A Pest Vármegyei Főügyészség a megtévesztett utasok kérelme alapján indított ellenőrzést egy budapesti utazási irodával szemben, mivel a megérkező utasok a pálmafás, homokos tengerpart helyett kerítéssel és őrtoronnyal elzárt partot és hullámtörő köveket találtak a helyszínen.

Az utazási iroda 2024 januárjára repülős utazásokat kínált egy sri lankai hotelbe, all inclusive ellátással. Az utazási iroda honlapján közzétett képeken a szálloda közvetlenül a tengerparton feküdt, lassan mélyülő hosszú, homokos partszakasszal, gyönyörű zöld pálmafás környezetben. Ezzel szemben a Sri Lankára megérkező utasok a helyszínen nem ezt tapasztalták. A tengerpart nem homokos, hanem hullámtörő kövekkel és drótkerítéssel lehatárolt, őrtoronnyal ellátott partszakasz volt. A szállodából a tengerpart nem volt közvetlenül megközelíthető, kerítéssel le volt zárva, és a sziklarész kifejezetten meredek lejárattal tette csak elérhetővé a tengert.

Az utasok még helyben panaszt tettek, de elmondásuk szerint csak egy masszázst, illetve egy halvacsorát ajánlottak fel kompenzációként. Végül az utolsó napokra is csak felár ellenében ajánlották fel a szálláshely megváltoztatásának lehetőségét.

Érdemes tudni, hogy az utazási irodák által közzétett ajánlatokban, reklámokban szereplő képeknek különös jelentősége van a fogyasztói döntéshozatal során. A szállodákról és azok környezetéről készült fényképek kapcsán érvényesül egyfajta „lehorgonyzási hatás”, amely azt jelenti, hogy a döntés meghozatalakor az első vizuális információ esik legnagyobb súllyal a latba, míg a később kapott (esetlegesen írásbeli) információt – különösen, ha az ellentmond a látottaknak – az egyén kisebb jelentőségűnek értékeli.

Így az utazási irodák által előzetesen bemutatott fényképek, tájékoztatások jelentős hatással van a fogyasztók döntéshozatalára.

Az ügyészség álláspontja szerint jelen esetben is

az elsődleges vizuális információknak (fényképeknek) ellentmondó valós helyzet miatt az utazási iroda megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, ezért az utasok a vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján kompenzációra lehetnek jogosultak, mivel – bizonyos kivételekkel – az utazási iroda felel akkor is, ha külföldi szolgáltató üzemelteti a szálláshelyet.

Ilyen esetben

a törvény feljogosítja az ügyészséget, hogy a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése érdekében képviseleti keresetet indítson a bíróságon. Ezt megelőzően lehetőség van úgynevezett perelhárító ügyészi felhívás benyújtására is, mely esetén a vállalkozásnak módja nyílik a jogsértés önkéntes megszüntetésére.

A Pest Vármegyei Főügyészség élt ezzel a lehetőséggel, és felhívta az utazási irodát, hogy a honlapjáról távolítsa el azokat a fényképeket, amelyeken a sri lankai hotel homokos tengerparttal látható a sziklás tengerpart helyett. Továbbá felhívta arra is, hogy mindazon fogyasztók vonatkozásában, akik bejelentették a vállalkozásnál az utazással kapcsolatos kifogásaikat, nyilatkozzon, hogy elismeri-e a szerződésszegést.

Az ügyészi felhívás eredményeképp az utazási iroda a honlapjáról eltávolította a sri lankai hotelre vonatkozó megtévesztő utazási ajánlatát (a teljes anyagot fényképekkel együtt), továbbá elismerte a szerződésszegést, és azt, hogy a fogyasztóknak nyújtandó esetleges díjengedmény, illetve további kártérítési tekintetében fennálló felelőssége kapcsán kimentési ok nem áll fenn.