Cégautó adó


barakos # 2012.07.06. 13:48

Igen, a csalás az mindenféle NAV állásfoglalás nélkül is illegális, csakhogy útgenerálások között is van különbség, ki mit ért alatta.

Kedves konkurensünk szeretné csalásnak feltüntetni, de ezzel én nem foglalkozom többet.

Viszont akkor ne vegyél konyhakést mert embert lehet ölni vele, nyomtatót mert azzal hamis pénzt is lehet nyomtatni, és papíron se vezess útnyilvántartást, mert azon is lehet csalni, hiszen ha nem a valóságot írod rá, akkor az is generálás, nem?

Rexor # 2012.07.06. 08:19

Kedves barakos,

Alapvetően teljesen mindegy milyen az útnyilvántartó program, akár egy excel tábla is elég, ha az megfelelően és a valóságnak megfelelően tartalmazza a megtett kilométereket.

Továbbá meg vannak határozva azok a formai feltételek az szja törvényben, amit egy kiküldetési rendelvénynek és egy útnyilvántartásnak tartlamznia kell. Nem ördöngősség ez, de ha nem felel meg a formai feltételeknek akkor van probléma.
Az "útgenerálás" szintén nem újdonság, nyilvánvaló, ha kamu utakat tüntetünk fel az útnyilvántartásban az baj.

A másik helyesbítés hogy cégautóadó fizetési kötelezettség magánszemély tulajdonában álló gépjárműnél abban az esetben merül fel, ha ezzel kapcsolatban a társaság költséget számol el (pl. kifizeti az üzemanyagot).

Lizakft # 2012.07.06. 08:10

kisp: én is olvastam erről, de ez mindenféle Nav-os állásfoglalás nélkül is egyértelmű, hogy az útgenerálás illegális! Sajnos a gyanútlan vásárlóknak fogalmuk sincs róla...

barakos: Az állásfoglalásban amit linkeltél, valóban nem ír ilyet a NAV, de akkor ezek szerint lehet? Lehet, hogy azért nem írták le, hogy az útgenerálás illegális, mert nem kérdezted?! ;)

Mivel érdekelt a téma, felhívtam én is a NAV-ot:
Milyen meglepő.... tömören: ILLEGÁLIS AZ ÚTGENERÁLÁS!

Akkor lehet gondolkodni, hogy milyen szoftvert használjunk.

Fafi # 2011.08.29. 15:46

Tisztelt Fórumozók!
Ha egy egyéni vállalkozó vásárolt egy 8704 VTSZ számú gépkocsit, de akkor még úgy volt , hogy a számlára nem íratta rá az adószámát de közben mégis a vállalkozásában használja akkor áfa szempontból hogyan vegyem figyelembe.
Ha beviszi a vállalkozásban így utólag akkor a gépkocsi áfát és az üzemanyag áfát is elszámolhatja?
A vállalkozói igazolványt 2011.08.16-án váltotta ki, de lesz egy szerződése amely 2011. 09.12-vel jön létre.
Segítséget előre is köszönöm

takr # 2011.02.10. 21:48

Kedves Fórumozók,

arra a kérdésemre szeretnék választ kapni, hogy ha egy cég használ egy másik cég tulajdonában lévő személygépkocsit és el szeretné számolni a hozzá kapcsolódó költségeket (benzin, szerviz stb), akkor melyik cégnek kell fizetnie a cégautóadót?

Előre is köszönöm a választ!

cat981 # 2010.03.23. 13:11

Tisztelt Fórumozók!

A következő kérdésem lenne.
Egy környezetvédelmi közhasznú alapítvány bio-üzemanyag kutatásokat és teszteket folyatat a saját tulajdonában álló személygépjárművön. A gépjármű ideiglenesen ki van vonva a forgalomból (a kísérletek magánterületen (gyártelepen) zajlanak, a személygépjármű közúti forgalomban nem vesz részt).A probléma és a kérdés, hogy a forgalomból törtnő ideiglenes kivonást max 6 hónapra lehet kérni, utána automatikusan forgalomba helyeződik a személygépjármű, amire nem figyeltünk időben, és volt kb. 1 hónapot forgalomba helyezve a jármű míg újra ki nem vonattuk ideiglenesen a forgalomból. A kérdés az lenne, hogy erre a forgalomba visszaállt időszakra kell-e cégautó adót fizetni? A személygépjárműre természetesen számoltunk el költségeket (alkatrészek, üzemanyag) ezeket mind és kizárólag kísérleti célokból, semmilyen más célra nem használjuk ezt a kísérleti gépjárművet.

Előre is köszönöm!

monalisa1 # 2010.03.22. 19:45

Akkor javaslom keresgélj http://www.ado.lap.hu netán http://www.konyvelo.lap.hu

Minimóni # 2010.03.22. 19:31

Köszi! :)

Sajnos nem találtam számomra hatékonyat. Abban reménykedtem, hogy van itt valaki, aki könyékig benne van, és nem nekem kell átnyálaznom hozzá az szja tv-t, meg a jelen szabályokat.

monalisa1 # 2010.03.22. 19:18

Írd be a Google keresőbe a kifejezést és a megjelenő x számú találat közül biztosan lesz megfelelő válasz.

Minimóni # 2010.03.22. 08:36

Tisztelt Fórumozók!

Szeretném megtudni, hogy milyen cégautóadó mentességek vannak, illetve közhasznú társaság esetén milyen mentességek vannak.

Köszönöm

rabszi # 2010.01.20. 13:03

Tisztelt Cím!
A következő lenne a kérdésem: január óta semmilyen cégautó adót nem fizettem az egyéni vállalkozásomnál. Az autó az én nevemen volt, de nem volt a cégbe bejelentve. A kérdésem az lenne, hogy így számolhatok-e el rá 500 km átalányt a 2009-es évre, vagy csak január, aug, és szeptember hónapra, ugyanis az autómat szeptemberben eladtam.
Október óta az ismerősöm autóját használom kölcsönadási szerződés alapján, ami után szintén nem fizettem cégautóadót a IV.negyedévre, a kérdésem, hogy ezután számolhatok-e el átalányt okt-nov-dec. hónapra?
Vagy úgyis megoldható, hogy januártól visszamenőleg a kölcsönadásival elszámolható-e egész évben, vagy akkor is csak jan, és aug-tól dec-ig? válaszukat előre is köszönöm, rabszi

rabszi # 2010.01.20. 13:00

Tisztelt Cím!

Én azután szeretnék érdeklődni, hogy egyéni váll. vagyok másodállásban, január óta semmilyen cégautó adót nem fizettem a személyautóm után. Szeptemberben eladtam a gépjárművemet, de nem volt benne a vállalkozásban, csak a nevemen volt. A kérdésem az lenne, hogy januártól szeptemberig számolhatok-e el rá 500 km átalányt vagy esetleg januárra (mivel febr.-tól volt a cégautóadó kötelezettség) és augusztus,szeptember hónapra. A másik kérdésem, hogy októbertől az egyik ismerősöm szgk-t használom kölcsönadási szerződés alapján, így sem kell cégautó adót fizetnem ha jól tudom, de az 500 km átalányt elszámolhatom? Vagy pedig egyszerűbb, ha már januártól a kölcsönadási szerződés alapján az ismerősöm autóját számolom el? Akkor mely hónapokra mehet az 500 km átalány? válaszukat előre is köszönöm!
rabszi

nandy # 2009.03.11. 23:06

Most nézem, hogy a törvény szövege mennyire pontatlan.

A tv. szövege szerint ha van egy olyan autó, mely legfeljebb 8 személy szállítására alkalmas, akkor az személyautó??? Akkor is, ha az össztömege meghaladja a 2500 kg-ot, és 2 személy szállítáásra alkalmas?

Létezik, hogy ez tényleg így van???

nandy # 2009.03.11. 23:02

Szja tv. 3. §
45. Személygépkocsi: négy, illetve három gumiabroncskerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas, azzal, hogy ide tartozik a benzinüzemű, a dízelüzemű, az elektromos üzemű, a gázüzemű személygépkocsi, a versenyautó, az önjáró lakóautó. Személygépkocsinak minősül továbbá az a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű, olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi), amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén a felhasználás szerinti terhek szállítására bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.

nandy # 2009.03.11. 23:00

A cégautó adó tárgya alapvetően a Személyi Jövedelemadó tv. szerinti személyautó.

Ha az az autó az szja tv. szerint NEM személyautó, akkor nem kell cégautó adót fizetni.

Deditke # 2009.03.11. 22:19

Sziasztok!

Segítségeteket kérem, mert eltérő infóim vannak a cégautóadóval kapcsolatban. Édesapám nyugdíj mellett kiegészítő tevékenységként egyéni vállalkozó. A vállalkozásban van egy teherautó, ami 1900 cm3 hengerűrtartalmú. Az elmúlt években az értékcsökkenést teljes egészében elszámolta költségként. A kérdésem, hogy vonatkozik-e rá a cégautóadó, ha menetlevél vezetése mellett számolja el az üzemanyagköltséget,az APEH irányelvei szerint.
Köszönöm a segítséget!

Tinó # 2009.01.13. 11:16

Köszönöm az értékes információkat !

idézet:

És még annyit tennék hozzá, hogy nem írható le nullára az eszköz, meg kell határozni induláskor egy maradványértéket.

idézet vége.

Mi alapján lehet meghatározni a maradványértéket, ha cégem lízingel 3-évre egy új autót ( cégautónak ) ?

zsaranka # 2009.01.13. 10:41

A cégautó használatánál mindenképp célszerű menetlevelet vezetni akár tehergépkocsi, akár szemlyautó is legyen.
A költségek elszámolásánál az APEH fogyasztási norma szerint ki kell számolni a megtett km szerinti fogyasztást és csak ennyi számolható el az adott honapban. (Akkor is ha több számla van a tankolásról.)
Előfordul olyan, hogy hónap utolsóm napján tankolunk és túllépjük az APEH-normát. Ellenőrzéskor rendesen megtáncoltathatnak érte.

Feri29 # 2009.01.12. 17:55

Ha jól értem, akkor mostmár a magáncélú használat is megengedett és el lehet számolni a kölségeket?
Vagyis az útnyilvántartás megszüntetésével nem lehet szétválasztani a magáncélú és üzleti célú használatot.

nandy # 2009.01.12. 16:55

És még annyit tennék hozzá, hogy nem írható le nullára az eszköz, meg kell határozni induláskor egy maradványértéket.

De ezekről a könyvelőd még többet tud mondani neked :)

nandy # 2009.01.12. 16:54

Ha személygépkocsit vesztek, akkor a cégautó adót meg kell fizetni, de az útnyilvántartás vezetési kötelezettség megszűnik. Helyette hó elején és hó végén fel kell írni a kilométeróra állását. Értelemszerűen nem lehet elszámolni a szomszéd, rokon üzemanyagszámláját, csak annyit, amennyi a megtett kilométer alapján szükséges.

Teherautó esetében menetlevelet kötelező vezetni.

A magánhasználatot vagy kiszámlázod a munkavállalónak (vagy annak, aki használta), vagy pedig természetbeni juttatásként fog adózni - 444% szja, 29% TB, 3% munkaadói járulék.

Ha nem számlázod ki, akkor minden költséget arányosítani kell a magánhasználat arányában.

nandy # 2009.01.12. 16:49

Először is arra kell figyelni, hogy az ÁFA tv. és az Szja tv. szerinti személygépkocsi fogalma eltér egymástól.

Szja tv. 3.§ 45. „Személygépkocsi: négy, illetve három gumiabroncskerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas, azzal, hogy ide tartozik a benzinüzemű, a dízelüzemű, az elektromos üzemű, a gázüzemű személygépkocsi, a versenyautó, az önjáró lakóautó. Személygépkocsinak minősül továbbá az a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű, olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi), amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén a felhasználás szerinti terhek szállítására bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.

Tinó # 2009.01.11. 16:57

Kedves fórumtársak,

Februárban tervezzük hogy vesz a cégünk egy autót, ugyanis hetente 3-4 szállításunk van kb.heti 250 km.
Jelenleg próbáljuk felmérni a helyzetet hogy melyik a nekünk megfelelő választás.

Az egyik lehetséges megoldás: kombi személyautót veszünk és fizetjük a cégautó adót ( 1600cm3.-alatti, így havi 7,000,-ft. ), útnyilvántartást vezetünk, leírjuk az autó költségeit ( súlyadó, biztosítás, tankolás, szerviz )

A másik lehetséges megoldás: teherautóként vásárolunk egy terepjárót ( úgy tudom hogy a dupla kabin + platós terepjárókat lehet teherautónak vásárolni ) Teherautó esetében nem kell cégautó adót fizetni, útnyilvántartást vezetünk, leírjuk az autó költségeit ( súlyadó, biztosítás, tankolás, szerviz )

Ami nem tiszta számunkra hogy esetleges magánhasználat esetén ( amiket az útnyilvántartásban feltüntetünk ) milyen költségek merülnek fel amiket ki kell fizetnünk ?

Valamint hogy a fent említett autó költségei ( súlyadó, biztosítás, tankolás, szerviz )
korlátlanul, 100 százalékban leírható a cég adóalapjából ? Plusz az autó teljes értéke 5-év alatt leírható nullára?

Melyik változat éri meg jobban, a személyautós vagy a teherautós megoldás ?

Köszönöm előre is a segítséget !