A tagállamok nem értenek egyet az EP képviselők által követelt határidőkkel, amelyek a vasútliberalizációra, az utas jogok kialakítására, valamint a vasúti személyzet képesítésére vonatkoznak. Az EP ma tárgyalja az ún. harmadik vasúti csomagot.
Az EP várhatóan elutasítja a tagállamok által kidolgozott, a vasúti liberlaizációra vontakozó javaslatokat. Bár a képviselők elfogadják a tagállamok javaslatát, amely 2010-re a versenyre nyitottá tenné a nemzetközi vasúti személyszállítást, ám ragaszkodnak ahhoz, hogy 2017-ig kerüljön sor a belföldi liberalizációra is, melyre a tagállamok nem tűztek ki semmilyen határidőt. A nyitást legjobban Franciaország, Belgium, Hollandia és Luxembourg ellenzi.
A másik kényes téma az egységes európai utas jogok kérdése. Az EP szeretné elérni, hogy a légi közlekedésben alkalmazott szabályokhoz hasonlóan, a vonatok utasai is kapjanak minimum kompenzációt, amennyiben késik a vonatuk. A képviselők az egyórás késésért a jegy 25 százalékát, kétórás késésért a jegy 50 százalékát adnák vissza az utasoknak, ha a vasúttársaság tehető felelőssé a késésért. Ezek a szabályok eddig csak a nemzetközi utasokra vonatkoztak, amelyek azonban az összes utazó mindössze 5 százalékát teszik ki.
A tagállamok és a képviselők között a vasúti személyzettel kapcsolatban sincs egyetértés. Az EP ugyanis azt követeli, hogy a személyzetre harmonizált, az egészségi állapotot, az alapképzést és az általános szakmai tudást is magukba foglaló szabályok vonatkozzanak. A tagállamok azonban csak a vonatvezetőket vennék be az irányelvbe.
A mostani szöveget a közlekedési bizottság már decemberben nagy többséggel elfogadta, s sajtóértesülések szerint a plenáris ülés is rábólint majd a határidőkre. Az EP és a tagállamok nézeteltérései miatt a harmadik vasúti csomag várhatóan az intézményközi egyeztető bizottság asztalán köt majd ki.