Használtautó, Garancia???


Majordomus # 2023.02.23. 21:14

Az autó értékétől függ hogy érdemes e pereskedni.

Mennyi volt a vételár?

drbjozsef # 2023.02.23. 19:49

Toni33,

Nem vagy köteles visszavásárolni.
A vevő, ha elutasítod az igényét, pert indíthat, ahol ő bizonyít. Esetekben ez valószínűleg nem nehéz.
Ha az autóra az igazságügyi szakértő is azt mondja, hogy annyira gány, hogy forgalomba nem mehetne, akkor kénytelen leszel visszavásárolni.
Ha te gond nélkül közlekedtél vele, akkor azért lehet, hogy ez túlzás. Ha az ár elég nyomott volt a hasonló életkorú/futásteljesítményű autókhoz képest, akkor még értékcsökkenést sem biztos, hogy kell fizetned.

Ha nem akarod, és elutasítod az igényt, nincs további teendőd. Akkor a vevőn a sor, akar-e pereskedni.

drbjozsef # 2023.02.23. 19:45

kozmacska68,

Ha nem zártátok ki a szerződésben a szavatosságot, akkor a vásárláskor fennálló hibákért szavatossággal tartozik az eladó.
Magánszemély eladó esetén ez nem fogyasztói szerződés, tehát mindent neked kell bizonyítanod.
Kérhetsz javítást vagy kicserélést, ha nem hajlandó rá, neked kell pert indítanod.
Hogy igazad van-e, nyersz-e, az műszaki szakkérdés (az igazságügyi szakértő díját is neked kell megelőlegezned).
Leírásod alapján, ha az valós, akkor azért van esélyed, tekintve, hogy egy 17 éves autónál is sok szerintem a 3 liter/1000 km olajfogyás. Az már túl van a normális határon, és hogy ez nem 1000 km alatt következett be, egy szakértő meg tudja állapítani.
De arra készülj fel, hogy sokba fog kerülni, és sokáig fog tartani. És természetesen nem is biztos a siker.

Toni33 # 2023.02.23. 19:38

Tisztelt drbjozsef!

Kereskedésben vásároltam egy gépjárművet (javított állapotban) ami korábban egy balesetben károkozó volt. A kereskedő szóban tájékoztatott, hogy ez az autó sérült volt. Ezt elfogadtam és megvásároltam. Fél év után eladtam az autót és az adásvételi szerződésben fel is tüntettem , hogy az autó bal eleje sérült!A vételár is nagyon nyomott volt emiatt. A vevő ezt elfogadta átvizsgálta, kipróbálta és megvásárolta. Később kiderült,(1 hét)hogy további elemek is sérültek. Magán szakértői vélemény is történt ami megállapította, hogy szakszerűtlen volt a javítás és nem ajánlja a közlekedést a gépjárművel ( amivel a baleset óta több mint 40.000 km-t tettek meg). A vevő szeretné visszakapni a teljes vételárat, de én meg nem szeretném ezt. A kérdésem az, hogy köteles vagyok-e vissza vásárolni az autót, és milyen lehetőségeim vannak?
Köszönöm.

drbjozsef # 2023.02.23. 16:51

Amíg nem jár le a műszaki, használjátok.
Onnantól meg ne fizessetek semmit, mert levizsgáztatni nem fogjátok tudni.
(esetleg ismerős szerelő elviheti, egy meghatalmazással, amin ugye az aláírást hamisítani kell, szóval természetesen nem tanácsolom ezt, de ha nincs senki, aki emiatt hisztizzen, akkor...)

kozmacska68 # 2023.02.23. 14:02

Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni használt autó vásárlás ügyben.
Kb. három hete vásároltam egy 2006-os Suzuki Swiftet. Azon kívül, hogy nem működik a klíma, az eladó azt mondta hogy az autó rendben van. Három hét alatt a kocsi nagyságrendileg 3 l olajat használt el, nagyjából 1000 1200 km-t mentem vele. Jeleztem az eladónak, hogy valamilyen egyezségre kellene jutni, mert az autószerelő szerint sajnos gyűrűzni kell a kocsit.
Nem nagyon akar egyezségre hajlani, azonnal ügyvédhez rohant. Gyanús volt, hogy amikor megvettem a kocsit azonnal olajat kellett beletölteni, a pálcán nem volt látható jele olajnak. Így elvittem olajcserére, annak ellenére hogy azt mondta tavaly cserélte és azóta nem ment vele 10 000 km-t. Ott szembesített a szerelőm hogy baj van a motorjával. Mennyi reális esélyem van akár a szerelés díját behajtani, vagy akár visszakérni a vételárat és visszaadni az autót. Magánszemélytől vettem.
Segítségeteket nagyon köszönöm!!

Majordomus # 2022.10.15. 21:16

Csak az a szakvélemény rúg labdába akit a bíróság rendelt ki.
.
A felek szakértői véleményét csak a felek előadásaként értékeli.

Kovács_Béla_Sándor # 2022.10.15. 07:58

vita esetén a bíróság milyen szakvéleményt fogadna el.
Amilyet adnak. A bíróság a szakértő kirendelésével - gyakran explicit is - kifejezi, hogy olyan tényről, körülményről kell állást foglalni, amelyhez különös szakértelem szükséges - és ő ezzel nem rendelkezik. Nagyon rossznak kell lennie ehhez képest annaka szakvéleménynek, hogy mégse fogadja el.

Szomorú örökös # 2022.10.15. 04:42

placebo89

Vásároltunk egy 6 éves (220e km, 65%-os akku kapacitás) teljesen elektromos autót februárban magánszemélytől.....milyen lehetőségeim lennének bizonyítani, hogy az autó már akkor is gazdaságilag eladhatatlan volt?

Hogy gazdaságilag eladhatatlan? Minden autót el lehet adni, csak nem mindegy, hogy milyen áron.
A kilométerfutás alapján eléggé rendesen le lehetett ez az autó már harcolva, hiszen évente több mint 35 ezret futott.
Különösen igaz lehet ez egy elektromos autó esetén, mivel még benzinesnél sem kevés ez a futásteljesítmény.
Én tuti nem vettem volna meg, bár gondolom az ára volt a legkedvezőbb számodra. Félek, hogy ez a hajó elment.

Majordomus

Az is kérdés hogy a vevő mennyire volt erről képben? Tudott e az akku valós állapotáról,főleg ha nem hozzáértő?

Talán én pont ezért nem veszek használtan elektromos autót.
Max. hibridet, de ott is inkább az újak között érdemes nézelődni.

Majordomus # 2022.10.14. 20:58

Az is kérdés hogy a vevő mennyire volt erről képben?
Tudott e az akku valós állapotáról,főleg ha nem hozzáértő?

drbjozsef # 2022.10.14. 09:33

placebo89,

Erre a kérdésre csak általánosságban lehet válaszolni jogi szempontból.

Az, hogy 220e kmre 35% kapacitáscsökkenés jut, majd utána a következő 10e kmre már 10% szavatossági kérdés-e, az elsősorban műszaki szakkérdés. Nem tudom mi a gyakorlat villanyautó terén, tartok tőle, hogy kialakult jogi gyakorlat erre nem is igen van még, ezért kérdéses, hogy vita esetén a bíróság milyen szakvéleményt fogadna el.
A használt autónak is meg kell felelnie annak a követelménynek, hogy a vevő az további használatra vásárolja, annak képesnek kell lennie a működésre - ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a használtság mértéke nagyon is számít. Normál, benzines autónál a 200ezer+ km után már elég nehéz szavatosságot érvényesíteni, mert ilyen autónál általában a vevő már saját kockázatára veszi meg. Egy fiatal, keveset futott, jó állapotú aután más az elvárás, mint egy 200e+ km-t futottnál. (Természetesen bizonyos részeire ilyen idős autóra is lehet simán szavatosságot érvényesíteni, de az más kérdés).

Szóval szerintem HA a szakértő szerint NEM kellett volna még erre a kapacitáscsökkenésre számítanod egyáltalán, akkor lehet keresnivalód vita esetén perben is. De őszintén szólva ilyen futásteljesítménynél meglepődnék, ha ezt így jelentenék ki. 200e+ km már olyan terhelés volt az akkumulátoroknak, amely esetén számítani lehet arra, hogy bármikor elromlik, zárlatos lesz, hirtelen veszít a teljesítményéből.

placebo89 # 2022.10.13. 22:30

Tisztelt drbjozsef!

A segítségét szeretném kérni, hogyan lehetne érvényesíteni a szavatossági igényt villanyautó esetén.
Vásároltunk egy 6 éves (220e km, 65%-os akku kapacitás) teljesen elektromos autót februárban magánszemélytől. Most októberben (10e km megtétele után) elvittem diagnosztikai átvizsgálásra, mert a februári állapothoz képest több mint 10%-ot romlott az akku kapacitása. Itt a szakértő megállapította, hogy maga az akku degradacioja már akkor is elfogadhatatlan volt és hiába volt 65%-on, ez várhatóan ilyen ütemben folytatódni fog, szóval kb egy évet nem bír már az autó és a hatótáv is fokozatosan csökkenni fog, illetve vészleállít az autó, stb.
Az akkori vásárlás után csak egy képernyőképem van a diagnosztikáról, amelyen szerepel az alvázszám is.
Mivel a második fél év szavatosságban vagyunk, milyen lehetőségeim lennének bizonyítani, hogy az autó már akkor is gazdaságilag eladhatatlan volt?

(4,2M-ért vettük, az autóba új nem, csak használt akku vehető 3M körüli áron. Úgy érzem, ez már belefér az irreálisan gyorsan romló kategóriába. Illetve azt nem tudom, hogy ez kopó fogyó alkatrész volna?hiszen a legnagyobb igénybevételnek az akkumulátor van kitéve. Viszont a 10e km 10% romlás aránytalan, ha eddig 220e km-t megtett 35% kapacitás vesztéssel.)

Az adásvételin alacsonyabb összeg van, viszont ezen a ponton annak is örülnénk, ha az járna vissza... Ha jogos az igényünk.
Köszönöm előre is válaszát!

drbjozsef # 2022.10.11. 13:04

Gigler Monika,

Azt szeretném kérdezni, hogy ez rejtett hibának minősül?
Igen, ha nem tájékoztatott a hibáról igazolhatóan.

Hogyan lehetne bizonyítani, hogy az eladó már motorhibásan adta el részemre
Ez műszaki szakkérdés. Ha belemész a szavatossági jogaid érvényesítésébe, akkor neked kell bizonyítanod, hogy hibásan vetted, ehhez műszaki szakértőnek kell megnéznie, aki a hiba jellege alapján el tudja dönteni jó eséllyel, hogy ez a hiba már meg kellett lennie a vásárlás pillanatában is.

Most annyit tehetsz (közös megegyezés híján), hogy tértis levélben felszólítod az eladót, hogy javíttassa meg az autót, mert álláspontod szerint hibásan teljesített, és élnél a Ptk. szerinti szavatossági jogoddal. Ha ezt elutasítja, vagy megjavíttatod saját költségen, és követeled tőle a javítási költségedet (ez esetben vita esetén viszont nehéz lesz bizonyítani, hogy ez szavatosság körébe tartozó hiba), vagy pert indítasz az eladó ellen, és a perben majd kirendelik a műszaki szakértőt.

Gigler Monika # 2022.10.11. 12:06

Tisztelt drbjozsef!

2022.09. 24-én vásároltam egy 20 éves smart mercedest magánszemélytől. Egy próba körre volt lehetőség, meleg motor nem derült ki semmi hiba. Két kulcs van hozzá, amire az eladó azt mondta működik mindkettő csak ők egyet használtak, de utóbb kiderült a másik kulcs nem működik. Hazavittük az autót. Másnap 09.25-én mentünk volna vele, de nagyon nehezen indult és füstölt. Elvittük szervízbe ahol megállapították, hogy motorhibás, elvittük egy másik szervízbe ott ugyanezt mondták. Felhívtuk az eladót ő azt mondja, nála rendben volt, mi rontottuk el, de mi max.150 km-t mentünk vele ennyi idő alatt nem rontottuk el. Közben eltelt a vásárlástól két hét, mert a szerelők sem tudták azonnal vállalni. Még nem csináltattam meg az eredetiség vizsgálatot, mivel eddig csak állt az autó a szervizben. Még nem jártam így. Azt szeretném kérdezni, hogy ez rejtett hibának minősül? Hogyan lehetne bizonyítani, hogy az eladó már motorhibásan adta el részemre. Előre is köszönöm a válaszát!

drbjozsef # 2022.09.14. 08:39

Utalsz.
Mi mást?

csornej # 2022.09.14. 05:09

Tisztelt drbjozsef !
A történetem: Nyíregyházi vagyok.Eladó sorba került a Mercedesem. Gödöllői kereskedő hívottt jön az autóért, igaz nyomott áron de kellett a pénz. Pénteki napon jött, még tovább alkudott ,nagynehezen de odaadtam. Hétfőn hív, hogy porlasztós az autó ,megnézte egy szerelő ,vegyem vissza ,menjek érte. Mondtam,hogy nem tudok értemenni, hozza vissza és abban az állapotban ahogy elvitte tőlem visszaveszem de ő hozza el. Másik megoldást találtunk mert Ő nem akarta elhozni,mondván félt,hogy elromlik mégjobban az autó. Pótoljak a porlasztókba 300.000 forintot. Én hülye írtam egy papírt és elküldtem emailben, hogy még utalok 300.000 ezret a porlasztókra. Már bánom hogy elküldtem aláírva. Valószínűleg ma küldi vissza majd és várja majd az utalást. Mit tehetek?
Köszönöm

Majordomus # 2022.08.06. 18:56

El kell hajtani.

mllr # 2022.08.05. 19:43

Majordomus
az auto ára 1100.000 kér rá még pluszba 120 ezret...

mllr # 2022.08.05. 19:40

Majordomus
, azért nem ilyen egyszerű ... jár a 12 hó szavatosság , az első 6 honapban én ,, a második 6 honapban ő bizonyit....fogyasztot nem lehet a szavtossági igényéről lemondatni , hiába irod bele.... a rejtett hibákért felelek , kivéve azokrol a hibákrol , és hibalehetőségekről amiröl tájékoztattam.....

Majordomus # 2022.08.05. 19:26

Mint autókereskedőnek lehetne annyi rutinod,hofy az adásvéteki szerződésbevbeleírod hogy: szavatosságot nem vállalsz az autóért. Ha ez benne van,semmi gondod nem lehet.

Véleményem szerint - az általad leírtak alapján- így sem.

Blöffölni bárki tud,főleg egy ügyvéd.

Én, mint ingatlankezelő évente 10 ezer kilométert autózok!
5 hónap alatt 7.500 km az rengeteg!
.
Nincs mitől tartanod szerintem. Ha átadtad az autót és még 7500 km-t autóztak egy 15 éves autóval, ott már neked nincs felelősséged. Forduljanak nyugodtan bírósághoz. Mennyiért adtad el a kocsit?

Gondolom nem milliós tételről van szó!

mllr # 2022.08.05. 18:54

Tisztelt drbjozsef !
Autokereskedő egyéni vállalkozo vagyok , 2021 dec 28-án értékesitettem egy 2007-es 1,4 benzines személygépkocsit 125000km-rel.
2022 május 29-én jelentkezett a tulajdonos , hogy a jármű vélhetöen hengerfejes. azt mondták hogy észlelték a hibát , majd feltöltötték vizzel az autot és további 80-100 km-t megtéve tesztelté az autot , de a hiba továbbra is fent áll...mivel 7500 km-t mentek az autoval , tájékoztattam őket hogy vélhetően ez a hiba nem állt fent az. értékesitéskor , -ő a kötelezö szervizet vásárlás után elvégezte , ami egy olajcsrében kimerült , de ott nem jelzett rendellenességet neki a szerelője- felajánlottam neki a javitáshoz szükséges szervizanyagokat , mondván hogy a szerelöim nekem is nagyon leterheltek , probálja a javitást elvégezni.ők ettöl elzárkoztak hivatkozva a szavatossággal járó kötelezettségemre. majd elmentek... egy hete kaptam egy levelet az ügyvédjüktöl hogy fizessem vissza a kocsi vételárát ,a teljes átirási költséget , a diagnosztikai költséget , továbbá az ügyvédi költségeket 15 napon belül , és szállitsam el az autot. ebben a levélben már leirták hogy az autó már április végétöl viz utánpotlását igényelte , elöször 3dl , majd egyre többet. továbbá leirták hogy az auton bizonyos csövet és bilincset is cseréltek , de nem javult a kocsi állapota.tehát gyakorlatilag hibás állapotban is hajtották az autot 3-4 hétig.sajnos nem érzem ugy hogy az állagmegovásra megfelelöen ügyeltek volna, mint karbantartási és bejelentési kötelezettségeinek sem. mikor felajánlottam ezek után hogy akkor szétszedetem az autot , és megjavitjuk , akkor már határozottan elzárkozva , mondván elvesztették a bizalmukat felém , és a szerelöim felé , vásároljam vissza az autot , az általuk kalkulát áron. kérdésem az lenne , mi az esélyem egy ilyen esetben , amennyiben ök biroságon szeretnék érvényesiteni a jogaigat? továbbá , amennyiben visszavásárlom az autot , engem megillet e valami összeg azzal kapcsolatban hogy ö decembertöl használta a kocsit ? a 7500 km azért véleményem szerint elképzelhetetlen megtenni hengerfejes állapotban.... válaszát elöre is köszönöm

Majordomus # 2022.06.26. 20:47

Szerintem még jól járt a vevő.

drbjozsef # 2022.06.26. 13:39

matthiasi,

Ha csak annyit mondtál, az kevés is lehet.
Az a kérdés PONTOSAN mit írtatok le a szerződésben.

Te már elég rég óta írogatsz ide, bár igaz, abból inkább az derül ki, hogy mellette nem nagyon olvasol, de sokszor szerepelt már itt (is), hogy a magánszemély eladó a szavatossági felelősséget teljesen ki is zárhatja a szerződésben. És akkor most nem is lenne semmilyen probléma.

matthiasi # 2022.06.26. 12:16

Kettő hete eladtam egy autót. Opel-astra Classik, 97 e km, 100 eft. Ráadásnak 1db. rádió, tetőcsomagtartó, kerékkulcs, emelő, 4 db kerék felnivel.
Mondtam a vevőnek első útja a szerviz, vizsgára felkészítés stb.
Ma hív hogy nem jó az autó.
Csak annyit mondtam szervíz. Ebben állapodtunk meg.
Ja leadtam a papírt a kormányablaknál, lemondtam a biztosítást.
a vevő még nem.
Egyéb próbálkozása nem volt.

migara # 2022.06.15. 14:24

@drbjozsef: Köszönöm, mindenképpen megkeressük a kereskedőt, de előbb szerettem volna tanácsot kérni másoktól, hogy mik az esélyek, stb. Ezt itt meg is kaptam, belevágunk.

@osztap: Köszönöm a segítségedet! Németországból van a kocsi.

@Majordomus: kösz az "építő" hozzászólást.