Az Európai Parlament elfogadta a harmadik vasúti csomagot, amely szerint a belföldi utasok új jogokat kapnának, egységes jogosítványa lehet a vonatvezetőknek, ám a belföldi személyszállítás liberalizálását a képviselők többsége nem támogatta.
Az EP közlekedési bizottsága még olyan jelentést fogadott el, amely 2017-re, a tagállamok álláspontjával ellentétben a belföldi vasúti személyszállítás liberalizációját javasolja, de a plenáris ülésen a képviselők nem támogatták ezt. A kérdés ezzel le is került a napirendről és nem kerül majd az egyeztető bizottság elé sem.
A képviselők elfogadták a tagállamok javaslatát, amely 2010-re a tenné nyitottá a versenyre a nemzetközi vasúti személyszállítást.
A másik kényes téma az egységes európai utas jogok kérdése volt, melyet a képviselők támogattak. Az EP szeretné elérni, hogy a légi közlekedésben alkalmazott szabályokhoz hasonlóan, a belföldi vonatok utasai is kapjanak minimum kompenzációt, amennyiben késik a vonatuk. A képviselők az egyórás késésért a jegy 25 százalékát, kétórás késésért a jegy 50 százalékát adnák vissza az utasoknak, ha a vasúttársaság tehető felelőssé a késésért. Ezek a szabályok eddig csak a nemzetközi utasokra vonatkoztak, amelyek azonban az összes utazó mindössze 5 százalékát teszik ki.
A tagállamok akaratával ellentétben, amelyek csak a vonatvezetőket vették volna be az irányelvbe, a képviselők elfogadták azt is, hogy a személyzetre harmonizált, az egészségi állapotot, az alapképzést és az általános szakmai tudást is magukba foglaló szabályok vonatkozzanak.
Az EP és a tagállamok nézeteltérései miatt a harmadik vasúti csomagot az intézményközi egyeztető bizottság tárgyalja tovább.