Az oktatási-nevelési intézmény rendjének, illetve a többi diák tanuláshoz való jogának a védelme olyan legitim célnak tekinthető, amelyekkel összevetve az okoseszközök használatának tanítási időben való korlátozását, a korlátozás arányosnak is tekinthető – szögezi le az Alkotmánybíróság IV/3085/2024. számú, alkotmányjogi panaszt elutasító határozatában. Az átadott tárgyak esetében a közérdek alapján igazolható a korlátozás elrendelésének szükségessége, amely elsősorban a tanítás zavartalanságában, illetve a diákok figyelmének növelésében határozható meg.
Az Alkotmánybíróság elutasította a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 24. § (4) bekezdése, valamint a nevelési-oktatási intézményekben a tiltott és a használatában korlátozott tárgyak köréről, valamint a tárgyakra vonatkozó eljárásrend részletes szabályairól szóló 245/2024. (VIII. 8.) Korm. rendelet (Rendelet) alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt. A sérelmezett rendelkezések meghatározzák a nevelési-oktatási intézményben tiltott tárgyak körét, és korlátozzák a tanulók iskolai mobiltelefon-használatát.
Az indítványozó álláspontja szerint a rendelkezések sértik a diákok alapvető jogait, többek között a tulajdonhoz való jogot, mert aránytalanul korlátozzák a diákok jogait a digitális eszközök, különösen a mobiltelefonok birtoklása és használata terén.
Az Alkotmánybíróság határozatában megállapította, hogy az adott személy tulajdonát képező, illetve használatában álló dolog birtoklásának a megtiltása vagy korlátozása az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdése szerinti tulajdonhoz való jog korlátozása körébe tartozik.
A Rendelet alapján átadott tárgyak esetében a közérdek alapján igazolható a korlátozás elrendelésének szükségessége, amely elsősorban a tanítás zavartalanságában, illetve a diákok figyelmének növelésében határozható meg.
A tiltott tárgyak esetében a szabályozás célját a közérdek mint szükségességi szempont egyértelműen igazolja.
A meghatározott cél eléréséhez szükséges eszköznek tekinthető az okoseszközök tanítási időben történő használatának kizárása, illetve az oktatási-nevelési intézmény részére történő kötelező átadása.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint
az oktatási-nevelési intézmény rendjének, illetve a többi diák tanuláshoz való jogának a védelme olyan legitim célnak tekinthető, amelyekkel összevetve az okoseszközök használatának tanítási időben való korlátozását, a korlátozás arányosnak is tekinthető.
A Rendelet 3. § (5) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az átvett tárgyat az átvétel időpontja szerinti állapotban kell visszaadni az érintett személy részére. Ez kötelezettséget teremt a nevelési-oktatási intézmény részére, hogy az átvett eszközt úgy tárolja, hogy abban kár ne essen, és arra is, hogy ha abban kár esik, akkor azt kompenzálni kell. A kár viselésére vonatkozóan az általános polgári jogi kárfelelősségi szabályok lesznek irányadók.
Az Alkotmánybíróság arra a megállapításra jutott, hogy a Rendelet szabályozása nem sérti az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdését, mivel nem tartalmaz olyan szabályozást, amely a tulajdonhoz való jog aránytalan sérelmét valósítaná meg, ezért az alkotmányjogi panaszt elutasította.
A határozathoz Juhász Imre, Lomnici Zoltán és Schanda Balázs alkotmánybírók párhuzamos indokolást; Horváth Attila és Patyi András alkotmánybírók különvéleményt fűztek.