Már nem az. És abból költeni is kell.
Egyébként meg sokra megy vele, ha jóformán sosincs otthon.
Kamionos szabadsága...
Annak az irodistának jár napidíj. 40 euróig adómentes.
kedves Linkas63
Én nem láttam az MT-ben, hogy ez csak a kamionsofőrökre vonatkozik.
Létezik irodista is, akit minden nap Bécsbe hajkurásznak, vagy a világ végére tárgyalni pl, miközben a kollégáját, aki ugyanannyit keres, nem.
Kedves efi99!
14 évig voltam kamionsofőr tehát tudom mit jelent. Ezért kapja az ember a magasabb fizetést.
Egy belföldes sofőr kap 80-140 ezer forintot (és kihajtják a belét) míg egy kamion sofőr 250 nettó alatt el sem megy a kamion felé. Mellesleg a kintlétre számfejtik neki a napidíjjat.
Első sorban a 2002/15/EK irányelvet ajánlanám a kérdező figyelmébe, illetve 3820/85/EGK rendeletet és az AETR megállapodást. A NKH és a külföldi hatóságok is ezeket hivatkozzák. Ezekben van definiálva az utazó munkavállaló fogalma, illetve a közúti fuvarozásban a munkaidő, szünet, napi és heti pihenőidő, készenléti idő fogalma.
A konkrét kérdésre: a heti pihenőidőt nem lehet az éves szabadságba beszámítani.
Linkas63
Elég baj. Nem tudom mit szólnál hozzá, ha úgy határoznák meg a munkádat, hogy munkaidőn kívül minden percedet 1000 km-re vonatozással töltsd.
Linkas63-nak igaza van. Itt a külföldi kikületés szabályait kell alkalmazni és nagyon sokat lehet kaszálni egy munkaügyi perben. Viszont tény, hogy nem kap több kamionos munkát. Tekintettel arra, hogy az elévülési idő 3 év, tehát három évre visszamenőleg lehet követelni érdemes megfontolni a pereskedést. Ugyanis 3 évre visszamenőleg fizetet összeg és annak kamatai nem kevés pénz. Sajnos ez a tipikus " Szűznek és kurvának egyszerre nem lehet lenni." eset.
Nem is számít munkaidőnek. A jogszabály csak a pihenőidő hosszát szabályozza, azt hogy hol kell eltölteni azt nem.
Megjegyezném, hogy jelenleg, ha valakit pl külföldi kiküldetésbe küldenek és teszem azt szombaton, vasárnap utazik akkor annak minden percét a szabadidejéből teszi (ergo nulla munkaórának számít), vagy ha egy hétköznap 0-24-ig vonatozik, netán 12 órát tárgyal, ezekben az esetekben is 8 óránál megáll az óra mindig.
Ezek után olyan nagyon nem csodálkoznék, ha egy sofőrnél a pihenővel töltött perc se számítana sehova a munkaóráknál, még ha éppen a Holdon kéne várakoznia akkor sem.
Viszont ha ezt az ügyvezetői utasítást nem írták meg, a lapjai tiszták, és sokat vezetett éjjel illetve a heti pihenőt nem adták ki, akkor kasza! Csak nem lessz munkahelye egyetlen magyar fuvarozó cégnél sem. Híre megy. Kis ország vagyunk.
Valószínűleg nem volt joga, bár a munka törvénykönyvéhez én sem értek. Viszont az 561/2006/EK rendeletet igen jól ismerem, lévén kamionos cégem volt. Szóval, ha megvannak a menetíró lapok vagy a digikártya adatai akkor avval lehet keresgélni. Ugyanis a heti vezetési idő után 45 óra pihenőidőt kell biztosítani, amelyet lehet csökkenteni 24 órára, de a különbözetet 2 héten belül pótolni kell, mégpedig úgy, hogy egy 45 órás heti pihenőhöz csatolják amely így 64 órára bővül. Mikor haza jönnek a sofőrök, ezt a pihenő időt szoktuk visszapótolni "heti pihenő visszapótlása" megjegyzéssel. Az hogy hétvégén kinnt van ő vállalta avval, hogy kamion sofőrnek ment. Ezért kapja a magas fizetést. Elvileg a túlorákat és az éjszakai vezetést pótlékolni kell, de a munkáltatók ez egy ügyvezetői utasítással szokták kivédeni amely tiltja az éjszakai munkavégzést. Persze meg kell csinálni de akkor már nem kérhet pótlékot. A munkaügyi felügyelőséget nem érdemes emlegetni, mert ha a tisztelt kolléga mondjuk átlépte a megengedett sebességhatárokat, vagy a vezetési és pihenő idők előírásait a munkáltató egy villámgyors ellenörzéssel megállapítja ezeket a "bűnöket " és egy írásos figyelmeztetés után felnyomja az NKH-nál ami jobb esetben 1-2 millió forintos bírság a sofőrnek.
Tisztelt Fórum!
Adott nékem a sógorom, aki kamionsofőrként koptatja Európa útjait. Jellemzően két hetente jön haza - ált. vasárnaptól a rákövetkező hét csütörtökig van távol, péntek-szombat itthon, vasárnap este már pakol fel és indul tovább ismét.
A gondot ott érezzük, hogy azokat a péntekeket mikor itthon van a munkáltatója kiírja neki szabadságnak. Amit nem értünk, hogy miért. Hiszen előtte való héten hétvégén is távol volt (ált. szombaton is vezetett), a napi 8 óra munka nem 8 hanem ált. több, azt pedig nem érezzük pihenőnapnak, hogy egy vasárnap (leginkább szombat 22-től vas 22-ig) dekkol egy kamionparkolóban "valahol Európában" de nem otthon. Majd ugye már vasárnap este elindul felpakolni és irány az országhatár.
A munkaszerződése a szabadság témájában a Mt.-re hivatkozik, amit én megpróbáltam értelmezni, de nem sikerült :( - még azt sem tudtam kitalálni, hogy milyen munkarend vonatkozik rá. Kollektív szerződés nincs, mert kis magáncég. Akik egyébként - ha minden igaz - azt is kiirták neki szabadságnak mikor javítani vitte/hozta a cég tulajdonát képező kamiont - természetesen útiokmányokat kitöltve. És a kéthetenkénti hazajövetel is idén lett "bevezetve", előtte volt, hogy három hétig is távol volt...
1.) Tud nekünk valaki segíteni, hogy a fenti "szabadságkiírással" helyesen vagy nem helyesen jár-e el a munkáltató?
2.) Milyen munkarendet kell itt számon tartani?
3.) Hogyan lehet a jogtalanul kiírt szabadságokat visszaszerezni (ha nem a Munkaügyi Bíróság a válasz)? 4.) Milyen időtávban visszamenőleg?
5.) A Bíróság kikerülhető-e egy munkaügyi ellenőrzés felemlegetésével?
Köszönjük a segítséget!
Üdv: brainshare
kiadja a Jogászoknak Kft.
cégjegyzékszám: 02-09-067243
adószám: 12559044-2-02