Alkalmazásszolgáltató felelőssége


eg0n # 2003.10.08. 09:42

Sziasztok,
a kérdésem, hogy alkalmazásszolgáltatók felelősségére létezik bármiféle törvény? Konkrétabban adott egy rendszer, amiben ajánlatadásig (nem tranzakcióig) jutnak el a felek. Ha pl. bizonyos okból leáll a rendszer és valaki úgy gondolja, hogy emiatt üzleti kár érte, vagy valamilyen okból adatvesztés történik, akkor mi történik. Meddig lehet a szolgáltató felelős?
(Ami nagyon bezavar itt, hogy pl. az internetszolgáltató vagy egy adatbázisszoftver vagy operációs rendszer készítője nem vonható felelősségre, érthető módon azonban a rendszer használóit ez nem vigasztalja.)

the big cat # 2003.10.08. 10:27

Már hogy ne volna felelősségre vonható. És hogyne volna rá törvény. Úgy hívják polgári törvénykönyv, és abban ott vannak a hibás teljesítésért való felelősség szabályai.

Amelyik szolgáltató hibájából kár ér, köteles azt megtéríteni, kivéve, ha a károkozás jogszerű. (Pl. szerződött rendelkezésre állás van, és azon belül marad stb.)

eg0n # 2003.10.08. 11:45

Bocs, nem emeltem ki egy fontos részletet. Az alkalmazásszolgáltató támaszkodik az internetszolgáltatóra, a hardverre és az alkalmazott szoftverekre, stb. De ha az pl. az adatbázisszoftver felmondja a szolgálatot és esetleg adatvesztés is történik, az adatbázis készítője pedig a licensszerződésben kimondta hogy gyakorlatilag semmiért sem felelős. (Bármelyik nagy gyártó licenszeiben ez szerepel, másmilyet meg nem lehet kötni. Lehet hogy ez jogsértő?) Vagy pl az internetszolgáltatók szerződéseiben is a max. felelősségvállalás annyi, hogy a garantált időn túli kiesésnek megfelelő szolgáltatási díjat visszafizeti. Az alk. szolgáltató ügyfele viszont veri az asztalt, és mondjuk 50milliót követel elmaradt haszonként, vagy adatvesztés ürügyén. Ilyenkor az alk.szolg. felelősségét hogyan lehet korlátozni?

the big cat # 2003.10.08. 12:45

A szoftverszerződések felelősségkizárási klauzulási szerintem a magyra jogba ütköznek, ilyen kizárás semmis. sajnos ahhoz, hogy egyáltalán felelősséget lehessen firtatni előbb bizonyítani kellene, hogy a szoftver hibája okozta a kárt. Na ez nagyon nehéz. Mert ha pl. van egy reprodukálhatatlan memóriakezelési probléma, akkor most a hardver vagy a szoftver a hibás?

Ha az internetszolgáltató mondjuk 90%-os szolgáltatást vállal (amit üzletmeberként nem fogadnék el soha, semmilyen körülmények között - a business hozzáférések azonos sávszélesség mellett pont az ilyen 100%-os garanciák miatt drágábbak mint a home hozzáférések.), akkor ha 91%-os volt a kiesés, és bizonyítható, hogy az 1% kiesési időben keletkezett a kár, akkor felelős akárért. Az ettől függetlenül más kérdés, hogy ha nem szolgáltat, akkor az arra az időre járó díjat nem kell megfizetni vagy visszajár.

Te a kártérítést attól követeled, akivel szerződésben állsz. Ha külön szerződésed van az alkalmazásra meg a internetre, és mondjuk a netkapcsolat marad ki, akkor az IP-től, ha az alkalmazásszolgáltató biztosítja a netkapcsolatot is, akkor az alkalmazásszolgáltatótól, és majd ő követelheti a kárát a netszolgáltatótól.

gabx # 2003.10.13. 12:30

Sziasztok,

az ISP-kre törvény mindja ki, hogy csak a felhasználó vagyonában okozott értékcsökkenésért felelnek, vagyis következményi károkért (elmaradt haszon) nem.[hírközlésről szóló 2001. évi XL. tv. 16. § (1) bek.] Ez egyébként mindenfajta távközlési szolgáltató előfizetői szolgáltatásaira vonatkozik. Erre hivatkozva az alkalmazásszolgáltató is kizárhatja az ügyfélszerződéseiben a felelősséget szerintem adatátviteli hiba esetére, illetve ha az üf. nagyon köti az ebet a karóhoz, akkor megoldás lehet egy felelősségbiztosítás pl. - ez egyébként 10 milliós nagyságrendű kötéseknél nem is tűnik túlzásnak ... A Ptk. 314. § (2) megengedi a felelősségkorlátozást, de csak ha az ezzel járó hátrányt az ellenszolgáltatás megfelelő csökkentése kiegyenlíti, vagyis, hogy kevesebbért adod a szolgáltatást, vagy nyújtasz valami más előnyt, amire tekintettel a másik fél belemegy a korlátozásba. Persze mindig attól függ a dolog, hogy mennyit lehet még lenyomni az ügyfél torkán:-)