Üzemanyag térítés - de hogyan?


bukfenc) # 2005.08.23. 13:40

Akkor most kötelessége a munkáltatónak nekem téritést fizetni, ha az autó a férjem nevén van, avagy nem, abban az esetben, ha nem felelek meg a mozgáskorlátzott stb... feltételeknek, de nem számolok el vonatbérletet?

the big cat # 2005.08.23. 12:33

Az Szja. tv.-ből egyértelmű a lehet, hiszen az már csak az adómentes költségtéstés egy kiemelt aleseteként (és nem egyetlen esetként) említi a saját gk-val való bejárás költségtérítését, ez korábban nem így volt.

A rendelet meg kötelezővé teszi ebben az alesetben a juttatást.

Leginkább az APEH jön, nem ÁSZ.

bukfenc) # 2005.08.23. 12:30

Elvesztem a jogszabályok között. :(

Ráadásul nincs itthon complexem, és nem látom a kormányrendeletet, pedig az most nagyon kéne.

Továbbra is ez a "saját gépjármű" necces nekem. Ez még mindig igy van a kormányrendeletben, ahogy idézted? Szó szerint?
Mert ha igen, akkor miről beszél a PM tájékoztatója a munkaadók részére?

"A rendelkezés alapján lehet ezt a költségtérítést olyan munkavállalónak is fizetni, aki a munkahelyére nem saját gépjárművel jár be (pl. csatlakozik a munkatársához, ismerőséhez). A térítés ezekben az esetekben is csak akkor nem számít bevételnek, ha a munkáltató tömegközlekedésre szóló bérletet, jegyet ugyanazon időszakra az adott munkáltatónak nem térít meg."

Különösen ez a része izgat. A "lehet" szó. Ezzel azt akarja mondani, hogy fizess munkáltató bátran, ha jön az ÁSZ vizsgálni, nem lesz baj? Vagy rábizza a döntést, miszerint "ha akarsz, fizetsz"?

bukfenc) # 2005.08.23. 12:19

Én még nem tudok kiigazodni a kettő között... Csalóka, mert van ahol előir, és van ahol lehetőséget ad... Van ami jogszabály és van ami ajánlás...

the big cat # 2005.08.23. 12:17

A két jogszabály ping-ponszerűen hivatkozza oda-vissza egymást, de a végeredmény az amit írtam.

the big cat # 2005.08.23. 12:16

Revideálnám nézeteimet, mindenképpen kötelező adnia, ha az alábbi három feltétel valamelyike fennáll:

(2) A munkavállaló részére a munkába járáshoz a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényben foglalt, a saját gépjárművel történô munkába járás költségtérítése címén elszámolható összeggel azonos költségtérítés jár, ha

  1. a munkavállaló állandó vagy ideiglenes lakóhelye és munkahelye között nem közlekedik tömegközlekedési eszköz;
  2. a munkavállaló munkarendje miatt tömegközlekedési eszközt nem vagy csak hosszú várakozással tudna igénybe venni;
  3. a munkavállaló mozgáskorlátozottsága miatt nem képes tömegközlekedési eszközzel közlekedni.
the big cat # 2005.08.23. 12:12

Szja. tv. 25. §
(1)....
(2) A nem önálló tevékenységbôl származó jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni az e törvény szerint bevételnek nem számító tételeket, továbbá azt a bevételt,
a)...

  1. amelyet - figyelemmel a (3)-(4) bekezdés rendelkezéseire is - a munkáltatótól a munkába járásról szóló kormányrendelet szerinti munkába járás esetén

bb) költségtérítés címén (ideértve különösen a saját gépjárművel történô munkába járás költségtérítését is) a munkában töltött napokra a munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért oda-vissza távolság figyelembevételével kilométerenként legfeljebb 9 forint értékben kap a magánszemély;

Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmet erre a változásra, magam sem vettem észre, de a törvény valóban megváltozott, egyáltalán nem kell gépkocsi, ha biciklivel jár, akkor is adható, ha öten jönnek egy kocsival, mindnek adható a 9 Ft adómentesen, persze, de kötelezően csak akkor kell adni ha saját gépkocsival jár.

A tv. korábbi szövege csak a saját gépkocsival történő munkábajárás esetén engedte meg az adómentes jutattást, most gyakorlatilag mindenkinek megengedi, de a rendelet kötelezővé csak a saját gépkocsival bizonyos feltételek közötti munkábajárás esetén teszi kötelezővé.

bukfenc) # 2005.08.23. 12:09

http://www.apeh.hu/…kabajar2.htm

Ez a kiadott PM tájékoztatás a jogszaabályváltozás kapcsán.
Hátha valakinek segitséget nyújt.

bukfenc) # 2005.08.23. 11:48

Köszi kovi, hogy érdemben válaszoltál.
Én is kértem állásfoglalást az APE-től és ezt a választ kaptam:
"Tisztelt Adózó!

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25.§ (2)
bekezdése szerint a nem önálló tevékenységbol származó jövedelem
kiszámításánál nem kell figyelembe venni az e törvény szerint
bevételnek nem számító tételeket, továbbá azt a bevételt, amelyet
költségtérítés címén (ideértve különösen a saját gépjármuvel történo
munkába járás költségtérítését is) a munkában töltött napokra a
munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért oda-vissza
távolság figyelembevételével kilométerenként legfeljebb 9 forint
értékben kap a magánszemély.
A jogszabály változása következtében, a továbbiakban akkor is
kifizetheto munkába járás címén a költségtérítés összege, ha a
munkavállaló nem a saját személygépkocsijával jár munkába, hanem
például munkatársaihoz társul vagy szívességi használatra kapott
személygépkocsival közlekedik.
A jogszabály tehát nem köti saját gépjármu használatához a
költségtérítést, ezért az erre való hivatkozás a munkáltató részérol
nem helytálló."

A kormányrendelet 9 ft-ra vonatkozó részét én úgy értelmezem, hogy ha mozgáskorlátozott - vagy az ott felsorolt egyéb feltételek fennállnak - akkor a munkáltatónak kötelessége 9 ft-ot fizetni.
Ha csak "kényelmi" szempontból utazgatok autóval, és nem számolok el pl. vonat bérletet, akkor megteheti, hogy kevesebbet ad 9 ft-nál.

Az én munkáltatóm ott is hibázott, hogy az utasitásban egyértelműen leszögezte, mindenki 8 ft-ot kap.

De én ezzel a 8 ft-tal még meg is békélnék, mert az is több mint a semmi. Férjemmel és két gyerekemmel ingázunk be minden nap pestre, de ez a saját gépjármű meglétének kötelezővé tétele, ezt nem tartom jogosnak.

Én ezt nem találom sehol úgy leirva - kivéve az APEH állásfoglalást, és a PM ajánlást, értelmezést, ami erről az SZJA tv. módositásról szól - hogy oda tudjam tenni a munkáltatóm orra alá, hogy tessék... törvény irja elő, hogy nem kell hogy saját gépjárművel rendelkezzek.

Az az érv, hogy ha vonatbérletet számolnék el, sokkal többe kerülnék a cégnek, mint a 8 ft/km-rel az kevés érv volt. :(

the big cat # 2005.08.23. 11:44

Akkor mégegyszer, bár az APEH világosan leírta: ha munkábajárásért adják (de a rendelet feltételeinek megfelelve - tehát nincs tömegközlekedés, bla-bla), akkor kötelező a teljes 9 Ft-ot adni legalább. Ezen kívül adhat többet is, kevesebbet is (tehát van megfelelő tömegközlekedés, vagy nincs de többet akar adni), de ebből max 9 Ft az adóköteles.

kovi6327 # 2005.08.23. 10:24

Szia,

Válaszodon felbuzdulva irtunk az Apehnak, hogy mégis vmi hivatalosabb papírt toljunk a munkáltatóm orra elé, aki ezt írta vissza:

A személyi jövedelemadóról szóló többször módosított 1995. évi CXVII.
törvény (Szja törvény) 25. § (2) bekezdésének bb) alpontja szerint az
olyan esetekben, amikor a munkavállaló nem vesz igénybe
tömegközlekedést a munkába járásához, a munkáltató a munkában töltött
napokra a munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért
távolság alapján - oda-vissza számolva - kilométerenként legfeljebb 9
forint költségtérítést fizethet. Ezt az összeget a jövedelem
kiszámításánál nem kell figyelembe venni, feltéve, hogy az adott
utazásra jogosító bérlet, jegy alapján térítésben, illetoleg ilyen
juttatásban egyidejuleg nem részesíti.

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésrol szóló
78/1993. (V. 12.) kormányrendelet 3. § (2) bekezdésében foglalt
esetekben kötelezo a munkáltatónak a 9 Ft/km költségtérítést
megfizetnie. E szerint a munkáltató köteles megtéríteni megfelelo
tömegközlekedés hiányában, továbbá abban az esetben, ha a
munkavállaló a munkarendje miatt tömegközlekedési eszközt nem, vagy
csak hosszú várakozással tudna igénybe venni, illetoleg
mozgáskorlátozottak esetében (utóbbiaknak a helybeli útvonalra is) a
saját gépjármuvel történo munkába járás címén az Szja törvény szerint
elszámolható összeggel azonos (vagyis kilométerenként 9 forint)
költségtérítést.

A kötelezo eseteken kívül is adómentesen adható a kilométerenként
legfeljebb 9 forint (vagyis kevesebb is adható a munkáltató
döntésétol függoen) költségtérítés
, azonban ennek juttatása nem
kötelezo.

Most akkor melyik vélemény az igaz?

bukfenc) # 2005.08.19. 22:45

Köszi az észrevételt. :)

the big cat # 2005.08.19. 16:33

Az autó a törvény szerint a tiéd, vagy a házastársadé lehet, és akár tulajdonos, akár üzembentartó lehetsz.

bukfenc) # 2005.08.19. 07:55

Az én munkáltatóm kiadott egy belső utasitást, miszerint 8 ft/km-t ad, és ennek kifizetését is saját gépjármű meglétéhez köti. A 8 ft/km kifizetéséhez külön kérelmet kell irnom, - mondhatja a munkáltatóm, hogy járjak vonattal - és csatolnom kell a forgalmi engedély fénymásolatát melyben tulajdonosként én kell hogy szerepeljek.
Mivel az autó a párom nevén van, azzal járunk mindketten dolgozni, igy kérelmemet elutasitották.
Nem akarom ennyiben hagyni a dolgot.
Kérném szépen, hogy adjatok olyan jogi tanácsot, jogszabályi helyek megjelölésével, amivel megfellebbezhetem a munkáltatóm eljárását.

the big cat # 2005.08.17. 12:28

Nem a törvény nem legfeljebbet tartalmaz. A kormányrendelet azt mondja, hogy az SZJA törvényben adómentes juttaásként meghatározott összeget kell adni, az SZJA törvény meg azt monja, hogy az adott juttatásból legfeljebb 9 Ft számolható el adómenetsen. A munkáltatód félreérti a legfeljebbet, az nem a juttaás nagyságára, hanem az adott jutttaásból adómentesen elszámolható részre vonatkozik. A kormányrendelet meg azt mondja, hogy ennyit kötelező adni.

A rendelkezések iylen vonatkoztatása nem értelmetlen, hanem szándékos, ugyanis a jogalkotó tudatában van annak, hogy a 9 Ft semmire sem elég, tehát nem tiltja meg, hogy a munkáltató többet adjon, mint ahogy sok munkáltató 30-50 Ft is ad, csak azt tiltja meg, hogy ezt teljes egészében adómetesen juttassa.

Valójában ez a vonatkoztatás azt jelenti, hogy 9 Ft-ot kötelező adni, de többet is lehet, csak a többlet nem adómentes.

kovi6327 # 2005.08.17. 11:41

Szia the big cat!

Nálam a munkáltató csak 6Ft/km-t ad költségtérítésre, arra hivatkozik hogy a törvény legfeljebb 9Ft/km -t tartalmaz.
Jogos e a munkáltató ezen eljárása?

Előre is köszönöm:
kovi

the big cat # 2005.08.05. 14:04

Ez egy jó kis munakügyi per alapanyaga, amíg elég megnyerhetőnek tűnik.

kuha # 2005.08.05. 11:37

Szia the big cat!

Köszi az infót, bár nem túl bíztató! De legalább már az is valami, hogy KÖTELES fizetni, és nem pedig ADHATÓ. Mert ugye ezt is mindig az ember fejéhez vágják, amikor megkapja azt a 4.000 Ft étk. hozzájárulást, hogy örüljünk, mert a cég ezt nem köteles adni.
De akkor legalább ez kötelező.

Naná, hogy nem tartják be a túlóra szabályokat, a munkaszerz.-ben heti 40 órás munkahét van rögzítve, és az, hogy szabad és munkaszüneti napon végzett munkavégzésért 100 % bérpótlék jár. A férjem bruttó fizetése alapján a hétvégi túlórának óránként legalább bruttó 2.200 Ft-nak KELLENE lennie. Ehhez képest a cég kitalálta, hogy szombati munkavégzésért fizet óránként bruttó 1.250 Ft-ot, a vasárnapiért pedig bruttó 1.400 Ft-ot. És ez mindenkire egységesen vonatkozik, függetlenül a fizetésétől. És ezeket az összegeket kellett eddig útnyilvántartásban elírni, úgy, ahogy az előző levelemben leírtam (" megtett út * üzemanyag norma, ez osztva 100-al, majd az egész szorozva az üzemanyag árral. + amortizáció 3 vagy 9 Ft / km). Magyarul, tudtuk, hogy milyen összeg jött össze a túlórából, és úgy kellett variálni a kilóméterrel, hogy az az összeg jöjjön ki, ezzel a számítással. Azaz egy kicsit fordítva csináltuk, mint kellene.

MOST ÕSZINTÉN, NEM NEVETSÉGES???? De inkább siralmas, mert az ember nem tehet semmit. Illetve igen, legszívesebben a nyakukba akasztana egy jó kis munkaügyi pert, mert ez már tényleg vérlázító. De kérdem én, kinek van erre pénze?

Azt még azért hozzátenném, hogy természetesen nem 21-22 napot dolgozunk havonta, mert minden szombaton is dolgozni kell, és majdnem minden második vasárnap is. Tehát egy hónapban kb. van két szabadnapunk, az is vasárnap.
(Azért használok néha többesszámot, mert bár most konkrétan a férjemről van szó, de én is ugyanennél a cégnél dolgozom, szóval rám ugyanez volt érvényes, csak én most itthon vagyok, pár hét múlva kisbabánk fog születni.)

Köszi: kuha

the big cat # 2005.08.05. 10:51
  1. Gépkocsinál munkábajárás jogcímén 9 Ft/km-t köteles kifizetni.
  2. Ez a számítás a magángépkocsi munka célú használatára igaz, és 3 Ft-tal.

A túlórát meg gondolom azért nem akarják törényesen kifizeni, mert nem tartják be a túlóra szabályokat.

kuha # 2005.08.05. 08:37

Sziasztok!

Ismét a Ti segítségetekre, ill. véleményetekre van szükségem.
A cég, ahol férjem dolgozik, úgy döntött, hogy - végre - megszünteti az eddigi törvénytelen kifizetéseket, és "jó" útra tér.
Ez kb. annyit jelent, hogy a túlórát férjemnek nem a törvény által előírt módon fizették ki, hanem útnyilvántartást írattak vele, havi fix összegről. A mostani elképzeléseiket nem nagyon ismerjük, ezért latolgatjuk a lehetőségeket, és ezért fordulok hozzátok.
Tehát:

  1. Köteles -e a cég annak a munkavállalójának útiköltség-térítést fizetni, aki nem Budapesten dolgozik? Mi ugyanis 25 km-re lakunk a férjem munkahelyéről, ez napi szinten 50 km. Férjem reggel 1/2 6 -ra jár dolgozik, az első busz, ami Bp.-re megy, 1/2 7-kor indul. Tehát a tömegközlekedés eleve kilőve, ezért jár saját gépjárművel. Vonatkozik-e erre valamilyen szabály, mint például a bérlettérítésre? Úgy tudom, azt - vagy annak 80 %-át - köteles a cég kifizetni a közig . határon kívül. Szóval mi a helyzet a gépkocsinál?
  2. Ha van is valamilyen elszámolási mód / kötelezettség, az hogy néz ki? A férjemet a pénzügyes kolléganő 9 Ft / km-el "riogatja". Ez az a bizonyos amortizáció, ami eddig 3 Ft / km volt, vagy az összes megtett km * 9 Ft = útiköltségtérítés? Remélem, nem?

Én úgy tudtam, hogy ezt így kell kiszámítani: " megtett út * üzemanyag norma, ez osztva 100-al, majd az egész szorozva az üzemanyag árral. + amortizáció 3 vagy 9 Ft / km.
Ez azért mindjárt szebben hangzana...

Szóval nagyon várom a véleményeteket, mert sajnos a cég az évek folyamán sajnos folyamatosan hülyének néz minket, ill. a férjemet, és attól félek, most is valami "turpisságon" jár az agyuk.
Egyszerűen nem értjük, miért nem hajlandóan a túlórát a törvény által előírt módon kifizetni.

Előre is köszönöm: kuha