Használtautó, Garancia???


KÉTEZER # 2017.06.12. 16:06

Szomorú örökös

Ez volt a terv most is, hogy átvétel után átnézetjük. Sajnos az első alkalmas időpontra már nem ért oda a kocsi a szerelőnkhöz. Természetesen most törekszünk majd a leggyorsabban felkeresni, ha visszakaptuk a kocsit.
A szerelő meg nem csak a mi kocsinkkal foglalkozik, hanem az eladásra váró sok kocsit szervizeli a kereskedésben és, hát gondolom, nekik az az előbbre való. A kereskedő is először 3-4, majd 2 hetet mondott, viszont ma reggel kilátásba helyezte a még rövidebb időt. Lehet, hogy a szerelési idő nyújtásával akarta hangsúlyozni a majdani követelését? Így meg, hogy mégse fizetünk, túlad rajtunk?

Szomorú örökös # 2017.06.12. 15:30

KÉTEZER

Mondta mindent ő áll, majd a szerelővel lerendezik, mert szerinte az anyaghiba lehetősége mellet a szerelő munkája lehet a ludas.

Szerintem korábban szimplán bepróbálkozott nálatok. Egy a lényeg, ha rám hallgatsz, akkor sürgősen átnézeted az átvétel után a kocsit a saját szerelőddel, vezérműszíjra és bordás ékszíjra való tekintettel és bármi rendellenességet tapasztal, akkor azt azonnal meg kell csináltatni, de mostmár vele. Nagy valószínűséggel - bár ne legyen igazam - minimál-szerelés lehetett a kereskedő utasítására, csak nem jött be nekik. Az, hogy két hétig eltart egy ilyen? Bakker, az én szerelőm anno egyik este 7 óra körül letettem nála az autót és másnap reggel külföldre utaztam. Estére már kint volt a motor és mondta, hogy mire lesz hozzá szükség a motorfelújításhoz. Szerintem nagyon lassú ez a csóka, hogy két hétig piknikel rajta.

KÉTEZER # 2017.06.12. 15:14

nonolet

Hát nem... :-( Bár a hétvégi tanakodásban szóba került a jegyzőkönyv, voltunk annyira rutintalanok és idegesek, hogy megfeledkezzünk róla.

nonolet # 2017.06.12. 13:03

Hogy is állna ...
Hisz jegyzőkönyvet írtatok alá az egyezségről, ugye?!

Ahogy azt a törvény előírja ilyen esetben.

KÉTEZER # 2017.06.12. 12:07

Szomorú örökös

A szombat reggeli emelt hangú telefonálás után, ma személyesen találkoztunk a kereskedővel és most nyugodt volt és már nem emlegette a felelősségünket, a fizetésbe való beszállást.

Elmondása szerint a bedarált szíj megállította a motort, de nem szakította el a vezérműszíjat. Minden bizonnyal a lassú tempó és a szinte azonnali leállás miatt. De azért lesz mit szerelni.

Természetesen felhívtuk a figyelmét a munkalapon láthatókra. Mondta mindent ő áll, majd a szerelővel lerendezik, mert szerinte az anyaghiba lehetősége mellet a szerelő munkája lehet a ludas. Remélem komolyan beszélt és nem áll elő később valami mással.

Szomorú örökös # 2017.06.12. 11:02

KÉTEZER

A munkalapon látszik, hogy velünk vezérléskészletet, két bordásszíjat, valamint munkadíjat fizettettek meg mielőtt a kocsit átvettük.

Tehát ha jól értem, akkor a vadonatúj bordásszíj és vezérműszíj is elszakadt, szinte egyszerre? Na engem tuti nem kajáltatna be ezzel a link szöveggel ez a szerelő. Úgy vinném a dolgot jogi útra, mint a pinty! Ha rám hallgatsz, semmit nem fizetsz neki, mert tuti, hogy nem cserélte újra a munkalapon szereplő szíjakat, hiszen "eladó" volt neki a kocsi. ;-)

Eszembe jutott róla az a vicc, amikor a székely elmagyarázza a bíróságon, hogy éppen szalonnázott a bicskájával, a román meg épp arra sétált és megbotlott, pont bele az ő bicskájába...aztán még ugyanezt megismételte ötször. :-)

KÉTEZER # 2017.06.12. 04:59

Szomorú örökös

A helyzet az, hogy már ki van fizetve. A hétvégén autószerelő ismerősöket hívtunk fel és azt mondták, hogy van ilyen.

A hosszbordásszíj hosszirányú szálakból áll. Az, ha megfoszlik/elszakad, a szálai a főtengelyre tekeredve bejutnak a motortérbe és el is kapja a vezérlés. Nem értek hozzá, ezek egy szerelő szavai, de hiszek neki.

Azt hiszem innentől inkább az a kérdés, hogy mik a lehetőségeink. Mint először írtam, a kocsit pénteken trélerrel a kereskedő telephelyére szállíttattuk. Szombat reggel telefonált, hogy a szerelő egyelőre azt látja, hogy a bordásszíjat bedarálta a motor és bonyolultabb, hosszab javítás lesz egy szíjcserénél. Konkrétabb hibákról, sérülésről még nem szólt, de azt egyből jelezte, hogy csak az anyagköltséget állja, a munkadíj felét mi álljuk. Persze vitattuk, de találkozni csak ma tudunk. Több hetet mondott javítási időnek, azt is csak többszöri kérés után fogadta el, hogy próbálják két hét alatt megcsinálni.

A munkalapon látszik, hogy velünk vezérléskészletet, két bordásszíjat, valamint munkadíjat fizettettek meg mielőtt a kocsit átvettük.

Szomorú örökös # 2017.06.12. 04:07

KÉTEZER

Az ékszíj elszakadása nem okozhat egy rendes autónál gondot a vezérlésben, mert a vezérlés zárt burkolat mögött fut - legalábbis az én Opelemnél tuti így van. Szimplán elmegy a töltés és a kormányszervo, más gondot nem volna szabad okoznia. Gyanús, hogy ez a szerelő semmilyen szíjat nem cserélt ki, így most úgy gondolom, kutya kötelessége megcsinálni, bár ezek után azt hiszem, nem venném meg tőle egyáltalán az autót, hiszen nagy valószínűséggel "minimál-megoldással" akarja megoldani és egyébként is aki ennyire megbízható, az inkább adja el másnak. :-O

eszmilan # 2017.06.11. 22:57

nonolet

Nekem a jó kis láncos japán (Yamaha) motorom vezérműlánc feszítője 55 ezer km-nél szállt el. 200 ezer volt a javítás. Ennyit erről.

KÉTEZER # 2017.06.11. 20:53

No, igen, megvan a dilemma bennünk, hogy akkor cserélve lettek azok a szíjak, vagy csak felszámolták az anyagköltséget és a munkadíjat. A dolog pikantériája, hogy holnapra volt lebeszélve a szerelőnkkel egy átnézés, de már nem ért oda a kocsi... :-(

Szomorú örökös # 2017.06.11. 20:39

nonolet

és kb. az autósok 80%-is, mert nem is tudja,
csak max a fő szabályokat

Ezek szerint te sem a 20 %-ba tartozol az eddigi beírásaid alapján. :-D

Nem szívók a német autóipar szíjas vackaival.
(...és más egyéb szarságaival)

Én sorrendben a negyedik Opelemet hajtom, ebből mindössze egy volt, ami nem jött be, mert az egy széthajtott német B Vectra volt a legszarabb Opel motorral, ami létezik a földön, az összes többi viszont igenis nagyon király kocsi volt. És ettől függetlenül nem fogom fikázni a japán kocsikat, mert nincs okom rá. Viszont a tisztelet hiánya részedről, hogy te megtetted ezt a német autókkal, pedig igen magas színvonalon vannak azok is.

A vezérműszíjról pedig csak annyit, hogy ha betartod a szabályokat, akkor nem fog soha menet közben elszakadni. Vásárláskor igen komoly ellenőrzés - profi szemnek már látszik rajta, ha gyenge - és ahogy lehet, kicserélteted, majd 60 ezrenként újból és újból, de kizárólag Gates ékszíjat tetetsz rá. Mint írtam, nekem egyszer szakadt, mert nem figyeltem, azóta ezt már nyilvántartom és nem hagyott még soha úton. Főleg hogy a mostani autómnál még csak bele se ver a szelepekbe. Erre írtam, hogy a "többségénél", mert van olyan típus, ahol gond nélkül átfordul a motor és egy beállítás után új ékszíj, aztán mehet tovább. :-)

Kedves kérdezőnk pedig lehet nagy valószínűséggel elhitte, hogy ki lett cserélve a vezérműszíj. Én a helyében inkább saját szerelővel csináltattam volna meg, nem bíztam volna az eladóban, mert messziről jött ember bármit mondhat. Ha az a vezérműszíj új volt, kizárt, hogy 14 nap után elszakad, ez az én "szakmai" véleményem.

nonolet # 2017.06.11. 19:42

A kamionok és teherautók zöme magasról tojik a KRESZ-re.
(és kb. az autósok 80%-is, mert nem is tudja,
csak max a fő szabályokat)

Aki abban bízik, hogy a KRESZ szerint lesz helye...
Az gyorsan fog kihalni :-(

  • *-

Hagy tudjam már, hogy mire képes az autó+én
egy adott forgalmi szituban :-)

Arra meg hagy ne kelljen számítanom, hogy
egy nemrég cserélt vezérműszíj fogja magát
és csakúgy elszakad.

Mondjuk azóta (1989) csakis láncos, japo autót használok.
Nem szívók a német autóipar szíjas vackaival.
(...és más egyéb szarságaival)

Szomorú örökös # 2017.06.11. 17:24

nonolet

Én még talán a felénél tartok, mint a te kilométereid, de ha a KRESZ-t rendesen megtanultad, akkor két kamion nem mehet eleve a szabályok szerint olyan közel egymáshoz, hogy oda ne férjen be valaki, ha nem tudja az előzését végig vinni és muszáj visszatérnie a saját sávjába. Létezik ugyanis követési távolság, amelynek mindig minimum akkorának kell lennie, hogy oda ilyen esetben elférjen egy jármű. És ha a másik részről nézzük, csakis akkor szabad elkezdeni azt a nyamvadt előzést, ha be is tudja fejezni az illető. Márpedig ha a szembe-sávban ennyire közel jön valaki, az épp ennek az ellenkezője.

Aki nem élte át, az nem tudja miről beszél
és épp ezért ne ossza az észt a rutinról.

Ennél sokkal cifrábbakat is átéltem már, évente 20 ezret levezetek baleset nélkül, néha éjszaka, tejföl-sűrűségű ködben, úgyhogy inkább hagyjuk a rutint, rendi? :-D

Szomorú örökös # 2017.06.11. 17:17

nonolet

Nehogy már lassan 1 millió km-el ne legyek rutinos...
v.s.
éppen egy kibaszott kamion van melletted és mögötte a másik és szemből is jönnek

Nos, ha igazán rutinos lennél, mint ahogy állítod, eleve meg se kezdesz két kamiont előzni, ha épp jönnek szembe is. :-)

nonolet # 2017.06.11. 17:06

Nehogy már lassan 1 millió km-el ne legyek rutinos...

  • *-

Nem is a szervóval van a gond.

Hanem azzal, hogy éppen egy kibaszott kamion van melletted és mögötte a másik és szemből is jönnek.

Neked pedig fékezni kell és valahogy beerőszakolnod magad a két kamion közé, akik persze egymás seggében vannak.
És nem számítanak erre... talán nem is figyelnek rád.

De egész biztosan fogalmuk sincs arról,
hogy mi van veled és mire kényszerülsz.

Közben szemből fogy a hely és persze senki nem tudja mit balfaszkodsz ott kint a szembe sávban
Mijafaszé nem mész?! tovább előre.

Mire mindenki felfogja, hogy
mit fogsz csinálni az SOK idő!!!!

Közben fékez a melletted lévő kamion is.
Csak mert SEGÍTENI akar és maga elé akar engedni.

De ettől a kettő közti hely is szűkül ahová behúzódnál.

A szembe jövő pedig még fel sem fogta,
hogy útban leszel esetleg neki!
Nem lassít, bízik benned.
Csak villog dudál, de baszik fékezni...

Aki nem élte át, az nem tudja miről beszél
és épp ezért ne ossza az észt a rutinról.

Nem rutin kérdése ez, hanem főként a szerencséjé.

Amikor hirtelen eltűnik 150 LE a segged alól
az nem vicces... nagyon nem egy előzés közben.

Szomorú örökös # 2017.06.11. 15:23

nonolet

Azért egy előzés közepén (saját tapasztalat)
tud meglepetést okozni az erő váratlan elmúlása.

Aki rutinos vezető, az ekkora orbitális marhaságot nem ír le. Egy vezérműszakadás nem állítja be teljesen a kormányt, hogy ilyen és ehhez hasonló esetben ne lehessen a megfelelő irányba (vissza a saját sávjába) elforgatni. Még az sem indok, hogy szervo-kormány nélkül, meg hasonlók, mert szervo nélkül is forgatható a kormány, max. kicsit nehezebben.

Szerencsére nekem jó pár évvel ezelőtt volt az eddigi egyetlen vezérműszíj szakadásom, az is vasárnap este, hazafelé egy nagy áruházból...és hát pont a szerviz előtt. Kinyitották az ajtót, a kocsit betoltuk és reggel már hozzá is foghattak. :-)

nonolet # 2017.06.11. 13:40

Szomorú örökös

Azért egy előzés közepén (saját tapasztalat)
tud meglepetést okozni az erő váratlan elmúlása.

...és nyilván akad még pár helyzet,
amikor
nem jó, ha pont akkor jön az ilyen baj.

R.Mariann # 2017.06.11. 12:40

Üdvözlöm!
Olyan kérdésem lenne, hogy a mai napon eladtam az autómat. A vevő kipróbálta, mindent megnézett rajta és azt mondta, hogy kell neki. Meg is kötöttük a szerződést és el is vitték az autót. A szerződésbe beleírtuk, hogy mi a hibája az autónak, és ezt szóban is elmondtuk nekik. El lett mondva az is, hogy tankolni kell. Kb fél órával azután, hogy elmentek az autóval és 20 km megtétele után felhívtak azzal, hogy nem jó az autó. Állítása szerint nem húz az autó és 80-nál jobban nem megy. Ami kizárt dolog, mert mi egy hónapja még napi rendszerességgel használtuk autópályán az autót és az utóbbi egy hónapban is volt használva. Igaz nem olyan sűrűn, de azért kiderült volna, hogy valami gond van a motorral. Na most ők kérnék vissza az autó árát. Én közöltem velük, hogy nem vagyok hajlandó visszavenni az autót, mert nem volt neki semmi ilyen problémája. Ők közölték, hogy 3 napon belül köteles vagyok visszavenni. Igaz ez? Van bármilyen kötelezettségem? Az autó semmilyen hibakódot nem írt ki, ami igazolná, hogy motorikusan gond van az autóval, mert az első telefonbeszélgetésnél, közölte a vevő, hogy nem húz az autó, de semmilyen hibajelzés nincs.

Előre is köszönöm a választ!
További szép napot!

Szomorú örökös # 2017.06.11. 11:52

Dr. Attika

A vezérműszíj szakadása súlyos közlekedési tragédiát okozhat, ezért annak állapotának figyelemmel kísérése a mindenkori üzemeltető büntetőjogi felelősségét is érinti.

Milyen súlyos közlekedési tragédiára gondoltál? Szimplán leáll a motor, a motorok többségénél elmegy a kompresszió is, mivel a dugattyú belever a szelepekbe és csakis trailerrel lehet hazahozni, vagy esetleg a legközelebbi szervizig elvinni, ahol megcsinálják. Ez komplett hengerfej felújítást jelent, ha a dugattyúkban nem is esik kár. általában 100 ezer felett van.

KÉTEZER # 2017.06.11. 08:25

Köszönöm a válaszokat!

Dr.Attika

A vezérműszíj azért lett kicserélve, mert a vásárlás előtt a kereskedővel együtt elmentünk egy autószerelőhöz, aki a régebbi kocsinkat javította. Átvizsgálás és a km óra állása miatt javasolta a cserét. Ezt a munkalap tanúsága szerint el is végezték az autó kifizetése előtt. Remélem mi ezzel eleget tettünk a tőlünk elvárható kötelezettségünknek.

nonolet

Köszönöm a tanácsot, remélem célt érünk a szavatossági igény kérésével. Már a számla anyagköltsége magasabb, mint 20001 forint, plusz munkadíj is van hozzá. Bár ahogy olvasom ez a garancia érvényesítéshez kell az összeg. Szóval akkor szavatossági igény.

A feleségem használta a kocsit és a keletkezett zajok után egyből le is állt az út szélére. Az adott elinduláskor néhány száz métert haladt egész napos parkolás után elindulva, tehát 2-3 percet ment a kocsival. A kereskedő viszont azt próbálta ráfogni, hogy tartósabban használta a szervó "elszállása" után. De a feleségem elmondása szerint a keletkező zajok után gyakorlatilag azonnal leállt az autó, épphogy félre tudott gurulni. Nem előírásszerű használat remélem nem áll fenn(szándékos rongálást meg remélem végképp nem feltételeznek) .

nonolet # 2017.06.11. 07:51

"a kereskedő magára vállalt néhány dolog kicserélését, megjavítását átadás előtt."

"Napi átlagos(óra szerint 65 km/ nap) használat után
szakadt el az egyik kicserélt szíj 14 nap után."

Ez esetben semmi köze az adásvételnek a történéshez.

Hisz egy külön szerviz műveletről van szó,
amit
külön javítási megbízásként kell kezelni.

  • * -

Amennyiben a cserét mint vállalkozás végezte
számodra, mint magán ember számára
ÉS!!!
a számla végösszege legalább 20001 Ft volt
AKKOR
erre a műveletre és az anyagra
JÁR neked 6 hónap GARANCIA (jótállás).

Aminek a keretében köteles ingyen javítani.
Ez esetben: egy új szíjat ingyen beépíteni

A rossz hír, hogy: a garancia keretében
a járulékos károk nem érvényesíthetők!

Kivéve: ha nem szakszerűen szerelte be.
Mert akkor ugye már nem a garanciáról(jótállásról) lesz szó, hanem SZAVATOSSÁGRÓL, azaz a megbízás hibás teljesítéséről.

Hibás teljesítés esetén viszont
a járulékos kár is követelhető.

Mivel fogyasztóként (vállalkozás>>magánszemély)
az első 6 hónapban a szavatosság is
garancia(jótállás) szerűen viselkedik.

Így szerintem ...
ne garanciális/(jótállási) igénnyel lépj fel,
hanem helyből SZAVATOSSÁGI igénnyel.

Azaz nem azt panaszold, hogy 14 nap után elromlott.
HANEM
Azt állítsd, hogy: nem szerződés szerű teljesítés történt. Azaz a hiba oka az eleve hibás anyag vagy a
szakszerűtlen munkavégzés és e miatt lett végül később a hiba és a kár.

Ez esetben a teljes javítási költséget (a járulékos kárt is) a javítást végzőnek kell viselnie.

Kivéve, ha bizonyítja, hogy te

  • szándékosan rongáltad meg

vagy

  • nem előírás szerűen használtad

A szavatossági igényt a kapott javítási számlával tudod érvényesíteni.

A csak garanciális(jótállási) igényt pedig
a javításról kapott garancia(jótállási) papírral.

Amennyiben fusiban cseréltetted ki vele,
az szívás, mert akkor a jóindulatára vagy utalva.
Ha van valami írásos nyoma is a javítási megbízásnak, akkor jobb a helyzeted...

Dr.Attika # 2017.06.11. 07:13

A vezérműszíj cseréje mindenkor a vevőt terheli. Innentől tudja figyelemmel kísérni, hogy az új szíjjal mennyit fut és mikor kell legkorábban cserélni. A vezérműszíj szakadása súlyos közlekedési tragédiát okozhat, ezért annak állapotának figyelemmel kísérése a mindenkori üzemeltető büntetőjogi felelősségét is érinti.
Személyes tudomásom van róla, hogy ennek elmulasztása egy 4 tagú család életébe került.

KÉTEZER # 2017.06.11. 05:42

Kedves nonolet!

Nem írtam le az adatokat: 2008-as, 1,8 millióért vásárolt autóról van szó, amiben a kereskedő magára vállalt néhány dolog kicserélését, megjavítását átadás előtt. Többek között a bordásszíjak és a vezérlés(szíj, vízpumpa) cseréjét. Napi átlagos(óra szerint 65 km/ nap) használat után szakadt el az egyik kicserélt szíj 14 nap után.

nonolet # 2017.06.10. 23:05

A korával arányos hibák nem verhetők rá kereskedőre.

A generátor szíj megvizsgálása ELVÁRHATÓ gondosság!
Egy korosabb használ autó vétele esetén...

A szakadása pedig 100 ekm fölött már bármikor várható.
Korral arányos hiba, szerintem.

KÉTEZER # 2017.06.10. 16:16

Üdv!

Néhány hozzászólással lejjebb azt ajánlották a kérdezőnek, hogy a garanciális javítás költségmegosztását fogadja el.

Nekem hasonló esetem van, miszerint a két hete megvásárolt és közben üzemképtelenné vált autó javításának az alkatrész- és anyagköltségét magára vállalta a kereskedő, de a szerelési díjak felét kéri.(még nem ismert az összeg)

A kereskedő az autón eladás előtt vezérlést és két bordásszíjat cseréltetett a saját szerelőjével. Most a telephelyre trélerrel beszállítva, az ottani szerelő szerint a generátorszíj elszakadt, ennek részei a vezérlésbe jutva további károkat okoztak(ezt még ezután közlik, hogy miket is). A régebbi autónkat rendszeresen szervizelő autószerelő szerint helyesen tettük, hogy a kereskedőhöz vittük az autót és szerinte nemhogy köteles megjavíttatni, de felénk nem állhat elő semmilyen anyagi követeléssel.
Vajon így van-e, vagy készüljünk mi is a javítási költségek (részbeni) megtérítésére?

Köszönettel minden választ! M