GYED,GYES, táppénz


birone # 2009.09.10. 18:25

Útmutatást kérnék arra, hogy mik a jogaim, ha vissza szeretnék menni dolgozni a gyed letelte után, gyes mellett 8 órában.

1997. december 10-e óta dolgozom egy cégnél, 2006. január 17-én született meg a fiam, majd 2007. november 6-án a lányom.

November 6-ával letelik a gyedem, és szeretnék tisztában lenni minden - elsősorban jogi dolgokkal - nehogy hátrányosan járjanak el velem szemben.

Mindenképpen vissza kell mennem dolgozni, ha nem ide, akkor munkahelyet kell keresnem, mert a gyesből nem fogunk tudni megélni:(

Mondhatja azt a munkáltatóm, hogy nem tud visszavenni most, csak a gyes letelte után?

Ha nem vesz vissza, akkor mi a további teendőm?

Dödölle1 # 2009.09.10. 13:11

T. Györgyi76!

1. Az esetével foglalkozó jogszabályi helyek alapján és a REP gyakorlatát figyelembevéve (tekintettel a tárgyban kiadott OEP/REP tájékoztatókra, eljárási iránymutatásokra stb...) továbbra is az a véleményem, hogy mivel csak 2009.08.05-én mondta le a a GYES ellátást legkorábban csak ekkortól jogosult THGY-ra.

Amennyiben a foglalkoztatója a THGY igényt ugyan időben benyújtja, de ahhoz lemondó nyilatkozatot nem csatol akkor a REP utasította volna el a THGY igényt azzal, hogy a GYES ellátásban részesül és a T.39.§. alapján egyidejűleg GYES és THGY ellátásra nem jogosult.

THGY-t ilyen esetben csak akkor lehet megállapítani, ha az ügyfél az igény benyújtásával egyidejűleg a GYES igényéről lemond.

2. Az, hogy ez a szabályozás az ügyfél szemszögéből aggályos azt az állampolgári jogok országgyűlési biztosa is kifejtette. (Kiemelve azt amit Ön is leírt, azaz ha lemondja a GYES-t úgy hónapokig ellátatlan lehet, ami viszont a létbiztonságát veszélyezteti.)

3. Közigazgatási hatósági oldalról nézve -írásos bejelentése alapján- a REP Igazgatójának lehetősége van foglalkoztatót -a jogsértés súlyának, gyakoriságának és a jogsértő magatartás formájának (pl. szándékosság) figyelembevételével - megbírságolni, amely szankció represszív jellegű, azaz a jövőbeni jogsértéstől való tartózkodást, a jogkövető magatartás tanúsítását hivatott elősegíteni
.

4.Mit tud tenni? Kérheti a REP Igazgatóját, hogy a jövöbeni hasonló esetek elkerülése érdekében a foglalkoztatónál járjanak el, panaszát vizsgálják ki, jogsértés esetén tegyék meg a szükséges intézkedéseket.

Választhatja továbbá a bírói utat is, azaz ha úgy gondolja, hogy a munkáltató késedelme miatt kár érte úgy kérhet kártérítést ez esetben természetesen a bizonyítási kötelezettség Önt terheli.

5. Az ügyintézési idő 30 nap. Ha a REP az ellátásának kiutalásáról az igény benyújtását követő 30 napon belül nem intézkedik -feltéve, hogy az ügyintézési időt a REP Igazgatója nem hosszabbította meg, vagy az igényét (pl. az ellenőrzés tartamára) nem függesztették fel, úgy jogosult a REP-től késedelmi kamatra. (T.69.§.) Nem kell kamatot fizetnie a REP-nek, ha a kamat összege az 1.000Ft-ot nem éri el.

6. Ettől többet sajnos nem tudok segíteni. Fentieken túl panaszával megkeresheti még az állampolgári jogok országgyűlési biztosát.(általános ombudsman)

Az ombudsmannak az önéhez hasonló esettel kapcsolatos álláspontját és a megkeresett központi hivatal vezetőjének a véleményét az előző hozzászólásaim egyikében olvashatta.

Üdv. :)

Györgyi76 # 2009.09.10. 05:50

Szép reggelt minden kedves Szakértőnek, fórumozónak!

Kedves Dödölle 1 !

Köszönöm a pár napja írt válaszát :)

Azért lenne még itt egy picike kérdésem(ha lehet)

Kiemelném az ügyemmel kapcsolatos válaszából:

Valóban, a THGY igényt a dolgozónak a foglalkoztatója felé kell jeleznie, aki köteles az előírt okmányokat -amennyiben ott TB kifizertőhely nincs- 3 napon belül a REP részére elküldeni.

Tekintettel arra, hogy jelen esetben (ha jól értem) nem a foglalkoztató késedelme, hanem a Te hibád miatt kaptál 90 napig alacsonyabb összegű ellátást szerintem nincs értelme a „felelősségre­vonásnak“.

Más lenne a helyzet, ha a THGY igényeddel együtt -bizonyítható módon- leadod a GYES lemondó nyilatkozatot is és ezen okmányok késedelmes megküldése miatt érne hátrány.

Akkor részletezném az én helyzetemet,azaz pontosítanám:

Szülés utáni napon AZONNAL jeleztem a munkáltatómnak a szülés TÉNYÉT,azaz június 12.-én. TÖBBSZÖRI KÉRÉS ellenére SEM postázták a TGYÁS ig ényléséhez szükséges foglalkoztatói dokumentumot. Végül nagy nehézségek árán 7 hét azaz HÉT hét elteltével postázta a főnöknőm a saját lakcímemre,azaz egyéni ügyintézésre-
  • kérdezném rögtön itt- nem hibázott?Hiszen a munkahelyemen nincs TB kifizetőhely és ha jól értelmezem írását- neki 3 !!! munkanapon belül postáznia kellett volna a papírjaimat a REP-hez.

Továbbá: a papíron (mivel GYES-en voltam a nagyobbikkal ) szerepelt a GYES állomány ténye, dátum szerint lezárva június 11., a szülés napjával.

Viszont ugye az igazolás kiadásának dátumaként ott szerepelt a július 31.-Ez ugye az ominózus hét hét..

Tehát a munkáltató tisztában volt azzal, hogy a papír kitöltésének csúsztatásával megkárosít engem-hiszen nem tudtam időben leadni a TGYÁS igénylést, ráadásul ha jól értelmeztem,neki kellett volna az ügyemben intézkednie..

Továbbá, ha visszamondom a GYES-t június 12.-től, akkor én totál bevétel nélkül maradtam volna közel 2 hónapig... Két kisgyermekkel.Ezt a tényt a főnöknőm is nagyon jól tudta..

A történetnek koránt sincs vége, mert augusztus 05.-i napon tudtam beadni a TGYÁS igénylésemet, azon a napon mondtam vissza a GYES-ellátást is,(mivel addig ugye pénz nélkül maradtam volna-hála a munkáltatónak- viszont sajnos a mai napig nem kaptam egy fillért sem..

Mondván ellenőrzés alatt tart az ügyem..

Azért írtam le most részletesebben,mert pár nappal ezelőtt szerintem nem voltam eléggé egyértelmű- de talán most teljesen kivehető az egész szitu.

Most tenném fel a kérdést újra, ilyenkor tudok valamit én tenni??

Figyelmét, visszajelzését előre is köszönöm(ismételten)

Györgyi

Kriszlau # 2009.09.09. 18:29

Kedves Nandy!

Köszönöm a válaszodat!
Tudom, hogy a bölcsi nem kötelező. Maradok az eredeti munkahelyemen, nem megyek másik munkahelyre szülésig, tehát decemberig, aztán majd meglátjuk mi lesz, de állítólag a tgys alatt maradhat, csak a gyed alatt már nem.
Majd eldöntik... és még egyszer köszönöm.

efi99 # 2009.09.08. 17:04

,-cske...

nandy # 2009.09.08. 14:03

.

nandy # 2009.09.08. 14:03

.

nandy # 2009.09.08. 14:02

Munkanélküli ellátásra szept. 25-től leszel jogosult.

Többször leírtuk már, hogyan lehet álláskeresésiről GYED-re menni, röviden összefoglalom:

  1. Szülés napja utáni nappal lemondani az álláskeresésit, másnaptól TGYÁS-t igényelni
  2. TGYÁS lejárta után visszamenni pár nap álláskeresésire
  3. Majd onnan GYED-re.
zkriszti # 2009.09.08. 13:15

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Segítségét szeretném kérni, teljesen tanácstalan vagyok. 2009. július 17-én csoportos leépítés miatt a munkaköröm megszűnt, szept. 24-ig felmondási időt töltök. Munkanélküli ellátásban még nem tudom, hogy mikortól leszek jogosult. Időközben kiderült, hogy kismama vagyok, és gyermekemet 2010 áprilisára várom. Tudni szeretném, hogy mi alapján leszek jogosult a GYED-re? Egyáltalán milyen juttatásokat kaphatok így?
Köszönettel
Krisztina

Dödölle1 # 2009.09.08. 13:02
Ez mint főszabály igaz, azonban van egy kivétel ez pedig a GYES folyósítása alatt választott újabb ellátás esete. Erről rendelkezik a Vhr. 25/B §. (2. mondat) -------
Valóban, a THGY igényt a dolgozónak a foglalkoztatója felé kell jeleznie, aki köteles az előírt okmányokat -amennyiben ott TB kifizertőhely nincs- 3 napon belül a REP részére elküldeni.

Tekintettel arra, hogy jelen esetben (ha jól értem) nem a foglalkoztató késedelme, hanem a Te hibád miatt kaptál 90 napig alacsonyabb összegű ellátást szerintem nincs értelme a "felelősségrevonásnak".

Más lenne a helyzet, ha a THGY igényeddel együtt -bizonyítható módon- leadod a GYES lemondó nyilatkozatot is és ezen okmányok késedelmes megküldése miatt érne hátrány.

*---
Végül érdekességként néhány gondolat az Ombudsmannak az ellátások közötti választásokkal kapcsolatos aggályairól:

A tisztességes eljáráshoz való jogot sérti, amikor az érintett hatóságok nem fordítanak kellő figyelmet arra, hogy megfelelően tájékoztassák az igénylőket a családtámogatási és társadalombiz¬tosítási ellátások közötti választás szabályairól – állapította meg az ombudsman.

A gyermekgondozási segély (GYES) szociális alapú, családtámogatási ellátás, a terhességi gyermekágyi segély (TGYÁS) pedig foglalkoztatási viszonytól függő, biztosítási alapú ellátás.

A két ellátásra vonatkozó jogosultsági feltételeket két eltérő jogszabály szabályozza, a benyújtott kérelmek elbírálását, illetve az ellátás folyósítását is két különböző szerv (a Magyar Államkincstár és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár) végzi. A két ellátás együttesen nem vehető igénybe, az aktuálisan folyósítottról le kell mondani, és a kedvezőbb igénybevételét kérelmezni kell.

A Szabó Máté ombudsmanhoz beérkező panaszok vizsgálata során kiderült, hogy a választási lehetőség szabályairól az ügyfelek nem rendelkeznek megfelelő ismeretekkel, a különböző pénzbeli ellátások közötti választás szabályainak alkalmazása során pedig a Magyar Államkincstár regionális igazgatóságai és az egészségbiztosítási pénztárak eltérő gyakorlatot folytatnak. Csak példaként: nem egységes az álláspontjuk az ügyben, mi tekinthető az ellátások közötti választás napjának.

A panaszos a Magyar Államkincstár (MÁK) illetékes igazgatóságának elhúzódó eljárása mellett azt is sérelmezte, hogy a magasabb összegű terhességi gyermekágyi segély igénylése érdekében a hónap közepétől mondott le a GYES-ről, az Igazgatóság mégis kiutalta az egész havi ellátást, amelyet három hónap múlva (a GYES megszüntetéséről szóló határozattal egy időben) a hivatal levélben visszakövetelt.

Ebben a három hónapos időszakban a panaszosnak semmilyen pénzbeli ellátást nem fizettek, mert a terhességi gyermekágyi segély folyósítására csak azután kerülhet sor, hogy a társadalombiztosítási kifizetőhely, azaz a jogosult munkahelye megkapja az igazolást arról, hogy a panaszos a kiutalt családtámogatási ellátást visszafizette.

Az országgyűlési biztos megkeresésére a MÁK elnöke arról adott tájékoztatást, hogy nem tekinthető sem jogalap nélküli, sem felróható módon felvett ellátásnak a választás napját, de a terhességi gyermekágyi segély megállapítását megelőzően kifizetett GYES, így visszafizetése iránt a hatóság nem intézkedhet, a visszafizetés nem kötelező.
Az általános gyakorlat szerint azonban a társadalombiztosítási ellátást folyósító szerv csak azután kezdi meg az ellátás folyósítását, ha a MÁK által kiutalt többletet az ügyfél visszafizeti.
A jogbiztonság követelményével összeegyeztethetetlen az ügyfélnek fel nem róható többletkifizetések visszafizettetésének gyakorlata.

Az állampolgárok a családtámogatási ellátásokkal összefüggő eljárások során is joggal várják el a kiszámíthatóságot és az áttekinthetőséget, azonban a mai gyakorlat nem felel meg a jogbiztonság követelményének, állapította meg Szabó Máté.

Mindemellett a hatóság a csaknem három hónapos ügyintézésével megsértette az eljárási garanciák maradéktalan érvényesülését megkövetelő alkotmányos elvet, és ez oda vezetett, hogy a kérdéses időszak alatt az átlagnál kiszolgáltatottabb helyzetben lévő állampolgár – egy kétgyermekes kismama – semmilyen ellátásban nem részesült.

A MÁK elnöke a jelenlegi helyzet feloldásaként – a pénzbeli ellátások közötti választási szabályok megkönnyítése érdekében – olyan jogszabály-módosítást javasolt, amelynek révén kiszámíthatóbbá válna az eljárás, egyúttal lehetővé válna, hogy az ügyfelek a legkedvezőbb feltételek szerint vegyék igénybe az őket megillető ellátásokat, és megszűnne a kettős kifizetések, valamint az átmeneti ellátatlanság veszélye is.

Szabó Máté jelentésében támogatta a jogszabály-módosítás javaslatát.

Üdv. :)

nandy # 2009.09.08. 11:56

A TGYÁS-t visszamenőleg 6 hónapra lehet igényelni.

Györgyi76 # 2009.09.08. 08:48

Szép napot mindenkinek

A problémám a következő:

2009.06.11.-én szültem, de Gyes-en voltam a nagyobbik gyerekkel közben.
A munkáltatóm miatt 2 hónapot vártam a TGYÁS-igényléséhez szükséges papírjaimra- de figyelmetlen voltam én is,mert nem mondtam vissza közben a GYES-t.

Ha vissza is mondtam volna a GYES-t akkor bevételnél nélkül maradtam volna...ráadásul a férjem is munkanélküli lett.

Igazából az lenne a kérdésem,mert közben már tudom hogy ezen sajnos visszamenőleg már nem lehet változtatni,így elveszítettem 90 napot a 168 napból és nem kis pénzt..
A munkáltatómat azért nem tudom esetleg felelősségre vonni,hogy többszöri kérés ellenére 7 hetet vártam a papírjaimra?
Én úgy tudom, kötelesek lettek volna a lehető legrövidebb időn belül ezt számomra biztosítani...

Köszönöm figyelmet, segítségeteket előre is köszönöm

Haller Györgyi

Kovács_Béla_Sándor # 2009.09.08. 07:49

Kérdéseim: a szabit kivehetem az ilyen jogon járó gyes mellett
Ki kell venned. (Pontosabban a munkáltatónak ki kell adnia.)

Így sem küldhet el a munkáltatóm?
A gyestől felmondhatna - de a terhesség miatt nem teheti.

vintimi # 2009.09.08. 06:20

Kedves Szakértők!
Szeretnék tanácsot kérni 2. baba ügyben!
Előzményeim:
1995. 02.01-től folyamatos munkaviszony, határozatlan idejű (közalkalmazott).
2006.03.07-től táppénz (veszélyeztetett terhesség miatt) - 2006.10. 08. megszületett a kisfiam. Ezután tgyás, gyed, jelenleg gyes (fizetetlen szabi).
Gyed alatt kaptam értesítést csop. létszámleépítésről, ami alól védve vagyok okt. 8-ig. Kiderült hogy babát várok, aki 2010. február közepén fog megszületni.
A munkáltatómmal megbeszéltem, hogy a gyes lejárta után kiadja a felgyülemlett szabikat, ami 2010. január elejéig tartana.
Közben a kisfiamnál tartós betegséget állapítottak meg és jogosult lennék a meghosszabbított gyesre.
Kérdéseim: a szabit kivehetem az ilyen jogon járó gyes mellett, a munkáltató nem köthet bele? Így sem küldhet el a munkáltatóm?
Én úgy kalkuláltam hogy ebben az esetben ha a szabi letelne, nem kellene betegszabadságra, tp-re mennem, (maradnék gyesen) így az nem rontaná az átlagot, majd -28 nappal pedig igényelném a tgyást, persze előtte a gyest lemondva.
Kivitelezhető ez így, vagy ne bonyolítsam a gyessel?
Jelenlegi bruttó bérem 140 000 Ft (+ 30 000 Ft veszélyességi pótlék).
Előre is köszönöm a választ!
Timi.

Dödölle1 # 2009.09.08. 06:19

1.Egyetértek.

Az első hozzászólásomban jeleztem is, hogy "Jó tudni továbbá, hogy a GYED és a GYES egyszerre nem jár."

2. Igen, nekem is sok kérdésem van/volt az eset olvasásakor ezért javasoltam, hogy keresse fel a tárgyban kizárólagos hatáskörrel és illetékességgel rendelkező MÁK NKO-t, mivel szóban egyszerűbb az ügyfél által közölt hiányos információkat tisztázni, mint írásban.

Kérdés továbbá: Ki kapja a GYES-t az anya, vagy az apa? Ha az anya, akkor hogyan, hiszen szlovák állampolgár, a gyermekkel életvitelszerűen Szlovákiában él? (Nem véletlenül kéri folyamatosan az "OEP" a lakcímkártyát.)

Nem kaptunk továbbá tájékoztatást arra vonatkozólagsem, hogy a munkahelyen van-e kifizetőhely, az eljárás mikor indult, mikor, milyen közbenső intézkedéseket hoztak (pl. felfüggesztő végzés...) történt-e elutasító határozat kibocsátása (úgy tűnik, hogy az ügyfél érdemben nem válaszolt a hatóság kérdésére)
Az sem derül ki, hogy mit ért a kérdező "sikkasztás miatt a GYED igényünk megszakadt" alatt, írásban sürgette-e az elbírálást, tett-e panaszt a REP-nél, történt-e hatósági ellenőrzés, az milyen eredményre vezetett... ?

3. A fő kérdés azonban az volt, hogy a megadott tényállással (lakóhely+biztosítási jogviszony) főszabály szerint fennáll-e a GYED-re való jogosultság?

Üdv. :)

nandy # 2009.09.07. 14:48

Astro történetében több csavar is van...
Az írásból nekem úgy tűnik, hogy a felesége igényelte a GYED-et, de nem kapta meg.
Aztán kérte az apuka, de kérdés, hogy mikortól, mert visszamenőleg csak 6 hónapra jár GYED.
/ráadásul gyes-t is kap.../

Dödölle1 # 2009.09.07. 13:36

Mindezek fényében szerinted jár nekünk a gyed?

1. A feleségednek semmiképpen, mert GYED-re (nagyon leegyszerűsítve) az jogosult, aki biztosított, vagy az akinek megszűnt ugyan a biztosítása, de a megszűnés a THGY folyósítása alatt történt.

Mivel a feleségednek ez (fentiek) előtt szűnt meg a jogviszonya GYED-re nem jogosult.

2. Azt írtad, hogy Te igényelted a GYED-et.

Előrebocsátva, hogy én a mindennapokban nem foglalkozom EU-s GYED elláttás elbírálásával csak a véleményemet tudom leírni, ami szerint tekintettel arra, hogy:

"Azt, hogy az ügyfél mely tagállamból részesül családi ellátásban nem az ügyfél döntése, hanem a vonatkozó jogszabályok , a 1408/71/EGK rendelet és az 574/72/EGK rendelet) határozzák meg.

Azt, hogy mely tagállamból részesül egy család ellátásban, jogszabály rendezi - közigazgatási eljárás keretében kerül meghatározásra az, hogy az adott tagállam rendelkezik-e elsődlegesen joghatósággal a családi ellátások folyósítására -, tehát sohasem az ügyfél döntése határozza meg azt, hogy mely tagállam folyósít ellátást a részére.

...annak tisztázása, hogy mely tagállam köteles elsősorban a családi ellátások megfizetésére mindig egyedi vizsgálatot igényel.

Mindezek alapján a család életvitelszerű tartózkodásának a helye, illetve a kereső tevékenység folytatásának a helye határozzák meg azt, hogy mely tagállam hatósága köteles (joghatóság) elsősorban a családi ellátások megfizetésére.

A családi ellátások megállapításánál azonban ezen belül elsősorban a biztosítási elv érvényesül, azaz a biztosítási elv és a területi elv ütközése esetében elsődlegesen a biztosítási elv alkalmazandó."

...ebből következően -álláspontom szerint- esetetekben, amennyiben nem vettétek igénybe a Szlovák törvények szerint járó ellátásokat, úgy a biztosításod (munkaviszonyod) alapján (amennyiben a magyar munkaviszonyod fennáll és két éven belül van 180 biztosításban töltött napod)jogosult vagy GYED-re (és családi pótlékra.) A joghatóság eldöntéséhez viszont okmányok alapján a MÁK-nak le kell folytatnia a fentiek szerinti közigazgatási eljárást.

Mégegyszer hangsúlyoznám, hogy esetedben, az országban kizárólag a MÁK NKO rendelkezik hatáskörrel és illetékességgel, azaz ott tudnak minden kérdésedre érdemben válaszolni.

Üdv. :)

manocska6 # 2009.09.07. 13:06

Kedves Nandy!

Nagyon szépen köszönöm! Sokat segítettél!

astro # 2009.09.07. 09:07

Kedves Dödölle1!

Nagyon köszönöm a gyors segítséget!

Az említett hivatalokban már jártunk, de az volt az érzésünk, hogy ahány ügyintézővel beszélünk, mind egy kicsit mást mond és nem igazán vannak képben, még a nemzetközi kapcsolatok osztályán sem! Például bevittem nekik egy regisztrációs kóg (TAJ) igénylő papírt a baba részére, amit előtte tőlük kaptam(!) postán és ott a helyszínen (Budapest) nem ismerték fel a dokumentumot. A hivatalvezető személyesen mondta, hogy ilyen papírjuk nincsen sem az Államkincstárnak sem az OEP-nak! Hajmeresztő! Három hónappal később(!) elküldték postán ugyanazt a dokumentumot töltve, lepecsételve, meg minden! Szóval erről enyit.

Kérdésedre válaszolva én magyar állampolgár vagyok és van magyarországi lakcímkártyám és ott is dolgozom. A feleségem most életvitelszerűen szlovákiában él a babával. (Nem hivatalosan én is itt élek, hiszen összetartozunk.)

Talán segít még a következő információ is:

A feleségem 2003.03.03. napjától volt Magyarországon munkaviszonyban 2007.04.30.-ig. Eddig volt biztosítási jogviszonya.

Közben 2007.január 23. - április 30. -ig táppénzen volt, utána május 01. - június 16. -ig passzív táppénzen volt és június 17. - december 01.-ig kaptuk a TGYÁS-t. A baba közben 2007.07.14-én született.

UI.: A feleségem munkahelyén 2007-ben azt mondták, hogy igen, kapni fogunk GYED-et, már volt több ilyen esetük is, nem gond, nyugodjunk meg. Ezek után személyi változások történtek a munkahelyen valami sikkasztási ügy miatt és a GYED igénylésünk megszakadt, minket nem is értesítettek, az új HR-es kollegák nem voltak képben és azóta magunk próbálunk utánajárni.

Mindezek fényében szerinted jár nekünk a gyed?

A segítséget előre is köszönjük!

Dödölle1 # 2009.09.07. 06:43

Kedves Astro!

  • Az igény elbírálása során nagyon fontos,annak az eldöntése, hogy a feleséged -bár szlovák állampolgár- életvitelszerűen a gyermekkel hol él?

Nem írtál továbbá arról sem, hogy Te, mint férj magyar állampolgár vagy-e, illetve neked van-e Mo-on munkahelyed, lakcímkártyád?

Azt, hogy jogosultak vagytok-e GYED-re csak ezek ismeretében lehet eldönteni.

  • Gyed ügyben (esetetekben) a Magyar Államkincstár Nemzetközi Kapcsolatok Osztálya az illetékes, ott érdeklődjetek, ott tudnak érdemi tájékoztatást adni.
  • Jó tudni továbbá, hogy a GYED és a GYES egyszerre nem jár.

Mivel a kérdésedben az elbíráláshoz (konkrét válaszhoz) szükséges adatokat nem adtad meg íme egy általános összefoglaló:

Az EU-s csatlakozásunkat követően Magyarországon is érvényesül a személyek, árúk, szolgáltatások, valamint a tőke szabad áramlásának az alapelve.
Ezeket az EU alapszerződései (Római 1957., Maastrichti 1992. stb.) teszik lehetővé. Ezen belül a személyek szabad mozgását, az EGT tagállamokon belüli szabad munkavégzést teszik lehetővé a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1971. június 14-i 1408/71/EGK Rendelet és a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK rendelet végrehajtására vonatkozó 1972. március 21-i 574/72/EGK Rendelet.

Ha ezt a kérdéskör nem lenne szabályozva, úgy a személyek szabad áramlásának az elve a gyakorlatban nem, vagy csak korlátozottan tudna megvalósulni.
(Pl. Ha nem kapok nyugdíjat azért, mert a külföldi jogviszonyt itthon nem ismerik el, akkor valószínűleg háromszor meggondolom, hogy külföldön vállalok-e munkát)

Ezért:

Azt, hogy az ügyfél mely tagállamból részesül családi ellátásban nem az ügyfél döntése, hanem a vonatkozó jogszabályok , a 1408/71/EGK rendelet és az 574/72/EGK rendelet) határozzák meg.

A 1408/71/EGK rendelet alapelvként mondja ki az ellátások halmozódásának a tilalmát.

Ugyancsak alapelv az egy állam joghatósága alá tartozás elve ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy személy egyszerre csak egy országban, főszabályként abban az országban, ahol a munkát végzi fizessen járulékot, ezt hívják lex loci laboris elvnek,

az egyenlő elbánás elve, azaz ha valaki egy másik EU-s országba megy dolgozni, lakni, akkor ugyanazok a szabályok vonatkozzanak rá, mint akik az adott ország állampolgárai, ami a TB szempontjából azt jelenti, hogy ugyanazokat az orvosi, egészségügyi TB pénzellátási és családtámogatási ellátásokat kapja/kaphassa, mint az adott ország állampolgárai,

az összeszámítás elve, ami azt jelenti, hogy a biztosítási idők összeszámíthatók, magyarul ha a TB ellátás jogosultságának a megállapításához szükséges, akkor a másik EU-s tagállamban szerzett biztosítási időt (pl. munkaviszonyt), szolgálati időt is be kell számítani, valamint

az ellátások exportálhatóságának az elve, azaz az egyik EU-s országban megszerzett ellátás egy másik tagállamban is folyósítható (kifizethető).

További kisegítő elv a pro rata elv, azaz mindeni a ráeső terheket viseli. (Ez a biztosítókra vonatkozik)
(Joghatóság jelen esetben=melyik ország jogszabályai szerint kell eljárni)

Meg kell különböztetni az orvosi/egészségügyi ellátást és táppénzt, valamint a munkanélküli ellátást ami egy csoportot képez és a családi ellátásokat (családi pótlék, THGY, GYED, GYES) ami egy másik csoportot képez és mindkettőre más-más főszabály vonatkozik.

Nézzük a családi ellátásokat:

Mindezek alapján a család életvitelszerű tartózkodásának a helye, illetve a kereső tevékenység folytatásának a helye határozzák meg azt, hogy mely tagállam hatósága köteles (joghatóság) elsősorban a családi ellátások megfizetésére.

Ha pl. az igénylő Svédországban tartózkodik életvitelszerűen a gyermekével, illetve Svédországban dolgozik, úgy a svéd munkaviszony, illetve életvitelszerű tartózkodás alapján a Svéd Királyság illetékes hatósága állapítja és fizeti meg a svéd jogszabályok szerinti családi ellátást.

A 1408/71/EGK rendelet családi ellátásokat koordináló VII. fejezetében foglaltak alapján amennyiben olyan helyzet áll fenn, hogy a szülők keresőtevékenységükből fakadóan az EGT (Európai Gazdasági Térség) két különböző tagállamából jogosultak ellátásra, akkor a családi ellátás kifizetésére a joghatósággal bíró tagállamot (azt az államot, amelyik a családi ellátásokat fizetni köteles) a gyermek lakóhelye jelöli ki.

Példa: Ha az anya Magyarországon rendelkezik munkaviszonnyal és GYED-re jogosult, de élettársa Németországban folytat keresőtevékenységet és a család életvitelszerűen Németországban tartózkodik, akkor Németország rendelkezik joghatósággal.

Amennyiben az anya már kapja Magyarországon a GYED-et és a fentiek később, de a GYED folyósítása alatt kiderülnek a GYED folyósítását határozattal fel kell függeszteni. (Lásd: OEP Állásfoglalás, 2007. január)

Másik példa: Amennyiben az ügyfél/igénylő (férje, vagy felesége, vagy élettársa) az EU valamelyik Magyarországon kívüli tagállamában munkaválaló, vagy egyéni vállalkozó, az ügyfél/igénylő viszont a Magyar Köztársaság területén rendelkezik biztosítási jogviszonnyal (munkaviszony, közalkalmazotti, köztisztviselői jogviszony, főállású egyéni, vagy társas vállalkozási jogviszony stb.) ÉS a család Magyarország területén tartózkodik életvitelszerűen Magyarország az elsődleges joghatósággal rendelkező tagállam a családi ellátások folyósítására.

Ekkor minden olyan családi ellátás (Csp, GYED, GYES, GYET) megállapítható a részére, amelyek vonatkozásában a hazai jogszabályok szerint a jogosultsági feltételek fennállnak.

Amennyiben az ügyfél Magyarországról még nem részesült családi ellátásban Magyarországról igényét benyújthatja. Amennyiben az ügyfél/igénylő férje, vagy felesége, vagy élettársa az EU valamelyik Magyarországon kívüli olyan tagállamában munkavállaló, ahol a családi ellátások összege több, mint a magyar ellátás összege jogosult lehet az igénylő a különbözetre.

A különbözetet a másik EGT tagállamban az ott dolgozó mások szülőnek kell évente kérelmeznie. Ekkor ez a másik EGT tagállam hatósága E 411-es nyomtatványon kér adatot a Magyar Államkincstártól.

Ha az ügyfél valamelyik Magyarországon kívüli EGT tagállam területén munkavállaló, vagy egyéni vállalkozó és a gyermekét egyedül neveli a munkavállalás helye szerinti tagállam rendelkezik elsődleges joghatósággal a családi ellátások kifizetésére függetlenül attól, hogy a gyermekkel együtt melyik ország területén tartózkodik életvitelszerűen.

Ha a magyar állampolgárságú családnak nincs Mo-on biztosítása és életvitelszerűen nem Magyarországon laknak, hanem egy másik EGT tagállamban, akkor ezen másik EGYT tagállam rendelkezik elsődleges joghatósággal a családi ellátások kifizetésére.

A családi ellátások koordinálását végző szerv Magyarországon a Magyar Államkincstár. Akinek tehát EU-s jogszabályt érintő családtámogatási ügye (családi pótlék, THGY, GYED, GYES) van annak célszerű a Magyar Államkincstár Nemzetközi kapcsolatok Osztályát személyesen fel, vagy írásban megkeresni, mivel ezzel országosan, központosítva Ők foglalkoznak, így egy konkrét esetben teljeskörű tájékoztatást is ők tudnak adni. (Az Állmkincstár Központjának jelenlegi pontos címe: 1054. Budapest Hold u. 4.)

Az EU szociális biztonsági rendszerek koordinációjával foglalkozó jogszabályai a családot és a családi ellátásokat egységként kezeli.
A hazai ellátások közül családi ellátásnak kell tekinteni a családi pótlékot (Csp., a gyermekgondozási díjat (GYED), a gyermekgondozási segélyt (GYES) és a gyermeknevelési támogatást (GYET) is.

Az egyes tagállamok ellátásai (azok megnevezése és jogosultsági feltételei) természetesen egymásnak nem megfeleltethetőek, ezért annak tisztázása, hogy mely tagállam köteles elsősorban a családi ellátások megfizetésére mindig egyedi vizsgálatot igényel. (Egyértelmű, hogy a különböző EU-s tagállamban és Magyarországon más-más családi ellátások alakultak ki, azok elnevezése és jogosultsági feltételei különbözőek, egymásnak nem megfeleltethetőek.)

Ahogy fent már tisztáztuk egy másik csoportba tartozik a táppénz és a THGY.

Nézzük erről mit mond az EU-s jogszabály:

A táppénzt mindig annak a tagországnak a jogszabályai alapján állapítják meg és fizetik ki, amelyikben az illető biztosított (azaz ahol dolgozik) függetlenül attól, hogy melyik országban lakik, vagy tartózkodik.

Példa: A Szolvák állampolgár Komárnoban lakik, de Komáromba jár át dolgozni, vagy Párkányban lakik, de Esztergomba jár át dolgozni, táppénzt a magyar munkahelye (biztosítása) alapján Magyarországról kapja a magyar szabályoknak megfelelően a lex loci laboris, azaz a munkavégzés helye szerinti biztosítás elve szerint.

Más tagállamban bekövetkezett keresőképtelenség igazolása pénzbeli ellátások igénybevétele esetén:
Amennyiben a magyar biztosított egy másik EGT tagállamban való tartózkodása alatt kórházi ellátásban vagy járó beteg ellátásban részesül és keresőképtelen, és ezen keresőképtelenségére Magyarországon pénzbeli ellátást igényel, abban az esetben ennek igazolására az E 115 jelű formanyomtatványokat csatolni kell az igénybejelentéshez.

Amennyiben a biztosított külföldön ismételten keresőképessé válik, ezt a tényt a külföldi biztosító az E 118 jelű nyomtatványon közli.

Amennyiben a biztosított hazatérésekor már nem keresőképtelen, ő dönt arról, hogy a külföldi biztosító által kiállított E 115, illetve az E 118-as nyomtatvány benyújtásával a keresőképtelenség teljes időtartamára, vagy csak egy részére igényel-e táppénzt. Ilyen esetben a folyósító szervnek, a külföldi biztosító által kiállított E 115 jelű nyomtatványt úgy kell tekintenie, mintha az a 102/1995 (VIII. 25) Kormány rendelet alapján kiadott „Orvosi igazolás keresőképtelen (terhességi) állományba vételről” című igazolás lenne.
Megjegyzés: az E jelű nyomtatványokat minden esetben a nyomtatványt kibocsátó ország hivatalos nyelvén állítják ki. Tekintve azonban, hogy a nyomtatványok mezőinek számozása és külalakja azonos, az egyes mezőkben közölt tények és adatok a kérdéses nyomtatványok magyar változata alapján beazonosíthatók, melyeket célszerű e célból a munkáltatóknak a Regionális Egészségbiztosítási Pénztáraktól beszerezniük.

Az „E” széria jelentése:

Az E 100-as nyomtatványok alkalmazandóak pl. a betegségi és anyasági ellátások (pl. táppénz) igénybevételére.

Az E 200-as nyomtatványok a nyugellátások igazolására, igénybevételére szolgálnak.
Az E 300-as széria a munkanélküli ellátások igénybevételéhez,
Az E 400-as szériát pedig a családi ellátások igénybevételéhez kell használni.
Külföldi biztosítási idők beszámítása pénzbeli ellátások igénylése esetén:

Általános főszabály, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait a biztosított számára a biztosítása (munkahelye, munkavégzés helye) szerint illetékes teherviselő (másnéven biztosító, Magyarországon a Regionális Egészségbiztosítási Pénztár, vagy ha az igénylő munkahelyén működik TB kifizetőhely, akkor az) folyósítja.

Ha a magyar szabályok szerint nyújtandó pénzbeli ellátás megállapításához szükséges figyelembe venni a külföldi (másik EGT tagállamban) biztosításban töltött időket is, akkor a kifizetőhely az illetékes külföldi biztosító nevének és címének valamint a biztosított adatainak megjelölésével a Regionális Egészségbiztosítási Pénztár közreműködésével kérheti a külföldi (pénzbeli ellátásokra jogosító) biztosítási idők igazolását. (A Regionális Egészségbiztosítási Pénztár a magyar nyelvű E 104 jelű nyomtatvány segítségével keresi meg a külföldi biztosítót).

A szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/ EGK tanácsi rendelet alapján külföldi szerv által folyósított egyéb azonos típusú ellátás hatálya alá tartozó személynek az igénybejelentéshez csatolni kell az E104-es számú nyomtatványt, amelyet az illetékes biztosítójától szerezheti be.

Terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj igénylése esetén a 1408/71/ EGK tanácsi rendelet hatálya alá tartozó személyeknek csatolni kell a külföldön bekövetkező szülés tényét igazoló E 001 számú nyomtatványt.

Megjegyzés: amennyiben a pénzbeli ellátás kizárólag a magyar szabályok alkalmazásával is megállapítható, akkor csak a magyar szabályok szerint fennálló biztosítási időket kell figyelembe venni. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a magyar pénzbeli ellátások alapját kizárólag a magyarországi kereset (illetőleg az Ebtv. vonatkozó kisegítő szabályainak megfelelő összeg) képezheti!

Példa: Magyarul ha valaki 2 évig dolgozott Magyarországon, előtte viszont egy EU tagállamban, akkor nincs jelentősége a külföldi biztosításnak, azaz azt a táppénz elbírálásához igazolni nem kell, mivel a magyar jogviszony alapján is elbírálható az igénye.

Ha viszont 5 évig külföldön dolgozott, majd 30 napon belül elhelyezkedik Magyarországon és 2 hónap múlva megbetegszik csak akkor kaphat 60%-os táppénzt és akkor jogosult 365 napig táppénzre, ha igazolja, a külföldi jogviszonyait. Ekkor sem lehet azonban a táppénzének kiszámításakor figyelembe venni a külföldi munkabérét, csak a Magyarországon megszerzett pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe.

Az OEP szakmai munkabizottságának 2. számú tájékoztatója szerint (2007.június) a magyarországi biztosítás alapján megállapítandó THGY jogosultság elbírálása során ha az igénylőnek nincs meg 2 éven belül a szükséges 180 (később, 2010-től a 365 nap) a 1408/71 EGK. rendelet 18. cikkelye alapján a biztosított bármely EU tagállamban szerzett biztosításban töltött idejét be kell számítani, a biztosítási időt az igénylőnek az E 104-es nyomtatványon kell igazolni.

A THGY ellátás összegénél a külföldön szerzett jövedelem nem képezi az ellátás alapját. Az ellátás összegének megállapításánál a Vhr.26.§. (2) és az Ebtv. 42.§. (3) szerint kell eljárni, amennyiben azonban a biztosított az irányadó időszakban PEB. járulékalapot képező jövedelemmel nem rendelkezik az ellátás napi összegének megállapítása során a minimálbér kétszeresét kell figyelembe venni.

A Munkanélküli ellátásokra vonatkozó rendelkezések:
A szociális biztonsági rendszerek koordinációja a tagállamok eltérő jogszabályi hátteréből adódó és a gyakorlatban tényleges hátrányt előidéző akadályok elhárítását szolgálja.

A koordinációs rendeletek a munkanélküli ellátás igénylésével kapcsolatban a következő szabályokat tartalmazzák:

Főszabályként a migráns (külföldön dolgozó) munkanélküli a munkanélkülivé válás helye szerinti tagállamban munkanélküli ellátást igényelhet, ha abban a tagállamban legalább 1 hónapon át dolgozott.

A tagállam a munkanélküli ellátást a saját állampolgáraira irányadó szabályozás szerint nyújtja.

Ez vonatkozik a biztosítási alapú rendszerekre (ilyen a magyar rendszer is, hiszen munkáltatói és munkavállalói járulékot fizetünk a járadékért cserébe), de a kifejezett járulékhoz nem kötött rendszerekre és ellátásokra is (például Írországban).

Továbbá, ha egy tagállami szabályozás azt írja elő, hogy egy év biztosítási idő szükséges a munkanélküli ellátás igénybevételéhez, akkor a munkanélkülivé válás szerinti tagállamnak nem csak az abban a tagállamban eltöltött időt kell az egy évi biztosítási időbe beleszámítania, hanem (az összeszámítási alapelv alapján) a más tagállamokban töltött időt is, amennyiben a munkanélküli az illetékes tagállamban nem rendelkezik a szükséges idővel.

A jogosultság megállapításának tehát az összeszámítás elve szerint alapját képezik a más tagállami biztosítási idők is.

A munkanélküli ellátás megállapítására, illetve az egyes tagállamokban szerzett biztosítási idők igazolására az E 301-es nyomtatvány szolgál, amelyet annak az államnak az illetékes intézménye (foglalkoztatási hivatalok, munkaügyi központok) ad ki, ahol munkanélküli korábban biztosított volt, tehát dolgozott.

Mivel a nyomtatványt a munkavégzés helye szerint illetékes intézmény állítja ki, ezért fontos a munkaviszony megszűntével a nyomtatvány kiállításának kérése, mert a hivatalból történő beszerzés sok időt vehet igénybe. A nyomtatványt a munkanélküli járadék iránti kérelemhez kell csatolni.

A koordinációs rendelet 68. (1) cikke előírja, hogy a járadék kiszámításánál a munkanélkülivé válás tagállamának csak azt az átlagkeresetet kell alapul vennie, amelyet az illető személy abban a tagállam kapott, ahol munkanélkülivé vált.

További információt az Állami Foglalkoztatási Hivatal Nemzetközi Osztályától 1089. Budapest Kálvária tér 7. lehet érni, ill. a www.afsz.hu honlapon lehet találni.

Én ennyit tudtam segíteni.

Üdv. :)

astro # 2009.09.06. 23:19

Sziasztok!

A feleségem szlovák állampolgár és 5 évig itt dolgozott magyarországon. Itt fizette az adót, a tb-t meg minden. Amikor megtudták hogy terhes, nem hosszabbították meg a szerződését (amit az előző öt évben automatikusan mindíg megtettek). A HR osztályon azt mondták, hogy nem baj, kapunk majd gyed-et meg gyes-t meg minden, mert a gyerek a munkaviszony megszűnése után rövid idővel születik és beleesünk valami 90 meg valami 14 napos határidőbe.
Gyes-t és családit már kapunk, de gyed-et, ami a feleségem kieső fizetését pótolná azt nem pedig nagyon hiányzik a családi kasszából! Most négyen élünk egy fizuból!! Az ügy elveszett valahol a cégnél és velünk már nem is foglalkoznak. Más, hasonló cipőben lévő kolegáim már rendesen kapnak gyed-et és meg tudnak élni.
Beadtam magam a gyed igénylést, de az oep mindíg a feleségem lakcím igazoló kártyáját követeli hiánypótlásnak. Nem értik meg, hogy külföldiként igényli a gyed-et, és nincsen itteni lakcímkártyája és az itteni munkaviszonya alapján kéri a gyed-et, és hiába szűnt meg a szülés előtt a munkaviszonya, beleesünk valami, a táppénz, passzív táppénz (tgyás) utáni határidőbe és jár a gyed! Sajnos az ügyintéző hölgy nem tud semmiféle 90 meg 14 napos határidőkről és szerinte nem kaphatunk!
De az Isten szerelmére, akkor két másik, ugyanilyen cipőben lévő kolegám miért kap?

Tudja valaki, hogy milyen szabályok vonatkoznak erre az esetre? Nagyon fontos lenne!

Előre is köszönjük!

nandy # 2009.09.05. 09:35

Kriszlau:

A legtöbb bölcsiben kizáró ok, ha az anyuka GYED-en van a másik gyermekkel. A bölcsi nem kötelező, azoknak jár, akik dolgoznak, és nem tudják másképp megoldani a gyermek napközbeni felügyeletét.
Ezért kérik a munkáltatói igazolást.

nandy # 2009.09.05. 09:32

manócska:

Nem baj az, ha nem dolgozik, attól a munkaviszonya még él.
Azt pedig ti tudjátok, hogy a cég bevétele, anyagi helyzete mit enged és mit nem. Ha valóban nincs lehetőség a személyes közreműködés díjazására, akkor rendben van. De sokan hiszik azt, hogy többmilliós nyereség mellett sem kötelező kivenni pénzt (és ezzel adót fizetni).

manocska6 # 2009.09.04. 15:01

Köszönöm Nandy!

Talán még fontos lehet, hogy ha elmenne gyesre, akkor nem járna be dolgozni a munkahelyére, mivel ténylegesen otthon kéne lennie a legkisebb gyerekkel (nincs a közelben nagyi meg hasonlók), így a mostani munkahelyéről nem lenne jövedelme és ott ugye nem is dolgozna, csak onnan menne el gyesre.
A cég pedig még nemrég indult, így egyenlőre csak viszi a pénzt, ezért nem tudnánk belőle pénzt kivenni, hogy fizetést adjunk neki, ezért is gondoltunk erre a megoldásra.

Remélem, hogy így is működhet a dolog!

Nagyon várom a választ!

manocska6 # 2009.09.04. 15:01

Köszönöm Nandy!

Talán még fontos lehet, hogy ha elmenne gyesre, akkor nem járna be dolgozni a munkahelyére, mivel ténylegesen otthon kéne lennie a legkisebb gyerekkel (nincs a közelben nagyi meg hasonlók), így a mostani munkahelyéről nem lenne jövedelme és ott ugye nem is dolgozna, csak onnan menne el gyesre.
A cég pedig még nemrég indult, így egyenlőre csak viszi a pénzt, ezért nem tudnánk belőle pénzt kivenni, hogy fizetést adjunk neki, ezért is gondoltunk erre a megoldásra.

Remélem, hogy így is működhet a dolog!

Nagyon várom a választ!