Használt segéd - motor kerékpár vétel, papírok ??


ephori # 2010.09.02. 06:52

Vásárolni fogok egy Simson segéd-motorkerékpárt használtan, segítséget kérnék, milyen papírjai vannak egy ilyen motornak, mire érdemes odafigyelni?
Választ előre is köszönöm!!

Kovács_Béla_Sándor # 2010.09.02. 06:56

Szerintem semilyenek. Úgy értem, semmi hatósági.

kovacsz # 2010.09.02. 07:14

Érdemes az alvázszámot (kis tábla a kormányoszlop elején) megnézni, nem árt ha utólagosan bele van ütve a CM50 jelzés, ill. célszerű a motorblokk tetején lévő motorszámot is ellenőrizni, majd ezekkel az adatokkal adásvételit írni.
Adásvétel után pedig jöhet a biztosítás megközése, akár a neten keresztül.

prometheusz # 2010.09.02. 08:04

Köthetsz vásárlás elött is kötelezőt neten keresztül, ha a tulaj megadja ezeket a számokat.(Gyártó, tipus, vázszám, motorszám, a cm3)
Igy vásárlás után azonnal, biztositottan legálisan elviheted a motort, ha pedig a vásárlás valamiért meghiusul, erre hivatkozva lemondhatod a kötelezőt.

Azt nem tudom, hogy motor és alvázszám ismeretében kérhetsz a tájékoztatást a rendörségen, hogy a kérdéses motor nem szerepel e valamilyen listán, próbáltam kinyomozni, de idáig nem jutottam el.

Tudni kell még:
Ezeket a motorokat gyakran felfurják, 50 cm3 helyett pl. 80 cm3-re, de "papiron" 50 cm3-esként közlekednek vele. Rendszám nélküli segédmotorkerékpár max. 50 cm3-es hengerürtartalmu lehet. "Nem szokott belőle probléma lenni".-Mondják. Tudni kell, ha ilyen motorkerékpárral közlekedsz, az szabálysértés, mivel a 80 cm3-es motor már rendszámköteles,(az engedély nélküli átalakitásról nem is beszélve) azonkivül nem valósitja meg a szabály szerinti max 40 km/h sebességet.
Sajnos itt joghézag van, mert a Simson gyárilag is túllépi, az 50 cm3 ellenére a hivatalos végsebessége 60 km/h, felfurtan azonban 80-90 km/h-t is elérhet. Ha ilyen felfurt motort rendszám nélküli segédmotorkerékpárként használsz, s balesetet okozol vele, akkor jogilag is nagy bajban vagy.

ephori # 2010.09.02. 10:28

Köszönöm a segítséget!!

prometheusz # 2010.09.02. 10:51

Csak a papirok érdekelnek?
Mert ahhoz hogy lakott területre kivül menj, kötelező rá a bukósisak és a fényvisszaverő mellény is.
Hogy ebből lakott területen belül melyik kötelező, azt nem tudom mert végül megakadt az adásvételem mielött utána jártam volna, de úgy tudom a bukó már mindenhol kötelező segédmotorkerékpárral is.

Amúgy összefoglalva a rendörnek 4 dolgot kell felmutatni:

Személyi igazolvány
Vezetői engedély
Adásvételi szerződés
Kötelező felelősségbiztositás igazolása

Utóbbinál óriási szórás van, 2-3000 Ft/év-től egész 8000 Ft/év-ig.

morci75 # 2010.09.02. 11:10

Prometheus

Ugyan melyik jogszabály írja elő a fényvisszaverő mellény viselését smkp-n lakott területen kívül?

prometheusz # 2010.09.02. 11:17

Én csak azt tudom hogy kerékpárra kötelező.
Mindenesetre érdemes utána néznie annak aki igy közlekedni akar.

sió # 2010.09.02. 11:54

A simsont nem lehet felfúrni 80 cm3 re.
Különböző sufni tuning cégeknél gyártanak 80 as hengert.

Papírjairól egyébként. Elég az adásvételi, vagy az anno vásárlást igazoló számla.

prometheusz # 2010.09.02. 13:02

Mekkorára szokták akkor felfurni? Én ezeket csak hallottam, de érdekelne a pontos érték.

Azt a részét azonban nem értem, akitől veszem annak ha nincs adásvételije vagy számlája, akkor lopott gyanus?
Amúgy egy ilyen papirt simán irhat...

Szóval mit tehetek ha biztosra akarok menni, hogy ne fussak bele pl. lopott motorba?

prometheusz # 2010.09.02. 13:05

Ugyanakkor ephori oldaláról megközelitve a kérdést, honnan lehet megállapitani hogy mondjuk 80-as henger van e a motoron?
Mert nem szivderitő ha valaki jóhiszemüen használja, aztán a rendőr jön rá valahogy hogy 80-as hengerrel használja segédmotorként...

kovacsz # 2010.09.02. 13:14

prometheusz: Vásárolj kereskedőtől.

Dugattyú átmérő: 40mm = 50 cm3, 41mm = 60 cm3 48mm = 80 cm3

Kívülről szinte sehogy nem látható.

Szélsőséges esetben megoldható 100cm3-el, és 5 sebességes váltóval is.

sió # 2010.09.02. 13:30

Senkit sem érdekel hogy mekkora a dugattyú abban az árva simsonban.
Vedd meg és használd. Nehogy már balesetnél elkezdjék mérni…….
Sőt a rendőr sem méri amikor igazoltat…:)

Az ötsebességes váltót egyébként gondolom senki sem gondolta komolyan a simsonba.
Egyszerűen nem fér bele. Nincs elég hely a blokkban.

prometheusz # 2010.09.02. 13:39

Pedig milyen szép is lenne, 100 cm2, 5 sebesség és mindez Simsonnal... Mennyivel menne ez a nyitott kerekes koporsó, 200-al?

Balesetnél alaposan átvizsgálják a roncsokat. Főleg ha halál is volt. Szépen kikotorják az agyvelőt is a kocsi hűtőjéből, és a dugattút is lemérik ha megtalálják miután 200-al belecsapódtál a kamionba.

kovacsz vásárolj Te motorkerékpárt kereskedőtől!
A témát ephori vetette fel, ő akar motort venni, én szexvideókat akarok csinálni!

kovacsz # 2010.09.02. 13:45

5-ös váltó 36.720 Ft.: http://www.simsonbolt.hu/cat.cgi?…

prometheusz # 2010.09.02. 14:01

Kell egy ilyen Nekem!!!

kovacsz # 2010.09.02. 15:18

sió: Vékonyabban a fogaskerekek és így beférnek.

kovacsz # 2010.09.02. 15:28

70 cm3-től marni kell a blokkot, hogy a nagyobb henger beférjen, erőszíteni a főtengelyt, kuplungot.

guba # 2010.09.03. 06:24

Dugattyú átmérő: 40mm = 50 cm3, 41mm = 60 cm3 48mm = 80 cm3

Kívülről szinte sehogy nem látható.

Ez a számítás nem stimmel. Már a 60cm3-hez is 48-as furat kell, ha a lökethossz nem változik, az pedig lényegesen nagyobb hengert jelent, tehát a gyári henger nagyobbra fúrásával komoly teljesítmény-növekedést nem lehet elérni.

Egyebekben ahhoz a véleményhez csatlakoznék, hogy a valóságban ezeket nem nagyon ellenőrzi senki. Viszont egy Simsonnak a feltuningolása
sokkal többe kerül, mint venni egy eleve nagyobb teljesítményű motort, ebből kiindulva szinte kizárt, hogy valaki úgy járjon, hogy alapárban egy sokkal drágább és nagyobb teljesítményű motorral "vágják át" vevőként.

prometheusz # 2010.09.03. 07:06

Kivéve ha jelentkeztek már a jelek, hogy szét van hajtva és meg akar szabadulni a motortól mig ez alig látszik rajta.
Igaz ez már műszaki, s nem jogi kérdés, a topicnyitó pedig az én olvasatomban a papirok részéről kéri a tanácsot, hogy mire figyeljen.

Másfelöl ha az adásvételi szerződés úgy van megfogalmazva, hogy az eladó szavatolja, hogy a motorban nem történt engedély nélküli átalakitás, aztán késöbb kiderül történt és emiatt már részben szét van hajtva, illetve szakszerütlen átalakitás miatt a lejjebb emlitett részegységek gyorsabban amorizálódnak, akkor jogi úton érvényesithető a panasz.

guba # 2010.09.03. 07:27

Persze, csak azért gondolkozz el rajta, hogy mennyire életszerű az az eset, ami felé elviszed ezt a topikot. Kovács beírta, mennyibe kerül csak egy ötös váltó. Ha belekezdesz még egy ilyen motorocska tuningolásába is, pillanatok alatt ráköltesz akár 100+ ezer forintot, akkor pedig lesz egy nagyon kevéssé piacképes motorod, ami, ha jól sikerült, esetleg egy szűk motoros szubkultúra körében eladható. Mellesleg ebben az összefüggésben pedig egy feltuningolt, de kopott motor is sokkal értékesebb annak aki ilyet keres, mint egy gyári megkímélt.

kovacsz # 2010.09.04. 11:32

Természetesen lehet pontosabban is megadni vagy számolni. ( pl. az 50-es henger 38 mm-től kezdődik)
számolással rrlöket.
41 mm-es dugónál 20,5
20,53,14löket (44mm)= kb. 58 cm3
A gyári 50-es fenger nyugodtam furható, amit szoktak is több lépcsőben hengerekopás, vállasodás esetén 41-mm-ig felfúrni és így tuti hogy semmi nem látszik semmi a hengeren.

Valóban a ráfordítás extrém esetben akár 100.000 Ft. is lehet, ami nem feltétlenül éri meg.
A többit inkább motoros fórumon.

prometheusz # 2010.09.04. 12:02

"annak aki ilyet keres"

Jogi oldalról ez az egyik kulcs. Ha az eladó beismeri hogy ez a motor feltuningolt, a vevő pedig ilyet keres akkor nincs gond.

Annyit még hozzátennék, én nem a 36 000 Ft os váltó beépitésétől tartok és nem az azt követő főtengely és kuplung megerősitésekre gondolok, ami valóban kb 100 000 Ft, hanem mikor valami házi, vagy fekete mühelybeli felfurráról esetleg bizonytalan eredetű motorblokcseréről van szó.
Ez megoldható baráti alapon néhány sörből, olyan haverral akinek van ilyen műhelybe bejárási lehetősége meg alkatrészforrása.
Nos ha ilyen motorba fut bele valaki, az egyrészt értéken alatta lehet mert a szakszerütlen átalakitás miatt gyorsabban kopik, másrészt veszélyesebb, mert a fék és uttartási rendszer fölötti motorerőről beszélünk, harmadrész s ez az igazi téma, a motor használata szabálysértés.
És ok, én se hallottam olyanról, aki ilyen motorral lebukott volna, de fontosnak tartom, hogy a vevő tudatosan válaszhassa meg, bevállalja ezt a kockázatot, illetve bevállalja e a szabálysértés elkövetését.
A hozzászólások alapján úgy tünik, nem lehet szemrevételezéssel megállapitani a felfurt hengert s sok más engedély nélküli átalakitást se.
A kérdés tehát jogi oldalról az, áthárithatjuk e a felelősséget azzal, ha az adásvételi szerződés tartalmaz egy olyan pontot, hogy a jármű nem tartalmaz semmiféle engedély nélküli átalakitást vagy ugyanugy mi vagyunk a felelőssek ha ilyen motort használunk akkor is ha tudtunkon kivül.
Feltételezem, hogy ha tartalmaz, akkor az eladó nem fogja aláirni, hanem mismásolni próbál, s ezzel felkelti a gyanut...

A azt is feltételezem, hogy a motor tuningolása el van szurva s ezért próbál normál értéken megszabadulni a motortól. (Igaz nem tuning, de epokittal összeragasztott motorblokju eladott simsonról már hallottam...)

kovacsz # 2010.09.04. 12:47

Széria 50-es henger esetén is beépíthatő az 5-ös váltó, a többi megeresősítés csak a nagyobb cm3 szükséges.
20,5 x 20,5 x 3,14 x l­öket (44mm)= kb. 58 cm3
Pl. 60-as hengernél a 41 mm.-es dugó az alapméret, de még ez is többször fúrható.

kovacsz # 2010.09.04. 14:10

Már a 60cm3-hez is 48-as furat kell
24 x 24 x 3,14 x 44 = kb. 79.5 cm3