A javítható árucikkek kidobása óriási környezeti terheléssel jár, évente 35 millió tonna hulladék keletkezik így az EU-ban. Éppen ezért az Európai Unió kulcsfontosságúnak tartja, hogy a termékek nagyobb arányban kerüljenek javításra, így pedig hosszabb legyen a termékek életciklusa. Mindez az EU fenntarthatósági stratégiájának, az ún. Green Deal-nek a része. Minderre tekintettel került elfogadásra a javításhoz való jogról szóló irányelv, valamint a fogyasztók zöld átállásban való szerepvállalásának megerősítését célzó irányelv. Az irányelvek 2026-tól jelentős változásokat hoznak a kereskedelemben, amire javasolt a mielőbbi felkészülés. – Horváth Fanny és Reisz Réka, a DLA Piper Hungary szakértői összefoglalják a 2026-tól az Európai Unióban bevezetésre kerülő új  irányelvekhez kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat.

1. A fogyasztók zöld átállásával kapcsolatos szabályok

A fogyasztók zöld átállásban való szerepvállalásának megerősítését célzó irányelv elsősorban a fogyasztók szélesebb körű tájékoztatásával kívánja elérni a fenti célkitűzést.

Harmonizált címke és harmonizált értesítés

A termékek értékesítése során egy ún. harmonizált címkét kell majd használni, amely kifejezetten a termékekre vonatkozó tájékoztatást nyújt minden olyan, a (tartósságra vonatkozó) jótállásról, amelyet ingyenesen, felár nélkül biztosítanak a fogyasztóknak. A harmonizált címkét jól látható módon kell majd elhelyezni, például közvetlenül a csomagoláson, a polcon jól látható módon, vagy online értékesítés esetén közvetlenül a termék képe mellett.

Ezenkívül annak érdekében, hogy a fogyasztók megfelelő tájékoztatást kapjanak a szavatosságról egy ún. harmonizált értesítést kell majd használnia a kereskedőknek. A harmonizált értesítést pl. egy plakáton, figyelemfelkeltő módon kell majd elhelyezni az üzletek falán, vagy a pénztár mellett, online értékesítés esetén pedig a webshopban jól látható módon.

Többletkötelezettségek a szerződéskötést megelőzően nyújtandó tájékoztatás során

A fogyasztókat szélesebb körben kell majd tájékoztatni a termékek életciklusával kapcsolatban a szerződéskötést megelőzően a kereskedőknek, így a következőkről is:

  • a szavatossági kötelezettségekről (ideértve annak elemeit és időtartamát), a harmonizált értesítés felhasználásával biztosított emlékeztető útján;
  • amennyiben a gyártó a fogyasztónak többletköltségek nélkül az egész árura kiterjedő, két évnél hosszabb, tartósságra vonatkozó jótállást kínál, a jótállásról, annak időtartamáról, valamint a szavatosság fennállásáról, harmonizált címke útján;
  • adott esetben arról a minimális periódusról, amely alatt a gyártó vagy a szolgáltató szoftverfrissítéseket biztosít;
  • az árujavíthatósági pontszámról, ill. ha uniós szinten nem áll rendelkezésre javíthatósági pontszám az egyéb javítási információkról, amelyek például a pótalkatrészekre és a javítási, karbantartási utasítások elérhetőségére vonatkoznak.

2. A javítást érintő szabályok

A javításhoz való jogról szóló irányelv elsősorban a gyártóra, másodsorban pedig az importőrre, harmadsorban pedig a forgalmazóra ró a termékek javításával kapcsolatos kötelezettségeket, azzal, hogy mindhárom szereplő jogosult a javítást kiadni alvállalkozójának.

Ecodesign (környezettudatos tervezési követelmények hatálya alá eső) termékekre vonatkozó kötelezettségek

Az alábbi, kiemelt kötelezettségek az irányelv által meghatározott termékkörökre vonatkoznak. Ezek a termékkörök jelenleg (a későbbiekben a jogalkotónak lehetősége van ezt módosítani):

  • háztartási mosógépek, mosó-szárítógépek,
  • háztartási mosogatógépek,
  • hűtőkészülékek,
  • elektronikus kijelzők,
  • hegesztőberendezések,
  • porszívók,
  • szerverek és adattárolók,
  • mobiltelefonok, vezeték nélküli telefonok és táblagépek,
  • háztartási szárítógépek,
  • valamint a könnyű szállítási eszközökben használt akkumulátorokat tartalmazó áruk (mint például az e-bike-ok és e-rollerek).

Javítási kötelezettség: A gyártók kötelesek a fogyasztók kérésére a termékeket ingyenesen vagy észszerű áron, észszerű időn belül és a fogyasztó számára minden kellemetlenség nélkül megjavítani.

A javítási szolgáltatásokra vonatkozó tájékoztatás: A gyártók és a további kötelezettek kötelesek a fogyasztókat a javítási szolgáltatásokkal kapcsolatos információkkal ellátni, amelyeknek könnyen hozzáférhetőnek és egyértelműnek kell lenniük. Ez magában foglalja a javítási kötelezettséget, az érintett termékek körét és a javítási szolgáltatások nyújtásának módját, például, hogy a javítás alvállalkozókon keresztül történik-e. A kötelezettek indikatív árlista közzétételéről is szükségesek gondoskodni.

A tartalék alkatrészek elérhetősége és a javítás akadályozásának tilalma: A gyártóknak hozzáférést kell biztosítania a pótalkatrészekhez, a javítási és karbantartási információkhoz és eszközökhöz, biztosítva a különböző szervízek vagy maguk a fogyasztók által végzett javítás műszaki megvalósíthatóságát. Továbbá a gyártók nem alkalmazhatnak olyan szerződéses kikötéseket, hardvereket vagy szoftvertechnikákat, amelyek akadályozzák a javítást.

Valamennyi termékre vonatkozó, javítással kapcsolatos kötelezettségek

Az irányelv nemcsak a fenti említett termékkörök esetében, hanem valamennyi fogyasztó által vásárolt árura kiterjedően is vezet be új kötelezettségeket, az alábbiak szerint:

  • Kiterjesztett helytállás a javításkor: Amennyiben szavatosság alapján javításra kerül sor, a helytállási időszak egy alkalommal 12 hónappal meghosszabbodik, azonban a tagállamok hosszabb határidőket is fenntarthatnak vagy bevezethetnek.
  • További tájékoztatási kötelezettség: Mielőtt az eladó a szavatosság keretében eljár, a fogyasztót tájékoztatni kell a fogyasztónak a javítás és a csere közötti választási jogáról, valamint arról, hogy javítás esetében hogyan hosszabbodik meg a helytállási időszak.
  • Refurbished termékek csere esetén: A fogyasztó kifejezett kérésére ún. refurbished, azaz felújított termékek is biztosíthatóak csereként.

Javítási platform és javítási adatlap

Európai online javítási platform: A Bizottság létre fog hozni egy ún. európai online javítási platformot, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy könnyen megtalálják a javítóműhelyeket, a felújított áruk eladóit és a hibás áruk vásárlóit. Az európai online platform egy közös online interfészt használó nemzeti részekből fog állni, és linkeket tartalmaz majd a nemzeti online javítási platformokhoz.

Európai javítási adatlap: A javítóknak ingyenesen, könnyen hozzáférhető, világos és érthető módon kell tájékoztatniuk a fogyasztókat javítási szolgáltatásaikról és díjaikról. E kötelezettség teljesítése érdekében a javítóműhelyek használhatják, de nem kötelesek használni az ún. európai javítási adatlapot a fogyasztó kérését követő észszerű időn belül, de még a javítási szolgáltatások nyújtására vonatkozó szerződés megkötése előtt, amely többek között tartalmazza a javítás árát, várható időtartamát és a javasolt javítás típusát.

Habár a fenti, új kötelezettségek részletes szabályaira, valamint magyarországi implementációjára csak 2026-ban kerül majd sor, jól látható, hogy az új irányelvek jelentős változásokat hoznak majd a kereskedelemben. Várhatóan jelentősen megnő majd a javítási és különböző after-sales szolgáltatások iránti igény, amely a vállalkozások részéről jelentős erőforrásokat kíván majd.

Horváth Fanny, a DLA Piper Hungary Szellemi Alkotások és Technológia csoportjának ügyvédje:

Reisz Réka, a DLA Piper Hungary Munkajogi csoportjának ügyvédjelöltje: