormányablak záradékban fel tudja jegyezni (799), így eladható a helyes km állással. Persze macerás, de megoldható, főként, ha kereskedő veszi meg, mert ő nem kap új forgalmit, kézzel jegyzik fel, a rendszerbe pedig csak a kereskedői vételt jegyzik. Mire továbbadja talán végez a bm. (vagy ne adja addig tovább)

Fjanos # 2019.08.26. 18:02

Üdvözlök Mindenkit!
Köszönöm szépen a hozzászólásotokat!
Az adásvételi szerződésben helyesen szerepel a km óra, csak a BM rendszerben ügyintéző által rosszul lett rögzítve.
És igen, valóban nincs erre semmiféle gyorsított eljárás, sajnos.
Ma voltam a helyi okmányirodában, írnom kellett egy kérelmet, ez a kérelem alapján okmány iroda bekéri a Belügyminisztériumtól az összes háttéranyagot, háttéranyag alapján megvizsgálják hogy valóban elírás történt-e, és ha igen, akkor csak is kizárólag a Belügyminisztérium módosíthatja a hibás adatokat. A helyi okmányiroda nem jogosult adatmódosításra. Közben kaptam egy jegyzőkönyvet arról hogy folyamatban van az adatok módosítása. Viszont azt mondták, hogy szerencsés esetben csak 1 hónapot, de nem kizárt hogy akár 2 hónapot is igénybe vesz ez a dolog.
Szomorú és nagyon bosszantó, de ez van...
Köszönöm szépen megegyszer a hozzászólásotokat!
Üdv.: János.

wers # 2019.08.26. 05:57

közben kiderült hogy februárban forgalomhelyezésekor 20 e km-rel elírták a km óraállást. Csatolt képeken látszik a helyes óraállás

Lényeges kérdés, ki írta el? A szerződésen mi van? Ha ott jó óraállás, akkor szerintem azonnal megcsinálják ha személyesen bemész, és szépen kéred.
Időpont kérés felejtős, az okmányiroda már régóta nem adhat vagy ügyfélkapu, vagy a 1818-as telefon, de többnyire hetekkel korábban minden időpont foglalt.

Ha a szerződésen ti írtátok el, és egyéb úton akarod bizonyítani az igazadat, akkor tényleg eltarthat egy darabig.

drbjozsef # 2019.08.26. 05:30

Fjanos,

Bosszantó ez, nem hinném, hogy lenne gyorsabb eljárás.

Ugyanakkor ha beszámíttatni akarod, és a kereskedő eladni akar neked, akkor igazán lehetne olyan rugalmas, hogy ellenőrzi a fényképeidet, és a szerződésbe foglalva vállalod, hogy javítani fogják a hibát. Legfeljebb pár hétig áll nála az autó, mielőtt eladja. Magát a szerződéskötést ez nem akadályozza meg.

Szomorú örökös # 2019.08.25. 18:15

Fjanos

Én is pont így jártam az előző autómmal, bár nekem nem volt gondom belőle. Tavaly a legutóbbi műszaki vizsgán lefotózták a kilométeróra-állást, majd a rendszerben ezek után egy 100 000 km-rel kevesebb összeg lett beírva. Lehet, hogy az új tulaja a kocsinak ugyanígy szívott vele? :-O

Fjanos # 2019.08.25. 15:58

Tisztelt fórumozok, tisztelt Ügyvédek!

Segítséget szeretnék kérni.
Az idén februárban vásároltam egy használt autót,az autó Magyarországi, vásárlás előtt az ügyfélkapun utánanéztük, minden rendben volt. Most egy új autóvásárlásnál be akartam számíttatni, de közben kiderült hogy februárban forgalomhelyezésekor 20 e km-rel elírták a km óraállást. Csatolt képeken látszik a helyes óraállás, vagyis nem kérdés hogy csak egy elírásról van szó azaz 137 e helyett 157 e lett rögzítve, felhívtam a helyi okmányirodát, elmondtam a problémámat és egy időpontot kértem a hiba helyesbítésére. Az ügyintéző hölgy nem bizonyult segítőkésznek és előre jelzett hogy az adatmódosítás eljárásnak kb. 1 hónap a rendezési ideje és ezt vegyem tudomásul.
Igazságtalannak tartom ezt a egész folyamatot, mért én nem egy átlagos adatmódosítást kértem mint pl.: név,cím módosítását, hanem az általuk hibásan rögzített adat helyesbítését kértem volna.
A másik gondom az, hogy a kedvezményt, amit kaptam az új autóra csak erre a hónapra szól, ami eléggé jelentős, de így , hogy addig az autómat sem tudom beszámíttatni, eléggé sok összegű pénztől fogok elesni.
Nagyon bosszantó, hogy más figyelmetlensége miatt issza a levét az ember!
Létezik esetleg ilyenkor bármi gyorsított eljárás vagy kedvezőbb megoldás?
A válaszokat előre is nagyon szépen köszönöm!
Üdv.: János.

drbjozsef # 2019.08.19. 08:06

infoka79,

Nem kell független márkaszervíz, bármilyen szervíz jó, amelyik megkeresi a hibát. Ha úgy érzed, hogy ez a hiba a szavatossági körbe tartozik - és azt a szerződésben nem zártátok ki -, akkor közlöd az eladóval, azt is mennyibe kerül, és kérheted, hogy javíttassa meg, vagy fizesse ki a javítást.
Ha nem teszi, bíróságon pert indíthatsz, ott úgyis kirendelnek igazságügyi szakértőt, ha szükséges. Amúgy egy 17 éves autóval nem indulnál túl nagy esélyekkel, de persze a hiba ismerete nélkül ezt nem tudhatjuk biztosra.

infoka79 # 2019.08.18. 11:36

üdv. Vásároltam július 31.-én egy VW PASSAT 1,9 PDTDI 2002-es ,gépjárművet.,magánszemélytől. pár napja elégé jelentősen elkezdet fogyni a víz a kiegyenlítő tartályból. még nem voltam vele szervizben,de sehol nem látszik hogy csöpögne,esetleg folyna a víz.most is teljesen üzemképes,ezt a hibát az eladó nem mondta. egy másik hibát mondott,és azzal nincs is gond. kb 1000km-rt mentem el vele,nem forraltam meg a motort,semmi ilyesmi. érdeklődnék ilyenkor mi a teendő?? gondolom elsősorban telefonon beszéljelek vele,de tutira azt mondja hogy nem tudót róla stb. utána jönne egy független márkaszervizben egy állapotfelmérés és azt elküldeni neki???

Rozdan # 2019.08.10. 13:41

Értem, és köszönöm a gyors válaszokat!

dr.Varga # 2019.08.09. 18:24

Egy használt autónál fontos, hogy a szerződés körülírja, milyen állapotban van az autó, mik a hibái, mi mikor lett kicserélve, mi működik rajta hibásan, milyen alkatrészek nem lettek cserélve, melyeknél számíthat a vevő az autó életkorából és a használat mértékéből adódó kopásra, hibára, stb., mert csak ehhez képest lehet meghatározni, hogy mikor beszélünk hibás teljesítésről. Így a kérdésére nem lehet egyértelmű választ adni, a szerződés tartalma és a felek szerződéskötést megelőző kommunikációja alapján lehetne csak azt megmondani, hogy az eladó hibásan teljesített-e.

ezmostmi? # 2019.08.09. 14:41

Rozdan
semmi...

Rozdan # 2019.08.09. 13:46

Kedves Fórumozók!

Segítséget szeretnék kérni.
Magánszemélytől vásároltam egy rendszám nélküli, 2006-ban (először) üzembe helyezett Hyundai Accent 1.4 (benzin, gáz) autót.
Az autó Németországból származik, úgy vettük meg, hogy segítenek a papírok intézésében (mondván, hogy sokszor csináltak már ilyet), de több mint 1 hónapra kaptak Pesten időpontot. Így vidékre kértem időpontot, megtörtént az olaj- és szűrő csere, gáztartály csere (kötelező volt, mert lejárt a szavatossága), kaptam a gázra tanúsítványt, megkötöttem a biztosítást. Elmentem az NKH-hoz honosítani, mivel van még rajta műszaki.
A vizsgáztatónak feltűnt, hogy nem jó a kormányzár, azaz amikor kivesszük a kulcsot, megmozgatjuk a kormányt, nem zár le, hanem ki lehet tekerni a kormány és ott blokkol.Ez az ő elmondása szerint rejtett hiba, de ennek egyből zarnia kell, ezért nem kaptam meg a műszaki adatlapot.
Utánajártam a Hyundainál, hogy mi lehet a gond és mennyibe kerül az alkatrész. Mivel nem lehet tudni pontosan mi okozza a problémát, nem tudni mit kell kicserélni. A lehetséges alkatrészekre 40000-145000-ig lehet számolni plusz szerelési költség.

Ilyen esetben mennyi esélye van annak, hogy ezt a költséget kifizettessem az eladóval?
Mennyi lehet a jogi költség, ha arra kerülne sor?

Előre is köszönöm a választ!

Üdvözlettel,
R. Dániel

ezmostmi? # 2019.08.07. 04:36

Különben a vizsgabázisnak nem feladata a hengerfej problémájának kiszűrése és nem is vizsgatétel...simán átvihető a vizsgasoron , ha szerkezetileg rendben van a gk.
Ettől függetlenül percek alatt hengerfejessé tehető az autó , nem 2 hónap alatt. Csak kezdő kereskedésnek lehet ilyent beadni , bár nem hinném , hogy az átverés lenne a cél , de azt tudni kell , hogy a kintről érkező autók döntó többsége platón érkezik és ha nincs "P"tábla , vagy bérbe van adva , nemigen járkálnak vele.A vételi próbaút során nehezen szűrhető ki ezen hiba,( szerelőt , de minimum szaktudást igényel az árokparti hibamegállapitás) Jó lenne tudni a paramétereket..."bocsavau" ..:-)))
(,,kiváncsi lennék mire jutottál...)

drbjozsef # 2019.08.06. 11:36

Golfiw,

Ha az eladó az adásvételi szerződésedben egy cég (nézd meg!), akkor fogyasztói szerződést kötöttél. Ez esetben két év szavatosság jár, de az első hat hónapban megfordul a bizonyítási teher, és az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba NEM állt fenn a vásárláskor. Csak akkor mentesülhet a szavatosság alól.

De ha a kereskedővel nem tudsz megegyezni (árleszállítás, beszállás a javításba), akkor neked kell pert indítanod.

Az, hogy a pert megnyerheted-e, az azért nem olyan egyértelmű, mint ahogy a szerelőd mondja. Ez függ az autód életkorától, futásteljesítményétől, általános állapotától, és persze nyilván a konkrét hiba jellegétől, vagy a hiba OKÁNAK a jellegétől. NEM minden hibáért kell szavatosságot vállalnia még egy kereskedésnek sem.

Ha két hónapig használtad hibajelenség nélkül, akkor az azért nem feltétlenül arra utal, hogy bizonyosan megvolt a vásráláskor. Ha ezt vitatja a kereskedő, majd kirendelnek igazságügyi szakértőt. Vagyis sokba fog fájni a pereskedés, pláne, ha nem nyersz a végén...

Golfiw # 2019.08.06. 09:25

Üdvözlök mindenkit!

Segítséget szeretnék kérni!
Pontosan ma 2 hónapja vásároltam egy használtautót egy kereskedőtől, amely egy külföldről behozott jármű. Amikor vettem a kereskedő leműszakiztatta, így 2 év friss műszakival került a tulajdonomba.
A problémám az, hogy a napokban hengerfejes lett az autó, a szerelőm azt mondta, biztos, hogy nem most alakult ki a hiba, tehát a műszaki vizsgánál is látniuk kellett a problémát illetve a kereskedő is rejtett hibával árulhatta.
A kérdésem az lenne, hogy van-e bármi lehetőségem a kereskedővel vagy a műszaki állomással szemben vagy a javítás költsége teljes mértékben az én pénztárcámat terheli?

Köszönöm!

drbjozsef # 2019.07.25. 09:44

Igen. A használt autó vásárlás zsákbamacska. Ennyi.
Ha nem nyilvánvaló az átverés, akkor éltesebb autóknál elég nehéz érvényesíteni a szavatosságot.

Anett37 # 2019.07.25. 07:18

Köszönöm szépen a választ! Elszomorító,de ez van.

drbjozsef # 2019.07.25. 07:10

Anett37,

A nepperrel semmit. Nem vagy semmilyen jogviszonyban vele.

Megkeresheted az eladót, és előterjesztheted a szavatossági igényedet.

Előre szólók, 15 éves autó esetén nemigen fog sikerülni, de egy próbát megér, hátha magától elfogadja. Bíróságon érvényesíteni nem nagyon fog menni, ha elutasít.

Anett37 # 2019.07.25. 07:00

Üdvözlök Mindenkit!

Segítséget,tanácsot szeretnék kérni. 2 hónappal ezelőtt vásároltam egy kereskedőtől- "nepper"-tól egy 15 éves autót. Az motorban leállt egy henger,a fiatalember nagyon segítőkész volt amikor visszavittem az autót hozzá. Szétszedték és kiderült komplett motorcserére van szükség. Semmilyen felelősséget nem akar vállalni. Megbízasi szerződéssel adta el nekem az autót,tehát az adás-vételin az előző tulaj az eladó. Mit tudok tenni? Köszönöm a válaszokat!!