Használtautó, Garancia???


alfateam # 2017.11.15. 08:01

KÖTELEZŐ JÓTÁLLÁS NINCS A VÁLLALKOZÁSKÉNT VÁSÁRLÓK RÉSZÉRE

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján a Polgári Törvénykönyv szerinti fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott, a rendelet 1. mellékletben felsorolt új tartós fogyasztási cikkekre jótállási kötelezettség terjed ki.

drbjozsef # 2017.11.15. 07:41

Ha egy 13 éves, adott km-t (ezt nem írtad, bár mind1 is szinte, mert általában tekergetett) futott autónál szokásos időszak a magasnyomású rendszer cseréje, akkor nemigen van keresnivalótok az eladónál. A használt autó ilyen.

Ha két éves lenne a jármű, akkor minden bizonnyal követelhetnétek.

Zolly # 2017.11.15. 06:13

Szép napot mindenkinek!

Idén szeptemberben vettünk egy kishaszon gépjárművet. 2004-es kiadású. 1.5 turbódizel. Lényegében nem kereskedéstől vettük, hanem egy kft adta el, akik nem gépjármű eladás és vétellel foglalkoznak, és mint kft vettük meg. Számla is készült. Gépjármű megnézésekor észrevettem, hogy picit nehezen indul, de a teljesítménye szuper volt. Rákérdeztem a magasnyomású rendszerre, amire az eladó azt mondta, nem volt még cserélve. Mivel csak az indintásnál volt gond hidegen, és gyorsan kellett egy autó a kftnek, ezért megvettük. Eladó az árhoz képest 70000 forintot engedett is, mert novemberbe járt le a műszakija. Mikor hoztam el, hosszabb gyorsításnál hibaüzenetek jelentek meg, ami a könyv szerint, nedves üzemanyagot jelentett. Kicseréltünk rajta sok mindent, pl az üzemanyagszűrőt is. Lényegében tette a dolgát a gépjármű, csak néha nehezen indult. Olyan 5-6 másodperces tekerés után röffent be. Múlt héten volt műszaki vizsgán, ahol csak egy kopó alkatrészt cseréltek, de rátették a diagra, hogy miért indul nehezen. Konkrét hibát nem találtak, de mondták, lehet a magasnyomású rendszerrel lehet a gond. Csak tippeltek, de a kocsi azért ment. Akkor mondták, a javítása 300-500ezer is lehet ha megáll. Na a héten megállt, nem tudjuk beindítani. Mindenképp megjavitatjuk a gépjármüvet, de kérdezem én, van e ezek után nekünk valamilyen jogunk az eladóval szembe?

nonolet # 2017.11.13. 21:20

Sikeresen... aligha.

De lehet próbát tenni, hisz egy év szavatosság van a használt autóra is.
Csakhátugye neked kell bizonyítani azt,
hogy
MÁR az eladáskor is rossz volt a turbo.
(vagy legalábbis rejtett hibás volt)

- -

Más eset, ha netán

  • kereskedőtől vásároltad
  • magánszemélyként

Akkor ugye a "Fogyasztó"-nak minősülsz.
Így az első 6 hónapban a szavatosság is garancia módjára viselkedik.

Azaz a kereskedőnek kell bizonyítania hogy a turbót te vágtad tönkre. Ha nem megy neki, akkor ingyen javítja...

Joci0121 # 2017.11.13. 19:14

Üdv mindenkinek. Olyan kérdéssel fórdulnék önökhöz hogy másfél hónapja vásároltam egy Ford S max gépkocsit. Az eladó közölte hogy turbó let benne cserélve. Mentem vele 1300 kilómétert és turbó hiba jelentkezett. A kérdésem az hogy valami jogszabály van e erre. Követelhetek e valamit tölle A választ előre is köszönöm.

alfateam # 2017.11.08. 17:20

után eltunu ö is irt egy sms hogy ne zaklasam
Ne-is zaklasd, felesleges, tértivevényes levében szólítsd fel fizesse ki a javítási költséget, határidőt jelölj meg.
Ha nem reagál fizetési meghagyás, vagy fizet vagy per.

jocika111 # 2017.11.08. 16:47

Jo napot!

  • Érdeklödnék ,hogy egy honapja vásároltunk egy szgk. egy autókereskedésbö. a gépjármüvet külföldröl hozták be és sérülésmentesnek árulták már az elsö napokban kiderült ,hogy az olaj csöpög belöle egyböl szerelöt kerestün aki felvilágositott ,hogy ez egy sérült autó persze a kereskedö a régi számon már nem elérhetö, vásárláskor beszámitottak egy gk gondoltam megkerestem hátha hirdetik, szerencsom volt megtaláltam a hirdetés egy uj tel számal az uriember elöször ledöbbent végül tudomásul vette és mégállapodtunk kártalanit a javitási költséget állja persze egy hét várakozás után eltunu ö is irt egy sms hogy ne zaklasam . ilyen esetben hova tudok fordulni ki tud segiteni a gk nem volt olcsó 2014 es ford kuga 5 m ft csak ebben az esetben már ez egy sérült gk . elöre is köszönöm a segitséget
drbjozsef # 2017.11.08. 07:18

Csaba,

Én sem fizetnék. Írd meg neki, hogy Te szerződésszerűen teljesítettél, az ő szerelője ellenőrizte az autót és a motor állapotát, kellő gondosság mellett észre kellett volna venniük a kenés rendellenességét, a felelősségedet nem ismered el, a szavatossági igényt elutasítod.

Sok vesztenivalód nincs, mert vagy kifizeted, és kapsz egy roncsot, tehát sokat buksz, vagy nem, és pereskedjen csak a vevő ha akar, legrosszabb esetben ha elbuknád - de szerintem sincs túl sok esélye bíróságon -, akkor ugyanitt lennél, némi perköltséggel megfejelve.

Figyelj, nehogy fizetési meghagyást bocsásson ki ellened, ha megteszi, mindenképpen mondjál ellent neki, különben behajthatják a kért összeget.

nonolet # 2017.11.07. 19:47

Csaba730

A vevőnek KELL bizonyítani, hogy

  • a hiba

vagy

  • a későbbi hiba oka

már!!! az eladáskor is megvolt.

ÉS

Azt a vevőtől elvárható alapossággal nem lehetett észlelni, azaz rejtet hiba volt.
(a túlzott olajfogyasztást pl. tipikusan lehet).

ÉS

Azt is, hogy az autó korára-futásra tekintettel a hibának még nem szabadna előfordulnia.

- -

A vevőnek tehát gyakorlatilag nincs esélye.

Pláne, hogy az olajszint rendszeres ellenőrzése is elvárható tőle a használat során.

Írd meg neki, hogy a fentiek okán

  • nem ismered el a szavatossági igényét
  • ha akar pereljen be az autó miatt...

- -

Megjegyzem bizonyításhoz
olyan szakvélemény kell, ami bírság képes.

Egy sima szerelői álláspont nem ilyen.
Pláne, ha csak feltételezés...

alfateam # 2017.11.07. 15:14

Ugyan, az olaj a motor életben-tartója. Ha olajhiány miatt beállt a motor az nem a te hibád.

Csaba730 # 2017.11.07. 14:59

Üdv.
2017 augusztusában eladtam egy személygépkocsit magán emberként.
A kocsit eladás előtt a vevő szerelője átnézte műszerekkel megvizygálta.
Talált néhány problémát amit a vevővel megbeszéltek,illetve a vételárból lealkudtta.
Egy hónap múlva jelezte,hogy a kocsinak megsűlt a motorja és szeretne a szavatossági jogával élni,ezért a teljes vétel árat,a szállítással felmerűlt költségeket illetve az ügyvédi költségek költségét tőlem kérni.
Ez szeptemberben volt,én akkor kértem egy sima szerelői véleményt,hogy mégis mi idézhette elő a motor teljes megsülését.
2 hónap múlva kaptam egy két mondatos választ.
" A motor valószínűsíthetően hosszú ideje tartó, túlzott olajfogyasztása miatt mechanikus kár keletkezett a motor belsejében, mert a három hengerből kettőnél nem mérhető végnyomás,kompresszió. Az esetek nagy többségében a kipufogó szelepek szoktak elégni, de ezt csak a motor szétszedése után lehet látni"
Kérdésem,
Az én felelősségem e,hogy olaj nélkül autózik a vevő vagy erre is vonatkozik a szavatosság.
Esetleg milyen lehetőségeim lehetnek?
Hozzáértő válaszokat előre is köszönöm :)

nonolet # 2017.10.27. 21:56

Az autót tőled megvásárló kereskedőnek kell
azt bizonyítani, hogy

  • volt rejtett hiba MÁR az átadáskor is

ÉS

  • az a tőle mint vevőtől elvárható gondossággal nem volt felfedezhető

ÉS

  • és az autó korához/futáshoz képest nem is fordulhat elő normál esetben

Ráadásul TŐLE mint KERESKEDŐTŐL
a szokásosnál jóval nagyobb!!!
szakértelem+gondosság VÁRHATÓ EL.

Egy kompresszió hiányos, ezért gyengélkedő autót
ki kell szúrni neki, ez azért elvárató tőle,
mint szakkereskedőtől.

---
"a motor egyik dugattyújánál mért alacsony kompressziós érték rejtett hibára utal,"

Egy motor, amit 5 hónapig!! használtak....

Aztán előjönnek a kisebb kompresszióval.
Ugyanmár.... nevetséges!!!!

Hisz ilyen hibát percek alatt is ellehet érni
egy szakszerűtlenül használt autómotorral.

Ráadásul a futott km alapján is simán lehetséges,
már akár 100 km-né is, de még előbb is...

- -

Mondhatni, reménytelen, hogy bármit is rád bizonyítsanak.

Pláne, ha pár km-nél többet ment vele bárki is...
Amióta ők átvették tőled.

Kérdezd/írasd meg velük a kmóra állást!

Aztán írd meg fentieket nekik.

Azzal, hogy tessék csak nyugodtan perelni...
...nem félek a pertől.

Majd ha netán perelnek, akkor
elgondolkozol a dolgon a kereset levél alapján.

Addig nyugi van.

drbjozsef # 2017.10.27. 20:19

Jelenleg az autó tulajdonosával neked nincs jogviszonyod.

Ha megegyezik a kereskedéssel vagy beperli és megnyeri, akkor utána, a kereskedő az őt ért kárt számon kérheti rajtatok. Egyik sem érint közvetlenül, per esetén is csak az derülhet ki, hogy a kereskedő teljesítésének idejében (amikor eladta az autót) fennállt a hiba, de ez sem feltétlenül, hiszen kereskedésből vásárlás esetén a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba NEM állt fennt. Ha nem tudja bizonyítani, hogy nem volt hiba, az nem jelenti azt semmiképpen sem, hogy volt hiba. Ha meg tudja bizonyítani, akkor nem éri kár, és nincs mit megtéríttessen veletek.

De a közöttetek levő jogviszonyban ugyanezzel a menettel, ha nincs megegyezés, neki kell perelnie. De szerintem csőbe akarnak húzni, mert a bizonyítási teher nem fordul meg (az csak akkor fordul meg az első 6 hónapra, ha fogyasztó(magánszemély) vásárol kereskedésből, fordított esetben, ha kereskedő vásárol magánszemélytől, akkor nem fordul meg a bizonyítási teher sem).
Közöttetek nem fogyasztói szerződés van (hiszen Te nem vagy eladóként kereskedő), ezért szó sincs arról, hogy az eladónak kellene bizonyítania a szerződés szerinti teljesítést. Ha a vevő (aki történetesen kereskedés, de ez nem számít) vitatja a teljesítést, neki kell bizonyítania, hogy a hiba már akkor fennállt, amikor tőled megvették az autót.

Márpedig ez gyakorlatilag kizárt, ha az elmúlt 5 hónapban akár egy hétig is hibamentesen használták az autót. Ilyenkor is előfordul, hogy a fennálló rejtett hiba később jön elő, de ezt bizonyítani csak nagyon egyértelmű esetben lehet. Úgyhogy én nem aggódnék. Elég lesz megnézni a dátumokat, meg az autó kilométeróráját, ha ment az autó miután Te eladtad, onnantól nem lesz könnyű dolguk hogy ezt rátok húzzák.

Ki nem szarja le, hogy nem végeznek szerviz tevékenységet, meg motormegbontást? Pont így van ezzel évi több tízezer autóvásárló magánszemély is. Mint kereskedés, pontosan tudniuk kell hogyan megy ez, használt autót venni kockázat. Ha biztosak a dolgukban, pereljenek, szerintem nem fognak. Ha szerinted rendben volt az autó, akkor írj nekik egy szép levelet a fentiekkel.

De lehet, hogy tévedek, írj egy emailt a fogyasztóvédőknek, vagy kijavít itt valaki, ha hibásat írtam.

TerézPitykéz # 2017.10.27. 19:31

Sziasztok!
Elküldtük a levelet, de továbbra sem hagy a kereskedő. Azt írják, hogy "egyelőre a konkrét hibamegállapítás nem történt meg, így tehát csak feltételezni tudjuk a meglévő információk alapján, hogy a motor egyik dugattyújánál mért alacsony kompressziós érték rejtett hibára utal, tényként nem állítjuk. Viszont a hibamegállapítás után megfordul a bizonyítás folyamata, az eladónak kell minden kétséget kizárólag bizonyítania, hogy a hibaok a vásárlás pillanatában még nem állt fenn.
A gépkocsi beszámítása alkalmával, mivel szerviz tevékenységet nem folytatunk és megbontás nélkül tudjuk csak átvizsgálni a gépkocsikat, egy kezdődő, de még egy folyamatban lévő motorhibát sem tudunk diagnosztizálni a motor megbontása nélkül, amennyiben a gépkocsi adott pillanatban nem produkál problémát. A fentiek alapján az alábbi ajánlatuk számunkra elfogadhatatlan és igazságügyi szakértő bevonását kezdeményezzük" stb... Hibafeltárás időpontjára meghívnak minket is.

Kérdés: a bizonyítási teher nem akkor fordul meg, ha BIZONYÍTOTTA BÍRÓSÁG ELŐTT hogy a hiba rejtett és megvolt az eladás pillanatában? Igazságügyi szakértőt oedig tudommal bíróság rendel ki, a per egy bizonyos szakaszában.... Hogy egy általa odahívott autószerelő mit mond, az mit bizonyít? Ráadásul mi közöm van ahhoz, hogy a vevője problémázik a kocsival? Úgy érzem át akarja hárítani az egész felelősségét rám. Persze egyezséget akar kötni, de mire? Mit javasoltok?

Dr.Attika # 2017.10.26. 13:56

Főleg, hogy hamis magánokirat felhasználása, költségvetési csalás bűncselekményével is "fűszereződik" az ügylet.

drbjozsef # 2017.10.26. 13:05

papax,

amit tehetsz, az az, hogy az adásvételiben szereplő eladónak írsz levelet, és kéred a károd megtérítését, ha úgy érzed, hogy nem teljesített szerződésszerűen. Célszerűen németül.

Te csak vele vagy jogviszonyban. Az autót behozó, azt neked átadóval nem. Tőle nem követelhetsz semmit.

Klasszikus hiba így autót venni. A gyakorlati esélyed ennek érvényesítésére elég közel esik a zérushoz.

papax1 # 2017.10.26. 12:06

vásároltam egy külföldről behozott fiat cromát amiről 500 km után kiderült hogy baj van az automata váltóval üt. A szerelő azt mondta szeleptömb csere 320000 ft aki behozta és eladta az autót nekem, nem szerepel semmi papiron. Csak telefon számom van, meg kamera felvétel, mert külföldön voltam mikor elhozta az autót. Azért mert a papírokat nem tudta elintézni kiutazásom előtt. Az adásvételi közvetlen a volt német tulajdonossal lett kitöltve. Nem tudom hogy mit tehetek ebben az ügyben.
A válaszokat előre is köszönöm.

TerézPitykéz # 2017.10.19. 07:21

Nagyon szépen köszönöm a segítséget!

drbjozsef # 2017.10.18. 13:58

Nem.

Az eladás után szavatossággal tartozik a rejtett hibákra is, ha az már a vásárláskor is fennállt. De ezt, ugye, neked kell bizonyítanod.

Óti # 2017.10.18. 13:28

Köszönöm, és elnézést, hogy nem olvastam vissza.

Még egy kérdés:
Jelen esetben könnyen előfordulhat, hogy az eladó sem tudott a hiba létéről. Ez befolyásol bármit? Mármint hogy 'csak' eltitkolja, vagy hogy ő sem tudott róla?

nonolet # 2017.10.18. 12:30

Ittvan a fórumabn többször is... elkéen olvasni

De, íme röviden.

Az eladó egy évig szavatossággal tartozik azért,
hogy
olyan állapotban adta el az autót amilyennek a szerződésben mondta.

Ezért, ha a vevő bizonyítja!!!, hogy
a hiba/hibaok már az eladáskor IS fennállt
ÉS
azt a vevőtől elvárható gondossággal átnézve nem lehetett észlelni
ÉS
az autó korának/futásnak alapján még nem kéne annak a hibának előfordulni

Akkor az eladónak kell helytállnia a hibáért.

- -

Az első lépés tehát a szavatossági igényed közlése írásban.

Amit az eladó vagy elismer vagy nem.

Ha nem ismeri el akkor bizonyítod, hogy: a hiba/hibaok -

  • már az eladáskor is fennállt

ÉS

  • azt a vevőtől elvárható gondossággal nem lehetett felfedezni

ÉS

  • az eladó nem adott róla tájékoztatást az eladáskor

HA a bírót meggyőzted erről, akkor az eladó fizet majd.

A per költségeket addig is előlegezed persze
és a per ideje alatt az autót aligha tudod használni.

Óti # 2017.10.18. 11:51

Fontos dolog kimaradt, az eladó magánszemély!

Óti # 2017.10.18. 11:50

Kedves Fórumozók!

Kevesebb, mint egy hónapja vásároltam egy Audi A4-et(2.0CRTDI), kb 4-500km múlva egyik nap nem indult. Szervízbe szállítás után kiderült, hogy a nagynyomású szívattyú tele van fémforgáccsal. Szerelő véleménye szerint ez egy régóta fennálló probléma lehet. Várható javítás összege kb 3-400e Ft.
Mi a teendőm hogy a szavatossági igényemet érvényesíthessem az eladónál? Mit kérhetek és mit nem?

Köszönöm a válaszokat!

nonolet # 2017.10.18. 11:25

kdavid86

Fogadd el a 400 ezert!!!! azonnal.
Azzal jársz a legjobban.

Mert a per sokba lesz és hosszú lesz...
Amihez sok pénzt kell előlegezned és az sem biztos, hogy a per végén (akár évek múlva) be tudod majd hajtani a pénzed.

A 47500 Ft baráti összeg tanuló pénznek.

nonolet # 2017.10.18. 11:21

"a bal hátsó kereket egy csavar tartotta mert a többinek nem volt menete (ez amúgy picit élet veszélyes)"

ESETLEG rejtett hiba, bár az elvárható gondossággal, ezt azért alighanem illik észrevenni.

"a hűtő ventilátor nem működött és a hűtőt is ki kellett cserélni"

Az átadáskor működött?
Akkor aligha rejtett hiba.

"a műszerfal nem jelzett vissza 80%-ban semmit"

Az átadáskor működött?
Akkor aligha rejtett hiba.

- -

Ha egy korosabb autó, akkor pláne nem.
Hisz azoknál ilyesmi bármikor elromolhat már...

Hiba volt önkényesen javíttatni!
Az eladót kellett volna felszólítanod a javításra, ha úgy érezted, hogy rejtett hiba jött elő.

Így viszont nem adtál neki lehetőséget a helytállásra.
Joggal, mondja, hogy "de jó volt az!"

Nomeg a javítás után hogyan bizonyítod, hogy: "már az eladáskor sem volt jó" ?

- -

Eleve nem volt túl sok esélyed de még azon is rontottál.

Ettől még felszólíthatod a kártérítésre és vagy fizet vagy nem.

Ha csöpp esze van nem fizet és azt mondja, hogy pereld be...