Használtautó, Garancia???


drbjozsef # 2024.10.03. 18:23

Gergon,

Természetesen nincs olyan, hogy kifejezetten egy autószalonnak milyen kötelezettségei lennének.
Pont ugyanaz vonatkozik rá, mint bármilyen cégre, amelyik terméket értékesít. Annyi kiegészítéssel, hogy az érték miatt vannak extra szabályok.
Az első kérdés, hogy te most szavatossági, vagy jótállási igénnyel lépsz fel?
Ha nem régen vetted, akkor még a jótállási szabályok érvényesek rá. Autónál, ami 4-5-6 év szokott lenni, és garanciának nevezik, az jogilag jótállás.

151/2003. rendelet : „5.§ (1) A fogyasztó a jótállás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is bejelentheti.

Te az eladóval állsz jogviszonyban, nem a magyarországi forgalmazóval. Vele legfeljebb csak akkor, ha a jótállási jegyen az van megnevezve kötelezettként.

Sajnos nincs konkrét szabály arra, meddig húzhatja ezt az eladó. A Ptk. is csak annyit ír a kellékszavatosságnál : „6:159.§ (4) A kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

Tekintve, milyen alkatrész gondok vannak mostanában az autóiparban, talán nem 30 nap a méltányos, de hogy több hónapig nincs alkatrész, az sem normális.

Én a helyedben egy tértivevényes levelet írnék az eladódnak, amelyben az előzményekre és a már eltelt időre való tekintettel kéred, hogy 30 napon belül szerezzék be az alkatrészt és javítsák meg a hibát, ellenkező esetben a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fogsz fordulni.

Gergon # 2024.10.03. 17:57

Tisztelt Ügyvéd Úr!
1,5 éve vásároltam egy új autót márkakereskedésben 0km-el. Később kb. 3 hónap múlva észleltük, hogy az autó belterében található légbeömlő műanyag egység eltörött és rendellenes pozícióban van. Mivel az autó egy kereskedésben volt kiállított autó, nagy valószínűséggel ott törött el, amikor beültek a potenciális vásárlok.
A következő szervíz alkalmával ezt jeleztem a kereskedésnek és mondták, hogy megrendelik az alkatrészt és garanciálisan cserélni fogják. Sajnos ez már több, mint 10 hónapja volt. Azóta 3x jeleztem telefonon, e-mailben, de arra hivatkoztak, hogy a magyarországi képviselethez forduljak. Ezt követően jeleztem a Magyarországi képviselet felé is, de igazából nem kaptam kielégítő választ: sürgetik, újra bekérik, stb...
Van-e arra vonatkozóan bármilyen szabályozás, hogy egy autógyártónak milyen időtartamon belül kell biztosítani pótalkatrészt?
Tudna segíteni, hogy mit tudok ezügyben tenni?
Köszönettel: Gerzs

drbjozsef # 2024.08.16. 04:34

Sose több topikba.

Zsivi # 2024.08.15. 20:11

Tisztelt Ügyvéd Úr!!!
Olyan kérdésem lenne hogy 1 hete eladtam egy motort viszont most hivot a vevő hogy vissza szeretné csinálni az egészet !
Viszont olyan hibákat mondott amik rejtett hibák plusz ha azt nézem kopo alkatrészek és lassan egy 20 éves motoról beszélünk.
Kuplung....dugatyú...és hasonló dolgokat mondot !
És azt mondta hogy vagy vissza hozza és kifizetem vagy jogi ut lesz belőle !
Mit csináljak??
Köszönöm előre is a választ !
Üdv Zsolt

Gebei Tamas # 2024.08.03. 04:34

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Magánszemélyként eladtam egy 8 éves Diesel autót 120000 km-el szintén magánszemélynek kb 2 hónapja majd a napokban felívott, hogy az autó részecske szűrője teljesen el volt tömődve, a szívó oldal el volt koszolódva és a lambda szonda hibás, ennek a javítási költségeit kéri rajtam!
A vásárlás előtt a vevőm hozott egy fizetett embert aki megvizsgálta, vezette, műszerrel az obd rendszeren keresztül csekkolta az autó szinte összes paraméterét! Természetesen az autó semmijen hibaüzenetet nem jelzett!
Ebben az esetben van e alapja a vevőm követelésének?

drbjozsef # 2024.07.31. 17:16

adam0701,

A kellékszavatosság szabályai szerint (Ptk. 6:157.§ - 6:167.§) az eladó felel minden olyan hibáért, amely a vásárlás pillanatában fennállt. Magánszemélyek közötti szerződésnél a kellékszavatossági igény elévülése egy év, bizonyítani mindent a vevőnek kell.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

Kérheti az autó megjavítását, ha ezt nem vállalod, akkor követelheti a javítási költségeket ha ő csináltatja meg, illetve végső esetben elállhat a vásárlástól, és kérheti vissza a vételárat.
Ha nem értesz egyet a követelésével, utasítsd el. Ez esetben neki kell pert indítania bíróságon. Ott igazságügyi szakértő dönti el, hogy a szóban forgó hiba fennállt-e már a vásárlás pillanatában is.

Az autóknál az a gyakorlat, hogy bizonyos életkor és futásteljesítmény fölött a vevő már a saját kockázatára vásárol, tekintettel arra, hogy ilyenkor már bármilyen hiba előfordulása lehetséges, és erre számítania is kell ilyenkor. Szóval a leírásod alapján kevesebb esélyt adnék a vevődnek, de egyáltalán nem lehetetlen, hogy ha a hiba jellege olyan, akkor tudjon bizonyítani. Ha valóban hibajel mentesen adtátok el, akkor azért kicsi az esélye az olyan hibának, ami bizonyosan fennállt a vásárláskor. De nem lehetetlen.

Megjegyzem, a magánszemély eladó az adásvételkor teljesen kizárhatja a szavatosságot a szerződésben. Ezt kellett volna tennetek - persze, lehet, lassabban kelt volna el az autó, vagy olcsóbban. De akkor nem lett volna ez.

Ha elég biztos vagy benne, hogy jó állapotú autót adtál el, akkor utasítsd el a vevő követelését, aztán az majd eldöntheti, akar-e veled pereskedni.

adam0701 # 2024.07.31. 13:24

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Az év elején eladásra került egy 17 éves, 300 ezer kilómétert futott autó. Az autónak gondos gazdái voltunk, mindent időben megkapott és cseréltünk, teljes előélete és szervíztörténete márkaszervízben, számlákkal igazolva nyomonkövethető és a vevőnek is átadtuk. Az autó hiba és hibakódmentesen került új tulajdonosához, az eladás előtt 1-2 héttel hoztuk el az esedékes kötelező szervízről, ahol semmilyen hibát nem észleltek (természetesen erről is van számla).

5500 km megtétele után az autó teljesen megadta magát, megállt a motor, hybrid akkumulátor, katalizátor, vezérlés problémák jelentkeztek, valamit nagy mennyiségű olajfogyasztást tapasztalt a vásárló.
Mi egy gondosan szervizelt és vezetett szervízkönyves autót adtunk el, aminek a nálunk töltött 7 év alatt egyszer sem történt ilyen és ezekhez a problémákhoz köthető meghibásodása, amit a márkaszervíz is tud igazolni.
Milyen követelése lehet így a vevőnek magánszemély fele?

drbjozsef # 2024.07.14. 08:41

Érdekes cikk a témában.

https://telex.hu/…tett-hibakig

Nekem ez volt meglepő benne :

A több mint nyolcszáz magyarországi autókereskedésben aligha örültek, amikor 2022-ben az addigi fél évről egy évre változott annak az időszaknak a hossza, amikor egy magánszemély által kereskedésben vásárolt autó utólag felfedezett hibájával kapcsolatban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy az autó a vásárláskor hibátlan volt.

És valóban : 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet 11.§.

De akkor ez miért nem a Ptk.-ba került bele?
Ahogy nézem, nem is autó specifikus, lényegében mindenre vonatkozik.

Ennyire macerás a Ptk.-ban egy szót kicserélni???

drbjozsef # 2024.07.12. 17:25

Soley,

Teendőd nincs, az ügyben nem is tehetsz lépéseket.
Hogy az autó hibás volt-e az eladás pillanatában, az műszaki szakkérdés. Ha elutasítod az esetleges igényt, akkor perben, bíróságon, igazságügyi műszaki szakértő fogja eldönteni - ha a vevőd perel. Mivel magánszemélyként adtad el, ezért a bizonyítási teher a vevőn van. Természetesen a vásárláshoz képesti jelentős beavatkozás általában nem könnyíti meg a vásárláskori állapot bizonyítását, ez neked önmagában jó, de persze nem is zárja ki, ha a hiba olyan jellegű.

Ha a kereskedőnek igénye lesz, ezt hivatalosan jelzi neked, akkor az igénye alapján eldöntheted, mit akarsz tenni.

Szomorú örökös # 2024.07.12. 17:05

Soley

ők a teljes motorteret kipucolták

Nem biztos, hogy így felelsz érte, mert simán oda is kerülhetett víz, tisztító anyag, ahová nem kellett volna.
Ez már legyen a kereskedő sara, felelőssége szerintem.

Soley # 2024.07.12. 16:21

Bocsánat, rosszul fogalmaztam. Nem bizományos volt. Egy rendes adásvételi történt köztem és a kereskedés között, így én eladtam nekik az autót, melyet ők most tovább értékesítettek. Azt tudom, hogy nálam működött az autó, és azt is, hogy ők a teljes motorteret kipucolták, újrafényezték az autót és úgy adták tovább a mostani tulajdonosnak, így nem abban az állapotban van, ahogy én odavittem.

drbjozsef # 2024.07.12. 16:16

Soley,

Ha a "bevette" azt jelenti, hogy bizományba, és te voltál az eladó a mostani vevővel szemben, akkor természetesen neked kell helyt állni, ha hibásan teljesítettél. Ez műszaki szakkérdés, ugye.

Ha megvette tőled a kereskedő, és a mostani vevőnek ő adta el, akkor neki kell az ő vevője felé helyt állnia természetesen, hiszen te azzal a vevővel semmilyen jogviszonyban nem vagy. DE : ha a hiba olyan, hogy nemcsak akkor állt már fenn, amikor a kereskedő eladta, de akkor is, amikor a kereskedő tőled megvette, akkor a kereskedő ugyanezen a jogalapon természetesen követelheti tőled a szavatosság alapján a helyt állást.

Soley # 2024.07.12. 16:13

"Ha viszont voltál olyan amatőr és biankó adásvételivel adtad oda neki, akkor sajna te leszel az eladó fél az ügyletben, nem a kereskedő"

Az mit jelent, hogy biankó adásvételivel? Egy rendes adásvételit kötöttünk ahol én szerepeltem eladóként és a kereskedés mint cég vevőként. Vagy itt mire kell gondolni ami félre mehet?

Szomorú örökös # 2024.07.12. 16:09

Soley

Kérdésem az lenne, hogy ilyenkor a kellékszavatosság vonatkozik-e még rám, vagy innentől a kereskedőé lesz-e ezen felelősség az új vevővel szemben

Ha a kereskedő tőled szerződéssel megvette a kocsit és úgy adta tovább, akkor szerintem az már az ő felelőssége.
Ha viszont voltál olyan amatőr és biankó adásvételivel adtad oda neki, akkor sajna te leszel az eladó fél az ügyletben, nem a kereskedő - ő gyakorlatilag nem is lesz benne még köztes szereplőként sem. Anno egyszer én is így hagytam ott a kereskedőnél egy kocsit. Annyival megúsztam, hogy hülyén helyezték vissza forgalomba, mikor vevő lett rá, és arra az évre én kaptam adó-csekket. Ezt aztán szerencsére sikerült lerendezni velük.

Soley # 2024.07.12. 16:02

Sziasztok,

Egy olyan kérdésem lenne, hogy eladtam kereskedésben az autóm, ahol a kereskedő csak ránézett, mondott egy minimális összeget amiért beveszi, de nem vizsgálta át. Én amit tudtam mindent elmondtam neki, számlákkal igazolt szervizpapírokat is vittem. Ezt az autót nemrégiben a kereskedőtől megvásárolta egy másik ember, viszont nála meg előjönnek olyan hibák amik nekem nem jelentkeztek. Kérdésem az lenne, hogy ilyenkor a kellékszavatosság vonatkozik-e még rám, vagy innentől a kereskedőé lesz-e ezen felelősség az új vevővel szemben?

Köszönöm a segítséget.

drbjozsef # 2024.04.29. 07:14

Api,

Ha úgy érted, hogy mostanában, akkor igen, a gyártói jótállást érvényesítheti a vevőd is, és az bőven hosszabb idejű, mint a te szavatosságod lenne. És ott még bizonyítania sem kell, törvényi vélelem áll a gyártói hiba mellett, tehát neki is érdeke, hogy azt érvényesítse, és ne téged cseszegessen.
Mindenképpen írd bele a szerződésbe a javítást, egyrészt mert a közölt hiba nem is tartozna a szavatosság körébe, másrészt azért, hogy jelezd, szakszervizben, eredeti alkatrésszel lett javítva a hiba, a gyári garancia (jótállás) továbbra is érvényes.

Api # 2024.04.29. 04:55

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Köszönöm gyors válaszát!
Ezek szerint nyugodtan el lehet adni az autót, az eladónak nem keletkezhet kötelezettsége, hiszen a gyártó vállal felelősséget.
A korábbi hibáról ettől függetlenül gondolom tájékoztatni kell a vevőt.

drbjozsef # 2024.04.29. 04:44

Api,

Ha magánszemélyként eladod az autót, akkor 1 év kellékszavatosságot kell biztosítsál a vevőnek, a vásárlás pillanatában fennálló hibákért - ezt a vevőnek kell bizonyítania - helyt kell állnod. Mindegy, hogy ez ugyanaz a hiba-e vagy más.
A kicserélt alkatrészre ez a kellékszavatosság feléd újra indult, de mivel bőven a gyári garancia idején belül vagy még, ez nem számít.
Ha még a gyári garancián belül adod el, akkor ezek a jogok átszállnak a vevődre, nem neked kell helyt állnod, hanem még a gyártónak.

Api # 2024.04.29. 04:34

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Adott egy 1 éves, még 5 évig garanciális autó. Az egyik alkatrésszel volt gond, melyet a szakszerviz sokadik próbálkozásra végre kijavított.
Ha ez az autó eladásra kerül és a vevőnél esetleg újra jelentkezik a probléma, ami most úgy tűnik megoldásra került, van bármilyen felelőssége az eladónak?
Vagy a gyári garancia szavatolja az autó ingyenes javítását, így az eladó nyugodt lehet?

drbjozsef # 2024.01.19. 06:08

Rolcsika22,

Kinek a kötelessége a valós hibát megállapíttatni?
Nem jó a kérdés. Senkinek sem kötelessége.
Az a kérdés, kinek áll érdekében a valós hibát megállapíttatni. Érdekében a vevőnek áll, hiszen az ő autója, és neki lehet majd követelése az eladóval szemben, ha a hiba a szabatosság körébe tartozónak bizonyul.
Hogy a végén ki fizeti az egész cehet, megállapításostól, javításostól, az meg már egy másik kérdés lehet.

Rolcsika22 # 2024.01.19. 05:34

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Magánszemélyként eladtam az autómat egy magánszemélynek. Az autónak eltitkolt hibája nem volt. A vevő nem vizsgáltatta be szervízbe, csak ő nézte át. Eladás utáni nap felhívott, hogy az autó rossz és nem tudja használni motor hibajel lámpa világít. A szerelő szerint nyúlott a vezérműlánc, bár hangja nincs. De pontosan nem tudja megállalítani. A vevő szerint én fizessem a költségeket. Az autót már a nevére iratta. Mint mondtam nálam ilyen jellegű probléma nem volt. Kinek a kötelessége a valós hibát megállapíttatni?

drbjozsef # 2023.12.26. 07:28

Balogh Laszlo,

Ha magánszemélyként adta el az eladó - tehát nem fogyasztói szerződést kötöttél -, akkor vita esetén neked kell bizonyítani a hibás teljesítést.

Első körben kijavítást kérhetsz a szavatosság alapján, én egy tértis levélben írnám meg az eladónak, hogy az autó hibás, álláspontod szerint a szavatosság körébe tartozó hibával, ezért javítsa meg.
Az, hogy ez tényleg a szavatosság körébe tartoizik-e, az nem jogi, hanem szakkérdés, amit szakértő dönthet el. Nem értek hozzá annyira, de szerintem a kettős tömegű lendkerék és kuplung esetén legfeljebb az utóbbi kopó alkatrész, aminek ettől függetlenül is lehet olyan hibája, ami a szavatosságba tartozik (pl. a kinyomószerkezet hibája, de akár a tárcsában is lehet olyan hiba, ami nem függ össze a kopással), szóval csípőből semmiképpen sem kizárható, hogy érvényesítheted. Fél év és 3000 km alatt ezeknek nem volna szabad tönkremenniük.
Ha nem hajlandó megjavítani, akkor megjavíttathatod te is, és követelheted a javítási költséget, vita esetén perben. Ott neked kell bizonyítanod, hogy az eladó hibásan teljesített : hogy a hiba a szavatosságba tartozik, és hogy az eladáskor is fennállt már. Előbbit egy gondos szerelővel, aki dokumentálja a javítást nem nehéz, utóbbit szakértő is eldöntheti a kiszerelt alkatrészből utólag is, de azért ez már kétesélyes. Bár ha megcsináltatod, utána a kiszerelt alkatrészből talán az autószerelő is tudni fogja, érdemes-e perre menni.

Majordomus # 2023.12.25. 20:48

Akkor még bőven egy éven belül vagy.
Kérd el tőle a garancialevelet. Ha nem tudja átadni,az felér egy beísmerő vallomással!

Vagyis átvert. Indulj el ezen az ágon.

Balogh Laszlo # 2023.12.24. 22:54

Én úgy vettem meg az autót, hogy cserélve voltak állítása szerint.
Amennyiben ez nem igaz és szerelőm szerint nem volt hozzá nyulva akkor becsapott/megvezetett.
Egy lendkerék egy kuplung nem mehet tönkre 10.000 km alatt.
Ezen felül, ha veszek egy lendkerék szettet akkor arra a gyártó 1év garanciát vállal, nyilván feltètelekkel. De a 10.000km nem kizáró ok.
Az 1ev garanciát meg csak az előző tulaj/autószerelő/kereskedő tudja érvényesíteni.

Majordomus # 2023.12.24. 20:54

Nincs.
Így vetted meg és beletettél 3.000 km-t