“Hogyan lehet átadni a családi vállalkozás irányítását a leszármazónak a kihívásokra is felkészülve, hogy a cég jövőbeli fejlődése biztosítva legyen? Hogyan alakítható az irányítás átadása, a céges vagyon sorsa egy mozaik családban? Komplex bizalmi tanácsadóként segítünk ügyfeleinknek többek között ezen kérdések megválaszolásában is” – mondja Hajdu György, a HÍD Consulting ügyvéde. Verbai Tamás adószakértővel beszélnek – többek között – a magyar big4 jellegű vállalat működési sajátosságairól, a tanácsadó és az ügyvédi iroda együttes, kölcsönhatáson alapuló szolgáltatásában rejlő előnyökről és a társadalmi felelősségvállalás fontosságáról.
Mit jelent a HÍD Consulting, honnan indult az iroda működése?
Dr. Verbai Tamás: A HÍD Consulting szakmai gyökere kettős, melyet egyrészről a Szerencsés és Hajdu Ügyvédi Iroda, másrészről a HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt. alkot. Az elmúlt időszakban mind az Ügyvédi Iroda, mind az adószakértő vállalkozás ügyfélkörében felmerült az igény a komplexebb szolgáltatások iránt, ezért az elmúlt években kiterjesztettük a tevékenységünket a könyvelési, számviteli, tranzakciós és pályázati tanácsadásra is különböző lányvállalkozásokon keresztül.
A HÍD Consulting tanácsadói közül többen az adóhatóságnál, illetve az állami szervezetrendszer egyéb entitásain belül töltöttek el hosszabb szakmai életpályát, ahol jelentős hatósági eljárási tapasztalatra tettek szert. A HÍD Consulting elnevezésében az első tag utal arra, hogy egyfajta közvetítő szerepet is igyekszünk ellátni a hatósági, hivatali elvárások és az adózási, jogi környezetben tevékenykedő gazdálkodók között.
A HÍD Consulting, mint brand név akkor alakult ki, amikor a HÍD Adószakértő a Szerencsés és Hajdu Ügyvédi Irodával együttesen egy komplex, jogi és egyéb tanácsadási tevékenységet magas minőségben nyújtani képes szervezetként kezdte meg működését 2020-ban.
Dr. Hajdu György: Miután egyre bonyolultabbak a jogszabályok és az adóviszonyok, azt gondolom, az már egyfajta igényként merül fel az ügyfelek részéről, hogy egy olyan tanácsadó cég szolgáltatásait akarják igénybe venni, akiknél gyakorlatias, komplex szaktudás halmozódik fel, és amely nemcsak a klasszikus értelemben vett jogi kérdésekre tud választ adni, hanem mind az adójogi, mind a könyvelési, vagy akár a tranzakciós, pályázati igényeknek is eleget tud tenni.
A köznyelvben a „Big 4” tanácsadó cégekként ismert nemzetközi vállalatokkal több hasonlóságot mutat a mi működésünk, azonban a HÍD Consulting ügyfélköre, illetőleg célcsoportja, többnyire a magyar kis-, és középvállalkozási szektor szereplőiből tevődik össze.
Milyen szakemberek alkotják a tanácsadó irodát?
Dr. Hajdu György: Van olyan munkatársunk, aki nagyvállalati, multinacionális környezetből érkezett, ugyanakkor több munkatárs hatósági, jogalkalmazói területen szerzett tapasztalatot, így a hatékonyságunk növelése érdekében több szempontból, több megközelítésből kialakított tanácsadói tevékenységgel tudunk az ügyfeleink számára pénzügyi értelemben is lecsapódó előnyt kovácsolni. Kiemelt figyelmet fordítunk a nemzetközi jó gyakorlatok alkalmazására is, amelyeket adaptálva és egyben átalakítva a magyar kkv. szektorra, egy speciális, minőségében sok esetben akár a nemzetközi tanácsadó társaságok szolgáltatási színvonalát is elérő támogatást tudunk nyújtani megbízóink számára. A csapatunk tehát részben az ügyvédi piacon edződött, részben multinacionális környezetben, részben a hatósági jogalkalmazás során szerzett szakmai tapasztalatot.
Milyen jellegű ügyek merülnek fel jellemzően a mindennapi munka során?
Dr. Verbai Tamás: Az adó területen léteznek peres eljárásaink az adóhivatali ügyekkel összefüggésben, azonban általánosságban az ilyen típusú jogviták száma lecsökkent az elmúlt években. Jelenleg már a tevékenységünk csekély részét teszik ki az ilyen típusú megbízások. Ebben a divízióban a szolgáltatásaink a transzparens működés kialakítására, az egyes adózásban rejlő, jogszabályok biztosította előnyök kiaknázására összpontosulnak.
A jelenben a kapacitásaink jelentős részét annak szenteljük, hogy a már említett öt üzletág tudásbázisát, tapasztalatát kihasználva új szolgáltatásokat, új termékeket „fejlesszünk ki”, ezek által is versenyelőnyt biztosítva partnereink számára.
Fentieken túl nagy energiákat fektetünk a családi generációkon átívelő, felhalmozódott céges és magán vagyonok és az ehhez kapcsolódó családi élethelyzetek – jogi értelemben vett – megfelelő menedzselésébe. E körben számos kérdés merül fel a vállalkozók oldaláról: Át tudom-e adni a cégem irányítását a leszármazómnak oly módon, hogy a vállalkozás jövőbeli fejlődése biztosítva legyen? Hogyan kezeljük, ha mozaik családban élünk, hogyan alakítsuk a cég irányításának átadását, a céges vagyon sorsát ilyen esetekben?
Talán azt lehet mondani, hogy a munkánk zöme abból áll, hogy az ügyfeleink bizalmára építve segítjük őket abban, hogy a jövőbe tekintően miként tudjuk számukra a legoptimálisabb megoldásokat biztosítani céges és magán vagyonuk megőrzésében és gyarapításában, ideértve a jogi, adózási, könyvelési, pénzügyi és pályázati tanácsadást. Mi igyekszünk a kihívások széles körére egy helyen, a HÍD Consulting keretein belül komplex megoldásokat kínálni.
Hogyan valósul meg egyes ügyfelek esetében a komplex szolgáltatásnyújtás?
Dr. Verbai Tamás: A mi filozófiánk mindig is az volt, hogy próbáljuk meg kényelmessé tenni az ügyfeleink életét azzal is, hogy a HÍD Consultingon belül, csapatként együtt gondolkodva, információ veszteség nélkül alakíthassuk ki a tanácsadói véleményünket. A kényelmi faktoron túl a tevékenységünk eszenciája abban ragadható meg, hogy a megoldandó feladatokat az egyes szakértőkben rejlő speciális szakértelemmel, ugyanakkor a tanácsadói csoportra jellemző átfogó gondolkodással közelítjük meg.
A HÍD Consultingon belüli sokrétű szaktudást kihasználva arra törekszünk, hogy az üzletágainkban meglévő résztudást miként tudjuk valamilyen nagyobb egységgé, vagy ha úgy tetszik komplex termékké kovácsolni.
Mit jelent a családi generációkon átívelő vagyonkezelés?
Dr. Hajdu György: Nyugaton meghonosodott már – akár generációkon keresztüli tanácsadói tevékenységen keresztül is – a bizalmi családi tanácsadó szerepe. Azt nem szabad elfelejteni, hogy a nyugati kultúrán túl, Közép-Kelet Európában is rendkívül jelentősek a családi vállalkozások. A mi egyik fő célunk, hogy ügyfeleink családi vállalkozásainak, akár több generációra kiterjedő komplex bizalmi tanácsadóivá váljunk. Mi tehát a kkv. szektorra próbálunk összpontosítani, az ebben a szektorban működő ügyfeleinknek igyekszünk bemutatni az említett bizalmi családi tanácsadó komplex szolgáltatásainak előnyeit, fontosságát. Elmondható, hogy ügyfeleink közül többen már látnak lehetőségeket, fantáziát ebben, így ők kifejezetten igénylik már ezt a fajta komplex jogi szolgáltatást, amit mi nyújtani tudunk. Annyival talán előnyben vagyunk egy nagyobb multinacionális céghez képest, hogy mi értjük a kkv. szektor vállalkozóinak nyelvét, gondolkodásukat, céljaikat stb. mivel a cégcsoporton belül többen ebben a világban szocializálódtunk.
Valahol egy missziónak is érezzük a munkánkat, hiszen a családi vállalkozások működésében számos ponton merülnek fel óhatatlanul generációbéli nehézségek, melyek feloldását szolgáló megoldásainkat folyamatosan csiszolnunk kell. Léteznek olyan nyugat-európai példák, ahol akár már a sokadik generáció viszi ugyanazt a vállalkozást. Mi azonban azt tapasztaljuk, hogy hazánkban nagyon sokan nem is gondolkoznak azon, hogy az általuk alapított, egyébként profitábilis céget miként tudják tervezett módon, a kihívásokra is felkészülve átadni a leszármazóiknak. Nagyjából fele-fele az arány a tekintetben, hogy ki az, aki inkább megválna a vállalatától és ki az, aki gondolkozik azon, hogy hogyan tudja továbbadni a vállalkozását, a felhalmozott tudást, a vállalatirányítást, az ehhez kapcsolódó motivációt, a céges vagyon kezelését gyermekeinek. Egy vállalkozónak nem könnyű felmérni azt, hogy a következő generáció vajon alkalmas lesz-e arra, hogy az általa jól felépített vállalatot, üzleti vagyont átvegye és irányítsa, megtartsa és gyarapítsa. Ebben vagyunk mi a segítségükre. Együtt dolgozunk külső szakértőkkel, többek között egy nagy reputációval bíró mediátorral is, hiszen családon belül számos meg nem értés, konfliktus merülhet fel egy-egy üzleti kérdésben.
Dr. Verbai Tamás: A Gyuri által elmondottakat kiegészítve fontos kiemelni, hogy a magyar vállalkozások zöme olyan társas vállalkozás, ahol részben, vagy egészben családon kívüli személyek alkotják a tulajdonosi kört. Kevesen gondolnak arra, hogy amennyiben valamelyik taggal történik valami – haláleset, cselekvőképesség elvesztése, vagy akár egy kevésbé drasztikus, de a cégműködést jelentősen érintő eset – miként tartsák egyben a vállalkozást.
A generációváltást természetesen több jogintézmény alkalmazásával támogatjuk, mindig az ügyfél élethelyzetéhez igazítva a jogi megoldásainkat.
Az elmondottakon túlmenően az is kijelenthető, hogy a magyar vállalkozások vezetőire számos esetben ugyancsak jellemző, hogy nem gondolkodnak előre azon sem, hogy amennyiben a társas vállalkozás valamelyik tagja el kívánja adni tulajdoni részesedését, akkor milyen megoldásokat alkalmazzanak az ezen esetekben felmerülő alapvető üzleti és jogi kérdések kapcsán.
Mindezeken felül pedig még nem is szóltam azon szórványosan kialakuló esetekről, amikor a vállalkozás olyan helyzetbe kerül, hogy célszerű lenne nem tulajdonos menedzsmentet bevonni a vállalkozás tulajdonosai közé, persze a megfelelő garanciák mellett.
Egy jól átgondolt szindikátusi megállapodás ugyanakkor segíthet elkerülni az említett élethelyzetekből eredő későbbi jogviták, konfliktusok kialakulását.
Az üzleti élet szereplőit mennyire foglalkoztatja a vállalkozásuk jövőbeli sorsa? Előrelátónak bizonyulnak ebben a kérdésben?
Dr. Verbai Tamás: Még nem találkoztunk olyan üzletemberrel, akinek ne lett volna fontos kérdés vállalatának jövőbeli sorsa. Ugyanakkor az már egy kihívás számunkra, hogy a vállalkozás jövőbeli sorsa (értve itt most ezalatt elsődlegesen az utódlási kérdéskört) ne egy „nice to have”, hanem egy „must have” téma legyen minden vállalkozó életében. A küzdelmünk, a missziónk pontosan abban áll, hogy ne hagyjuk, hogy az érintett ügyfeleink fókusza lekerüljön erről a témáról. Ha mégis egy trendet szeretnénk felvázolni e körben, akkor azt mondanám, hogy egyre inkább tudatosul ügyfeleinkben a családi vagyon áramlásának jövőbeli kimenetelét érintő kérdések megválaszolása iránti igény.
Dr. Hajdu György: Az ügyfeleinket borzasztóan érdekli a céges vagyonuk, vállalatuk jövőbeli sorsa, számunkra pedig egy küldetés, hogy bár a mindennapi üzleti élet rutinjában ezek a kérdések kissé háttérbe szorulnak, vagy szorulhatnak, megtartsuk az érdeklődésüket e tekintetben, segítsük őket és megoldást találjunk a jövőben óhatatlanul bekövetkező élethelyzeteik kezelésére. Az ismert problémákon túl feladatunk felmérni, hogy az adott ágazaton belül milyen kérdés merülhet még fel a jövőben, továbbá szeretnénk elérni azt, hogy ügyfeleink a kifejezetten általuk is fontosnak vélt, illetőleg felismert problémákkal is foglalkozzanak, és egyben gondolják végig, hogy melyek azok az élethelyzetek, amelyeket idővel kezelni kell.
Nagyon fontos a proaktivitás részünkről és az ügyfelek részéről is, hiszen, ha bekövetkezik egy haláleset vagy válás, akkor nagyon nehéz már az érintett felek között egy konszenzusos, konzekvens megoldást kialakítani. Nem vagyunk a pereskedés hívei, azt véljük, hogy sokkal célszerűbb a békés megállapodás medrébe terelni a családi és vagyoni viszonyokat érintő ügyeket. Az általam is nagyon tisztelt dr. Bárándy Gyuri bácsi, többször is elmondta, hogy „jobb ma egy közepesen rossz kompromisszum, mint 5 év múlva egy pernyertesség”. Én – már amikor tudom – ezt a filozófiát próbálom követni, és továbbadni az ügyfeleknek és a fiatal jogász kollégáknak.
Milyen típusú megbízói körrel rendelkeznek, vannak-e ágazatspecifikus vállalkozások, vagy gyakorlatilag minden üzleti szegmensből érkeznek ügyfelek?
Dr. Hajdu György: Szerteágazó a megbízói körünk, amely szintén hozzájárul a mi folyamatos fejlődésünkhöz. Az informatikától elkezdve, az autókereskedelmen át az építőiparig minden szektorból érkeznek ügyfelek. Cégcsoporton belül heti rendszerességgel tartunk szakmai konzultációkat, amelynek keretein belül a fontosabb ügyeket, az azokhoz kapcsolódó kérdéseket és jogszabályokat átbeszéljük. Havonta egyszer tartunk a vezető tanácsadóink részvételével ún. „full board” megbeszéléseket, amikor valamennyi üzletág beszámol az aktuális kihívásokról, lehetőségekről. Ezen túlmenően természetesen vannak nagyon speciális területek, ahol külső szakembereket is bevonunk.
Dr. Verbai Tamás: Ahol tudunk, igyekszünk a megbízóink működési területére szakosodni. Ez például a könyvelési divízióban úgy manifesztálódik, hogy az egyes munkacsoportok ágazatokra specializálódnak.
Az ügyfélkörre visszatérve, vannak mostanság az üzleti életbe lépő megbízóink is, de a megrendelőink zöme a tapasztaltabb vállalkozók régi vagy frissen alapított entitásaiból áll. Érkeznek hozzánk megörökölt céggel és komolyabb vagyonnal rendelkezők is, akik jogi és pénzügyi iránymutatást kérnek a továbblépéshez bízva abban, hogy nálunk az üzleti életben felmerülő kihívások vonatkozásában gyakorlatias és komplex tanácsokat kapnak.
Miben más az Önök által kínált szolgáltatás a piacon meglévő hasonló struktúrájú tanácsadó irodákhoz képest?
Dr. Verbai Tamás: A jövőbe tekintés nálunk alapelv, ami a gyakorlatban is leképeződik a mindennapi munka során. Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleinkkel – sok esetben általunk kezdeményezetten – akkor is egyeztetünk a jövőbeli céljaikat, fejlesztési és növekedési elképzeléseiket illetően, amikor esetleg ők sem gondolnák, hogy erre lenne igényük. Számos ilyen beszélgetéssel kerültünk már el rossz üzleti döntéseket, illetve tettük lehetővé különböző adóelőnyök kiaknázását. Célunk, hogy legyen egy olyan bizalmi, már-már baráti viszony az ügyfeleinkkel, partnereinkkel, ami azt eredményezi, hogy ha felmerül bármilyen újszerű, atipikus helyzet az életükben, akkor minket tiszteljenek meg azzal, hogy arról lehetőség szerint minél előbb beszámolnak, és lehetőséget adnak a szélesebb perspektívából kiinduló átgondolásnak. Felemelő érzés azt tapasztalni, hogy egyre többen élnek is ezzel a lehetőséggel. A komplex, bizalmi tanácsadóvá válás tehát a HÍD Consulting elsődleges célja. Ez lehet a sikeres hosszútávú együttműködés egyik alapköve, mely szilárd meggyőződésünk szerint mindig jelentős hozzáadott értéket teremt a megbízóink, ügyfeleink számára.
Mik a jövőbeli célok, milyen irányban szeretnének gyarapodni, szakmailag bővülni?
Dr. Hajdu György: Célunk a bővülés a nemzetközi piacon is. Az a generáció kezd felnőni – sőt már fel is nőtt – akik készség szinten beszélnek legalább egy, de akár több idegen nyelven, így számukra teljesen természetes, hogy nemzetközi piacra lépjenek. Míg az idősebb generációnak ez kevésbé igénye, a fiatalabb, a családi vállalkozás jövőbeli várományosának sok esetben ugyanakkor kifejezett kívánalma, hogy a jövőben a meglévő üzleti vagyont nemzetközi piac részeként kamatoztassa. Ha egy fiatal vállalkozó olyan igénnyel érkezik hozzánk, hogy Spanyolországban, vagy akár Argentínában kíván befektetni, akkor képesnek kell lennünk ehhez is, nyilván alapvetően külföldi partnerek bevonásával támogatást nyújtani.
Dr. Verbai Tamás: Folyamatosan gondolkozunk és dolgozunk azon is, hogy hogyan tudnánk több területre kiterjedően is bővíteni szolgáltatási portfóliónkat. Jelenleg a szervezetfejlesztést látom olyan területnek, melyben sikeresen támogathatjuk különösen a gyorsan növekvő partnereinket.
Kiemelkedően fontos célunk, hogy a munkatársainknak is vonzó jövőképet tudjunk felmutatni. Ezen a téren egy belső motivációs rendszert is kidolgoztunk, melyet szintén folyamatosan fejlesztünk.
A HÍD Consulting számára fontos a társadalmi felelősségvállalás. Hogyan valósul meg ez a tevékenység a mindennapi ügyvitel során?
Dr. Verbai Tamás: Jelmondatunk e körben, hogy alakítsuk cselekvéssé a lehetőséget. Elsődleges célkitűzésünk az ügyfeleink minél magasabb szintű kiszolgálása, azonban nem feledkezhetünk meg a társadalom rászoruló szereplőiről sem. A HÍD Consulting az ügyfeleivel kötött szerződések alapján a részére megfizetett díj 0,5%-át, de számlánként legalább 1.000.-ft összeget adományként karitatív célra fordít.
Hajdu György ügyvéd. Szakmai pályafutását bírósági fogalmazóként kezdte, ezt követően egyéni ügyvédként dolgozott. 1997 óta a részvételével működő társas Ügyvédi Irodák Irodavezető Ügyvédjeként dolgozik. Több ismert gazdasági Társaság választott igazgatósági, illetőleg felügyelő bizottsági tagjaként is tevékenykedett. 2015-ben LLM fokozatot jelentő adójogi szakjogászi diplomát szerzett. Munkája során szakértő ügyvédként több állami szervezetnek, önkormányzatnak, banknak és multinacionális nagyvállalatnak is dolgozott, jelenleg pedig döntően a kis- és középvállalkozási szférában folytatja munkáját. A HÍD Consulting alapító partnere.
Verbai Tamás jogász, szakközgazdász, adószakértő. Szakmai pályafutását 1998-ban az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnál (a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jogelőd szervezete) adóellenőri munkakörben kezdte. 2001-től osztályvezetőként, 2007- től ellenőrzési szakigazgató-helyettesként irányította Budapest és Pest megye kiutalás előtti áfa ellenőrzéseit. 2009-től ellenőrzési szakigazgatóként felügyelte az áfa ellenőrzések mellett az APEH Közép-magyarországi régiójának operatív és járulék ellenőrzéseit, a hatóság kockázatkezelési és kiválasztási tevékenységét. 2012-től a HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt. tulajdonosa és vezérigazgatója, a HÍD Consulting alapító partnere.