Tisztelt Szakértők!
A következő káreseménnyel kapcsolatban kérnék véleményt, tanácsot.
Vétlen félként, egy külföldi (ukrán) autóssal ütköztem.
Ebből adódóan MABISZ kárügyintézés lett a dologból.
Közel 1M Ft volt az okozott kár a gépkocsimban.
Elvitettem egy márkaszervizbe az autót és ők intéztek mindent.
Rendben zajlottak a dolgok.
A javító cég hibátlanul helyrehozta a sérüléseket.
A biztosító átutalta részükre a javítási számlán szereplő összeget.
Ennek éppen két éve. Most lejárt a műszaki érvényességi vizsgám és vittem az autót a vizsgabázisra.
Ott közölték velem a megdöbbentő hírt, hogy nem vizsgáztatják le az autót mert az alvázszám az egyik helyről hiányzik.
Mint utólag kiderült, két helyen szerepel az autóban gyárilag az alvázszám és az egyiket a karosszéria javítás során, gyári új elemre kellett cserélni.
Ezen az új elemen természetesen nem szerepel az alvázszám.
A javító szervizben megkaptam azt kárfelvételi jegyzőkönyvet amin a MABISZ által kirendelt hivatalos kárszakértő ezt az alvázszám hordozó elemet cserére jelölte.
Valamint átadták azt a -biztosítónak megküldött- javítási számlát is amin szerepel a kicserélt alkatrész, ill. kiállítottak a részemre egy nyilatkozatot, miszerint a javító cég a biztosítókkal szerződött hivatalos márkaszerviz és igazolják, hogy ők cserélték ki a sérült elemet.
Ezután nem is volt semmi probléma. Miután bemutattam ezeket a dokumentumokat, sikerült az alvázszámot hivatalosan beüttetni és az autó levizsgázott.
Viszont ennek az ügyintézésnek, több tételből összeállítva egész szép kiadási összege kerekedett.
Eredetiség vizsgálat
Alvázszám beütés
Átalakítási engedély
Átalakítás utáni vizsgálat
Okmányok megújítása
Ezek mindegyike hivatalos helyeken, hivatalos számlák ellenértékeként lett befizetve.
Nemzeti Közlekedési Hatóság, Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, Okmányiroda, stb.
Az összeg közel 60.000 Ft lett.
Az egyik számla befizetésekor viszont tájékoztattak, hogy amennyiben ez biztosítós káreseményből adódott, akkor a biztosító ezt téríti.
Mondtam, hogy a káresemény már két éve történt, de azt a felvilágosítást kaptam, hogy az elévülési idő ilyen esetben 5 azaz öt év!
Telefonon érdeklődtem a biztosítónál, hogy hova és milyen formában nyújtsam be a számlákat, de meglepetésemre elutasító választ kaptam.
Kissé felháborodtam és kértem, hogy indokolják ezt meg.
Azt mondták teljesen felesleges ugrálnom, mert ez az 5 éves elévülési dolog nem ilyen esetekre vonatkozik és nehogy azt gondoljam már, hogy ha két év múlva találok a fiókomban egy számlát azt most velük kifizettethetem.
Mondtam, hogy a szóban forgó számlák most keletkeztek, de a rendelkezésre álló dokumentumok és az előzmények ismeretében is mindenki számára egyértelmű, hogy a két évvel korábbi káresemény közvetlen következménye.
Azt mondták, akkor maradjunk abban, hogy a javító cég hibázott, amikor nem nyújtották be ezeket a számlákat időben, közvetlenül a javítás után.
Követeljem tőlük az összeget.
Megkerestem a szervizt is, ahol nagyon készségesek voltak, de azt mondták nem tudják a biztosító helyett felvállalni ezeket a költségeket.
Ha akkor kerültek volna leadásra ezek a számlák, akkor is a biztosító fizetett volna és most is nekik kell téríteni, ha csak nem tudják egyértelműen bizonyítani, hogy ez a költség nem az akkori káreseménnyel függ össze.
Annyit ígértek, hogy ők is megkeresik a biztosítót az ügyben és az öt éves elévülési időre hivatkozva kérik, hogy ezeknek a számláknak az összegét a részemre utalja el a biztosító társaság.
Itt tartunk most.
A biztosító hozzáállást kicsit furcsának tartom.
Mi a véleményetek?
Akkor mire is vonatkozik az elévülési idő?
Kinek van igaza?
Mit tegyek?
Várom a válaszokat.
R.Richárd