Használtautó, Garancia???


Csaba730 # 2017.11.07. 14:59

Üdv.
2017 augusztusában eladtam egy személygépkocsit magán emberként.
A kocsit eladás előtt a vevő szerelője átnézte műszerekkel megvizygálta.
Talált néhány problémát amit a vevővel megbeszéltek,illetve a vételárból lealkudtta.
Egy hónap múlva jelezte,hogy a kocsinak megsűlt a motorja és szeretne a szavatossági jogával élni,ezért a teljes vétel árat,a szállítással felmerűlt költségeket illetve az ügyvédi költségek költségét tőlem kérni.
Ez szeptemberben volt,én akkor kértem egy sima szerelői véleményt,hogy mégis mi idézhette elő a motor teljes megsülését.
2 hónap múlva kaptam egy két mondatos választ.
" A motor valószínűsíthetően hosszú ideje tartó, túlzott olajfogyasztása miatt mechanikus kár keletkezett a motor belsejében, mert a három hengerből kettőnél nem mérhető végnyomás,kompresszió. Az esetek nagy többségében a kipufogó szelepek szoktak elégni, de ezt csak a motor szétszedése után lehet látni"
Kérdésem,
Az én felelősségem e,hogy olaj nélkül autózik a vevő vagy erre is vonatkozik a szavatosság.
Esetleg milyen lehetőségeim lehetnek?
Hozzáértő válaszokat előre is köszönöm :)

alfateam # 2017.11.07. 15:14

Ugyan, az olaj a motor életben-tartója. Ha olajhiány miatt beállt a motor az nem a te hibád.

nonolet # 2017.11.07. 19:47

Csaba730

A vevőnek KELL bizonyítani, hogy

  • a hiba

vagy

  • a későbbi hiba oka

már!!! az eladáskor is megvolt.

ÉS

Azt a vevőtől elvárható alapossággal nem lehetett észlelni, azaz rejtet hiba volt.
(a túlzott olajfogyasztást pl. tipikusan lehet).

ÉS

Azt is, hogy az autó korára-futásra tekintettel a hibának még nem szabadna előfordulnia.

- -

A vevőnek tehát gyakorlatilag nincs esélye.

Pláne, hogy az olajszint rendszeres ellenőrzése is elvárható tőle a használat során.

Írd meg neki, hogy a fentiek okán

  • nem ismered el a szavatossági igényét
  • ha akar pereljen be az autó miatt...

- -

Megjegyzem bizonyításhoz
olyan szakvélemény kell, ami bírság képes.

Egy sima szerelői álláspont nem ilyen.
Pláne, ha csak feltételezés...

drbjozsef # 2017.11.08. 07:18

Csaba,

Én sem fizetnék. Írd meg neki, hogy Te szerződésszerűen teljesítettél, az ő szerelője ellenőrizte az autót és a motor állapotát, kellő gondosság mellett észre kellett volna venniük a kenés rendellenességét, a felelősségedet nem ismered el, a szavatossági igényt elutasítod.

Sok vesztenivalód nincs, mert vagy kifizeted, és kapsz egy roncsot, tehát sokat buksz, vagy nem, és pereskedjen csak a vevő ha akar, legrosszabb esetben ha elbuknád - de szerintem sincs túl sok esélye bíróságon -, akkor ugyanitt lennél, némi perköltséggel megfejelve.

Figyelj, nehogy fizetési meghagyást bocsásson ki ellened, ha megteszi, mindenképpen mondjál ellent neki, különben behajthatják a kért összeget.

jocika111 # 2017.11.08. 16:47

Jo napot!

  • Érdeklödnék ,hogy egy honapja vásároltunk egy szgk. egy autókereskedésbö. a gépjármüvet külföldröl hozták be és sérülésmentesnek árulták már az elsö napokban kiderült ,hogy az olaj csöpög belöle egyböl szerelöt kerestün aki felvilágositott ,hogy ez egy sérült autó persze a kereskedö a régi számon már nem elérhetö, vásárláskor beszámitottak egy gk gondoltam megkerestem hátha hirdetik, szerencsom volt megtaláltam a hirdetés egy uj tel számal az uriember elöször ledöbbent végül tudomásul vette és mégállapodtunk kártalanit a javitási költséget állja persze egy hét várakozás után eltunu ö is irt egy sms hogy ne zaklasam . ilyen esetben hova tudok fordulni ki tud segiteni a gk nem volt olcsó 2014 es ford kuga 5 m ft csak ebben az esetben már ez egy sérült gk . elöre is köszönöm a segitséget
alfateam # 2017.11.08. 17:20

után eltunu ö is irt egy sms hogy ne zaklasam
Ne-is zaklasd, felesleges, tértivevényes levében szólítsd fel fizesse ki a javítási költséget, határidőt jelölj meg.
Ha nem reagál fizetési meghagyás, vagy fizet vagy per.

Joci0121 # 2017.11.13. 19:14

Üdv mindenkinek. Olyan kérdéssel fórdulnék önökhöz hogy másfél hónapja vásároltam egy Ford S max gépkocsit. Az eladó közölte hogy turbó let benne cserélve. Mentem vele 1300 kilómétert és turbó hiba jelentkezett. A kérdésem az hogy valami jogszabály van e erre. Követelhetek e valamit tölle A választ előre is köszönöm.

nonolet # 2017.11.13. 21:20

Sikeresen... aligha.

De lehet próbát tenni, hisz egy év szavatosság van a használt autóra is.
Csakhátugye neked kell bizonyítani azt,
hogy
MÁR az eladáskor is rossz volt a turbo.
(vagy legalábbis rejtett hibás volt)

- -

Más eset, ha netán

  • kereskedőtől vásároltad
  • magánszemélyként

Akkor ugye a "Fogyasztó"-nak minősülsz.
Így az első 6 hónapban a szavatosság is garancia módjára viselkedik.

Azaz a kereskedőnek kell bizonyítania hogy a turbót te vágtad tönkre. Ha nem megy neki, akkor ingyen javítja...

Zolly # 2017.11.15. 06:13

Szép napot mindenkinek!

Idén szeptemberben vettünk egy kishaszon gépjárművet. 2004-es kiadású. 1.5 turbódizel. Lényegében nem kereskedéstől vettük, hanem egy kft adta el, akik nem gépjármű eladás és vétellel foglalkoznak, és mint kft vettük meg. Számla is készült. Gépjármű megnézésekor észrevettem, hogy picit nehezen indul, de a teljesítménye szuper volt. Rákérdeztem a magasnyomású rendszerre, amire az eladó azt mondta, nem volt még cserélve. Mivel csak az indintásnál volt gond hidegen, és gyorsan kellett egy autó a kftnek, ezért megvettük. Eladó az árhoz képest 70000 forintot engedett is, mert novemberbe járt le a műszakija. Mikor hoztam el, hosszabb gyorsításnál hibaüzenetek jelentek meg, ami a könyv szerint, nedves üzemanyagot jelentett. Kicseréltünk rajta sok mindent, pl az üzemanyagszűrőt is. Lényegében tette a dolgát a gépjármű, csak néha nehezen indult. Olyan 5-6 másodperces tekerés után röffent be. Múlt héten volt műszaki vizsgán, ahol csak egy kopó alkatrészt cseréltek, de rátették a diagra, hogy miért indul nehezen. Konkrét hibát nem találtak, de mondták, lehet a magasnyomású rendszerrel lehet a gond. Csak tippeltek, de a kocsi azért ment. Akkor mondták, a javítása 300-500ezer is lehet ha megáll. Na a héten megállt, nem tudjuk beindítani. Mindenképp megjavitatjuk a gépjármüvet, de kérdezem én, van e ezek után nekünk valamilyen jogunk az eladóval szembe?

drbjozsef # 2017.11.15. 07:41

Ha egy 13 éves, adott km-t (ezt nem írtad, bár mind1 is szinte, mert általában tekergetett) futott autónál szokásos időszak a magasnyomású rendszer cseréje, akkor nemigen van keresnivalótok az eladónál. A használt autó ilyen.

Ha két éves lenne a jármű, akkor minden bizonnyal követelhetnétek.

alfateam # 2017.11.15. 08:01

KÖTELEZŐ JÓTÁLLÁS NINCS A VÁLLALKOZÁSKÉNT VÁSÁRLÓK RÉSZÉRE

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján a Polgári Törvénykönyv szerinti fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott, a rendelet 1. mellékletben felsorolt új tartós fogyasztási cikkekre jótállási kötelezettség terjed ki.

nonolet # 2017.11.15. 16:59

Zolly

SZAVATOSSÁGI igényre van jogod.

De ezt egy vállalkozásnak illene pontosan tudnia...
Ha már egyszer kft. a vevő ugyebár.

Mert az nagy gáz, ha egy vállalkozás
nem ismeri a szavatosságot és a szavatossági jogokat.

nonolet # 2017.11.15. 17:01

alfateam

Két kft. közötti ügyletben
sehogyan sem lesz
"Fogyasztó" a vevő !

alfateam # 2017.11.15. 17:23
nonolet # 2017.11.15. 18:07

A cikk címe: helyből marhaság!!!!

A cikk maga már nem is ír ilyesmit.

HA beszoptad a címet, akkor

  • nem ismered a vonatkozó jogot

és/vagy

  • nem érted azt a cikket, amit linkeltél.

Olvasd figyelmesen!

De előtte nézz utána fogalmaknak,
amik a cikkben előfordulnak, úgymint

  • szavatosság
  • jótállás/garancia
  • "Fogyasztó"

- -

A "Fogyasztó"-ban segítek :-)

Az EU Bíróság következetes abban,
hogy ezek az uniós irányelvek kizárólag
a természetes személyeket!!! kívánják védeni.

Az új PTK. a fogyasztó fogalmát leszűkítette!!!

  • kizárólag olyan
  • természetes személyekre!!!!, akik
  • szakmájuk, önálló foglalkozásuk vagy üzleti tevékenységük körén kívül járnak el.

Fontos változás, hogy bevezetésre kerül

  • a vállalkozás fogalma is, melyet
  • a törvény a fogyasztó „ellentéteként” definiál:

vállalkozásnak tehát a szakmája, önálló foglalkozása vagy gazdasági tevékenysége körében eljáró személy minősül.

- -

Vagyis: ha egy kft (más vállalkozás) a vevő,
az bizony NEM lesz "Fogyasztó" semmiképpen!
Mióta az új PTK él, azaz 2015.03.15. óta.

Jó reggelt!

alfateam # 2017.11.15. 18:18

Igen, tudom,te a Ptk.-is marhaságnak nevezted mert a fedezetelvonásról rendelkezik.
A "Fogyasztó"-ban segítek :-)
Kértem én ilyent tőled?!

guba" # 2017.11.15. 19:06

Konkrét hibát nem találtak, de mondták, lehet a magasnyomású rendszerrel lehet a gond. Csak tippeltek, de a kocsi azért ment.

Amíg a hiba oka nincs megállapítva nyilván semmit nem lehet mondani a szavatossági igény megalapozottságáról. Ha van a kocsiban legalább 4-500 ezer km, akkor a befecskendező-rendszer meghibásodására lehet számítani. A kora alapján ennyi simán lehet egy haszonjárműben, akár kétszer ennyi is.

Zolly # 2017.11.16. 05:19

nonolet!

Hála isten, ilyenben még nem volt részünk, ezért előbb kérdezek, mint .... csináljak.

Gépjármű 12 éves, de csak 200k felett van egy picivel.

Szóval két ellentétes véleményt olvastam.

drbjozsef # 2017.11.16. 07:16

Egy 12 éves, kicsit nehezen induló haszongépjárműben 200.000 km? Ha egy nulla nem is, de egy kevés hiányzik abból az óraállásból szerintem a valósághoz képest...

A két ellentétes vélemény azt jelenti, hogy látatlanban ezekkel a paraméterekkel akár az eladóhoz (végső esetben a bírósághoz) is fordulhatsz, eséllyeid mindkettőnél 50-50% : vagy fizet, vagy nem, vagy nyersz, vagy nem.

Jakybaki # 2017.11.20. 08:27

Üdvözlök mindenkit!
2017-08-19.-én vásároltam (70.000km) a Peugeot 308 1.4 benz. szgk-t. sérülés és panasz mentesen.

Használatba vétel után észleltem, hogy a gépjárműnek nagy a motor olaj fogyasztása, 524km-re 7 dl. olaj.
Az eladó egy, gépkocsi adás vétellel foglalkozó Kft., ahol közölték velem ,hogy ez a motorolajfogyasztás elfogadott a Peugeot szgk.k-nál! /9-éves/.
Ők nem felelősek ezért, ez nem hiba, esetleg sűrűbb olajat öntenek bele, ez nem garancia hiba!
Eladáskor közölte az eladó, hogy a motorra és váltóra 1-év, vagy 10.000km. garanciát vállal.( nagy motorolaj fogyasztást nem közölték eladás során,vásárlás előtt azt nem tudtuk megállapítani)
Később megtudtam, hogy aki az szgk.-t leadta(gk.. tulaj), a hirtelen megnőtt motorolaj fogyasztást már jelezte, ahová leadta a kocsit!
Kérdésem, hogy most mi a teendő, az eladó kft. a fenti hibáért garanciával tartozik, ill. javíttatnia kell-e,
vagy ha nem javítja, akkor vissza-e kell vásárolnia?
A válaszotokat előre is köszönöm.

RocketMan # 2017.11.26. 01:26

Üdv!

2017.11.11-én vásároltam egy 2005-ös Suzuki Swift-et 130.000km-rel kereskedéstől.
Két hét használat és kevesebb mint 900km megtétele után felgyulladt a műszerfalon a check-engine lámpa. Elvittem szerelőhöz, és megállapították hogy a katalizátor elromlott.
Csak a cseredarab 200.000Ft. Továbbá a hajtómű zajok is felerősödtek, amire a szervíz azt mondta hogy valószínűleg a nyelestengely csapágya ment tönkre. A váltó felújítása 100.000Ft.
Az eladáskor a kereskedő nem tájékoztatott semmilyen problémáról. Az adásvételi egy szabványos szerződés, de nem lett rögzítve semmilyen probléma, és a kereskedés is rendesen be van jelentve.
Számon kérhetem-e a fenti problémákat a kereskedésen?
Esetleg kérhetek árleszállítást, vagy a szervizköltségek megtérítését?
A válaszokat és segítségeket előre is köszönöm.

Atis77 # 2017.11.26. 07:36

RocketMan

Miből lett megállapítva a katalizátor hiba? Sima kód olvasás vagy esetleg élő adatokat is elemeztek? 99%-ban nem szoktak és csak a hátsó szonda szokott hibásan működni. A katalaizátor nem szokott tönkre menni, csak nagyritkán. A 2es swift váltója köztudottan szar, bár a gyár nem ismeri el a tipus hibát. A totalcaron is van fent cikk erről..

RocketMan # 2017.11.26. 09:00

Atis77,

Miután felvillant a check-engine lámpa, elvittem szervizbe.
Ott kiolvasták a hibakódot, ami a katalizátor nem megfelelő hatásfokát jelzi. Továbbá autódiagnosztikai szoftverrel megmérték a két oxigén szenzor működését is. Azok rendesen működnek, nincs velük baj (szerencsére, bár sokkal olcsóbb lenne azokat cserélni).
De a biztonság kedvéért egy ipari endoszkóppal is belenéztek és a képen lehet látni hogy a katalizátor kerámia betét közepe be van esve.
A váltóról: lehet hogy típushiba és köztudottan sz*r, sajnos én erről nem tudtam. Vásárláskor sem, mivel a kereskedő se mondott ezzel kapcsolatban semmit.
Megpróbáltam beszélni a kereskedéssel telefonon, de csak hárítanak a sablon szövegekkel: "10 éves autó, mit vársz?" meg "most már a te neveden van, innentől kezdve nem tudunk vele mit kezdeni...".
Nyilván, 10 éves autó, nem is újat akartam venni. Akkor viszont nem ennyiért kellett volna eladni.

nonolet # 2017.11.26. 09:59

Jakybaki

Mivel magánszemélyként kereskedőtől vetted.
(ha a szerződésen is a kereskedő az eladó)

Így "Fogyasztó"-nak minősülsz!!!

Ami azt jelenti, hogy

  • az első 6 hónapban
  • csak jelzed a hibát

ÉS

  • a kereskedő ingyen javít

(vagy ha nem akar, vissza veszi az autót)

KIVÉVE, HA bíróság képesen bizonyítja, hogy

  • a hibát a vevő rongálása okozta
  • a hibát a vevő szakszerűtlen használata okozta
  • a hiba ismert volt és bizonyíthatóan tájékoztatott róla
  • a hibát a vevőnek a tőle elvárható gondossággal észlelnie kellett volna az átvételkor
  • a hiba a jármű korát-futását tekintve már időszerű
  • a hiba vagy annak az oka az átadás után keletkezett

A bizonyításhoz tőle független bíróság képes szakvélemény kell!
(igazságügyi szakértő, akkreditált labor, esetleg márka szerviz, de az már határeset)

Tehát az ő vagy a haveri szervizek szakvéleménye csak sajtpapír... ha akarod elfogod, ha akarod nem.

A szakvélemény költsége a kereskedőt terhel, hisz ő akar mentesülési okot bizonyítani.
Neked csak akkor kerül pénzbe (utólag), ha kiderül, hogy tényleg van bíróság képes mentesülési oka.

- -

Tehát alapból nem valószínű, hogy ki tud bújni a javítás alól, mert

1.
Az SZAVATOSSÁGI alapon is alighanem az ő sara az első 6 hónapban.

2.

"Eladáskor közölte az eladó, hogy a motorra és váltóra 1-év, vagy 10.000km. garanciát vállal."

Erről van-e írás?!!!
Netán garancia/jótállási jegy is.
Vagy csak bedőltél egy szóbeli ígéretnek...?

HA VAN írásos garancia/jótállás, akkor még jobb a helyzet.

Mivel a garancia/jótállás ugye arról szól, hogy:
"vedd meg nyugodtan, nem fog elromlani, de ha mégis, akkor ingyen javítom)

Tehát: a vállalt garancia/jótállás
még a szavatosságnál is
keményebb dolog!!!!

Az ingyenes javítás alól csak akkor mentesül, ha

  • a hibát a vevő rongálása okozta
  • a hibát a vevő szakszerűtlen használata okozta

Ez a lista láthatóan jóval rövidebb, mint a szavatosság esetén.
De itt is bíróságképesen kell bizonyítani a mentesülés okát.

- -

Röviden...

SZAVATOSSÁG:
Az eladáskor MÉG jó volt.
vagy
Az eladáskor a hiba ismert/felismerhető volt.

GARANCIA/JÓTÁLLÁS:
Nem fog elromlani.

- -

A teendőd, hogy írásban kérd a javítást.
Hivatkozva a jogcímre, ami lehet

  • a garancia/jótállás

vagy

  • a szavatosság

Ha valóban van rá garancia/jótállás, akkor azzal indíts!
Ha valójában nincs, akkor a szavatossággal.

Aztán várd, hogy bíróságképesen tud-e mentesülési okot bizonyítani.
Ha előáll valamivel, akkor eldöntöd, hogy egy perben megállná-e a helyét a kifogás?

Ha igen, akkor így jártál...
HA nem, akkor pereld be...

- -
A magas olajfogyasztás egy bizonyos szintig tényleg elfogadott.
Nézd meg az autó gépkönyvében, hogy meddig.

Tájképnek...

A legtöbb motortípusnál nem jelent rendellenességet az 1000 km-enként elfogyasztott 0,4...0,8 liter kenőanyag.

(nálad azonban 1,34 liter/1000 km ami már soknak tűnik)

A márkaszervízek az ez alatti olajfogyasztású motorok garanciális megbontását visszautasítják.

Az autós nem kis meglepetésére.
Igazuk van persze azon autós társainknak, akik azt mondják: az ő új járművük motorolaj-szintje egyáltalán nem változik két olajcsere közt.

Ők azok, akik zömmel rövid távú forgalomban használják autójukat, így a "hidegindítási üzemmódban" a hengerfalon kicsapódó üzemanyag-hányadot a dugattyúgyűrűk "ledolgozzák" az olajtérbe, ahonnan az azért nem tud elpárologni, mert az autó szinte soha nem közlekedik olyan hosszú úton, hogy ez lehetséges lenne.

Az elfogyasztott olaj mennyiségét így pótolja az oldott üzemanyag, ami a kenőképesség szempontjából igen hátrányos.

Rövid távon használt autónknak tervezzünk be időnként egy-egy családi kirándulást, amikor egy hosszabb menet - 50...200 km - alatt elpárologtathatja ezt a veszélyes mellékterméket. Viszont ne lepődjünk meg azon, hogy a hosszabb úton számottevően csökkenhet az olajszint a motorban.
Ez is mutatja a fentebb leírt "öntisztulási" folyamatot.

És még egy jó tanács: soha ne járassuk hosszabb ideig
álló helyzetben a motort (15...20 percet meghaladóan), mert a kenőanyag hűtéséről ez esetben nem tud a menetszél gondoskodni és az veszélyesen túlmelegedhet.

- -

Szóval esélyes, hogy jogos az igényed a javításra az 1,3 liter/1000 km olaj fogyás esetén.
(vagy a vissza vételre, ah úgy egyeztek meg)

- -

Bár ezt szintet már az alapos átvizsgáláskor is észlelni lehetett volna, alighanem...
(párperces alapjárat utáni gázadásra kékes füst)

nonolet # 2017.11.26. 10:00

" a hirtelen megnőtt motorolaj fogyasztást már jelezte, ahová leadta a kocsit!"

Erről kérj írásos nyilatkozatot a hírforrástól, ha hajlandó rá!!!