GYED,GYES, táppénz


Jusztasz # 2019.05.24. 10:12

Melody90 2019.05.23. 16:54

Tisztelt Szakértők!
Megszűnt a biztosítási jogviszonyom, és jelenleg babát várok. A CSED és GYED jogosultsághoz szükséges 365 nap biztosítási jogviszonyhoz hiányzik kb. 5 hónap.
Ha ismerős vállalkozásában bejelentenek heti 4 óra munkaviszonyba, jól gondolom, hogy azzal meg lehet a szükséges 365 nap az ellátás igényléséhez?
Köszönöm előre is a segítséget.

T. Kérdező!

Igen, a munkaviszonyban álló alkalmazott biztosított, viszont az ellátás alapja az ezen jogviszonyban elért keresete lesz, ami heti 4 óra esetén igen kevés.

(Ha mégis kiugróan magas jövedelemmel jelentik be vizsgálhatják, hogy mennyit keres az ismerős vállalkozó, illetve a többi, heti 40 órában dolgozó munkavállaló...)

Az un. szivességi bejelentéssel kapcsolatban pl. az alábbi jogerős ítélet szülketett.

K.IV.11.014/2006/4.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága
a dr. Farkas József ügyvéd által képviselt felperesnek a Megyei Egészségbiztosítási Pénztár alperes ellen társadalombiztosítási határozat felülvizsgálata iránt indult perében a Gyulai Munkaügyi Bíróság 2006. október 5. napján kelt 3.M.196/2006/23. számú jogerős ítélete ellen a felperes által 24. sorszám alatt benyújtott felülvizsgálati kérelem folytán az alulírott napon - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

í t é l e t e t :

A Legfelsőbb Bíróság a Gyulai Munkaügyi Bíróság 3.M.196/2006/23. számú ítéletét hatályában fenntartja.

Kötelezi a Legfelsőbb Bíróság a felperest, hogy 15 nap alatt fizessen meg az alperesnek 10.000 /tízezer/ forint felülvizsgálati eljárási költséget.

Az ítélet ellen további felülvizsgálatnak nincs helye.

I n d o k o l á s

A Megyei Egészségbiztosítási Pénztár határozatával 2005. szeptember 1. napjától törölte a felperes heti 40 órás, adminisztrátor munkakörre szóló munkaviszonya alapján létrehozott biztosítási jogviszonyát.

A határozat indokolása szerint a felperes által benyújtott terhességi-gyermekágyi segély megállapítására irányuló igény elbírálásakor célvizsgálatra került sor.

Ennek során az Ellenőrzési Osztály feltárta, hogy a felperes és egyéni vállalkozó között létrehozott munkaszerződés ún. színlelt szerződés, amely nem a tényleges munkavégzésre, hanem kizárólag a lehetségesen magas összegű társadalombiztosítási ellátás /terhességi-gyermekágyi segély, GYED/ megállapítására irányult.

A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes igazgatója a 2006. február 27. napján kelt 13886-05-1045/4/2006. számú másodfokú határozatával az első fokú határozatot - változatlan tényállás és jogi következtetés mellett - helybenhagyta.

A felperes keresetében a társadalombiztosítási határozatok felülvizsgálatát és megváltoztatását, az ellátásra való jogosultságának megállapítását kérte.

Arra hivatkozott, hogy a szerződés valós, tényleges munkavégzésre jött létre. Ha feketén történt volna az alkalmazás, akkor magasabb mértékű munkabért kaphatott volna. Betanított munkás által végzett munkát nem lehetne összehasonlítani más jellegű, összetett szellemi tevékenységgel. A határozat a szerződési szabadság elvét is sérti. A munkabér felső határa jogszabályban nincs megállapítva, a szerződés érvényessége szempontjából lényegtelen, hogy a munkavállaló milyen rokonsági fokban áll a munkáltatóval. A munkaszerződés törvényes, az írásba foglalt munkaszerződés valódiságát nincs joga a társadalombiztosítási szervnek megkérdőjelezni.

A megyei munkaügyi bíróság a felperes keresetét elutasította.

Ítéletének indokolásában kifejtette, hogy a társadalombiztosítási eljárás során a felperes úgy nyilatkozott, hogy adminisztrátorként a posta, a bank és a könyvelő felé járt el.

A rendelkezésre állt bizonyítási anyagot a megyei munkaügyi bíróság a felperes személyes meghallgatásával kiegészítette, ezt követően tanúként hallgatta meg munkáltatót, majd az egyéni vállalkozásával üzleti kapcsolatban álló társas vállalkozás üzletrész-tulajdonosát, és a társas-vállalkozás alkalmazottját.

A munkaügyi bíróság megkereste a Debreceni Munkaügyi Bíróságot az üzleti kapcsolatban álló tanú meghallgatása érdekében, és igazságügyi könyvszakértőtől szakvéleményt szerzett be abban a körben, hogy melyek a munkaviszony mellett, és melyek a munkaviszony ellen szóló érvek.

A bizonyítás eredményének értékelésével a megyei munkaügyi bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a felperes munkálkodása a vállalkozásban már a munkaszerződés aláírását megelőzően is felmerült, és a munkaszerződés aláírását követően sem haladta meg a korábbi mértéket.

A helyes következtetés szerint a családi kapcsolat keretei között egymást segítő jellegű munkavégzésként kell értékelni a felperes tevékenységét.

A perbeli munkaszerződés feltételeinek megfelelő munkaviszony létrehozására reálisan nem irányulhatott a felperes akarata.

A megyei munkaügyi bíróság szerint a társadalombiztosítási szervek helyesen állapították meg a tényállást, és nem tévedtek az abból levont jogi következtetés tekintetében sem, amikor a nyilvántartott biztosítás törléséről rendelkeztek.

A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, annak hatályon kívül helyezését kérte, a keresetében foglaltakat fenntartotta.

Arra hivatkozott, hogy a jogerős ítélet sérti a Pp. 206. § /1/ bekezdésében foglaltakat, felülvizsgálati kérelmét a bizonyítékok szabálysértő mérlegelésére alapította.

Állította, hogy a tanúk egyértelműen igazolták, hogy abban az időszakban éppen a másik kft-nél kifejtett tevékenysége miatt szükséges volt egy kisegítő alkalmazása, aki a megrendeléseket felveszi és továbbítja az üzem felé, illetőleg ellátja mindazokat a feladatokat, amelyek ilyen esetben szükségesek.

Ebben az időszakban nem volt ideje arra, hogy a korábban egyéni vállalkozásában végzett ilyen tevékenységét folytassa, hiszen új céget alapítottak 2004-ben különböző tevékenységek folytatására, és 2005 augusztusában teremtődött meg az a lehetőség az új cégnél, hogy a termelés felfusson. Ilyen esetben a tulajdonosnak - és különösen a termeléshez értő tulajdonosnak - folyamatosan jelen kell lennie a munkahelyen, hogy a termelés olyan színvonalon történjen, amely megfelel a piac mennyiségi és minőségi elvárásának.

A felperes álláspontja szerint a perben szokatlan módon igazságügyi könyvszakértő bevezetésére is sor került, az alperesi indítványra; azonban az igazságügyi könyvszakértő abban a kérdésben nem tudott állást foglalni, hogy a felperesnek kitöltötte-e a munkaidejét az ottani foglalatosság, vagy sem, ugyanis ez könyvszakértői módszerrel nem állapítható meg.

A munkaügyi bíróság tehát figyelmen kívül hagyta ítélete meghozatalánál mind a tanúvallomásokat, mind pedig az igazságügyi könyvszakértő véleményét.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban tartására irányult.
A Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 274. § /1/ bekezdésének megfelelően tárgyaláson kívül bírálta el.

A felülvizsgálati kérelem nem alapos.

A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a megyei munkaügyi bíróság megfelelő alapossággal feltárta az ügyben irányadó tényállást, és abból helytálló jogi következtetést vont le.

A perben rendelkezésre állt iratanyag alapján egyértelműen megállapítható volt, hogy a felperes 2000. július 25-től 2005. május 12-ig egyéni vállalkozó volt, vállalkozásában a társadalombiztosítási járulékot a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér alapján fizette.

2005. május 12. napjával egyéni vállalkozását megszüntette és biztosítása szünetelt több, mint 30 napon túl.

2005. szeptember 1. napjától nevelőapjával, egyéni vállalkozóval napi 8 órás munkaviszonyt létesített, a minimálbér kétszeresének megfelelő 114.000 Ft munkabér-megjelöléssel.

A felperest ezen összegű munkabérrel /járulék-alappal/ jelentette be, adminisztrátori munkakörben.
Helyesen emelték ki a társadalombiztosítási szervek, hogy sem munkába lépése előtt, sem a szülési szabadságra menetele után, adminisztrátora nem volt.

Vállalkozásában 9 fő alkalmazottat foglalkoztatott, átlagosan 60.000 Ft-os munkabérért.
Az is megállapítható volt, hogy a felperes foglalkoztatása előzetes orvosi, alkalmassági vizsgálat nélkül történt.

A 2005. szeptember 1. napjától 2005. október 30. napjáig terjedő időszakban a felperes 36 munkanapra és 8 nap rendes szabadságra összesen 2 x 114.000 Ft összegű jövedelemben részesült, amelyek után a közterhek átutalása megtörtént.
A felperesnek 2005. október 31. napján született meg a gyermeke, és a szülés napjától havi 114.000 Ft alapulvételével igényelte a terhességi-gyermekágyi segélyt.

A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a megyei munkaügyi bíróság a bizonyítékok helyes mérlegelésével állapította meg, hogy a 8 hónapos terhes felperes és nevelőapja között nem jött létre munkaviszony.

A munkaszerződést kizárólag azért kötötték, hogy a korábbi biztosítása alapján, a legkisebb összegű munkabér alapján járó társadalombiztosítási ellátást a kétszeresére emeljék, illetve a szülési szabadság - a 26 hét terhességi-gyermekágyi segély - lejártát követően a maximális összegű gyermekgondozási díjra való jogosultságot a felperes megszerezze.

Arra is figyelemmel voltak a munkaszerződés kötésének időpontjában, hogy az igénylő biztosítása több, mint 30 napot szüneteljen; így érhető el az, hogy a pénzbeli ellátás alapján nem az előző év, hanem közvetlenül a szülési szabadságot megelőző időszak munkabére alapján kelljen az ellátást megállapítani.

A feltárt tényekből és körülményekből logikusan és okszerűen következtetett arra az alperesi hatóság és a munkaügyi bíróság, hogy és a felperes között megkötött munkaszerződés színlelt szerződésnek minősül; tényleges munkaviszony nem jött létre.

A színlelt szerződés nem hozott létre társadalombiztosítási jogviszonyt sem, annak társadalombiztosítási bejelentése az 1997. évi LXXX. törvény /a továbbiakban: Tbj./ 55. §-a alapján jogsértő /szívességi/ bejelentésnek minősül.
A szerződéskötés nem a munkajog rendeltetésszerű használatára, hanem a biztosítási jogviszony harmadik alanya - az egészségbiztosítási pénztár - kötelezettségének kiváltására irányult.

„A színlelt megállapodás mögöttes tartalma és célja is megállapítható volt, a magasabb összegű pénzbeli ellátásra való jogosultság megszerzése.”


Megjegyzi a Legfelsőbb Bíróság, hogy korábban, 2004. évben még lehetőség volt a Tbj. 34. §-a szerint a társadalombiztosítási ellátás pénzbeli ellátásainak megszerzésére; a Tbj. 39. § /2/ bekezdésének megfelelő, nagykorú személy a társadalombiztosítási igazgatási szerveivel megállapodást köthetett. Ez a lehetőség a hatályos jogszabályi rendelkezés szerint azonban már nem adott, egészségbiztosítás által fizetett készpénzellátásokra az egészségbiztosítási pénztár magyar állampolgárral megállapodást már nem köthet.

A felülvizsgálati kérelem a jogerős ítéletet a Pp. 206. §-ának megsértése miatt támadta.
Ha a felülvizsgálati kérelem a jogerős ítélettel megállapított tényállást, vagyis azt sérelmezi, hogy a bíróság a tényállást a Pp. 206. §-ának megsértésével állapította meg, a jogerős ítélet érintésének csak akkor van helye, ha a tényállás iratellenes, illetőleg a bíróság a bizonyítékokat - azok egybevetése során - nem a maguk összességében értékelte; ennél fogva a megállapított tényállás nyilvánvalóan okszerűtlen, vagyis lényeges logikai ellentmondást tartalmaz.

Nem állapítható meg jogszabálysértés akkor, ha a felülvizsgálati kérelem a bizonyítékok okszerű mérlegelését támadja. A Pp. 206. §-a szerinti szabad bírói mérlegeléssel megállapított tényállás - ha az nem iratellenes vagy logikátlan - felülvizsgálata nem lehet eredményes; a felülvizsgálati eljárásban ugyanis felülmérlegelésnek nincs helye, nincs lehetőség a bizonyítás adatainak újabb egybevetésére és értékelésére. A felülvizsgálat csak arra szorítkozhat, hogy a mérlegelés körébe vont adatok, tények értékelésénél nincs-e nyilvánvalóan helytelen következtetés.

A Legfelsőbb Bíróság megállapítása szerint a megyei munkaügyi bíróság jogerős ítélete a Pp. 206. §-ának /1/ bekezdéséből folyó ezen törvényi kritériumoknak megfelelt; az irányadó tényállás teljes körű megállapítása, széleskörű bizonyítási eljárás lefolytatása és a bizonyítékok egyenkénti, a maguk összességében történő értékelése és mérlegelése alapján döntött a megyei munkaügyi bíróság az alperesi határozatok jogszerűsége tárgyában. A jogerős ítélet indokolása a Pp. 221. § /1/ bekezdésének megfelelő tartalommal logikus és okszerű indokát adta a döntésnek.

Minderre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a jogerős ítélet a felülvizsgálati kérelemben megjelölt jogszabályokat nem sértette meg, ezért azt a Pp. 275. § /3/ bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
A felülvizsgálati eljárásban felmerült alperesi perköltség megfizetésére a Legfelsőbb Bíróság a felperest a Pp. 270. § /1/ bekezdése folytán alkalmazandó Pp. 78. § /1/ bekezdése szerint kötelezte.

Az eljárás az 1997. évi LXXXIII. törvény 61. § /9/ bekezdése szerint illetékmentes.

Budapest, 2007. október 10.
Dr. Buzinkay Zoltán sk. tanácselnök, Dr. Fekete Ildikó sk. előadó bíró, Dr. Darák Péter sk. bíró
A kiadmány hiteléül:
tisztviselő -

Melody90 # 2019.05.23. 14:54

Tisztelt Szakértők!
Megszűnt a biztosítási jogviszonyom, és jelenleg babát várok. A CSED és GYED jogosultsághoz szükséges 365 nap biztosítási jogviszonyhoz hiányzik kb. 5 hónap.
Ha ismerős vállalkozásában bejelentenek heti 4 óra munkaviszonyba, jól gondolom, hogy azzal meg lehet a szükséges 365 nap az ellátás igényléséhez?
Köszönöm előre is a segítséget.

VKlaudia # 2019.05.22. 12:54

Tisztelt Szakértő!

Munkahelyváltás előtt állok. Az új munkahelyem egy szlovák bejegyzésű cég lesz, Magyarországon fogok dolgozni és élni is, magyar állampolgár vagyok.
Fizetésem alapbérből és kiküldetésből fog állni.
Az lenne a kérdésem, hogy ha gyermeket vállalok majd, akkor a GYED összegének megállapításához majd a kiküldetésként megkapott összeget is beszámítják vagy csak az alapbért?

Köszönettel,
Klaudia

gitte # 2019.05.22. 10:41

Tisztelt Szakértő!

A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Férjemmel évek óta Németországban dolgozunk (eddig folyamatos munkaviszonyban). Most az első gyermekünket várjuk és 1 év Elternzeit-et tervezek (erre az időre meg is szűnik a munkaviszonyom), ennek megfelelően 12 hónapra igényelném meg az Elterngeldet. Az Elternzeit lejárta után hazaköltöznénk Magyarországra, ahol kb 1-2 hónapon belül munkát is vállalnánk.
A kérdésem a következő: jár-e nekem a GYED a hazaköltözés után, tehát a gyermekünk 2. életévére, ha Németországban az 1 évre fizetett Elterngeld kimeríti az ottani teljes jogosultságot (vagyis utána már csak Kindergeld-et kapnánk és ott is vissza kellene menjek dolgozni)?
Ha igen, mi alapján számítanák ki a GYED összegét?

Válaszát előre is köszönöm!

monoszkop # 2019.05.16. 13:27

Tímea83 2019.05.16. 13:14
Tisztelt Szakértő!
Jelenleg gyesen vagyok második gyermekemmel. Munkáltatóm esetében változás nem történt, jelenleg is fizetés nélküli szabadságon vagyok. Születése előtt három évig folyamatosan dolgoztam, így kaptam csedet, majd gyedet. Jelenleg 3. gyermekemet várom, aki várhatóan december közepén születik meg. Kérdésem az lenne:
• ha nem megyek vissza dolgozni, akkor kaphatok-e újra csedet és esetemben mi alapján számolják, mivel gyed alatt fizetésem emelkedett. Ez figyelembe vehető? Ugyanannyi gyedre leszek jogosult mint előtte, vagy ennek összege változni fog?
• ha május 20-tól visszamegyek dolgozni (munkáltatóm megkeresésére) egészen november 15-ig (a kiírt időpontot megelőző négy hét), akkor ez alapján emelkedne a csed összege, mert ténylegesen meglenne a 180 bérezett nap, de ha csed számítási módját nézem, miszerint a jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számítva veszik figyelembe a jövedelmet, akkor nálam ezek alapján augusztus 31-ig vehető figyelembe május 20-tól, ami csak 104 nap, így még a minimális 120 napot sem érem el. Eszerint ha visszamegyek dolgozni, ha nem, akkor is ugyanannyi juttatásra számíthatok, vagy így már a szerződésben módosított emelt bérrel fognak számolni (mivel a gyed ideje alatt emelkedett a fizetésem)?
Várom válaszát, melyet előre is megköszönök!

T. Kérdező!

Igen, kaphat.

A munkaszerződése szerinti bére alapján.

Az előny/kedvezményszabály alapján kevesebbet nem kaphat.

Bővebben lásd:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai képezik, és amelynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján, egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására (ONYF 2017/1. számú tájékoztatóban foglaltak).

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi (bruttó) jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.

Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2019.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 2018.11.30-2018.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2019.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

(A nemzetgazdasági miniszter 28/2017. (X. 31.) NGM utasításának (MÁK SZMSZ) 46. § (2) bek. 10. értelmében a Magyar Államkincstár az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatosan tájékoztatja a biztosítottakat, valamint segítséget nyújt az igény
érvényesítéséhez, lakossági megkeresés alapján szakmai tájékoztatást nyújt.)

Tímea83 # 2019.05.16. 11:14

Tisztelt Szakértő!

Jelenleg gyesen vagyok második gyermekemmel. Munkáltatóm esetében változás nem történt, jelenleg is fizetés nélküli szabadságon vagyok. Születése előtt három évig folyamatosan dolgoztam, így kaptam csedet, majd gyedet. Jelenleg 3. gyermekemet várom, aki várhatóan december közepén születik meg. Kérdésem az lenne:

  • ha nem megyek vissza dolgozni, akkor kaphatok-e újra csedet és esetemben mi alapján számolják, mivel gyed alatt fizetésem emelkedett. Ez figyelembe vehető? Ugyanannyi gyedre leszek jogosult mint előtte, vagy ennek összege változni fog?
  • ha május 20-tól visszamegyek dolgozni (munkáltatóm megkeresésére) egészen november 15-ig (a kiírt időpontot megelőző négy hét), akkor ez alapján emelkedne a csed összege, mert ténylegesen meglenne a 180 bérezett nap, de ha csed számítási módját nézem, miszerint a jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számítva veszik figyelembe a jövedelmet, akkor nálam ezek alapján augusztus 31-ig vehető figyelembe május 20-tól, ami csak 104 nap, így még a minimális 120 napot sem érem el. Eszerint ha visszamegyek dolgozni, ha nem, akkor is ugyanannyi juttatásra számíthatok, vagy így már a szerződésben módosított emelt bérrel fognak számolni (mivel a gyed ideje alatt emelkedett a fizetésem)?

Várom válaszát, melyet előre is megköszönök!

safranek... # 2019.05.14. 05:24

Sanya85 2019.05.13. 16:21

Tiszteletem!

A dolog amiben segítségüket kérném a következő, a jelenlegi munkahelyemen betegállományban vagyok régóta sajnos komoly egészségügyi okokból.
A munkáltatóm nem TB kifizető hely, a táppénzes papírt nekik kell leadni.
Régebben is sokszor előfordult hogy "elfelejtődött" a papír továbbítása a tb felé.
Most hogy több mint egy hónapja állományban vagyok megint nem adták át, május másodikán megkapták ma felhívtam a tb-t azt mondták nekik semmi nem jött, illetve azt hogy 5 napja van a munkáltatónak hogy leadja feléjük.
Telefonáltam, hebegés habogás, visszahívás ígérgetése ment, persze abból nem lett semmi.
A kérdésem az lenne ha a munkáltató nem képes leadni a papírom mit tudok tenni az ügyben?
Van egy olyan érzésem hogy máshogy nem tudnak keresztbe tenni, viszont ez nem jó játék számláim vannak amiket időre fizetni kell.

T. Kérdező!

Ezt tudja tenni. (Olvassa el az alábbi linken található összefoglalót, illetve a panaszlevél mintát igazítsa az Ön esetéhez.)

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Sanya85 # 2019.05.13. 14:21

Tiszteletem!

A dolog amiben segítségüket kérném a következő, a jelenlegi munkahelyemen betegállományban vagyok régóta sajnos komoly egészségügyi okokból.
A munkáltatóm nem TB kifizető hely, a táppénzes papírt nekik kell leadni.
Régebben is sokszor előfordult hogy "elfelejtődött" a papír továbbítása a tb felé.
Most hogy több mint egy hónapja állományban vagyok megint nem adták át, május másodikán megkapták ma felhívtam a tb-t azt mondták nekik semmi nem jött, illetve azt hogy 5 napja van a munkáltatónak hogy leadja feléjük.
Telefonáltam, hebegés habogás, visszahívás ígérgetése ment, persze abból nem lett semmi.
A kérdésem az lenne ha a munkáltató nem képes leadni a papírom mit tudok tenni az ügyben?
Van egy olyan érzésem hogy máshogy nem tudnak keresztbe tenni, viszont ez nem jó játék számláim vannak amiket időre fizetni kell.

cincinnatus # 2019.05.08. 05:32

Tundi 2019.05.07. 15:44
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Március 26-tól Máj 6-ig táppénzen voltam. Három fizetett ünnep is ezen időszakra esett. Havidíjas munkaszerződésem van. A munkaadóm azt mondja, hogy nekem csak a 60%-os táppénz jár a nevezett napokra. Kérhetem-e, hogy táppénzem összegét egészítsék ki a munkaszüneti napokra eső 100%-os munkabérem összegére ?
Válaszát előre is köszönöm, Tundi

Kedves Tundi!

Kérni kérheti (Magyarországon bármit lehet kérni), de nem jogosult rá.

Önt az orvos keresőképtelen állományba vette, amely időszak alatt nincs munkavégzési kötelezettsége, de ugyanakkor munkabérre sem jogosult.

Helyette –minden naptári napra, így szombatra, vasárnapra és az un. „pirosbetűs” ünnepekre is táppénz ellátás illeti meg, melynek mértéke 50, vagy 60%.

Tundi # 2019.05.07. 13:44

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Március 26-tól Máj 6-ig táppénzen voltam. Három fizetett ünnep is ezen időszakra esett. Havidíjas munkaszerződésem van. A munkaadóm azt mondja, hogy nekem csak a 60%-os táppénz jár a nevezett napokra. Kérhetem-e, hogy táppénzem összegét egészítsék ki a munkaszüneti napokra eső 100%-os munkabérem összegére ?
Válaszát előre is köszönöm, Tundi

monoszkop # 2019.05.02. 09:16

AnyavagyokV 2019.05.02. 10:24
Tisztelt Ügyvéd Úr!

Jelenleg az apuka igényli a gyed extrát, mivel én külföldi munkaviszony miatt nem lennék rá jogosult.
Mi már nem alkotunk egy párt, az apa lassan elköltözik, viszont eddig se és ezután se lesz hajlandó a gyereket és engem megillető pénzt ideadni.
Ő azt csak magára költi, nekem viszont szükségem lenne rá.
A kérdésem az lenne, hogy valamilyen formában jogi úton elintézhető-e, hogy amit ő kap gyed extrát a munkáltatójától, azt nekem folyósítsák?
Ha nincs rá esély, akkor kénytelen leszek megszakítani a gyedet, és folytatni a gyest, csak nem mindegy, hogy 20 ezer vagy 120 ezer. Ő magától nem hajlandó ideadni egy fillért sem.
Sajnos ez az egyik oka, hogy külön folytatjuk. Megbízhatatlan és felelőtlen, és abban a hitben van, hogy mivel azt a pénzt ő kapja, az neki egyfajta jutalom zsebpénz. Jogi útra lesz terelve a gyerektartástól kezdve a láthatáson át minden, de erről a gyedről nem tudok semmit. Válaszát előre is köszönöm! V

T. Kérdező!

A jogalkotó a szülőkre bízza azt, hogy a GYED ellátást melyikük veszi igénybe.

A fenti történeti tényállás mellett (azaz ha úgy döntöttek, hogy ezt az ellátást az apa veszi igénybe, az apa a jogosultsági feltételekkel rendelkezik és a gyermekkel közös háztartásban él) a TB szerv az ellátást köteles az apa részére (nevére, címére, vagy bankszámlájára) folyósítani.

Amennyiben az apa a jogosultsági feltételeknek nem felel meg, mert pl. elköltözik és nem él a jogosító gyermekkel egy háztartásban, úgy azt a TB szerv felé jelezni kell, amely szerv az ellátás folyósítását megszünteti.

Az nem lehetséges, hogy egy, az apát a munkaviszonya és a befizetett járulékok után meg megillető ellátást a TB szerv az anya kérésére az anya részére utaljon.

A szülőknek joguk van másképp dönteni és a gyermekre járó ellátást igényelheti az apa helyett az anya is.

Ha Ön az EU valamelyik tagállamában biztosított, úgy az EU koordinációs rendeletek alapján jogosult a gyermek után TB ellátásokra.

Ezzel kapcsolatban olvassa el az itt található összefoglalót:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

AnyavagyokV # 2019.05.02. 08:24

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Jelenleg az apuka igényli a gyed extrát, mivel én külföldi munkaviszony miatt nem lennék rá jogosult. Mi már nem alkotunk egy párt, az apa lassan elköltözik, viszont eddig se és ezután se lesz hajlandó a gyereket és engem megillető pénzt ideadni. Ő azt csak magára költi, nekem viszont szükségem lenne rá. A kérdésem az lenne, hogy valamilyen formában jogi úton elintézhető-e, hogy amit ő kap gyed extrát a munkáltatójától, azt nekem folyósítsák?Ha nincs rá esély, akkor kénytelen leszek megszakítani a gyedet, és folytatni a gyest, csak nem mindegy, hogy 20 ezer vagy 120 ezer. Ő magától nem hajlandó ideadni egy fillért sem. Sajnos ez az egyik oka, hogy külön folytatjuk.Megbízhatatlan és felelőtlen, és abban a hitben van, hogy mivel azt a pénzt ő kapja, az neki egyfajta jutalom zsebpénz. Jogi útra lesz terelve a gyerektartástól kezdve a láthatáson át minden, de erről a gyedről nem tudok semmit. Válaszát előre is köszönöm! V

Jereván # 2019.05.02. 07:49

„Kralikne 2019.04.30. 13:09
Tisztelt Szakértő!
Féléve vagyok itthon a kisfiammal. Csedet kaptam, viszont a Gyedet férjem igényelte. A munkahelyemen állományban vagyok. Az lenne a kérdésem, hogy ha jön a következő baba, akkor kaphatok Csedet?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
K.M. Dóra

Kedves Dóra!

Az attól függ.

CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) és a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

AZ ANYA JOGÁLLÁSA, BIZTOSÍTOTTSÁGA HA AZ APA KAPJA A GYED-et

Az utóbbi időben egyre többen érdeklődnek arról, hogy a csecsemőgondozási díj (CSED) lejártát követően az anya helyett igénybe veheti-e a jobban kereső apa a gyermekgondozási díjat (GYED) úgy, hogy mellette tovább dolgozik, fizetést kap, ugyanakkor a gyermekkel továbbra is az anya lenne otthon, aki ez időszak alatt továbbra is fizetés nélküli szabadságon lenne.

Amennyiben igen, ezzel éri-e valamilyen hátrány a családot.

Nekik nyújthat segítséget az alábbi összefoglaló:

(Készült a 2019.04.30-án hatályos jogszabályok alapján.)

Igen, ha az apa a jogosultsági feltételekkel rendelkezik, azaz biztosított és a szülést megelőző két éven belül rendelkezik 365 biztosításban töltött nappal, az Ebtv. 39. § értelmében a szülők dönthetnek (választhatnak) úgy, hogy a gyed ellátást nem az anya, hanem a jobban kereső apa veszi igénybe.

Munkajogilag annak sincs akadálya, hogy ez időszak alatt (többnyire a szülést követő 169. naptól a gyermek 2 éves koráig) az anya továbbra is otthon maradjon fizetés nélküli szabadságon és Ő gondozza a gyermeket.

Jó azonban tudni, hogy ha az anya veszi igénybe a gyermekgondozási díjat, azaz Ő kapja a GYED-et, úgy ez időszak alatt hiába van fizetés nélküli szabadságon társadalombiztosítási szempontból biztosítottnak minősül.

Más a helyzet akkor, ha nem az anya veszi igénybe a gyed-et, hanem az apa.

Ez időszak alatt hiába van az anya munkajogilag fizetés nélküli szabadságon társadalombiztosítási szempontból, a Tbj. 8. § értelmében a feleség (anya) nem minősül Tbj. 5. § szerinti biztosítottnak, (szünetel a biztosítása) azaz ha ez időszak alatt megbetegszik táppénzre nem lesz jogosult és egy következő baba esetén a CSED-hez szükséges 365 biztosításban töltött napba ezt az időszakot nem lehet majd figyelembe venni, sőt –ha más jogcímen nem mentesül– annak ellenére, hogy nincs jövedelme, azaz nem kap sem munkabért, sem gyed-et köteles egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetnie. Ennek havi összege 2019-ben 7.500 forint.

Tbj. 39. § (2) Az a belföldi személy, aki nem biztosított és egészségügyi szolgáltatásra a 16. § (1) bekezdésének a)–p) és s)–w) pontja, valamint a 13. § szerint sem jogosult, köteles a 19. § (4) bekezdésében meghatározott egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni.

A Tbj. 39. § (2) bekezdésében meghatározott személy által fizetendő egészségügyi szolgáltatási járulék havi összege 7500 forint (napi összege 250 forint).

Tbj. 8. § Szünetel a biztosítás:

  1. a fizetés nélküli szabadság ideje alatt, kivéve, ha

aa) a fizetés nélküli szabadság idejére csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, gyermekgondozást segítő ellátás, gyermekgondozási segély vagy gyermeknevelési támogatás kerül folyósításra, vagy…

Aki tehát úgy van fizetés nélküli szabadságon, hogy erre az időre nem Ő kapja a csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, gyermekgondozást segítő ellátás, gyermekgondozási segély vagy gyermeknevelési támogatást annak szünetel a biztosítása, azaz nem biztosított.

Itt kell megjegyezni azt is, hogy sokan azt hiszik a havi 7.500 forint megfizetésével biztosítottá válnak, ami tévedés, hiszen ezen összeg megfizetése nem keletkeztet Tbj. 5. § szerinti biztosítási jogviszonyt és nem jogosít pénzbeli ellátásra, azzal csak eü-i szolgáltatásra (orvosi ellátás) szereznek jogosultságot.

Összegezve:

Előfordulhat ugyan, hogy az anya helyett érdemesebb a jobban kereső apának megigényelni a gyermekgondozási díjat, azonban érdemes azzal is számolni, hogyha az anya nem megy vissza dolgozni, hanem marad otthon fizetés nélküli szabadságon, akkor

  • egyrészt keletkezik (keletkezhet) egy 7.500 forintos havi járulékfizetési kötelezettség,
  • másrészt pedig egy következő baba érkezése esetén kérdéses, hogy a CSED és az azt követő GYED ellátáshoz az anyának meglesz-e a jogosultsághoz szükséges 365 biztosítotti napja.

Kérdésére válaszolva egy következő szülés esetén akkor jogosult csed és gyed ellátásokra, ha a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosítottnak minősül és a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Kralikne # 2019.04.30. 15:20

reván# Jelentem! 2019.04.30. 14:12
„Kralikne 2019.04.30. 13:09
Tisztelt Szakértő!
Féléve vagyok itthon a kisfiammal. Csedet kaptam, viszont a Gyedet férjem igényelte. A munkahelyemen állományban vagyok. Az lenne a kérdésem, hogy ha jön a következő baba, akkor kaphatok Csedet?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
K.M. Dóra

T. Kérdező!
A teljeskörű válaszhoz tisztázandó, hogy mit ért az alatt, hogy „állományban van”.
Ha és amennyiben a GYED folyósításának a tartama alatt visszament dolgozni, úgy igen, kaphat, de mivel van egy olyan szabály, hogy a közös háztartásban élő gyermekek után több ellátás is folyósítható, de csak az egyik szülő kaphatja mindegyik ellátást (értsd: csed, gyed és gyes ellátást) a csed kezdő napjától az apa nem kaphatja tovább a gyed-et, azt ettől a naptól Önnek kell azt is megigényelni.
Más a helyzet, ha az idő alatt, amíg az apa GYED-ben részesül és dolgozik Ön a gyermekével fizetés nélküli szabadságon továbbra is otthon van.
Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.
Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://aktaforum.hu/showthread.php
vagy ha a közszférában dolgozik itt:
http://aktaforum.hu/showthread.php
Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/
További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?

Tisztelt Szakértő!
Állományban úgy értem, hogy nem szűnt meg a jogviszonyom, a munkahekyemről mentem el szülési szabadságra. Jelenleg én igy fizetés nélküli szabadságon vagyok. Ha ez továbbra is megmarad a második gyermek születéséig, kaphatok majd csedet?

Köszönöm!

Jereván # 2019.04.30. 12:12

Kralikne 2019.04.30. 13:09
Tisztelt Szakértő!
Féléve vagyok itthon a kisfiammal. Csedet kaptam, viszont a Gyedet férjem igényelte. A munkahelyemen állományban vagyok. Az lenne a kérdésem, hogy ha jön a következő baba, akkor kaphatok Csedet?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
K.M. Dóra

T. Kérdező!

A teljeskörű válaszhoz tisztázandó, hogy mit ért az alatt, hogy „állományban van”.

Ha és amennyiben a GYED folyósításának a tartama alatt visszament dolgozni, úgy igen, kaphat, de mivel van egy olyan szabály, hogy a közös háztartásban élő gyermekek után több ellátás is folyósítható, de csak az egyik szülő kaphatja mindegyik ellátást (értsd: csed, gyed és gyes ellátást) a csed kezdő napjától az apa nem kaphatja tovább a gyed-et, azt ettől a naptól Önnek kell azt is megigényelni.

Más a helyzet, ha az idő alatt, amíg az apa GYED-ben részesül és dolgozik Ön a gyermekével fizetés nélküli szabadságon továbbra is otthon van.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Kralikne # 2019.04.30. 11:09

Tisztelt Szakértő!
Féléve vagyok itthon a kisfiammal. Csedet kaptam, viszont a Gyedet férjem igényelte. A munkahelyemen állományban vagyok. Az lenne a kérdésem, hogy ha jön a következő baba, akkor kaphatok Csedet?

Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
K.M. Dóra

cincinnatus # 2019.04.30. 09:30

Kagnes96 2019.04.30. 09:50

Tisztelt Szakértők!

Segítségért fordulok Önökhöz, mert veszélyeztetett terhes vagyok az első trimeszter óta és táppénzen vagyok. A bruttó bérem 350.000 Ft. Az lenne a kérdésem, ha a doktor úr végig táppénzen tart melyik összeg (bruttó bér vagy a táppénz) fogja a csed, gyed, gyes alapján adni?
Válaszukat előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Kagnes96

T. Kérdező!

A bruttó bér, pontosabban a számítási időszakban elért kereset.

(A táppénz összege sohasem alapja egy következő pénzbeli ellátásnak (táppénz, csed, gyed).

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

cincinnatus # 2019.04.30. 09:24

Adri1987 2019.04.30. 08:34
Jó napot kívánok! Az én kérdésem az lenne, hogy Angliában dolgoztam (elvileg jogosult leszek a gyedre, mert amikor beadtam az igényem, munkanélküli ellátásban részesültem itthon) ebből kifolyólag rendelkezem u1 papírral és E104 el is, mégis az elbíralashoz várnak még kintről egy E001 papirt, ami 21 hét is lehet, míg megküldik. A kérdésem az lenne, ha vmi oknál fogva elutasítanák a gyed kérelem , miutan megérkezik ez a papír, akkor a gyest, megkapom attól az idoponttol visszamenőleg, amikor a gyed kérelem előterjesztettem? Előre is köszönöm a segítséget! Üdv Adrienn

Kedves Adrienn!

Az E001-es nyomtatvány egy olyan formanyomtatvány, amellyel az egyik ország (EU-s tagállam) közigazgatási szerve (tb. szerv, munkaügyi központ) adatot, információt, illetve valamilyen okmányt, igazolást kérhet egy másik ország (EU-s tagállam) közigazgatási szervétől. (tb. szerv, munkaügyi központ)

Igen, ha a kérelmét elutasítják, úgy az elutasító határozat egy példányát kötelesek megküldeni a GYES-t megállapító szervnek (járási hivatal), amely szerv köteles úgy eljárni, mintha a gyes kérelem határidőben (a csed/gyed kérelem benyújtásának az időpontjában) beérkezett volna, másképpen fogalmazva igen, akkor a gyest, megkapja attól az időponttól visszamenőleg, amikor a gyed kérelem előterjesztette.

Ha nem így történik feltétlenül fellebbezzen!

Az állítást alátámasztó jogi norma:

223/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet
a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény végrehajtásáról
19. § (6) A csecsemőgondozási díj, illetve a gyermekgondozási díj megállapítása iránti kérelem elutasításáról hozott határozatot a járási hivatallal, illetve a 4/B. § (4) bekezdése szerinti családtámogatási kifizetőhellyel is közölni kell, amely hivatalból eljárást indít az ügyfél gyermekgondozást segítő ellátásra való jogosultságának megállapítása iránt.

A gyermekgondozást segítő ellátásra való jogosultság feltételeinek fennállása esetén a Cst. 37. §-a (1) bekezdésének alkalmazásában a kérelem benyújtása időpontjának a csecsemőgondozási díj, illetve a gyermekgondozási díj iránti kérelem benyújtásának időpontját kell tekinteni.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Kagnes96 # 2019.04.30. 07:50

Tisztelt Szakértők!

Segítségért fordulok Önökhöz, mert veszélyeztetett terhes vagyok az első trimeszter óta és táppénzen vagyok. A bruttó bérem 350.000 Ft. Az lenne a kérdésem, ha a doktor úr végig táppénzen tart melyik összeg (bruttó bér vagy a táppénz) fogja a csed, gyed, gyes alapján adni?
Válaszukat előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Kagnes96

Adri1987 # 2019.04.30. 06:34

Jó napot kívánok! Az én kérdésem az lenne, hogy Angliában dolgoztam (elvileg jogosult leszek a gyedre, mert amikor beadtam az igényem, munkanélküli ellátásban részesültem itthon) ebből kifolyólag rendelkezem u1 papírral és E104 el is, mégis az elbíralashoz várnak még kintről egy E001 papirt, ami 21 hét is lehet, míg megküldik. A kérdésem az lenne, ha vmi oknál fogva elutasítanák a gyed kérelem , miutan megérkezik ez a papír, akkor a gyest, megkapom attól az idoponttol visszamenőleg, amikor a gyed kérelem előterjesztettem? Előre is köszönöm a segítséget! Üdv Adrienn

Jusztasz # 2019.04.29. 07:27

Timi666 2019.04.28. 17:23

Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni,hogy a gyed 365nap munkaviszony utan jar. Ez a 365nap egyben számolandó?vagy lehet úgy is,hogy
Fel evig dolgoztam az egyik munkahelyemen,fe evig a masik munkahelyemen es ezt osszevetve van meg az 1ev?vagy folyamatosan kell 1evig egy munkahelyen dolgozni?

Koszonom a valszt!

CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) és a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal. Ez a 365 nap akár 10 munkáltatónál is "összejöhet", azaz nem kell, hogy egy munkáltatónál szerezze meg mind a 365 napot és az sem szükséges, hogy a munkaviszonyai folyamatosak legyenek.

Fontos viszont, hogy a szüléskor álljon valahol jogviszonyban.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Timi666 # 2019.04.28. 15:23

Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni,hogy a gyed 365nap munkaviszony utan jar. Ez a 365nap egyben számolandó?vagy lehet úgy is,hogy
Fel evig dolgoztam az egyik munkahelyemen,fe evig a masik munkahelyemen es ezt osszevetve van meg az 1ev?vagy folyamatosan kell 1evig egy munkahelyen dolgozni?

Koszonom a valszt!

Ancsa111 # 2019.04.26. 20:40

Tisztelt Szakértő!

12 éve dolgozom egy multinál, viszont az elmúlt 3 évben itthon voltam, mivel gyermekünk született. Ahogy közeledett a kislányomnál a 3. év betöltése elkezdtem intézni a visszamenetelemet, de mivel időközben teljes átszervezés volt és megszűnt a munkaköröm, felmondtak, végkielégítéssel. Felmondási időm július közepéig tart, de addig fel vagyok mentve munkavégzés alól. Ez múlt héten történt most viszont rá 1 hétre kiderült, hogy jön a 2. baba. Ha visszafizetem a végkielégítést van jogom visszakérnem magam a céghez? Pozíció mondjuk továbbra sincs tehát táppénzre tudnék rögtön csak menni gondolom.
Illetve ha úgy alakul, hogy nem vesznek fel sehova a jelenlegi állapotomban és nem lesz munkám, akkor jogosult leszek bármire szülésig az elmúlt időszak biztosítottsága alapján vagy sem? Utána már gondolom igen, de addig?

Nagyon nehéz helyzet...

Előre is köszönöm!

Üdv,.
Anita

cincinnatus # 2019.04.26. 06:09

Hencicca 2019.04.25. 15:12
Tisztelt Uram!
Segítséget szeretnék kérni, 2019.07.01- től szeretnék terhességi táppénzre menni. Folyamatos a munkaviszonyom már 12 éve a munkáltatómnál.
1.Az lenne a kérdésem, hogy a táppénzt előtte konkrétan mely hónapok bruttó béréből számolják? ( 60%a mértéke ugye?)
2. A CSED és GYED számítása szintén (70% a mértéke ugye?) mely konkrét hónapokból történik, mert az OEP két különböző tájékoztatás is nyújtott az egyik az volt hogy visszafelé 3 hónap és az előtte lévő 180 napból számítják. ( 2019.március, 2019.február, 2019.január, 2018.december, 2018.november, 2018.október) A másik az volt mivel táppénzen leszek az előtte lévő 180 napot számítják és a 3 hónapot nem veszik ki ? ( 2019. június, 2019. május, 2019.április, 2019. március, 2019. február, 2019. január) akkor most mi az igaz?
3. a táppénzt nem fogják alapul venni ugye csak a normál bruttó munkabért? Illetve jutalom is számítási alapot képez ugye?
Köszönöm előre is a segítségét.

T. Kérdező!

„Terhességi táppénz” nincs, a keresőképtelenség okát az orvosi igazoláson jelölhetik „8”-as kóddal, ami „egyéb” keresőképtelenséget jelent és jelölhetik „9”-es kóddal, ami veszélyeztetett terhesség miatti keresőképtelenséget jelent.
Igen, a megadott adatok alapján a táppénz mértéke 60%, ha viszont pl. a szülés előtti napokban kórházi ápolásban részesül, úgy arra az időre 50%.
Minden új ellátást (táppénz, csed, gyed) újra kell elbírálni, illetve kiszámolni.

A főszabály ez:

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi (bruttó) pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelmet (munkabér)veszik figyelembe. (A táppénzen, csed-en, gyed-en töltött időre kapott táppénz, csed, gyed összege nem alapja egy következő táppénz, csed, vagy gyed ellátásnak, kizárólag a pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem, azaz a munkabér.

Igen, a csed, gyed mértéke 70%.

Igen, a jutalom is pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelemnek minősül, azaz az is ellátásalap, ha azt arra a hónapra fizették ki, ami beleesik a számítási időszakba.

Lásd a MÁK 2019/1. számú tájékoztatóját a MÁK honlapján.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Hencicca # 2019.04.25. 13:12

Tisztelt Uram!

Segítséget szeretnék kérni, 2019.07.01- től szeretnék terhességi táppénzre menni. Folyamatos a munkaviszonyom már 12 éve a munkáltatómnál.

1.Az lenne a kérdésem, hogy a táppénzt előtte konkrétan mely hónapok bruttó béréből számolják? ( 60%a mértéke ugye?)

2. A CSED és GYED számítása szintén (70% a mértéke ugye?) mely konkrét hónapokból történik, mert az OEP két különböző tájékoztatás is nyújtott az egyik az volt hogy visszafelé 3 hónap és az előtte lévő 180 napból számítják. ( 2019.március, 2019.február, 2019.január, 2018.december, 2018.november, 2018.október) A másik az volt mivel táppénzen leszek az előtte lévő 180 napot számítják és a 3 hónapot nem veszik ki ? ( 2019. június, 2019. május, 2019.április, 2019. március, 2019. február, 2019. január) akkor most mi az igaz?

3. a táppénzt nem fogják alapul venni ugye csak a normál bruttó munkabért? Illetve jutalom is számítási alapot képez ugye?
Köszönöm előre is a segítségét.