Használtautó, Garancia???


Anonymus90 # 2019.07.29. 08:21

Drbjozsef,

Sajnos a bizonyítás nem egyszerű dolog, nem vagyok vele teljesen tisztában, hogy mi tekinthető bizonyítéknak és ugye még múlik a bíron is, hogy mit fogad el, a másik fél mivel áll elő.
Alapvetően nem is a pénz része bosszant az egésznek, hanem hogy átverve érzem magam és szeretném ha vállalnák érte a felelősséget. Nevezhetjük bosszúvágynak..

Azzal esetleg, hogy mind a két tanút a kereskedő írta alá (nem volt jelen a 2.), az egyiket a saját nevében, a másikat valaki ott dolgozó nevében(az adatait és az aláírásmintát a fiókból vette ki, bevett szokás lehet) , mit lehetne kezdeni?

drbjozsef # 2019.07.29. 05:28

Anonymus90,

Tévedsz.

Elöször is, jogi szempontból nincs olyan, hogy "rejtett" hiba. Mindegy, hogy ki tud vagy nem tud róla, ha bizonyíthatóan fennállt a hiba vásárláskor, akkor az eladó felel érte. Kivéve, ha tudott róla ÉS tájékoztat.

A hiba nem attól hiba, hogy nem a Te 1000 km-ed alatt keletkezik.

A differenciálműben fogaskerekek vannak, azok kopnak, elhasználódnak. Ha azok állapota megfelel egy 10+ éves 175ezer kilometert futott átlagos állapotnak, akkor az nem hiba. Használt autót vettél, naná hogy kopottak az alkatrészei.

Ha azt gondolod, hogy az állapota a 175ezer km-nek nem felel meg, és ezt bizonyítani tudod, akkor ott a lehetőség, érvényesítsd a szavatosságot.

Pont az a baj, hogy 1000 km-t mentél vele. Ha hibás lett volna már a vásárláskor is, akkor nem ment volna. Ha én lennék az eladó szakértője, még extrém kopás esetén is azt mondanám, hogy eladáskor megfelelt a normál állapotnak, semmi hangja nem volt, és minden bizonnyal a vevő nem rakott bele elég olajat, vagy rossz olajat, és az extrém kopás az alatt az 1000 km alatt keletkezett. Ne feledd : neki elég állítani. Bizonyítanod neked kell. Tudnád?

Anonymus90 # 2019.07.29. 03:43

Drbjozsef,

Az én problémám pont az, hogy vásárláskor már biztos hogy fent állt, de nem lettem róla tájékoztatva, se a szerződésben nincs feltüntetve. Azt hittem ez kimeríti a rejtett hiba fogalmát.

A hibát lehet pontatlanul írtam le vagy most fogom, a váltóban a differenciálmű olyan mértékű kopása, ami nem 1000km alatt keletkezett, de az első számlán rajta van a km állás, akkor kb 2-300-at mentem vele.
Szabad kézzel kitapintható a váltóba belenyulva, megmozgatva kattog.

Tehát a legnagyobb problémám az, hogy nem lettem tájékoztatva, magyarán át lettem verve, nem mellesleg a biztonságos autózást nem tudom mennyire veszélyezteti egy ilyen mértékben rongálódott alkatrész ami a hajtás részét képezi. Nyilván ha előbb kiderül a hiba forrása nem használom tovább.

drbjozsef # 2019.07.28. 19:39

MrsPB,

Fordítsd meg az előző választ.

Annyival egészíteném ki, hogy nem tartozik a szavatosság körébe az a hiba, amit az eladó ismertet a vevővel. Ilyenkor a hiba jelenség amit közölni kell, mindegy hogy az mit okoz, vagy mi van mögötte, az eladó nem hozzáértő, a vevő pedig a hibajelenség ismeretében a saját kockázatára veszi meg az autót. Mindegy, hogy a hiba javítása 1000, vagy 1.000.000.- forint.

Kérdésem, a porlasztók kopó alkatrésznek számítanak-e, vonatkozik-e rájuk a kellékszavatosság?

Ha a gyár szerint 200.000 km után cserélni kell, akkor igen, oda tartozik.

Ha kopó alkatrész, a ptk-ban hol találom, melyik paragrafus szól arról, hogy nincs a forgó, kopó alkatrészekre kellékszavatosság?

Szerintem nincs benne explicite. De a hibás teljesítés mint fogalom értelemszerűen a normál rendeltetéstől eltérő hibákra vonatkozik. Az eleve olyan termékek, amelyeknek rendeltetéséből következik, hogy kopik, elhasználódik, annak az ebből eredő hiba nem lehet hibás teljesítés.

Ha a porlasztócsere felét kifizetem, kérhetem cserébe, hogy többet ne zaklasson, és ne támasszon további kellékszavatossági igényt?

Kérni bármit lehet. Amúgy a kellékszavatossági jogoktól csak fogyasztói szerződés esetén nem lehet eltérni a vevő hátrányára. Magánszemélyek között teljesen ki is lehet zárni (ezt kellett volna tenned már eleve, bár akkor nem biztos, hogy megvette volna). Hogy utólag, egy külön szerződésben rendezhetitek-e, abban nem vagyok biztos, de szerintem minden további nélkül. Valami olyasmi kellene, hogy közös akarattal a szerződést fenntartjátok, az autó visszavételét nem kéri, de minden további kellékszavatossági jogáról lemond. De miért írná ezt alá utólag...?

MrsPB # 2019.07.28. 17:14

Szép napot mindenkinek!

12 éves, 208e km-t futott Fordomat március elején adtam el friss műszakival, próbaút után. A vevő 133 km-re lakik, gond nélkül hazaért, csak a kormány holtjátékát sokallta.

Másfél hónappal később hívott, hogy az autó használhatatlan, csak fél tanknyi dízelt sikerült elautózni, mert szinte rögtön lerobbant és azóta szerelgetik.

Az először az eladás napján észlelt hűtővíz szivárgását mutattuk neki és beleírtuk a szerződésbe. Elmondása szerint nála egy idő után hirtelen elfolyt, ezért elvitte megszereltetni. Azután elkezdett a motor túlmelegedni és leállni. Ez többször előfordult. (Nálam a ilyen gond nem volt, se hibajelzés a műszerfalon, se füst, se rángatás, de az indításnál sem volt probléma, mindig elsőre indult.)

Ezután elvitte egy szervízbe átvizsgáltatni, ahol az egyik henger nem megfelelő hatásfokon való működését állapították meg. Ebbe a szervízbe április elején vitték, nekem április végén szólt először, hogy baj van. Szerinte már az eladáskor is hibásak voltak a porlasztók (egyik zárlatos, másik becsöpögött, harmadik nem fújt be elég üzemanyagot a tesztelés szerint), ez okozta a hűtőrendszer hibáját is.

Szerintem meg lehet, hogy megfőzte a motort, attól mentek tönkre a porlasztók, illetve a henger.

Kérdésem, a porlasztók kopó alkatrésznek számítanak-e, vonatkozik-e rájuk a kellékszavatosság?

Ha kopó alkatrész, a ptk-ban hol találom, melyik paragrafus szól arról, hogy nincs a forgó, kopó alkatrészekre kellékszavatosság?

Nem érzem jogosnak az új tulaj megkeresését, mert az autót én a korának és futott km-nek megfelelően használt, de jó állapotban adtam át; és már csak azért sem, mert több, mint 100 ezret lealkudott az árból és 750e-ért vitte el végül a kocsit, ami hasonló korú és használtságú ilyen autókhoz képest kb 250e-rel olcsóbb is, de nekem sürgős volt ő meg hümmögött a vízszivárgás miatt (megkapta grátisz a szinte új téligumikat is).

Viszont nem szeretnék még évekig stresszelni, nem aludni az ügy miatt, ő perre vinné, kaptam az ügyvédjétől is levelet.

Ha a porlasztócsere felét kifizetem, kérhetem cserébe, hogy többet ne zaklasson, és ne támasszon további kellékszavatossági igényt?

drbjozsef # 2019.07.28. 15:19

Anonymus90,

Ez esetben a menet a következő. Ha úgy érzed, hogy a hiba a vásárláskor is fennállt, egy tértivevényes levélben kérheted az eladót (az adatai a szerződésen vannak), javíttassa meg, vagy fizesse ki a javítást.

Ha nem hajlandó rá, akkor bíróságon pert indíthatsz.

Ott neked kell bizonyítanod, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt, de emellett egy csomó hiba eleve nem számít a szavatosság körébe : az ismert, leírt hibák, a kopó alkatrészek hibái, illetve az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából várható hibák.

Ha bíróságon érvényesíteni akarod az igényedet, ne csináltasd meg, hiszen utóbb nem fogod tudni bizonyítani, hogy már a vásárláskor is rossz volt.

Szakértőt fogadhatsz, de ha vitatja az eladó, akkor a bíróság igazságügyi szakértőt fog kirendelni.

Nem pontosan értem a hiba okát a leírásod alapján, de őszintén szólva, egy 10+ éves, 175ezret futó autó esetén az esélyeid minimálisak. Eleve egy csomó hiba nem érvényesíthető, de nem is igen látom, egy váltóhiba esetén, amit több mint 1000 kilométert tudtál használni, hogyan fogod bizonyítani, hogy ez a hiba bizony már a vásárláskor is fennáll.

Ha meg bukod a pert, az sokszázezerbe fog fájni plusz perköltség és szakértői költségben.

A használt autó vásárlása zsákbamacska. Főleg az idős, sokat futott használté. Te most belenyúltál.

Anonymus90 # 2019.07.28. 12:18

Drbjozsef,

Eladóként az előző tulaj szerepel.
Ilyen esetben akkor mi lenne az ügy menete?
Az előző tulaj nem hajlandó felvenni velem a kapcsolatot.
Gondolom egy szakvélemény mindenképpen kell, ezt elég ha az én szerelőmmel állíttatom ki vagy hivatalos szervnél kell?

drbjozsef # 2019.07.28. 11:39

Anonymus90,

Ki szerepel eladóként az adásvételi szerződésedben?

Ha a kereskedés, akkor fogyasztói szerződést kötöttél, és az első 6 hónapban vélelmezni kell, hogy a hiba fennállt a vásárláskor, és a kereskedésnek bizonyítania az ellenkezőjét, ha vita van.

Ha a régi tulaj, akkor magánszemélytől vásároltál, és nincs ilyen vélelem, neked kell bizonyítani, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt. A kereskedő nem számít itt. Nem vagy vele jogviszonyban.

Anonymus90 # 2019.07.28. 11:30

Sziasztok!
Olyan kérdésben kérném a segítségeteket, hogy 1,5 hónapja vásároltam egy 2008-as Honda Civic-et 175000km-el (valóban annyi), kereskedőtől bizományos értékesítés keretein belül.
1,5 hét múlva lettem rá figyelmes, hogy enyhe fékezéskor kattogás jön elölről.
Ez csütörtökön este volt, pénteken nem volt időpont szerelőhöz, így hétfőn elvittem szerelőhöz. Féket megnézték, mert ugye azt mondtam a féknek van baja, gondoltam én. Kicseréltek egy rezgéscsillapító lemezt, gondoltam minden rendben. Pár nappal rá újra hallom, visszamegyek szétszedik, azt mondják ez kizárt hogy a fék, ha újra hallom menjek vissza.
Így is volt következő héten otthagytam a kocsit, hogy nézzék át. Mikor mentem a kocsiért közlik velem váltó vagy kuplung lesz a hibás, de csak jövő héten tudják vállalni hogy szétszedik az egészet.
Na most addig bíztam benne, hogy csak kuplung, mondom azt még benyelem, 175000-nél érik a csere.
Következő héten szétszedik, hív a szerelő hogy menjek át megbeszélni hogy mi legyen..
Gondoltam hogy nem túl rózsás a helyzet..
A váltóban szállt el valami, legjobban úgy járok ha bontóban keresek, mert a felújítás költségesebb, az új meg az autó ára körül van ugye.
Közben kiderült az is, hogy miért nem hallhattam mindig, ahogy melegedett a váltóban az olaj, úgy vékonyodott és üzemi hőmérsékletet elérve már nem töltötte ki azt a teret ahol a kattogás jelentkezett.
Abba a másfél hétbe mikor hosszabb távra használtam, felhúzott ablak, klíma, rádió mellett pedig alapból nem hallottam, de egyébként nem raktam bele 1000kmt se.
Felkerestem a kereskedőt, aki a volt tulajra mutogat, a volt tulaj nem hajlandó felvenni velem a kapcsolatot.

Azt hogy a hibát másfél hét múlva vettem észre azt többféle módon tudom igazolni: számla a szerelőtōl, facebook bejegyzés, tanuk, +felkerestem akkor a kereskedőt is, mert kijött egy hibakód is, amit injektortisztítás megoldott, de van rögzített telefonbeszélgetés is még az elejéről, mikor csak a hibakód volt és a kattogást a féknek hittem és mostanról is, amiben azzal jön hogy "mit akarok én már 2 vagy 3 hónap után" (ami valójában 1,5).

Kérdés az lenne, hogy lehet e követelésem és ha igen, kin kell ezt érvényesítenem, a kereskedőn vagy a volt tulajon?
Az előző tulajjal nem találkoztunk, nem beszéltünk, megkeresésemre nem reagált.

drbjozsef # 2019.07.26. 20:32

Igen.
Nem lenne korrekt eljárás, de a szó elszáll, az írás megmarad. A számla nem számít ez esetben.

ferenc3 # 2019.07.26. 19:43

Kedves drbjozsef,

Szóval hiába mondta el szóban, hogy cserélve lett és hiába a másolt számla, ha a szerződésbe beleírta, hogy Ők azt ajánlják (ezzel a szóval van írva) cseréljem, akkor azt mondhatja, Ő leírta?

Köszönöm!
Üdv,
Ferenc

drbjozsef # 2019.07.26. 15:08

ferenc3,

Az előző tulajra nem mutogathat, neki hozzá közöd nincs, ha szavatosság körében merülfel valami, akkor te az eladódhoz fordulhatsz. (Ha olyan jellegű a dolog, akkor az eladód az ő eladóján ugyanúgy, végső esetben perben követelheti utána)

Viszont mutogathat a szerződésre, ha már egyszer aláírtad. Minden olyan jellegű hiba, amely a vevővel közölve lett, vagy az adásvételibe beírva, az nem számít a szavatosság körébe. Ha felhívta rá a figyelmedet bizonyíthatóan, írásban, hogy cserélni kellene a vezérműszíjat, akkor annak esetleges hibája nem tartozik a szavatosság körébe.

Hiába esküdözik, hogy cserélve lett. Ha a cserés szíj anyaghibás, és szétveri motorodat, nem hiszem, hogy ne mutogatna erre, és hajta el a reklamációddal...

ferenc3 # 2019.07.26. 12:40

(kérdésem természetesen arra vonatkozik, ha ameddig én nem cseréltetem a szíjat - kb 1 hónap - addig történik baj)

ferenc3 # 2019.07.26. 12:39

Üdv!

Használt autót vásároltam kereskedőtől, az autó az Ő nevén volt, a szerződésben is Ő szerepel.

A kereskedő (alkalmazottja) elmondta, hogy a vezérműszíj cserélve lett pár hónapja. Erről egy számla fénymásolatát kaptam, az alkatrész beazonosítható (ehhez az autóhoz való), de a számlán km állás, rendszám, vagy egyéb szervízszámla, stb. nincs.

A kereskedő többször kihangsúlyozta, hogy ki van cserélve a szíj (még az cseréltette ki, akié előzőleg volt az autó, a számlát a kereskedő tőle kapta).

A szerződésben van egy ilyen default mondat, hogy ajánlott az olajcsere és a vezérműszíj csere.

Olajcsere megvolt és a vezérműszíjat is cseréltetni fogom, mert .... fene tudja.

Viszont kérdésem, ha ne adj isten a kereskedő nem mondott igazat és probléma lesz a vezérműszíjjal, felelősségre vonható (1 éven belül)? Vagy ha az előző tulaja nem mondott igazat, akkor rá mutogathat?

Köszönöm!
Ferenc

drbjozsef # 2019.07.22. 16:09
asdfa1234 # 2019.07.22. 15:20

drbjozsef,
Köszönöm a segítséget, nem találtam erre vonatkozó információt

drbjozsef # 2019.07.22. 14:52

asdfa1234,

Magánszemély eladó esetén (ugye, nem cégként adnád el?) a Ptk. engedi az eltérést a szavatossági szabályoktól, minden további nélkül kizárhatod teljesen, ha ez egyértelműen kitűnik a szerződésből.

Elég annyi, hogy "Az eladott termékért szavatosságot nem vállalok". Esetleg beleírni hogy a Ptk. 6:157§ alapján térsz el a szavatossági jogoktól, és kizárod a 6:159§-6:167§ szerinti kellékszavatosságot.

asdfa1234 # 2019.07.22. 14:04

Tisztelt fórumozók!
Balesetes gépjárművet szeretnék értékesíteni alkatrész áron, és a szerződésben szeretném kizárni a szavatosság lehetőségét, ezért cserébe alacsony vételárat megállapítva.
Mi ennek a szabályos menete? Nem szeretnék később reklamációt, hogy belül valami sérült volt, és fizessem ki

Köszönöm!

Loretta 50 # 2019.07.19. 19:27

Tisztelt fórumozok.
Volt olyan autó tulajdonos, aki visszakapta az autó árát? Bíróságon. Fogyasztóvédelem, Békéltető.?
Sajnos nem olvastunk előtte fórumot, stb. Nagyon elszomoritott, hogy a vevőket nem igazán védik. Én 3 éves autót vettem. 3 millió Ft.gondoltuk ez is kitart 16 évig, ahogy a másik autónk. Biztunk a kereskedőbe. Adatlapon kitűnő állapotban, friss műszakival!!! Első tulajdonostól!!! stb. Kitűnő esztétikai állapotban. Fizetés után derült ki, nem ők a tulajdonosok. Ők tanúk voltak. Magánszemély volt megjelölve. Ügyfélkapun megneztem én a 3.tulaj vagyok.Auto egyébként Németországból való.szervizkonyv van. Két hét után, állapotfelmérésen, kiderült több rejtett hiba, elgörbült 1,5cm.feltengely.csapagy.több minden javítva. Kárpit alatt is. Tehát törött volt egyértelműen az autó. Hogy ment át műszakin? Magyarországon volt. A volt tulaj javítana. Ez nekünk kevés. Én az autó árát kérném. Átvertek közösen! 3 éves autó! Garanciális is volna még. Az eladó csak nevet. Felszólítás ment neki. Kiderült ráadásul a szakmája a karosszéria, fényezés. aljas szándékos elhallgatás!!! büntetés járna. Ő nyaralni megy. Mi meg teljesen kivagyunk idegileg. Mi van ha baj ér ez miatt az autóval? mondjuk külföldön. Biztosítás is más ilyenkor. Amiket cserélt is, már nem olyanok akár egy 3 éves autóba. Törött autót nem vettünk volna. Mindenről fotó, videó is van.
Köszönöm válaszukat

Gabczus # 2019.07.03. 09:38

Tisztelt Fórumozók!

2010. évvégi, 175000 km-t futott benzines autót vettem kereskedésből 2019. április 10-én.
használat közben derült ki, hogy a motor hibás. (arról készült jkv., hogy bejelentettem a hibát)
Szavatosság keretében javítást vállalt.
Leadtam az autót 2019. május 27-én, de nincs jegyzőkönyvem az átvételről. Nem kaptam jkv.-t a motor tényleges hibájáról, a várható javítás menetéről és idejéről. 2019. júni 20-án kérte, hogy szálljak be a javításba, mert a turbó és a vezérlés csere nem tartozik a szavatosságba.
Azt mondtam legyen, hogy mielőbb végre visszakapjam, de az autó még ma sincs összerakva! Most július 03. van!
Mit tehetek? Hogyan sürgethetem meg, hogy végre összerakja az autót? Egyáltalán jogosan kér tőlem pénzt?


Nem várok csodát, de mindig van nálam tapasztaltabb a térben...

Alex26 # 2019.07.02. 12:48

drbjozsef

Köszönöm a választ

drbjozsef # 2019.07.02. 06:29

Alex26,

Neked? Mihez? A "kézbe veszi" a dolgok ellen mi a teendőd?
Lehet önvédelmi tanfolyam, vagy testőr felbérelése, esetleg külföldre utazás.

Jogi szempontból, ha a szavatossági igényét továbbra is elutasítod, nincs teendőd.

Ha érvényesíteni akarja, neki kell pert indítania, és ott bizonyítania. A leírásod alapján nincs sok esélye : amit beleírtatok a szerződésbe az természetesen nem képezheti szavatossági igény alapját, ezen túl pedig a kellő gondosság mellett felismerhető hibák, illetve az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából következő hibák sem.

Egy 14 éves autónál elképzelhető, hogy hozzá kell nyúlni a vezérléshez, vagy máshoz.

Én a helyedben annyit tennék, hogy ha keres, konkrétan elutasítanám a szavatossági igényét - és mindezt rögzíteném, hátha fenyegetőzik még hasonlóval. Jól jöhet az később esetleg. Akár a perben, ha indít, akár, ha tényleg zaklatna.

Alex26 # 2019.07.02. 05:43

Tisztelt Fórumozók!
Nemrég eladtam szeretett autómat, 14 éves autóról van szó.
A klíma nem működött és korrodált is volt de ezt mind beleírtuk az adásvételi szerződésbe. 2 hét után felhív a vevő hogy, elvitte szerelőhöz és fizessem ki neki a szerelési költség felét mert a klímát megcsináltatta és ki kellet cserélni a egr szelepet meg a hidrotőkéket, állítólag kopogott( nálam semmi baja nem volt eladás előtt volt szerelőnél az autó). Mondtam hogy nem fizetek de ő elkezdett fenyegetőzni hogy megkeres és saját kezébe veszi a dolgokat. Szeretném a tanácsukat kérni mi a teendő ilyenkor.
Köszönettel Torma Sándor

drbjozsef # 2019.06.28. 11:33

Kriszman553,

Ptk. 6:157§ - 6:167§

Ha nem vállalja az eladó a javítást vagy a cserét, vagy több javítás után sem megfelelő a termék, akkor elállhatsz a szerződéstől. Ha vitatja a hibás teljesítést, akkor neked kell pert indítanod.

A menete meg az, hogy írsz egy tértis levelet, amiben elállsz a szerződéstől a hibákra és a többszöri sikertelen javításra hivatkozva, és kéred hogy fizessék vissza a vételárat 15 napon belül.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

Kriszman553 # 2019.06.28. 10:02

Tisztelt Fórumozók!

Körülbelül 2,5 hónapja vásároltam egy használt robogót egy márkakereskedésből, a próbaúton nem volt semmi gond a motorral. Miután megvettem annyit mondtak hogy a üzemanyag takaró fedél bowdenjét cserélni kell mielőtt átvehetem. Erre körülbelül 2 hetet vártam. Május 10-én át is vehettem a motort, amihez kaptam 3 hónapos garanciát. Munkába járásra szerettem volna használni. Egy idő után arra lettem figyelmes hogy nagyon nehezen indul és sokszor megtorpan, mintha nem akarna felváltani. Vissza is vittem hogy megcsinálják garanciálisan. Újabb 2.5 hetet vártam hogy kész legyen. Múlt héten szombaton hoztam el és először jobban csak tegnap tudtam kipróbálni hosszabb úton. Rosszabb mint volt, most kb 2-3 másodperc mire reagál a gázadásra és rángat gyorsulásnál. A mai napon felhívtam az ügyfél szolgálatot hogy szeretném ha visszavennék és elállnék a vásárlástól. Azt szeretném kérdezni hogy erre van e lehetőségem és ha igen akkor mi ennek a menete? Úgy tudom hogy minden használt termékre van 1 év szavatosság, és ha olyan hiba van ami már a vásárlás előtt is fennállt akkor 6 hónapig az eladónak kell bizonyítani az ellenkezőjét, ezután a vevőnek. Hangsúlyozom hogy 3 hónap márkaszervíz garanciám is van a motorra ezen felül.

Előre is köszönöm a segítséget!
Szöllősi Krisztián